[ اداری - خدماتی ]پارکینگ های مکانیزه ی طبقاتی

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.
 

elahe66

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی‌ یه آسانسور میره بالا بعد چطوری ماشین از آسانسور فرستاده می‌شه به جایگاهش؟ راننده که نداره ؟ یه درصد احتمال ندادن میفته یه حفاظ بذارن؟ مگه می‌شه آلمانیا احتمال نداده باشن....:cool:
دو تا مدل گذاشتی دیگه؟ کلا پارکینگ طبقاتیا آسانسوری شده؟
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
یعنی‌ یه آسانسور میره بالا بعد چطوری ماشین از آسانسور فرستاده می‌شه به جایگاهش؟ راننده که نداره ؟ یه درصد احتمال ندادن میفته یه حفاظ بذارن؟ مگه می‌شه آلمانیا احتمال نداده باشن....:cool:
دو تا مدل گذاشتی دیگه؟ کلا پارکینگ طبقاتیا آسانسوری شده؟

راستش خانوم مهندس، این سیستم پارکیگن با آسانسور ، مدت زیادی هست که ازش استفاده میشه ، و بسیار سیستم کاربردی ای محسوب میشه ؛

اگر دقت کرده باشید ، برای طراحی ِ یک پارکینگ (مخصوصا طبقاتی) ، احتیاج به فضای بسیار زیادی برای رمپ داریم ، که در این سیستم ، این موضوع حل شده و نیازی به رمپ نیست .

هم از لحاط مدیریت یک پارکینگ ، و هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ عملکردی ، سیستم کارامدی محسوب میشه .

و اما راننده : این بالابر ها ، قابلیت این رو دارن که ماشین رو به جایگاه مخصوص هدایت کنن ، و بازوهاش رو از طرفین بکشه و ماشین در جای خودش قرار بگیره ؛

امنیت : اگر به عکسها دقت کنید ، خواهید دید که روی بالابر ها ، یک فضا برای قرار گیری چرخ های اتومبیل قرار داره ، که مانع از حرکت میشه . در سمت جلو هم مقداری شیب هست که باز مانع از حرکت به سمت جلو میشه .

و سوال بعدی : بله ؛ دو تا مدل هست.

یک مدل با راننده ، و یک مدل بی راننده .

با توجه به مسایلی که در بالا توضیح دادم ، پارکینگهای طبقاتی داره به این سمت و سو گرایش پیدا میکنه ؛ و این سیستم جواب داده .

امیدوارم تونسته باشم خوب توضیح بدم .

موفق و پیروز باشید...:gol:
 

elahe66

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازوش کجاشه؟ چه‌جوری میکشه؟ میده جلو به زور؟ چه‌جوری در میاد؟عقب عقب میاد؟از اون ور هم بازو داره؟زوری؟ یا فن خاصی‌ داره؟

یه موقع باد از بغل بزنه از بغل بیفته اون وقت من چه کار کنم؟ حالا محافظو خودم میذارم خرجی نداره که...دو تا میلس دیگه.:w01:

اون با رانندهه... ؟اسنسور آدماش جدا دیگه؟انبارم دارن یا اینکه هر کی‌ اومد یه راست باید منتظر بشه آسانسور بیاد ببردش؟

ببخشیدا گفتم شاید دقیقتر بدونین
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
پارکینگ های مکانیزه ی طبقاتی

پارکینگ های مکانیزه ی طبقاتی

با توجه به اینکه سوالات متعددی در این مورد پیش اومد ، و اینکه ممکنه جوابهایی که بر اساس اطلاعات عمومی داده میشه ، زیاد جامع نباشه ، تصمیم گرفتم که قدری منسجم تر و علمی تر ، این موضوع رو بشکافیم ، و به مکانیزم کامل این نوع پارکینگ ها و نجوه ی کار اونها بپردازیم .

دوستان عزیز هم اگر اطلاعاتی در این مورد دارن ، در این تاپیک مشترک بشن و به پربار تر شدن بحث کمک کنن .

برای شروع ، من یک نوع ِ خاص از این پارکینگ های مکانیزه ی طبقاتی رو اینجا میزارم که در ایران هم اجراء شده است ؛ البته سیستم ِ کار این نوع پارکینگ ، با پارکینگ های بالا ، قدری تفاوت داره ، اما چون میخوایم جامع و کامل بررسی کنیم ، پس بی ربط هم نیست.
سر ِ فرصت ، به نمونه های خارجی هم خواهیم پرداخت .

.
.
.
.
پارکینگ های طبقاتی یا پارکینگ های عمودی، یکی از نیازهای مهم کشورمان در آینده ای نزدیک به حال می باشد. اگرچه که عمر اینگونه سیستم های جابجائی عمودی در خارج از ایران طولانی است اما در ایران هنوز آنگونه که شایسته است به این موضوع پرداخته نشده و ما بر آن هستیم تا گفتگو بر روی این موضوع را آغاز نمائیم.

گسترش شهرها، افزایش تعداد مسافرتهای شهری ، پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن قیمت خودرو و بالارفتن درآمد خانواده سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد. که این امر باعث ایجاد ترافیک و همچین کمبود محل پارک خودرو شده است. حل مسئله ترافیک به برنامه‌ریزی‌های درازمدت و کوتاه مدت مختلفی از جمله کاهش سفرهای شهری ، طراحی سیستم حمل و نقل عمومی فراگیر و غیره نیازمند است.
تامین فضای پارکینگ خودرو در شهر، خارج از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است. تامین پارکینگ در بافت ‌های شهری موجود ما از دغدغه ‌های طراحان شهری نبوده است و اکثر فضاهایی پیش بینی شده در طرح های جامع یا تغییر کاربری داده و یا واگذار شده‌اند. در ساختمانهای مسکونی وضع آشفته تر بوده و با توجه به هزینه ‌های تامین پارکینگ و گرانی نرخ زمین و استفاده از فضای پارکینگ برای کاربری های دیگر تمامی سازنده ‌ها به طوری از ساخت آن طفره رفته و تا جایی که امکان داشته از تامین آن اکراه دارند. و در بسیار موارد سازندگان اقدام به خرید پارکینگ تامین نشده از شهرداری ها نموده و یا بدلیل عدم تامین پارکینگ جریمه شده و پايان كار گرفته‌اند.
امروزه با ورود حجم بالایی از خودروها ، سرانه خودرو از یک دستگاه به ازای هر واحد مسکونی یه دو یا سه واحد در حال افزایش است .این امر باعث ازدحام خودروها در حاشیه خیابان ‌ها و کوچه‌ها شده است.
در این وضعیت می بایست روشی را پیشنهاد نمود که هم ارزان بوده و هم اجرای آ‌ن ساده باشد و حجم بالایی از پارکینگ را برای ساختمانها تامین نماید.
.

.
.
کارکرد و نحوه استفاده سیستم محرکه این پارکینگ یک موتور گیربگس بوده که بوسیله چرخ دنده، ریلی را حول محوری استوانه‌ای شکل با قاعده نیم دایره می چرخاند .
این ریل به محفظه های قرارگیری خودرو وصل شده و خودرو را بهمراه خود همانند یک چرخ و فلک بدور این محور می چرخاند.
در این نوع پارکینگ یک دستگاه کنترل پنل (تابلو کنترل ) قرار دارد که در آن یک سیستم PLC قرار گرفته که به صورت هوشمند کوتاه ترین مسیر را جهت تحویل خودرو انتخاب می‌نماید.
.
.

.
.
بر روی صفحه تابلو به تعداد ظرفیت پارکینگ شاسی وجود دارد. و همچنین روی پارکینگ در محل قرارگیری خودرو یک شماره درج شده است (شکل زیر)که این شماره از پای پارکینگ قابل خواندن می‌باشند.

حال با فشار شماره محل قرارگیری خودرو، سیستم در کوتاهترین مسیر حرکت، خودرو را به دروازه خروجی هدایت می نماید. استفاده از این تابلو کنترل همانند شاسی آسانسور فوق العاده ساده بوده و نیاز به هیچ گونه اطلاعاتی ندارد.
درصورت بروز هرگونه مشکل برای سیستم کنترل با استفاده از کلید اضطراری تعبیه شده بر روی تابلو کنترل سیستم از حالت اتوماتیک خارج شده و با فشار شاسی دستی پارکینگ شروع به چرخش می‌نماید و در هر محلی که شاسی رها شود سیستم متوقف می‌شود.
مسائل ایمنی بطور کامل پیش بینی شده و در زمانی که هر گونه مانعی وارد سیستم در حال چرخش شود سیستم متوقف شده و از چرخش باز می ایستد ( همانند آسانسور).


مشخصات فنی

سیستم فوق در دو مدل (Medium (M و (Large( L تولید می شوند مدل L برای خودروهایی خیلی بزرگ همانند خودروهای آمریکایی می باشد
مدل Mتمامی خودروهای موجود درکشور ما را پوشش می‌دهد .
جریان مورد نیاز برق 3 فاز می باشد و در مدت کمتر یک دقیقه یک دور کامل چرخش انجام می پذیرد و این بمعنی آن است که در دورترین فاصله خودرو در کمتر از 30 ثانیه تحویل راننده می شود.
حداکثر وزن و ابعاد خودروهایی که توسط مدلهای M و L قابل سرویس دهی می‌باشند در جدول زیر آمده است:
.
.

.
.
فضای مورد نیازفضای مورد نیاز برای جانمایی و قرار گیری این پارکینگ حدود 31 متر مربع برای نوع Medium می باشد.
.

.

.
.
مزیتها
مزیتهای اجرایی این نوع پارکینگ به شرح زیر می باشد:

1- اشغال حدود 31 متر مربع زمین و تامین 12 عدد پارکینگ در این فضا
2- زمان نصب و راه اندازی کوتاه (نصب و راه اندازی در 3 روز)
3- اشغال 30 مترمکعب فضا برای تامین هر پارکینگ در حالی که در پارکینگ های ساختمانی معمولی بیشتر از 60 مترمکعب فضا برای تامین هر پارکینگ مورد نیاز است.


در شرایط زیر سرمایه گذاری بر روی این نوع پارکینگ ایده آل بوده و جایگزینی برای آن نمی‌باشد :

1- تامین سریع پارکینگ برای ساختمانها و سازمانهایی که بدلیل نداشتن پارکینگ بار ترافیکی سنگینی برای خیابانها و کوچه های اطراف ایجاد می نمایند.
2- جایگزین کردن پارکینگ های معمولی در محلهایی که قیمت زمین فوق العاده بالا می باشد و یا اینکه امکان فنی تامین پارکینگ وجود ندارد.
3- استفاده از زمین های پرت و کوچک به عنوان پارکینگ های عمومی کوچک.



معماری پارکینگ


جانمایی پارکینگ محل قرارگیری پارکینگ می تواند در موقعیتهای مختلفی قرار گرفته و از زمین های پرت به بهترین صورت استفاده نمود.
.

.

.
صفحه چرخان (Turn Table)در صورتی که محل قرار گیری پارکینگ طوری باشد که امکان گردش خودرو و وارد شدن در آن نباشد می‌توان از صفحه چرخان طبق نقشه زیر استفاده نمود که خودرو را با زاویه مورد نیاز چرخانده تا بتواند به راحتی وارد پارکینگ شود.
.

.
.
ایمنی

مسائل زیر جهت ایمنی در طراحی این پارکینگ دیده شده است:
1- بدلیل نوع عملکرد و طراحی امکان سقوط خودرو به هیچ وجه وجود ندارد .
2- محفظه های قرارگیری خودرو توسط ریل گاید در برابر تکانهای جانبی فیکس شده و امکان بازی در اثر نیروهای جانبی مانند باد ، زلزله و غیره ندارد .
3- فونداسیون و سازه پارکینگ برای مقاومت در برابر زلزله تا 8 درجه در مقیاس ریشتر طراحی شده است.
4- در صورت ورود هر مانعی در هنکام کار این سیستم، این مانع توسط سنسورها تشخیص داده شده و حرکت پارکینگ کاملا متوقف می شود و تنها پس از فشار شاسی "ادامه" بر روی کنترل پنل حرکت ادامه پیدا می کند.
5- درصورت باز ماندن درب ماشین سنسور درب از حرکت پارکینگ جلوگیری می کند.
6- دارای شاسی توقف اضطراری 7- حرکت این نوع پارکینگ کاملا در اختیار اپراتوری است که در پای پارکینگ قرار دارد. در مواقع اظطراری با فشار شاسی توقف اضطراری پارکینگ فورا متوقف می شود.
8- کنترل پنل در ارتفاعی نصب می شود که از دسترس کودکان خارج می باشد
9- درب کنترل پنل مجهز به قفل بوده و فقط توسط دارندگان کلید آن قابل باز شدن و استفاده می‌باشد.

خودروهای سرویس گیرندهدر جدول زیر خودروهای مختلف با اندازه و وزن های آنها و رده بندی استفاده از این دو مدل آمده است:

.
.
نصب و راه اندازی
نصب و راه اندازی این سیستم شامل دو مرحله می باشد:
1- اجرای فونداسیون
2- نصب و راه اندازی پارکینگ

اجرای فونداسیون
یک فونداسیون بسیار ساده که نقشه تیپ اجرای آن در اختیار خریدار قرار میگیرد و حداکثر زمان مورد نیاز برای خاکبرداری و قالب و آرماتوربندی و بتن ریزی حدود 3 روز می باشد.


.
نصب و راه‌اندازی پارکینگ
طول مدت نصب سه روز می باشد که طی مراحل زیر انجام می پذیرد:
• روز اول : برپاسازی و نصب استراکچر به کمک یک دستگاه جرثقیل (10تن برای مدل 8 عددی و یا 25 تن برای مدل های 10 و 12 عددی)
• روز دوم : محکم نمودن پیچ و مهره های سازه و نصب برق و سیستم کنترل
• روز سوم : راه اندازی و اجرای گروت
.

.
درصورتی که نیاز به فونداسیون خاص و یا اینکه بدلیل موقعیت ویژه ممکن است عملیات نصب دشواریهای های خاص خود را داشته باشد این زمان افزایش یابد.


تعمیر و نگهداریبدلیل استفاده از موتور گیربکس و چرخ دنده و عدم استفاده از سیستم هیدرولیک تعیمر و نگهداری آن بسیار ساده بوده و درحد گریس کاری و تعویض بلبرینگ می باشد .
سیستم در بازدیدهای دوره‌ای از لحاظ ایمنی ، اجزا ، الکتروموتور ،‌ تجهیزات برقی و ابزار دقیق کنترل میشود. تعمیر و نگهداری این سیستم از آسانسور ساده تر و ارزان تر می باشد.


منبع: شرکت ژرف تاب
 
بالا