[ اداری- خدماتی ]بانك هنكونگ و شانگهاي : بانكي براي اقتصادي جهاني

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
بانك هنكونگ و شانگهاي : بانكي براي اقتصادي جهاني
خلاصه معروفترن پروژه بانكي معماري هاي تك
۶سال از كاسپت تا كامل شدن (1979-1985)
10 طبقه بالا تر از سطح تراز
در اين پروژه 5 نوع فولاد استفاده شده كه اين فولادها در بريتانيا ساخته شده و با كشتي به هنگنگ حمل شده و در مجموع 30.000تن فولاد و 4500تن آلومينيم در اين بنا به كار رفته
اين بنا جايگزين ساختمان قديمي بانك هنكنگ و شانگهايي شده است ( از معدود پروژه هايي كه 1 ساختمان خوب جايگزين ساختمانهاي فر توت شده است)
هزينه پروژه 670 مليون دلار در سال 1985
آتريم مياني بانك 52 متر ارتفاع دارد .
در ژولاي سال 2004 شركت HSBCبخشي از مجموعه VICTORIA HARBOUR PLAN
كار نور پر دازي و تزئين را به عهده داشته.
استفاده بيش از 1 كيلو گرم LED نور افكن در بدنه و بالاي اين برج به كار رفته .
طراح ارشد اين بانك FENG SHUI : بوده .
بعد از نيويورك- لندن- هنكونگ بزرگترين مركز اقتصادي در نيا به شمار مي آيد

طرح مذکور برای تامین نیازهای ساختمان اداره مرکزی بانکی که توانایی انجام خواسته های کارکردی دقیق وفنی یکی از نهادهای مهم مالی جهان را داشته باشد و در عین خال برای قرن آینده نیز مناسب باشد. تطبیق داده شده است .ساختمان اداره مرکزی شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای یکی از برجهای اداری با بلندترین ساختار فنربندی –suspension stracture – در جهان است . ارتفاع ساختمان 180 متر از روی زمین به اضافه چهار طبقه زیر زمین و در کل چهل و هفت طبقه با زیر بنای نزدیک به 100متر مربع را در بر می گیرد. برخلاف ساختارهای مرسوم به این بلندی که به هسته های مرکزی با فاطله های منظم متکی هستند سیستم منحصر به فرد ساختاری این بانک به وسیله "سر فاستر و همکاران" بعنوان معمار و" آو آروپ و شرکا " – مهندسان سازه طرح ریزس شده که پلانهایی کاملا باز را به دست می دهید . در طبقه همکف میدانی که زیر برج قراردارد با هشت دکل فلزی که وزن کل روساخت روی زمین را به صخره زیر زمین حمل و بارهای جانبی را به پی ها منتقل میکند قطع شده است.
هر دکل با فولاد انگلیسی در بریتانیا ساخته شده و به صورت قطعات آماده مونتاز با کشتی به هنک کنگ حمل شده است . این قطعات از یک دسته ستونهای فولادی چهارتایی درست شده است که می بایست با تیرهایی به مقطع مستطیل سکل به طور مفصلی در فاصله طبقات به ارتفاع 9/3 متر به هم متصل شوند . این نحوه اتصالات اثر چرخش دکل ها را درون ساختار عمودی با سختی بسیار تحمل می کند ضحامت ورق فولادی به کار رفته برای این ستونها و اندازه قطر آنها به تناسب کاهش بارهای ساختار در سطوح بالا تغییر میکند در پی ساختمان هر ستون قطری برابر 4/1 متر و ضخامتی بیش از یکصد میلی متر دارد ولی در بالای برج ضخامت ستون ها به بیست و پنج میلی متر و قطر آنها به 800 میلی متر کاهش میابد.
پلان این بانک مستطیلی در حدود 54*70 متر را می سازد که با دوردیف دکل چهار تایی که اثر ناشیاز ایجاد سه بیرون زدگی ممتد در جهت شرقی غربی را تحمل میکند تقسیم شده است در جهت عمودی ساختار این بنا با خرپاهای معلق به دهانه 6/33 متر در جهت شرقی غربی با بیش از 8/10 متر کنسول در انتهای هر یک از دکل ها حمایت می شود . کف طبقات از بتن درجا ساخته شده است و با ساختارهای فولادی ثانویه که از یکی از خرپاها به وسیله قلاب های لوله ای فولادی آویزان شده اند و به گره های مرکزی هر خرپا متصل سده و با بیش از دو ردیف قالب به هر گره بیرونی چسبیده اند حمایت می شوند. در جهت شمالی جنوبی استحکام این ساختار با بادبندهای –X-شکل به عمق دو طبقه چون پلی بین هر خرپای معلق واقع در هر انتهای ساختمان فراهم شده است و به خاطرشرایط اثتثنایی فضای آتریم بانکداری بادبند ویزه ای نیز به عمق سه طبقه در آن طبقه در آن تعبیه شده است .
بارهای قائم به بستر سنگی زیر زمین منتقل می شوند ولی بارهای افقی باد از طریق دکل ها و به وسیله دال بتنی طبقه همکف به کف زیر زمین به ضخامت یک متر انتقال مییابد این تنها نقطه ای است که در آن محدودیت بارهای جانبی در نظر گرفته شده است . بقیه نگهدارنده معمولی بنا یعنی ساختار بتنی زیر زمین مستقل از کار فولاد است.ساحل هنگ کنگ به ویزه از شرایط نامناسب زمین در مضیقه است سطح آب بالاست و بیشتر لایه های زیرین از گرانیت کاملا تجزیه پذیر است که پیشبینی رفتار آن بسیار دشوار است.
به همین دلیل ساختار زیر زمین داخل دیواری محیطی به ضخامت یک متر ساخته شده است که از25 تا 35 متری زیر بستر سنگی کشیده شده است . در پی آن نیز برای نفوذ ناپذیر ساختن آن تا حد امکان دوغاب بتن تزریق شده است . در داخل این دیوار محیطی زیر زمین از دال های بتنی مسطح چون پلی در فواصل ستونها در شبکه ای به ابعاد 2/7در 2/8 متر تشکیل میشود.
هر چهار ستونی که دکل را درست میکنند روی شمع جداگانهای از بتن مسلح مستقر شده اند که به طرف پائین و داخل گرانیت سفت با حداکثر فشار تحمل بار 500 کیلونیوتن بر متر مربع – ادامه می یابند. این پی ها با فرض افزایشی در مساحت زیر بنا به میزان 30 درصد به لحاظ تغییرات آتی در مقررات ساختمانی هنک کنگ که اجازه پیشروی در ضلع شرقی نمای بانک را می دهد طراحی شده اند.
ترتیب دکل ها رو ساخت توزیع منظم بار مرده مورد نیاز برای مقررات در برابر حرکتهای زمین ناشی از فشار سطح آب را مانع می شود. به این دلیل تکیه گاه سنگی تابت در بستر گرانیت نصب شده است تا هرگونه گرایش به بلند شدن در ساختار زیر زمین را خنثی کند .
در رویا رویی با نیازهای بانک برا ی ساختاری دست کم با طول عمر 50 سال برای کارهای فولادی رفتار ضد فرسایش مخصوصی تدوین وارائه تدوین و ارائه شده است.با به کار گیری نوعی پلیمر اصلاح شده با مخلوط ماسه سیمان که مخلوط نسبتا نفوذ ناپذیری است و پاشیدن آن همراه الیاف فولاد ضد زنگ روی کارهای فولادی به ضخامت 12 ملی متر جلو گیری از عمل فرسایش امکان پذیر شد.تدبیر محافظت در برابر آتش برای دکل ها و خرپا ها با پوشش سرامیکی و توری فولاد ضد زنگ که اطراف هر عضوپیچیده شده است و باعث میشود که به میزان دو ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت کنند . محایبات پایداری ساختار اصلی بنا با آزمونی برای تخریب بخش های کلیدی کارهای فولادی بر اساس آزمایش هایی که در انگلستان با درست کردن مدل هایی به صورت موقت انجام گرفت تائید شده اند نیروی باد در منطقه ای همچون هنگ کنگ با تجربه دائمی توفان ها با اهمیت برای طراحی ساختار برخوردار است.کسب اصلاعات دقیق از رفتار باد برای پیش بینی اندازه و ویزگی هر نوع باد ممکن در اینده ضروری بود بدین منظور پرو فسور آلن دیو نپورت-Allen Davenport- از دانشگاه انتاریوی غربی یک سری آزمایشهای تونل باد را با به کار گیری ماکت مشابهی به مقیاس 500/1 شامل تمام ساختارهای وضع موجود و ساختمانهای اطراف و ماکت دیگری به مقیاس 2500/1 برای تحلیل اوضاع باد در سر تا سر منطقه انجام داد.. این روش جامع ترین سکل آزمایشهای تونل باد به شمار می امد که برای هیچ ساختمان دیگری انجام نشده بود.بر اساس این اصلاعات ساختار طرح برای انحرافی به میزان حداکثر 300میلی متر تحت تاثیر نیروی باد ثابت برابر مقررات محاسبه شده است. این ساختمان به دلیل در بر داشتن دو مشخصه منحصر به فرد خود کاملا آماده رویارویی با پیشرفت سریع تکنولوزیکی در محدوده صنعت بانکداری است .سیستم توزیع از طریق کف برای تمام خدمات الکتریکی ارتباط دوربرد و تهویه مطبوع و همچنین سیستم پیش ساخته رایزرهای مدولار که تمام خدمات عمودی شبکه های توزیع را در خود جا داده اند طراحی شده است.گرچه ساختمانهای دیگری با سیستم های خدمات در کف وجود دارند ولی هیچ کدام در مقیاس کاملی چون بانک هنگ کنگ نیستند. این نوع سیستم کف یازی دسترسی آسان نگهداری و تعمیرات را تامین میکند و در مواقعضروری تغییرات آنی در شیوه استقرار خدمات را میسر می سازد سیستم کف سازی پیشرفته برای بانک از نوع سبک وزن است یعنی پانل های آلومینیومی به صورت لانه زنبوری مشابه ساختی که در هواپیما به کار برده می شود هر پانل 2/1*2/1 متر است و میتواند خروجی خدمات تهویه مطبوع یا الکتریکی را نیز در بر گیرد.هر پانل کف با درز انبساط و یک تیغه لبه گیر کار گذاشته شده است که هم حرکت را آسان میکند و هم نوعی آکوستیک و مانع در مسیر جریان هوا فراهم می آورد . تایل های کف می توانند با به کارگیری هر نوع فرش لاستیکی یا سنگ مرمر صیقلی وفق داده شود که البته بستگی به موارد استفاده آنها در در قسمتهای مختلف بانک دارد .


مسیرهای قائم خدمات در دو طرف شرق و غرب ساختمان را بر عهده دارند این قطعات مدولار پیش ساخته متمرکز شده اند که تغذیه ساختمان را برعهده دارند..این قطعات مدولار که که دیزل جنراتور ها را برای تامین منبع ذخیره قدرت در خود جای میدهند تمام دستگاههای هواساز و توالتهای هر طبقه را شامل میشوند.تمامی139 قطعه که برای صابون زدن بشقابها و شیرها روی زمین کار گذاشته شده اند از نوع پیش ساخته اند . و پیش از خمل باکشتی به هنگ کنگ جهت نصب در زاپن به دستگاهای مورد نظر تجهیز شده اند اسن قطعات مولار وزنی معادل 40 تن دارند و به شکل جعبه های خر پا ی فولادی اند با 6/3 متر پهنا 9/3متر ارتفاع و طولی برا 9 یا 12 متر.
رایزهای عمودی خدمات به صورت پیش ساخته در قالب فولادی به ارتفاع دو و سه طبقه جنب این قطعات جانمایی شده اند .تمامی هشت کیلو متر قاب های رایزر ها به این روش نصب شده اند با این تدبیر بود که حداقل تعاد اتصالات در محمل لازم آمد .میزان رطوبت و گرمای هنگکنگ تهویه مطبوع کاملی را برای هر ساختمان اداری مدرن ضروری میسازد . به دلیل کمبود آب سالم آب در یا بعنوان نخستین سرد کننده در سیستم تهویه مطبوع بانک هنگکنگ و شانگهای و همچنین سیستم شستشو و تخلیه توالتها به کار گرفته شده است البته در بیشتر ساختمانهای پراهمیت همجوار دریا از همین شیوه استفاده میشود.ولی این کار ساخت تونلی برای ورود آب دریا به طول 350 متر و 75 متر زیر زمین بانک از بندرگاه و کسب مجوز برای تخلیه بعدی آن را ایجاب میکرد.تونل مورد نظر با5/5 متر قطر از میان گرانیت سفت حفاری شده است که در ابتدا و انتهای آن شافتهای عمودی 1 متری دارد .در انتهای آن که به دریا منجر میشود پمپ و تجهیزات تصفیه کافی برای رسانیدن آب دریا با دبی 1000لیتر در ثانیه تعبیه شده است آب از داخل تعدادی مبدلهای حرارتی ساخته شده با ورق تیتانیوم به زیر زمین بانک پمپاز میشود.معمولا آب دریا بیشتر به عنوان سرد کننده کنداسورها به کار گرفته میشود با این امکان که آب سرد شده به بالای ساختمان یعنی به دستگاه هواساز موضعی تعبیه شده در قطعات مدولار پیش ساخته خدمات در هر طبقه پمپاز میشود.قطعات مدولار در سمت غر ساختمان واقع شده اند. هوای تازه از میان کرکره های تعبیه شده در دیوارهای خارجی عبور میکندو به درون کویل های سرد دمیده میشودو سپس هوای مطبوع به وسیله داکتهای زیر کف در فضا توزیع میگردد.
همچنین ساختمان با هدف آوردن نور خورشید به داخل قلب برج از میان فضای آتریم بانک و به طرف پائئن یعنی به سوی میدان طراحی شده است.این موضوع به کار گذاری یکی از خصیصه های جالب تر بانک یعنی ردیفی از آیینهای معروف به سیستم تستک خورسیدی –sunscoop system- منجر شد.یکی از تشنکهای خورسیدی در بالای آتریوم و دیگری موازی با آن چشبیده به نمای خارجی ساختمان در ظلع جنوبی قرار دارد تشتک نمای خارجی حرکتهای خورشید را در طول سال دنبال میکند و نور خورسید را به عقب یعنی به ردیف آیینهای بالای سر کارمندان در طبقه یازدهم قرار دارد باز میتاباند .آیینهای داخلی که پرده منحنی پوسته ای را در تمام طول یالای تیر آتریوم تشکیل میدهند .

نوررا از میان شیشه زیر طاق به طرف پایین یعنی آتریوم و به درون میدان زیر زمین میتابانند.تاقچه قرار گیری هر یک از آیینه ها به موتور الکتریکی و کنترل کامپیوتری مجهز است و اجازه میدهد ایینها حرکتهای خورشید را دنبال کند البته هدف از این کار خنثی کردن نوسانهای روزانه شرق به غرب خورشید نیست به این معنی که همچون پیشرفت روز نورخورشید از یک طرف آتریوم پایین می آید از روی میدان طبقه همکف عبور میکند واز طرف دیگر آتریوم بالا میرود به بیان دقیق تر با تدابیری از پیش برنامه ریزی شده برای ردیف محل قرار گیری آیینه ها آیینه ها خورشید را از میان تغییرات فصلی ان دنبال میکنند .که در هنگکنگ از تغییرات موضعی 45 درجه بین نیمه تابستان و نیمه زمستان نیز فرا تر میرود . نوعی برنامه پیشرفته در این میان وجود دارد که با خورانده شدن به کامپیوتری از نوع شخصی قادر به هدایت پرتوهای خورشید در طول مسیری مشابه هر روز سال باشد این تاقچه ها هر ساعت تعدیل های ناچیزی وضع میکنند . هر actuator--اکچواتور(دستگاه خودکار مخصوصی که مقدار سنجیدهای انرزی برای عملیات مکانیسم یا سیستم دیگر تامین کند و انتقال دهد.) خطی حرکت آیینها را به میزان نیم میلی مترد ر هر دقیقه کنترل میکند وبه تنظیمی به نسبت 18000/1در موتور نیاز دارد . این برنامه برای هدایت پرتوها در مسیری است که نور بدین ترتیب نه تنها چشم کارکنان داخل ساختمان را نمیزند بلکه موانع داخلی ساختار برای رسانیدن بیشترین میزان ممکن نور خورشید به مکان نیازمند به نور نیز برطرف میشوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا