[ اخلاق مهــندسی و حرفه ای در کار ]

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام

برخورداری از اخلاق مهندسی باعث می شود مهندسان، خود کنترل کننده فعالیت های خود شده و در نهایت حافظ منافع جامعه انسانی و سلامت محیط زیست باشند.
با گسترش جوامع و تغییر شیوه های تولید، مسائل اجتماعی و روانی مربوط به آنها نیز وسعت پیدا کرده و شاخه های خاص از اخلاق به نام اخلاق حرفه ای مطرح شده است.
در این مقاله ابتدا به بررسی اخلاق مهندسی و حرفه ای پرداخته شده و سپس به این نتیجه می رسیم که آموزش مبتني بر اخلاق، خلاقيت و مهارت، شرط لازم براي نيل به رشد اقتصادي، توسعه، سازندگي و بالندگي است.
لينك زير را دانلود نمائيد
.


نوشته شده توسط مهندس كاوه كريمي



حجم فایل
95 کیلو بایت
دریافت مقاله
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخلاق مهندسی چالشی مهم در تربیت مهندس در کشور

سلام

مهم¬ترین چالش در تربیت مهندس در کشور پرورش ارزشهای انسانی و اخلاق مهندسی در دانشجویان مهندسی است. اگر مــیخواهیم به‌ عنـوان یک کشور کهن در جهــان سرافراز باشیم و حتی‌ ادامه ‌حیات ‌بدهیم، ‌راهی‌جز ‌آموزش و پرورش اخلاق در جامعه نداریم.


لازم است اصول اخلاقیِ مهندسی را در دانشکده‌های مهندسی آموزش و مهم¬تر از آن اینکه این اصول را در دانشجویان مهندسی پرورش دهیم. الگوی اخلاقی بودن استادان مهندسی بهترین روش برای پرورش اخلاق مهندسی در این جوانان است.


همان طور که معلمــان اخلاقمند بهترین الگــو برای پرورش اخلاق در دانش‌آموزان هستند، مهندسان‌ اخلاقمند ‌بهترین الگو برای ‌پرورش اخلاق در همکاران ‌خود در صنایع و مؤسسات خدمات مهندسی اند و استادان ‌مهندسیِ هر چه بیشتر اخلاقمند‌ بهترین الگــو ‌برای پرورش اخلاق در دانشجویان مهندسی هستند. ما استادان مهندسی میتوانیم با مراعات اخلاق در آموزش و پژوهش در حرفه خود برای جوانانی که چند سال از بهترین سالهای عمر خود را با ما می‌گذرانند، الگوهای اخلاقی بسیار خوبی باشیم.

ما می‌توانیم امیدوار باشیم‌که آنان نیز به عنوان مهندسان ‌اخلاقمند الگوهایی‌ برای‌ همکاران خود در مؤسسات تولیدی و خدماتی کشور باشند. با این اقدامات مــی‌توانیم امیدوار باشیم تا در جهــان ‌اعتلای اخلاقــی و در نتیجه ‌آن اعتلای علمــی، اجتماعی، اقتصـادی، سیاسی، فرهنگی و صنعتی یابیم. در این مقاله پیش‌نویس یک منشور اخلاقیِ استادان مهندسی پیشنهاد شده است تا اعضای هیئت علمی هر یک از دانشکده‌های مهندسی کشور بتوانند با توجه به آن و استفاده احتمالی از آن برای خود یک منشور اخلاقی تدوین کنند و با امضای آن خود را نسبت به اجرای مفاد آن متعهد سازند.



مهندس مهدي بهادري نژاد . استاد دانشگاه صنعتي شريف

اصل مقاله (135 K)
 
بالا