ارائه مدل تخصيص ترافيك به شبكه حمل و نقل شهري و حل آن با استفاده از الگوريتم ژنتيك

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نشریه: نشريه دانشکده فني

شماره: نشريه دانشکده فني (دوره: ۳۵، شماره: ۴)

نویسنده: سعداله ابراهيم نژاد ، محمدجواد اصغرپور

کلیدواژه‌ها : تخصيص ترافيك ، مدل شبكه حمل و نقل شهري ، بهينه سازي شبكه چند هدفه ، الگوريتم ژنتيك

___________________________________

چکیده:
در اين مقاله يك مدل جديد رياضي دو سطحي،‏با زمان گسسته ارائه شده است كه اين مدل پيشنهادي،‏مساله تخصيص ترافيك را بصورت پويا مدلسازي مي نمايد. اين مدل از نوع برنامه ريزي آرماني غيرخطي آميخته با اعداد صحيح است كه از نظر جايگاه ،‏ در دسته مسائل تخصيص بهينه ترافيك قرار دارد. با توجه به اينكه حل اين قبيل مسائل در دسته مسائل NP-Hard قرار دارد و اغلب آنها از نظر پيچيدگي زماني،‏رفتار چندجمله اي ندارند،‏لذا در اين مقاله علاوه بر استفاده از يك الگوريتم قطعي در حل مساله موجود براي دسترسي به يك شاخص قطعي براي مقايسه،‏يك الگوريتم ژنتيك خاص نيز طراحي شد و مدل پيشنهادي با آن حل گرديد. اين الگوريتم علاوه بر كنترل محدوديتها در فضاي تصميم گيري و اصلاح اعضاي نسل،‏سبب بهبود فرآيند تكامل گرديده و مساله را با سرعت قابل قبولي حل مينمايد. نتايج حل آن با نتايج حل الگوريتم دقيق مبتني بر كراديان تقليل يافته عمومي مورد مقايسه وتجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه حل مدل پيشنهادي با الگوريتمGRG و الگوريتم ژنتيك از نظر مقدار تابع هدف آرماني اختلاف زيادي ندارند. همچنين حل مدل پيشنهادي با الگوريتم ژنتيك،‏با تعداد زيادي از نمونه ها نشان داد كه زمان حل مدل با الگوريتم ژنتيك با اندازه جمعيت ([m]?30) و تعداد نسل([gen]?300) كمتر از الگوريتم GRG مي باشد . با افزايش تعداد نسلها و اندازه جمعيت از مقادير فوق،‏ استفاده از الگوريتم ژنتيك موازي كارآتر خواهد بود.
.
.
.
.
 

پیوست ها

  • 78e592f7-6434-4be3-8440-e6ef72bdbdb7Issn-1026-0803-004-587.pdf
    665.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا