اختراعات و نوآوري هاي ثبت شده اخير ايران

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
نمي دونم اين تايپيك جاش اينجاس يا تالار ديگه اي .

تو اين تايپيك به كمك هم اختراعات ثبت شده اخير ايران رو مي ذاريم. تا هم تلنگري بر خودمان باشد. هم سطح نوآوريهاي دوستان تو دستمون باشه.

مشكل اصلي ثبت ايده و عملي كردن آن نبود اسپانسر مالي و نبود ارگان مناسب واسه حمايت از طرحه.الان طوري شده كه بخواي يه فكر و عملي كني بايد طرح و بفروشي.:(

ارگانهايي كه از طرح و ايده حمايت ميكنند:
بيناد نخبگان،پاركهاي فن آوري يا همون مراكز رشد،اخيرا ب ر ا د ر ان ب س ي ج هم از طرح حمايت مي كنند با اين همه من به اين نتيجه رسيدم كه بهترين راه حل همون مراجعه به توليد كننده است.

تو نت چند تاسايت و آگهي حمايت هستش اكثرشون طورند قبل از دادن هرگونه اطلاعات حتما آدرس دقيقشون، سايتشون، چند نفر از كساني كه حمايتشون كردن و ... رو استعلام كنيد خلاصه مراقب باشيد و به آسوني اعتماد نكنيد.
 
آخرین ویرایش:

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
اين طرح مال چند سال قبله:
«نارنجك‌ آتش‌خاموش‌ كن‌»
يك‌ مخترع‌ جوان‌ ايراني‌ براي‌ نخستين‌ بار در جهان‌ موفق‌ به‌ ساخت‌ «نارنجك‌ آتش‌خاموش‌ كن‌» شد.
مصطفي‌ نخل‌ احمدي‌ درباره‌ كاربردهاي‌ اختراع‌ خود به‌ ايسنا گفت‌: اين‌ وسيله‌ كه‌ براي‌ مهار آتش‌ در شرايط‌ خاص‌ ساخته‌، پس‌ از پرتاب‌ به‌ كانون‌ آتش‌سوزي‌، با كاهش‌ شديد دماي‌ محيط‌ تا ده‌ها درجه‌ سانتيگراد زير صفر آتش‌ را خاموش‌ كرده‌ يا لااقل‌ حريم‌ امني‌ رابراي‌ فعاليت‌ آتش‌نشانان‌ فراهم‌ مي‌كند.
نارنجك‌ آتش‌خاموش‌ كن‌ بويژه‌ در آتش‌سوزي‌هايي‌ كه‌ در داخل‌ زيرزمينها، اتاقها و محيط‌هاي‌ بسته‌ كه‌ امكان‌ ورود آتش‌نشانها به‌ داخل‌ آنها وجود ندارد يا در مواردي‌ كه‌ به‌ دليل‌ احتمال‌ برق‌ گرفتگي‌، انفجار، ريزش‌ آوار و وجود دود و گازهاي‌ سمي‌ دسترسي‌ به‌ كانون‌ آتش‌ امكان‌ پذير نيست‌ به‌ نحو موثري‌ قابل‌ استفاده‌ است‌.
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
مچ بند تشخیص موانع برای نابینایان
مریم حسین زاده، دانشجوی سال آخر كارشناسی روان شناسی دانشگاه پیام نور تبریز با همراهی خواهرزاده اش، آیسان طاهر دانش آموز سال دوم دبیرستان، مچ بند تشخیص موانع را برای نابینایان اختراع كرده است. این دستگاه مدال طلای نمایشگاه مخترعین سوئیس (۲۰۰۸) را برای كشورمان به ارمغان آورده است. گفت وگوی كوتاه ما را با این مخترع جوان می خوانید.
● چه شد كه به فكر اختراع مچ بند تشخیص موانع برای نابینایان افتادید؟
▪ رشته تحصیلی من در دانشگاه، روان شناسی است و به همین خاطر با مراكز بهزیستی و توانبخشی در ارتباط هستم. من در این مدت با جامعه معلولان بویژه نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی - حركتی و ذهنی در ارتباط بودم و همیشه این سؤال را از خود می پرسیدم كه آیا می توان برای این جامعه كاری كرد
دستگاهی كه به اتفاق آیسان طاهر طراحی و ساختم در واقع پاسخی به این سؤال من بود.
● درباره توانایی های دستگاه، اجزا و كاركردش بگویید.
▪ دستگاهی كه ساخته شد توانایی تشخیص فواصل و موانع و اعلام آن به نابینایان به صورت ویبره و نویز را دارد، این اعلام نویز با استفاده از بلوتوثی صورت می گیرد كه به گوش فرد نابینا وصل می شود.
● دامنه فواصل تشخیص دستگاه چقدر است؟
▪ دامنه فواصل از پنج سانتیمتر تا پنج متر قابل تغییر است اما من دستگاه را روی ۵۰-۵ سانتیمتر تنظیم كرده ام.
● بخش زیادی از طراحی و ساخت این دستگاه وابسته به دانش الكترونیك است در حالی كه رشته تحصیلی شما روان شناسی است.
▪ من كلاس های آزاد الكترونیك را گذرانده ام، ضمن این كه در بستگان ما چند مخترع وجود دارند، مخترع سامانه ایجاد باران مصنوعی. به هر حال فضای ابتكار و اختراع از سال ها پیش در خانواده ما بوده است.
● ابعاد فیزیكی و مشخصات فنی دستگاه چگونه است؟
▪ با امكاناتی كه ما در ایران داشتیم توانستیم دستگاه را در ابعاد ۱۰ * ۵*۲ سانتیمتر بسازیم اما اگر از قطعات میكرو استفاده كنیم هم می توان وزن دستگاه را پائین آورد و هم طول و عرض دستگاه را به ۲* ۲ سانتیمتر كاست. درباره ویژگی های فنی هم باید بگویم دستگاه از دو سنسور تشخیص مانع، دو سنسور تشخیص ارتفاع و چهار مدار تشكیل شده است. این سنسور ها پیام را از طریق نویز و ویبره به كاربر منتقل می كنند.
● شما در نمایشگاه مخترعین سوئیس شركت داشتید؟
▪ بله، این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۷ فروردین امسال در سوئیس برگزار شد. شما می دانید كه نمایشگاه مخترعین سوئیس مورد استقبال بسیار قرار می گیرد. امسال نیز حدود چهار هزار مخترع از سراسر جهان در این نمایشگاه حضور داشتند و ۷۸ داور شاخصه های كیفی و كاربری اختراعات را بررسی می كردند. ما در این نمایشگاه توانستیم مدال طلای مخترعین سوئیس و دیپلم افتخار دانشگاه پلی تكنیك هنگ كنگ را از آن خود كنیم. در این نمایشگاه كشور چین از من و خانم طاهر دعوت كرد مهرماه در مسابقات مخترعین برتر جهان شركت كنیم.
● دستگاه در چه مدتی ساخته شد؟
▪ طراحی و ساخت دستگاه حدود شش ماه طول كشید و در اسفند ۸۶ به بهره برداری رسید.
● كاربران نابینا از دستگاه استفاده كرده اند؟
▪ من در مراحل پایانی ساخت پروژه برای رفع ایرادات احتمالی از كاربران نابینا استفاده می كردم، آنها از دستگاه ساخته شده راضی بودند.
● دغدغه ای برای صنعتی كردن و به انبوه رساندن اختراعتان دارید؟
▪ حقیقت این است كه من برای گرفتن جایزه و كسب شهرت سراغ اختراع نرفته ام، اختراع من برای این بود كه گرهی از زندگی قشری از جامعه باز شود. در این مدت نیز شركت های خارجی و ایرانی پیشنهادهایی برای تولید دستگاه داشتند اما من فعلاً با هیچ كدام قرارداد نبسته ام. البته ارقام پیشنهادی شركت های خارجی بالاتر است اما می خواهم این اختراع به نام ایران ثبت شود. ارزش معنوی این دستگاه و رضایت كاربران برای من بسیار بالاتر از شاخص های مادی است.
● و اختراع بعدی؟
▪ ما ماكت خانه ای را ساخته ایم كه با دو عدسی همگرا و واگرا، انرژی حرارتی خانه را تأمین می كند.
ما میان این دو عدسی را با آب پر كرده ایم، نور خورشید كه به این دو عدسی می تابد آب را گرم می كند، این آب می تواند برای تأمین حرارت خانه و مصارف دیگر به كار برود. البته زمانی كه بخواهیم خانه را خنك كنیم فواصل و زاویه های عدسی ها را تغییر می دهیم.
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
بتول فيروزي مخترع كفش سرد كننده و گرم كننده همگام با فصل:

اين كفش داراي گواهي ثبت اختراع بود و نيز داراي تائيديه پزشكي مي باشد.
نحوه كار :
اين كفش در فصول سرد سال پا را گرم و در فصول گرم سال پا ها را خنك مي كند و علاوه بر اينكار بوي بد پا را گرفته و باعث آرامش عصبي بدن مي شود.
در ساخت اين كفش از هيچ گونه مولد برق يا باطري استفاده نشده و تماما از الياف طبيعي ساخته شده است.
در مراحل آزمايش اين كفش، هيچ گونه عوارض جانبي گزارش نشده و تيمي متشكل از چندين پزشك صحت علملكرد آن را تاييد نموده اند.
اين كفش در سال 1387 موفق به كسب مقام اول شهرستان(شيروان) و استان (خراسان شمالي ) در جشنواره جوان خوارزمي و در سطح كشوري جز 60 طرح و اختراع برتر معرفي گرديد.
قيمت تمام شده اين كفش تفاوت چندان با كفش هاي معمولي ندارد و از لحاظ اقتصادي بسيار مقرون به صرفه است .( زيرا بجاي خريد دو كفش مجزاي تابستاني و زمستاني تنها از يك كفش استفاده مي شود). در ضمن با توليد انبوه اين كفش قيمت تمام شده آن بسيار كمتر خواهد بود.






 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
آیفون بیسیم:
مهندس مهرداد لعلی و مهندس آرش روانبخش دو جوان ارومیه ای موفق به ساخت دستگاه آیفون بیسیم شدند.
مهرداد لعلی با بیان اینکه انتقال و دریافت صدا در این سیستم به صورت دیجیتال است افزود از ویژگی های مهم این دستگاه وضوح صدا در هنگام مکالمه است .
مهندس آرش روانبخش ضمن بیان ویژگی های این دستگاه خاطر نشان کرد برد این دستگاه ۱۰۰ متر میباشد .
 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
۲ دانش‌آموزان مبتكر «خشك‌كن در خلاء» اختراع كردند

یاشار طیار و محمد سلیمانی، دانش آموزان عضو انجمن اسلامی مركز آموزشی هدف گنبد كاووس، توانستند «خشك كن در خلاء با استفاده از گاز اوزون» را اختراع كنند.‌
به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر مركزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، این دستگاه قابلیت خشك كردن هرگونه مواد را دارد و شكل ظاهری آن به صورت استوانه‌ای است كه مانند سیستم‌های پرینتر یا زیراكس عمل می‌كند. این دستگاه را می‌توان در صنعت و نیز در مصارف خانگی به كاربرد. این دستگاه در مصارف صنعتی مانند كشاورزی قابلیت خشك كردن ۵ تن مواد را در كم‌تر از ۱۰ دقیقه و در مصارف خانگی توانایی خشك كردن هرگونه ماده‌ای در مدت زمان كم‌تر از یك دقیقه را دارد.
بنابراین گزارش، این دستگاه به صورت تمام اتوماتیك كار می‌كند و عمل خشك كردن را از طریق امواج الكترومغناطیسی در محیط خلاء انجام می‌دهد و هیچ‌گونه تأثیری بر روی جنس و كیفیت ماده ندارد و این عمل باعث می‌شود كه ماده عمر طولانی داشته باشد.
بر اساس این گزارش، از دیگر مزایای این دستگاه، ضدعفونی كردن مواد همزمان با خشك شدن آن‌هاست. به عنوان مثال برای خشك كردن مواد غذایی یا از بین بردن عوامل مخرب و باكتری‌ها در مواد غذایی می‌توان استفاده كرد كه باعث به دست آمدن كیفیت ماده پایدارتر و قابلیت نگهداری طولانی مدت ماده می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: این دستگاه از انرژی الكتریكی تغذیه كرده و بسیار كم مصرف‌تر از دستگاه‌ها و روش‌های معمول امروزه متداول در دنیاست كه میزان انرژی و زمان بسیار بیش‌تری را برای خشك كردن مواد صرف می‌كنند.
بنابراین گزارش، یكی دیگر از مزایای این دستگاه خشك كن توانایی تشخیص میزان فشار و دمای لازم به صورت خودكار است. این عمل را نیز به وسیله سیستم‌های هوشمند و حسگرهای حساس انجام می‌دهد و دیگر نیازی به دادن برنامه مشخصی ندارد.

 

khosroshahiy

مدیر بازنشسته
سرعت‌گیر تولید كننده برق ساخته شد

سرعت‌گیری با قابلیت تولید برق توسط مخترع ایرانی طراحی و ساخته شد.
آرمان رحیمی مجری طرح سرعت‌گیری با قابلیت تولید برق با اشاره به این‌ طرح گفت: این طرح می‌تواند به جای سرعت‌گیرهای خودروها در جاده‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی كه خودرو از روز این سرعت‌گیر رد می‌شود، نیروی دینامیكی از طریق لاستیك‌های خودرو به سرعت‌گیر وارد می‌شود و این سرعت‌گیر حالت ارتجاعی پیدا می‌كند و به پائین حركت می‌كند.
رحیمی با اشاره به این‌كه در زیر این سرعت‌گیر سنسور نصب است، افزود: نیروی دینامیكی به سنسور منتقل می‌شود و برق تولید شده در منابعی كه دو طرف سرعت‌گیر هستند، ذخیره می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: این سرعت‌گیر می‌تواند در طی روز برق تولید كند و آن را در منابع خود ذخیره كند و در طی شب از برق تولید شده برای روشنایی چراغ‌های كنار جاده‌ها و خیابان‌ها استفاده كند و دیگر نیازی به استفاده از برق شهری وجود ندارد.
مجری این طرح یادآور شد: نمونه آزمایشگاهی این طرح ساخته شده است و هم اكنون این طرح مراحل ثبت خود را طی می‌كند.
 
بالا