ارزش کار انجام شده - value of work done

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارزش کار انجام شده (value of work done) یا VOWD یک تکنیک مدیریت پروژه است که برای اندازه‌گیری هزینه پروژه انجام می‌شود. این روش بیش‌تر در محیط پروژه‌های صنایع نفتی به کار می‌رود و به عنوان ارزش کالاها و خدمات دریافت شده، بدون توجه به این که برای آن‌ها پرداختی انجام شده باشد تعریف می‌شود.
بر خلاف ارزش کسب‌شده (earned value) که ارزش کالاها و خدمات دریافت شده را به صورت درصدی از ارزش برنامه ‌(planned value) می‌سنجد، روش VOWD به جای سنجش در برابر برنامه، در برابر هزینه انجام شده (committed cost) سنجیده می‌شود. از دیدگاه مدیریت ارزش کسب شده (Earned Value Management)، روش VOWD بیش‌تر با هزینه واقعی انجام شده قابل مقایسه است تا ارزش کسب شده. VOWD نشان‌دهنده ارزش تجاری کاری است که فاکتورهای تجاری آن را نشان می‌دهند. به طور خلاصه می‌توان ارزش کسب شده و ارزش کار انجام شده را به صورت زیر تعریف کرد:
ارزش کسب شده = درصد پیش‌رفت فیزیکی X بودجه تصویب شده
ارزش کار انجام شده = درصد پیش‌رفت فیزیکی X کل هزینه‌های تخمینی
VOWD به عنوان یک مکانیزم تجمیعی به کار می‌رود که وابسته به پیش‌بینی می‌باشد و در نتیجه تصویر آن بر اساس فاکتورهای دریافت اصلاح می‌شود.

VOWD-Sample.jpg

روش VOWD در پروژه‌های مختلف با روش‌های گوناگونی محاسبه می‌شود؛

VOWD برای سرویس‌های مهندسی، تامین و ساخت یا EPC:
VOWD برای سرویس‌های با قراردادهای EPC بر حسب پیش‌رفت واقعی فیزیکی بر مبنای شواهد و مدارک ثبت شده از محصولات تحویلی اندازه‌گیری می‌شود. VOWD با استفاده از اعمال درصد پیش‌رفت فیزیکی که به دست آمده است، در ارزش قیمتی آیتم‌ها به دست می‌آید که قیمت معمولا مقدار قراردادی می‌باشد که تغییرات تصویب شده در آن اعمال شده است.

VOWD-Sample3.jpg

VOWD برای مواد عمده تامینی:
VOWD برای مواد عمده تامینی بر اساس مقدار مواد تحویلی محاسبه می‌شود. درصد تکمیل به وسیله تقسیم مقدار مواد تحویل شده در سایت بر کل مواد مورد نیاز پروژه محاسبه می‌شود. درصدی که به دست می‌آید در قیمت مورد توافق در پروژه ضرب می‌شود تا VOWD به دست آید.

VOWD برای تجهیزات تامینی اصلی:
VOWD برای تجهیزات اصلی طبق ارزش‌های وزنی آیتم‌های تجهیزات می‌باشد. در کلیت پروژه، یک لیست از تجهیزات به همراه ارزش وزنی (%) هر قطعه از تجهیزات که جمع ارزش‌های وزنی تمام آیتم‌ها 100٪ می‌شود، تهیه می‌شود. زمانی که یک آیتم از یک تجهیز در سایت دریافت می‌شود، درصد مشارکت آن تجهیز به ارزش وزنی تمام تجهیزات دیگر در ماه‌های قبلی اضافه می‌شود تا ارزش درصدی تجمیعی تجهیزات دریافت شده در سایت محاسبه گردد. VOWD برای تجهیزات اصلی به وسیله ضرب ارزش درصدی وزنی تمام تجهیزات دریافتی در سایت در کل ارزش قراردادی تصویب‌شده به دست می‌آید.

VOWD در ساخت و ساز:
در ساخت و ساز، درصد فیزیکی پیشرفت هر المان از کار بر حسب سیستم سنجش فیزیکی اندازه‌گیری می‌شود.

کمبودهای VOWD:
در واقع ارزش کار انجام شده ارزش واقعی کار انجام شده را نشان نمی‌دهد بلکه هزینه تجمیعی کار انجام شده می‌باشد. به عنوان مثال، در صورتی که یک نفر در یک دفتر برای یک سال نشسته باشد و بدون انجام یک کار مولد، 100 هزار دلار هزینه ایجاد کند، VOWD همان 100 هزار دلار خواهد بود حتی اگر ارزش واقعی پروژه صفر باشد.
 

Similar threads

بالا