ارتباط چاقی با ناباروری کشف شد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارتباط چاقی با ناباروری کشف شد ... :cap::gol:


دانشمندان به تازگی مکانیسمی را کشف کرده اند که عامل ارتباط بین چاقی و ناباروری است.
دکتر آندرو وولف از مرکز کودکان هاپکینز در این پژوهش خاطرنشان کرد: پیش از این تصور می شد که نارسایی و ناتوانی در تولیدمثل به دلیل مقاومت انسولینی است.
وولف افزود: آنچه ما پیشنهاد می کنیم یک مدل جدید پایه ای است که نشان می دهد بافت های مختلف به شیوه ای متفاوت نسبت به چاقی واکنش نشان می دهند در حالی که سلولها در کبد و ماهیچه در این شرایط به انسولین مقاوم می شوند اما سلولهای غده هیپوفیز به انسولین حساس باقی می مانند.
این تحقیق جدید نشان می دهد: با افزایش سطح انسولین که در چاقی بسیار شایع است، وقتی این سلولهای هیپوفیزی حساس به انسولین هجوم آوردند، میزان ناباروری افزایش پیدا می کند. هیپوفیز غده ای است که در پایین مغز قرار گرفته است.
به گزارش روزنامه یو اس ای تودی چاپ آمریکا، سلولهای خاصی در درون این غده وجود دارند که گونادوتروپ نامیده می شوند و هورمونهایی تولید می کنند که در کنترل تخمک گذاری و بارور شدن نقش دارند.
به گفته محققان، به نظر می رسد تحریک افراطی انسولین در این سلولها نوعی واکنش زنجیره هورمونی را موجب می شود که در نهایت منجر به ناباروری می شود.
محققان پیش از این کشف کرده بودند که گونادوتروپ ها حمل کننده گیرنده های انسولینی هستند اما تاکنون هیچ کس واقعا نمی دانسته که تاثیر انسولین روی این گیرنده ها چگونه است.
در این پژوهش، محققان روی موشهایی مطالعه کردند که فاقد گیرنده های انسولینی فقط در گونادوتروپ بودند.
شرح این تحقیق در نشریه «متابولیسم سلولی» منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا