ارائه واکسن جهانی آنفلوآنزا در آینده با کشف جدید دانشمندان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94023017742
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰



کشف تیمی از محققان مرکز بالینی بهداشت عمومی شانگهای و دانشگاه فودان چین با سرپرستی دانشگاه ملبورن استرالیا می‌تواند در آینده به ارائه واکسن جهانی منفرد جهت مقابله با بیماری آنفلوآنزا بینجامد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، آنفلوآنزا ویروسی عفونی است که بر تعداد زیادی از مردم دنیا اثر گذاشته و منجر به بیماری‌های همه‌گیر شده که میلیون‌ها تن را به کام مرگ برده‌اند.
یکی از دلایل دشواری ریشه‌کردن آنفلوآنزا این است که ویروس آن، اغلب جهش می‌یابد و این بدین معناست که سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند گونه‌های این ویروس را که پیش‌تر با آن‌ها مقابله کرده بود، به یاد بیاورد.
موفقیت جدید دانشمندان شامل درک این موضوع است که چگونه سلول‌های کشنده CD8 + T، گونه‌های ویروس آنفلوآنزا که پیش‌تر با آن مقابله کرده‌اند را به یاد می‌آوردند. این سلول‌ها بخشی از سیستم ایمنی فعال بدن هستند که در سراسر بدن حرکت کرده و پاتوژن‌های خاص را نابود می‌کنند.
سلول‌های کشنده CD8 + T، سلول‌های آلوده به ویروس آنفلوآنزا را شناسایی و نابود می‌کنند؛ آن‌ها زمانی که گیرنده ویژه‌شان به یک مجموعه آنتی‌ژن (پروتئین‌هایی که در سطح یک پاتوژن یافت می‌شوند) می‌چسبد، فعال می‌شوند و در این میان، یک گیرنده دیگر موجود بر روی این سلول‌ها به آن‌ها کمک کرده و آن‌ها را از وجود آنتی‌ژن‌ها آگاه می‌کند.
زمانی که سلول‌های تی فعال می‌شوند، به دنبال سلول‌های دارای آنتی‌ژن می‌گردند و آن‌ها را نابود می‌کنند.
تاکنون هیچ مطالعه‌ای مبنی بر این که سلول‌های تی کشنده چگونه به یاد می‌آورند که پیش‌تر با چه گونه‌هایی از ویروس‌ مقابله کرده‌اند، انجام نشده بود.
پس از جمع‌آوری نمونه‌هایی از بیماران آلوده به ویروس آنفلوآنزای H7N9، دانشمندان دریافتند واکنش سلول CD8 + T به پاتوژن‌های جدید، مستقیما به توانایی بدن فرد برای فعال‌کردن این مکانیسم‌ها مرتبط است.
دستاورد تیم علمی می‌تواند به ارائه واکسنی بینجامد که به سلول‌های تی، توانایی تشخیص هر نوع ویروس آنفلوآنزایی را می‌دهد. این کشف همچنین به پزشکان در پیش‌بینی زودهنگام چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن فرد بیمار به ویروس‌ها کمک می‌کند.
جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications ارائه شد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا