ارزیابی نفت خام

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارزیابی نفت خام

ديباچه


دنياي امروز تا حد زيادي به نفت وابسته است. مصرف روزانه نفت دنيا چيزي حدود 85 ميليون بشكه در روز است. هواپيماها، كشتي‎ها، قطارها و خودروها، از فرآورده‎هاي نفتي به عنوان سوخت استفاده مي‎كنند. در نيروگاه‎ها، كارخانه‎ها، ادارات و منازل براي تهيه انرژي و گرما، نفت را به خدمت مي‎گيرند. گرچه قسمت بيشتر نفت (حدود 85 درصد) براي تامين انرژي به كار مي‎رود، با اين حال حدود 15 درصد آن به سبب وجود انواع هيدروكربن‎ها قابل تبديل به مواد گوناگوني از جمله‎ پلاستيك‎ها، كودهاي شيميايي، انواع داروها، حشره‎كش‎ها، پاك كننده و … مي‎باشد.
بدين ترتيب صنعت پالايش نفت و تبديل و فرآورش تركيبات نفتي يا به عبارتي صنايع پتروشيمي، از صنايع بزرگ و مهم دنياي امروز به شمار مي‎روند.

در اين ميان پالايش نفت خام به دليل تهيه و تدارك سوخت و انرژي و به عبارتي تامين انرژي چرخ‎هاي صنعتي و اجتماعي كشور، از جايگاه خاصي برخوردار است و گسترش، نگهداشت و بهينه‎سازي آن چه از نظر سخت‎افزاري و چه از نظر فكرافزاري داراي اهميت مي‎باشد. نكته داراي اهميت در ايجاد و ساخت پالايشگاه­ها، انتخاب جنس مواد و فلزات به­كار رفته در تاسيسات پالايشگاهي، طراحي واحدهاي پالايشي، موازنه جرم و انرژي، مطالعات اقتصادي جهت فروش برمبناي كيفيت فيزيكي و شيميايي، مسائل مربوط به حفاظت محيط زيست كه مستلزم تهيه سوخت­هاي پاك­تر مي­باشد و ... بستگي به دانستن ماهيت شيميايي نفت خام دارد.



 

پیوست ها

  • Evaluation of Crude.rar
    825.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا