ارور صفحه آبی هنگام نصب ویندوز - تغییر مد هارد دیسک

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بعضی از تنظیمات در کامپیوتر وجود دارد که در هیچ جا نه نوشته شده نه آموزشی در رابطه با آن وجود دارد مثل همین مطلبی که در ادامه میخواهم آموزش بدهم . وقتی مادربرد سیستم شخصیتان را عوض می کنید و می خواهید ویندوز نصب کنید یکدفعه با ارور صفحه آبی یا Technical Error روبرو می شوید ، در بیشتر مواقع کاربر فکر می کند قطعه مورد نظر معیوب بوده و مادربرد را به گارانتی می برد یا هنگام نصب ویندوز XP باز ارور صفحه آبی میدهد . کاربر در بعضی از مواقع تمام قطعات را از دوباره عوض کرده و هارد را فرمت می کند در صورتیکه فقط باید یک گزینه که مربوط به مد هارد دیسک می باشد را در بایوس تغییر بدهد . روش انجام اینکار در ادامه آموزش داده می شود .

مد هارددیسک چیست ؟

بعد از تولید هاردهای ساتا ، تنظیماتی در بایوس مادربرد از طرف شرکتهای سازنده قرار داده شده است که در هنگام نصب ویندوز بر روی هاردی که پورت آن Sata می باشد نياز به ساخت ديسكت درايور ساتا جهت نصب ويندوز نباشد .
2 نوع مد هارد در بایوس به صورت پیش فرض وجود دارد که البته در مادربردهایی که امکان Raid کردن هارد وجود دارد بیشتر می باشد . ممکنه سیستمی که دارای SSD باشد یک مد هارد دیگر به این قسمت اضافه شود . فعلا در مورد مادربردهایی صحبت می کنیم که دارای فقط 2 مد AHCI . IDE هستند .



تفاوت IDE . AHCI در چیست ؟

AHCI مخفف Advanced Host Controller Interface می باشد و در مقایسه با IDE سریعتر می باشد.AHCI به توسعه دهندگان نرم افزار و طراحان سخت افزار امکان استفاده از یک شیوه استاندارد برای تشخیص ، تنظیم و برنامه نویسی مبدلهای SATA/AHCI را می دهد.
یکی از معایبی که AHCI دارد که به نظر من معایب هم به حساب نمی آید این می باشد که فقط از سیستم عامل های ویندوز ویستا به بعد را پشتیبانی می کند یعنی اگر شما بخواهید بر روی مادربردی که مد آن بر روی AHCI تنظیم شده است ویندوز XP نصب کنید حتما ارورTechnical Error به شما نمایش داده می شود .
بهتر است قبل از نصب ویندوز AHCI را فعال کنید زیرا انجام اینکار در هنگام نصب ویندوز 7 کارایی و سرعت را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش میدهد و اگر بعد از نصب ویندوز AHCI را فعال کنید بعد از یکبار ریست کردن ویندوز ، سیستم شما بالا نمی آید دلیل این موضوع هم لود نشدن اتوماتیک درایورهای مورد نیاز AHCI پس از تنظیمات بایوس می باشد .

نتیجه گیری :

اگر هارد شما ساتا می باشد و می خواهید ویندوز XP بر روی کامپیوتر نصب کنید ، اگر با ارور صفحه آبی روبرو شدید حتما مد هارد را مورد بررسی قرار بدهید .
آموزش عوض کردن مد هارد دیسک از AHCI به IDE یا بالعکس

1. سیستم را ریست کنید و بعد از شنیدن صدای بوق ویندوز کلید Delete از روی صفحه کلید بفشارید تا وارد صفحه تنظیمات بایوس شوید .
اگر مادربرد شما جدید می باشد ، بالای صفحه سمت راست بر روی گزینه Advanced Mode کلیک کنید .بایوس مادربردهای جدید این امکان را در اختیار کاربر قرار میدهد تا با استفاده از ماوس همانند کار در سیستم عامل تنظیمات دلخواه را اعمال کند .

بعد از کلیک بر روی گزینه Advanced Modev یک صفحه همانند تصویر زیر نمایش داده می شود .
2. گزینه SATA Configuration را انتخاب کنید .


3. مد لایه را برابر با AHCI قرار داده و کلید F10 از روی کیبورد بفشارید سپس کلید Enter را از روی کیبورد زده تا سیستم ریست شود .
حالا شما می توانید به راحتی ویندوز را بر روی کامپیوتر نصب کنید .

منبع
 
بالا