[ اداری - خدماتی ] ساختمان پورتلند ـ مایکل گریوز

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




ساختمان پورتلند ـ کاری از معمار و طراح صنعتی، مایکل گریوز ـ اولین اثر بزرگ معماری پست مدرن به حساب می آید . این طراحی که عناصر نمادین بسیاری را بر پوسته ی سنگین و بزرگش به نمایش می گذارد در تضادی تعمُدی با معماری مدرن ـ کارکردگرایه ای قرار دارد که در این زمان کاملا حکم فرما بود . همان طور که گریوز درباره ی معماریش توضیح می دهد : " این ، بیانی نمادین، تلاشی برای باز تاسیس زبان و ارزش های معماری است که بخشی از یکنواختی مدرنیسم نباشد " .
در سال 1979 شهر پورتلند مسابقه ای برای طراحی ساختمان خدماتِ دولتی را، واقع در بلوکی 40,000 فوت مکعبی در مرکز شهر پورتلند برگزار کرد . این پروژه قصد داشت شهرداری های پورتلند را در بر گیرد که به شکلی منحصر به فرد، در مجاورت تالار شهر، دادگستری شهر و پارک میدان چَپمَن قرار گیرد .
مایکل گریوز جوان، طراحی بلندپروازانه ی خودش را ارائه کرد، با وجود بی تجربه بودنش، تاحدی به دلیل حضور دوستش در هیئت داوران، فیلیپ جانسون، توانست این چنین در مسابقه ظاهر شود . طراحی رنگارنگ و کم هزینه ی گریوز بر هیئت داوران بسیار تاثیر گذار بود که طراحی های شیشه ای و بتنیِ گران قیمت رقیبانش را رد کرد و در آخر جایزه ی مسابقه را به گریوز اعطا کرد؛ هیئت داوران به خوبی می دانست که این طراحی پورتلند را در نقشه شاخص می کند و این کار را کرد .
این ساختمان تلاش کرد تا پیوستاری را میان گذشته و آینده خلق کند؛ این ساختمانِ بلوکی شکل قرینه، با چهار پوسته ی مستطیل شکل به رنگ زرد مایل به سفید و گچ اندود، در واقع بازتعریف معماری کلاسیک را نمایان می کند که با به کاربردن عناصری همچون سنگ های تاج، ستون های نما و ایوان ورودی به شکلی بزرگ تر از مقیاس به این هدف دست می یابد . این ساختمان بر پایه ای دو ـ سطحی بنا شده است؛ یاد آور پایه ستون یونانی است که آن را به سه قسمت کلاسیک تقسیم می کند : پایه ـ بدنه ـ راس . از این گذشته، گریوز با رنگ ها، سمبلیسم قوی را وارد طراحیش کرد ـ سبز برای زمین، آبی برای آسمان و غیره ـ به جای آن که ساختمان را با پیرامون و موقعیت اطرافش گره زند .
واکنش ها نسبت به این ساختمان ترکیبی از نظرات معماران و اهالی پورتلند بود . ازعناصری متعلق به سبک های شناخته شده ی معماری همچون نوارها و قاب های مدور در غالب عناصری انتقاد می کردند که نیاز اثر به داشتن حس عظمت در ساختمان های رسمی دولتی را بر آورده می کند . دیگران مقصودِ این طراحی را با سمبولیم اضافی همراه می دیدند و آن را با ارجاع هایش به زمان گذشته می پنداشتند .
به راستی، به هر حال این ساختمان برای ترکیب " ظاهری " یک زیبایی شناسی سنتی مورد انتقاد قرار گرفته بود که بدون دادن بیانی به عناصر برای ایفای نقشی کارکردی شکل گرفته بود . برای مثال، با این که این طراحی گذرگاه ها را یکی کرده بود که طبق معمول فضای میانجی و محافظی را بین افراد پیاده و شهر فراهم کرده باشد، این گذرگاه ها که پوسته سه نمای ساختمان پورتلند را در خط آراسته بودند تنها دو ورودی در سطح خیابان داشتند و این موضوع، دسترسی به آن ها را بسیار سخت کرده بود . مشکلات این چنینی در دسترسی پوسته ی چهارم ساختمان، رو به پارک را دچار مشکل کرده بود که تنها دو درِ ورودی کوچک داشت و افراد را به رستورانی بدون گشایش و یک لابی پشتی هدایت می کرد . کاربران ساختمان همچنین شکایت می کردند که این لابی تنگ و ناخوشایند است و فضاهای اداریش تاریک و دلهره بر انگیز هستند . بدتر از همه ی اینها، ترک های ساختمان بر آن بودند که نشان دهند، همین فضای لابی و غذاخوری در سال 1990 به تعمبراتی نیاز دارد و این بازسازی تنها 8 سال بعد از گشایش ساختمان پورتلند انجام شد .
با این وجود، ساختمان پورتلند در تاریخ معماری نقطه ی کلیدی شاخصی محسوب می شود که پست مدرن را از آکادمی های معماری بیرون آورد و وارد عرصه ی عمومی جامعه کرد . این اثر راه را برای ساختمان های کاملا پست مدرنی همچون مجموعه ی والت دیزنی (1990)، کتاب خانه ی مرکزی دِنور (1996) و مدرسه ی سَنت کالِتا (2006) هموار کرد .
جدا از اشتباهاتش، ساختمان پورتلند انحرافی قطعی از یکنواختی های سبک مدرنیسم را به نمایش گذاشت . چنان که گریوز به شوخی توضیح می دهد : " من فکر می کردم چرا آن ها این قدر ناراحت اند ؟ مدرنیسم تنها انتخاب میان عمودی و افقی، سفید، خاکستری و سیاه را به آن ها می داد . واقع بین باشید ! "

اتووود کلاسیک ـ ساختمان پورتلند ـ مایکل گریوز

اتووود کلاسیک ـ ساختمان پورتلند ـ مایکل گریوز

نمای ساختمان پورتلند از دیدی نزدیک تر

اسکیس های ساختمان پورتلند

پلان تیپ طبقات

سایت ساختمان پورتلند

برش ساختمان پورتلند

پلان طبقه همکف

اسکیس ساختمان

نمای ساختمان پورتلند

نمای ساختمان پورتلند

اتووود کلاسیک ـ ساختمان پورتلند ـ مایکل گریوز

اتووود کلاسیک ـ ساختمان پورتلند ـ مایکل گریوز

منبع:اتود



 
بالا