اختلالات روانی - کابوس ، اختلال وحشت خواب و راه رفتن در خواب چگونه است ؟

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
_ کابوس رویای ترسناک و طولانی است که شخص هراسان از آن بیدار می شود . کابوس ها همیشه در خلال خواب REM و در اواخر شب پدید می آیند ، برخی از افراد در تمام طول عمر دچار کابوس های مکرر هستند ، برخی نیز بیشتر در مواقع استرس و بیماری دچار کابوس می شوند .

درمان : بیدارکردن فردی که در حال کابوس دیدن است ، مشکلی ایجاد نمی کند و علاوه بر آن می توان از روش دارو درمانی استفاده کرد .

اختلال وحشت خواب عبارت است از برخاستن از خواب در 3/1 اول شب در حین خواب NREM عمیق (3 و 4) . وحشت خواب تقریبا همیشه با گریه یا فریادی گوشخراش و همراه با تظاهرات رفتاری ، اضطراب شدید تا حد حمله پانیک آغاز می شود . به طور مشخص ، بیمار با حالتی وحشت زده در بستر می نشیند ، جیغ بلندی می کشد ، گاهی بلافاصله بیدار شده و احساس وحشت شدیدی به او دست می دهد . بیمار ممکن است در حالتی از اختلال جهت یابی بیدار بماند ولی اغلب به خواب می رود و دوره مزبور را فراموش می کند .

درمان : وقتی فرکانس حملات کم است ، درمان خاصی لازم نیست ، دارو درمانی و برطرف کردن استرس های خانوادگی و محیطی نیز استفاده می شود .

راه رفتن در خواب یا خوابگردی شامل یک رشته رفتارهای پیچیده است که در 3/1 اول شب و در خلال خواب NREM عمیق (مراحل 3 و 4) شروع می شوند و اغلب به ترک بستر و راه رفتن می انجامد که بدون هشیاری کامل و خاطره بعدی از این دوره است .

درمان : بیمار را می توان در حین خوابگردی بدون هیچ گونه عارضه سویی بیدار کرد ، باید اشیاء خطرناک از محیط زندگی بیمار دور شوند و دارو درمانی از دیگر روش های مورد استفاده است .
 

دکتر مهدیه

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

ممنون
:gol:

م خیلی وقته مشکل کابوس دارم تا خابم میبره کابوس شروع میشه و بیدارم ک میشم صحنه های خاب مرتبا جلو چشامه ... درمانهای موقت فایده ای ندارن برای رهایی ا کابوس باس یا موقعیت کلی زندگی عوض شه و یا خود فرد ک هر دو ب نوبه خودش سخته ولی ناممکن نی

كابوس‌هاي شبانه یا Nightmares

معمولاً اضطراب به عنوان منشأ كابوس مورد توجه قرار مي‌گيرد.
کد بیماری:307.47
گروه بیماری:خواب

علائم معيارهاي تشخيص:
§ ويژگي اصلي آن وقوع مكرر روياهاي ترسناك مي‌باشد كه منجر به بيدار شدن از خواب مي‌شوند.
§ كاملاً بيدار و گوش بزنگ شدن
§ پريشاني مشخص و يا مشغولیت افکار
§ در طول مرحله خواب REM اتفاق مي‌افتد.
§ كابوس‌ها جزئي از اختلال ديگر محسوب نمي‌شوند.
تشخيص افتراقي Differential Diagnosis
§ طي قسمت‌هاي مياني و آخرين شب در طول خواب REM
§ تصوير واضح از رويا
§ هيچگونه حرف زدن در خواب وجود ندارد.
§ برانگيختگي فيزيولوژيكي متوسط
§ حركات كم يا بدون حركت
§ به راحتي بيدار شدن و واكنش داشتن نسبت به محيط
حوادث مكرر يادآوري مي‌شوند


تكنيك‌هاي كاهش اضطراب مانندآموزش آرميدگي، استفاده از نوروفيدبك و بيوفيدبك و مشاوره خانوادگي مفيد واقع مي‌شوند.

درمان در منزل آرام تر کردن جو خانه(کم کردن استرس‌هاي خانوادگي)



کابوس‌هاي شبانه در سبک‌ترين قسمت خواب اتفاق مي‌افتند و فرد را با اضطراب و پريشاني و گاه با فرياد و جيغ‌هاي مکرر بيدار مي‌کند که توصيه مي‌شود با شنيدن جيغ سريعا به سراغ وي رفته، اطمينان دهند که محافظ و همراه او هستند.


با توجه به اينکه وحشت شبانه در زمان هايي که فرد خيلي خسته است اتفاق مي افتد سعي کنيد در طول روز استراحت کافي داشته باشید.


بابونه در درمان بي خوابي و رفع كابوسهاي شبانه موثر است




اکثر افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود با کابوس ها وخواب های وحشتناک دست و پنجه نرم کرده اند ، اما اگر چندین بار تکرار

شوند، باید به صورت جدی برای درمان آنها اقدام کرد.


برای فرار از کابوسهای شبانه چه باید کرد؟



کابوس های شبانه نشان دهنده ترس و اضطراب در زندگی روزانه است هر چند گاهی این ترس ها پنهان هستند و نیاز است که شخص منصفانه وقت بگذارد و شرایط روزانه اش را تحلیل کند وقتی با دقت و توجه دلیل ترس مشخص شد باید دید که آیا میتوان مشکل را حل کرد بعضی مسائل حل شدنی هستند ولی بعضی مسائل ریشه دارتر به سختی حل میشوند پس چاره آن است که انسان خود را ضد ضربه کند خود را رها کند و هر جا که لازم شد با ترس ها روبرو شود نه آن که فرار کند وقتی با ترس روبرو میشوی او شکست میخورد و عقب نشینی میکند

اما چه چیزهایی کابوس به وجود می‌آورد؟ اینها فهرستی از عواملی هستند که ممکن است کابوس به‌وجود آورند:

* تحت استرس قرار داشتن یا مضطرب بودن، که اغلب ناشی از یک رویداد تاثیرگذار در زندگی است.
* ابتلا به اختلالات خواب مانند حمله خواب (نارکولپسی).
* تب‌‌دار بودن.
* عوارض جانبی داروها.
* خوردن بیش از حد در هنگام خواب، که باعث افزایش سوخت و ساز و فعالیت مغز می‌شود.






از سوی دیگر افسردگی ، مرگ یكی از نزدیكان، ترس از دست دادن نزدیكان و اختلالات اضطرابی نیز منجر به بروز كابوس های شبانه می شوند.

بطور مثال كودكانی كه دچار اختلال اضطرابی جدایی هستند، به آن معنا كه به راحتی نمی توانند از والدین جدا شوند، خواب گم شدن، دزدیده شدن، از دست دادن پدر و مادر یا خراب شدن خانه را می بینند.
به این اختلالات، "اختلالات اضطرابی فراگیر" اطلاق می شود. این نوع اختلالات، اختلالاتی هستند كه با اضطراب و دلشوره غیرقابل كنترل همراه است.


تعبیر خواب تعقیب و گریز: جالب اینجاست که این نوع کابوس بیشترین آمار را در بین کابوسهای دیگر دارا می‌باشد

خواب دیدن اینکه عده ای یا شخصی به دنبال شماست می‌تواند تجربه ای بسیار خوفناک باشد. فرد تعقیب کننده معمولا یا موجودی وحشتناک است و یا انسانی ترسناک و همچنین حیوانات مختلف..
تعبیر : معنی این نوع کابوس این است که شما در زندگی واقعی از موضوعی ترسیده و یا احساس وحشت می‌کنید. همچنین این نوع خواب به واسطه یک موضوع مهیب و تاثیر گذار (منفی) که قبلا در زندگی برایتان پیش آمده دیده می‌شود.
راه درمان : اینکه از خودتان بپرسید چه کسی یا چه چیزی در زندگی برای من ترسناک بوده و مانند یک غول بی شاخ و دم نمایانگر می‌شود؟ مثلا بعضی افراد پاس کردن چکهایشان مانند غولی بی شاخ و دم ایجاد وحشت برایشان می‌کند! یا بعضی دیگر قطع شدن ارتباط اینترنت به واسطه قطع شدن کابل ته دریا!


بهترین ساعت خواب حدوداً از ساعت 10:30 شب تا 3:30 بامداد می باشد
خواب معتدل شش ساعت است و نباید از ده ساعت بیشتر باشد.
مکان خواب باید در تاریکی مطلق باشد لذا استفاده از چراغ خواب در حالت طبیعی به
هیچ وجه توصیه نمی شود.
در تابستان در زیر آسمان و فضای باز بخوابید و آسمان را نگاه کنید.

شیوه خوابیدن:

بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ خوابید.
شکل صحیح خوابیدن، حالت جنینی می باشد.
خوابیدن رو به قبله باعث می گردد تا آهن در مغز نشست نکند و جلوی سکته مغزی را
می گیرد.
هنگام خوابیدن باید روی شکم را با روانداز مناسب پوشاند و گرم نگه داشت (باعث
تجمع حرارت و هضم بهتر غذا می‌شود).
به پشت خوابیدن به ‌علت تجمع ترشحات دِماغی بر منافذ مربوطه موجب عوارض متعدد
مانند بی‌خوابی، کابوس، نزله، درد پشت و ... می‌شود.
هیچ وقت طاقباز نخوابید چرا که تخلیه ترشحاتی که از مغز ما خارج می شود را مختل
می کند و فرد را مستعد سکته می کند.
هیچ وقت در معرض امواج الکترومغناطیسی گوشی موبایل و ... نخوابید. توصیه می شود
گوشی تلفن همراه خود را در هنگام خواب، خاموش کرده یا از محل خواب دور نمایید.

تذکر:
توصیه می شود افرادی که خواب خوبی ندارند
- قبل از خواب دم کرده گل گل گاوزبان و سنبل الطیب میل
نمایند.
- قبل از خواب در جای شلوغ حضور داشته باشند و یک دفعه از آن مکان
شلوغ خارج شوند و در مکانی تاریک و ساکت استراحت کنند.
- شنیدن صدای آب،
صدای باد در برگ درختان یا صدای موسیقی سنتی بسته نگار نیز به آنها کمک می کند.

- برای داشتن خواب آرام، نوشیدن دم کرده بهار نارنج بعد از خنک شدن، یک دو
ساعت قبل از خواب نیز نافع است. همچنین قرار دادن دستمال معطر با گلاب در کنار بینی
توصیه شده است.








بختک از نگاه علم

انگار خواب میبیند، ولی نه. میخواهد از ترس فریاد بکشد، ولی دست و پایش را زنجیر کردهاند و راه گلویش را بستهاند. انگار چیزی روی سینهاش سنگینی میکند. از شدت وحشت، تمام بدنش فلج شده و تکان نمیخورد. خوب که نگاه میکند میبیند چیزی شبیه یک موجود وحشتناک و گاهی پشمالو روی سینهاش نشسته و گویی جان او را میگیرد.
خواب شیرین از آن دسته چیزهایی است که خیلیها آرزویش را دارند، ولی دستشان از آن کوتاه است. اگر از تمام بیخوابیها و مشکلاتی که شبانگاهان به سراغمان میآید بگذریم، چیزی هست که خواب را به کام انسان زهر میکند و آن چیزی نیست جز بختک. کابوسی که تا کنون بسیاری آن را تجربه کردهاند. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که بختک به سراغتان آمده است.
بختک در واقع یک نوع کابوس است. خوابی که واکنش احساسی بسیار ناخوشایندی را در فردی که خوابیده به صورت ترس یا وحشت، درد، احساس افتادن از جایی، غرقشدگی یا مرگ ایجاد میکند.
چنین خوابهایی میتواند به دلایل جسمی همچون تب بالا یا عوامل روانشناختی چون ضربههای روحی یا استرس در زندگی فرد رخ دهد یا ممکن است دلیل خاصی نداشته باشد.


نام بختک به این دلیل روی این نوع کابوس گذاشته شد که از زمان های گذشته، افراد بر این باور بودند که عجوزهای زشت صورت، شبها بدن جسمانی خود را ترک کرده و روی سینه قربانی خود مینشیند. فرد قربانی در چنین حالتی با احساس وحشت و در حالی که به سختی نفس میکشد از خواب بیدار میشود، گویی چیزی سنگین روی سینهاش سنگینی میکند و قادر به حرکت نیست، انگار فلج شده است.
این باور در بسیاری از فرهنگهای دنیا رایج است. در کشور ما هم هنوز به این حالت سنگینی و وحشت، بختک گفته میشود.
البته تحقیقاتی که در سالهای اخیر روی این فرآیند پیچیده صورت گرفته، نشان میدهد که این پدیده نوعی فلج خواب است که طی آن ماهیچههای اسکلتی به طور ناپایداری از حرکت باز ایستاده و به اصطلاح فلج میشوند و فرد در آغاز خوابیدن یا در حین بیدار شدن از خواب، توانایی انجام حرکات اختیاری بدنش را به طور موقت از دست میدهد.
در واقع فلج خواب، نوعی اختلال خواب محسوب میشود که حدود چند ثانیه تا چند دقیقه طول میکشد. البته میتوان با لمس بدن فرد یا صدا زدن او، وی را از این حالت خارج کرد.
وقتی تعداد کافی خواب ثبت شده ، نوشتید
همه خواب ها رو به طور دقیق بررسی کنید :

آیا خواب هایتان بیشتر راجع به موضوع خاصی است ؟
آیا خواب هایتان در مکان های غیر آشنا برای شما اتفاق میدهد؟
در خواب هایتان چه اجزایی بیشتر است ؟؟
و هر چی که تو خوابتون تکرار میشه .

وقتی پیدا کردید dreamsigns خوابتون رو ، تو مراحل بعدی می فهمید که چکار میشه
باهاش کرد.



ده کار برای خواب بهتر




۱- هر روز در یک ساعت مشخص و مقرر به خواب بروید و از خواب برخیزید و حتی در تعطیلات نیز این ساعت ها را رعایت فرمایید.
۲- قبل از خواب حجم زیادی از آب و غذا را مصرف نکنید. حداقل دو ساعت قبل از خواب، یک شام سبک را مصرف نمایید. اگر مستعد ابتلا به سوزش معده هستید از مصرف غذاهای پر ادویه و پر چرب که موجب تشدید سوزش معده و ممانعت از یک خواب راحت می شوند پرهیز نمایید.



۳- از ۴ ساعت قبل از فرا رسیدن زمان مقرر خوابتان، از مصرف کافئین اجتناب نمایید. بدن شما کافئین را ذخیره نمی نماید ولی چندین ساعت زمان می برد تا اثرات مخرب کافئین در بدنتان از بین بروند.
۴- فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت بدنی منظم و به ویژه تمرینات هوازی می توانند به شما کمک نمایند که زودتر به خواب فرو روید و روند خواب شما را راحت تر نمایند. هر چند برای برخی افراد ورزش کردن درست قبل از خواب، ممکن است روند به خواب رفتن آنها را دشوار نماید.
۵- اتاق خواب خود را سرد، تاریک و راحت نگه دارید اگر نور به اتاق شما راه دارد و مانع خواب راحت در شما می گردد می توانید از پرده های تیره و چشم بند استفاده نمایید و یا اگر سر و صدایی شما را آزار می دهد می توانید از گوشی و صداگیر های مخصوص گوش استفاده نمایید. همیشه پتوی اضافه در اتاقتان داشته باشید و شرایط آب و هوایی اتاق را مناسب حال خود مهیا کنید.
۶- شب ها زود بخوابید: چرت زدن های روزانه می توانند از میزان خواب شبانه شما بکاهند لذا خواب روزانه خود را به نیم ساعت خواب در بعد از ظهرها محدود نمایید . اگر شب کار هستید و یا شیفت های کاری شبانه دارید در مواقع خواب اگر نور مانع خواب کافی در شما می شود پرده های پنجره را بکشید که نور آفتاب ( عاملی که ساعت طبیعی بدنتان را تنظیم می نماید) ، خواب شما را مختل ننماید. اگر روزها کار می کنید و شب ها می خوابید ولی بیدار شدن از خواب برایتان دشوار است ، پرده های پنجره را کنار بکشید و اجازه دهید که نور خورشید به بیدار شدن شما کمک نماید.
۷- تشک و بالش راحتی را انتخاب نمایید
۸- یک جریان روتین و منظم از الگوی خواب را شروع نمایید . هر شب قبل از خواب یک فعالیت مشخصی را انجام دهید که جزئی از ساعت بدنتان گردد که به بدنتان اطلاع دهد زمان استراحت فرا رسیده است. برای مثال هر شب قبل از خواب یک حمام و یا دوش آب گرم بگیرید یا کتاب مطالعه کنید و یا به موسیقی ملایم گوش فرا دهید. انجام فعالیت های آرام بخش در نور کمتر نیز می تواند گذر بین بیداری و خواب را تسهیل نمایند.

۹- وقتی که خسته هستید به تخت خواب برونید و چرا غها را خاموش نمایید. اگر در طی ۱۵-۲۰ دقیقه پس از اینکه به تختخواب رفتید به خواب فرو نرفتید می بایست از رختخواب برخیزید و به کار دیگری بپردازید و هر زمان که خسته شدید مجددا به تختخواب باز گردید ، برای به خواب رفتن زیاد خود را آزار ندهید و خود را تحت فشار نگذارید چرا که تقلای بیش از حد و استرس، تنها از خواب شما ممانعت خواهند کرد.

۱۰- به عنوان آخرین راه حل اگر با روش های قبلی به موفقیت نرسیدید از قرص خواب استفاده نمایید : باید بدانید قبل از مصرف هر گونه داروی خواب آور با پزشک معالج تان مشورت نمایید. او می تواند به شما اطمینان بخشد که قرص ها اثر متقابلی بر روی دیگر داروهای مصرفی تان و یا شرایط بالینی تان نداشته باشند . همچنین پزشک معالج تان می تواند در تخمین بهترین دوز مصرف شما را یاری رساند . اگر تصمیم به ترک داروی خواب آور گرفتید می بایست دوز دارویتان را به تدریج کاهش دهید.
اگر با مصرف داروی خواب آور احساس خواب آلودگی و گیجی در طی روز پیدا می کنید با پزشک معالج تان در مورد تغییر دوز داروها و یا عدم ادامه دادن مصرف دارو مشاوره نمایید. تقریبا اکثر افراد ندرتا دچار بی خوابی های شبانه می شوند ولی اگر مکررا مشکلاتی را در خواب تان دارید به پزشک مراجعه نمایید


معمولاً اغلب افراد روزی یک ساعت کمبود خواب دارند و آن
به این معنی است که برای جبران این کسری خواب در سال نیاز به دو هفته خواب مداوم
داریم. یکی از بهترین راه‌ها این است که هر شب یک یا دو ساعت بیشتر بخوابیم، اما
اگر به شدت دچار کمبود خواب هستید، برای بازگشت به یک الگوی خواب طبیعی چندین ماه
زمان لازم است.

به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی بهتر است هرگاه احساس
خستگی کردید به تختخواب بروید و صبح را بدون تنظیم‌‌کردن ساعت برای بیدار شدن از
خواب بیدار شوید.


بررسی‌ها نشان داده است
هرچه بیشتر خسته شوید، کمتر احساس خستگی می‌کنید، بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر
کمبود خواب خود را جبران کنید تا شادابی و نشاط از دست‌رفته را بازیابید. در غیر
این صورت به تدریج با ناتوانایی‌های حسی و ذهنی مواجه خواهید شد که در زندگی شما
محدودیت‌هایی را به وجود خواهد آورد.

 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اوج بدبختی و وحشتناک بودن کابوس می دونی چیه؟

خواب اون کسی رو ببینی که قبلا توی زندگیت بوده و الان نیست ( حاضرم نیستی سر به تنش باشه ) اونم نه هر چند وقت یکبار بلکه شب درمیون


از خواب بیدار شی و تا یک ساعت به سقف اتاقت نگاه کنی

این شد زندگی؟
 

Similar threads

بالا