[ اداری-خدماتی ]**Bloomberg Headquarters**

tornado*

عضو جدید
کاربر ممتاز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Bloomberg Headquarters, NewYork City
STODIUS Architecture


اداره مرکزي وسيع بلومبرگ در نيويورک که توسط "استوديز آرکيتکچر" طراحي گرديده است، مراجعين بار نخست را بشدت شوکه ميكند.
تركيب جسورانه و پر نشاطي از نور، فضاهاي داخلي آزاد و وسيع با گرافيک هاي الکترونيکي خاص، هنردر مقياس بزرگ، رنگهاي شاد و مبلمان شيک همراه ميباشند. نيازي به گفتن ندارد که اين مکان، يک فضاي اداري متعارف نيست. ساختمان مرکزي که از فضاهاي با کاربري چند گانه اداري، مسکوني و خرده فروشي توسط پلي کلارک (Pelli Clarke) طراحي شده است (عمدتا سزار پلي و شرکا)، اکنون به صورت عمودي و افقي در سراسر يک بلوک شهري کامل توسعه يافته است. رافائل پلي ( (Rafael Pelli حياط وسيعي را به شکل زين اسب براي همساز نمودن و جانمايي مناسب ورودي هاي دفاتر، آپارتمان ها و رستوران ايجاد نموده است. يک پل سه طبقه نيز بر فراز حياط بلوک اداري ده طبقه شرقي را به برج آپارتمان اداري پنجاه و چهار طبقه غربي متصل مي کند.
در1999 شرکت بلومبرگ، کمپاني خدمات تخصصي و ارتباطات مالي جهاني، که توسط مايکل بلومبرگ (شهردار فعلي نيويورک) تاسيس شده بود، تصميم به ايجاد دفتر مرکزي خود در منهتن گرفت در حاليکه دفاتر راديويي، پژوهش، توسعه و بخش فروش بلومبرگ درچهار ساختمان مجزا متفرق بودند.
گروه طراحي The in-house به سرپرستي پل داراو (Paul Darrah) و شرکت STUDIOS Architecture به رهبري تود دگارمو (Todd DeGarmo) آماده تامين خواسته هاي بلومبرگ شدند. طراحي براي ايجاد حداکثر شفافيت دفاتر، اطاق هاي کنفرانس و فضاهاي سيرکولاسيون آغاز گرديد.به طوري که داراو مي گويد: "واضح است که در اينجا کسي دفتر خصوصي نمي خواهد." از زماني که بلومبرگ تصميم به ايجاد اداره اي عاري از هر گونه کاغذ بازي گرفت، از شرکت معماري استوديوز، طراحي ميزهاي مودولار با حداقل فضاي انبار فايل ها و مجهز به نمايشگر هاي کمپاني را خواستار شد.
شرکت استوديوز آرکيتکچر دفاتر بلومبرگ را با استفاده از فولاد و بتن طراحي نموده است. گلخانه اي با يک فضاي پذيرش بزرگ، در طبقه ششم پل شفافي را براي ارتباط استوديوي راديويي در بلوک شرقي به بخش مديريت و فروش در قسمت غربي به کار گرفته است. فضايي که رافائل پلي با دو برابر ارتفاع معمول توسط يک سيستم خر پاي شعاعي، به منظور نگهداري نورگير سقفي که از قوس حياط تبعيت مي کند، طراحي نموده است، توسط يک رينگ به بوفه کارکنان پله هاي باز و پله برقي ها و نهايتا به طبقات بالا و پايين مي پيوندد.
به منظور شفافيت هر چه بيشتر فضاها استوديها به اتاق هاي کنفرانس (در مجموع 125 اتاق) با شيشه هاي ته رنگ جذاب به عنوان رابط ميان فضاهاي باز و فضاهاي سيرکولاسيون ضميمه مي شوند. اتاق هاي کنفرانس نيز با رنگ هاي پرتقالي روشن، طلايي، بنفش کمرنگ، سبز و آبي همتراز با آکواريوم هاي خاص بلومبرگ با انواع ماهي هاي تزييني، تپه هاي مرجاني و گياهان از تمامي دفاتر نمايانند، ميزهاي سفيد مودولار به طول 5 يا 6 فوت و6 اينچ (بسته به عملکرد) خطوط ديد واضحي براي تسلط فراهم مي آورند.
اما بيش از هر چيز استفاده تماشايي از هنر و گرافيک در فضاهاي عمومي، حس جهت يابي را براي اين مرکز فعاليت چند سطحي فراهم مي آورد. به طوريکه داراو در خصوص ترکيب معماري، هنر، گرافيک و طراحي داخلي عنوان مي دارد :" اين يک همکاري همه جانبه است."
منبع:
Architectural Record, March 2006 issue
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا