اخبار و پژوهش های روانشناسی

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تايج بررسيهاي پژوهشگران انگليسي نشان مي دهد که کليد يک ازدواج موفق و پايدار در اين است که مردان در نظافت خانه به همسران خود کمک کنند. محققان مدرسه اقتصاد لندن در بررسيهاي خود کشف کردند که راز يک زندگي زناشويي موفق در کارهاي خانه نهفته است. برپايه اين بررسيها، مرداني که در برق انداختن کف پوش خانه و نگهداري از فرزندان به همسر خود کمک مي کنند با کمترين ميزان خطر جدا شدن مواجهند. بي شک اين خبر براي مرداني که ترجيح مي دهند به جاي کمک کردن در کارهاي خانه، بقاي زندگي خود را با خريد يک هديه تضمين کنند چندان خوشايند نيست. اين محققان به منظور دستيابي به اين نتايج سه هزار و 500 زوج انگليسي داراي فرزندان متولد شده در دهه 70 را مورد بررسي قرار دادند و از آنها سئوالات دقيقي در مورد انجام کارهاي خانه، نگهداري از بچه ها زماني که آنها زير پنج سال داشتند و خريد خانه پرسيدند. اين بررسيها نشان داد که بيش از نيمي از مردان هيچ کاري در خانه انجام نمي دادند. در حالي که يک چهارم مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که حداقل دو مورد از اين تکاليف را انجام مي دادند. يک چهارم بقيه نيز حداکثر سه يا چهار مورد از اين کمکها را مي کردند. نتايج اين بررسيها حاکي از آن است که حدود هفت درصد از زوجهاي شرکت کننده پيش از آنکه فرزندان آنها به سن 10 سالگي برسد از هم جدا شدند و 20 درصد از زوجها نيز تا پيش از رسيدن تولد 16 سالگي فرزند خود جدا شده بودند. ساير مرداني که در کارهاي خانه به ويژه نظافت و نگهداري از فرزندان به همسر خود کمک مي کردند ازدواج پايدارتري داشتند. براساس گزارش تلگراف، اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "خطر طلاق در بين مادراني که بيرون از خانه کار مي کنند زماني که مرد در کارهاي خانه کمک و از بچه ها مراقبت مي کند تا حد چشمگيري کاهش مي يابد (آمار طلاق در بين زناني که بيرون از خانه کار مي کنند بسيار بالا است). در حالي که ازدواجهايي که در آن پدر کار نمي کند و تمام وقت خود را به کارهاي خانه اختصاص مي دهد به همان پايداري ازدواجهاي سنتي است که در آن مرد بايد بيرون از خانه کار کند و زن بايد به کارهاي خانه رسيدگي کند." نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد با توجه به اينکه انتظارات و توقعات زنان و مردان از سال 1975 تاکنون تغيير کرده است ميان رفتار شوهران و ثبات زندگي زناشويي يک ارتباط مستقيم وجود دارد.

روانشناسی علم روز ایران
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] بیش از 70 درصد جوانان ایرانی داشتن فرزند را باعث خوشبختی می‌دانند
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92050100265
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴



مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسنا)، وابسته به جهاد دانشگاهی نتایج یک پژوهش با عنوان «بررسی نظرات جوانان درخصوص ازدواج و تشکیل خانواده» را منتشر کرد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، در این پژوهش به مباحثی از قبیل الگوی همسرگزینی، دلایل تاخیر در سن ازدواج، ملاک‌های همسرگزینی و سن مطلوب ازدواج پرداخته شده است.

این پژوهش در میان افراد بین 18 تا 34 سال کل کشور انجام شده است.

از جمله محورهای مورد بررسی در این پژوهش سنجش نگرش افراد مورد مطالعه درخصوص باروری و فرزندآوری بوده است.

نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد در مجموع 72.4 درصد از پاسخگویان معتقدند داشتن فرزند باعث خوشبختی می‌شود و در مقابل 24.1 درصد نیز با این عقیده که داشتن فرزند باعث خوشبختی می‌شود، مخالفند.

درصد افرادی که معتقدند داشتن فرزند باعث خوشبختی می‌شود در بین افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به طرز معناداری بیشتر از افرادی است که تحصیلات در سطح دبیرستان و دیپلم دارند. به طوری که این میزان در بین افراد دانشگاهی حدود 73 درصد و در بین افراد غیر دانشگاهی حدود 78 درصد است.

همچنین مردان به طور معناداری بیشتر از زنان فرزند را باعث خوشبختی می‌دانند. به‌گونه‌ای که 72 درصد از زنان فرزند را باعث خوشبختی می‌دانند در حالی که این میزان برای مردان 77.5 درصد است.

نتایج این تحقیق نشان داد: برخلاف دیدگاه رایج در بین عامه مردم، بالا رفتن سن تاثیری در نگرش نسبت به فرزندآوری ندارد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تاثیر جالب شغل شوهران بر میزان همکاری در امور منزل
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052513884
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲



مطالعه ای جدید نشان می‌دهد مشاغل مردان بر میزان مشارکت آن‌ها در امور منزل تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گرچه زنان هنوز دو سوم امور منزل را انحام می‌دهند، تقسیم کار ممکن است به شغل همسرانشان بستگی داشته باشد.

تحقیق جدید الیزابت آئورا مک‌کلینتوک، جامعه‌شناس دانشگاه نوتردام، نشان می‌دهد مردان متاهلی که دارای مشاغل سنگین زنانه از قبیل تدریس، کودکیاری یا پرستاری هستند در مقایسه با مردانی که در بیرون دارای مشاغل از لحاظ سنتی مردانه هستند، اوقات بیشتری را به انجام امور منزل اختصاص می‌دهند.

افزون بر این، همسران این مردان در مقایسه با زمانی که مرد دارای مشاغل از لحاظ سنتی مردانه هستند، اوقات کمتری را به امور منزل اختصاص می‌دهند.

مطالعه داده‌های حاصل از «مطالعه پنل پویایی درآمد» برای سال‌های 1981-2009 همچنین نشان داد زمانی که زنان متاهل در مشاغل از لحاظ سنتی زنانه کار می‌کنند، در مقایسه با زنانی که در مشاغل سنگین مردانه اشتغال دارند، میزان زمانی را که به کار منزل اختصاص می‌دهند، افزایش می‌دهند؛ این در حالی است که همسرانشان میزان زمانی را که به این نوع فعالیت اختصاص می‌دهند، کاهش می‌دهند.

به گفته مک‌کلینتوک، ترکیب جنسیتی مشاغل برای زنان و مردان مجرد تا حد زیادی با کار منزل نامرتبط است و این بدین معناست که مشاغل از طریق تعاملات و مذاکرات بین زوج‌ها بر کار منزل اثر می‌گذارند.

جزئیات این مطالعه در صد و‌ هشتمین اجلاس سالانه انجمن جامعه‌شناسی امریکا ارائه خواهد شد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] خواهر و برادر بیشتر، احتمال طلاق کمتر در آینده
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92052816008
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰



نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد هر چه تعداد خواهر و برادرهای فرد بیشتر باشد، کمتر امکان دارد که وی طلاق را در بزرگسالی تجربه کند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مطالعه، بزرگ‌شدن در خانواده پرجمعیت اعتماد، همکاری و دیگر مهارت‌ها و ارزش‌هایی را که به بهبود روابط در بزرگسالی کمک می‌کند، تقویت می‌کند.

تحلیل شرایط خانوادگی 60 هزار بزرگسال توسط محققان دانشگاه اوهایو نشان داد به ازای هر برادر یا خواهر، احتمال طلاق تا دو درصد کاهش یافت و افرادی هم که دارای هفت یا تعداد بیشتری برادر و خواهر بودند، ازدواج‌های باثبات‌تری داشتند.

به گفته دونا بابیت- زهر، خانواده با هر دختر یا پسر تغییرات پویایی را تجربه می‌کند و تعداد بیشتر برادر و خواهرها به‌معنای تجربه بیشتر در برخورد با دیگران است و این امر کمک افزوده‌ای را در ازدواج به فرد می‌کند.

در این پژوهش داشتن یک یا دو خواهر یا برادر تاثیر شگرفی نداشت اما تفاوت بین بودن در یک خانواده پرجمعیت و تک‌فرزند بودن معنادار بود.

مطالعات پیشین نشان داده بود که تک‌فرزندها و اشخاصی که از خانواده‌های کوچک بودند، در مدرسه عملکرد بهتری داشتند، شاید به این دلیل که در منزل به آن‌ها توجه بیشتری می‌شد؛ با این حال، افرادی که در خانواده‌های بزرگ‌ بودند، کودکان اجتماعی‌تری بودند.

تحقیق تونی کسیدی از دانشگاه اولستر با موضوع اثرات خواهر و برادرها بر روی سلامتی و تندرستی، نیز نشان می‌دهد افرادی که خواهر یا برادر دارند، بیش از دیگران سالم هستند.

مطالعات این روانشناس حاکی از آن است که افراد جوان چنانچه دارای تعداد خواهر بیشتری باشند، بهتر می‌توانند با جدایی خانوادگی کنار بیایند.

تصور می‌شود گفت‌وگوهای خانوادگی دختران به پیوند و ترغیب هر یک از آن‌ها برای دستیابی به پتانسیل خود کمک می‌کند. در مقایسه، پسرها تمایلی ندارند در مورد احساساتشان صحبت کنند.

جزئیات مطالعه دانشمندان دانشگاه اوهایو در نشست سالانه اتحادیه جامعه‌شناسی امریکا ارائه شد.

انتهای پیام
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چه شخصیت‌هایی چه تعداد فرزند خواهند داشت؟

چه شخصیت‌هایی چه تعداد فرزند خواهند داشت؟

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 92061710021
یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸



پژوهش جدید محققان جمعیت‌شناسی سازمان IIASA واقع در اتریش یافته‌هایی درباره ارتباط بین شخصیت‌ زنان و مردان و احتمال داشتن فرزند توسط آنها ارائه داده است.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مردان با ویژگی‌های شخصیتی روان‌نژند دارای فرزندان کمتری در مقایسه با نسل‌های پیشین هستند.
این پژوهش اثر شخصیت بر روی احتمال داشتن فرزند توسط افراد را با استفاده از تحقیق گسترده و ثبت داده‌های تولد در نروژ صورت داد.
محققان حاضر در این پروژه همچنین دریافتند مردانی که برونگرا و باز هستند، دارای فرزندان بیشتری خواهند بود، در حالی که زنان وظیفه‌شناس در آزمون‌های شخصیتی فرزندان کمتری خواهند داشت.
این تحقیق دارای مفاهیمی برای دینامیک جمعیتی در زمانی است که در آن نرخ‌های باروری در کشورهای پیشرفته به پایین‌تر از میزان‌های جایگزین سقوط کرده است.
به گفته «وگارد سیربک» از IIASA و رهبر ارشد این مطالعه، اثرات شخصیتی می‌تواند مولفه‌ای دخیل در کاهش نرخ باروری در اروپا باشد، اما این تاثیرات پیش‌تر بررسی نشده‌ بودند.
تغییرات جمعیتی مولفه‌ای مهم برای فرافکنی تغییرات آتی در ثبات‌پذیری، آب‌وهوا، انرژی و امنیت غذایی (نواحی مورد تمرکز در این تحقیق) است.

سیربک بر کاهش فرزندزایی در میان مردان روان‌نژند (افراد دمدمی‌مزاج و عاطفی) تاکید می‌کند و بر اساس این مطالعه، این اثر فقط پس از سال 1957 به مردان اعمال می‌شود.
سیربک بر این بارو است که تغییر در باروری مردان می‌تواند به دلیل هنجار‌های جدید در داشتن فرزند باشد و این که زوج‌های امروزی زمان بیشتری برای داشتن فرزند منتظر می‌مانند و آن‌ها تمایل دارند پیش از بزرگ‌کردن فرزند، یکدیگر را بیازمایند.
این مطالعه توسط سابقه‌های تولد بسیار دقیق و مطالعه شخصیت یکپارچه در نروژ عملی شد که به محققان امکان مطالعه ارتباطات بین هر دوی باروری و شخصیت زنان و مردان را داد.
در حالی که این تحقیق فقط بر روی نروژ تمرکز دارد، سیربک مدعی است که این یافته‌ها را می‌توان به طور وسیع‌تری اعمال کرد.
به گفته وی، نروژ کشوری پیشرو از لحاظ دینامیک خانواده است و بسیاری از موارد (همزیستی در حال افزایش، نرخ طلاق و ازدواج‌های بعدی) نخست در نروژ و سپس در بسیاری از نواحی دیگر جهان مشاهده شده‌اند.
جزئیات این مطالعه در European Journal of Personality منتشر شد.
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
کمبود این ویتامین موجب کاهش حجم مغز میشود...

کمبود این ویتامین موجب کاهش حجم مغز میشود...

مطالعات انجام شده در کالیفرنیا نشان می دهند در افراد سالمندی که سطح ویتامین B12 خون پایین است، حجم مغز کوچک تر بوده و مهارت های شناختی و تفکر با اختلالاتی همراه است. برای انجام این تحقیق مغز 121 فرد بالای 65 سال اسکن شده و مشخص گردید در افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 حجم مغز کاهش داشته است.


منابع غذایی حیوانی از جمله ماهی، مرغ، گوشت، جگر، شیر و تخم مرغ منابع غنی ویتامین B12 به شمار می روند.







منبع : سيمرغ
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
گردو برای مقابله با استرس مفید است..!

گردو برای مقابله با استرس مفید است..!

متخصصان تغذیه در یک مطالعه جدید دریافته‌اند گردو برای پایین آوردن کلسترول خون مفید است. همچنین می‌تواند برای مقابله با استرس و نیز کاهش فشارخون موثر باشد...






متخصصان تغذیه در یک مطالعه جدید دریافته‌اند گردو برای پایین آوردن کلسترول خون مفید است. همچنین می‌تواند برای مقابله با استرس و نیز کاهش فشارخون موثر باشد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه مشخص شد افرادی که به مدت سه هفته رژیم غذایی حاوی گردو داشته‌اند اگر در شرایط استرس‌زا و پرتنش قرار بگیرند و در عین حال نیز دچار کلسترول بالا باشند به دلیل مصرف گردو در این وضعیت فشار خونشان پایین مانده و افزایش پیدا نمی‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی لوموسیتی، متخصصان دانشگاه ایالتی پن در این بررسی‌ها گروهی از شرکت‌کنندگان را در شرایط پرتنش قرار دادند. آنها متوجه شدند کسانی که گردو مصرف کرده‌اند در چنین شرایطی کمتر دچار افزایش فشارخون می‌شوند.

پروفسور شیلا وست در این مطالعه خاطرنشان کرد: این بررسی‌ها برای نخستین بار نشان داده است که گردو می‌تواند در هنگام استرس، فشارخون را پایین نگه دارد. از سوی دیگر در حین این آزمایشات معلوم شد روغن دانه کتان نیز اگر به مغز گردو افزوده شود اگرچه تاثیری روی فشارخون ندارد اما می‌تواند تاثیر ضدالتهابی روی عروق داشته باشد که این تاثیر در کاهش خطر بروز مشکلات قلبی موثر است.
این مطالعه در مجله کالج آمریکایی تغذیه منتشر شده است.







همشهری آنلاین
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چپ دست ها پولدار نمی شوند...!

چپ دست ها پولدار نمی شوند...!

مطالعات محققان دانشگاه هارواد نشان می دهد که افراد چپ دست، در زندگی شغلی خود پول کمتری کسب می کنند.




به گزارش ایرنا از رویترز، تحقیقات قبلی تفاوت های عمده مغز افراد راست دست و چپ دست را نشان می دهد؛ بر اساس این تحقیقات، فرآیند پردازش زبان و قابلیت های محاسباتی و ریاضی این افراد کاملا متفاوت است ولی اولین بار است که تحقیقات نشان می دهد که این افراد از نظر کسب درآمد کاملا متفاوت هستند.

مدیر این پروژه تحقیقاتی در مصاحبه خود گفته است که به محض انتشار این خبر، ایمیل های خشنی از چپ دست ها دریافت کردم. در جواب آن ها می گویم که هیچ مطالعه ای در 100 درصد افراد صدق نمی کند و شاید شما دوست چپ دست، جزء افراد ثروتمند باشید.

محققان معتقدند که تفاوت افراد راست دست و چپ دست، در سیم کشی اعصاب مغز است و تمام تفاوت ها نیز از همین امر ناشی می شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه Economic Perspectives منتشر شده است.
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
بی‌اشتهایی کودکان می‌تواند علامت بیماری خطرناک باشد...

بی‌اشتهایی کودکان می‌تواند علامت بیماری خطرناک باشد...

دبیر انجمن کودکان ایران با بیان اینکه بی‌اشتهایی در کودکان به دلایل عضوی و روحی اتفاق می‌افتد گفت: عفونت‌های ادراری، انگل،‌ کم‌خونی، تک‌فرزندی، متنوع نبودن غذا و فشارهای روانی جزء عوامل مرتبط با بی‌اشتهایی در کودکان است.




محمدرضا بلورساز در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه شایع‌ترین مشکلی که در زمینه اطفال وجود دارد بی‌اشتهایی است، اظهار داشت: بی‌اشتهایی به دو علت عضوی و روحی اتفاق می‌افتد.


*ابتلا به عفونت‌های ادراری و انگل عامل بی‌اشتهایی در کودکان
وی افزود: ابتلا به عفونت‌های ادراری، انگل، مشکلات کبدی، ریوی، مننژیت توأم با تب و سرماخوردگی می‌تواند جزو عوامل عضوی بی‌اشتهایی در کودکان باشد.

دبیر انجمن کودکان ایران گفت:‌ بنابراین بی‌اشتهایی ممکن است حاد یا مزمن باشد. در نوع حاد کودک به طور ناگهانی دچار بی‌اشتهایی می‌‌شود و در نوع مزمن، کودک به مدت 6 ماه تا یک سال دچار بی‌اشتهایی می‌شود.
وی افزود: قبل از هر اقدامی باید آزمایش خون برای تعیین کم‌خونی،ادرار جهت سنجش میزان عفونت، مدفوع برای تشخیص انگل و سنجش میزان روی، آهن و کلسیم به عمل آید.



*بی‌اشتهایی کودکان را جدی بگیرید
رئیس انجمن عفونی اطفال ایران تصریح کرد: بی‌اشتهایی در کودکان را باید جدی بگیریم زیرا ممکن است کودک دچار سرطان شده و بی‌اشتهایی مقدمه ابتلا به این بیماری باشد. بنابراین بی‌اشتهایی می‌تواند علامت مهمی تلقی شود.


*مشکلات روحی عامل بی‌اشتهایی در کودکان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان علل روحی برای بی‌اشتهایی در کودکان اظهار داشت: علل روحی با توجه به سنین مختلف متفاوت است. گاهی دیده می‌شود مادری بر اثر علاقه می‌خواهد هر 20 دقیقه یکبار به کودک خود شیر دهد در حالی که این مسئله کودک را خسته می‌‌کند زیرا او نیاز به تنوع غذایی دارد و بهتر است غذا دادن در ساعاتی انجام شود که کودک واقعاً گرسته است.

وی افزود: گاهی دیده می‌شود به کودکان سه ساله به اجبار غذا می‌دهند در حالی که مهمترین علت بی‌اشتهایی در این کودکان عدم صرف غذاهای متنوع در ساعاتی است که واقعاً گرسنه هستند.


*احتمال بی‌اشتهایی بیشتر در تک‌فرزندها

دبیر انجمن کودکان ایران گفت: تک‌فرزندها معمولاً دچار بی‌اشتهایی می‌شوند زیرا داشتن خواهر و برادر می‌تواند موجب تحریک اشتهای کودکان شود. همچنین ممکن است عدم علاقه کودک به محیط مدرسه و فشارهای روحی که از سوی معلم و همشاگردی‌ها تحمل می‌کند موجب بی‌اشتهایی او شود.


وی ادامه داد: شایع‌ترین علل بی‌اشتهایی در کودکان مسائل عصبی، خلقی و روحی است و کمتر علل عضوی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گاهی والدین مانند یک برنامه نوشته شده به کودک غذا می‌دهند که این مسئله در درازمدت باعث بی‌اشتهایی او می‌شود. در این موارد بهتر است برای پیشگیری از بی‌اشتهایی عصبی در کودکان با اجبار به آنها غذا ندهیم، غذاهای آنها متنوع باشد، سر سفره و در جمع غذا بخورند و سفره آنها متنوع باشد.

وی افزود: مثلاً بهتر است مادران بر سر سفره از سوپ، سبزی، ماست استفاده کنند تا کودک فرصت بیشتری برای انتخاب داشته باشد.


*بی‌اشتهایی مقدمه ابتلا به سل و لوسمی

دبیر انجمن کودکان ایران گفت: گاهی بی‌اشتهایی مقدمه ابتلا به سل و لوسمی در کودکان است.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد عفونت ادراری در دختران شیرخوار زیر یک سال خود را با بی‌اشتهایی نشان می‌دهد. بنابراین بی‌اشتهایی عامل مهمی است که می‌توان آن را به عنوان علامتی برای ابتلا به یک اختلال در نظر گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: فرزندان سرمایه زندگی انسان هستند و اگر فردی فرزند موفقی به جامعه تحویل دهد موفق بوده و کسی که فرزند موفقی تحویل جامعه ندهد ورشکسته است.


*۵ سال اول عمر دوران انسان‌سازی است

دبیر انجمن کودکان ایران ادامه داد: ۵ سال اول عمر دوران انسان‌سازی است یعنی اگر فرد از نظر جسمی، روحی، واکسیناسیون و تغذیه رسیدگی شود فرد قوی بار خواهد آمد و در صورت عدم رعایت این موارد با مشکلات جسمی و روانی مواجه خواهد شد.

وی گفت: ۵ سال اول زندگی دورانی است که رشد مغز به حداکثر خود می‌رسد. ثابت شده هر چه آموزش کودک در دوران مهد کودک و پیش‌دبستانی بیشتر باشد در آینده او موثر است چرا که بین نورون‌ها که سلول‌های عصبی هستند رشته‌هایی به نام سیناپس وجود دارد که آموزش موجب ارتباط بیشتر این شبکه می‌شود.


*میزان مراجعات کودکان به متخصصان کودک باید چگونه باشد؟

دبیر انجمن کودکان ایران با بیان میزان مراجعات کودکان به متخصصان کودک اظهار داشت: میزان مراجعه کودک در یک سال اول باید هر ماه باشد پس از آن تا سن دو سالگی هر دو ماه یکبار انجام می‌شود. همچنین از سن دو سالگی تا پنج سالگی باید هر سه ماه یکبار به متخصص اطفال مراجعه کرد و فرزند خود را از سنین پنج تا 10 سالگی هر 6 ماه یکبار نزد پزشک متخصص ببرید.

وی خاطرنشان کرد: حتماً نباید کودک بیمار شود تا او را نزد پزشک ببرید. کودک امانتی است که خداوند به شما داده است. برخی افراد هر از گاهی دکور منزل خود را تغییر می‌دهند اما توجهی به فرزند خود ندارند.



وی گفت: بی‌اشتهایی علامت مهمی که می‌تواند بسته به علل آن نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی کودک داشته باشد. همچنین چنانچه کودک رفتارهایی مانند جویدن ناخن و شب‌ادراری دارد باید جهت بررسی بیشتر به متخصص روانپزشکی کودک ارجاع داده شود.
 

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نقش بخشش در سلامت روان...

نقش بخشش در سلامت روان...

افکار منفی و انتقام‌جویانه سلامت روان را به خطر می‌اندازد/ بخشش، سلامت روان را تضمین می‌کند.








یک روانشناس گفت: بخشش، عدم کینه‌توزی، پرهیز از افکار منفی و انتقام‌جویانه و دادن فرصت به دیگران برای جبران اشتباهات خود نقش مؤثری در سلامت روان دارد و افراد با بخشش، سلامت روان خود را تضمین می‌کنند. شهرام ریاحی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه خودمراقبتی در هر سه سطح پیشگیری و بهداشت مطرح است، اظهار داشت: سطح اول جلوگیری از بیمار شدن است در سطح دوم فرد مبتلا به اختلال شده و باید از مزمن شدن آن جلوگیری کند در واقع فردی که به اختلال مبتلا می‌شود باید هر چه سریعتر درمان شود در سطح سوم نیز بیماری مزمن شده و باید تلاش کرد که توانایی‌ها و مهارت‌های از دست رفته فرد به او باز گردانده شود و مهارت‌های جدیدی را بیاموزد.


* نقش بخشش در سلامت روان

وی افزود: بخشش مهارتی است که باید به تمام افراد جامعه آموخته شود این مهارت در هر دو سطح اول و دوم و حتی در سطح سوم نیز مؤثر است.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: خودمراقبتی، توجه و رسیدگی به خود برای پیشگیری از اختلال از فردی که به ذهن و روان خود علاقه‌مند است و از آن مراقبت می‌کند ماه‌ها و سال‌ها ذهن خود را درگیر یک موضوع قدیمی نمی‌کند.


*بخشش یعنی رها کردن روان از قید افکار منفی و انتقام‌جویانه

گریاحی با تأکید دوباره بر بخشش و نقش آن در سلامت روان، اظهار داشت: این فرد ذهن خود را از فساد و درجازدگی نجات می‌دهد و از روان خود مراقبت می‌کند اینجاست که مبخشش در خودمراقبتی معنا پیدا می‌کند. بخشش یعنی آزاد کردن ذهن و رها کردن روان از قید و بند و اسارت افکار منفی و انتقام‌جویانه.

وی افزود: بخشش راحت کردن روان از ناراحتی، کشمکش و استرس مزمن است با بخشش فرد به طرف مقابل لطف نمی‌کند بلکه خود را مورد لطف قرار می‌دهد ما می‌بخشیم تا خودمان سالم و رها بمانیم در واقع با بخشش سلامتی را برای خود به ارمغان می‌آوریم.


* بخشش مستلزم انعطاف‌پذیری ذهن است

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: اگر فرد بتواند خود را از ترس، خشم، انزجار و هیجانات منفی رها کند می‌تواند ببخشد و قبل از اینها باید انعطاف‌پذیری داشته باشد. گاهی دیده می‌شود کسی که مدعی عاشق بودن است به جایی می‌رسد که به صورت معشوق خود اسید می‌پاشد.


وی افزود: ما باید در تعریف عشق در برخی خرده‌فرهنگ‌هایمان بازنگری کنیم یا انعطاف‌پذیری را در تعریف عشق بگنجانیم اگر فردی کسی گرا دوست داشته و عاشق او باشد چطور می‌تواند او را با ناقص کردن یک عمر زندانی کند.

این روانشناس ادامه داد: باید این فرهنگ را به افراد جامعه بیاموزیم که همه افراد در تصمیم‌گیری آزاد هستند و هر انسانی می‌تواند آینده‌اش را انتخاب کند.

ریاحی گفت: اگر فردی اشتباه کند حق نداریم او را مجازات کنیم می‌توان انعطاف‌پذیری ذهن را تقویت کرد و حق اشتباه و خطا کردن را به طرف مقابل داد همان طور که به خودمان حق می‌دهیم اشتباه کنیم باید این حق را نیز برای دیگران قائل شویم. با انعطاف‌پذیری می‌توان افراد را بخشید و انتقام نگرفت.


* خودخواهی نقطه مقابل بخشش است

این روانشناس گفت: یکی از صفت‌هایی که مقابل بخشش قرار می‌گیرد خودخواهی است اینکه ما خودخواه باشیم و نظرات، نیازها و حقوق دیگران را زیر پا بگذاریم با اینکه خودمان را بخواهیم و مراقب خود باشیم متفاوت است خودخواهی مذموم یعنی تمایلات خود را بر خواسته‌های دیگران ترجیح دهیم در صورتی که در مورد مفهوم دوم ما به خود احترام می‌گذاریم، به نیازهایمان آگاهیم اما به خواسته، تمایلات و نظر طرف مقابل هم احترام می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما آن قدر آگاه بوده، دیگران را نیز می‌فهمیم و می‌توانیم با آنها همدلی کنیم. همدلی یعنی اینکه خودمان را جای دیگران بگذاریم، همدلی یکی از پایه‌های بخشش است اگر ما وضعیت، نیازها و نظرات دیگران را نشناسیم و نتوانیم خود را جای طرف مقابل بگذاریم چطور می‌توانیم ببخشیم بنابراین لازمه بخشش همدلی است.




 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افراد مبتلا به افسردگی شدید جملات محبت آمیز و مثبت را نمی شنوند

افراد مبتلا به افسردگی شدید جملات محبت آمیز و مثبت را نمی شنوند

نوروسافاری| مطالعات محققان دانشگاه تگزاس آمریکا نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی شدید، بیشتر پذیرای احساسات منفی هستند و شنوایی ضعیفی نسبت به جملات محبت آمیز و مثبت دارند.

به گزارش نوروسافاری به نقل از ایرنا، در این مطالعه برای داوطلبان مبتلا به افسردگی شدید، ضعیف و افراد سالم، به صورت تصادفی جملات امیدبخش و مثبت و جملات منفی پخش شد و از آنان خواسته شد هر آنچه را می شوند، روی کاغذ بنویسند.

در پایان مشاهده شد که افراد مبتلا به افسردگی شدید جملات منفی را ثبت کرده اند. تحقیقات بیشتر نشان داد که قدرت شنوایی این افراد نسبت به جملات مثبت و عاطفی بسیار ضعیف است.
مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی شدید، در مورد جملات و اتفاقات منفی محیط، نوعی تعصب دارند و با غرض افکار و اتفاق های منفی را دنبال می کنند.
افسردگی احتمال بروز سکته مغزی، بیماری های قلبی، پارکینسون و آلزایمر را افزایش می دهد.
ورزش منظم، عادات غذایی صحیح، معاشرت با دوستان شاد و روابط گرم خانوادگی از بروز افسردگی جلوگیری می کند.
حدود چهار درصد جمعیت آمریکا به افسردگی شدید مبتلا هستند؛ منظور از افسردگی شدید سطحی از بیماری است که به داروهای رایج پاسخ نمی دهد.
نتایج این تحقیقات در صدوشصت و نهمین جلسه انجمن آکوستیک آمریکا مطرح شده است.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
کودکان خجالتی چاق‌ترند

کودکان خجالتی چاق‌ترند

محققان دانشگاه کارولینای شمالی در پژوهش جدید خود دریافتند که کمرویی در کودکان منجر به افزایش وزن و چاقی در آنها می‌شود.
خجالت و کمرویی از جمله مشکلاتی است که بعضی از کودکان با آن مواجه هستند و به گفته محققان، خطر ابتلا به چاقی را در کودکان افزایش می‌دهد. محققان اظهار کردند: خجالت و کمرویی در کودکان منجر به کاهش شرکت در فعالیت بدنی منظم و انجام مهارت‌های اجتماعی شده که این مسئله منجر به افزایش وزن در انها می‌شود.
در این تحقیق، اطلاعات بیش از 8346 کودک 9 تا 11 سال مورد بررسی قرار گرفت. در طول این بررسی، محققان اطلاعات مربوط به مهارت‌های اجتماعی کودکان و همچنین عوامل ژنتیکی از جمله قد و وزن آنها را مورد بررسی قرار داده و به نتایجی دست یافتند. آنها دریافتند در کودکان خجالتی و کمرو شرکت کمتر در فعالیت‌های اجتماعی باعث احتمال ابتلا به افزایش وزن و چاقی در آنها می‌شود.
یافته‌های این تحقیق در مجله آمریکایی Public Health منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا