[ اداری-خدماتی ]ساختمان وزارت امور خارجه مونومانتالی از دیروز تا امروز

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمان وزارت امور خارجه مونومانتالی از دیروز تا به امروز


بررسی معماری دیپلماتیک ایران به راستی ناقص می ماند اگر در روندپیش رو به ساختمان فعلی وزارت امور خارجه نمی پرداختیم ساختمانی که خود بر پیشانی اش ناگفته های بسیاری از تاریخ این مرز و بوم دارد ساختمانی که طرح اولیه آن را معمار بزرگ و بنام در تاریخ معماری ایران گابریل گورکیان می دهد ولی چند سال بعد آقای گورکیان از ایران می رود که البته علت رفتن این معمار توانا از ایران هم می تواند یک مقاله جذاب را پیرامون تحولات معماری ایران در دوره مدرنیته و آغاز گسست در معماری ایران را فراهم آورد . این ساختمان دچار تغییرات زیادی می شود و توسط معماران و استاد کاران دیگری از جمله وارطان آوانسیان- و قلیچ باغلیان و معماران و استاد کارن ناشناخته به مرور زمان به ساختمان خاطره انگیز وزارت امور خارجه امروز در میدان مشق دیروز تبدل می شود ساختمانی که باید اذعان کرد که از شخصیتی موزون و معقولی برخوردار است و ایرانیان از آن ساختمان خاطرات بسیاری را دارند و یا شایدبیش از ایرانیان سفیران سابق کشورهایی اروپایی که در ایران سابقه خدمت داشته اند . به هر حال میدان مشق دیروز هنوز هم همان حال و هوای ایرانی خود را دارست.

به دعوت دولت ایران گابریل گورکیان معمار شهیر ارمنی در سال 1312 شمسی به تهران می آید و اقدام به تاسیس یک دفتر معماری به نام ""socete de construction iranienne.این دفتر تا سال 1316 شمسی در بیش از هشت مسابقه برای طراحی بناهای عمومی شرکت میکند او شخصا در شرح حال خود در سال 1945این مسابقات را بر می شمارد دربخش طرحهای اجرا شده از آمفی تئاتر . مدرسه . وزارت جنگ. باشگاه افسران .تئاتر تهران و ساختمانهای اداری در مرکز تهران را نام می برد ضمنا به ارائه طرح هایی برای مسابقه وزارت صنایع –کاخ دادگستری و وزارت امور خارجه اشاره میکند .در سال1312 دولت وقت ایران مسابقه ای برای وزرارت امور خارجه برگزار میکند که گورکیان هم در آن مسابقه شرکت میکند در تاریخ 14/12/1312 کلنگ ساختمانی در غرب میدان مشق جنوب خیابان فروغی زده می شود که بعد ها به ساختمان شماره 1 وزارت امور خارجه معروف می شود .

این ساختمان ساختاری متقارن با یک ترکیب سه گانه را نشان میدهد ساختمان سه طبقه طویلی که از یک جز میانی و دو جز کناری تشکیل شده است معمار به کمک مجموعه ای از حجم های جلو آمده برقسمت میانی تاکید میکند این مجموعه متشکل از مکعب مستطیل های عمودی تودر تو است . و در مرکز آن در داخل یک عقب نشینی ورودی اصلی ساختمان قراردارد جز های کناری ساختمان را معمار به صورت محاط در مربع در نظر گرفته و در مرکز آن حیاطی قرار داده است ضلع شمالی ساختمان برامتداد مایل خیابان فروغی منطبق شده است اختلاف مشهود بین اجزای شرقی و غربی ساختمان به دلیل تغییراتی است که در ضلع شرقی ساختمان در چند سال گذشته داده شده و ارتباطی با طرح اولیه ندارد .

این بنای مدرن به واسطه پیچیدگی مجموعه حجم جلو آمده و تکمیل ان با برجکی مکعب مستطیل شکل بر حور میانی به یک ساختمان مونو مانتال تبدل شده است معمار بنایی را به نمایش میگذارد که متاثر از گونه های کلاسیک است که به شکل ساختمانی معروف به کعبه زدشت.

در نقش رستم فارس در هفت کیلو متری شمال غرب تخت جمشید واقع است در این بنای سنگی مکعب شکل واقعا کعبه زدشت باشد جای تردر بسیار است ظاهرا این ساختمان برای مراسم مذهبی ویا تدفین سران مملکتی در زمان هخامنشیان مورد استفاده قرار می گرفته و نمونه دیگر این بنادر پاسارگارد قرا دارد . طراحی کرد . و به علت بازگشت گورکیان به اروپا در سال 1316 این ساختمان توسط وارطان آوانسیان دیگر معمار ارمنی تبار ایرانی به پایان رسید.

نمایی از ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه (عمارت شهر بانی سابق )که کامل ترین نمونه برداری از کاخ تخت جمشید در طرح قلیچ باغلیان برای ساختمان کاخ شهر بانی 1315 انجام شده است که توسط معماران و مهندسان و مرمت کارارن خبره ایرانی بازسازی شده و دیگر بار میدان مشق به عنوان عریض ترین پیاده رو شهر تهران مورد بهره بردای قرار گرفته است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سـعید

مدیر بازنشسته
الناز عکس های دیروز رو دیدم ولی عکس های امروزش کو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:biggrin:
 
بالا