ارزیابی و تحلیل ستون بتنی مسلح تو خالی محصور با FRP

afzir

عضو جدید
1.مقاوم سازی ستون های بتنی
ستون های بتنی مسلح اعضای کلیدی مقاوم در برابر بار های افقی و قائم سازه های بتنی محسوب میشوند. از اینرو مقاومبودن این اعضا نقش مهمی در مقاومت کل سازه دارد. اغلب ستون ها به دلیل سهولت در ساخت دایره ای و مستطیلی شکل هستند .
با توجه به هزینه ی قابل ملاحظه ی نوسازی مجدد سازه ها، مسئلهی تقویت و ترمیم سازه های ضعیف و خسارتدیده به منظور تحمل بار های بیشتر از طراحی، بهبود نارسایی های ناشی از فرسایش، افزایش مقاومت و یا شکل پذیری سازه با استفاده از مصلاح مختلف و شیوه های اجرایی متنوع در سطح وسیعی مطرح شده است.
استفاده از پیشتنیدگی خارجی، غلاف فولادی یا بتنی و صفحات الیاف پلیمری |FRP |برخی از روش های متعارف هستند. مقاوم سازی مقاطع بتنی با استفاده از FRP یکی از راهکار های نوین مقاوم سازی است که جایگزین روش های قدیمی مانند زرهپوش کردن فولادی یا بتنی شده است.
ستون های توخالی بتن مسلح برای کاهش هزینه و کاهش نسبت وزن به سختی اعضا استفاده میشوند. این ستون ها اغلب بار های محوری همراه با لنگر خمشی را تحمل می‌کنند. مقاوم سازی ستون توخالی بتن مسلح با پوشش FRP حالت محصورشدگی برای بتن فراهم می‌کند.
در این مطالعه ستون ها بدون پوشش و با پوشش پیرامونی FRP بررسی و تحلیل شده، نمودار اندرکنش هر گروه با نتایج تجربی موجود مقایسه شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، افزایش لایه های FRP تا انداز های در افزایش مقاومت ستون موثر است، اما افزایش لایه ها به بیش از 5 لایه اقتصادی نیست. استفاده ازسه لایه، مقاومت محوری ستون ها را بین%30 تا %40 افزایش میدهد، اما در خمش خالص این مقدار به %50 هممیرسد. افزایش مقاومت با هفت و نه لایه حدود %5 بیشتر از مقاوم سازی با پنج لایه است. همچنین افزایش ابعاد سوراخ باعث کاهش مقاومت نهایی ستون ها میشود. مقایسه ستون های با سوراخ مربعی و دایره ای نشان میدهد ستون های با سوراخ دایره ای عملکرد بهتری دارند.
در بیشتر پژوهش های انجامشده رفتار ستون های توپر بررسی شده است. تحقیقات کمی بر روی ستون های توخالی بتن مسلح با پوشش FRP انجام شده است .ستونهایی که در قسمت مرزی سازهها خصوصا در گوشه ها و نزدیک بازشو ها واقع هستند، معمولا تحت ترکیبی از بار های محوری و لنگر های خمشی قرار میگیرند که معادل یک بار با خروج از مرکزیت است. با توجه به اینکه بیشتر مطالعات انجامشده در مقاوم سازی ستون ها بر اساس بارگذاری محوری است، رفتار ستون های دورپیچشده با FRP تحت بار های خارج از مرکز در مقایسه با بارگذاری محوری کمتر شناخته شده است

:warn::warn::warn::warn:برای مشاهده ادامه مطلب به لینک مقابل مراجعه فرمایید : افزیــــــــــــــــــــــر
 
بالا