اخذ مالیات ارزش افزوده از پیش پرداخت نوعی زرنگی است

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
یک مقام آگاه مالیاتی گفت:‌ قانون برای دریافت مالیات ارزش افزوده سه شرط دارد و در این صورت می‌توان آن را از متقاضی خودرو اخذ کرد.یک مقام آگاه در سازمان مالیاتی در مورد مالیات تسهیلات خرید خودرو توسط یکی از شرکت‌های خودروساز، اظهار داشت: این موضوع مالیات فروش نیست، بلکه مالیات ارزش افزوده است که از مشتری گرفته شده و پس از کسر قیمت خرید با فروش، مالیات آن به سازمان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه مالیات خرید یعنی اینکه هزینه آن به فرد دیگری پرداخت می‌شود، گفت: مالیات فروش نیز از فردی گرفته می‌شود و مابه‌التفاوت این دو مالیات، مالیات ارزش افزوده خواهد بود.

این کارشناس سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه مثلاً ایران‌خودرو از خرید قطعات مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداخت و این مالیات را از فروش خودرو کسر می‌کند، تصریح کرد: مصرف‌کننده خودرو باید مالیات ارزش افزوده و عوارض با نرخ ۹ درصد به خودرو ساز بدهد.

وی ادامه داد: مالیات ارزش افزوده باید به‌صورت جداگانه روی هزینه تمام‌شده کالا یا خودرو محاسبه شود و نمی‌توان آن را از پیش‌پرداخت تسهیلات دریافت کرد، بلکه باید هنگام فروش طبق فاکتور دریافت شود.

این منبع آگاه سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه ایران‌خودرو هنوز به مشتری خودرو نفروخته است، مالیات ارزش افزوده را دریافت می‌کند، بیان داشت: اینکه این مالیات تحت عنوان مالیات تسهیلات گرفته می‌شود، کار درستی نیست.

وی سه شرط را برای دریافت مالیات ارزش افزوده بیان کرد و گفت:‌ زمانی که صورت‌حساب صادرشده یا کالا تحویل می‌شود و یا اینکه تحقق معامله محرز باشد باید مالیات ارزش افزوده را از مشتری بگیرند، در غیر این صورت اخذ آن غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سؤال که مالیات تسهیلات همان مالیات ارزش افزوده است و در پیش‌پرداخت می‌گیرند، تأکید می‌کند: این مالیات را جلوتر برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش می‌گیرند و هنگام تحویل خودرو آن را به سازمان مالیات ابراز می‌کنند.

وی در مورد نحوه دریافت مالیات ارزش افزوده از خودروساز گفت: نمی‌توان این مالیات را تسقیط کرد. باید نقد باشد و اگر نپردازد جریمه نیز برایشان محاسبه می‌شود.

این مقام آگاه افزود: تحقق معامله یا صورت‌حساب باید رخ دهد تا بتوان مالیات ارزش افزوده را گرفت، چون زمان تحویل فرا نرسیده و به نوعی زرنگی است که قبل از تحویل خودرو مالیات آن را می‌گیرند.
 
بالا