[ اداری - خدماتی ] برج بانک ایتالیایی از رنزو پیانو ؛ گلخانه ی بیوکلیماتیک عمومی در مجاورت فضاهای اداری

بانوی باران

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


166 متر بر فراز تورین، این ساختمان اداری برای بانک ایتالیایی اینتسا سانپائولو، پس از پنج سال ساخت و ساز، به روی عموم گشوده شده است. این طرح که توسط رنزو پیانو طراحی شده است، به عنوان یک "آزمایشگاه زیست محیطی و اجتماعی" در مرکز طیف وسیعی از خدمات عمومی قرار گرفته است.

این برج شامل سه سطح پارکینگ، طبقه ای برای فضاهای همگانی و یک گودال باغچه می باشد که در اطراف آن مهدکودک و رستوران شرکت قرار گرفته است. در طبقات بالاتر از همکف، این ساختمان دارای 26 طبقه فضای اداری و یک طبقه آموزشی برای استفاده ی عموم مردم می باشد.

رنزو پیانو توضیح می دهد: "ساختمان باید به بخشی از زندگی روزانه ی شهر بدل گردد. شهروندان باید آن را بپذیرند و در زندگی روزمره ی خود از ان استفاده کنند. به همین دلیل، سه طبقه ی آخر به روی همگان باز می باشد."

منطقه ی سبز مجاور ساختمان، بازسازی شده و به یک فضای جذاب با درختانی به ارتفاع های مختلف، چمن و کاربری های محلی اختصاص یافته است. دسترسی به این باغ از خیابان مجاور توسط یک گالری عمومی شکل گرفته که مسیر عبور از سالن ورودی آن در طبقه همکف میسر گشته است.

در این طراحی، یک سالن کنفرانس چندمنظوره با 364 صندلی قرار دارد که می تواند در صورت لزوم به سالن نمایشگاهی انعطاف پذیری بدل شود و طیف وسیعی از رویدادها و برنامه های اجتماعی را با توجه به قابلیت آکوستیک متغیر آن در خود پذیرا باشد. در بالاترین سطح، گلخانه ی بیوکلیماتیک با تهویه ی طبیعی از عموم مردم در سه سطح شامل یک رستوران مجاور باغ، یک سالن نمایشگاه و تراس پشت بام استقبال می نماید.

سازه های غرب و شرق ساختمان شامل آسانسورها و پله ها می باشند که کمک به سزایی در تنوع ساختمان داشته اند. این ساختمان نتیجه ی تحقیقات پیشرفته ای برای استفاده از منابع انرژی طبیعی می باشد.

آب سطح زمین برای خنک نمودن دفاتر استفاده می گردد، در حالی که انرژی خورشیدی از طریق پنل های فتوولتائیک پوشش نمای جنوبی برج به دست می آید. شیشه ی دوجداره ی نما، امکان محدود نمودن تبادل حرارتی در زمستان را به حداقل می رساند و به وسیله ی هواکش های موتوری تعبیه شده و از طریق یک سیستم دیافراگمی و صفحات خورشیدی، تابش و روشنایی محیط های کاری را کنترل می نماید.





مهد کودک و رستوران در اطراف گودال باغچه



گلخانه ی بیوکلیماتیک در سه طبقه جهت استفاده ی همگانی



فضایی با تهویه طبیعی شامل رستوران و سالن نمایشگاهی



پله ها و آسانسورها در بخش های جانبی ساختمان



استفاده از طیف وسیعی از متريال ها در فضاهای داخلی



سالن کنفرانس



سالن چندمنظوره



فضاهای داخلی



فضاهای داخلی



فضاهای داخلی
 
بالا