ازدواج های فامیلی در ایران باعث افزایش بیماریهای نادر ژنتیکی شده است

محدثه یوسفی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رییس انجمن ژنتیک گفت: ازدواج های خویشاوندی در ایران منجر به افزایش بیماری های کمیاب و نادر ژنتیکی شده است که این بیماری های نادر در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند.

دکتر “محمد تقی اکبری” در گفتگو با ایرنا گفت: در بیماری های غیرشایع ژنتیکی ، نقش ازدواج های فامیلی بسیار مهم است، اما در مورد بیماری های شایع از جمله تالاسمی ، ممکن است والدین هیچ نسبت فامیلی نداشته باشند، اما فرزند آنها به بیماری ژنتیکی مبتلا شود.
وی با بیان اینکه تالاسمی یکی از بیماری های شایع ژنتیکی در ایران است گفت: تالاسمی دارای یک کمربند است که این کمربند از شمال و شرق آفریقا تا آسیای جنوب شرقی را در بر می گیرد و این کمربند با کمربند مالاریا مطابقت دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در این کمربند ، افراد ناقل تالاسمی (افرادی که ژن معیوب تالاسمی را دارند اما بیمار نیستند) از این مزیت برخوردارند که نسبت به انگل مالاریا مقاوم هستند.
رییس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار نفر در کشور به تالاسمی ماژور مبتلا هستند گفت: همچنین بر اساس بررسی های صورت گرفته تخمین زده می شود که بین ۴ تا ۵ درصد جمعیت ایران ناقل تالاسمی هستند.
وی افزود: به عبارتی دیگر از هر ۲۰ نفر در ایران، یک نفر ناقل تالاسمی است.
این متخصص بیماری های ژنتیک انسانی از انگلستان اظهار داشت: با توجه به اینکه به راحتی نمی توان تغییر در فرهنگ ازدواج های فامیلی ایجاد کرد و کاری زمان بر محسوب می شود، مهمترین و موثرترین راه برای کاهش بیماری های ژنتیک در کشور، انجام مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج است.
وی با بیان اینکه مشاوره های ژنتیکی در مقاطع مختلفی و عمدتا قبل از ازدواج و قبل از بارداری باید انجام شود گفت: طی این مشاوره ها ، شجره خانوادگی و خاندان زوج ها و بیماری های رایج در آنها مشخص و بررسی می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: طی این بررسی ها چنانچه خطر و احتمال ابتلای فرزند به بیمارهای ژنتیکی وجود داشته باشد ، ژن های بیماری زا به طور دقیق بررسی می شود و در صورت بارداری تشخیص قبل از تولد برای آنها داده می شود.
رییس انجمن ژنتیک ایران تصریح کرد: مهمترین توصیه ما برای کاهش بیماری های ژنتیکی در کشور ، تاکید بر انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج است. با انجام این کار زوج تحت نظر متخصص ژنتیک قرار می گیرد و در هر مرحله ای اقدامات لازم برای آنها انجام می شود.
به گفته این متخصص ژنتیک بیماری های ژنتیکی در هر کشور و هر منطقه ای متفاوت و تحت تاثیر پیشینه های تاریخی و سیر تکاملی آن جمعیت قرار دارد. در کشورهای اروپایی حدود چند صد سال است که ازدواج های فامیلی صورت نمی گیرد و به همین علت بیماری های ژنتیکی نادر ، شیوع زیادی ندارد.
رییس یازدهمین کنگره ژنتیک ایران با اشاره به برگزاری این کنگره از اول تا سوم خرداد ماه گفت: هدف از برگزاری این کنگره اشاعه دانش ژنتیک در کشور و تلاش برای ارتقاء این دانش با اجرای سیاست های حمایت از متخصصین ژنتیک و جلب سیاستمداران برای توسعه این علم است.
به گفته وی در این کنگره ۳۰ موضوع در خصوص ژنتیک از جمله سلولهای بنیادی، بیماریهای ژنتیک، بیولوژی سیستمی، اخلاق در ژنتیک، ژنتیک مولکولی، ژن درمانی، روشهای پیشرفته ژنتیک، ژنتیک جمعیت، کشت بافت، مدیریت توسعه ژنتیک ایران و مشاوره ژنتیک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
همایش علمی انجمن ژنتیک ایران هر دو سال یکبار برگزار می شود که یازدهمین همایش آن اول خرداد همزمان با روز ایمنی زیستی ، به مدت سه روز در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
 
بالا