[اداری- خدماتی ]سفارت ایران در کشورهای مختلف

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز

سفارت ایران در تایلند

وقعيت پروژه : بانكوك تايلند
سطح زیر بنا:1819 متر مربع
مساحت زمن:3696
مشاور طرح: نقش جهان پارس-APCS
پيمانكار: مشاور محلي DEC
طراح : سيد هادي مير ميران.
Location: Bangkok, Thiland
Building Area : 1819sqm
Site Area : 3696sqm
Consultant: Naghshe Jahan Pars(NJP)- APCS
Contractor EC co.
Architect: Seyed Hadi Mirmiran



مفدمه :
كشور تايلند با توجه به موقعیت جغرافيايي 15 درجه جعرافيايي و مدارهاي 105-90 درجه طول جعرافيايي همچنين ميزان بارش سالانه در ميان كشورهاي گرم و مر طوب قرار دارد .
زمن طرح سفارت خانه ايران در تايلند به مساحت 3696 متر مربع در يك بافت مسكوني و در كوچه هاي فرعي خيابان سو خو مويت از مهم ترين خيابانهاي بانكوك به صورت شمالي جنوبي قرار گرفته است.
برنامه طرح
طرح بناي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در تايلند شامل دو ساختمان مجزا است كه سفارت و كنسولگري را تشكيل مي دهند . ساختمان سفارت شامل يك سالن چند منظوره به گنجايش 80 نفر – دو سوئيت جهت پذيرايي ميهمانان – بيست اتاق جهت كار شناسان مر بوطه – يك سالن مراسم با گنجايش 50 نفر و فضا هاي پشتيباني ميباشد . در ساختمان سر كنسولگري يك باجه دريافت مدارك سه اتاق جهت كارشناسان بخش كنسولي و يك اتاق جهت مصاحبه و فضاي پشتيباني در نظر گرفته شده است.





تكوين و تحول ايده طرح
ايده نهايي طرح بر اساس باغ هاي ايراني است يك عمارت كوچك در ورودي باغ و يك كوشك در مركز آن كوشك اصلي به صورت يك مكعب بسته در نظر گرفته شده كه جرم ان در اثر شكفتگي يك فضاي دروني شفاف با خصلت بي حد و مرز خورده شده و فقط ديواره اي از آن باقي مانده كه به حداكثر نازكي رسيده است .
ابعاد عمارت اصلي 21*24*12 متر و در سه طبقه است تنها يك گشادگي بزرگ به طرف باغ دارد و در بقيه قسمتها كاملا بسته است . نور عمارت از فضاي دروني آن تامين مي شود .براي كمك به اتمور نورگيري سطح خارجي مكعب از مر مر بسيار بسيار نازك كه نو را از خود عبور مي دهد پوشيده شده است . كه اين امر يك نور ملايم يكنواخت را براي كل بنا ايجاد مي كند در شب نيز به علت نازكي مر مر نور داخل به بيرون نفوز كرده و كل عمارت به صورت يك مكعب نوراني لطيف به نظر مي رسد . عمارت ورودي كه به فعاليت كنسولگري اختصاص داده شده است شرايط متفاوتي دارد باريك و دوطبقه است و عمده شطوح خارجي آن از شيشه است كه بسيار شفاف به نظر مي رسد .
شفافيت كنسولگري با توجه به كاهش مسائل امنيتي و موقعیت استقرار آن در كنار خيابان موجب گشايش اين بنا به سمت مردم و ارتباط مطلوب آنها با سفارت خواهد بود . ضمن اينكه به علت ارتفاع كوتاه سبكي و شفافيت مانع كمتري در رويت عمارت اصلي فراهم مي آورد .




 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز

نگاهي به سفارت ايران در اردن



موقعیت پروژه: امان – اردن هاشمي
سطح زير بنا : 2717
مساحت زمين : 4676 متر مربع
مشاور طرح: مهندسان پلشير- داالعمران
پیمانکار: شركت حسين مقداد شركا
طراح: محمدرضا قانعي.
Location:Amman, Jordon
Building area:2717 sqm
Site area : 4676 sqm
Consultant : Polshir- Dar al omran
Contractor : Meghdadi co .
Architect :Mohamadreza Ghanee




۱-مقدمه
زمين سفارتخانه ايران در شهر امان ( پايتخت كشور اردن ) بر روي يكي از تپه هاي سمت غربي شهر به نام جبل عمان واقع است .شرايط آب و هوايي – موقعیت شهري ويژه- شيب رو به جنوب – بادهاي ملايم مديترانه اي - چشم انداز مناسب – همجواري با ساختمانهاي دولتي و ديپلماتيك از ويژگي هاي بارز زمن طرح مي باشد
زمن مورد نظر وسعتي حدود 4676 متر مربع دارد و از تجمع چهار پلاك در جنوب ساختمان فعلي سفارتخانه به وجود آمده است . اين زمن در شمال خيابان زهران . بين ميدانهاي سوم و چهارم قرار دارد از ويژگي هاي اين زمن قرار داشتن در محدوده اي است كه در آن اكثر سفارتخانه ها و منازل مسكوني سفيرا ن . وزارتخانه ها و همچنين كاخ ملكه مادر درست در سمت غربي زمن ساخته شده است . هتل رويان و چندين هتل 5 ستاره و نزديكي به خيابان زهران موقعیت ويژه اي براي زمن طرح به وجود آورده است .جنس زمين در اكثر نقاط از سنگ بسيار مقاوم است كه از سمت شرق به دو واحد مسكوني نسبتا وسيع از شمال و غرب به دو خيابان ده متري و از جنوب به محور اصلي خيابان زهران محدود مي شود .

۲- برنامه طرح
به طور كلي از 4676 متر مربع زمن طرح -2717متر مربع به ساختمان ها وعناصر ساختماني و 2479 متر مربع به محوطه سازي و فضاي سبز و آب نما و رامپ اختصاص يافته است .دراين مجموعه بخش كنسولگري از دو ساختمان مجزا و بخش سفارتخانه از سه ساختمان مجزا تشكيل شده است.
از جمله فضاهاي طراحي شده در اين مجموعه عبارتند از :
1-پاركينگ سرپوشيده و فضاي باز سكو مانند بر روي آن به وسعت 324مترمربع در تراز 6 متر .
2-بخش نسبتا مرتفع كنسولگري شامل زر زمن و طبقه هاي همكف و اول با زر بناي 1076
3-حياط مركزي و آب نما به مساحت 670 متر مربع
4-بخش مرتفع سفارتخانه شامل زر زمن ها و طبقه هاي همكف اول دوم و سوم با زيربنا1835
5-ساختمان 1 طبقه خانه ايران و فضاي سكو مانند مانند روي آن با زر بناي 250متر مربع




۳-تكوين و تحول طرح
به منظور تحقق معمارانه مفاهيم وانديشه هاي ياد شده ايده هاي گوناگوني مطرح شد كه نهايتا به ايده معماري ويژه اي انجاميد كه عبارتست از تركيب اجزا و عناصر مكعب شكل صورت خطي در مكعب مستطيل بزرگتري كه تيغه هاي نامرئي بخش هايي از فرم هندسي منظم آن را برش داده است بدون آنكه مكعب مسطتيل شكل متعارف خود را از دست بدهد .
با رعايت تعادل در ايجاد فضاهاي پر وخالي قسمتهاي بريده شده از آن جدا و فضاهاي خصوصي و عمومي متمايز گرديده است .پوسته و حجم هاي عمودي هسته اصلي را احاطه كرده اند به شكلي كه اندك چرخس مكعب مستطيل در پوشش سنگي شفاف محيطش تاكيدي بر اين هسته مركزي است .با توجه به اينكه در شهر امان نماي اكثر ساختمانها سفيد است در نماي بيروني سفارتخانه از سنگ سفيد استفاده شده است تا با ساختمان سفارتخانه را بافت و محيط بيرون از نظر نما و ظاهر پيوند دهد.
صفحه هاي عمودي علاوه بر تعريف فضا و تامين امنيت از لحاظ بصري نقش مهمي در در نظام گردش و مسير ارتباط داخل مجموعه دارد . به طور كلي فضا تحت تسلط دو نقطه ابتدا و انتها است .ساختمان بلند سفارتخانه به ارتفاع 15 متر در شمال و ساختمان كوتاهتر بخش كنسولي با ارتفاع 7 متر در جنوب كه با استفاده از عناصر افقي و متصل به يكديگر نوعي كشش بصري قوي بين آنها به وجود آورده و مجموعه را به يك نظام بصري واحد تركيب مي كند . تكرا ر فرم هاي مكعب و مكعب مستطيل در سطوح و ارتفاع متفاوت تاكيدي است بر نظام بصري ياد شده ضمن آنكه فضا را محصور مي نمايد تداوم فضايي و بصري را ايجاد ميكند
استفاده از سقف به صورت سكو و تراس دومحور ارتباطي كه در جهت مخالف يكديگر درون مجموعه مي چرخند آب نما و تقسيم مجموعه به بخش هاي خصوصي و تشريفاتي و اداري – سالن اجتماعات . كنسولي و ويزا. خدمات فرهنگي .پشتيباني و پاركينگ . طراحي فضاي سبز و تراس ها ويژگي هايي است كه رد مسير تكوين ايده طرح شكل گرفت و نهايتا به طرحي متشكل از لايه ها و سطوح تا خورده كه فضاي باز باغ مانندي آن را در بر گرفته است انجاميده





۴- انديشه هاي حاكم بر شكل گيري طرح
معماري گستره اي بيكران است كه گرچه در پديده اي كالبدي تبلور مي يابد ليكن تمام ابعاد مادي معنوي انسان و حضور او در جهان را در بر مي گيرد پديده اي كه مي توان آن را دريك كلام "تجسم عيني فرهنگ و تمدن " دانست.
در معماري سياست. روابط بين الملل. پيوند و تمايز دو فرهنگ ميزبان و مهمان هم به اين مقوله ها اضافه مي شود تهيه طرح معماري ساختمان سفارتخانه ايران در امان موقعيتي بود كه ما را در برابر پرسش هاي متعدد و متنوع قرار داد .
سفارتخانه چگونه جايي است؟
روابط ديپلملتيك در قرن 21 در جهاني كه مداوم متحول مي شود چگونه خواهد بود اين مفاهيم وانديشه هاد در عناويني چون امنيت – گشاده رويي – تجلي فرهنگ جامعه مبدا- انطباق با فرهنگ و جامعه مقصد- مقتضيات روز نگاه به آينده – نشانه هاي صلخ و دوستي تواضع پايداري و ماندگاري و .. خلاصه مي شد. مفاهيمي گاه متضاد كه مي بايد در يك طرح معماري باهم در آميخته شوند به طوري كه هيچكدام به نفع ديگري كنار كذاشته نشود طرحي كه در عيت ايراني بودن با بستر خود نا سازگار نباشد . ضمن تامين امنيت كافي . گشاده رويي . تواضع و اصالت . ياد آور اقتدار ايران باشد ساختماني مشخص اما نه متفرعن ساختماني كه بتواند نيازهاي سفارتخانه از نظر فضا – نور – سيركولاسيون-ظاهري خوش نما و متناسب با بافت كالبدي طبيعي پيرامون را تامين كند.



۵- ويژگي عناصر مفهومي طرح
مفاهيم و ويژگي هاي عمده اين ايده تكوين يافته را مي توان در هماهنگي با محيط . امنيت . و حفظ حريم ها تناسيب با موضوع سفارتخانه . فضايي شرقي در عين حال معاصر . شكوه همراه با توازن.انطباق با طبيعت و فرهنگ بستر طرح. سهولت راه يابي همراه با هيجان كشف فضا . القاي حس پايداري خلاصه نمود كه در عناصر مفهومي و كاركردي زير تجسم يافته است .
ارتفاع ساختمان سفارتخانه در بلند ترين نقطه زمن. بيانگر اقتدار
استفاده از سنگ سفيد در نماي بيروني. به منظور پيوند با محيط بيروني
استفاده از سطوح عمودي پيوسته .به منظور تعريف فضا و تامين امنيت
طراحي دو مسير چرخشي به دور مجموعه و در ميان ديوارهاي سنگي براي معرفي فضا ها به مراجعان
ارتباط مستقيم وردي عمومي (دسترسي با بخش كنسولي)يا خيابان زهران به منظور پيوند با بخش عمومي تر شهر
ارتباط وردي خصوصي (سفارتخانه/VIP) با خيابان حسن خالدابوالهدي با بخش ويژه شهر و تفكيك آن از بخش هاي عمومي
طراحي سطوح افقي تراس و سكو بر روي سقف ساختمانها به منظور بهره مندي از چشم انداز زيبا و نسيم ملايم مديترانه اي
استفاده از سطوح افقي و فضاي باز به منظور گشاده رويي طرح
تشديد شيب طبيعي زمن توسط ارتفاعات ساختماني به منظور بهره گيري از ويژگي هاي زيست محيطي و تاكيد بر جهت گيري مجموعه
طراحي فضاي سبز براي انطباق بيشتر با طبيعت اطراف
استفاده از آب نما و فضاهاي سبز مركزي به منظور ياد آوري عناصر اصيل معماري ايراني (حوض- باغچه-حياط مركزي)
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز

سفارت ایران در تاجیکستان
سفارتخانه – اقامتگاه و ساختمان آموزشی
موقعیت پروزه: دوشنبه – تاجیکستان
سطح زیر بنا: 6713 متر مربع
مساحت زمین : 7750 متر مربع
مشاور طرح : مهندسان مشاور باوند
طراح : ایرج کلانتری طالقانی

مقدمه
ایران و تاجیکستان به حوزه فرهنگی تمدنی مشترک تعلق دارند تاجیک ها آریایی تبار هستند و به زبان فارسی سخن میگویند با وجود تلاطم تاریخی دست به دست شدن ها پیوستن به اتحاد جماهیر شوروی و سپس استقلال از آن نشانههای این تعلق فرهنگی همچنان پابرجاست بنا براین دستیابی به سازگاریمفاهیم معماری دو کشور مهمان و میزبان در اینجا تا حدی تخفیف می یابد اما تلاش برای ایجاد تعادلی ایده آل میان معماری گذشته و معماری مدرن و امروزی به قوت خود باقی است زیرا دو کشور به میراث تمدنی دیرپا و ارزشمند تکیه زده اند و در عین حال با تمدن روز و جهان شمول بشری نیز پیوندهای زیادی دارند
هم اکنون سفارت ایران در شهر دوشنبه در ناحیه ای معتبراز مرکز شهر و در نزدیکی خیابان اصلی رودکی واقع شده و سه خیابان تهران – باختر و روستالی با سه ظلع آن همجواراند بناهای موجود دراین زمین ناکارا و فرسوده هستند و به بازسازی کامل نیازمندند اما تا زمان اتمام ساختمان جدید باید همچنان از آنها استفاده کرد از این رو تنها بخش شمالی زمین مناسب توسعه است در مجموعه جدید می بایست سفارت – کنسولگری- مدرسه موزه و نمایشگه فرهنگی طراحی شود که هر کدام از این کارکردها مختصات معماری و الزامات فعالیتی مخصوصی را دارد .

تکوین و تحول ایده طرح
زمین طرح به صورت دو مستطیل بزرگ و کوچک در هم فرو رفته و عمود بر هم است که بی درنگ اهمیت دو محور اصلی زمین را به ذهن متباتر می سازد ایده یک کوشک در میان یک باغ تخت ایرانی و در کانون دو محور اصلی زمین بر پایه آن شکل گرفته است اما در جریان تکثیر و تکامل چنان تغییر یافته است که ترکیبی نو را به وجود آورده است .در جانمایی کوشک میان باغ ایرانی حجم کلی بنا آن قدر بر روی محورها لغزیده تا بهترین مکان و امکانات را به دست داده است با این معنی که دسترسی ها به سمت دو خیابان شمالی (روستاولی) و شرقی (باختر )برای دو کارکردی که مراجعان عمومی دارند کنسولگری و موزه فراهم شده و سطح باغ به فضای خصوصی سفارت اختصاص یافته است .


در گام بعدی شکل و ترکیب حجمی کوشک متحول شده و از تلفیق یک حجم توپر و تیره با محورهای باغ و ساختمانها به یکدیگر جشم سنگین شکاف خورده و نور سبکی حجم ها را به داخل نفوذ داده به این ترتیب دو حجم پر و دوفضای خالی میانی به وجود آمده که هم تخصیص هر کدام را به یک عملکرد خاص ممکن کرده هم به جسم حجیم سبکی و زیبایی بخشیده است .

تعبیر جدید و نوآوری طراحی کوشک در آن است که فضا سازی و نور دهی و سبک کردن حجم نه از سطوح پیرامونی به درون بلکه از درون به بیرون صورت گرقته است مثلا به جای ترکیبی چون عمارت هشت بهشت اصفهان که چهار ایوان با گنبد پو شانده شده است در این بنا با شکستن مکعب در امتداد دو محور نور به دون راه یافته و سازمان فضایی جدیدی حاصل آمده که ترکیبی سه ایوانی است باغ هرچند تقارن کلاسیک ندارد اما محور آن با شکاف طولی کوشک هم امتداد شده و با الهام از باغ فین کاشان منبع آب در کانون فصایی داخلی شکل گرفته است به بیرون جوشیده و در دو محور تقارن جاری شده و در طول باغ ادامه یافته است در این طرح نور . آب حیاط داخلی در قالبی نو از کوشک ترکیبی جدید را ساخته اند که با مفاهیم زیبایی شناسی امروزی قرابتی ندارد .
مدرسه سفارت در ساختمانی کشیده در مستطیل کوچک تر کنار باغ اصلی جای گرفته و با محور عرض زمین که بر محور اصلی مستطیل بزرگتر عمود است در یک انتداد قرار میگیرد این نحوه ترکیب عناصر ساختمانی در مجموعه هم از تداخل عملکردی سفارت و مدرسه و موزه و کنسولگری جلوگیری میکند هم بین آنها یک حیاط داخلی به وجود می آورد که حلقه اتصال دو زمین است

ساختمان مدرسه که به سکت نور خورشید جهت دهی شده است از طریق گشایش میان کوشک با موزه زبان فارسی – تاجیکی پیوند می خورد و محور آموزشی را به وجودمی آورد و رد کلیت طرح روحی فرهنگی میدمد . این محور افزون بر پیوند مفهومی نوعی پیوند بصری بین فضاها ی پرو خالی را در این امتداد برقرار میسازد .
مدرسه که به خوبی در زمین جانمایی شده متشکل از دو حجم پرو کشیده است که پوسته ای شفاف را در خود می پیچد و کنش متقابل میان عناصر تیره و شفاف تنوعی را در فضاها ی داخلی ایجاد میکند هر چند ساختمان حجم یکپارچه دارد اما به سه منطقه کارکردی تقسیم شده که در دو جبهه کناری مدرسه های دخترانه و پسرانه در منطقه میانی کارکردهای آموزشی و کمک آموزشی مشترک جای گرفته است تا از هر دو طرف دسترسی آسان به آنها ممکن شود به دلیل محدودیت مساحت زمین سالن اجتماعات مدرسه در تراز زیرین محوطه ساخته می شود.
ویزگی ها و عناصر مفهو می و کارکردی طرح
در تالیف جدید که از قواعد زبان معماری ایرانی و تلفیق آن با زبان معماری بین المللی صورت گرفته است اجزا و عناصر نیز به مثابه وازگانی در آن بکار رفته است .
ایوان : از شکستگی نامتقارن مکعب به سه بخش سه ایوان حاصل آمده و تعبیری مدرن از عقب نشینی فضاها و پیشامدگی ورودیها و پنجره ها تنوع و تمایز نماها را نتیجه داده است ایوان سفارت که به باغ ایرانی نگاه میکند تعبیری کلاسیک تر است و دو ایوان موزه و کنسولگری با اندکی تغییر با فضای خیابانهای مجاور هماهنگ شده اند. این تعبیر نو از ایوان خود همنند ویترینی عمل میکند که هنرهای تزینی و صنعتگری ایرانی را در فضاها و نماها به نمایش میگذارد .
ارسی : پنجرههای قاب شده در ایوان ها به ارسی های سه دری و چهار دری شباهت دارند که در ایوان سفارت با تزئینات بیشتر در قالبی ساده تر در ایوان موزه با خطوطی مدرن تر در قابی کشیده نشسته اند.
محور آب: به مثابه طراوت بخش فضای باغ ایرانی در سطح شیبدار شکاف طولی کوشک به بیرون ساختمان جریان میابد و بیانی نو از مفهوم باغ تخت ایرانی را القا میکند آب نمای اصلی نیز در محل تلاقی دو محور بر نقطه کانونی طرح تاکید دارد .
حیاط: این فضای صمیمی معماری ایرانی در اتصالهای میان زمین ها محوطه ها و ساختمانها به شکلهای گوناگونطراحی شده است و همانند پیش فضای بخشهای مختلف مجموعه کارکرد دارد
رنگ : در نمای ساختمانها از پرده های مختلف رنگ های سبزو زرد (طلایی) استفاده شده است که ترکیبهای زیبا را به وجود می آورده و ضمن هماهنگی با محیط به برخی نقش مایه های مذهبی نیز اشاره دارد.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز

نگاهي به اقامتگاه سفير ايران در ارمنستان
Ambbassadar Rsidence
Location : Yerevan Armenia
Building area : 1300 sqm
Site area : 2968 sqm
Consultant : Bavand
Architect: iraj kalantari taleghani



اقامتگاه سفيرموقعيت پروژه: ايروان –ارمنستان
سطح زير بنا :1300 متر مربع
مساحت زمين : 2968 متر مربع
نام مشاور طرح : مهندسين مشاور باوند
نام طراح : ايرج كلانتري طالقاني
مقدمه:
ايروان پايتخت و بزرگترين شهر ارمنستان با بيش از 1300000نفر جمعيت در منطقه اي زيبا قرار گرفته كه باغ ها و تاكستانهاي وسيع در آن يافت مي شود . اين شهر مركز صنعتي حمل و نقل و فعاليت هاي فرهنگي است . كه در دوره اتحاد شوروي رشد حيرت انگيزي پيدا كرد و از شهر كوچكي با جمعيت 30 هزار نفر به شهري مليوني و صنعتي تبديل شده است .
اقليم ارمنستان زمستانهايي سرد و طولاني و تابستانهايي گرم و كوتاه دارد دماي آن در زمستان بين 5 تا 12 درجه سانتيگراد در نوسان است و بارش باران بر حسب مكان و ارتفاع تغيير ميكند.
زمين اقامتگاه سفير در بخش شمالي شهر ايروان و نزديكي خيابانهاي بابايان و آزاتوتيان بر روي دامنه شيب داري قرارگرفته كه از طريق خياباني به مركز شهر مرتبط مي شود و خط آهن تپه اي را كه روي آن قرار دارد دور مي زند.زمين اقامتگاه به شكل چهار ضلعي است كه نسيت به محور شمالي –جنوبي چرخشي حدود 30 درجه دارد ابعاد آن 53*56 متر و مساحت آن 2968 متر مربع است . زمين داراي شيب زيادي در جهت شمال به جنوب است كه از ارتفاع آن به ميزان حدو 6 متر كاسته مي شود
دسترسي اصلي زمين در ضلع شرقي آن قرار دارد در زمين به استثنا يك درخت در نزديكي دروازه ورودي پوشش گياهي كه عاملي محدود كننده باشد وجود ندارد با توجه به جهت شيب زمين ديد و منظر به شمت جنوب شهر مي باشد.
برنامه طرح :
اقامتگاه شفير در شهر ايروان از شه بخش اصلي :1- منزل سفير و خانواده او بعنوان قلمرو كاملا خصوصي
2- بخش تشريفات و ملاقاتها 3- بخش خدمات و پشتيباني كه هر بخش و اجزاي آن به قرار زير برنامه ريزي شده است :
فضاهاي منزل سفير شامل : اتاق خواب . سالن پذيرايي و غذا خوري . اتاق كار و مطالعه سفير . آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي .
بخش پذيرايي رسمي و ملاقاتها شامل : سالن پذيرايي و غذا خوري اتاق ملاقاتها . فضاي آماده سازي و سرو غذا نگهباني و حراست . سرويس هاي بهداشتي .
بخش خدمات و پشتيباني : آشپزخانه . سرايداري . تاسيسات و پاركينگ .
تكوين و تحول ايده طرح :
شكل مربع زمين كه قطرهاي آن در امتداد جهات اصلي قرار دارد باعث شده تا حجم اصلي بنا در امتداد قطرها و خطوط بيروني آن به موازات اضلاع قرار گرفته و از هندسه زمين پيروي كنند .بنابر اين خطوط ممتد داخلي يك حياط مركزي را به وجود آورده و خطوط مضرس بيروني با اضلاع زمين خوانايي دارد . بهترين جهت استقرار زمين براي استفاده از تابش نور آفتاب شرقي –غربي است .بنابراين خانه خصوصي سفير كه نور طبيعي بيشتري نياز دارد در امتداد اين خطوط طراحي شده است.
نماي اصلي و شفاف ساختمان به جنوب نگاه مي كند كه متناسب با شيب طبيعي و بهترين جهت ديد مي باشد.دسترسي زمين از ضلع شرقي زمين تامين مي شود بنابراين سلسه مراتب استقرار عناصر ساختماني با تاثير پذيري از دو عامل دسترسي و ايمني عمومي در سمت شرقي و بيرون به خصوص در سمت غربي گرايش يافته است.
انديشه هاي حاكم بر شكل گيري طرح
معماري اين بنا در واكنش منطقي نسبت به معماري بياد ماندني سنگين و پرهيبت دوران سوسياليستي ايروان زباني ساده و منعطف نسبت به محيط طبيعي و به دور از تزئينات و گرايشهاي تقليدي را انتخاب كرده است.اين معماري ضمن اصتفاده از خطوط مدرن به هندسه حياط مركزي باغچه و مفاهيمي چون رفع اشراف و تفكيك حريم عمومي از حريم خصوصي پايبند بوده است ايده اوليه طرح از شكل كالبدي زمين تاثير گرفته و با الزامات برنامه كالبدي اقامتگاه تلفيق شده تازبان معماري خاص آن در فرايندي انكشافي و تدريجي حاصل مي شود.
ويژگيها و عناصر مفهومي و كاركردي طرح
دو حجم خطي از درون و مضرس از بيرون در امتداد دو قطر شرقي-غربي و شمالي -جنوبي زمين استقرار يافته اند كه استوانه اي بابام شيب دار همانند مفصلي نمادين آنها را به هم پيوند مي زند در فضاي مياني دو حجم خطي حياط مركزي و صفه در تراز همكف شكل گرفته است . منزل مسكوني سفير در بالاي قطر شرقي و غربي شكل گرفته و بخش پذيرايي و ملاقات ها در در امتداد شمالي و جنوبي بر آن عمود شده است . شاختمان دو طبقه طراحي شده كه به دليل شيب طبيعي زمين از سمت خيابان 1 طبقه به نظزر مي رسد از چرخش ساختمان نسبت به اضلاع زمين در بخش شمالي با غچهاي اختصاصي براي خانه سفير شكل گرفته است .
شطوح نما در بيرون با حداقل بازشوها نيمه شفاف و يكپارچه و در نماهاي داخلي با بازشوهاي سراسري كاملا شفاف طراحي شده است تا از نور طبيعي و منظر حيا ط و باغهاي اطراف بيشترين بهره گيري حاصل آيد.

 
بالا