اخبار و تازه های فضای سبز

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قارچ های درختی می توانند سوخت سبزتولید کنند

قارچ های درختی می توانند سوخت سبزتولید کنند

نوعی از قارچ های درختی سوخت سبزی تولید می کنند که آماده برای استفاده به عنوان سوخت دروسایل نقلیه بوده ونیازی به پالایش ندارد.

دانشمندان درجنگلهای بارانی پاتاگونیا ارگانیسم هایی کشف کرده اند که ترکیبات شیمیایی مشابه گازويیل تولید می نمایند. این تنها ارگانیسم کشف شده تا به امروز است که چنین ترکیبی از مواد سوختی را تولید می نماید.
تولید طیف وسیعی از هیدروکربن ها به وسیله این قارچ، دانشمندان را شگفت زده کرده است .
درواقع سوخت های زیستی جایگزین های مناسبی برای سوخت ها ی فسیلی مایع مورد استفاده درصنعت حمل ونقل می باشند.
استفاده از سوخت ها ی زیستی به میزان 10% ، تا سال 2020 دربرنامه کار اتحادیه اروپایی قرار گرفته، اما منتقدین می گویند سوخت ها ی زیستی کنونی انتشار گازهای گلخانه ای را اندکی کاهش داده وباعث افزایش قیمت غذا و تخریب جنگل می گردد.
درهرحال تولید سوخت ها ی زیستی امروزه یک هدف بوده وپژوهش اخیرنیز گامی مهم دراین مسیر می باشد.
وامّا مختصری درباره قارچ درختی تولید کنندۀ سوخت سبز:
این قارچ با نام علمی Gliocladium roseum در داخل درخت Eucryphia cordifolia رشد کرده و طیفی از هیدروکربن های زنجیره بلند را تولید می نماید که از لحاظ ساختمان مجازی مشابه ترکیبات پایه سوختی موجود در سوختهای فسیلی می باشند. دانشمندان این سوخت را میکودیزل نامیده اند .
تابه حال میکروارگانیسم های زیادی شناخته شده که ترکیبات شیمیایی مشابه سوخت های فسیلی تولید می نمایند امّا هیچ کدام هیدروکربن های قابل احتراق با ظرفیت انرژی زایی بالا، مشابه میکودیزل، تولید نمی کنند.
از سوی دیگر سوخت تولید شده به وسیله این قارچ بدون هیچ تغییری قابل استفاده در موتورهای دیزلی مدرن می باشد.
قارچ G. roseum امتيازي ديگر نيز دارد و آن قدرت هضم سلولز است . بیشتر جانوران قادر به هضم آن نمی باشند. سلولز به همراه لیگنین دیوارۀ سلولی گیاهان را می سازد. بنابراین این قارچ می تواند بیشتر زبالۀ آلی که در حال حاضر دور ریخته می شود را بازیافت کند .
تبدیل مواد بلامصرف گیاهی به سوختهای مفید ، هدف اصلی صنعت سوخت زیستی است. امروزه از دانه های خوراکی مثل ذرت در تولید سوخت زیستی استفاده می گردد و همین امرموجب افزایش قیمت مواد غذایی و انتقادهای فراوان علیه صنعت سوخت زیستی گردیده است .
به طور معمول، ابتدا سلولز به وسیله آنزیمهایی به قند تبدیل شده و سپس طی فرایند تخمير قند به سوخت اتانولی تبدیل می گردد. امّا G. roseum مستقیماً سلولز را به میکودیزل تبدیل می نماید.
البته هنگامي كه از سلولز به عنوان ماده اولیه استفاده مي کند (درمقایسه با استفاده از قند به عنوان ماده اولیه)، میکودیزل کمتری تولید می نماید. پیشرفتهای اخیر درتکنولوژی تخمیر ودستکاریهای ژنتیکی می تواند این توان را افزایش دهد.
درواقع ژن های قارچ درست به اندازه خود قارچ درتولید سوخت ها ی زیستی جدید مفید هستند. قارچ ها ارگانیسم های مهمی هستند ولی اغلب نادیده گرفته می شوند.
گام بعدی يافتن راه هاي بهتر براي جدا سازی میکودیزل از قارچ خواهد بود. این امر به کارآزمایشگاهی بیشتري نیاز دارد تا هم روشهای بهتر برای رشد ارگانیسم تعیین گردد و هم تغییرات ژنتیکی لازم برای بهبود محصول ايجاد گردد. در صورت موفقیت باید آزمایشات در مقیاس وسیع آغاز گردیده و پس از حل مشکلات احتمالی، آن را به مرحله تولید انبوه رساند .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چطور گیاهان یکساله، به دائمی تبدیل می شوند

چطور گیاهان یکساله، به دائمی تبدیل می شوند

محقّقان بلژیکی مکانیسمی را کشف کرده اند که طی آن گیاهی یکساله می تواند به گیاهی دائمی تبدیل شود. گیاهان یکساله تنها یک فصل رشد زندگی کرده و سپس می میرند. گیاهان دائمی در ابتدای هر سال از نو شروع به رشد می کنند.
نتایج یک تحقیق نشان داده که تفاوت بین این دو گروه از گیاهان ناشی از فعالیت "دو ژن محرک گلدهی" است و اگر اين ژنها غیر فعال شوند گیاه یکساله می تواند به دائمی تبدیل شود.
راهبرد کلّی اکثر گیاهان یکساله رشد سریع گل ها و متعاقب آن، تولید دانه می باشد.
گیاهان یکساله متعاقب جوانه زدن به سرعت رشد کرده، سریع گل داده و دانه تشکیل می دهند، بنابراین انرژی خود را صرف ایجاد ساختارهای دائمی نمی کنند. این گیاهان بلافاصله پس از اتمام فصل زمستان جوانه زده و قبل از سایر گیاهان ظاهر می شوند، لذا نیاز به رقابت برای کسب غذا و نور نخواهند داشت.
"اساساً شیوۀ آنها، تولید حداکثر مقدار دانه در حداقل زمان ممکن است."
در عوض دائمی ها ساختارهایی چون جوانه های زمستان گذران (Overwintering Buds)، پیازها یا گره ها را می سازند که حاوی سلول های تمایز نیافته بوده و در هنگام شروع فصل رشد بعدی می توانند به ساقه و برگ تبدیل شوند.
یک گیاه یکساله همۀ سلول های تمایز نیافته را برای تشکیل گل استفاده کرده و بنابراین بعد از ریختن دانه ها می میرد.
رشد گل ها وابسته به طول مدت روز و میزان نور خورشید است. وقتی نور فقط مستقیم می تابد "ژن های القا کنندۀ گلدهی" فعال می شوند.
با غیر فعال کردن دو ژن مربوط به گلدهی در آرابیدوپسیس، محقّقان نمونه های جهش یافته ای ایجاد کردند که گل نمی دادند، ولی می توانستند به رشد رویشی خود ادامه داده یا خیلی دیرتر گل دهند.
چون آرابیدوپسیس های مزبور از سلول های تمایز نیافته در تولید گل استفاده نمی کردند به گیاه دائمی تبدیل شده و قادر بودند برای مدت طولانی به رشد خود ادامه دهند.
و مثل گیاهان دائمی واقعی، این یکساله های تغییریافته رشد ثانویه همراه با تولید چوب نشان دادند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فضای سبز و طول عمر

فضای سبز و طول عمر

« فضای سبز فاصله موجود بین فقرا وثروتمندان را از حیث سلامت، کاهش می‌دهد» عنوان جذابی است که تیتر اخیر سایت خبری AFP بوده است.





بر اساس مطالعه‌ای که در کشور انگلستان انجام شده، تفاوت نرخ مرگ و میر در بین فقرا و ثروتمندان در مناطق دارای فضای سبز کمتر، دو برابر بیشتر از مناطق دارای فضای سبز بیشتر است. خصوصاً این تفاوت در مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های دستگاه گردش خون بارزتر است.
بنابراین اساساً در شهرهایی که پارک تفریحی و جنگلی و زمین بازی بیشتری وجود دارد اختلاف طول عمر فقرا وثروتمندان کاهش می‌یابد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ترکیبات شیمیایی آزادشده به وسیلۀ درختان می تواند به سرد شدن کرۀ زمین کمک کند

ترکیبات شیمیایی آزادشده به وسیلۀ درختان می تواند به سرد شدن کرۀ زمین کمک کند

دانشمندان ترکیبات شیمیایی در درختان کشف کردند که می تواند سلاحی جدید در نبرد علیه گرم شدن زمین باشد. نتایج یک مطالعۀ جدید اهمیت درختان در آب و هوای زمین را بیش از آنچه قبلاً تصور می شد، نمایانده است.
دانشمندان در انگلستان و آلمان دریافته اند که درختان یک ترکیب شیمیایی آزاد می کنند که ابرهای موجود در بالای آنها را ضخیم کرده و این امر سبب بازتاب بیشتر نور خورشید و در نتیجه سرد شدن زمین می گردد.
از بین بردن جنگل ها می تواند گرم شدن زمین را تسریع کرده و بنابراین حفظ درختان راه حلی مناسب برای مقابله با این مشکل است.
با این وصف می توان به جنگل ها به عنوان تعدیل کننده های آب و هوا نگریست.
دانشمندان به ترکیبات شیمیایی به نام ترپن ها که از جنگل های boreal نواحی شمالی نظیر کانادا، اسکاندیناوی و روسیه آزاد می شود دقت کردند. این ترکیبات بوی مخصوص جنگل های کاج را ایجاد می کند ولی عمل آنها سالها برای متخصصان ناشناخته بود. بعضی تصور می کردند درختان آنها را برای برقراری ارتباط آزاد می کنند در حالیکه سایرین می گفتند آنها می توانند در مقابل آلودگی هوا حفاظت ایجاد کنند.
محقّقان دریافتند ترپن ها در هوا واکنش داده و ذرات فوق العاده کوچکی به نام آئروسل را تشکیل می دهند. این ذرات به فرایند تبدیل بخارآب به ابر در اتمسفر، کمک می کنند.
آنالیز با کمک مدل های کامپیوتری نشان داده ذرات فوق ، ضخامت ابرهای موجود در بالای جنگل های کاج را دو برابر کرده و این میزان ابر، 5% نور بیشتری را به فضا بازتاب می کند.
شاید این مقدار زیاد به نظر نرسد ولی یک اثر سردکنندگی نسبتاً قوی به دنبال دارد.
آب و هوا (اقلیم) مانند یک سیستم تعادلی است و این اثر به اندازه ای قوی است که دمای نواحی نسبتاً وسیعی از زمین را کاهش دهد. و این دلیلی دیگر برای حفظ جنگل ها می باشد.
این مطالعه برای نخستین بار اثر سردکنندگی ترکیبات شیمیایی آزاد شده را به صورت کمّی درآورده است.
به عقیدۀ دانشمندان نتایج فوق باید در مدل های آب و هوایی مختلف بررسی شود تا بتوان پیش بینی های دقیق تری انجام داد.
چون درختان در هوای گرمتر، ترپن بیشتری آزاد می کنند یافته اخیر پیشنهاد می کند که جنگل ها می توانند به عنوان یک فیدبک منفی روی آب و هوا عمل کرده، افزایش دمای آینده را کمتر کنند.
تیم تحقیقاتی بیشتر جنگل های کاج و نوئل را بررسی کردند، در حالیکه سایر درختان نیز ترپن ها را تولید می کنند بنابراین کاهش دما توسط درختان باید در نواحی دیگر نظیرجنگل های گرمسیری بارانی نیز یافت شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیر گیاه رز در کاهش دردهای رماتیسمی

تاثیر گیاه رز در کاهش دردهای رماتیسمی

جنس رز (Rosa) شامل 100 گونۀ مشهور می باشد. رزها اغلب به سبب زیبایی و عطرشان کاشته می شوند. شعرا قصایدی در وصف زیبایی آنها سروده اند. این گل یک سمبل جهانی و نمایندۀ عشق و زندگی است.
اگر شما یکی از میلیون ها نفری باشید که از بیماریهای روماتیسمی همچون استئوآرتریت و آرتریت روماتویید رنج می برند، رزها می توانند تاثیر زیادی در زندگیتان داشته باشند.

نتایج دو مطالعۀ مختلف نشان داده که یک ترکیب فعال از میوۀ گل سرخ (Rose Hip) بافت مفصلی آسیب دیده به وسیلۀ روماتیسم را حفاظت و احتمالاً ترمیم می کند.



در کنفرانس بین المللی جامعۀ تحقیقاتی استئوآرتریت در رم، آخرین یافته ها در زمینۀ بیماریهای روماتیسمی ارائه و در زمینۀ رز نیز استخراج پروتئین GOPO(R) از میوۀ گل سرخ به عنوان مسوول مکانیسم تخفیف دردهای روماتیسمی گزارش گردید.

بر اساس نتایج ارائه شده، (GOPO(R توانایی حفاظت غضروف آسیب پذیر را داشته و احتمالاً ترمیم آن را تحریک می کند. همچنین بهبود روحیه، افزایش انرژی و بهبود کیفیت خواب در افراد دچار آرتروز، از دیگر اثرات آن گزارش گردیدند.

بیماریهایی چون استئوآرتریت و آرتریت روماتویید باعث آسیب غضروف موجود در مفاصل می شوند. به استناد آمار ارائه شده توسط موسسه روماتیسم، 27 میلیون نفر در آمریکا دچار استئوآرتریت بوده و 3 میلیون نفر نیز از آرتریت روماتویید رنج می برند. علائم آنها سختی، تورم، درد و فقدان انعطاف پذیری بوده و فرد را از زندگی معمولی بازمی دارند.

علت قطعی برای ابتلا به روماتیسم شناخته نشده است، اگر چه تعدادی عوامل شامل ژنتیک، چاقی و پیری معرفی گردیده اند.

این بیماری ها با گذشت زمان وخیم تر می شوند، به طوری که دیگر درمان قطعی برای آن وجود نخواهد داشت.

معمولاً برای درمان، داروهای ضدالتهاب استروییدی و غیر استروییدی و ضددردها تجویز می گردند که عوارض جانبی دارند. با توجه به یافته های جدید، جایگزین هایی چون GOPO(R) از میوۀ گل سرخ می توانند درمانی بهتر برای کاهش تورم مفاصل و درد باشند که عوارض جانبی دوزهای بالای ضددردهای شیمیایی و یا سایر داروهای ضدالتهاب را نیز ندارند.

در راس عناوین کنفرانس جهانی OSRI، نتایج دو مطالعه در خصوص منافع GOPO قرار داشتند. مطالعۀ اوّل میزان اثرات پودر میوۀ گل سرخ روی سلول های غضروفی(کندروسیت ها) مسوول ساخت غضروف در مفاصل را سنجیده بود.

نتایج مطالعه نشان داد GOPO ژن های مسوول ایجاد پروتئین ها و آنزیم های راه انداز تخریب مفصل طی واکنش التهابی را، غیرفعال می سازد. همچنین ژن های مسوول ایجاد کلاژن و غضروف، که در واقع کلید ترمیم مفصل می باشند را، فعال تر می کند. همچنین پودر میوۀ گل سرخ قادر است از ساخت واسطه های بوجودآورندۀ التهاب چون NO و پروستاگلاندین E2 ممانعت نماید.

مطالعۀ دوم تاثیرات پودر میوۀ گل سرخ روی سیستم ایمنی اسب ها را بررسی کرده بود.

دکتر وینتر محقق و پژوهشگر بیمارستان Frederiksberg، دانشگاه کپنهاک دانمارک اعتقاد دارد که میوۀ گل سرخ دارای یک مادۀ ضدالتهاب طبیعی است که تخریب مواد مفصلی را کاهش می دهد.

به اعتقاد دکتر وینتر نحوۀ تهیه و استخراج( GOPO(R از میوۀ گل سرخ، در مکانیسم عمل آن جهت کاهش درد و بهبود ضایعات مفصلی نقش عمده ای ندارد.

" نتایج مطالعات جدید مکانیسم اولیۀ عمل عصارۀ میوۀ گل سرخ را کاهش التهاب و حفاظت بافت مفصلی از مواد مخرب تولید شده به وسیلۀ سیستم ایمنی بیش فعال، معرفی کرده است."

به این ترتیب پنجره ای تازه به روی درمان دردهای روماتیسمی گشوده شده است که در یک سمت این معادله رزهای زیبا قرار دارند.

البته قطعیت این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است.....
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شاهی گوش موشی Arabidopsis thaliana گیاه مین یاب!

شاهی گوش موشی Arabidopsis thaliana گیاه مین یاب!

گیاه مین یاب گیاهی یکساله و دولپه ای است. این گیاه یک خردل کوچک است که به خانواده ی Brassicaceae تعلق داشته واغلب در ردیف کلم بروکلی و گل کلم دسته بندی می شود با این تفاوت که این گیاه مصرف خوراکی ندارد.

طول این گیاه در حدود ۳۰-۲۰ سانتیمتر است. رنگ گلها سفید بوده وهر گل از چهارگلبرگ تشکیل شده است. ضخامت گلها ۴-۲ میلیمتر می باشد. برگها کوچک کنگره ای و پرزدار هستند.

این گیاه کوچکترین ژنوم شناخته شده گیاهیرا دارا است. اندازه ژنوم این گیاه حدود ۱۲۵-۱۱۴ مگابیس است ودارای ۲۵۰۰ژن می باشد. تعداد کروموزوم ها در این گیاه بسیار کم است واین گیاه ۵ کروموزوم دارد. شاهی گوش موشی می تواند مین ها و مواد منفجره ی پنهان شده در خاک را پیدا کند. .جالب تر اینکه رنگ برگهای این گیاه بعد از تماس با مواد انفجاری از سبز به قرمز تغییر می یابد و این ویژگی به خاطر خاصیت ژنتیکی موجود در گیاه است. در واقع هنگامیکه این گیاه در حضور No2 رشد کند پس از سه تا پنج هفته برگهای آن از سبز به قرمز تغییر رنگ می یابد به این خاطر که گیاه به دی اکسید نیتروژن موجود در مواد منفجره حساس است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طراحی منظر با گیاهان غیرآلرژی زا

طراحی منظر با گیاهان غیرآلرژی زا

بی تردید شما نیز در اطراف خود افراد مبتلا به آلرژی های فصلی را دیده و شاید خود شما هم از این مساله رنج برده باشید. و شاید تا به حال این فکر به ذهنتان رسیده باشد که ای کاش در حین قدم زدن در یک باغ زیبا، حیاط پرگل یا پارک سرسبز دچار آلرژی نمی شدید.
جالب است بدانید در دنیا چنین باغی وجود دارد. Mill Greek Garden در ویزالیا باغی است فاقد هرگونه گیاه آلرژی زا. شاید تصور کنید آنجا یک مکان خسته کننده و بی روح باشد ولی این طور نیست. Mill Greek Garden سرشار از گل های زیبا، شکوفه های رنگارنگ و گیاهان متنوع است.
بعد از شنیدن این خبر ناخودآگاه فکری به ذهن انسان خطور می کند، آیا امکان طراحی منظری فاقد گونه های آلرژی زا وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ابتدا باید گیاهان غیرآلرژی زا را شناسایی نمود.

واکنش های آلرژیک هنگام تولید گرده توسط گیاهان، بروز می کند. بنابراین گیاهانی که گردۀ کمتری تولید می کنند، گزینه های مناسب تری برای ایجاد محیط فاقد آلرژی می باشند. ولی چه گیاهانی گردۀ کمتری تولید می کنند؟

گیاهان گوناگون به روش های مختلفی گرده افشانی می کنند. بعضی گونه ها به وسیلۀ حشرات، زنبورها و پرندگان و برخی دیگر به کمک باد گرده افشانی می کنند. گیاهانی که به وسیله حشرات گرده افشانی می کنند، کمتر آلرژی زا بوده، چون گرده ها در محیط پخش نمی شوند.

در میان انواع گرده افشانی، گرده افشانی با باد از درجۀ اطمینان کمتری برخوردار است، به همین دلیل برای اطمینان از موفقیت تولیدمثل، گیاه باید مقادیر زیادی گرده تولید کند. لذا گیاهان گرده افشانی کننده با باد، مهمترین منبع آلرژن ها هستند. این گیاهان با گل های کوچک فراوان و غیرزینتی مشخص می شوند.

تعدادی از گیاهان گرده افشانی کننده با باد، که موجب واکنش های آلرژیک شدید در تعداد زیادی از انسانها می شوند عبارتند از:
توت (mulberry)
زیتون (olive)

آکاسیا (acacia)
چنار (sycamore)
بادام (almond)
گردو (walnut)
توسکا (alder)، غان (birch)، نارون (elm)، افرا (maple)، بلوط (oak)، صنوبر (poplar)، عنبرسائل (sweetgum) و بید (willow) نیز آلرژی زا هستند ولی عموماً واکنش های آلرژیک خفیف تری ایجاد کرده و یا در تعداد کمتری از افراد ایجاد آلرژی می نمایند.

elm sweetgum_asp oak
راه دیگر ایمن ماندن در مقابل آلرژی، دوری از درختان و درختچه هایی است که گل های آنها پیش از رویش برگها و یا همزمان با آن ظاهر می شوند و نیز گیاهانی که تعداد فراوانی گل آذین دم گربه ای تولید نموده یا شکوفه ها یی که در گل آذین های آویخته اند.

آیا در طبیعت جایگزینی برای این گیاهان وجود دارد؟

Scott E. Scargeant در کتاب خود با عنوان

"The birds and bees guide to allergy free living" جایگزین های غیرآلرژی زای گیاهان آلرژی زا را به ترتیب زیر معرفی می نماید:

بعنوان مثال به جای درخت بید، می توان از درخت Mayten (Maytenus boaria) که به همان اندازه زیباست استفاده نمود، درخت کوئل روتریا (درخت زنگوله golden rain tree) جایگزین مناسبی برای آکاسیا، پیچ تلگرافی (periwinkle) برای مینا چمنی (paludosum daisy)، کاج موگو (mugo pine) برای درختچۀ آلرژی زای اُرس (juniper) و کاشت درخت لاله (tulip tree) به جای چنار
(sycamore tree) مناسب می باشد.
Periwinkle

علف های هرز نیز مقادیر زیادی گردۀ آلرژی زا تولید می کنند. بهترین راه برای در امان ماندن از گردۀ علف های هرز، به حداقل رساندن حضور آنها در محیط و منظر بوسیلۀ حذف آنها از بستر باغ و چمن و چمن زنی منظم هفتگی می باشد.

مَرغ(Bermudagrass) یکی از چمن های رایج و در عین حال آلرژی زا می باشد. در فصل رشد فعال، سنبله های گل هایش، در حالیکه پر از گرده های آلرژی زا می باشند، ظاهر می شوند. در حین چمن زنی این گل ها بریده شده، لذا میزان گردۀ آزاد شده در محیط کاهش می یابد.
Bermudagrass

علف های هرز آلرژی زا عبارتند از:
تاج خروس (pigweed)
چائیر (johnsongrass)
سلمکی برگ پیکانی (lambsquarter)



بارهنگ ( plantain)

بعضی اعضای خانوادۀ مینا چمنیآلرژی های تماسی نیز آزاردهنده بوده و اغلب موجب التهاب پوست می گردند. برای تعیین گیاهان مسبّب این نوع آلرژی ها، نیاز به تحقیق و آزمایش می باشد. البته دانشمندان دربارۀ تعدادی از گیاهانی که واکنش های آلرژی زا ایجاد می کنند از جمله بلوط سمّی، گزنه و بعضی چمن ها، به استانداردهایی دست یافته اند.

این مطالب، ایدۀ ایجاد یک باغ زیبا و در عین حال عاری از هرگونه آلرژی را در ذهن ایجاد می کند.

و در خاتمه برخی از گیاهان غیرآلرژی زا که در کتاب Scargeantنامبرده شده معرفی می گردد:
آبلیا درختچه ای (glossy abelia)


آزالیا (azalea)

گل کاغذی (bougainvillea)

دم موشی قفایی (butterfly bush)

کاملیای ژاپنی (Japanese camellia)
یاس زرد (forsythia)
هورتانسیا (hydrangea)


شاه پسند درختچه های (lantana)

علف دندان (cape plumbago)
ارغوان آمریکایی (western redbud tree)
مورد (crape myrtle)
درخت نورا (jacaranda tree)
ماگنولیا زمستانه (sauser magnolia)
سکویا (coastal redwood)
دیکوندرا (dichondra)

پیچ تلگرافی (periwinkle)
گل صدتومانی (peony)


آلاله (ranunculus)


لاله (tulip)
بنفشه (pansy) و...
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Burning Bush درختچه ای مناسب جهت فضاهای سبز شهری

Burning Bush درختچه ای مناسب جهت فضاهای سبز شهری

اسم علمی: Euonymus alatus
اسم انگلیسی:Burning Bush , Cork Bush , Winged Spindle Tree جنسEuonymus متعلق به خانواده Celastraceae دارای 175 گونه همیشه سبز، نیمه همیشه سبز، درختی، درختچه دو پایه و بالارونده های بومی آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و مرکزی و جزیره ماداگاسکار می باشد.

alata در لاتین یعنی بالدار . این گیاه شمشاد بالدار (Winged euonymus) نیز نامیده می شود. وجه تسمیه آن رشته های کرکی خارج شده از شاخه های درختچه است. نام انگلیسی آن Burning bush به سبب شاخ و برگ پاییزی زیبا و رنگارنگ آن است.

برگ ها بیضوی، سبز تیره با حاشیه های دندانه دار، که در پاییز به رنگ قرمز درآمده و خزان می کنند. گل ها در تابستان به رنگ سبز روشن، میوه ها قرمز، 4 لوبی دارای دانه های نارنجی رنگ می باشند. ارتفاع درختچه به 8/1 متر می رسد.

نیازها:
1- خاک با زهکشی خوب
2- مکان آفتابی (برای ایجاد رنگ پاییزی برگها نیاز به نور آفتاب می باشد)

مراقبت از گیاه
این درختچه نیازی به هرس نداشته اما گاهی برای ایجاد اشکال زیبا و منظم آن را هرس می کنند . جذاب ترین حالت زمانی است که تعدادی درختچه با فواصل کم و به صورت متراکم کاشته شوند.

کاشت آن به صورت پرچین در حاشیه خیابان ها منظره ی زیبایی را خلق می کند. این درختچه در انواع خاک ها پرورش یافته، آفت خاصی نداشته، خیلی راحت جابه جا شده و در مجموع می توان آن را درختچه ای فاقد نیازهای ویژه دانست. با توجه به ویژگیهای ذکر شده، استفاده از این گیاه در طراحی فضای سبز شهری پیشنهاد می گردد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاربرد چراغ های خورشیدی در فضای سبز

کاربرد چراغ های خورشیدی در فضای سبز

اساساً نور خلاق است ، اشیا را برجسته تر نشان می دهد ، زیبایی ها را بهتر می نمایاند و حتی با استفاده از نورپردازی مناسب می توان نازیبایی ها را از دید بیننده پنهان نمود . از نقطه نظر روانی چگونگی حضور نور در محیط نقش بسیار تعیین کننده ای در چگونگی کنش ها و واکنش های افراد دارد و از همین روست که شناخت نور و نحوه اثرگذاری آن بر افراد می تواند منجر به برخورد آگاهانه در طراحی منظر شود .
نور پردازی یکی از نکات مهم در طراحی منظر می باشد . در دهه های اخیر طراحان به دنبال شیوه ها و ابزارهای جدید برای نور پردازی در محیط و منظر می باشند . با توجه به بحران انرژی ، یکی از گزینه های مناسب و کاربردی در نورپردازی ، چراغ های خورشیدی می باشند . چراغ خورشیدی را می توان بین بسترهای گلکاری ، سطوح چمن ، پای مجسمه ها ، در زمین های بازی و ورزشی ، برای روشنایی پله ها و پیاده روها ، و به طور کلی هر بخشی از فضای سبز بوستان که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد ، استفاده نمود . بعضی از انواع چراغ های خورشیدی قابل استفاده در فضای سبز و کاربرد آنها به شرح ذیل معرفی می گردد :چراغ های خورشیدی بسیار پرنور
این نوع چراغ ها را می توان بدون هیچ گونه نگرانی در خصوص کابل ها و آسیبهای احتمالی در میان سطوح چمن قرار دارد . آنها بسیار درخشان بوده و روشنایی شان به طور کامل توسط باتری های شارژی تأمین می شود .


پروژکتورهای خورشیدی
این نوع چراغ های خورشیدی برای نور پردازی بر روی گیاهان ، درختچه ها ، درختان ، مجسمه ها و سایر اشیای تزیینی موجود در فضای سبز و بوستان به کار می روند .
چراغ های خورشیدی زمینی
این نوع چراغ را می توان در کف پیاده روها و سایر راه های ارتباطی موجود در بوستان نصب کرد . نیاز به سیم کشی نداشته و نصب آن آسان می باشد . برای علامت گذاری و مشخص کردن مسیر و نیز زیبا سازی مسیرها به کار می رود.

فانوس های خورشیدی
آنها را می توان به صورت منفرد برروی پایه کوتاه یا جفت بر روی پایه بلند در کنار پیاده روها نصب و بدین وسیله روشنایی پیاده روها را تأمین نمود . فانوس های خورشیدی باید حداقل 6 ساعت در روز در معرض نور خورشید باشند مکان سایه شارژ باتری آنها را تحت تأثیر قرار داده و مدت نوردهی در شب را کاهش می دهد .
حشرات نورانی
یک سری چند تایی پروانه یا سنجاقک که هر کدام دارای یک LED می باشند . LED پروانه را در هنگام شب نورانی
می سازد . هرکدام از این پروانه ها و سنجاقک ها در بالای یک میله قرار گرفته و ارتفاع میله قابل تنظیم می باشد . آنها را می توان برای تزیین بین گل ها و درختچه ها قرار دارد .


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آلودگی هوای فضاهای داخلی

آلودگی هوای فضاهای داخلی

بسیاری از مردم به این مسئله واقفند که آلودگی هوا (out door air pollution) می تواند برروی سلامتی آنها تأثیر بگذارد اما نمی دانند که آلودگی هوای فضاهای داخلی (in door air pollution) نیز می تواند اثرات قابل ملاحظه ای بر روی سلامت آنها داشته باشد .
مطالعات در این زمینه نشان داده که سطوح آلودگی هوای داخل خانه در مورد برخی از مواد آلوده کننده 2 تا 5 بار بیشتر از هوای خارج خانه است و این امر باید جدی گرفته شود چرا که اغلب مردم 90% اوقات خود را در خانه می گذرانند . بر خلاف هوای آزاد ، هوای داخل خانه بارها و بارها بازیافت شده و این امر سبب می شود تا مواد آلوده کننده در داخل خانه به دام افتاده و انباشته شوند . مواد آلوده کننده رایج شامل گرد و غبار ، اسپوروکپک، گرده گیاهان و دود سیگار می باشد .

پدیده آلودگی هوای فضاهای داخلی عبارت جدیدی را در زبان به وجود آورده است که به آنSBS گفته می شود . علائم این سندرم عبارتند از : سردرد ، سرگیجه ، گرفتگی بینی ، آبریزش چشم و بینی ، خارش ناحیه گلو و عدم حفظ تمرکز حواس . SBS می تواند منجر به عفونت دستگاه تنفسی شده و علائم مربوط به آلرژی و آسم را تشدید نماید .

اثرات آلودگی هوای داخلی در محیط های کار می تواند زیانبار و پرهزینه باشد . علائم و تظاهرات بیماری می تواند اثر منفی روی کار کارمندان داشته و میزان غیبت را افزایش د
هد .

یکی از راههای کاهش بیماریهای آلرژیک ، مواجهه کمتر با آلرژنهای معلق می باشد . به همین دلیل در زمان پیک آلرژی ، لازم است درب و پنجره ها را بسته نگه داشته و در خانه بمانید چرا که هوای تازه حاوی میلیونها دانه گرده است که می تواند توسط فرد استنشاق شود .

در سیستم تهویه مطبوع خانه از *****های هوا ( که دارای انواع مختلفی می باشد ) استفاده شود و این سیستم به گونه ای باشد که از هوای بیرون استفاده نکرده و هوای داخل خانه را به گردش درآورد . همچنین از تصفیه کننده هوا برای کنترل بو ، گرد و غبار ، گرده ، کپک و باکتریها استفاده شود .

هنگام فعالیت در بیرون از خانه از ماسک و دستکش استفاده شود ، در هنگام کار در منزل و یا تیمار حیوانات نیز استفاده از ماسک و دستکش برای افراد آلرژیک الزامی است . در صورت استفاده از جاروبرقی از انواعی استفاده شود که دارای *****های مخصوص تصفیه هوا هستند .

یکی دیگر از راههای کاهش بیماریهای آلرژیک استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا در فضاهای داخلی است این گیاهان موجب جذب ذرات معلق مضر و نیز افزایش سطح رطوبت محیط می شوند . از جمله این گیاهان می توان به فیلودندرون ، اسپاتیفیلوم ، دراسنا, نفرولپیس و فیکوس اشاره کرد .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طراحی زمینهای آموزشی برای کودکان

طراحی زمینهای آموزشی برای کودکان


محیط های آموزشی کشورمان به ندرت فرصتهایی را برای کشف و تجربیات عملی برای کودکان فراهم می آورد و آموزش و پرورش عمدتاً در محیط داخلی و فضایی بسته به نام کلاس درس انجام می گیرد .
تعلیم و تربیت یعنی فراهم کردن زمینه ها و عوامل شکوفایی استعدادهای انسانی در جهت رسیدن به هدف مطلوب با استفاده از برنامه ریزی سنجیده و حساب شده . آموزش مستقیم کودکان یعنی آموزش در جهت هدفی خاص ، که طی آن کودک باید مفهومی معین را یاد گرفته ، ارتباط آن را با مفاهیم قبلی ذهن خود پیدا کند و در حل مشکلات خود از آن بهره گیرد .

در آموزش غیر مستقیم هدف وسعت پیدا می کند و مفاهیم متعدد و گوناگون می شوند ، کودک هر قدر که بخواهد و بتواند کشف می کند و یاد می گیرد ، محدوده ای برای او تعیین نمی شود و آموزش برای کودک جنبه بازی و سرگرمی پیدا می کند .


یادگیری وقتی حاصل می شود که کودک ، خود در راستای آن قدم بردارد و به کارهای علمی بپردازد . در این راستا باید امکانات را به گونه ای برای او فراهم نمود که این محیط ، امن و همراه با سرگرمی و بازی باشد و در آن محیط احساس آرامش کند . امکانات باید به گونه ای باشد که امکان یادگیری ذهنی ، اجتماعی و عاطفی فراهم شود .

مدارس در راستای یادگیری و تعلیم کودکان نقش اساسی دارند بنابراین به طور مختصر آنها را بررسی می کنیم .

محیط های آموزشی کشورمان به ندرت فرصتهایی را برای کشف و تجربیات عملی برای کودکان فراهم می آورد و آموزش و پرورش عمدتاً در محیط داخلی و فضایی بسته به نام کلاس درس انجام می گیرد .

به نظر می رسد انحصار آموزش در فضای داخلی و عدم توجه به قابلیتهای عملکردی فضای سبز باز نتایج نامطلوبی را به دنبال داشته باشد .

نگره مدرن و الگوی آموزشی تجربی در فضای باز :


نگره مدرن اتکاء زیادی به دریافتهای جدید در مورد فرآیند ادراک دانش آموزان در حین یادگیری دارد و این نوع تفکر باعث ظهور محیطی فعال و سرشار از تسهیلات و امکانات برای تجربه ، تخصص و کاوش شده و بر آن است تا عامل یاد دهنده را نه صرفاً معلم بلکه کلیه عناصر محیط تعلیم معرفی نماید .

در این روش محیط باز مجموعه ای است از ابزارها ، لوازم و امکانات آموزشی که معلم در آموزش خود از آنها بهره می گیرد .

در این محیط ، تعلیم دانش آموزان به طور مستقیم با آنچه در اطرافشان هست در ارتباط بوده و همواره در تعامل ذهنی و حسی با آنها به سر می برد . انتقال کلاس به فضای باز به مفهوم کشانیدن فضای باز به داخل کلاس درس است که امکان تعامل دانش آموزان با محیط طبیعی و اشیاء متنوع قابل دسترسی در آن را ، در سطح گسترده تر از داخل کلاس فراهم می سازد . در این نوع مدارس با رها ساختن کودک ، تعلیمات محیطی محقق شده و درک عمیق تری از زندگی و رشد ارزشها میسر می شود و علاوه بر وجود زمین بازی ، درختان ، باغچه ها ، گل ها ، حوض و دیوارها ، همگی می توانند مطالب بسیاری را در مورد محیط اطراف به کودکان بیاموزند .

تدارک مکانهایی در بوستانها جهت استفاده مدارس برای آموزش در فضای باز می تواند تعاملی هدفمند برای تربیت نسلی خلاق و کارآمد باشد .


تنوع امکانات آموزشی در فضای باز :
مکانهای فعالیت خصوصیات
فعالیتهای هنری مکانی برای انجام فعالیتهای هنری ( مجسمه سازی ، چیدن موزائیک و . . . . ) .
خانه پرندگان شامل قفسهای پرندگان که تماشای آنها از نزدیک ، تغذیه آنها و یادگیری اسامی آنها را میسر می سازد .
مکانی برای انجام بازی آرام قراردادن میزهای شطرنج در محوطه .
باغهای گلدانی مکانی برای قرارگیری گلدانها ( آماده سازی و نگهداری گلدان توسط کودکان )
نقاشی دیواری استفاده از دیوارهای کاذب برای نقاشی کودکان ( نقاشی برای بیان یک قصه یا بازی و . . . . . ) .
باغ سبزیجات مکانی برای کاشت و نگهداری سبزیجات و مطالعه آنها .
آلاچیق مکانی برای استراحت .
خانه بازی مناسب برای بازیهای خلاقانه که می تواند از چوب ساخته شود .
زمین شن مکانی روباز و دارای وسایل پلاستیکی مانند قاشقکها و ظروف .
فضاهای تدریس فضاهای رسمی و غیر رسمی دارای مکان نشستن .
باغهای موضوعی باغهای معطر ، باغهای رنگارنگ و . . . . .
آمفی تئاتر روباز مکانی برای انجام فعالیتهای نمایشی و موسیقی .
زمین بازی فضاهای بازی عمومی شامل محوطه های سبز و پوشیده از چمن ، یک محیط پوشیده از ماسه برای بازی با بلوکها ، محیطی سرپوشیده برای انجام بازیهای آرام .
ایستگاههای ساده هواشناسی استفاده از ابزارهای ساده هواشناسی و تخمین وضعیت آب و هوا ، جهت وزش باد و . . . . توسط کودکان .
آزمایشگاه حشره شناسی جمع آوری نمونه های بی مهرگان از جمله حشرات توسط کودکان ، نگاه کردن به آنها در زیر میکروسکوپ ، آموزش جایگاه آنها در رده بندی ، زیستگاه و سایر خصوصیات .
در طراحی زمینهای آموزشی باید به تفاوتهای دخترها و پسرها توجه نمود . به طور مثال نتایج یک مطالعه نشان داده که :
- دخترها بیشتر به وسایل بازی توجه دارند و پسرها خواستار امکانات ورزشی می باشند .
- توجه به جزئیات در دخترها بیشتر از پسرها است .
- پسرها دارای قدرت تخیل بیشتری هستند .

نمونه هایی از تجارب زمینهای آموزشی در سایر کشورها :
1- فضای آموزشی Arbury park ( در کشور استرالیا ): در این مدرسه ، امکان انجام فعالیتهای آموزشی در فضای باز برای مدرسان و کودکان فراهم شده است .
برنامه درسی این فضای آموزشی شامل موارد زیر می باشد .
• یادگیری مطالبی در مورد فرایندهای اکولوژیکی .
• گسترش اطلاعات درباره طبیعت .
• آموزش مطالبی درباره مشارکت دانش آموزان در حفظ محیط زیست .
• گسترش کار تیمی و روحیه کار گروهی که در موفقیتهای آینده کودکان نقشی بسیار مهم دارد .

2- فضای آموزشی Wickiup Hill : این فضای آموزشی در ایالت آیوا آمریکا ( Iowa ) در نزدیکی رودخانه سدار ( Cedar ) واقع شده است . این فضای آموزشی وسیع و جذاب دارای زیستگاه های متنوع جانوری و گیاهی می باشد .
بعلاوه در این فضای آموزشی ، باغ گیاهشناسی کوچکی احداث شده که برای بازدید عموم هم قابل استفاده است . در این باغ کوچک ، کنار هر درخت تابلویی برای معرفی آن ، نصب شده است .
برنامه های درسی این مدرسه در سه سطح طراحی شده اند :
1- برنامه هایی در سطح مدرسه ← که سنین پیش دبستانی تا دانشگاهی را تحت پوشش قرار می دهد .
2- برنامه های عمومی ← ماهی یکبار برای بازدید های علمی
3- تشکیل کارگروهها← در این گروهها موضوعات متنوع و کاربردی ، تحلیل و بررسی شده و فراگیران با کار گروهی آشنا می شوند .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گرم شدن زمین گیاهان را به ارتفاع بالاتر منتقل می سازد

گرم شدن زمین گیاهان را به ارتفاع بالاتر منتقل می سازد


دانشمندان معتقدند ، تغییرات آب و هوایی باعث شده است که گیاهان زیستگاه خود را به مکانهای مرتفع تر منتقل نمایند . مطالعه برروی 171 گونه جنگلی در رشته کوه های اروپای غربی نشان داده که بسیاری از این گیاهان ، به طور متوسط هر دهه ، 29 متر بالاتر رفته اند .طبق نظر محققان گونه های با چرخه تولید مثلی کوتاهتر سریعتر از سایر گونه ها منتقل می شوند .
براساس نظرات یک گروه تحقیقاتی از دانشمندان فرانسوی ، با وجود نوسانات دمایی زیاد در قرن گذشته ، این نخستین باری است که تغییرات آب و هوایی چنین اثر مشخصی روی گونه های گیاهی داشته است و بر این اساس گروه نامبرده مطالعاتی را با هدف « بررسی اثرات آب و هوا برروی اکوسیستم های طبیعی » آغاز کردند .

برای نیل به این هدف ، تیم محققان فرانسوی و شیلیایی پراکندگی گونه های جنگلی را در بین سال های 1905 و 1985 با پراکندگی آنها بین سال های 1986 و 2005 مقایسه کردند . 171 گونه متداول در رشته کوه های فرانسه ، مربوط به اکوسیستم های جنگلی کوهستانی و آب و هوای مدیترانه ای ، در ارتفاع 0 تا 2600 متر بالاتر از سطح دریا انتخاب شد .

نتایج ، تغییر معنا داری را در پراکندگی ارتفاعی گونه ها ، در بازه های زمانی ده ساله ، نشان داد . یافته مزبور موید این امر بود که گونه های مزبور در جستجوی یافتن شرایط دمایی مناسب برای رشد و تولید مثل شان ، به این ارتفاعات بالاتر جابجا شده اند .

به علاوه نتایج نشان داد که گیاهان با عمر طولانی همچون درختان و درختچه ها ، جابجایی معناداری ندارند ، در حالیکه گونه های با عمر کوتاه از قبیل گیاهان علفی جابجایی زیادی به سمت ارتفاعات نشان می دهند . بنابراین گیاهان مختلف پاسخ های متفاوتی به تغییرات دمایی نشان می دهند . دانشمندان یافته اخیر را چنین توجیه کردند که گیاهان علفی با یک چرخه زندگی کوتاه ، در طول یک دهه نسل های زیادی دارند که پراکندگی سریعتر دانه ها را ممکن ساخته ، برعکس درختان در طی همین دوره زمانی تنها یک یا دو نسل دارند که روی توانایی آنها برای دنبال کردن تغییرات آب و هوایی تأثیر می گذارد .

به علاوه با توجه به این نتیجه به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی ، گونه های چوبی با عمر طولانی را بیشتر از گونه های علفی تهدید می کند .

این مسأله تغییرات وسیع در ترکیب و ساختار جوامع گیاهی و گونه های جانوری وابسته به آنها را به دنبال خواهد داشت .

دانشمندان معتقدند که مطالعات گسترده تری برای درک کامل وسعت تغییرات و اثر آن روی آینده اکوسیستم ها مورد نیاز می باشد .
به نظر می رسد افزایش دما بیشترین تهدید را برای درختان و درختچه ها داشته باشد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پاکسازی زیستی ،دریچه ای به سوی محیط زیستی پاک

پاکسازی زیستی ،دریچه ای به سوی محیط زیستی پاک

پاکسازی زیستی یا زیست پالایی (Bioremediation) عبارتست از فرایندها و واکنش های طبیعی که توسط انواعی از میکرو ارگانیسم ها، قارچ ها و یا گیاهان سبز انجام شده و محیط را از آلودگی های شیمیایی و میکروب های موجود پاک کرده و به وضعیت پاک اولیه باز می گرداند.



قدمت پاکسازی زیستی به 600 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در آن دوره یونانیان و سایر اقوام، شبکه لوله های جمع آوری پسآب های شهری ساخته بودند که در آنها پسآب ها ، مورد تصفیه زیستی قرار می گرفتند . امروزه با پیشرفت های حاصل شده در زیست شناسی مولکولی و فن آوری زیستی، استفاده از پاکسازی زیستی در جهان فراگیرتر شده و جنبه تجاری پیدا کرده است . این روند از دهه 80 و 90 میلادی سیر صعودی به خود گرفته است.
پاکسازی زیستی از طریق یک سری واکنش های اکسیداسیون– احیا انجام می گیرد و به طور غیر مستقیم با ارزیابی پتانسیل اکسیداسیون– احیا در خاک و آبهای زیرزمینی ، همچنین اندازه گیری pH ، دما ، محتوای اکسیژنی ، غلظت گیرنده ها یا دهنده های الکترون و غلظت محصولات همچون CO[SUB]2[/SUB] ، قابل بررسی می باشد. مزایای پاکسازی زیستی1- پاکسازی زیستی فرایندی طبیعی بوده و به وسیله عموم مردم به عنوان روشی قابل قبول برای پاکسازی آلاینده ها پذیرفته می شود. بقایای به جا مانده از آن، بی ضرر بوده و شامل CO[SUB]2[/SUB]، آب و زیتوده سلولی می باشد.2- طی این فرایند، بسیاری از ترکیبات خطرناک به محصولات بی ضرر تبدیل می شوند. در نابودی طیف وسیعی از آلاینده ها موثر می باشد.3- در این روش، نیاز به انتقال آلاینده ها از یک محیط به محیط دیگر نمی باشد. 4- پاکسازی زیستی می تواند در محل انجام گیرد بدون اینکه اختلال قابل توجهی در وضع طبیعی آنجا ایجاد نماید. این مسأله، خطرات بالقوه ناشی از انتقال آلاینده ها به خارج از محل را کاهش می دهد.5- ارزان تر و اقتصادی تر از سایر فن آوری های مورد استفاده در پاکسازی مواد زائد خطرناک است.معایب پاکسازی زیستی 1- پاکسازی زیستی تنها محدود به ترکیباتی است که از لحاظ زیستی قابل تجزیه باشند. همه ترکیبات، استعداد تجزیه کامل و سریع را ندارند.2- ممکن است فرآورده های حاصل، ماندگارتر یا سمی تر از ترکیب اولیه باشند.3- فرآیندهای زیستی اغلب بسیار اختصاصی عمل می کنند و نیاز به عوامل خاص و جمعیت های میکروبی ویژه دارند.4- تعمیم نتایج تحقیقات از سطح مطالعاتی و آزمایشگاهی به مقیاس عملی و وسیع دشوار است.5- برای توسعه و گسترش فن آوری های پاکسازی زیستی در مکان های دارای مخلوط پیچیده ای از آلاینده ها که هنوز در محیط پخش نشده اند، نیاز به تحقیقات و مطالعات گسترده است. آلاینده ها ممکن است، به شکل های جامد، مایع یا گاز باشند. 6- پاکسازی زیستی اغلب از سایر روشهای تصفیه و پاکسازی مثل دفن و سوزاندن زمان طولانی تری به طول می انجامد.7- معیار دقیقی برای سنجش پاکسازی زیستی وجود ندارد. ارزیابی کارایی این فرایند دشوار بوده و نمی توان نقطه پایانی برای آن تصور کرد.8- با جذب زیاد آلاینده ها توسط گیاهان، خود آنها خطر انتشار آلاینده از طریق ورود به زنجیره غذایی را خواهند داشت.پاکسازی زیستی توسط گیاهانیکی از انواع پاکسازی زیستی، پاکسازی زیستی توسط گیاهان (phytoremediation) بوده که به معنی استفاده از توانایی طبیعی گیاهان در جمع آوری، تجزیه و حذف مواد شیمیایی ، سمی ، آلاینده ها از خاک و یا آب می باشد. از این توانایی می توان در جهت پاکسازی فلزات، آفت کش ها، حلال ها، مواد آتش زا، نفت خام و شیرابه نشتی از جایگاه های دفن زباله استفاده کرد. از گیاهانی که با استفاده از آنها مطالعه روی این فرایند در جهان در حال انجام است می توان به آفتابگردان، کلم، شمعدانی و جنس هایی از خانواده مرکبات اشاره کرد. از مزایای این روش، سازگاری با محیط زیست، به صرفه بودن و پایداری آن است. دیگر اینکه فلزات جذب شده بوسیله گیاهان را گاه می توان با استخراج زی توده گیاه، بازیابی کرد. با این روش می توان از نشست آلاینده ها به داخل آبهای زیرزمینی جلوگیری نموده و یا آن را کاهش داد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بام باغچه ها ي سبز

بام باغچه ها ي سبز


رشد گیاهان بر پشت بامها، یک ایده قدیمی است که از یک چمن کاری ساده بر روی بامها تا ایجاد بام های سبز وسیع و سبک وزن، گسترش یافته است. بام های سبز مدرن و جدید، فواید اجتماعی و محیطی بسیاری دارند ازجمله موجب کاهش رواناب ناشی از بارانهای سیل آسا ، تعدیل حرارت و گرمای هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شوند همچنین بام باغچه ها آشیانی برای حیات وحش بوده ودرنهایت محیط امن و آرامی را برای گذران اوقات فراغت اهالی خانه فراهم می سازند.​
پژوهش های اخیر تاثیر انواع لایه ها و عمق کاشت را در پنج نوع گیاه متداول مناسب برای کاشت در بام های سبز ارزیابی کرده است. ضخامت بستر کاشت موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چنانچه از لایه های ضخیم استفاده شود، این لایه ها، آب بیشتری جذب کرده و در دوره های بی آبی و خشکی، گیاه دچار تنش کم آبی نخواهد شد اما لایه هایی که به این صورت به حالت اشباع می رسند وزن بیشتری پیدا خواهند کرد بنابراین در صورت استفاده از لایه های ضخیم، مقاومت بام ساختمان باید مدنظر قرار گیرد.در این تحقیق پنج گیاه (دو گیاه صخره ای، یک گیاه مقاوم به سرما و دو گیاه علفی پایا) در بسترهای تجارتی متداول کاشت دربامها درون بستر کاشت با عمق های مختلف (30، 60 و 120 میلی متر) کاشته شدند. سپس گیاهان تحت سه تیمار خشکی قرار گرفتند: تیمار اول بدون تنش خشکی، تیمار دوم دو هفته با تنش خشکی زودرس و تیمار سوم دو هفته تنش خشکی دیررس.گیاهان صخره ای تحت هر تیماری به رشد خود ادامه دادند گرچه در تیمار دوم کمی از رشد آنها کاسته شد. گیاه مقاوم به سرما در هیچ تیماری رشد مناسبی نداشت. گیاهان علفی پایا در لایه ای با عمق 30 میلی متر موفق نبودند. این گیاهان در لایه 60 میلی متری و خشکی زودرس نسبت به خشکی دیررس آسیب بیشتری دیدند. اما گیاهان صخره ای در لایه 60 میلی متری درتیمار خشکی مقاومت بیشتری نشان دادند.در میان پنج گیاه مورد بررسی، " گیاه صخره در" یا " سنگ شکن (saxifrage)" ، بدون توجه به آب موجود و با افزایش عمق بستر کاشت ، توده بیشتری تولید می نماید و در مجموع به نظر می رسد عمق بسترکاشت ارتباط مستقیمی با انبوه شدن گیاه دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیرات التیام بخش جنگل ها

تاثیرات التیام بخش جنگل ها


تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد هنگامی که در طبیعت قرار می گیرند احساس آرامش خاطر پیدا می کنند، و این در حالی است که نمی دانند دلایل موجه علمی مبنی بر آثار شفادهنده طبیعت وجود دارد.



جنگل ها و فضای سبز طبیعی می توانند باعث کاهش استرس، پرخاشگری و بهبود حالات روحی و روانی و در مجموع افزایش شادمانی افراد شوند. تماشای جنگل ها همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق افزایش فعالیت سلول های طبیعی کشنده بافت های سرطانی می شود.محیط های طبیعی و سبز به سرعت حالات روحی و روانی ناشی از قرارگرفتن در موقعیت های تنش زا را از بین می برند و فشار خون، ضربان قلب، کشیدگی ماهیچه و هورمون های استرس زا همگی در محیط های طبیعی به حد نرمال خود می رسند.

علاوه بر تاثیرات مستقیم فضاهای سبز بر سلامت روحی و فکری، بیش از نیمی از رایج ترین داروها ی تجویز شده، ترکیبات طبیعی دارند. به عنوان مثال Taxol که از درخت سرخدار تهیه شده برای مقابله با برخی سرطان ها به کار می رود و یا Xylitol که از چوب ثانویه درختان بدست می آید مانع پوسیدگی استخوان و کرم خوردگی دندان ها می شود.

بدیهی است استفاده از طبیعت در درمان بیماریها موجب افزایش ارزش مالی (سودآوری) از طریق کاهش هزینه های حفظ سلامتی افراد شده و بر کارآیی آنها نیز تاثیر مثبت دارد.


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گرمایش جهانی و افزایش ذخیره کربن درختان جنگلها

گرمایش جهانی و افزایش ذخیره کربن درختان جنگلها


تا همین اواخر دانشمندان در خصوص میزان و محل دقیق کربن ذخیره در کره زمین اتفاق نظر نداشتند. بر طبق آخرین اخباری که در مجلهScience 2011 به چاپ رسیده در بین سالهای 1990 تا 2007 میلادی سالانه حدود 4/2 گیگا تن کربن توسط جنگل های جهان ذخیره شده است ( از طریق عمل فتوسنتز ) و جنگل ها نقش جهانی در ایجاد بالانس کربن در کره زمین دارند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که گرمایش جهانی ظرفیت ذخیره کربن توسط درختان را افزایش می دهد( ذخیره کربن در بافت چوبی درختان صورت می گیرد ) و در واقع گرما موجب افزایش ذخیره نیتروژن آن هم به شکل آمونیوم در خاک می شود. آمونیوم متداول ترین فرم نیتروژن است که در کودهای باغچه وجود دارد و درختان با برداشت نیتروژن معدنی از خاک ، رشد سریع تری پیدا کرده و کربن بیشتری ذخیره می نمایند.از طرف دیگر یکی از خطرات گرم شدن زمین افزایش تجزیه مواد ارگانیک خاک می باشد که منجر به افزایش Co2 آزاد شده به اتمسفر می گردد. Co2 از جمله گازهای گلخانه ای است که با جذب انرژی گرمائی خورشید باعث افزایش دمای کره زمین می گردد.بنابراین افزایش سطح جنگل کاری ها باعث جذب هر چه بیشتر گازهای گلخانه ای شده و به این ترتیب به جلوگیری از روند رو به افزایش گرمایش جهانی کمک می نماید.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
باغات کن به فضای سبز تبدیل می شود

باغات کن به فضای سبز تبدیل می شود


رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : چند ده هکتار از مجموعه باغات کن توسط شهرداری تهران تملک و به فضای سبز برای شهروندان تبدیل خواهد شد.به گزارش پرتال داخلی شهرداری تهران، مهندس مهدی چمران امروز در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با بیان این مطلب اظهار کرد: تملک باغات کن نیازمند 600 میلیارد تومان اعتبار است که این میزان تقریبا برابر یک ششم درآمد شهرداری در طول سال است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با رد کاهش قیمت املاکی که به عنوان باغ تشخیص داده می‌شوند، گفت: به این باغات سطح اشغال 30 درصد و ارتفاع 9 طبقه با یک طبقه تشویقی تعلق می‌گیرد و کاهش قیمت این اراضی توهمی بیش نیست.آقای مهندس چمران با بیان اینکه موضوع فضای سبز و گل و گیاه فقط نباید با رویکرد حاشیه‌ای و تزئینی مورد توجه قرار گیرد، افزود: فضای سبز یک ضرورت برای زندگی و نیاز تنفسی شهروندان است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه فضای سبز در شهری همچون تهران که با آلودگی هوا مواجه است خاطرنشان کرد:در همه نقاط پایتخت نیازمند حداقل 10 متر مربع سرانه فضای سبز هستیم البته منظور از فضای سبز چمن و درختان سوزنی برگ نیست بلکه باید نسبت به توسعه فضای سبز عمودی و درختان پهن برگ کار بیشتری پرداخته شود.وی همچنین به اهمیت افزایش سرانه سبز فضای محلی اشاره کرد و گفت:هنوز هم در برخی از مناطق تهران سرانه فضای سبز کمتر از سه متر است که از آن جمله می‌توان به منطقه 10 اشاره کرد البته اخیرا بر اساس آمار میزان فضای سبز این مناطق نیز افزایش یافته است.
آقای چمران افزود:دیگر شهرهای کشور نیز از نظر فضای سبز در مرتبه خوبی قرار ندارند و هرچه فضای سبز در شهرها افزایش یابد بازهم کم است.در ادامه این مراسم علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به حضور 246 تولیدکننده داخلی و 71 شرکت خارجی در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران اشاره کرد و افزود:میزان حضور شرکت کنندگان در دهمین دوره نمایشگاه 30 درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.وی افزود:در این نمایشگاه 450 تولید کننده تقاضای شرکت داده بودند که با توجه به محدودیت فضا، تنها با حضور 246 تولید کننده در نمایشگاه موافقت شد.آقای مهندس مختاری با بیان اینکه بیش از 15 هزار تولیدکننده گل‌وگیاه در سطح کشور وجود دارد به تنوع گل‌وگیاه در کشورمان اشاره کرد و گفت:با برخورداری از این نعمت می‌توانیم حرف اول را در حوزه صادرات گل‌وگیاه در جهان بزنیم، اما به دلیل مشکلاتی در بسته‌بندی و حمل و نقل، صنعت گل‌وگیاه ایران در بازارهای جهانی حضور به موقع ندارد.رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران خاطرنشان کرد:در صورتی که از صنعت گل‌وگیاه در کشور حمایت شود می‌توانیم سهم بالای ارزآوری در بازارهای جهانی را در این صنعت به خود اختصاص دهیم.وی با بیان اینکه سرانه گل به ازای هر 15 نفر در ایران معادل یک شاخه است اظهار کرد:در چنین شرایطی 50 درصد تولید داخل از بین می‌رود که باید برای این شرایط چاره‌ای اندیشید.وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی گل و گیاه اشاره کرد و اظهار داشت:در سومین نمایشگاه فصلی گل‌وگیاه که مهر ماه سال گذشته برگزار شد، دو میلیون نفر در مدت زمان 5 روز بازدید کردند که به نظر می‌رسد پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه گل‌وگیاه بیش از دیگر نمایشگاه‌ها باشد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
افتتاح پارک و شهربازی پرندگان خشمگین در فنلاند

افتتاح پارک و شهربازی پرندگان خشمگین در فنلاند

افتتاح پارک و شهربازی پرندگان خشمگین در فنلاند
قرار است پارک و شهربازی با تم و مضمون بازی بسیار معروف پرندگان خشمگین در تابستان سال جاری در فنلاند افتتاح شود.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از فارنت، به طور یقین پارک پرندگان خشمگین یکی از جاذبه های توریستی فنلاندخواهد بود که بر اساس بازی تلفن همراه پرندگان خشمگین طراحی شده است که دارای فروش بسیار بالایی در جهان بوده و قرار است تا در تابستان به بهره برداری برسد.





این شهربازی با نام Särkänniemi Adventure Park دقیقا همانند سرزمین پرندگان خشمگین طراحی خواهد شد و در این راه حتی طراحان بازی پرندگان خشمگین یعنی مهندسان Rovio نیز به کمک طراحان این پارک آمده‌اند.​
تمامی محوطه پارک دارای سرگرمی‌هایی همچون سواری، بازی های مخصوص و همچنین اماکن اسرار آمیز و جادویی با تم پرندگان خشمگین خواهد بود که در آن کاربران خواهند توانست به صورت بسیار نزدیک و ملموس وارد دنیای پرندگان خشمگین شوند.






میکا سفیا مدیر عامل این پارک در این مورد می‌گوید:​
“ما می خواستیم یک منطقه منحصر به فرد با شریک تجاریمان یعنی Rovio طراحی کنیم و در آن تمامی شخصیت‌های پرندگان خشمگین که در فنلاند متولد شده‌اند حضور دارند و در ضمن این پارک قابل استفاده برای تمامی سنین نیز خواهد بود.
پیشتر پارک مشابهی در چین نیز افتتاح شده بود که البته دارای مجوز از طرف شرکت سازنده نبود و انتظار می‌رود جزئیات بیشتر در مورد این پارک در بهار منتشر شود.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
اولین جنگل عمودی در میلان

اولین جنگل عمودی در میلان

این جنگل عمودی در حال ساخت در میلان ایتالیا است که توسط استفانو بویری طراحی شده است.

این یک راه حل کارآمد برای مقابله با گازهای گلخانه ای و افزایش کیفیت هوا می باشد. همچینین پاسخی برای ناپدید شدن طبیعت از زندگی مردم است. با الهام از برج سنتی ایتالیایی ، این دو برج پوشیده شده در گیاهان ساخته شده است.



هر کدام از این برج 50،000 متر مربع زیربنا دارد که 10،000 متر مربع آن از از درختان و گیاهان پوشیده شده است.



این دو برج به جدیدترین فن آوری های مانند سیستم های انرژی فتوولتاتیک مجهز شده اند. در آبیاری گیاهان نیز نیز از سیستم ***** کردن و استفاده مجدد از آب های خاکستری تولید شده توسط ساختمان استفاده می شود.
در بسیاری از شهرهای جهان فضای سبز بسیار کم و بی کفایت است و در خیلی از مکان ها تنها با کاشت یک درخت در هر خانه می توان این موضوع را برطرف کرد. جنگل عمودی به ساکنان آن و همچنین بقیه مردم، شهری پاک و زندگی سبزتر را با جذب ذرات گرد و غبار، Co2 و تولید اکسیژن ارائه می دهد. همچنین باعث محافظت از تابش و آلودگی آکوستیک می شود.
این پروژه متشکل از دو برج به ارتفاع 110 و 76 متر است و هم اکنون در حال ساخت در مرکز میلان است که میزبان 900 درخت دراندازه های 3 ، 6 و 9 متری در کنار دامنه گسترده ای از درختچه ها و گل ها خواهد بود.





 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کونوکارپوس سرطان فضای سبز است

کونوکارپوس سرطان فضای سبز است

[h=1]کونوکارپوس سرطان فضای سبز است [/h]​
معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر گفت: گونه گیاهی کونوکارپوس سرطان فضای سبز خوزستان است و باید کاشت این‌گونه در فضای سبز شهرستان‌ها محدود شود.
به گزارش فارس، محمدحسین بصیری در جمع شوراییان جلسه شورای اسلامی شهر اظهار داشت: گونه کونوکارپوس به دلیل استفاده بسیار زیاد در فضای سبز شهری در استان خوزستان به نوعی سرطان فضای سبز محسوب می‌شود و باید در این‌باره دقت‌نظر بیشتری داشت.وی افزود: تنوع در فضای سبز یک اصل است و نباید از یک گونه خاص برای رونق دادن فضای سبز استفاده ‌کنیم تا در صورتی که مشکلی برای این‌گونه به وجود آمد همه فضای سبز شهری با مشکل مواجه نباشد و تنها بخشی از فضای سبز نابود شود.این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های این گیاه تأکید کرد: کونوکارپوس با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب سازگار است و به دلیل تغییر اقلیم خوزستان از مرطوب به گرم و خشک در تابستان‌ها و سرد و خشک در زمستان‌ها در آینده این‌گونه گیاهی برای خوزستان نامناسب خواهد بود و نابود می‌شود.بصیری با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته مشکلات این‌گونه گیاهی مشاهده شد، تأکید کرد: در سال گذشته این‌گونه گیاهی با کاهش شدید دما در برخی از شهرهای استان خشک شد.وی تاکید کرد: اقلیم خوزستان با میانگین بارش سالانه 250 میلی‌متر، اقلیمی گرم و مرطوب است اما با کاهش بارش‌های باران در خوزستان در سال‌های گذشته و رسیدن بارش‌ها به مرز200 میلی‌متر و حتی کمتر، اقلیم خوزستان گرم و خشک و سرد و خشک شده است و باید تلاش کرد تا گونه‌هایی از درختچه‌ها و گیاهانی کشت شود که با این اقلیم سازگار باشند.این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید تنوع گیاهی در فضای سبز بیشتر مورد توجه باشد، تأکید کرد: تغذیه گیاهان کشت شده از طرف شهرداری باید مدنظر باشد و لازم است از کود‌های شیمیایی نیز به همین منظور بهره‌ برد تا گیاهان کشت شده در فضاهای سبز شوشتر با مشکل مواجه نشوند.بصیری خاطر نشان کرد: هر گیاه در ماه تنها 100 گرم کود شیمیایی نیاز دارد و تامین این کود در سطح شهرستان کار بسیار ساده‌ای است.وی با اشاره به خصوصیات گونه‌های مورد نیاز برای فضای سبز خوزستان خاطر‌‌ نشان کرد: در خوزستان به گونه‌هایی نیاز داریم که از نظر سایه‌دهی و جذب ریز‌گرد‌ها شرایط خوبی باشند که از جمله آنها می‌توان به گیاه ترمینالیا اشاره کرد.بصیری با اشاره به سایه‌دهی این‌گونه درختان تأکید کرد: ترمینالیا از نظر سایه‌دهی سایه‌ای با قطر 20 متر ایجاد می‌کند و سالانه بیش از 15 تن ریزگرد را به خود جذب می‌کند که این نتایج با آزمایش یه اثبات رسیده است.معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر خاطر‌ نشان کرد: باید از درختانی استفاده کرد که ریشه‌هایی عمودی نیمه عمیق دارند زیرا استفاده از درختانی مانند کنار با ریشه‌های افقی، توت با ریشه افقی و برهان برای فضاهای سبز در آینده مشکل ایجاد می‌کند.وی بر نحوه آبیاری فضاهای سبز شوشتر تأکید کرد و گفت: فضاهای سبز شوشتر در صورتی که شیب بیش از 2 درصد داشته باشد باید با روش‌های بارانی و با قطر کم آبیاری شود تا مشکلی برای فضای سبز ایجاد نشود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گزارش یک شهروند از وضعیت چنارهای تهران... قهر بی بازگشت درختان تهران؟

سبزپرس – گروه فضای سبز: یکی از شهروندان تهرانی با ارسال گزارش و تصاویری از درختان چنار در یکی از محله‌های تهران، نسبت به وضعیت این درختان در پایتخت ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش سبزپرس، «ریحانه بهبودی» شهروند ساکن تهران در گزارش خود سعی کرده تا بخشی از وضعیت درختان چنار تهران را به همراه عکس‌هایی از درختان خشک شده در محلات پایتخت را بیان کند.این شهروند، علاوه بر تغییر اقلیم تهران، آفات، از بین رفتن ریشه‌درختان و همچنین آلودگی‌ها، ساخت و سازهای بی‌رویه در تهران را نیز از دلایل خشک شدن درختان تهران، خصوصا درختان چنار می‌داند.گزارش این شهروند به شرح زیر است.
قهر بی بازگشت درختان تهران؟
در روزهای گرم و تحمل ناپذیر تهران هنوز شاید درختی و شاخساری بتوان یافت که زیر سایه اش لغزید و سایبانی در برابر آفتاب بی امان یافت. اما سایه های شاخساران تهران سال به سال، ماه به ماه و روز به روز آب می روند و کم می شوند. حداقل 3 سالی می شود که حال و روز درختان تهران خوب نیست. این وضعیت غیر طبیعی و این قهر دسته جمعی درختان هر سال سرعت بیشتری گرفته و ابعاد مخوف تری از خود را آشکار می کند.جسته و گریخته از این و آن خبرگزاری خبرهایی به گوش می رسد. در دو هفته اخیر البته رنگ و لعاب رسانه ای این وضعیت به خاطر قطع شبانه درختان خیابان ولیعصر بیشتر شده است و غالب شهروندان می اندیشند که شهرداری درختان زنده را به دست تبر داده است در حالی که همه درختان قطع شده خشکیده بوده اند و خطر آفرین. چناران خیابان ولیعصر طبیعتا به علت اهمیت زیستی، فرهنگی و نوستالژیک خود توجه بیشتری را جلب کرده اند.واقعیت مغفول مانده اما این است که این وضعیت تنها محدود به چناران خیابان ولیعصر نمی شود و جمعیت زیادی از درختان تهران، به ویژه چناران تهران یا تا کنون خشک شده اند و یا در حال خشک شدن هستند. این شرایط آنقدر در تهران وخیم شده است که مشاهده و رصد جا به جای درختان خشکیده که بیشتر به آثار هنری شباهت دارند تا جانداری زنده، بسیار سهل و آسان شده است. شمال و جنوب و شرق و غرب تهران نیز از این آفت در امان نمانده اند.چناران خیابان 13 آبان اتوبان شهید رجایی همان قدر خشک و بیجان شده اند که چناران دربند و خیابان ولیعصر. این وضعیت وقتی بغرنج تر می شود که بدانیم چنار نه تنها به خاطر نوستالژیک بودنش گونه مهم شهر تهران است بلکه مشخصه های درخت چنار آن را یکی از متمایزترین درختان و بهترین درختان برای مناطق شهری کرده است.درختان چنار رشد طولی قابل توجه و پوشش برگی تاج گونه دارند و بنابراین سایه اندازند، در برابر آلودگی های شهری مقاوم اند و بنابراین سازگار با شرایط شهری. از این رو در فقدان چناران شهر، ضریب انعکاس زمین تهران (سطحی از زمین که در معرض نور خورشید قرار می گیرد) به شدت افزایش خواهد یافت و به تبع آن آب و هوای پایتخت گرم تر و گرم تر خواهد شد.بسیاری از پرندگان که بر شاخسارهای این درختان تنومند و امن لانه داشتند و سر پناهی جسته بودند، بی لانه و سر پناه خواهند شد، شهر ما بخش اعظمی از دریچه های تنفسی خود را از دست خواهد داد و بنابراین آلوده تر خواهد شد و در نهایت بی حضور سبز این درختان زیبا شهر ما خاکستری تر خواهد نمایاند.همان گونه که بسیاری دیگر تشنه دانستن علت این قهر دسته جمعی درختان هستند ما هم تشنه ایم. فرضیات متفاوتی برای دلیل از بین رفتن این گونه از درختان تهران تا کنون مطرح شده است. حمله آفتی، تغییر میکرو اقلیم تهران و گرم شدن هوای شهر، ساخت و سازهای بی رویه و از بین رفتن ریشه های درختان و فضای ریشه دواندن آن ها و آلودگی های جوی از جمله فرضیات مطرح شده هستند. دلایلی که شاید یکی از آن ها و یا مجموعه ای از آن ها باعث پدید آمدن این قربانگاه دسته جمعی شده باشد.به همه این دلایل اضافه کنید ساخت و سازهای غیر اصولی و بی رویه و بی رحمانه شهرمان را که به خاطر منافع کوتاه مدت شبانه ده ها اصله درخت باغی را به سینه قبرستان می فرستند و بسیاری از درختان شاداب گذرگاه ها و پیاده رو ها را زخمی کرده و متحورانه سر می برند.البته چناران تنها گونه ای نیستند که دیگر از تهران روی برگردانده اند، گونه های دیگری نیز در معرض این خطر/خطرات ناشناخته هستند، خطرات و تهدیداتی که اگر آن ها را به زودی شناسایی و از بروز آن ها جلوگیری نکنیم حیات خود ما شهروندان را نیز به خطر می اندازند. شاید روزی در تهران از خواب بیدار شده و ببینیم که نمی توانیم نفس بکشیم. در آن روز اندیشیدن به فقدان درختان بسیار دیر خواهد بود.
 

Similar threads

بالا