اخبار و وقایع مهندسی کشور

SHELLBY

کاربر بیش فعال
با سلام
لطفا اخبار، وقایع، حوادث، دست اوردها و.... مهندسی کشور را که به نحوی به شاخه مهندسی مکانیک مرتبط است را در این تاپیک قرار دهید
===============================================================================

فیلم غرق شدن جکت عسلویه :

شاید ما مهندسای مکانیک، البته اگه بشه بهمون گفت مهندس!! (جسارت نشه ها خودمو عرض میکنم) هیچ وقت در طول عمرمون سر و کارمون به یک پروژه واقعی که واقعا به عنوان یک مهندس مکانیک بخواهیم در اون ایفای نقش کنیم نخوره. اما هستند مهندسین و متخصصینی که پروژه های عظیمی رو رقم میزند. البته مسلما درامد و سود عظیمی هم عایدشون میشه ولی بدونید که استرس کار تا اتمام پروژه صد برابر سود مالی هست که نصیبشون میشه!!!
شاید شما هم مطلع شده باشید که چند روز پیش یکی از جکت های عظیم ساخت متخصصین داخلی در طی فرایند نصب ،متاسفانه در اعماق خلیج فارس غرق شد و هزینه چند میلیون دلاری به بار اورد.... البته این امکان وجود داره که بیرون بیارندش.
عکس جکت:


فیلم حادثه غرق شدن:


دانلود فیلم:
http://uplod.ir/49prg1akehe5/230302_642.flv.htm


البته یادمون نره که شکست زمینه پیروزیست. شاید ضرر مالی زیادی داشته اما قطعا تجربه گرانبها و ارزشمندی برای مهندسین و مسئولان پروژه خواهد داشت
چنین اتفاقاتی هم هر جای دیگر دنیا میتونه اتفاق بیوفته.
مدیریت اجرایی چنین پروژهای عظیمی هم قطعا سخت خواهد بود...

به امید موفقیت روز افزون
 
آخرین ویرایش:

SHELLBY

کاربر بیش فعال
در پی انتشار خبر غرق شدن جکت غول پیکر فاز سیزده پارس جنوبی در هنگام نصب، سخنانی به نقل از برخی مسئولان مرتبط با ماجرا منتشر شد که بیشتر بر ابهامات ماجرا می افزود؛ اینجا بود که تلاش کردیم جزییات جدیدی از ماجرا پی جویی کنیم.
به گزارش «تابناک»، علیرضا ارزنده، مدیر فاز سیزده پارس جنوبی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: بر خلاف آنچه به نقل از من گفته شده، غرق شدن این جکت به دلیل بدی آب و هوا نبوده، بلکه این حادثه در ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه گذشته (دهم بهمن ماه) در حالی به وقوع پیوسته که عملیات نصب جکت به دلایلی متوقف شده بود. موضوع بدی آب و هوا که در برخی خبر‌ها آمده، از ساعت شش عصر آن روز رخ داده و نه تنها تا امروز ادامه داشته، بلکه پیش بینی‌های جدید اداره هوا‌شناسی، حکایت از ادامه شرایط نامساعد جوی تا پنجشنبه هفته جاری دارد.
وی در ادامه با اشاره به وزش باد با سرعت ۴۰ گره در عصر روز حادثه می‌گوید: شرایط آب و هوایی منطقه سبب شده که در روزهای اخیر هیچ کسی اجازه خروج از بندر را به دست نیاورده اما به رغم این مسائل، گروه بیست نفری از غواصان متخصص آب‌های عمیق هم اکنون در محل حادثه هستند تا با مساعد شدن اوضاع جوی در روزهای آینده، عملیات بیرون کشیدن جکت از اعماق خلیج فارس آغاز شده و در ادامه، جکت در محل خود مستقر شود.

ارزنده در ادامه با تکذیب اخبار عزل و نصب دوباره خود از سمتش در فاز سیزده، می‌گوید: اینکه گفته می‌شود بنده پیشتر از سمتم عزل شده بودم، به هیچ عنوان درست نیست و مایه شگفتی بنده شده که چگونه چنین اخباری منتشر می‌شود!

وی در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به خروج سریع جکت غرق شده از دریا می‌گوید: با کمی توجه به ساختار جکت، درخواهیم یافت که این سازه به رغم وزن بسیار سنگینش، شناور روی آب قرار می‌گیرد، چراکه از لوله‌های بزرگی در ساخت آن بهره گرفته می‌شود که کنترل آن با شیرهای خاصی است و اصلا روش نصب جکت این گونه است که با این شیر‌ها آب را در درون لوله‌ها پر می‌کنند تا جکت در محل مورد نظر در آب فرو رفته و سرانجام با شمع کوبی در محل خود مستقر شود؛ یعنی همان گونه که اکنون برخی از این لوله‌ها و مخازن شناور سازی از آب پر شده‌اند، می‌توان با تزریق هوا به این لوله‌ها و مخازن شناورسازی، جکت را به سطح آب برگرداند.

مدیر فاز سیزده پارس جنوبی می‌افزاید: چنین عملیاتی پیشتر پس از غرق شدن جکت «ای چهار» در نزدیکی جزیره هنگام هم رخ داده و بر خلاف آنچه در اخبار گفته می‌شود، این جکت مدت‌ها پیش در محل خود مستقر شده و اطمینان می‌دهیم که این کار برای جکت غرق شده فاز سیزده نیز تکرار خواهد شد و به زودی شاهد خروج این سازه از اعماق خلیج فارس خواهیم بود. بنا بر ارزیابی‌های مقدماتی، کافی است تا دو پایه و دو مخزن شناوری این جکت را از آب بیرون آورده و با کمک کمپرسورهای قدرتمند با هوا پر کنیم تا جکت به سطح آب بازگردد.



وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان خسارت وارده می‌گوید: هنوز برای صحبت کردن درباره دلایل وقوع این رویداد و میزان خسارت‌های وارده زود است، چراکه موضوع فعلا در حال بررسی است و شرایط آب و هوایی حاکم در محل حادثه دشواری‌هایی به همراه داشته است؛ اما با توجه به بررسی‌های ژئوفیزیکی پیشین از محل حادثه، گویا بستر نرم دریا در آن منطقه به واسطه انبوه لجن‌های رسوب کرده، مانع از بروز برخورد شدید شده باشد.

این توضیحات در حالی ارائه می‌شوند که در روزهای گذشته، شایعاتی مبنی بر نقش جرثقیل HL۵۰۰۰ در بروز این حادثه به گوش می‌رسید؛ هر چند مسئولان شرکت صدرا، پیمانکار طراحی، ساخت و نصب این جکت در اطلاعیه‌ای نسبت به این شایعه واکنش نشان داده و در کمال ناباوری، حرکت لایه‌های بستر دریا را باعث لغزش سکو، غلتیدن و سرانجام غرق شدن جکت خوانده بودند؛ آن هم در شرایطی که پایه‌های سکو هنوز به کف دریا نرسیده بود!

یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: علت این حادثه هر چه باشد، قطعا مدیران صدرا به دنبال توجیهی برای فرار از انتقادات مطرح در روزهای گذشته بوده‌اند، چراکه طرح موضوعی مانند حرکت لایه‌های بستر دریا، آن هم در شرایط که سکو در مراحل آغازین نصب قرار داشته، نه تنها توجیه خوبی برای حادثه رخ داده نیست، بلکه موجب خدشه‌دار شدن سخنان بحق نزد افکار عمومی جامعه شده و بازخورد خوبی رقم نمی‌زند.



وی می‌افزاید: این که گفته می‌شود حادثه به دلیل نقص فنی در شناور نصاب رخ داده هم درست نیست، چراکه جرثقیل HL۵۰۰۰ سال گذشته با فرستاده شده به کشور کره، تعمیرات کاملی را پشت سر گذارنده و حتی به تجهیزات جدید و مدرن‌تری مجهز شده است. فیلم منتشر شده از این حادثه نیز حکایت از آن دارد که شناور نصاب کارش را به انجام رسانده و از آن جدا شده است.

وی با رد ارزش چند صد میلیون دلاری جکت غرق شده می‌گوید: در صورتی که این جکت در هنگام برخورد با کف دریا، کاملا نابود شده باشد، خسارت وارد، چهل میلیون دلار برآورد می‌شود که به رغم تفاوت آشکاری که با رقم‌های مطرح دارد، همچنان مبلغ گزافی خواهد بود که امیدواریم چنین اتفاقی رخ نداده باشد.

بدین ترتیب باید منتظر بمانیم تا در روزهای آینده، نتیجه بررسی‌های کار‌شناسی از ابعاد گوناگون این حادثه منتشر شده و کارهای مورد نیاز برای بیرون کشیدن این کوه فلزی از اعماق خلیج فارس اجرایی شود.

منبع: تابناک
 
بالا