از عاشورا تاظهور ....

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
درسهای عاشورا برای منتظران

درسهای عاشورا برای منتظران

تردیدی نیست كه قیام امام حسین (ع)در حصار زمان و مكان نمی گنجد ، بلكه زمانها و مكانها را درنوردیده و برای همه تاریخ نورافكنی می كند . عاشورا یك مكتب و فرهنگ است كه باید از آن درس گرفت و در زندگی به كار بست . آری ! باید با عاشورا زندگی كرد و در هوای كربلا بال و پر گرفت تا بتوان به مفهوم واقعی اسلام و تشیع دست یافت .

عاشورا آغاز راهی است كه به جاده انتظار حضرت مهدی (عج) منتهی می گردد . در حقیقت ، عاشوراییان همان منتظران و اهل انتظار ، تربیت شده و درس گرفته عاشورا هستند . پس شایسته است كه بر درس های عاشورا كه مشق امروز منتظران است مروری داشته باشید .


1 معرفت نسبت به امام (ع)

آنچه در واقعه عاشورا اصل و ریشه همه فضیلت هاست گوهر معرفت و شناخت امام حق است . یاران حسین(ع)عاشورایی شدند و جاودانه گردیدند ، چون امام خود را شناختند و با همین شناخت تا پای جان با امام خویش ماندند . در نتیجه به نور عظیم رسیدند . در مقابل با یزیدیان كه از شناخت امام حق بازماندند ، به پیشوای باطل گرویدند و برای ابد سعادت را باختند .

آری ! اینگونه است كه شناخت امام و راه و هدف او ، آدمی را استوار و پایدار می كند . امروز نیز ، منتظران عاشورایی باید با همه توان ، مهدی آل پیامبر (ص) را به عنوان مظهر حق و تنها راه منتهی به خدا بشناسند و حق و باطل و معروف و منكر را با او محك بزنند . چرا كه اگر جز این باشد قطعاً از مسیر حقیقت گمراه شده و به دامن یزیدیان زمان خواهند افتاد .

اگر چه امروز امام منتظران غائب است ولی كسب معرفت امام خواهد توانست كه بین منتظران با امامشان پیوند برقرار كند و منتظران را در همین عصر در خدمت امام و اهداف او قرار دهد .


2 حمایت كامل و خالص از امام (ع)

یكی از درس های مهم عاشورا ، حمایت كامل از امام حق است . امروز نیز منتظران باید پیوسته در اندیشه ی حمایت از امام عصر (عج) باشند . اگر حمایت ا زحسین بن علی(ع) به حضور در جبهه جنگ نظامی بود ، حمایت از مهدی(عج)به حضور در جبهه های گوناگون فكری و فرهنگی است . منتظران باید در مقابل هجوم فرهنگ بیگانه به فرهنگ دینی و قرآنی ، هوشیار باشند تا بتوانند خود و دیگران را در مقابل خطرات آن حفظ كنند .

3 وفاداری به امام (ع)

درس بزرگ عاشورا وفاداری كامل نسبت به امام حسین(ع)بود. در شب عاشورا امام حسینیاران خود را فراخواند و بیعت خویش را از آنان برداشت تا هر كه تمایلی به ماندن نداشت ، از معركه كربلا بگریزد ؛ اما هریك از آن شیرمردان و نمونه های بی نظیر مردانگی ، به بیانی اعلام وفاداری نمودند و آرزو كردند كه كاش هزار جان داشتند تا در پای امام حسین(ع)نثار كنند.

منتظران مهدی(عج)نیز شایسته است كه هر روز با امام خود تجدید عهد كنند و وفاداری خود را این گونه به امام(ع)اثبات نمایند . نشانه ی صداقت در این عهد و پیمان آن است كه در هر لحظه در خدمت امام و اهداف او باشند و جز به رضای او فكر نكنند .


4 صبر و پایداری

از دیگر درسهای مهم عاشورا ، صبر و پایداری در حمایت از دین خدا و امام زمان (عج)است . منتظران مهدی (عج)هم باید برای تحقق زمینه های ظهور ، در جبهه ی انتظار استوار و مقاوم بمانند و از زخم ها و نیش هایی كه بر دل و جانشان می نشیند خسته نشوند ؛ بلكه از آن استقبال كنند . همانطور كه حسینیان عاشورایی از زخم شمشیرها و نیزه ها نهراسیدند بلكه در راه خدا از آن استقبال كرده و به روی شهادت لبخند زدند و همان گونه كه بانوان عاشورایی ، سختی طاقت فرسای اسارت را به جان خریدند و به زیبایی پیام كربلا را به شهرها و نسل های آینده رساندند . در این میدان الگوی صبر و استقامت حضرت زینب كبری(س)است كه با اقتدا به مقتدای بزرگ خود ، حضرت زین العابدین (ع)به نیكوترین شیوه رسالت خویش را انجام داد و كربلای حسین (ع)را در تاریخ جاودانه ساخت .

همان گونه كه عاشوراییان برای نجات اسلام و حمایت از ولی خدا هرگونه سختی را بر جسم و جان خریدند ؛ اهل انتظار هم برای ترویج فضیلت ها و حفظ راه و رسم دینداری و تحقق ارزشها در جامعه باید صبور باشند ، از كمی نفرات نهراسند و به خود ناامیدی راه ندهند كه طلیعه ی ظهور نزدیك است و صبح ظفر ، قریب .


5 فریاد علیه ظلم و ظالمان

حسینیان با اقتدا به امام خود در برابر ظلم و ظالمین قیام كردند و این خود درس های دیگری برای منتظران مهدی است تا در طول زمان غیبت هر كجا فرصتی دست داد ، در برابر ستمگران موضع بگیرند و بر سر ظالم ، فریاد عدالتخواهی بزنند .

تبرّی كه از فروع دین است ، جهت حركت ها را مشخص می كند و پیوسته هشدار می دهد كه نباید با ظالمان هم كاسه شد و دست در دست آنها گذاشت و یا حتی در برابر ظلم و تباهی آنها ساكت نشست .


6 اعلام دوستی و اظهار محبت نسبت به امام (ع)

آدمی با عشق و محبت شناخته می شود و دل بستگی ها و دوستی هایش جهت زندگی و مرگش را ترسیم می كند .

در جبهه عاشورا یاران حسین (ع)، بیشترین عشق و ارادت را به حسین بن علی (ع)داشتند و آن را به خوبی به نمایش گذاشتند . منتظران عاشورایی هم به امام خود عشق می ورزند ، در عشق او می سوزند و بی صبرانه ظهور او را چشم به راهند .



« مَتى تَرانـا وَ نَریكَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِوآءَ النَّصْرِ تُرى اَتَرانا نَحُفُّ بِكَ وَ اَنْتَ تَاُمُّ الْمَلَاَ[1] »

كی می شود كه تو ما را ببینی و ما تو را ببینیم ؛ در حالی كه پرچم پیروزی را برافراشته ای ؟! آیا [می شود كه] ما را ببینی در آن حال كه گرد وجودت حلقه زده ایم [و آماده جانبازی هستیم] و تو مردمان را رهبری میكنی ؟!



[1] مفاتیح الجنان / شیخ عباس قمی / دعای ندبه
برگرفته از كتاب: از فرات تا فرات
منبع




_____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 
آخرین ویرایش:

arc.majid

عضو جدید
با سلام خدمت دوست خوبم **آگاهدخت**
بابت مطالبی که توی این بخش درج میکنید ممنونم.من که به شخصه استفاده کردم.
به امید ظهور اقامون که ان شاالله نزدیکه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
از قیام مظلومانه حسینی تا غیبت غریبانه مهدوی

از قیام مظلومانه حسینی تا غیبت غریبانه مهدوی

سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) در آن شبی که از مدینه خارج می شدند به زیارت قبر جدشان رسول الله(صلی الله علیه و آله) رفتند و عرض کردند: «درود بر تو ای رسول خدا! من حسین، فرزند فاطمه... هستم و نوه تو که مرا در میان امت خود به جای نهادی، .... گواه باش که این مردم دست از یاری من برداشتند و مرا ضایع کردند و از من نگهبانی نکردند و این است شکوه من نزد تو تا تو را دیدار کنم.»[1]

_______________________________________________

امام حسین(علیه السلام) به اراده و خواست خود از مدینه بیرون نرفت. حرکت شبانه ایشان در اواخر ماه رجب به همراه خانواده در شرایطی بود که بر اثر اصرار یزید در بیعت گرفتن از ایشان جان مبارکشان در خطر بود. این نوشتار در پی آن است که به مشابهت موقعیتی که امام حسین(علیه السلام) درگیر آن شدند با شرایطی که حضرت مهدی(علیه السلام) را ناگزیر از غیبت کرد اشاره کند.

خروجی که امام در آن ناگزیر بود

حضرت مهدی(علیه السلام) در زیارت ناحیه مقدسه درباره قیام جدشان سید الشهداء(علیه السلام) می فرماید:

«... تا آن زمان که ستم دست تعدی دراز کرد و ظلم و بیداد نقاب از چهره بر افکند و ... در حالی که تو در حرم جدت سکنا گزیده بودی و از ستم پیشگان دوری فرموده و همدم محراب و خانه گشته و از لذت ها و شهوت ها بریده بودی و به مقدار توانایی و امکانات خویش با قلب و زبان به انکار منکرات و رد ناپسند ها پرداخته بودی. پس در آن زمان بود که ... بر تو لازم شد که با فاجران و بدکاران به جهاد برخیزی پس همراه با فرزندان و خویشان و پیروان دوستانت حرکت کردی...»

شبی که امام حسین(علیه السلام) از مدینه به سوی مکه حرکت کرد شب یکشنبه بیست و هشتم ماه رجب سال شصت هجری بود و در هنگام خروج از شهر این آیه را که درباره خروج موسی(علیه السلام) از شهر مصر نازل شده بود خواند:

«فخَرَجَ مِنهَا خَائفًا یَترَقَّبُ قَالَ رب‏ نجِّنىِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین[2] ؛

موسى ترسان و نگران از آنجا بیرون رفت [در حالى كه مى‏] گفت: "پروردگارا، مرا از گروه ستمكاران نجات بخش".»




در این باره امام حسین(علیه السلام) در گفتگویی که بین ایشان و ابن عباس در مکه رخ داد موقعیت خود را و ناگزیر بودن خود را برای خروج از مدینه، چنین شرح می دهد:

«ای ابن عباس، چه می گویی درباره گروهی که فرزند دختر پیامبر خود را از خانه و جایگاه و محل ولادت خود و از حرم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بیرون رانده و همسایگی قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله)، محل ولادت، مسجد و محل هجرت او را، از او گرفتند و چنان رعب و ترس در دل او جای دادند که در هیچ مکانی استقرار نمی یابد و به هیچ مکانی نمی تواند پناه ببرد. اراده کشتن و ریختن خون او را کرده اند در حالی که هرگز به خدا شرک نورزیده و جز او هیچ کس را پشتیبان خود ندانسته و از آرمان های رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذره ای روی نگردانده است».[3]

بنابراین سید الشهداء(علیه السلام) به واسطه جور دستگاه خلافت و تعلل خواص امتش و همچنین به دلیل کوتاهی و بی تفاوتی عموم مردم نسبت به حق در شرایطی قرار گرفتند که برای حفظ دین جدشان چاره ای جز خروج و قیام نداشتند.

در مورد علت غیبت حضرت مهدی(علیه السلام) نیز دلایل مختلفی از طریق روایات رسیده است که به نظر می رسد عمده ترین آن ها شرایطی باشد که به سبب ستم پیشگی مردم در جامعه فراهم شد و عرصه را بر حضور امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) تنگ کرد.

غیبتی که چاره ای از آن نبود

از محضر امام حسین علیه السلام سوال كردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود:

«لَا، وَ لَكِنْ صَاحِبُ الْأَمْرِ الطَّرِیدُ الشَّرِیدُ، الْمَوْتُورُ بِأَبِیهِ، الْمُكَنَّى بِعَمِّهِ، یَضَعُ سَیْفَهُ عَلَى عَاتِقِهِ ثَمَانِیَةَ أَشْهُر؛ نه من نیستم، بلكه صاحب این امر كسی است كه از میان مردم كناره گیری می كند و خون پدرش بر زمین می ماند و كنیه او كنیه عمویش خواهد بود. آن گاه شمشیر بر می دارد و هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نمی گذارد»[4]

."شرید" که در روایت امام حسین(علیه السلام) به آن اشاره شده است از القاب حضرت ولی عصر(علیه السلام) است که به معنای "رانده شده" می باشد. به این معنا که مردم قدر نعمت حضور ایشان را نشناختند و در مقام ادای حق ایشان بر نیامدند و حضرت از مردم فاصله گرفت چنان چه در روایتی خطاب به علی بن مهزیار ایشان می فرماید:
«پدرم به من وصیت نمود که منزل نگیرم از زمین، مگر جایی از آن که از همه جا مخفی تر و دورتر باشد...».[5]

علامه مجلسی(ره) درباره این حدیث می فرماید: «الموتور بابیه»; یعنی، كسی كه پدرش را كشته اند و طلب خونش را نكرده اند. مراد از «والد»، امام حسن عسگری علیه السلام، یا امام حسین علیه السلام و یا جنس والد است كه شامل همه ائمه علیهم السلام می شود.[6]


همچنین حضرت مهدی(علیه السلام) به هنگام ظهور، آیه ای را تلاوت می کنند که از نظر مضمون به آیه ای شبیه است که جد بزرگوارشان هنگام خروج از مدینه خواندند:حضرت مهدی(علیه السلام) وقتی ظهور کند، این آیه را می‌خواند[7]:
«فَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِی رَبِّی حُكْماً وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُرْسَلِین[8]؛ چون از شما ترسیدم، از شما گریختم، تا پروردگارم به من دانش بخشید و مرا از فرستادگان قرار داد.»


تاریخ، شاهد همیشگیِ قدر نشناسی مردم

البته آنچه درباره قیام حضرت امام حسین(علیه السلام) و غیبت امام عصر(علیه السلام) گفته شد و شرایطی که مردم برای ایشان فراهم کردند، اختصاص به این اولیای الهی ندارد بلکه تاریخ همواره درباره پیامبران الهی و ائمه(علیهم السلام) شاهد قدر نشناسی مردم بوده است. در چنین شرایطی حجت الهی در جامعه ضعیف قرار داده می شود و مورد ظلم واقع می شود.

چنان چه مضمون این آیات را نیز در گوشه دیگری از تاریخ، حضرت موسی(علیه السلام) خوانده است.بنابراین می توان گفت غیبت و غربت امام مهدی(علیه السلام) در امتداد مظلومیت امام حسین(علیه السلام) واقع شده است که تا ظهور و حکومت همه جانبه مستضعفان در زمین ادامه دارد.


پی نوشت:
[1]. بحارالانوار، ج 44، ص327.
[2]. سوره قصص، آیه 21.
[3]. تسلیه المجالس و زینه المجاس (مقتل الحسین (ع))، ج2، ص 166.
4. بحارالانوار، ج51، ص134.
[5]. نجم الثاقب، حاج میرزا حسین طبرسی نوری، ص 78.
[6]. به نقل ازمقاله: امام حسین (ع) به انتظار نشسته است.
[7]. ر.ک: مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص292.
[8]. سوره شعراء،آیه 21.

منبع:تبیان


________________________________________________
یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)





 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
منتقم ثارالله....


راجع به اينکه امام زمان (ارواحنا له الفداء) به هنگام ظهور چه مطالبي را مي گويند و با چه سخناني آغاز خواهند نمود، رواياتي است، از جمله ي آنها روايتي است که محدّث بزرگوار مرحوم شيخ علي يزدي حائري متوفاي سال 1333 هـ.ق نقل کرده است. او مي گويد: زماني که قائم آل محمد عليهم السلام ظهور کند، ما بين رکن و مقام مي ايستد و پنج ندا مي دهد:

1. اَلا يا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم.

2. اَلا يا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم.

3. اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين قَتَلُوهُ عَطشاناً.

4. الا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين طَرَحُوهُ عُرياناً.

5. اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين سَحَقُوهُ عُدواناً. (الزام الناصب ، ج 2 ، ص 282)

آگاه باشيد اي جهانيان که منم امام قائم،
آگاه باشيد اي اهل عالم که منم شمشير انتقام گيرنده،
بيدار باشيد اي اهل جهان که جدّ من حسين را تشنه کام کشتند،
بيدار باشيد اي اهل عالم که جد من حسين را روي خاک افکندند،
آگاه باشيد اي جهانيان که حق جد من حسين را از روي کينه توزي پايمال کردند.


طبق اين نقل، سه نداي اخير، مخصوص و ويژه ي جد بزرگوارش امام حسين (ع) است و مصائب جگرخراش آن سيد ابرار را بازگو مي کند و اذيت و آزارهاي جانکاهي که بر آن حضرت در صحنه ي خونين کربلا رفت، را يادآوري مي فرمايد.

نخست از قتل جدّ خود سخن مي گويد که خود اعظم المصائب و بزرگترين فاجعه، در جهان اسلام به شمار مي آيد. و در کنار همين مطلب و همراه آن مصيبت تأثرانگيز و رقّت بار، عطش امام حسين (ع) را ياد مي کنند، مصيبتي که هيچکس آن را توجيه نمي کند و حتّي درباره دشمن خود نپسنديده و روا نمي دارد و به حقيقت، لکه ننگين و عاري بر دامن بني اميه و آل زياد- عليهم اللعنه- و سپاه ديو و دد صفت کوفه و شام گرديد که براي ابد قابل رفع و زوال و شستشو نخواهد بود. آنگاه مصيبت رقت انگيز ديگري را از جدّ خود حسين (ع) ذکر مي کنند و آن روي خاک افکندن بدن مبارک آن حجت بالغه ي الهي است که در هيچ منطق و مکتبي روا نبوده و نيست. و همراه تذکر اين مصيبت، نکته ي ديگري را ذکر مي کنند که دلها را مي شکافد و اشک غم و اندوه را بر گونه، روان مي سازد و آن مصيبت عريان کردن بدن نازنين آن امام معصوم و آن انسان آزاده ي خداجو و با عظمت است که خود پناه مستضعفان و محرومان و نقطه ي بارز اميد اهل ايمان بلکه مطلق انسان ها بود.

راستي چه کسي مي تواند تحمل اين فاجعه ي بزرگ را بکند که بدن مقدس ولي اعظم پروردگار را برهنه روي خاک بيندازند؟

در آخر، از بزرگترين فاجعه اي که در کربلا صورت گرفت و به دست آن وحشي صفتان دور از انسانيت بر بدن مبارک حضرت ابي عبدالله الحسين (ع) واقع شد، سخن مي گويند و آن موضوع کوبيده شدن نازنين پيکر تقوا و طهارت، بدن مقدس حسين (ع) است. موضوعي که هيچ کسي که کمترين مراتب انسانيت را دارا باشد آن را نمي پذيرد و صحّه بر آن نمي گذارد و با هيچ منطقي قابل توجيه نيست. موضوعي که هر چند انسان به کشتن دشمن سرسخت خود رضا دهد، بدان رضا نخواهد داد. مصيبتي که انسان متعارف و خالي از کينه و پستي، تاب شنيدن آن را ندارد و به حقيقت، انسان از وقوع آن در کربلا آن هم نسبت به بدن پسر ريحانه ي پيامبر اکرم (ص)، شرمسار و سربزير گرديد.

منبع :انصارولایت

_______________________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)


 
آخرین ویرایش:

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک درد دردیست که از زخم شمشیر ابن ملجم در فرق سرش احساس میکند و درد دیگر دردیست که او را تنها در نیمه شبهای خاموش به دل نخلستان های اطراف مدینه کشانده...و به ناله در آورده است.
ما تنها بر دردی می گرییم که از شمشیر ابن ملجم در فرقش احساس میکند.
اما این درد علی نیست.
...دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است تنهایی است،که ما آن را نمیشناسیم!!
باید این درد را بشناسیم...نه آن درد را...
که علی درد شمشیر را احساس نمی کند.
و................ما................
درد علی را حس نمیکنیم.
 

arc.majid

عضو جدید
منتظران مهدی به هوش ،حسین رامنتظرانش کشتند.

سلام اقا سعید
البت نمیشه گفت همه منتظران!!!!
چون چند نفر از کوفه به امام تو کربلا رسیدن مثل جناب حبیب بن مظاهر...یه عده ای مثل هانی قبل از رسیدن امام شهید شدن...امممما یه سری از خواص مثل سلیمان هم بی بصیرتی از خودشون نشون دادن و شاید گفت بی بصیرتی این خواص کم تاثیر تو رفتار عوام نبود که از کوفه برن و جلوی امامشون بایستن...
حال که این زمان کجا و ان زمان کجا...پس میشه امیدوار بود ان شاالله...ظهور اقا ان شاالله نزدیکه..
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سنت هایی از پیامبران الهی که در امام زمان(عج) وجود دارد

سنت هایی از پیامبران الهی که در امام زمان(عج) وجود دارد

در کتاب "کشف الغمّة ج 2 ص 522" در مورد نشانه هایی که از پیامبران الهی در وجود نازنین حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است:

عن الحسين عليه السلام قال:

« في القائم منّا سنن من الأنبياء، سُنّة من نوح عليه السلام، وسُنّة من إبراهيم، وسُنّة من موسى عليه السلام، وسُنّة من عيسى عليه السلام، وسُنّة من أيّوب عليه السلام، وسُنّة من محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، فأمَّا من نوح عليه السلام فطول العمر، وأمَّا من إبراهيم فخفاء الولادة واعتزال الناس، وأمَّا من موسى فالخوف والغيبة، وأمَّا من عيسى عليه السلام فاختلاف الناس فيه، وأمَّا من أيّوب فالفرج بعد البلوى، وأمَّا من محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فالخروج بالسيف»

حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام فرمود:

در
قائم ما عليه السلام سنت هابي از پيغمبران موجود است: سنتي از نوح عليه السلام وسنتي از ابراهيم عليه السلام وسنتي از موسى عليه السلام وسنتي از عيسى عليه السلام وسنتي از ايوب عليه السلام وسنتي از محمد عليه السلام
اما
از نوح عليه السلام طول عمر
واز ابراهيم عليه السلام پنهان بودن ولادت وعزلت گزيني از مردم
واز موسى عليه السلام ترس وغائب بودن
واز عيسى عليه السلام اختلاف مردم درباره ي او
واز ايوب عليه السلام فرج بعد از گرفتاري
واما از محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با شمشير خروج کردن.

این مطلب در کتاب های "إثبات الهداة ج 3 ص 466 و کمال الدين وتمام النعمة ص 338 نیز آمده است.



منبع :/www.qm313.com
________________________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیهم السلام1

ارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیهم السلام1

طلیعه

از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق‏مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرایان آینده بوده ‏اند و حق گرایان آینده تداوم ‏بخشان راه حق‏پرستان گذشته. وضعیت باطل‏ پیشه‏ گان و دور افتادگان از صراط مستقیم نیز بر همین منوال بوده است.

در این میان ارتباط حجتهاى الهى در تداوم ‏بخشیدن به مسیر صحیح هدایت و سعادت بشر بسیار عمیق‏تر و محكم‏تر بوده است؛ چرا كه هر نبىّ و ولىّ الهى با در نظر گرفتن شرایط عصرى كه در آن به سر مى ‏برد راه انبیا و اولیاى الهى پیش از خود را تداوم مى ‏بخشد. به عبارت دیگر همه انبیا و اولیاى الهى چراغهاى نورانى هدایتند؛ منتهى هر كدام متناسب با شرایط زمانى و مكانى خود به نور افشانى مى ‏پردازند.

در فرهنگ اسلامى ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان جانشینان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله همگى نور واحدند و هدف مشتركى را دنبال مى ‏كنند. وجود هر یك از آنان همانند یك مشعل روشن یا عَلَم سرافراز، مسیر صحیح و كامل هدایت را به بندگان خدا نشان مى ‏دهند و آنان را از گرفتار شدن به ضلالت و گمراهى باز مى ‏دارند. با این همه ارتباط و پیوستگى بعضى از آنها با همدیگر از ویژگى و خصوصیتى برخوردار است كه از بررسى این گونه از پیوندها مى‏ توان با مراحل گوناگون چگونگى تداوم مبارزه حقّ و باطل و سرنوشت نهایى این مبارزات و همینطور با بخشى از ریزه‏ كاریهاى دقیق سنتهاى الهى و روند تحقق نهایى اهداف حیات بخش انبیا و اولیاى الهى آشنا شد.

در مجموعه روایات منقول از پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهارعلیه السلام بارها تصریح شده است كه منجى عالم بشریت حضرت مهدى علیه السلام از نسل امام حسین علیه السلام است

بدون تردید پیوستگى و ارتباط امام حسین علیه السلام با آخرین حجت الهى حضرت بقیة‏اللّه‏ عجل الله فرجه بسیار بارز و در خور تعمّق است؛ چرا كه با بررسى ابعاد مختلف پیوند این دو حجّت الهى به‏خوبى چگونگى فراهم شدن بستر حاكمیّت احكام و ارزشهاى الهى در سرتا سر عالم مشخص مى ‏شود.
این نوشته در پى آن است كه برخى از پیوستگیهاى حضرت سیدالشهداءعلیه السلام با موعود بزرگ جهانى حضرت مهدى علیه السلام را روشن سازد.



الف) امام مهدى عجل الله فرجه از تبار امام حسین علیه السلام

در مجموعه روایات منقول از پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهارعلیه السلام بارها تصریح شده است كه منجى عالم بشریت حضرت مهدى علیه السلام از نسل امام حسین علیه السلام است. از جمله روایت شده است كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله در یكى از روزهاى آخر عمر مباركشان در حالى كه دست‏شان را به شانه امام حسین علیه السلام گذاشته بودند خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا علیه السلام فرمودند:

مهدى این امت از نسل این فرزندم است. دنیا به پایان نخواهد رسید مگر این‏كه مردى از اولاد حسین علیه السلام قیام كرده جهان را باعدل و داد پر سازد...1

ایشان در جاى دیگر در ضمن معرفى ائمه اطهار علیهم السلام مى ‏فرمایند:

امامان بعد از من دوازده نفرند كه نُه نفر از آنها از تبار فرزندم حسین علیه السلام است كه نهمین نفرشان قائم است این دوازده تن اهل بیت و عترت من هستند. گوشت آنها گوشت من و خون آنها از خون من است.2

امیر مؤمنان على ‏بن ‏ابى ‏طالب علیه السلام روزى به حضرت اباعبداللّه ‏علیه السلام فرمودند:

نهمین فرزند تو اى حسین، قائم آل‏ محمّد صلی الله علیه و آله است او دین خدا را آشكار ساخته و عدالت را در سرتاسر زمین حاكمیّت خواهد بخشید...3

در این باره خود
امام حسین علیه السلام نیز مى ‏فرمایند:

نهمین فرزند من، قائم به حقّ است خداوند به وسیله او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاكمیّت خواهد بخشید. او حق را برخلاف میل مشركان و دشمنان احقاق خواهد كرد.4

ب) تحقق اهداف عاشورا با قیام مهدى علیه السلام

امام حسین علیه السلام با هدف زنده ساختن احكام قرآن و سنّت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و از بین بردن بدعتهایى كه در نتیجه حاكمیت بنى امیّه در دین ایجاد شده بود قیام كردند و در طول مسیر مدینه تا كربلا ضمن اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند:

من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله قیام كرده ‏ام مى‏خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراكرم صلی الله علیه و آله و پدرم على ‏بن ‏ابى ‏طالب علیه السلام عمل مى‏كنم.5

آن حضرت در نامه‏اى به بزرگان قبایل بصره تصریح مى ‏كنند:

من شما را به كتاب خدا و سنّت پیامبرش دعوت مى‏كنم. در شرایطى كه اكنون ما زندگى مى‏كنیم سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله از بین رفته و به جاى آن بدعت و احكام و ارزشهاى غیر اسلامى نشسته است مرا بپذیرید و به یارى من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگارى هدایت خواهم كرد.6

از مجموعه سخنان امام حسین علیه السلام اهداف والاى نهضت عاشورا به ‏خوبى روشن مى ‏شود كه احیاى قرآن، احیاى سنت نبوى و سیره علوى، از بین بردن كج ‏رویها، حاكم ساختن حق، حاكمیّت بخشیدن به حق‏پرستان، از بین بردن سلطه استبدادى حكومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه‏ هاى اجتماعى و اقتصادى و... از جمله آنهاست.

از طرف دیگر وقتى اهداف قیام منجى عالم بشریت و ویژگیهاى حكومت جهانى آن حضرت را مورد بررسى قرار مى‏ دهیم همین اهداف و انگیزه‏ ها حتى با تعابیر مشابه با تعابیر به ‏كار رفته در مورد نهضت حسینى قابل مشاهده است.

حضرت على بن ابی طالب علیه السلام در توصیف سیره حكومتى امام مهدى علیه السلام مى‏ فرمایند:

هنگامى كه دیگران هواى نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدى موعود علیه السلام] امیال نفسانى را به هدایت بر مى‏ گرداند و در شرایطى كه دیگران قرآن را با رأى خود تفسیر و تأویل خواهند كرد او آراء و عقاید را به قرآن باز مى‏گرداند. او به مردم نشان خواهد داد كه چگونه مى ‏توان به سیره نیكوى عدالت رفتار كرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوى را زنده خواهد ساخت.7

امام باقر علیه السلام در روایتى مى ‏فرمایند:

قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله مردم را به سوى كتاب خدا، سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و ولایت على بن ابى طالب علیه السلام و بیزارى از دشمنان آنان دعوت خواهد كرد. 8

امام صادق علیه السلام مى ‏فرمایند:

حضرت مهدى علیه السلام تمام بدعتهاى ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهد برد و در مقابل، تك‏تك سنتهاى نبوى را به اجرا در خواهد آورد.9

آن حضرت در جاى دیگر ضمن تصریح به این حقیقت كه امام مهدى علیه السلام بر طبق سیره و روش رسول اكرم صلی الله علیه و آله عمل خواهد كرد؛ درباره اصلاحات انجام شده توسط آن حضرت چنین مى ‏فرماید:

قائم آل محمّد صلی الله علیهم به همان شیوه‏اى كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله رفتار مى‏ كردند رفتار خواهد كرد آنچه از نشانه و ارزشها و شیوه‏ هاى جاهلیت كه باقى مانده‏اند از میان برمى‏ دارد و پس از ریشه كن كردن بدعتها احكام اسلام را از نو حاكمیّت مى ‏بخشد.10

امام صادق علیه السلام در زمینه نوع قضاوت و داورى و برخورد آن حضرت با ظلم و ستم نیز مى ‏فرمایند:

چون قائم ما قیام كنند در بین مردم به عدالت داورى خواهند كرد و در زمان او بساط ستم و بیداد از روى زمین جمع خواهد شد و راهها امن شده... و هر صاحب حقّى به حقّ خود دست خواهد یافت و احكام و ارزشهاى حیات‏بخش دینى در سرتاسر جامعه حاكمیّت پیدا خواهد كرد.11

نتیجه آن كه علاوه بر مشترك بودن اهداف نهضت عاشورا با قیام امام مهدى علیه السلام در زمان حكومت جهانى حضرت ولى عصر علیه السلام بذرها و نهال هاى غرس شده در جریان قیام كربلا به بار خواهد نشست و به بركت آن، جهان پر از عدل و داد خواهد شد و تمام اهداف انبیاى الهى از آدم تا خاتم تحقق خواهد یافت و بشر طعم واقعى صلح و امنیّت و سعادت را خواهد چشید.

ج) مهدى علیه السلام منتقم خون امام حسین علیه السلام

ادامه دارد
منبع:qm313.com




________________________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)

 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیهم السلام2

ارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیهم السلام2

ج) مهدى علیه السلام منتقم خون امام حسین علیه السلام

یكى از القاب حضرت مهدى علیه السلام منتقم است. در توضیح علّت برگزیده شدن این لقب بر آن حضرت مطالب زیادى در سخنان اهل بیت علیهم السلام وارد شده است. از جمله در روایتى كه از امام محمّدباقر علیه السلام نقل شده، وقتى از آن حضرت سؤال مى ‏كنند كه چرا فقط به آخرین حجّت الهى قائم گفته مى‏ شود؟ آن حضرت در پاسخ مى‏ فرمایند:

چون در آن ساعتى كه دشمنان، جدّم امام حسین علیه السلام را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتى در حالى كه ناله سرداده بودند عرض كردند پروردگارا! آیا از كسانى كه برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوانمردانه شهید كردند در مى ‏گذرى؟ در جواب آنها خداوند به آنان وحى فرستاد كه: اى فرشتگان من! سوگند به عزّت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از مدّت زمان زیادى. آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام‏حسین علیه السلام را به آنان نشان داد و پس از اشاره به یكى از آنان كه در حال قیام بود فرمود: با این قائم از دشمنان حسین علیه السلام انتقام خواهم گرفت.12

در تفسیر آیه
«وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً...؛ هر كس مظلومانه كشته شود ما براى ولى او تسلطى بر ظالم قرار مى‏ دهیم»...13 از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه:

مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین علیه السلام است كه مظلوم كشته شد و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدى علیه السلام است14
من شما را به كتاب خدا و سنّت پیامبرش دعوت مى‏ كنم. در شرایطى كه اكنون ما زندگى مى‏ كنیم سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله از بین رفته و به جاى آن بدعت و احكام و ارزشهاى غیر اسلامى نشسته است مرا بپذیرید و به یارى من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگارى هدایت خواهم كرد



امام ‏باقر علیه السلام نیز تصریح مى‏ كنند:

ما اولیاى دم امام حسین علیه السلام هستیم. هنگامى كه قائم ما قیام كنند پى ‏گیرى خون امام حسین علیه السلام خواهد كرد.15

در دعاى ندبه نیز به این حقیقت با این تعبیر تصریح شده است:

أینَ الطالِبُ بِدَمِ المَقتولِ بِكَربَلا.

كجاست آن عزیزى كه پس از ظهورش خون شهید مظلوم كربلا را از دشمنان باز پس خواهد گرفت...
16

همچنین روایت شده است كه حضرت مهدى علیه السلام پس از ظهور بین ركن و مقام براى مردم خطبه خواهد خواند و در مهم‏ترین قسمت خطبه به صورت مكرر با نهایت اندوه و تأثر شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام را مورد اشاره قرار خواهد داد از جمله خواهد فرمود:

اى مردم جهان! منم امام قائم. منم شمشیر انتقام الهى كه همه ستمگران را به سزاى اعمالشان خواهم رساند و حقّ مظلومان را از آنها پس خواهم گرفت. اى اهل عالم! جدّم حسین بن على علیه السلام را تشنه به شهادت رساندند و بدن مبارك او را عریان در روى خاكها رها كردند. دشمنان از روى كینه توزى جدم حسین علیه السلام را ناجوانمردانه كشتند...17

در حقیقت با این گونه از عبارات نوید انتقام خون به ناحق ریخته امام حسین علیه السلام را به جهانیان خبر مى‏ دهد...

و هم چنین به دلالت روایات فراوانى شعار یاران امام مهدى علیه السلام پس از ظهور این جمله بسیار الهام ‏بخش است:

یالثارات الحُسَین علیه السلام.18

اى بازخواست كنندگان خون حسین علیه السلام.


این جمله اشاره به این معنا دارد كه هنگام انتقام خون پاك امام حسین علیه السلام فرارسیده است كسانى كه مى‏ خواهند از دشمنان آن حضرت انتقام خون به‏ناحقّ ریخته حجّت الهى را بگیرند مهیا شوند.


د) مهدى همیشه به یاد حسین


از آنجا كه امام حسین علیه السلام با تمام وجود همه توانمندیها و سرمایه‏ه اى خود را ایثار كرد تا اسلام را از خطر اساسى برهاند؛
آخرین حجت الهى نیز تصریح دارند كه همواره به یاد ایثارگرى و فداكاریهاى آن حضرت هستند و شب و روز با یادآورى مصیبتهایى كه بر ایشان روا داشته شد خون گریه مى‏ كنند.

در بخشى از زیارت «ناحیه مقدسه» در این باره مى ‏خوانیم:


...اگر روزگار وقت زندگى مرا از تو [اى حسین] به تأخیر انداخت و یارى و نصرت تو در كربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینك من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبتهاى تو ندبه مى ‏كنم و به جاى اشك بر تو خون گریه مى ‏كنم...

بدون تردید این قبیل از تعابیر نهایت محبّت و دلبستگى حضرت مهدى علیه السلام رابه سیّد الشهداء علیه السلام نشان مى‏ دهد و ضرورت زنده نگه داشتن خاطره اباعبداللّه علیه السلام از جمله از طریق عزادارى براى آن حضرت را مورد تأكید قرار داده و عمق فاجعه كربلا و جنایت بنى امیه به اسلام و انسانیت را افشا مى‏ كند.

حتى این به یاد امام حسین علیه السلام بودن در عملكرد سایر ائمه اطهار علیهم السلام نیز به چشم مى‏ خورد؛ یعنى آنها نیز در مواقع اشاره به فداكاریها و مظلومیت هاى امام حسین علیه السلام به گونه‏اى موضوع امام مهدى علیه السلام را مورد تأكید قرار داده‏ اند به عنوان مثال در دعاى ندبه امام صادق علیه السلام یاد سیّد الشهداء علیه السلام به همراه امام مهدى علیه السلام گرامى داشته شده است. در حقیقت شكایت شهادت جانگداز حضرت امام حسین علیه السلام به ساحت مقدّس حضرت بقیة‏اللّه علیه السلام شده است و درخواست مى ‏شود كه به عنایت خداوند متعال هر چه زودتر زمینه ظهور فراهم شود بلكه هر چه زودتر مهدى موعودعلیه السلام ظهور نموده انتقام خون آن حضرت را از دشمنان بگیرند...و حتى به پیروان اهل بیت علیه السلام توصیه مى ‏شود كه در شب میلاد امام عصر (عج) از زیارت امام حسین علیه السلام غافل نشوند.

البتّه این موضوع به همین صورت در مورد امام حسین علیه السلام نیز مطرح است؛ یعنى حضرت اباعبداللّه حسین علیه السلام نیز همواره به یاد مهدى موعود بوده‏ اند. در دعاى روز ولادت امام حسین علیه السلام از امام مهدى علیه السلام یاد مى ‏شود و در روز عاشورا و در زیارت عاشورا نام و یاد مهدى علیه السلام تسلى بخش قلب سوزان شیفتگان اهل بیت علیهم السلام است.

مجموعه این برنامه‏ هاى حساب شده، پیوند عاشورا و امام حسین علیه السلام را با قیام جهانى امام مهدى علیه السلام هر چه بیشتر روشن مى ‏سازند.

گذشته از همه آنچه بیان شد، طبق روایات بسیارى كه از حضرات معصومین علیهم السلام نقل شده است در بسیارى از مسائل جزئى نیز امام مهدى علیه السلام با امام حسین علیه السلام پیوستگی ها و ارتباطات قابل توجهى دارند كه از آن جمله است:

1. روز ظهور امام مهدى علیه السلام مقارن با روز عاشورا است.


از امام باقر علیه السلام روایت شده است:

قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله در روز شنبه كه مصادف با روز عاشورا؛ یعنى همان روزى كه حضرت اباعبداللّه علیه السلام به شهادت رسیدند قیام خواهد كرد.19
برخى از یاران حسین علیه السلام پس از رجعت در ركاب امام مهدى علیه السلام به یارى آن حضرت خواهند پرداخت و حتى برخى از فرشتگانى كه جزء اصحاب امام‏حسین علیه السلام بوده ‏اند در خدمت قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله خواهند بود


2. از مجموعه روایات به خوبى روشن مى ‏شود همانگونه كه امام حسین علیه السلام نهضت خود را از مكه آغاز كردند؛ یعنى پس از خارج شدن از مدینه به مكه آمدند و از كنار بیت‏اللّه‏ قیام خود را به مردم خبر دادند و به سمت كوفه حركت كردند، حضرت مهدى علیه السلام نیز از كنار بیت اللّه جهانیان را به بیعت با خود فرا خواهد خواند و آن گاه حركتهاى اصلاحى را تداوم خواهد بخشید و در نهایت مقرّ حكومتى خویش را در كوفه قرار خواهد داد.


3. حتى طنین صداى امام مهدى علیه السلام همان طنین صداى امام‏ حسین علیه السلام است.
پیام مهدى علیه السلام همان پیام حسین علیه السلام است كه فریاد مى‏ زند:

اى مردم مگر نمى ‏بینید به حقّ عمل نمى ‏شود و از باطل خوددارى نمى‏ گردد... امر به معروف و نهى از منكر كنار گذاشته شده است و احكام الهى و سنن پیامبر صلی الله علیه و آله آشكار هتك مى ‏شود و...

این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به مردم جهان اعلام خواهد شد كه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم را به تبعیت از حقّ و اعراض از بدیها فرا خواندند:

إنّ صوت القائم یشبه بصوت الحسین علیه السلام.

صداى [گیرا و دلنواز] قائم شبیه [طنین خوش] صداى اباعبداللّه علیه السلام است.


4. برخى از یاران حسین علیه السلام پس از رجعت در ركاب امام مهدى علیه السلام به یارى آن حضرت خواهند پرداخت و حتى برخى از فرشتگانى كه جزء اصحاب امام‏ حسین علیه السلام بوده ‏اند در خدمت قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله خواهند بود و... .
«أللّهمّ نرغب إلیك دولة كریمة تعزّبها الإسلام و أهله و تُذِّلُ بها النفاق و أهله...»


میرصادق سیدنژاد

پی نوشتها:
1 .بحارالانوار، ج51، ص91.
2 .كشف‏الغمة، ج3، ص294.
3 .منتخب‏الاثر، ص467
4 .اعلام‏الورى، 384.
5 .بحارالانوار، ج45، ص6.
6 .حیاة‏الإمام‏الحسینعلیه السلام، ج2، ص264
7 .بحارالانوار، ج51، ص130.
8 .الزام‏الناصب، ص177.
9 .ینابیع‏الموّدة، ج3، ص62.
10.بحارالانوار، ج52، ص352.
11.همان، ص338.
12.دلائل‏الامامة، ص239.
13.سوره اسراء (17) آیه 33.
14.البرهان فى تفسیر القرآن، ج4، ص559.
15.همان، ص560.
16.دعاى ندبه.
17.الزام‏الناصب، ج2، ص282.
18.النجم‏الثاقب، ص469.
19.بحارالانوار، ج52، ص 285.

منبع:qm313.com








________________________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ثمره نهضت کربلا چه بود

ثمره نهضت کربلا چه بود

شهادت مظلومانه سيد الشهدا و يارانش در كربلا،تأثير بيدارگر و حركت آفرين داشت و خونى تازه در رگهاى جامعه اسلامى دواند و جو نامطلوب را شكست و امتدادهاى آن حماسه،در طول تاريخ،جاودانه ماند.حتى در همان سفر اسارت اهل بيت نيز تأثيرات سياسى اين حادثه در انديشه ‏هاى مردم آشكار شد.
گروهى از اسرا را كه به شام مى‏ بردند، چون به تكريت رسيدند،مسيحيان آنجا در كليساها جمع شدند و به نشان اندوه بر كشته شدن حسين«ع»،ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.
به شهر«لينا»نيز رسيدند.مردم آنجا همگى گرد آمدند و بر حسين و دودمانش سلام و درود فرستادند و امويان را لعن كردند و سربازان را از آنجا بيرون كردند.چون خبر يافتند كه مردم«جهينه»هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند.به قلعه«كفر طاب»رفتند،به آنجا نيز راهشان ندادند.به حمس كه وارد شدند،مردم تظاهرات كردند و شعار دادند:«اكفرا بعد ايمان و ضلالا بعد هدى؟»و با آنان درگير شدند و تعدادى را كشتند.[SUP](1)[/SUP]

برخى از تأثيرات حماسه عاشورا از اين قرار است:

قطع نفوذ دينى بنى اميه بر افكار مردم‏

2ـ احساس گناه و شرمسارى در جامعه،بخاطر يارى نكردن حق و كوتاهى در اداى تكليف‏

فرو ريختن ترسها و رعبها از اقدام و قيام بر ضد ستم‏

رسوايى يزيديان و حزب حاكم اموى‏

بيدارى روح مبارزه در مردم‏

تقويت و رشد انگيزه‏هاى مبارزاتى انقلابيون‏

پديد آمدن مكتب جديد اخلاقى و انسانى(ارزشهاى نوين عاشورايى و حسينى)

پديد آمدن انقلابهاى متعدد با الهام از حماسه كربلا

الهام بخشى عاشورا به همه نهضتهاى رهايى بخش و حركتهاى انقلابى تاريخ

10ـ تبديل شدن«كربلا»به دانشگاه عشق و ايمان و جهاد و شهادت،براى نسلهاى انقلابى شيعه‏

11ـبه وجود آمدن پايگاه نيرومند و عميق و گسترده تبليغى و سازندگى در طول تاريخ،بر محور شخصيت و شهادت سيد الشهدا«ع» از نهضتهاى شيعى پس از عاشورا،مى‏توان«انقلاب توابين»،«انقلاب مدينه»،«قيام مختار»،«قيام زيد»،و...حركتهاى ديگر را نام برد. تأثير حماسه عاشورا را در انقلابهاى بزرگى كه در طول تاريخ،بر ضد ستم انجام گرفته،چه در عراق و ايران و چه در كشورهاى ديگر،نبايد از ياد برد.

«فرهنگ شهادت»
و انگيزه جهاد و جانبازى كه در انقلاب اسلامى ايران و هشت سال دفاع مقدس در جبهه‏ ها جلوه‏ گر بود،گوشه‏اى از اين تأثير پذيرى است.شعار«نهضت ما حسينيه،رهبر ما خمينيه»كه در مبارزات ملت مسلمان ايران بر ضد طاغوت طنين افكن بود و نيز شور حسينى جبهه‏ هاى رزم ايران،گواه روشن تأثير گذارى كربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.

يكى از نويسندگان محقق، نتايج نهضت كربلا را عبارت مى‏ داند از:

پيروزى مسأله اسلام و حفظ آن از نابودى‏

هزيمت امويان از عرصه فكرى مسلمين‏

شناخت اهل بيت بعنوان نمونه‏هاى پيشوايى امت‏

تمركز شيعه از بعد اعتقادى بر محور امامت‏

وحدت صفوف شيعه در جبهه مبارزه‏

ايجاد حس اجتماعى در مردم‏

شكوفايى موهبتهاى ادبى و پديد آمدن ادبيات عاشورايى

منابر وعظ و ارشاد،به عنوان وسيله آگاهانيدن مردم‏

تداوم انقلاب بصورت زمينه سازى نهضتهاى پس از عاشورا[SUP](2)[/SUP] حادثه كربلا،گشاينده جبهه اعتراض عليه حكومت امويان و سپس عباسيان شد،چه به صورت فردى كه روحهاى بزرگ را به عصيان و افشاگرى واداشت،و چه به شكل مبارزه‏هاى گروهى و قيامهاى عمومى در شهرى خاص يا منطقه‏اى وسيع.[SUP](3)


[/SUP]
خون او تفسير اين اسرار كرد ملت خوابيده را بيدار كرد[SUP](4)


[/SUP]

پى ‏نوشتها
1- عاشورا فى الأدب العاملى المعاصر،ص 54 به نقل از منتخب طريحى و مقتل ابى مخنف.
2- براى تفصيل آن ر.ك:«حياة الامام الحسين»،باقر شريف القرشى،ج 3،ص 436،(معطيات الثورة) .
3- در اين زمينه‏ ها ر.ك:«الانتفاضات الشيعيه»،هاشم معروف الحسنى،«امامان و جنبشهاى مكتبى»،محمد تقى مدرسى. 4- كليات اقبال لاهورى،ص .75
پایگاه جامع عاشورا







____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ارتباط امام مهدی (عج) با امام حسین (ع)

ارتباط امام مهدی (عج) با امام حسین (ع)

بی تردید از ابتدای خلقت بشر تا سرانجام تاریخ بشریت دو طایفه حق و باطل با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند حق مداران گذشته همواره بستر سازان حق گرایان آینده اند و حق گرایان آینده تداوم بخشان راه حق پرستان گذشته . بر همین اساس است سرنوشت در افتادگان از مسیر صراط مستقیم .


بنابراین پیروان حقیقت همواره با یکدیگر در ارتباطند . در این میان ارتباط حجت های به حق الهی در تداوم بخشی به حفظ مسیر صحیح هدایت و سعادت بشر بسیار عمیق تر و محکم تر است ; چرا که هر نبی و ولی الهی با در نظر گرفتن شرایط عصری که در آن به سر می برد، راه انبیا و اولیای الهی پیش از خود را تداوم می بخشد . به عبارت دیگر، همه انبیا و اولیای الهی چراغ های نورانی هدایتند . با این تفاوت که هر کدام متناسب با شرایط زمانی و مکانی خود به نور افشانی می پردازند . در فرهنگ اسلامی، ائمه اطهار علیهما السلام به عنوان جانشینان پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله جملگی نور واحدند و هدف مشترکی را دنبال می کنند . وجود هر یک از آنان، همانند یک مشعل روشن و یا علم سرافراز، مسیر صحیح و کامل هدایت را به بندگان خدا نشان می دهد و آنان را از گرفتار شدن به ضلالت و گمراهی باز می دارد .

با این همه، ارتباط و پیوستگی بعضی از آنان با هم یکدیگر از ویژگی و خصوصیت ممتازی برخوردار است که نگاهی اجمالی این مهم بدست می آید . بی تردید ارتباط میان امام حسین (ع) با آخرین حجت الهی خود حضرت بقیة الله بسیار بارز و در خور تعمق است ; چرا که بررسی ابعاد مختلف پیوند این دو حجت الهی به خوبی چگونگی فراهم شدن بستر حاکمیت احکام و ارزش های الهی در سراسر عالم مشخص می کند . این مقال در صدد بیان برخی پیوستگی های سید الشهدا با موعود بزرگ جهانی حضرت مهدی (عج) است .

الف: امام مهدی (ع) از تبار امام حسین (ع)

در مجموعه روایاتی که از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهما السلام نقل شده، بارها تصریح شده است که منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) از نسل امام حسین (ع) است . پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در یکی از روزهای آخر عمر مبارکشان در حالی که دستشان را به شانه امام حسین (ع) گذاشته بودند، خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا علیها السلام فرمودند: مهدی این امت از نسل این فرزندم است . دنیا به پایان نخواهد رسید مگر مردی از اولاد امام حسین (ع) قیام کرده، جهان را پراز عدل و داد کند . (1)

در جای دیگر ضمن تعریف معرفی ائمه اطهار علیهما السلام می فرمایند: امامان پس از من دوازده نفرند که نه نفر از آنان از تبار فرزندم حسین است و نهمین نفرشان قائم است . این دوازده تن اهل بیت و عترت من هستند گوشت آنها گوشت من و خون آنان از خون من است . (2)

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) به حضرت ابا عبدالله فرمودند: نهمین فرزند تو ای حسین قائم آل محمد صلی الله علیه وآله است . او دین خدا را آشکار ساخته و عدالت را در سرتاسر روی زمین حاکمیت خواهد بخشید . (3)

در این باره امام حسین (ع) نیز می فرمایند: نهمین فرزند من، قائم به حق است . خداوند به وسیله او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاکمیت خواهد بخشید . اوحق را علی رغم میل مشرکان و دشمنان، احقاق خواهد کرد . (4)

ب . تحقق اهداف عاشورا با قیام مهدی (عج)

امام حسین (ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و از بین بردن بدعت هایی که در نتیجه کیمت بنی امیه در دین ایجاد شده بود ، قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا، ضمن اشاره به انگیزه قیام شان می فرمودند: «من به منظور ایجاد اصلاح در امت جدم رسول خدا صلی الله علیه وآله قیام کرده ام . می خواهم امر به معرف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و پدرم علی بن ابی طالب (ع) عمل کنم . (5) و در نامه ای که به بزرگان قبایل بصره می نویسند، تصریح می کنند: من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش دعوت می کنم در شرایطی که ما زندگی می کنیم، به سنت رسول خدا صلی الله علیه وآله از بین رفته است و به جای آن بدعت و احکام و ارزش های غیر اسلامی نشسته است . اگر شما دعوت مرا بپذیرید و به یاری من برخیزید، شما را به راه راست و رستگاری هدایت خواهم کرد . (6)

از مجموعه این گونه بیانات امام حسین (ع) ، اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن می شود . احیای قرآن، احیای سنت نبوی و سیره علوی و از بین بردن کژی ها، و حام ساختن حق و توان و حاکمیت بخشیدن به حق پرستان و نیز از بین بردن سلطه استبدادی حکومت ستمگران و تامین قسط و عدل در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و . . . از جمله اهداف آن حضرت است .

حضرت علی بن ابی طالب (ع) در توصیف سیره حکومتی امام مهدی (عج) می فرمایند: . . . هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند، او (مهدی موعود) امیال نفسانی را به هدایت بر می گرداند . در شرایطی که دیگران قرآن را با رای خود تفسیر و تاویل خواهند کرد . او آراء و عقاید را به قرآن باز می گرداند . همو به مردم نشان خواهد داد که چگونه می توان به سیره نیکوی عدالت رفتار کرد . و تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی را زنده کرد . (7)

امام باقر (ع) می فرمایند: قائم آل محمد مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر صلی الله علیه وآله و ولایت علی بن ابی طالب (ع) و بی زیاری از دشمنان آنان دعوت خواهد کرد . (8)

امام صادق (ع) نیز در همین زمینه می فرمایند: حضرت مهدی بدعت های ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهند برد و در مقابل، تک تک سنت های نبوی را به اجرا در خواهد آورد . (9)

در جای دیگر، ضمن تصریح به این حقیقت که امام مهدی (عج) بر اساس سیره و روش رسول اکرم صلی الله علیه وآله عمل خواهد کرد، درباره اصلاحات انجام شده توسط آن حضرت چنین می فرماید: قائم آل محمد (عج) به همان شیوه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رفتار می کردند، رفتار خواهد کرد . آنچه را که از نشانه و ارزش ها و شیوه های جاهلیت باقی مانده اند، از میان برمی دارد و پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، احکام اسلامی را حاکمیت خواهد بخشید . (10)

باز در زمینه نوع قضاوت و داوری و برخورد آن حضرت با ظلم و ستم می فرمایند: چون قائم ما قیام کنند، در بین مردم به عدالت داوری خواهند کرد و در زمان او بساط ستم و بیداد از روی زمین جمع خواهد شد و راه ها امن شده . . . . و هر صاحب حقی به حق خود دست خواهد یافت و احکام و ارزش های حیات بخش دینی در سرتاسر جامعه حاکمیت پیدا خواهد کرد . (11)

نیتجه آن که، علاوه بر مشترک بودن اهداف نهضت عاشورا با قیام امام مهدی (عج) در زمان حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) بذرها و نهال های غرس شده در جریان قیام کربلا به بار خواهد نشست و به برکت آن، جهان پر از عدل و داد خواهد شد . و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق خواهد یافت و بشر طعم واقعی صلح و امنیت و سعادت را خواهد چشید .


ج . مهدی (عج) منتقم خون امام حسین (ع)

یکی از القاب حضرت مهدی منتقم است . در توضیح علت برگزیده شده این لقب بر آن حضرت، مطالب زیادی در سخنان اهل بیت وارد شده است . از جمله گفته شده است که از امام محمد باقر (ع) سؤال کردند به چه مناسبت فقط به آخرین حجت الهی قائم گفته می شود؟ امام باقر (ع) در پاسخ فرمودند: چون در آن ساعتی که دشمنان، جدم امام حسین (ع) را به قتل رساندند فرشتگان با ناراحتی، در حالی که ناله سرداده بودند عرض کردند: پروردگارا! آیا از کسانی که برگزیده و فرزند برگزیده تو را ناجوان مردانه شهید کردند، در می گذری؟ خداوند در پاسخ آنان، به ایشان وحی فرستاد که ای فرشتگان من، سوگند به عزت و جلالم از آنان انتقام خواهم گرفت . هر چند پس از مدت زمانی زیاد . آن گاه خداوند متعال نور و شبح فرزندان امام حسین (ع) به آنان نشان داد و پس از اشاره به یکی از آنان که در حال قیام بود، فرمود: با این قائم از دشمنان حسین (ع) انتقام خواهم گرفت . (12)

در تفسیر آیه «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا» . . . هر کس مظلومانه کشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می دهیم . . . . از امام صادق (ع) روایت شده است که مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین (ع) است که مظلوم کشته شد و منظور از «جعلنا لولیه سلطانا» امام مهدی است .

امام باقر (ع) تصریح می کنند که ما اولیای دم امام حسین (ع) هستیم و هنگامی که قائم ما قیام کنند، پی گیر خون امام حسین (ع) خواهد کرد .

در دعای ندبه نیز به این حقیقت با این تعبیر تصریح شده است: «این الطالب بدم المقتول بکربلا» کجاست آن عزیزی که پس از ظهورش، خون شهید مظلوم کربلا را از دشمنان باز پس بگیرد . . . (13)

همچنین روایت شده است که وقتی حضرت مهدی (عج) پس از ظهور، در ما بین رکن و مقام برای مردم خطبه خواهد خواند، در مهم ترین از این خطبه به صورت مکرر با نهایت اندوه و تاثر شهادت مظلومه امام حسین (ع) را مورد اشاره قرار خواهد داد . از جمله خواهد فرمود: ای مردم جهان، منم امام قائم . منم شمشیر انتقام الهی که همه ستمگران را به سزای اعمال شان خواهم رساند و حق مظلومان را از آنان باز پس خواهم گرفت . ای اهل عالم! جدم حسین بن علی (ع) را تشنه به شهادت رساندند و بدن مبارک او را به صورت عریان در روی خاک رها کردند . دشمنان از روی کینه توزی جدم حسین (ع) را ناجوانمردانه کشتند . (14) . . . در حقیقت، این گونه عبارات نوید انتقام خون بنا حق ریخته امام حسین (ع) را به جهانیان خبر می دهد . . .

همچنین روایات فراوانی رسیده که شعار یاران امام مهدی پس از ظهور، جمله بسیار الهام بخشی است و آن جمله عبارت است از: ای باز خواست کنندگان خون حسین . (ع) و منظور از آن، اشاره به این معناست که هنگام انتقام خون پاک امام حسین (ع) فرار »س (15) رسیده است . کسانی که می خواهند از دشمنان آن حضرت انتقام خون بنا حق ریخته حجت الهی را بگیرند، باید مهیا شوند .


د . مهدی (عج) همیشه به یاد حسین (ع)

از آنجا که امام حسین (ع) با تمام وجود همه توانمندی ها و سرمایه های خود را ایثار کرد تا اسلام را از خطر اساسی برهاند، آخرین حجت الهی نیز تصریح دارند که همواره به یاد ایثارگری و فدارکاری های آن حضرت هستند و شب و روز با یاد آوری مصیبت هایی که بر ایشان روا داشته شده، خون گریه می کنند .

در بخشی از زیارت ناحیه مقدسه در این باره می خوانیم: . . . اگر روزگار وقت زندگی مرا از تو (ای حسین) به تاخیر انداخت و یاری و نصرت تو در کربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینک من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبت های تو ندبه می کنم و به جای اشک

بر تو خون گریه می کنم! . . . بی تردید این گونه تعابیر، نهایت محبت و دل بستگی حضرت مهدی (عج) را به سید الشهدا (ع) نشان می دهد و ضرورت زنده نگه داشتن خاطره ابا عبدالله (ع) از طریق عزاداری به آن حضرت است و عمق فاجعه کربلا و جنایت بنی امیه به اسلام و انسانیت را افشا می کند . حتی به یاد امام حسین (ع) بودن در عملکرد سایر ائمه اطهار (عج) و نیز به چشم می خورد ; یعنی آنان نیز در مواقع متعدد، اشاره به فدارکاری ها و مظلومیت های امام حسین (ع) دارند . که به عنوان مثال، در دعای ندبه امام صادق (ع) یاد سید الشهدا (ع) به همراه امام مهدی گرامی داشته شده است . در حقیقت، شکایت شهادت جانگداز حضرت امام حسین (ع) به ساحت مقدس حضرت بقیة الله (عج) شده است و در خواست می شود که به عنایت خداوند متعال هر چه زودتر زمینه ظهور فراهم شود تا هر چه زودتر مهدی موعود ظهور نموده، انتقام خون آن حضرت را از دشمنان بگیرند . . . همواره به پیروان اهل بیت توصیه می شود که در شب میلاد امام عصر (عج) از زیارت امام حسین (ع) غافل نشوند .

البته، این موضوع به همین صورت در مورد امام حسین (ع) نیز مطرح است ; یعنی حضرت ابا عبدالله حسین (ع) نیز همواره به یاد مهدی موعود بوده و هستند . از این رو در دعای روز ولادت امام حسین (ع) از امام مهدی (ع) یاد می شود . در روز عاشورا و در زیارت عاشورا نام و یاد مهدی تسلی بخش قلب سوزان شیفتگان اهل بیت است . و مجموعه این ارتباطات، پیوند عاشورا و امام حسین (ع) را با قیام جهانی امام مهدی هر چه بیش تر روشن می سازند .


علاوه بر آنچه گذشت بر اساس روایات بسیاری که از حضرات معصومین علیهما السلام نقل شده است در بسیاری از مسایل جزیی نیز امام مهدی (عج) با امام حسین (ع) پیوستگی ها و ارتباطات قابل توجهی دارند که از آن جمله است:

1 . روز ظهور امام مهدی مقارن با روز عاشورا است . از امام باقر (ع) روایت شده است که قائم آل محمد در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا یعنی همان روزی که حضرت ابا عبدالله به شهادت رسیدند خواهد بود . (16)

2 . همان گونه که امام حسین (ع) نهضت خود را از مکه آغاز کردند، یعنی پس از خارج شدن از مدینه به مکه آمدند و از کنار بیت الله الحرام قیام خود را به مردم خبر دادند و به سمت کوفه حرکت کردند، از مجموعه روایات به خوبی روشن است که حضرت مهدی نیز از کنار بیت الله الحرام جهانیان را به بیعت با خود فراخواهد خواند و آن گاه حرکت های اصلاحی خود را آغاز خواهند کرد . در نهایت، مقر حکومتی خویش را در کوفه قرار خواهد داد .

3 . حتی طنین صدای امام مهدی (عج)، همان طنین صدای امام حسین (ع) است . اگر پیام مهدی همان پیام حسین (ع) که فریاد می زند: ای مردم! مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود، از باطل کسی خودداری نمی کند . . . امر به معروف و نهی از منکر کنار گذاشته شده است و احکام الهی و سنن پیامبر صلی الله علیه وآله اشکار هتک می شود و . . . این پیام و هشدار در لحظه ظهور با همان صدا به مردم جهان اعلام خواهد شد که امام حسین (ع) در روز عاشورا با همان لحن و آهنگ مردم را به تبعیت از حق و اعراض از بدی ها فراخواندند:

«ان صوت القائم یشبه بصوت الحسین (ع) » صدای گیرا و دل نواز حضرت مهدی شبیه طنین خوش صدای آشنای اباعبدالله است .

4 . برخی از یاران حسین (ع) پس از رجعت در رکاب امام مهدی (عج) به یاری آن حضرت خواهند پرداخت و حتی برخی از فرشتگانی که جزو اصحاب امام حسین (ع) بودند، در خدمت قائم آل محمد . . . خواهند بود . . . و . . .
«اللهم نرغب الیک دولة کریمه تغربها الاسلام و اهله و تذل بهاالنفاق و اهله . . .»


پی نوشت
1 . بحارالانوار، ج 51، ص 91 .
2 . کشف الغمة ، ج 3، ص 294 .
3 . منتخب الاثر، ص 467 .
4 . اعلام الوری، ص 384 .
5 . بحار الانوار، ج 45، ص 6 .
6 . حیاة الامام الحسین (ع) ، ج 2، ص 264 .
7 . بحار الانوار، ج 51، ص 130 .
8 . الزام الناصب، ص 177 .
9 . ینابیع المودة، ج 3، ص 62 .
10 . بحار الانوار، ج 52، ص 352 .
11 . همان، ص 338 .
12 . دلائل الامامة، ص 239 .
13 . دعای ندبه
14 . الزام الناصب، ج 2، ص 282 .
15 . النجم الثاقب، ص 469 .
16 . بحار الانوار، ج 52، ص 285 .
منبع: سایت موعود



____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سه‌گانه عاشورا اربعین، ظهور

سه‌گانه عاشورا اربعین، ظهور

می‎توان ارتباط بین بذر، درخت و میوه را به‎عنوان نمونه و مثالی برای توصیف ارتباط نهضت امام حسین (ع) در گذشته، زیارت اربعین در زمان حاضر و نهضت مهدوی (ع) در آینده آورد. بر این اساس، عاشورا همان بذری است که تمام ابعاد و اهداف و اصول و ارزش‎‎های انسانی را در بر دارد. از همان زمان درخت همراهی و همدلی با امام حسین (ع) با تمام ابعادش شکوفا می‎شود.

این درخت به‎تدریج و در طول زمان رشد می‎کند و از دو منبع آبیاری می‎شود؛ منبع اشک‎‎ها و منبع خون‎ها. منبع اشک‎‎ها به‎همراه تمام اشکال هم‎دلی عاطفی با امام حسین (ع) همراه است و منبع دوم خون‎‎هایی است که در راه امام حسین (ع) ریخته می‎شود. این درخت به‎تدریج توسط این دو منبع آبیاری می‎شود تا اینکه بزرگ شود و رشد کند و به مرحله و سطحی برسد که بتواند میوه دهد، میوه‎ای که در نهضت مهدوی به ثمر می‎رسد. این میوه همان عدل و قسط است.

ابعاد نهضت عاشورا

اما درباره درخت زیارت اربعین که روز به روز بیشتر رشد می‌کند، این سئوال قابل طرح است که این درخت چقدر از راه را طی کرده و چقدر مانده تا این درخت به ثمره خود، یعنی نهضت مهدوی، برسد. جواب این سئوال وابسته به سنجش و کاوش در بذر و دانه انی درخت است؛ یعنی وابسته به سنجش ابعادی است که جریان امام حسین (ع) بر آن استوار است. البته هرگز نمی‎توان تمام ابعاد عاشورا را درک کرد زیرا این جریان بزرگ‎تر از آن است که نسل یا فردی بتواند آن را به‎طور کامل درک کند، اما بعضی ابعاد آن عبارت است از: بُعد فاجعه یا بُعد عواطف و احساسات؛ بُعد انقلاب و شور و جهاد، بُعد دولت و حکومت و بُعد تمدن.

جریان امام حسین فاجعه‎ای را در بر دارد و این واضح است. همچنین جریان امام حسین (ع) نهضت و انقلابی را هم در خودش گنجانده و این نیز روشن است امروزه پس از سنجش، سنجشِ 1376 سالی که گذشت از دهم محرم سال 61 هجری تا سال 1437ق، درمی‎یابیم که این درخت همراهی و هم‎دلی با امام حسین (ع) و زیارت اربعین، شاید مهم‎ترین و واضح‎ترین حالات همراهی و هم‎دلی ‎باشد.

میزان گنجانده شدن بُعد مصیبت و فاجعه که در این درخت هم‎دلی کاملا مشخص است. این گنجایش به ‎قدری عظیم و پر وسعت است که بی‎نظیر است. هم‎دلی با مصیبت، پایه و اساس به هیجان آوردن انسان‎‎هاست. همچنین واضح است که بُعد دوم که شامل بُعد انقلابی و حماسی و جهادی است، طی چهار دهه گذشته به مراحل پیشرفته‎ای از هم‎دلی و همراهی رسیده است، چراکه جریان امام حسین (ع) جریانی اساسی است که زمین را زیر پای طاغوتیان و ظالمان می‎لرزاند، نه تنها طاغوتیان و ظالمان محلی، بلکه حتی ظالمان جهانی. بی‎شک با عنایت به آمار‎هایی که در این زمینه وجود دارد، این جریانی است که تمام نقشه‎‎ها را خنثی کرده است، نقشه‎‎هایی چون برنامه‎‎ها و پروژه‎‎های سعودی و آمریکایی و داعشی و پروژه‎‎ها و برنامه‎‎ها دیگر.

تحلیل شکوفایی بُعد حکومتی قیام امام حسین (ع) در زمان حاضر

جریان امام حسین (ع) امروزه به‎سمت و سوی حکومت و رهبری هم جریان دارد. البته نمی‎گویم که در مراحل پیشرفته‎ای از این بُعد قرار داریم، اما می‎توان ادعا کرد که این جریان در مراحل اولیه خود در بُعد حکومت می‎باشد. بنابراین، حلقه‎‎های تشکیل حکومت که دارای روح واحدی به نام «اجتماع مردمی» است، به این صورت کامل می‎گردد. این اجتماع مردمی، اجتماعی است از زیارت اربعین به‎وجود آمده است.


ادامه دارد............




____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سه‌گانه عاشورا اربعین، ظهور2

سه‌گانه عاشورا اربعین، ظهور2

محور «حریت» در تمدن عاشورایی

اما بُعد چهارم هم که همان بُعد تمدن است، حاضر است. ویژگی‎ای در این تمدن وجود دارد که هیچ اختلافی در آن نیست و آن ویژگی آزادی و حریت است. این ویژگی، ویژگی مهم و اساسی است که دین‎داران و غیر دین‎داران بر آن اتفاق نظر دارند.

به آزادی واقعی که پیروان مذهب اهل بیت (ع) دنبال می‎کنند و آزادی مطرح شده در جهان امروزی بنگرید! آزادی مطرح‎شده در دنیای امروز در خطر است! چرا که وقتی داعش مردمان جهان را بین جنگ و ذلت مخیر می‎کند، در واقع صورت و تعبیر دیگری است از آنچه که غربی‎‎ها و سیاست‎مدران غربی در مقابل ملت‎های‎شان انجام می‎دهند. و آن هم هنگامی است که ملت‎های‎شان را در برابر تهدید‎های داعش بین امنیت و آزادی مخیر می‎کنند و به آنان می‎گویند که ما نمی‎توانیم هم آرامش و امنیت را برای شما تامین کنیم و هم آزادی را.

اگر امنیت می‎خواهید، پس باید از آزادی‎تان کوتاه بیایید. و شما منتظر کوتاه آمدن از بسیاری دیگر از ارزش‎‎های غربی در مراحل پیشرفته‎تر به بهانه امنیت باشید! این مسأله نشان می‎دهد که احساس غرب نسبت به آزادی، احساسی واقعی و حقیقتی نیست، بلکه توجه قلبی و واقعی آن‎ها به امنیت است. دلیل این حرف هم آن است که هنگامی که دنیای غرب بین امنیت و آزادی مخیر شد، امنیت را بر آزادی مقدم کرد.

اما پیروان اهل بیت (ع) و پیروان کسی که فرمود:

«یا شِیعَه آلِ أَبِی سُفْیانَ آن لَمْ یکنْ لَکمْ دِینٌ وَ کنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَکونُوا أَحْرَارا فِی دُنْیاکم» ‎، هنگامی که داعش آن‎ها را بین جنگ و ذلت مخیر کرد، گفتند: «هیهات منا الذله»، آن هم نه فقط به زبان و کلام، بلکه از طریق حضور 27 میلیونی در راه‎‎ها و مسیر‎های مختلف و از سرزمین‎‎ها و کشور‎های متعدد تا بگویند که اگر ما را بین امنیت و ذلت و آزادی حقیقی مخیر کنید، ما هرگز امنیت را بر آزادی مقدم نخواهیم داشت.

ناتوانی غرب در ایجاد تمدن واقعی


آزادی، بخشی اساسی از تمدن است و غربی که در مواجهه با یک تهدید، از آزادی‎اش کوتاه می‎آید، هرگز نمی‎تواند تمدن واقعی و حقیقی را به پا دارد. کسی که می‎تواند تمدنی حقیقی به پا دارد، جامعه‎ای است که براساس پیام عاشورا از آزادگی بهره‎مند است، آزادگی‎ای که ثمره توحید است. پس ما به‎همراه جریان امام حسین (ع) و زیارت اربعین مسیری پر تلاش را به‎سمت جامعه مهدوی طی می‎کنیم. تا به اینجا مراحل زیادی را پشت سر گذاشته‎ایم و بر ماست که به اذن الهی مراحل دیگر را نیز طی کنیم و إن شاء‌الله سال‎‎های آینده، سال پیروز‎های بسیار زیادی در تمام زمینه‎‎ها خواهد بود .

اربعین، مسیر رسیدن به تمدن مهدوی
سه‌گانه عاشورا اربعین، ظهور
نويسنده : حجت الاسلام شیخ مازن




____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اربعین معبر اتصال عاشورا به ظهور است

اربعین معبر اتصال عاشورا به ظهور است

اربعین همواره در طول تاریخ آن نقش معرفتی ای را که در معرفی و ماندگار کردن پدیده عاشورا بر عهده داشته، به خوبی ایفا کرده است و می کند و این یکی از مولفه های موثر در ماندگاری این پدیده و اتصال آن به ظهور است.

محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در رابطه با بررسی نسبت اربعین و عصر ظهور اظهار کرد:


بررسی موضوع نسبت اربعین و ظهور که موضوعی حایز اهمیت است به واکاوی دو مفهوم دیگر از جهت وقایع تاریخی نیاز دارد که مهمترین آنها مسئله عاشورا و موضوع دیگر مسئله غدیر و همچنین آغازگر این جریان یعنی بعثت پیامبر اسلام (ص) است.

وی تصریح کرد:


ما در نگاه به پدیده های تاریخی به ویژه عاشورا و اربعین که نسبت آن را در ادامه توضیح می دهم، شاهد یک برنامه الهی هستیم که سطح این برنامه الهی از حوادث سال ۶۰ و ۶۱ هجری فراتر می رود. اما ما در تحلیل واقعه عاشورا گاهی دچار اشتباه می شویم چراکه وقایع را در همان مقطع زمانی خود بررسی می کنیم.

دکتر همایون در این رابطه گفت:

محدود کردن وقایع به همان مقطع زمانی خود به این معنا است که به عنوان مثال بگوییم بعد از مرگ معاویه چه اتفاقاتی افتاد؟ یزید چه شخصیتی داشت؟ و این جریانات سبب شد اهل بیت (ع) با رهبری و هدایت امام حسین (ع) چه حرکتی را شکل دهند؟ همین و بس. هرچند این نگاه نیز اشتباه نیست اما تنها بخشی از ماجرا را شامل می شود نه همه آن را.


در «نگاه تمدنی» عاشورا محور تحلیل تاریخ است



وی افزود:

در نتیجه وقتی مسائل کلان و عمیق پیش می آید با ابزارهای خرد نمی توان آن را بررسی کرد که بالاخره ماهیت قیام اباعبدالله الحسین (ع) چه بوده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد:

با این نگاه که ما آن را به نام «نگاه تمدنی» می شناسیم حادثه عاشورا یک حادثه مهم در تاریخ است که فقط منحصر در زمان خود نیست، در واقع در این نگاه هر واقعه ای که پیش از عاشورا اتفاق افتاده مقدمه شکل گیری عاشورا بوده است. چون اگر قرار است برنامه ای (الهی) اجرا شود آن برنامه نیازمند مقدماتی است و همه انبیای پیشین و حرکت جریان الهی در جهت مدیریت کردن و رساندن حرکت تاریخ به واقعه عاشورا بوده است.

وی در ادامه در تبیین این مسئله تاکید کرد:

هر حرکتی که بعد از عاشورا نیز اتفاق افتاده نتیجه عاشوراست. به این شکل عاشورا در محور تحلیل تاریخ ما قرار می گیرد یعنی ما تاریخ خود را با محوریت عاشورا و حوادث قبل و بعد از آن و از جمله مسئله ظهور تحلیل می کنیم.

این کارشناس مسایل دینی در ادامه ابراز کرد:

اصل مسئله کنونی ما بحث درباره عاشورا و ظهور نیست اما از اینجا شروع می کنیم تا بگوییم که موضوع عاشورا نقطه عطف و بسیار اساسی و حساب شده ی حرکت بشر به سمت ظهور و حاکمیت الهی بوده است. این ماجرا یک پیشینه نزدیک، به نام غدیر دارد که آغازگر استقرار «ولایت» در نظام هستی است، البته اصل این حرکت از بعثت پیامبر(ص) آغاز شده، غدیر را به همراه داشته و بعد عاشورا رخ داده است و عاشورا ما را به ظهور می رساند.

دکتر همایون گفت:

اینکه عاشورا چگونه ما را به جریان ظهور می رساند؟ موضوع اربعین است. یعنی مسئله اصلی بحث ما از اینجا آغاز می شود که عاشورا با چه ساز و کاری قرار است ما را به جریان ظهور نزدیک کند؟


ادامه دارد.....



____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اربعین معبر اتصال عاشورا به ظهور است

اربعین معبر اتصال عاشورا به ظهور است

عاشورا و حوادث بعد از آن؛ تبیین گر جهت حرکت به سوی ظهور!

وی در این رابطه تاکید کرد:

عاشورا پدیده ای بود که به هر حال در یک مقطع زمانی و وضعیت جغرافیایی بسته اتفاق افتاد. به عبارت دیگر حادثه ای که در یک سرزمین خاص اتفاق افتاده و نهایتا آثار آن به چند سرزمین اسلامی از جمله کوفه، شام و مدینه (که یکی از پایگاه های اساسی اسلام بود) رسیده است. اما به هر حال این واقعه در آن زمان گستره جهانی نداشته است و از لحاظ زمانی، مقطع زمانی خاصی را شامل می شود. اما این حرکت باید مانا و ماندگار شود، باید حرکت و جریان داشته باشد تا ما را به ظهور برساند.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:

همچنان که پیشتر اشاره شد تمام حوادث بعد از عاشورا را باید نتیجه عاشورا دانست که جهت حرکت ما را به سمت ظهور تعیین می کند، برای اینکه این اتفاق رخ دهد موتور محرک و جریانی که به عنوان یک زمینه معرفتی، در کنار عاشورا در نظر گرفته شده، اربعین است. آنچه که عاشورا را به ظهور متصل می کند پدیده ای به نام اربعین است که با فاصله ۴۰ روز از عاشورا شکل می گیرد.

وی افزود:

نفس عدد ۴۰ برای ما معنادار است و معنای «کمال» را تداعی می کند. وقتی شما با فاصله به یک پدیده نگاه می کنید آن پدیده را بهتر تحلیل خواهید کرد. در حوادث تاریخی نیز معمولا اینگونه است. یعنی وقتی از آن پدیده تاریخی، فاصله زمانی می گیریم بهتر می توانیم آن را تحلیل کنیم. این فاصله ۴۰ روزه که با مبانی خلقت و نظام آفرینش در اعتقادات ما نیز هماهنگ است فاصله ای است که اولین نگاه های جدی معرفتی به عاشورا در آن ایجاد می شود و بر اساس نگاه «یوم الله بودن» مورد توجه قرار می گیرد.



اربعین امروز جریان هموار سازی مسیر برای ظهور را انجام می دهد

استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در ادامه تاکید کرد:

این «یوم الله» ویژگی ای دارد که هر سال باید تکرار شود، تازه شود و رشد کند. یعنی ما در «یوم الله ها» باید هر سال یک قدم جلوتر رفته باشیم. منظور از این حرکت رو به جلو، پیشرفت در راستای شناخت عمیق معرفتی ِ آن پدیده ای است که اتفاق افتاده مانند نفس عاشورا که گفته اند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» .


وی در توضیح این مطلب گفت:

اربعین و عاشورا سال به سال به اعتبار اینکه «یوم الله» هستند ما را به جلو می برند. اربعین همواره در طول تاریخ آن نقش معرفتی ای را که در معرفی و ماندگار کردن پدیده عاشورا بر عهده داشته، به خوبی ایفا کرده است و می کند و این یکی از مولفه های موثر در ماندگاری این پدیده و اتصال آن به ظهور است.


دکتر همایون در ادامه ابراز کرد:

در این مقطع زمانی و به دلیل اتفاقاتی که افتاده و شرایطی که وجود دارد این حرکت نمود بیشتری پیدا کرده و ما متوجه این حقیقت می شویم که آن اربعینی که از روز نخست در برنامه الهی برای رساندن انسان ها به ظهور، تعبیه شده بود امروز چگونه در حال ایفای نقش است.

وی در بیان برخی از آثار مکشوف اربعین افزود:

به عنوان نمونه نقش اربعین در بحث تامین امنیت کشور عراق، یا نقش آن در بیداری امت سلامی، نقش جدی آن در وحدت امت اسلامی، در وحدت میان ایران و عراق، و حتی نقش آن در وحدت میان ادیان. نفس پدیده عاشورا یک پدیده بین الادیانی است چرا که تنها شیعیان در رقم خوردن آن نقش نداشته اند بلکه غیرشیعه نیز در آن حضور داشته اند. به عنوان مثال درباره «زهیر» که گفته می شود «عثمانی مذهب» بوده است، خب ایشان شیعه نبوده است، یا «حربن ریاحی» که در میان سپاهیان طرف مقابل بوده، یا «وهب نصرانی» که مسیحی بوده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در پایان خاطرنشان کرد:

همان پدیده ای که قرار است در ظهور شکل بگیرد و وحدت ادیان را ایجاد کند «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» و از همه اکناف و اختار جهان به سمت امام(عج) حرکت صورت بگیرد، این رویداد در عاشورا شکل گرفته است و امروز نیز در اربعین تکرار می شود. پس این الگو به همان شکل در حال عملی شدن است.

اربعین امروز دارد جریان هموارسازی مسیر برای ظهور را انجام می دهد.

بنابراین، می توان از این جهت اربعین را یک پدیده معطوف به ظهور ببینیم که عاشورا را به آخرالزمان متصل می کند.


منبع : خبرگزاری شبستان




____________________________

یا ربالحسین(ع) بحق الحسین(ع) اشف صدر الحسین(ع) بظهور الحجه(ع)

 

Similar threads

بالا