اخبار هنرهای تجسمی

sheikh.m737

عضو جدید
حراج روز 20 اکتبر( 28 مهرماه ) موسسه ساتبیز در لندن درحالی برگزار شد که آثار هنرمندان ایرانی درخشش نسبتاً خوبی در این حراج داشت.

در این حراج که منحصراً به آثار هنرمندان خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص داشت و شامگاه چهارشنبه در نیوباند استریت لندن برپا شد، بیش از 90 اثر از هنرمندان ایرانی و عرب چکش خورد که بالاترین قیمت، مربوط به تابلوی بدون عنوان سهراب سپهری بود که 409 هزار پوند(معادل 640 هزار دلار) به فروش رفت.
در این حراج که تصویر اثر سهراب سپهری روی کاتالوگ آن نقش برجسته بود، تابلوی بدون عنوان سپهری(از مجموعه تنه درختان) با ابعاد 150 در 205 سانتی متر، 640 هزار دلار به فروش رفت تا به این ترتیب، بیشترین رقم این حراج با اثری از این نقاش و شاعر درگذشته ایرانی رقم بخورد.

اما به فاصله کمی بعداز سپهری، محمود سعید هنرمند درگذشته مصری و رکورددار حراج هشتم موسسه کریستیز در آوریل 2010، فروش 379 هزار دلاری را عاید یکی از آثار فیگوراتیو خود کرد.

از سعید، آثار دیگری هم عرضه شده بود که به مبالغ پایین تر فروش رفت.

در این حراج، فرهاد مشیری دیگر هنرمند بنام ایرانی هم که اخیرا ً در حراج بونامز به فروش 360 هزار دلاری دست یافته، توانست رقم 145 هزار دلاری را نصیب یکی از آثار خود کند.

دیگر آثار مشیری هم در ارقام پایین تر ولی قابل قبولی به فروش رفت.

همچنین از دیگر ارقام حائز اهمیت این حراج، می توان به فروش 200 هزار دلاری هیچ های عاشق پرویز تناولی، فروش 190 هزار دلاری اثری از سیدمحمد احصایی و نیز فروش 77 هزار دلاری یکی از نقاشی های زنده یاد بهمن محصص اشاره کرد.

قیمت فروش آثار دیگر هنرمندان ایرانی بدون هیچ گونه ترتیب و تقدم مطابق با فهرست کاتالوگ ساتبیز به پوند، از این قرار است: رضا درخشانی 40 هزار و 31 پوند)، منیر فرمانفرمائیان (35 هزار پوند)، سهراب سپهری: اثر دوم (121 هزار پوند)، فرهاد مشیری: اثر دوم (97 هزار پوند)، فریده لاشایی (32 هزار پوند)، عباس کیارستمی(25 هزار پوند), سمیرا علیخانزاده( 7500 پوند)، شیرین علی آبادی (15 هزار پوند)، داریوش قره زاد(7500 دلار)، جمشید بایرامی(500/12 پوند)، آرمان استپانیان(6 هزار پوند)، حسین زنده رودی(61 هزار پوند)، ابوالقاسم سعدی(31 هزار پوند)، نصرالله افجه ای( 109 و 98 هزار پوند)، کوروش شیشه گران(12 هزار پوند) و علی اجلی(10 هزار پوند).

کد مطلب : 111242
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخبار هنرهای تجسمی

از این پس در این تاپیک اخبار هنرهای تجسمی قرار خواهد گرفت.



هنرهای تجسمی
که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می‌شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می‌دهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آن‌ها از این دسته‌اند.








.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مومنی شریف از نمایشگاه "خداحافظی" دیدن كرد

مومنی شریف از نمایشگاه "خداحافظی" دیدن كرد

مومنی شریف از نمایشگاه "خداحافظی" دیدن كرد



مومنی: نیرومند در عرصه كاریكاتور از افراد نام آور است

رییس حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه محمد حسین نیرومند كه در گالری ابوالفضل عالی برگزار شده بود، وی را از كاریكاتوریست های پر تلاش و نام آور كشور دانست.






به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مومنی شریف بعد از بازدید از این نمایشگاه در گفت و گو به سابقه آشنایی خود با محمد حسین نیرومند اشاره كرد و گفت: آشنایی من با آقای نیرومند و كارهایش به 25 سال قبل باز می گردد زمانی كه او به همراه جمعی از كاریكاتوریست های كشور در گروهی به نام كاكتوس كار می كرد.وی با بیان اینكه هنر كاریكاتور به طور معمول به مسائل روز به سرعت واكنش نشان می دهد و اعلام موضع می كند، افزود: ما با آثار كاریكاتور در آستانه انقلاب و بعد از آن آشنا هستیم و آنها را دیدیم. كاریكاتوریست ها در حوادث و روزهای بحرانی بعد انقلاب تا آغاز جنگ، در دو یا سه روزنامه ای كه در آن زمان منتشر می شد صفحه ای داشتند و در آن اعلام موضع می كردند.مومنی اضافه كرد: آقای نیرومند از كسانی است كه در عرصه كاریكاتور از افراد پر تلاش و نام آور محسوب می شود و دغدغه ای كه نسبت به مسائل ارزشی و مهم كشوردارد در كارهایشان نشان داده می شود.رییس حوزه هنری با تاكید بر اینكه نیرومند در كارهایش به مسائل فراموش شده در كشور می پردازد، بیان داشت: من به وی گفتم كه متاسفانه بعضی از هنرهای ما نسبت به استكبار و به ویژه آمریكا و عوامل او بی اعتنا و منفعل هستند كه لازم است این رویكرد توسط هنرمندانی مانند آقای نیرومند تذكر داده شود و این را ما در در آثار نمایشگاه "خداحافظی" می بینیم.وی با اشاره به اینكه نیرومند منشا بسیاری از گرفتاری های ما را نفت و وابستگی به آن در مسائل اقتصادی و سیاسی می داند، اظهار داشت: هسته مركزی در آثار این نمایشگاه صهیونیسم است كه استكبار و جریان تكفیری به آن باز می گردد. همچنین نیرومند به مسائل ملی همچون اقتصاد مقاومتی نیز بی اعتنا نبوده و آن را در كارهایش مطرح كرده است. مومنی با ابراز امیدواری از اینكه این آثار در فضای مجازی منتشر شوند تا به راحتی در دسترس قرار گیرند، خاطرنشان كرد: نسبت به كارهای جدی هنری حساسیت های زیادی وجود دارد و من امیدوارم این حصر و حساسیت در دنیایی كه ادعای آزادی و دموكراسی دارد، برداشته شود. چرا باید سایتی كه كار ارزشمند هنری بر علیه صهیونیست و سیاست آمریكا را به نمایش گذاشته، به سرعت حك شود كه این كار جای تامل دارد.








.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نمایش آثار هنرمند انقلابی در بلگراد

نمایش آثار هنرمند انقلابی در بلگراد

نمایش آثار هنرمند انقلابی در بلگراد

غلامعلی طاهری از نمایش آثار نقاشی خود در کشور صربستان، شهر بلگراد خبر داد.





غلامعلی طاهری هنرمند و نقاش انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نمایش آثارش در شهر بلگراد کشور صربستان گفت: به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و واحد همکاری‌های بین‌الملل این سازمان، نمایشگاهی برای نمایش آثارم در شهر بلگراد برپا شده است. قرار بود که خود من هم برای حضور در این نمایشگاه به بلگراد بروم ولی کارهایی داشتم که نتوانستم و این نمایشگاه بدون حضور من افتتاح شد. وی یادآور شد: در این نمایشگاه آثار جدیدم شامل کارهای فیگوراتیو و سمبلیک را به نمایش درآورده‌ام و در مجموع 10 اثر از من به این نمایشگاه داده شده است. پنج اثر از مجموع این آثار به کارهای موضوعی من با موضوع خانواده ایرانی و پنج اثر هم با موضوع آزاد و کارهای مفهومی به نمایش درآمده است که در این این 5 اثر به مفهوم انسان و اجتماع پرداخته‌ام.این هنرمند نقاش در مورد زمان این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه 21 بهمن‌ماه در گالری «پلتیکا» متعلق به بانک معتبر کومرسیالنا بلگراد افتتاح شده و تا 20 روز هم در معرض دید عموم در این شهر قرار خواهد داشت. این آثار صرفا برای نمایش به این شهر فرستاده شده و بحث فروش آنها در میان نیست.غلامعلی طاهری فارغ التحصیل كارشناسی ارشد نقاشی از دانشكده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران است. وی دبیری نمایشگا‌ه‌ها و جشنواره‌های متعدد نقاشی، عضویت هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، عضویت هیأت امنای مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، عضویت كمیسیون هنرهای تجسمی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران را بر عهده داشته است.طاهری موفق به دریافت جوایز و رتبه‌های برگزیده متعدد از جمله تندیس ملی ایثار و لوح ارج نامه ریاست جمهوری 1387، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگ و تبلیغات جنگ، لوح تقدیر از دومین دوسالانه نقاشی ایران 1372 و برنده تندیس و لوح تقدیر از سومین دوسالانه نقاشی ایران شده است.







.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ورسوس، جوايزش را افزايش داد

ورسوس، جوايزش را افزايش داد

ورسوس، جوايزش را افزايش داد



فراخوان سالانه هنرهاي تجسمي «ورسوس» كه نخستين دوره خود را آغاز كرده است، در نخستين گام جوايز خود را افزايش داد. هنرمندان جواني كه مي‌توانند با ارسال آثارشان به وب‌سايت اين فراخوان براي حضور در اين فراخوان هنري اعلام آمادگي كنند. نخستين دوره فراخوان سالانه هنرهاي تجسمي «ورسوس» تنها به نقاشي اختصاص دارد. «ورسوس» در ابتدا از پنج چهره برجسته فعال در حوزه هنرهاي تجسمي به عنوان اعضاي هيات انتخاب خود دعوت به عمل آورده كه آثار رسيده را انتخاب مي‌كنند، آثاري كه در 16 خرداد ماه سال 1393 بر ديوارهاي نگارخانه‌هاي خانه هنرمندان تهران خواهند رفت. آثار رسيده به «ورسوس» را اين پنج نفر براي حضور در مرحله نهايي انتخاب مي‌كنند: پويا آريان‌پور (نقاش، طراح داخلي و استاد دانشگاه)، سميرا علي‌خان‌زاده (نقاش و هنرمند هنرهاي بصري)، فريد جهانگير (نقاش)، هومن مرتضوي (نقاش، هنرمند هنرهاي بصري و طراح گرافيك) و اميد تهراني (گالري‌دار و كارشناس هنر). در مرحله نهايي سه داور «ورسوس» كه همگي از چهره‌هاي برجسته هنرهاي تجسمي ايران هستند آثار را داوري مي‌كنند تا سه اثر برگزيده انتخاب شوند. آيدين آغداشلو (نقاش، طراح گرافيك و كارشناس هنري)، منوچهر معتبر (نقاش و مدرس هنر) و رعنا فرنود (نقاش و استاد دانشگاه) سه داوري هستند كه آثار نهايي را قضاوت خواهند كرد. به اين ترتيب «ورسوس» در فاصله كمتر از چهار ماه مانده به نمايشگاه و داوري نهايي آثار جوايز خود را افزايش داد و سه هنرمند برگزيده مبلغ 30 ميليون ريال دريافت خواهند كرد. شركت سن‌ايچ، به عنوان حامي مالي «ورسوس» اعلام كرده است كه در راستاي حمايت از هنرمندان جوان، پنج اثر برگزيده نخستين دوره «ورسوس» را خريداري خواهد كرد. وب‌سايت «ورسوس» تا 25 فروردين ماه سال 1393 آماده دريافت آثار هنرمندان جوان زير 30 سال از سراسر ايران است. علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و شركت در نخستين فراخوان سالانه هنرهاي تجسمي «ورسوس» به نشاني اينترنتي http: //www. versusartcontest. com مراجعه كنند.







.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مسابقه عکس «قاب‌های بهشتی» برگزار می‌شود

مسابقه عکس «قاب‌های بهشتی» برگزار می‌شود

مسابقه عکس «قاب‌های بهشتی» برگزار می‌شود



جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با موضوع عکاسی از گلزار شهدای سراسر کشور برگزار می‌شود.
خبرگزاری فارس: مسابقه عکس «قاب‌های بهشتی» برگزار می‌شود


به گزارش خبرگزاری فارس، جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با موضوع عکس گلزار شهدای سراسر کشور و تلاش در جهت ثبت ، گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دو سطح حرفه ای و شهروندی برگزار می‌شود.
این مسابقه به همت شبکه تصویر(تصویرنت) با مشارکت اداره امور ایثارگران شهرداری تهران ،خبرگزاری تسنیم و فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.پاسداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،‌ تلاش در راه گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و افزایش محتوای دیجیتالی یادمان شهدا در فضای مجازی از اهداف این جشنواره ذکر شده است.این جشنواره با موضوع عکاسی از مزار شهدای دفاع مقدس شامل غبار روبی مزار شهدا، حضور خانواده های معظم شهدا، حضور دوستان و یاران درکنار تربت شهیدان، گرامی‌داشت شهدای گمنام، آثار، وصیتنامه ها و پیام های شهیدان در فضای گلزارهای شهدا برگزار می‌شود.

شرکت در این مسابقه برای همگان آزاد است و در دو بخش عکاسی حرفه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود.

در بخش عکاسی حرفه ای حداقل اندازه عکس باید 3000px در ضلع بزرگ در دقت 72dpi باشد و در بخش عکاسی شهروندی اندازه عکس اهمیت ندارد.

از هرگونه ویرایش عکس که اصالت و رویکرد اسنادی آن را تحت تاثیر قرار دهد پرهیز شود.

تعداد ارسال عکس برای شرکت در این مسابقه محدودیتی ندارد. شرکت کنندگان بایستی عکس های خود را در سایت tasvirnet.comبارگذاری کنند.

در بخش داوری علاوه بر عکس، عنوان و توضیحی که بر آن داده می شود نیز امتیاز ویژه ای دارد.

چنانچه عکسی برای چاپ در کتاب مربوط به این مسابقه انتخاب شود به ازای هر فریم عکس حرفه ای 500.000 ریال و هر عکس شهروندی 250.000 ریال به عنوان حق تالیف پرداخت می‌شود.

جوایز این مسابقه نیز به شرح زیر است:

بخش عکاسی حرفه ای

رتبه اول: تندیس جشنواره ، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 15.000.000 ریال

رتبه دوم: تندیس جشنواره، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 10.000.000 ریال

رتبه سوم: تندیس جشنواره، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 5.000.000 ریال

بخش عکاسی شهروندی

رتبه اول: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 4.000.000 ریال

رتبه دوم: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 3.000.000 ریال

رتبه سوم: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 2.000.000 ریال

رتبه چهارم تا دهم : لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 1.500.000 ریال

دبیر جشنواره نیز محسن محمدی است و داوران جشنواره متعاقباً اعلام خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار به این مسابقه، 20 فروردین ماه سال 1393 اعلام شده است.

پایان فروردین‌ماه نیز نتایج داوری آثار اعلام خواهد شد و طی مراسم اختتامیه‌ای که 11 اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد،‌جوایز برگزیدگان اهدا می‌شود.

نشانی دبیرخانه: تهران- خیابان سمیه- نرسیده به استاد نجات اللهی - پلاک 241- ساختمان مجامع طبقه دوم






.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تغییر زمان برگزاری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

تغییر زمان برگزاری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

تغییر زمان برگزاری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تغییر زمان برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران خبر داد و گفت: برگزاری این سمپوزیوم به شهریورماه سال ۹۳ موکول شده است.
خبرگزاری فارس: تغییر زمان برگزاری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران


به گزارش خبرگزاری فارس، جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تغییر زمان برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران خبر داد و با اشاره به این که سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از رویداد های معتبر هنری در سطح بین المللی بوده گفت: برای ما استمرار برگزاری این رویداد اهمیت ویژه ای داشته و با جدیت زمینه برگزاری ششمین سمپوزیوم آن را فراهم می کنیم.رئیس ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در خصوص تغییر در زمان برگزاری این سمپوزیوم گفت: با توجه به نیاز به زمان بیشتر برای فراهم نمودن شرایط حضور هنرمندان خارجی و نیز تامین سایر ملزومات برای ارتقای کیفیت برگزاری، زمان سمپوزیوم به 23 شهریور 93 تغییر یافت. بر همین اساس، تمام تلاش خود را برای برگزاری سمپوزیوم ششم با کیفیت مطلوب به کار خواهیم گرفت. رئیس سمپوزیوم ششم در خصوص ساختار سمپوزیوم گفت: با توجه به سیاست گذاری انجام شده، هنرمندان حرفه ای خارجی و ایرانی در بخش اصلی در کنار یکدیگر حضور داشته و به رقابت می پردازند.همچنین با توجه به رویکرد حمایتی سازمان، بخش دانشجویی هم طبق روال دوره های گذشته با حضور ۱۰ دانشجوی رشته مجسمه سازی برگزار می شود.








.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخرین نمایشگاه انجمن نقاشان در سال ۹۲/ فروش آثار ۳۶۰ نقاش با قیمت‌های زیر ۲ میلیون تومان

آخرین نمایشگاه انجمن نقاشان در سال ۹۲/ فروش آثار ۳۶۰ نقاش با قیمت‌های زیر ۲ میلیون تومان

آخرین نمایشگاه انجمن نقاشان در سال ۹۲
فروش آثار ۳۶۰ نقاش با قیمت‌های زیر ۲ میلیون تومان


آخرین نمایشگاه انجمن هنرمندان نقاش که به فروش سالانه آثار هنرمندان عضو انجمن اختصاص دارد، در حالی عصر امروز در خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد که این آثار با قیمت‌هایی زیر ۲ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.
خبرگزاری فارس: آخرین نمایشگاه انجمن نقاشان در سال ۹۲/ فروش آثار ۳۶۰ نقاش با قیمت‌های زیر ۲ میلیون تومان


منیژه صحی مدیر کمیته نمایشگاهی انجمن هنرمندان نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره این نمایشگاه توضیح داد: برای برپایی این نمایشگاه حدود ۹۲۰ اثر از ۳۶۰ هنرمند عضو انجمن به دست ما رسیده است و اغلب هنرمندان نیز سه اثر به این نمایشگاه ارسال کرده‌اند که ما در گام اول از هر هنرمند یک اثر را روی دیوار به نمایش و فروش گذاشته‌ایم و بعد از فروش هر اثر، تابلوی دیگری از همان هنرمند را روی دیوار جایگزین خواهیم کرد.
صحی قیمت‌های این نمایشگاه را بین 600 هزار تومان تا 2 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برخی از هنرمندان آثارشان را زیر 600 هزار تومان نیز عرضه کرده‌اند که اغلب هنرمندان جوان عضو انجمن هستند.او با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوت عضو انجمن در این نمایشگاه گفت: حدود 50 نقاش پیشکسوت نیز در این نمایشگاه مشارکت دارند که از هر یک این هنرمندان 2 تابلو را روی دیوار به نمایش و فروش گذاشته‌ایم و در صورتی که آثار بزرگ ارائه کرده باشند، یک تابلو از آن‌ها را روی دیوار خواهیم برد.صحی همچنین از حمایت خانه هنرمندان ایران از انجمن نقاشان خبر داد و گفت: به صورت معمول عواید حاصل از فروش این نمایشگاه 70 درصد سهم هنرمند و 15 درصد سهم انجمن و 15 درصد سهم خانه هنرمندان است که خانه هنرمندان به منظور حمایت از انجمن نقاشان، سهم خود را از فروش این نمایشگاه به 10 درصد تقلیل داد.او همچنین درباره برنامه نکوداشت فریده لاشایی هم گفت: مراسم نکوداشت این هنرمند سال آینده در آبان‌ماه برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه فروش سالانه انجمن نقاشان عصر امروز سه‌شنبه 20 اسفندماه در گالری‌های خانه هنرمندان گشایش خواهد یافت و تا 26 اسفندماه ادامه دارد.






.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز فعالیت 10 نگارخانه جدید تهران در سال 1392

آغاز فعالیت 10 نگارخانه جدید تهران در سال 1392

آغاز فعالیت 10 نگارخانه جدید تهران در سال 1392

۱۰ نگارخانه جدید در سال 1392 به جمع نگارخانه‌های تهران اضافه شد.
خبرگزاری فارس: آغاز فعالیت 10 نگارخانه جدید تهران در سال 1392

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ در سال 1392 مجوز فعالیت برای 10 نگارخانه در تهران صادر شد و این نگارخانه ها نخستین سال فعالیت خود را آغاز کردند.نگارخانه های «آبی» (سوگند منانی)، «ارسباران» (ساناز آرین فر)، «بهنام دهش پور» (راحله امدادی)، «ترانه باران» (محبوبه کاظمی دولابی)، «گل نرگس» (بهنام ولدوند) وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران، «ویستا هنر» (پریسا پهلوان مازندرانی)، «حراج خانه» ( رحمت الله جمشیدی لاریجانی)، «ژیوار» (فرخ دارا)، «ژینوس» (ژینوس شهیدی) و «روژ» (هیوا پاشایی) در سال جاری مجوز فعالیت گرفتند.همچنین مجوز فعالیت 13 نگارخانه که تا سال 1392 اعتبار داشت، تمدید شد و در مجموع در حال حاضر 160 نگارخانه در شهر تهران فعالیت دارند.








.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
«بوم» سال جديد را هم با «شور سپيد» آغاز مى‌كند

«بوم» سال جديد را هم با «شور سپيد» آغاز مى‌كند

«بوم» سال جديد را هم با «شور سپيد» آغاز مى‌كند




گالری بوم سال 92 رابا«شور سپید»غلامحسین نامی به پایان می‌بردواتفاقا سال 93 را نیز با همین «شور سپید» آغاز می‌کند.برگزیده ۵٠ سال نقاشى‌هاى غلامحسین نامى که از اوایل بهمن‌ماه در گالری بوم رونمایی شده طبق برنامه از پيش اعلام شده ۱۷ اسفندماه به پایان می‌رسد.«شور سپید»عنوان نمایشگاهی است که بر ارائه سه دوره از مهم‌ترین دوران کارى غلامحسین نامى تمرکز دارد و در آن علاوه بر ٢۶ نقاشى،دو حجم نیزدرمعرض دید قرار گرفته‌اند.


روح ایرانی و هویت شرقی

علی مرادخانی معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی هم با بیان این‌که؛ سابقه آشنایى‌اش با آثار نامی وخود او به سال‌هاى بسیار دوربرمى گردد،اظهار می‌کند:«ابتدا با نقاشى‌های نامی آشنا شدم و سپس با خودش؛ آثاراو را همیشه باروح زمانه منطبق دیده‌ام،از این روست که در نمایشگاه شور سپید در گالری بوم هم حرف‌هایی رابامخاطب درمیان می‌گذاردکه به رغم گذشت سالیان هنوز هم گفتنى‌ها ى امروزین است؛ نامی را در ارائه مفاهیم انتزاعی سرآمد می‌دانندامانبایدروح ایرانى و هویت شرقى را که دراغلب آثاراوجریان دارد نادیده گرفت،نکته مهم‌تر این است که این نگاه معناگرا در نقاشى‌ها ى این هنرمند،به روزوزاییده زمان حال بازتاب می‌یابد.»


نقش نامى در تربیت نسل نو نقاشى

مجیدملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى با اشاره به اینکه؛نامی از نام آوران هنرنقاشی ایران است بیان می‌کند:«من از سال ۶۴ با آثار استاد نامی آشنا هستم، او در آثارش علاوه بر بهره گیری ازفضاهای ایرانی،فرم مدرنیستى راباسبک وسیاق خود ارائه می‌دهدکه او را به نقاشى صاحب سبک بدل ساخته است،درعین حال بامرور آثارشان درنمایشگاه حاضر درگالری بوم می‌توان دریافت که اوبیش ازپنج دهه است که بازمان جلو رفته است.درکنارخلاقیت هنرى نمى توان نادیده گرفت که استاد نامی نقش بسیارمهمى در تعلیم وتعلم نسل نونقاشان ایران در هنرستان‌ها ودانشگاه‌های هنری داشته است.»


نام نامى در هنر ایران بلند آوازه است

پرویز کلانتری نقاش و تصویرگرنام‌آشنا در توصیف هنر نامی می‌گويد:«زمانی که من از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شدم نامی دانشجو بود،اواز‌‌همان زمان نمایشگاه برپا می‌کرد ما با هم نیز نمایشگاه‌های مختلفی خارج ازایران ازجمله درسوییس وآمریکا برگزارکردیم.اوکلاس کاری خاصی برای خوددارد که می‌توان در نمایشگاه حاضر در گالری بوم شاهد شاخص‌ترین دوره‌های کاری وی بود. تمام لطف نقاشی معاصر گوناگونی آن است،نامی درهنر ایران برای خودش جایگاهی دارد،نام نامى درهنرایران بلند آوازه است:پارچه‌های سفیدش،آثارگلی‌اش وکالیگرافی‌هایش ازآثارمعروف او به حساب می‌آیند.»


از نقاشى‌هاى نامى صداى ساز می‌شنوم

شهرام ناظری هنرمندشهیر موسیقی آثار نامی‌را چنین توصیف می‌کند:«من موسیقی رادرقوس‌ها و زوایای کار نامی حس کردم.آثاراورا می‌توان از دیدگاه‌های مختلف مدرنیست،سنتی،شرقی وایرانی نگاه کرد زیراخصوصیات همه آن‌ها رادربردارد،من ازاین نقاشى‌ها صداى ساز می‌شنوم،درواقع آثار ایشان رافرا‌ترازکلیشه‌ها وقالب‌ها می‌دانم.»


نامى در پى تجربه‌ها ى تازه


خسرو سینایی سینماگر برجسته وباسابقه که فیلم‌هایی شاخص درباره هنرمندان تجسمی نیز ساخته،هنرنامی رااین چنین معرفی می‌کند:«نامی ازپایه گذاران راهی نوین در هنر تجسمی ایران است، از همين نمایشگاهش درگالری بوم هم پيداست هنوز به‌دنبال تجربه‌های تازه در آثارش است که این قابل تقدیر است.من آثار نامی را بسیار دوست دارم و فکر می‌کنم با توجه به سابقه‌اش در هنر تجسمی ایران هنوز روحیه تجربه کردن فرم‌های تازه را دارد،همان‌طور که پیش‌تر هم نقش‌های سفید او را شاهد بودیم وامروز می‌بینیم رنگ‌ها چقدر خوب و بجادرآثارش وارد شده‌اندکه به جز این نیز نمی‌توان ازاوانتظار داشت.»









.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهم‌ترين تابلوی جكسون پولاك رونمايی شد

مهم‌ترين تابلوی جكسون پولاك رونمايی شد

مهم‌ترين تابلوی جكسون پولاك رونمايی شد






مهم‌ترين تابلوي نقاشي جكسون پولاك، نقاش آبستره در لس آنجلس در معرض ديد عموم قرار گرفت. مهم‌ترين نقاشي پولاك، نقاش امريكايي كه براي آبستره‌هايش در جهان شناخته شده است از روز سه‌شنبه (11 مارس) در لس‌آنجلس در معرض ديد عموم قرار گرفت. اين نقاشي كه سال 1943 كشيده شده و عنوان آن «ديواري» است در موزه گتي به نمايش درآمده و تا اول جولاي در اين مركز براي بازديد عموم باقي خواهد ماند و پس از آن راهي مركز هنر شهر آيووا خواهد شد. براي ترميم اين نقاشي پولاك كه به عنوان يكي از مهم‌ترين نقاشان قرن بيستم شناخته مي‌شود 20 ماه زمان صرف شده است. اين نقاشي در سال 1973 از مكاني كه در آن نگهداري مي‌شد خارج شد. نگهداري نادرست موجب آسيب رسيدن به تابلو شده بود و به همين دليل عمليات ترميم دقيقي براي نجات آن صورت گرفت. به گفته مسوولان موزه گتي، پولاك اين نقاشي را زماني كشيد كه كاملا در حال تغيير سبكش بود و از نقاشي فيگوراتيو به سمت آبستره مي‌رفت. اين نقاشي در ابعاد 2×4 متر روي بوم كشيده شده است. جكسون پولاك كه متولد سال 1912 بود، در سال 1956 بر اثر تصادف رانندگي كشته شد.








.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]یادداشت / به نام هنرمندان بیمار و به کام ...[/h]


مجید احمدی:نمایشگاه ˝چراغی در این خانه روشن است˝ در حالی در خانه هنرمندان برگزار شده که قیمت‌های ناواقعی آثار تنها به بالارفتن قیمت هنرمندان خواهد انجامید نه کمک به هنرمندان بیماری که محتاج کمک هستند.
۱۳۹۲

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "چراغی در این خانه روشن است" كه از شنبه 17 اسفند در خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است، مجموعه‌ای از آثار بزرگان هنرهای تجسمی به نفع هنرمندان بیمار در معرض فروش قرار گرفته است.
این نمایشگاه اولین گام در راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان است كه توسط خانه هنرمندان ایران تشكیل شده است. در این نمایشگاه 50 درصد از عواید فروش هر اثر به هنرمند و 50 درصد دیگر به صندوق حمایت از هنرمندان اختصاص دارد.
بنا به گفته سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، با تعامل با بنیاد بیماری‌های خاص تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که براساس آن هنرمندانی که به واسطه خانه هنرمندان به این بنیاد معرفی شوند تحت پوشش درمانی و مالی این بنیاد قرار می‌گیرند. همچنین با یکی از پزشکان سرشناس کشور که در حال ساخت یك بیمارستان مجهز است تفاهمی صورت گرفته تا بخشی از خدمات این بیمارستان به هنرمندان اختصاص یابد.
تمام اینها در حالی است که تمام آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه با قیمت‌های غیر واقعی و بسیار بالاتر از حد معمول به نمایش درآمده است و این قیمت‌های بسیار دور از واقعیت باعث می‌شود که تنها کسانی که سود کننده هستند خانه هنرمندان و هنرمندانی که آثارشان به نمایش درآمده است.
به عنوان نمونه اثری که قیمت آن حدود 10 تا 12 میلیون تومان برآورد، اتیکت 40 میلیون تومان خورده و یا اثری که ارزش آن 6 تا 10 میلیون تومان است به قیمت 30 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.
خانه هنرمندان با برگزاری این نمایشگاه نشان داد که یا قیمت‌گذاران خوبی ندارد و یا بنا به دلایلی نامعلوم تنها برای بالابردن قیمت آثار هنرمندانی که با این مکان کار می‌کنند، تلاش می‌کند.
این نمایشگاه فروش آنچنانی نداشته و ندارد زیرا هیچ خریدار نمی‌خواهد که اثری که در یک گالری خصوصی می‌تواند با 5 میلیون تومان بخرد در خانه هنرمندان با 30 میلیون تومان خریداری کند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]دیدار نوروزی هنرمندان در گالری سیحون[/h]


گالری سیحون از سال گذشته برنامه ای را پیش گرفته است که در آخرین روزها سال میزبان هنرمندانی باشد که در طول سال در این گالری نمایشگاه گذاشته اند و یا در مراسم افتتاحیه ها حضور داشتند.
۱۳۹۲

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ روز سه شنبه 20 اسفندماه نیز گالری سیحون روز شلوغی را پشت سر گذاشت و همزمان با برپایی نمایشگاه نقاشی خط های بابک رشوند که در حمایت از بیماران تحت حمایت موسسات خیریه محک و بهنام دهش پور در این گالری در حال برگزاری است، هنرمندان ضمن دید و بازدید به استقبال بهار رفتند و یکی از بخش های جذاب این برنامه حضور حاجی فیروز بود که هنرمندان را به شادی دعوت می کرد.
نادر سیحون مدیر گالری سیحون در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: بهانه اصلی برپایی مهمانی آخر سال گالری سیحون این است که هنرمندان در فضای دوستانه ای قرار گیرند و درباره رویدادها و دغدغه هایشان گپ و گفتی داشته باشند و همراه با هم به شادی بپردازند.
او افزود: سال 92 یکی از بهترین سال های فعالیت گالری سیحون درسال های اخیر بود و دراین سال نمایشگاه های مهمی در گالری سیحون برپا شد و بیشتر نمایشگاه های این گالری با استقبال روبرو شد.
مدیرگالری سیحون ادامه داد: در سال های اخیر شاید تنها 3 نمایشگاه کل آثارشان به فروش رفت اما در همین سال جاری 3 نمایشگاه با فروش 100 درصدی روبرو شد و برخی دیگر از نمایشگاه های گالری پس از پایان نمایشگاه فروش شان همچنان ادامه داشت.
به گفته سیحون در سال جاری بخش عمده نمایشگاه های گالری سیحون به مجسمه اختصاص داشت که برخی از هنرمندان احساس کردند که تمرکز گالری از این پس بر روی مجسمه سازی خواهد بود، اما این امر بسیار اتفاقی بود.
مدیرگالری سیحون همچنین با اشاره از برپایی 2 حراج در طول سال جاری گفت: با این که برای برپایی این حراج ها تبلیغات خاصی نکرده بودیم اما این حراج با استقبال خوبی روبرو شد و سومین حراج گالری سیحون اردیبهشت ماه سال 93 برگزار خواهد شد که برای این حراج برنامه متنوعی داریم و قبل از آغاز حراج یک کاتالوگ اینترنتی از آثار منتشر خواهد شد.
مدیرگالری سیحون همچنین از برپایی نمایشگاه های خیریه در سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری که این نمایشگاه ها تداوم داشته باشد.
کامبیزدرمبخش که یکی از موفق ترین نمایشگاه های سال جاری و گالری سیحون را در سال 92 داشت هم گفت: گالری سیحون یکی از قدیمی ترین گالری های ایران است وبا این که مدیرپیشین آن معصومه سیحون سال هاست که ازمرگ اش می گذرد اما با مدیریت خوب نادر سیحون فعالیت این گالری تداوم داشته است و میزبان نمایشگاه های خوبی بوده است.
او افزود: ارتباط یک گالری با هنرمندانش اتفاق بسیار مهمی است و گالری سیحون به خوبی توانسته با هنرمندانش ارتباط برقرار کند و امیدوارم این ارتباط تداوم داشته باشد چرا که هم به نفع گالری و هم هنرمندان است.
درمبخش درباره حرکت گالری سیحون برای دید و بازدید هنرمندان در پایان سال گفت:این حرکت بسیار پسنیده و خوب است و امیدوارم تداوم داشته باشد.
دراین دیدار دوستانه هنرمندان؛ کامبیز درمبخش، عباس مشهدی زاده، مجتبی رمزی، سارا راه انجام و... حضور داشتند.
گزارش تصویری مرتبط
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عکس‌های ˝شب سال نو˝، یک هفته زودتر از راه می‌رسند[/h]
نمایشگاه گروهی عکس ˝شب سال نو˝ با موضوع سفر به مدت سه روز از ساعت پنج عصر ٢٢اسفند (پنج‌شنبه) در لیدوما لانژ افتتاح می‌شود.
۱۳۹۲

به گزارش هنرآنلاین؛ این نمایشگاه شامل ۲۱ عکس از هفت عکاس است که در سال‌های اخیر از ۱۰کشور در سه قاره‌ی مختلف عکاسی شده است.
صالح تسبیحی، امین‌محمد جمالی، دنیا راد، پدرام سالمی، رضا صائمی، خسرو نقیبی و نادر داوودی عکاسانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه گروهی به نمایش درمی‌آید. آلمان‌، فرانسه، انگلیس، کره جنوبی، هندوستان، بنگلادش، ترکیه، امارات، گرجستان و آمریکا کشورهایی هستند که در قاب‌های نمایشگاه "شب سال نو" تصویر شده‌اند.
افتتاحیه‌ی عمومی نمایشگاه، پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه از ساعت ۵عصر تا ۹ شب خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای جمعه و شنبه نیز از ساعت ۱۱صبح تا ۸ شب به لید‌وما لانژ در آدرس چهارراه پاسداران، ابتدای خیابان دولت، پاساژ پرمهر، طبقه‌ی سوم مراجعه کنند.

 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسط لاله اسکندری در تهران اجرا مي‌شود
[h=2]پروژه کهکشان در قالب دیوارکوب کاشی[/h]


لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون این روزها مشغول اجرای پروژه «کهکشان» در قالب دیوارکوب کاشی برای منطقه ۶ تهران است.

به گزارش مهر، لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها مشغول آماده‌سازی دیوارکوب کاشی برای یکی از مناطق شهرداری تهران است، درباره برگزاری دومین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران گفت: با حضور تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن دوربین عکاسی و فیلمبرداری همه می‌توانند لحظات نابی را ثبت کنند و این جشنواره می‌تواند دریچه ای به سوی استعدادهایی باشد که در این حوزه فعالیت می‌کنند.وی در ادامه افزود: دستگاه تلفن همراه به عنوان وسیله ای همیشه همراه می‌تواند به ثبت لحظات کمک کند.به نظر من تلفن همراه یک پدیده جهانی است و اگر از تکنولوژی به درستی استفاده شود خلق آثار تازه ای را به همراه دارد.این هنرمند متذکر شد: حرفه من هنردستی است ولی اگر در همین حرفه هم از تکنولوژی درست استفاده شود خلق آثار تازه ای را به همراه خواهد داشت. این خلق قطعا بدون امکانات پیشرفته امکان‌پذیر نخواهد بود.بازیگر سریال «در چشم باد» با اشاره به اینکه فیلمسازی با موبایل در گذشته به رویا شبیه بوده است، گفت: اگر بیست سال پیش می‌گفتند که کسی با موبایل فیلم می‌سازد، بیشتر شبیه یک رویا بود اما امروزه می‌بینیم که تلفن همراه به عنوان مولتی مدیا حضور جدی در عرصه عکاسی و فیلمبرداری دارد و در سایه این حضور پر رنگ است که یک جشنواره مستقل به خود اختصاص داده است.اسکندری در پایان درباره آماده‌سازی پروژه «کهکشان» توضیح داد: این روزها مشغول آماده‌سازی پروژه «کهکشان» هستم.این پروژه یک دیوارکوب کاشی‌کاری برای شهرداری منطقه 6 است و تا قبل از عید آماده می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]پرفورمنس شعرخوانی ˝من گرگ خیالبافی هستم˝ در گالری محسن[/h]


حمید پورآذری با گروهی از هنرجویان افغان برای کمک به هنرمندان بیمار، پرفورمنس شعرخوانی ˝من گرگ خیالبافی هستم˝ را در گالری محسن اجرا می‌کند.



۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۱ اسفند ساعت 13:57

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ پرفورمنس شعرخوانی "من گرگ خیالبافی هستم" ترکیبی از شعر و حرکت است که با بهره‌گیری از شعرهای الیاس علوی شاعر افغان اجرا میشود.
این برنامه از امروز چهارشنبه تا جمعه (21 تا 23 اسفندماه) ساعت 18 در گالری محسن برگزار می‌شود و در کنار اجرای این اثر، نمایشگاه عکسی نیز برپا خواهد بود که عواید فروش آن به هنرمندان بیمار اهدا خواهد شد.
گالری محسن به نشانی خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، سمت راست، خ فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی پ42 زیرزمین اجرا خواهد شد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]یک عصر یک اثر در موزه هنرهای معاصر[/h]


بهمن بروجنی از هنرمندان نقاش،عصر روز دوشنبه 19 اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه و در کنار هنرمندان یک اثر هنری خلق کرد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بهمن بروجنی از هنرمندان ایرانی مقیم پارس عصر روز دوشنبه 19 اسفند ماه در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور مجید ملا نوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ودر کنار هنرمندانی همچون حسنعلی ذابحی ، محمدابراهیم جعفری، رضوان صادق زاده ، ایرج اسکندری، سهراب هادی، حبیب اله درخشانی، آریاسب دادبه ، هوشنگ فرزان ، احمد وکیلی، حسن سلطانی، حمید پازوکی، علی جمشیدی، حسن سروندی و... به خلق یک اثر هنری پرداخت.
بهمن بروجنی متولد 1321(بروجن) با خاتمه تحصیل در هنرستان، به دانشکده هنرهای تزیینی رفت واز دانش استادانی همچون مسیوژیرار، مسیو برونه، استاد بهزاد، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، هانیبال الخاص، حسین کاظمی، مادام تریان و... سود برد و در رشته های معماری، هنرهای حجمی ، نقاشی، گرافیک ونقاشی دیواری موفق به گذراندن دوره فوق لیسانس شد وسپس مدرک دکترای خود را در رشته هنرهای اسلامی از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد.
او در بیش از 200 نمایشگاه انفرادی وگروهی حضوری فعال داشته است. همچنین از این هنرمند 6 اثر با عنوان های؛ مرد با ظرف انار، دیگران کاشتند ما خوردیم ،ابرها وگل ، در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خانه هنرمندان در فروش نمایشگاه حمایت از هنرمندان ذی‌نفع نیست[/h]


جمشید حقیقت شناس مدیرگالری‌های خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان در قیمت‌گذاری آثار نمایشگاه ˝چراغ این خانه روشن است˝ هیچ سهمی نداشته است و 50 درصد عواید فروش آثار برای خود هنرمند و 50 درصد برای انجمن حمایت از هنرمندان است.
۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۱ اسفند ساعت 13:08

جمشید حقیقت‌شناس در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت:سال‌هاست که خانه هنرمندان قصد دارد که امکان مالی‌ای را برای کمک به هنرمندانی که دچار بیماری و یا مشکلات اقتصادی می‌شوند فراهم کند. همیشه هم از طریق این مرکز و با کمک شهرداری و وزارتخانه به طور غیرمستقیم راهی برای کمک به آن‌ها فراهم کرده بود.
عضو شورای عالی خانه هنرمندان افزود: بعد از آن بود که با این پیشنهاد مواجه شدیم که خود هنرمندان نیز می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، آن هم به واسطه ایجاد صندوقی که به کمک خود هنرمندان امکان اقتصادی را برای حمایت از دیگر هنرمندان به وجود بیاورد. این پیشنهاد قبول شد و درنهایت منجر به برگزاری نمایشگاهی با عنوان "در این خانه چراغی روشن است" در روزهای 17، 18 و 19 اسفند شد.
حقیقت شناس درباه علت انتخاب عنوان "چراغی در این خانه روشن است" برای این نمایشگاه گفت: علت این انتخاب به این بهانه بود که چراغ روشن در خانه، نشانگر نور امید و روشنی‌بخش برای هنرمندان در مکانی است که خانه آن‌ها به حساب می‌آید.
او افزود: تصمیم بر آن شد که این صندوق شبیه به یک اورژانس باشد برای هنرمندانی که هرکدام به نوعی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، نه این‌که از سوی خانه هنرمندان لیستی تهیه شود و فقط برای آن‌ها کمک اتفاق افتد. این فوریتی است برای هنرمندانی است که به ناگاه با مشکلاتی مواجه می‌شوند و البته برای کسی که در زندگی مشکلات عدیده‌ای در طول زمان برایش ایجاد شده نمی‌توان انتظار کمک از سوی صندوق حمایت از هنرمندان را داشت.
مدیر امور گالری‌های خانه هنرمندان ایران ادامه داد: با این تفکر و براساس همان ایده اولیه چنین نمایشگاهی برپا شد تا علاوه بر هنرمندانی که برای خرید آثار همکاران خود می‌آیند، مسئولان نیز با بازدید از نمایشگاه و خرید آثار به نوعی در این حرکت و کمک سهیم باشند و شکل کمک‌رسانی نهادها را از صرف کمک‌های مادی خارج کنیم.
جمشید حقیقت شناس درباره شیوه قیمت گذاری این نمایشگاه گفت: خانه هنرمندان در قیمت گذاری نمایشگاه هایی که در گالری های آن برپا می شود هیچ گاه نقشی ندارد و همواره قیمت گذاری آثار را برعهده خود هنرمندان می گذارد.
او افزود: در قیمت گذاری آثاری که در نمایشگاه چراغی در این خانه روشن است نقشی نداشته ایم و به قیمت گذاری هنرمندان احترام گذاشته ایم.
حقیقت شناس درباره نامتعارف بودن قیمت‌های آثار در این نمایشگاه در مقایسه با آثار هنرمندان گفت: عموم نقدهایی که به این نمایشگاه می شود معطوف به این موضوع است و همان طور که گفتم خانه هنرمندان در نامتعارف بودن قیمت ها سهمی نداشته است و اگر اثری از یک مجموعه یک هنرمند 2 میلیون قیمت گذاری شده بود در این نمایشگاه 10 میلیون قیمت گذاری شده است این به خواست خود هنرمند بوده و حتما تفاوت هایی با آثار دیگر او دارد.
او درباره تعداد آثاری که در این نمایشگاه به فروش رفته گفت: این نمایشگاه همچنان ادامه دارد و تاکنون برخی سازمان ها، شهرداری ها آثاری را رزور کرده اند و بخشی از آثار را خانه هنرمندان قرار است خریداری کند. هنوز تعداد و رقم فروش آثار مشخص نیست.
حقیقت شناس درباره شرایط ورود آثار به این نمایشگاه گفت: نمایشگاه در 5بخش مجسمه، نقاشی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، عکس، خط و نقاشی و خوشنویسی برنامه‌ریزی شد و آثاری از هنرمندان در همه گالری‌های خانه هنرمندان بر دیوار نصب شد تا با قیمتی که از سوی هنرمندان انتخاب شده بود به فروش برسند و نیمی از این مبلغ به صاحب اثر و نیمی دیگر به صندوق واریز شود. اگرچه بسیاری از هنرمندان با آگاهی از این موضوع علاقه به ارائه اثر داشتند، اما برگزاری نمایشگاهی آن هم به این شکل و با این هدف برای اولین دوره نیازمند دقت و تفکر بیشتری است که ناخودآگاه محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند؛ به همین خاطر در این اولین سال از تعداد کمتری اثر استفاده کردیم و هر گالری را به یکی از این شاخه‌ها اختصاص دادیم.
مدیر امور گالری‌های خانه هنرمندان ایران تعداد هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه را بیش از 100 هنرمند اعلام کرد و گفت: آنچه مهم است این‌که به واسطه برنامه‌ریزی‌ای که انجام شده کسانی که در این نمایشگاه شرکت کردند به صورت خودکار عضو صندوق شدند.

 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهریور ماه 93 در تهران:
[h=2]ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران برگزار می‌شود[/h]


دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از تغییر زمان برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران خبر داد و با اشاره به این که سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از رویداد های معتبر هنری در سطح بین المللی بوده گفت: برای ما استمرار برگزاری این رویداد اهمیت ویژه ای داشته و با جدیت زمینه برگزاری ششمین سمپوزیوم آن را فراهم می‌کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، همچنین دکتر کامیاب رییس ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در خصوص تغییر در زمان برگزاری این سمپوزیوم گفت: با توجه به نیاز به زمان بیشتر برای فراهم کردن شرایط حضور هنرمندان خارجی و نیز تامین سایر ملزومات برای ارتقای کیفیت برگزاری، زمان سمپوزیوم به 23 شهریور 93 تغییر یافت.بر همین اساس، تمام تلاش خود را برای برگزاری سمپوزیوم ششم با کیفیت مطلوب به کار خواهیم گرفت.رییس سمپوزیوم ششم در خصوص ساختار سمپوزیوم هم اشاره کرد که با توجه به سیاستگذاری انجام شده، هنرمندان حرفه ای خارجی و ایرانی در بخش اصلی در کنار یکدیگر حضور داشته و به رقابت می‌پردازند.همچنین با توجه به رویکرد همایتی سازمان، بخش دانشجویی هم طبق روال دوره های گذشته با حضور 10 دانشجوی رشته مجسمه سازی برگزار می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مسابقه عکاسی نمایش ˝شکلک˝ با موبایل ویژه تماشاگران[/h]


تماشاگران نمایش ˝شکلک˝ با کارگردانی کیومرث مرادی در روزهای ۷ و ۸ فروردین ماه 93 می‌توانند در مسابقه عکاسی موبایل این نمایش شرکت کنند.
۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۱ اسفند ساعت 13:59

به گزارش هنرآنلاین؛ نمایش "شکلک" با کارگردانی کیومرث صابری در دو اجرای نخست روزهای ۷ و ۸ فروردین‌ماه 93 مسابقه عکاسی تماشاگران (تنها با گوشی موبایل و بدون فلش) برگزار می‌شود و در هر شب یک نفر برنده جایزه یک تبلت خواهد شد.
مخاطبین می‌توانند عکس‌های خود را به همراه مشخصات کامل به نشانی ایمیلی که به زودی اعلام می‌شود ارسال نمایند. لازم به ذکر است این مسابقه عکاسی توسط اساتید عکاسی داوری شده و تماشاگران فقط مجاز به استفاده از دوربین تلفن همراه می‌باشند (بدون فلاش)
لازم به ذکر است در این مسابقه کیفیت عکس‌ها در نظر گرفته نخواهد شد بلکه سوژه و موقعیت انتخاب شده مورد داوری قرار می‌گیرد.
نمایش "شکلک" با بازی پانته‌آ بهرام، امیر جعفری، ستاره پسیانی و نوید محمدزاده از 8 بهمن 1392 روی صحنه رفته است.
این اثر در اجرای قبلی خود حدود 10 سال پیش نیز مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و جایزه بهترین متن نمایشی و بهترین بازیگری زن را برای بازی پانته‌آ بهرام از آن خود کرده است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور تهرانی‌ها در یک فشن شو



این روزها تالار وحدت میزبان سومین جشنواره‌ بین المللی مد و لباس فجر است، بازدید از سومین جشنواره‌ بین‌المللی مد و لباس فجر نشان می‌دهد مردم و غرفه‌داران در بخش‌های مختلف، رضایت چندانی از این جشنواره ندارند.

به گزارش ایسنا، در حالی‌که ‌عموم بازدیدکنندگان از کیفیت نامرغوب آثار گله دارند اغلب غرفه‌داران بخش فروش سومین جشنواره‌ بین‌المللی مد و لباس فجر معتقدند که تالار وحدت مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه مد و لباس نیست، حمید یوسفی، مسؤول بخش فروش جشنواره، پیش‌تر اعلام کرده، قرار بود این جشنواره مثل سال گذشته در مصلی برگزار شود، ولی در دقیقه‌ 90 به آن‌ها اعلام شده است که مکان برگزاری جشنواره به جای مصلی تالار وحدت خواهد بود.یوسفی 15 اسفند - روز افتتاحیه - بیان کرد با این اتفاق بخش زیادی از تولید کنندگان، در بخش فروش جشنواره از دور خارج شده‌اند ولی از حداکثر فضای تالار وحدت برای ارائه‌ آثار این جشنواره استفاده می‌شود.

این جشنواره به سلیقه‌ مردم شکل نمی‌دهد

یکی از بازدیدکنندگان این جشنواره که خانمی جوان است گفت: از نظر من نام این جشنواره، مد و لباس نیست! قاعدتا در جشنواره‌ مد و لباس باید آثار مطابق با نیاز مردم و البته خلاقانه و به روز عرضه شود تا مردم آن‌ها را بپسندند و خریداری کنند.
در حالی‌که می‌بینیم در این جشنواره آثار ارائه شده حتی بسیار نازل‌تر از محصولات مراکز خرید مناطق متوسط شهر هستند و مردم آن‌ها را نمی‌پسندند.او اظهار کرد: از نظر من با این آثار نمی‌توان به سلیقه‌ مخاطبان شکل داد. پیش از این وعده داده شده بود که در این جشنواره برندهای معروف ایرانی حضور دارند ولی می‌بینیم که جای اغلب برندهای معتبر در این جشنواره خالی است.از نظر من این جشنواره باید در انتخاب شرکت کنندگانش تجدید نظر جدی کند.

کیفیت آثار پائین، قیمت‌ها بالا!

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز درباره‌ این جشنواره گفت: فکر می‌کنم که بخش فروش از این جشنواره، از این مکان برای فروش آثار از پیش مانده‌اش استفاده کرده است. کیفیت محصولات پائین و قیمت‌ها بالاست.
او همچنین تاکید کرد: به طور کلی قیمت اجناس امسال نسبت به سال گذشته چند برابر شده و قدرت خرید مردم کمتر شده است.

سال گذشته بهتر بود

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز اظهار کرد: به طور کلی خرید از مراکز خرید را به جشنواره‌ فجر ترجیح می‌دهم و فقط برای بازدید به این جشنواره می‌آیم و با مقایسه‌ این جشنواره با جشنواره‌ سال گذشته، معتقدم که از هر نظر جشنواره‌ سال گذشته غنی‌تر بود.
در آن، تنوع طرح، مدل و قیمت وجود داشت. ضمن اینکه دسترسی به محل جشنواره هم به خاطر مترو و ... راحت‌تر بود.متاسفانه در طول روز به علت در طرح قرار داشتن منطقه‌ تالار وحدت، حتی امکان تردد با وسیله‌ی نقلیه‌ شخصی به این محل وجود ندارد.به اندازه‌ اجاره بهای غرفه، فروش نداشتمیکی از غرفه‌داران بخش فروش بیان کرد: متاسفانه بازار ما در این جشنواره بسیار کساد است. در حالی‌که حدود دو میلیون و نیم هزینه‌ اجاره بهای غرفه‌ این جشنواره را داده‌ام تاکنون حتی یک میلیون هم نفروخته‌ام.او با انتقاد از مکان برگزاری این جشنواره افزود: تعداد بازدیدکنندگان این جشنواره چند برابر کمتر از سال گذشته است و من علت آن را مکان جغرافیایی نامناسب این جشنواره می‌دانم.

هر روز از قیمت‌ها می‌کاهیم!

یکی دیگر از غرفه‌داران بخش فروش نیز ضمن گله از برگزاری این جشنواره در تالار وحدت اظهار کرد: دسترسی به این مکان برای مشتریان سخت است و همین موضوع باعث ریزش محسوس مخاطبان جشنواره شده است.
او با بیان این‌که اندازه‌ غرفه‌اش نیز نسبت به سال گذشه بسیار کوچک شده است، اظهار کرد: فضای غرفه به قدری کوچک است که ما ناگزیر اتاق پرو را حذف کردیم و تعداد کمتری از محصولات‌مان را به جشنواره آوردیم و از روز اول با مشاهده‌ استقبال کم مخاطبان هر روز از قیمت محصولات کاسته‌ایم ولی می‌بینیم که باز فروش اجناس بسیار اندک است.

طرح‌های تکراری

یکی از طراحان نیز که موفق به شرکت در این جشنواره نشده بود، درباره‌ آثار بخش طراحی این جشنواره گفت: این جشنواره در بخش
طراحی موفق نیست، چون همه‌ طرح‌های ارائه شده تکراری است و در عین حال نیز آینه کاری‌ها و تزئینات این لباس‌ها به گونه‌ای است که بحش زیادی از آن‌ها را غیر قابل استفاده کرده است.
او افزود: این طرح‌های زینتی هزینه‌بر هستند. ضمن اینکه بیشتر کارها مجلسی بوده و مناسب مصارف روزانه‌ مشتریان نیست.

آثارمان را یواشکی می‌فروشیم

یکی از غرفه‌داران بخش آموزشی این جشنواره نیز اظهار کرد: به ما گفته‌اند که فقط نمونه‌ کارهای دانشجویان‌مان را برای گرفتن سفارش می‌توانیم به این نمایشگاه ارائه کنیم و اجازه‌ فروش آن‌ها را نداریم.
البته ما گاهی برخی از آن‌ها را یواشکی می‌فروشیم ولی در صورتی که مسؤولان بفهمند به ما تذکر می‌دهند.او افزود: چاره‌ دیگری نداریم چون اغلب بازدیدکنندگان برای مشکلات رفت و آمد و ... وقتی متوجه می‌شوند مکان موسسه‌ ما شهرستان است سفارش نمی‌دهند.البته باید خاطر نشان کرد، از یک جشنواره‌ سه ساله‌ نوپا، انتظار نمی‌رود که در همه‌ بخش‌های خود عملکردی عالی داشته باشد، شاید به قول حمیدرضا قبادی - دبیر جشنواره - این رویداد هنری، همین که از سنگینی واژه‌ مزون در نزد برخی مسؤولان کاسته، نشان موفقیت آن است.با این همه انتظار می‌رود که ارزیابی جامع‌تر این جشنواره نشان ندهد که این جشنواره هر سال نسبت به سال گذشته افت داشته است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تمدید شد[/h]


سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تا دوشنبه (26 اسفند) به کار خود ادامه می دهد.


۱۳۹۲ پنج شنبه ۲۲ اسفند ساعت 10:57


به گزارش iهنر آنلاین به نقل از ستاد خبری و اطلاع رسانی سومین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، به دنبال استقبال علاقمندان از این جشنواره و درخواست به منظور تمدید آن، با تصمیم مسئولین جشنواره، جشنواره مذکور تا روز دوشنبه (26 اسفند) تمدید شد.
گفتنی است علاقمندان به منظور بازدید از جشنواره و خرید پوشاک می توانند تا 26 اسفندماه از ساعت 10 صبح تا 10 شب به مجموعه تالار وحدت مراجعه کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اختتامیه مسابقه نقاشی کودک برگزار شد[/h]


مسایقه نقاشی کودک با موضوع ˝لباس‌های زیبای ما˝ در جشنواره مد و لباس فجر با هدف آگاه سازی کودکان به اهمیت لباس برگزار شد.


۱۳۹۲ پنج شنبه ۲۲ اسفند ساعت 14:50



به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم اختتامیه بخش نقاشی کودک در حاشیه سومین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد. در ابتدای این برنامه که با حمایت مجله شهرزاد و موسسه آموزشی "پات" برگزار شد، "محمد سلیمی" مدیر موسسه توسعه آموزشی "پات" که یاور موسسه نیکوکاری "مهرآفرین پناه اصل" است با اشاره به اینکه این موسسه نیکوکاری از سال 84 با مدیریت فاطمه دانشور تاسیس شده است گفت: کمک به زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست هدف اصلی این مجموعه است. در این چند سال حدود 1400 خانواده تحت پوشش این موسسه قرار گرفتند و 10 هزار نفر یاور موسسه کار خدمت رسانی به افراد تحت پوشش موسسه را انجام می‌دهند.
او در رابطه با فعالیت‌های موسسه پات گفت: این موسسه تولید کننده لوازم کمک آموزشی برای سنین 3 تا 11 سال است و از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده است. دو برند آموزشی زیر مجموعه این موسسه هستند که تحت لیسانیس برندهای معتبر بین‌المللی فعالیت می‌کنند و فروش آنها وقف موسسه مهرآفرین می‌شود.
علی کاشفی مدیر کمیته هنری جشنواره نیز با بیان اینکه بخش فرهنگی هنری امسال به صورت جدی در جشنواره مد و لباس گنجانده شده است گفت: برای نهادینه شدن و رشد صحیح هر موضوعی باید از زمان کودکی کار روی آن را آغاز کنیم. به همین دلیل بخش نقاشی کودک با موضوع "لباس‌های زیبای ما" به این جشنواره اضافه شد. قصد ما این بود که از ابتدا ذهن بچه‌ها را به‌ اهمیت لباس جلب کنیم. می‌خواهیم کودکان متوجه شوند موضوع مد فرصتی برای انتخاب‌گری مستقل و اندیشه‌گری آنها است، و صرفا تبعیت از یک جریان مد نیست. اگر بچه‌ها متوجه پوشاک خودشان باشند و بر اساس روحیات و سلایق خود لباس انتخاب کنند در آینده در زمینه مد و لباس شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.
او اضافه کرد: حجم آثار رسیده شگفت‌آور بود و 300 کودک‌ نقاشی‌های خود را به جشنواره ارسال کردند. هیئت داوران از میان این آثار 32 نقاشی را برای نمایش در جشنواره برگزید که به تمامی آنها هدایایی اهدا خواهد شد. اما انتخاب سه اثر برگزیده به عهده بازدیدکنندگان گذاشته می‌شود.
پس از آن حاضرین در مراسم آرای خود را در صندوق انداختند و با شمارش آنها گلناز بوکانی‎نژاد، سیاوش داوودی و نرگس عرب‌سرخی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شده و جوایز خود را دریافت کردند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حاشیه جشنواره مد و لباس فجر[h=1]برگزاری کارگاه آموزشی ˝ تفرشی دوزی یا سوزن درویشی˝[/h]


کارگاه آموزشی ˝ تفرشی دوزی یا سوزن درویشی˝ توسط مدرس دانشگاه شریعتی برگزار شد.
۱۳۹۲ پنج شنبه ۲۲ اسفند ساعت 09:54



به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، روز چهارشنبه 20 اسفند در حاشیه سومین جشنواره مد و لباس فجر کارگاه آموزشی "تفرشی دوزی یا سوزن درویشی" در طبقه سوم تالار وحدت برگزار شد.
"مریم سماک‌جلالی" مدرس سوزن‌دوزی دانشگاه شریعتی با بیان اینکه این شیوه دوخت متعلق به استان مرکزی است افزود: این دوخت روی پارچه‌های نخی برای مصارفی مانند بقچه، حوله، سجاده و... انجام می‌شده است و از پارچه‌های سفید ابریشمی که درشت‌باف بوده و تار و پود آن قابل شمارش باشد استفاده می‌کردند.
او ادامه داد: رشته‌ای به نام طراحی دوخت در دانشگاه شریعتی داریم که سوزن‌دوزی‌های سنتی ایران در آن آموزش داده می‌شود. ما دوخت "تفرش‌دوزی" را که به صورت نواری دوخته می‌شود کاربردی کردیم. کار باید روی پارچه‌هایی انجام شود که تار و پود آن قابل شمارش باشد، چون نقشه کار روی پارچه پیاده نمی‌شود، بلکه با شمارش تار و پود پارچه و به صورت ذهنی انجام می‌شود.
سماک ضمن انجام سوزن‌دوزی و نشان دادن شیوه کار به هنرجویان گفت: این کار سه مرحله دارد. اولین مرحله دوخت شلال است که سخت‌ترین مرحله تفرشی دوزی است. شلال اول در حاشیه کار زده می‌شود و بقیه شلال‌ها به فاصله 5 تار یا پود دوخته می‌شود. اگر نقشه روی کاغذ کشیده شود و بر اساس آن پیش رویم طرح ما با نظم بهتری اجرا خواهد شد.
در ادامه کارگاه "مریم سماک" الگویی را که سه مرحله از کار را به صورت مجزا نشان می‌داد در اختیار هنرجویان قرار داد تا بتوانند با استفاده از آن طرح نهایی را بر روی پارچه پیاده کنند.
کارگاه‌های آموزشی سومین جشنواره مد ولباس فجر هر روز از ساعت 11 تا 13 با حضور مدرسین دانشگاه شریعتی برگزار می‌شود.

 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نخستین مسابقه عکس قاب‌های بهشتی برگزار می‌شود[/h]


جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با موضوع عکاسی از گلزار شهدای سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، جشنواره عکس «قاب‌های بهشتی» با موضوع عکس گلزار شهدای سراسر کشور و تلاش در جهت ثبت، گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دو سطح حرفه ای و شهروندی برگزار می‌شود.این مسابقه به همت شبکه تصویر (تصویرنت) با مشارکت اداره امور ایثارگران شهرداری تهران، خبرگزاری تسنیم و فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود.پاسداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،‌ تلاش در راه گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و افزایش محتوای دیجیتالی یادمان شهدا در فضای مجازی از اهداف این جشنواره ذکر شده است.این جشنواره با موضوع عکاسی از مزار شهدای دفاع مقدس شامل غبار روبی مزار شهدا، حضور خانواده های معظم شهدا، حضور دوستان و یاران درکنار تربت شهیدان، گرامی‌داشت شهدای گمنام، آثار، وصیتنامه ها و پیام های شهیدان در فضای گلزارهای شهدا برگزار می‌شود.شرکت در این مسابقه برای همگان آزاد است و در دو بخش عکاسی حرفه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود.در بخش عکاسی حرفه ای حداقل اندازه عکس باید 3000px در ضلع بزرگ در دقت 72dpi باشد و در بخش عکاسی شهروندی اندازه عکس اهمیت ندارد.از هرگونه ویرایش عکس که اصالت و رویکرد اسنادی آن را تحت تاثیر قرار دهد پرهیز شود.تعداد ارسال عکس برای شرکت در این مسابقه محدودیتی ندارد. شرکت کنندگان بایستی عکس های خود را در سایت tasvirnet.comبارگذاری کنند.در بخش داوری علاوه بر عکس، عنوان و توضیحی که بر آن داده می شود نیز امتیاز ویژه ای دارد.چنانچه عکسی برای چاپ در کتاب مربوط به این مسابقه انتخاب شود به ازای هر فریم عکس حرفه ای 500.000 ریال و هر عکس شهروندی 250.000 ریال به عنوان حق تالیف پرداخت می‌شود.

جوایز این مسابقه نیز به شرح زیر است:

بخش عکاسی حرفه ایرتبه اول: تندیس جشنواره ، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 15.000.000 ریالرتبه دوم: تندیس جشنواره، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 10.000.000 ریالرتبه سوم: تندیس جشنواره، لوح سپاس، کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 5.000.000 ریال

بخش عکاسی شهروندی

رتبه اول: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 4.000.000 ریالرتبه دوم: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 3.000.000 ریالرتبه سوم: لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 2.000.000 ریالرتبه چهارم تا دهم : لوح سپاس و کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ 1.500.000 ریالدبیر جشنواره نیز محسن محمدی است و داوران جشنواره متعاقباً اعلام خواهد شد.آخرین مهلت ارسال آثار به این مسابقه، 20 فروردین ماه سال 1393 اعلام شده است.پایان فروردین‌ماه نیز نتایج داوری آثار اعلام خواهد شد و طی مراسم اختتامیه‌ای که ۱۱ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار خواهد شد،‌ جوایز برگزیدگان اهدا می‌شود.نشانی دبیرخانه: تهران - خیابان سمیه - نرسیده به استاد نجات اللهی - پلاک 241- ساختمان مجامع - طبقه دوم.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هنرمندان ایرانی «نفت» را سوژه قرار دادند

«طلای سیاه» در تهران و نیویورک





شرق: مجموعه طلای سیاه عنوان نمایشگاهی است حول ایده نفت که فراخوان آن در تاریخ پنجم‌مهر 1392 اعلام شد و آثار با نمایشگاه‌گردانی ویدا زعیم، لیلا وارسته و به اهتمام گالری شیرین و گالری هما جمع‌آوری شد. این نمایشگاه 22 فروردین 1393 در تهران رونمایی خواهد شد و سپس بخشی از این کلکسیون برای نمایش به نیویورک خواهد رفت. قرار است قطعاتی نیز از هنرمندان صاحب‌نام به شکل مدعو و خارج از چارچوب رقابتی فراخوان طلای سیاه به نمایش درآید؛ در میان اسامی هنرمندان نمایشگاه فروردین‌ماه نام‌هایی چون کوروش شیشه‌گران، ویم دلووی (بلژیک)، پرستو فروهر، بابک کاظمی، احمد نجات (ترکیه)، مهرداد محب‌علی، آزاده آویژه، علیرضا معصومی، لادن بروجردی، بهنام کامرانی، سپهر بختیاری، فیروز فرمانفرماییان، فرشاد لباف، امین روشن، آزاده قطبی، سارا سامری، امیرحسین حشمتی، مهدی نبوی، سعید فراهانی، جمشید بایرامی، ایمان صفایی، محمد خداشناس، آرین لواسانی، نیما سنبلستان، فرناز ربیعی جاه، کاویان هازلی، احمد نژاد، حمزه فرهادی، نگار وارسته، امیرنصر کم‌گویان، ندا ظرفساز، نادیا غیایی‌فر و سیامک نصر به چشم می‌خورد.







.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعلیق نمایشگاه‌های صنایع دستی در برخی کاخ - موزه‌ها


پاسخ معاون صنایع دستی به هنرمندان دلگیر


پولی شدن غرفه‌های برخی نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی، برگزاری این نمایشگاه‌ها را در بعضی کاخ - موزه‌های پایتخت و همچنین بعضی شهرهای کشور به حالت تعلیق درآورده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی‌ کشور چندی پیش اعلام کرد «حدود 400 نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 93 در سراسر کشور برگزار می‌شود» اما ظاهرا برخی از آن‌ها به‌دلیل گرفتن پول از هنرمندان برای حضور در این نمایشگاه‌ها، به حالت تعلیق درآمده است.

بهمن نامورمطلق به‌دنبال اعتراض برخی هنرمندان صنایع دستی به پولی شدن این نمایشگاه‌ها و دلگیری آن‌ها از برگزار نشدن نمایشگاه‌های صنایع دستی در بعضی شهرها، اظهار کرد: با برپایی غرفه‌های رایگان موافقم؛ اما برخی استان‌ها‌،‌ مشکلات و کمبود بضاعت مالی دارند که حتی نتوانسته‌اند حقوق و پاداش پایان سال را به کارمندان پرداخت کنند.


او در عین حال به خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: البته در سال‌های پیش هم برخی نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی از هنرمندان شرکت‌کننده‌، مبالغی را می‌گرفتند و این‌طور نبود که برای اولین‌بار چنین اتفاقی رخ داده باشد.


وی ادامه داد: نوروز امسال هم مانند سال‌های قبل در بعضی شهرها مانند تهران‌، اتحادیه‌های صنایع دستی درخواست دادند، مسوولیت برپایی نمایشگاه‌ها را برعهده بگیرند و در برخی استان‌ها مانند آذربایجان شرقی نیز معاونت صنایع دستی مسوولیت کار را برعهده گرفت که با وجود بضاعت مالی و اعتبارات اندک،‌ بسیاری از غرفه‌ها را رایگان در اختیار هنرمندان گذاشتند‌؛ ولی به‌دلیل هزینه‌هایی که باید صرف استقرار نگهبان و غرفه‌آرایی می‌کردند، مجبور شدند از هنرمندان هزینه‌ای را بگیرند.

نامورمطلق اظهار کرد: اطلاع دارم این غرفه‌ها از 150 هزار تومان تا 450 هزار تومان و حتی در برخی موارد تا یک میلیون تومان برای کل تعطیلات اجاره داده می‌شود.

وی گفت: شخصا با برپایی غرفه‌های رایگان بسیار موافقم و در جاهایی که نیاز باشد حتما به هنرمندان کمک می‌کنیم تا در نمایشگاه حضور داشته باشند‌، حتی از برخی استان‌ها خواستیم تا در صورت مواجه شدن با هنرمندانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، با آن‌ها مدارا کنند.

او تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم هزینه‌ی غرفه به هنرمندان فشار وارد کند و آن‌ها به این خاطر، نمایشگاه‌های صنایع دستی را ترک کنند.

البته نامورمطلق این توضیح را هم داد‌ که نمایشگاه‌هایی که به اتحادیه‌ها مربوط می‌شوند، از حوزه‌ی اختیار معاونت صنایع دستی خارج هستند و در هر حال، آن‌ها هم هزینه‌هایی را متقبل شده‌اند و نمی‌توانند متضرر شوند.

معاون صنایع دستی درباره‌ی به تعلیق درآمدن نمایشگاه‌های نوروزی صنایع دستی در برخی کاخ - موزه‌های پایتخت نیز گفت: توافق اولیه این بود که در کاخ - موزه‌ها هم نمایشگاه‌ صنایع دستی برگزار شود، اتحادیه‌ای هم برای غرفه‌بندی تقاضا داد‌، مبالغی هم به این منظور از شرکت‌کنندگان می‌گرفت، شاید این مبلغ زیاد بوده و هنرمندان نتوانسته‌اند در آن شرکت کنند. شنیده‌ام برخی از آن‌ها، برگزار نشده و به حالت تعلیق درآمد‌ه‌اند. با این حال، نوروز امسال حتما در شهر تهران و شهرستان‌های آن، نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌شود.





.
 
آخرین ویرایش:

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]با هنرمندانمان چه می‌کنیم؟
[/h]
[h=1] وقتی دیوارهای ایران از جرثقیل می‌افتد...

[/h]



چند روز از انتقال مجسمه‌های پرویز تناولی به موزه‌ی هنرهای معاصر می‌گذرد. ماجرای جابه جایی آثار این هنرمند میان خانه‌اش و موزه‌های مختلف تهران بیش از هر چیزی این نگرانی را ایجاد می‌کند ‌که چه بر سر میراث ایرانی می‌آید؟ به ویژه وقتی‌که خبر می‌رسد در این جابه‌جایی‌ها، برخی آثار تخریب شده‌اند.


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشمکش 10 ساله‌ی پرویز تناولی با شهرداری هنوز راه به جایی نبرده است. در یک طرف درگیری یک هنرمند باسابقه قرار دارد که افکار عمومی را پشت خود دارد و در طرفی دیگر سازمان عریض و طویل و پر ریخت و پاش شهرداری است که می‌تواند یک شبه جرثقیلی بیاورد و آنچه‌ ادعای مالکیتش را دارد بر پشت آن ببندد و ببرد!
بنابراین طبیعی است که هر قدر، پرویز تناولی اصرار رسانه‌ای شدن ماجرا را دارد تا شاید با فشار افکار عمومی بتواند آثارش را پس بگیرد، شهرداری سعی می‌کند که ماجرا در خفا حل و فصل ! شود. البته که مسوولان شهرداری امتناعشان از رسانه‌ای شدن منازعه را به خاطر شخص تناولی و حفظ چهره‌ی مردمی او عنوان می‌کنند.

و اما اصل منازعه:
تناولی می‌گوید که آثارش را 10 سال پیش به شرط تبدیل شدن خانه‌اش به موزه و نمایش آثارش در همان‌جا به شهرداری فروخته است، در مقابل امیر عبدالحسینی، مدیرهنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهردار هم می‌گوید که قرار داد خانه با قرار داد آثار جدا از هم منعقد شده‌اند و در حالی‌که قرار داد خانه با یکی از شهرداری‌های مناطق بسته شده و ممکن است که طبق گفته‌ی او یک‌ساله فسخ شده باشد، قرار داد آثار با سازمان فرهنگی هنری شهرداری بسته شده و در نتیجه ادعای مالکیت به آثار فروخته شده مهمل است.


تناولی می‌گوید شهرداری، خلف وعده کرده، بعضی از آثار را به جای نمایش در خانه‌اش که قرار بود موزه‌ شود در موزه‌ی امام علی(ع)، نمایش می‌دهد و بدتر اینکه بعضی از آن‌ها را هم در انباری‌های شهرداری انباشته، و چه بسا فروخته است. عبدالحسینی هم در پاسخ به این موضوع به خبرنگار ایسنا گفت که اولا انباری نه و گنجینه! و دوما این که یک موزه نمی‌تواند همه‌ی آثار یک هنرمند را نمایش دهد و در گنجیمه گردانی نوبت به آثار دیگر هم خواهد رسید. از آن‌مهمتر اینکه دیگر مسوولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری این پرسش را مطرح می‌کنند که برای نمایش آثار تناولی چه جایی بهتر از موزه‌ی امام علی(ع) است؟ آن‌ها در لفافه، این بحث را هم مطرح می کنند که با توجه به عرضه آثار تناولی در سال‌های اخیر در حراجی‌های شیخ‌نشین‌ها، او می خواهد این آثار را احتمالا با قیمتی چند برابر مورد معامله، به پول تبدیل کند.


به هر حال، بحث مجسمه‌های تناولی و ادعای مالکیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری بر آن، چندی است که به دادگاه کشیده و حکم قضایی هم درباره‌ی آن صادر شده است، ولی ظاهرا شهرداری با نحوه‌ی اجرای حکم هم به مشکل بر خورد. چنانچه در حالی‌که دادگاه حکم کرده بود تا پایان حل منازعه، آثار به دست شخص ثالث (حافظ اموال)، سپرده شود، این سازمان، حکم قضایی جدیدی گرفت که به موجب آن آثار باید به موزه‌ی هنرهای معاصر منتقل شوند چون به گفته‌ی عبدالحسینی شخص ثالث که باید محل وثوق باشد از شاگردان تناولی بوده و آثار را به خانه‌ی تناولی منتقل کرده‌است.


سازمان فرهنگی هنری شهرداری، چند شب پیش برای انتقال آثار به موزه‌ی هنرهای معاصر اقدامی حیرت انگیز کرد. این سازمان ماموران یا به قول عبدالحسینی کارشناسان خود را به خانه‌ی تناولی فرستاده و چون تناولی درب خانه را باز نکرده قفل خانه‌ای او را شکسته و آثار را طوری به موزه‌ی هنرهای معاصرتهران متنقل کرده‌اند که به گفته‌ی تناولی سه اثر «دیوارهای ایران»، «یادبودی برای فرهاد کوه‌کن» و «شیرین و فرهاد در این جابه جایی آسیب‌ جدی دیده‌اند.

البته هر دو طرف از اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای انتقال آثار به موزه‌ی هنرهای معاصر، روایت‌های متفاوتی دارند. با این حال هر دو تائید می‌کنند که ماموران شهرداری سه بار برای گرفتن آثار به خانه‌ی تناولی مراجعه کرده و بار سوم قفل درب را شکسته و به خانه رفته‌اند.


اخیرا امیر عبدالحسینی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا،‌ برای برگزاری مناظره با تناولی و وکلای دو طرف اعلام آمادگی کرد.

***
به گزارش ایسنا مستندات حاکی از آن است که در جریان این جا‌به جایی‌ها برخی آثار آسیب دیده‌اند. برای تائید این ماجرا تناولی ویدوئی از حمل آثار منتشر کرده که در آن یکی از آثار او به شکل نامناسبی به بالای جرثقیل منتقل و حین جابه‌جایی سقوط می‌کند!

هیچکس نمی تواند به این مهم توجه نکند که این آثار میراث ملی ما هستند، به نظر می‌رسد که شاید به جای اعتراض به کشورهای دیگر که چرا به داشته‌های ما، دندان تیز کرده‌اند؟ راهی برای حفظ آن‌ها پیدا کنیم که بعدها به ناتوانی در نگهداری میراثمان متهم نشویم تا به همان بهانه هم برگرداندن آثار ربوده‌ شده‌مان را از ما سلب کنند!

فارغ از چگونگی ختم ماجرا و حکم نهایی دادگاه، نکته‌ای دیگر که پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسد، نحوه‌ی برخورد مسوولان با یک هنرمند پیشکسوت است.
زمانی شهرداری تصمیم می‌گیرد که خانه‌ی تناولی را موزه کند و آثارش را می‌خرد که در موزه بگذارد و بعد می‌گوید که پشیمان شدیم، به خانه‌ات برگرد ولی آثارت مال ماست! و بعدها روزی هم می‌رسد که با جرثقیلی به خانه‌اش می‌رود و آثار را می‌برد...


چیزی که این وسط ولی جای پرسش دارد، جایگاه و ارزش هنرمندان، بویژه هنرمندان ‌پیشکسوت نزد مسوولان است.









.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1] آخرین وضعیت آثار تناولی از زبان وکیل پرونده

[/h]







وکیل پرویز تناولی گفت: بردن آثار از منزل موکلم برخلاف قانون بوده و پس از تعطیلات نوروز، شکایت کیفری خود را برای بازگرداندن آثار، به دادگاه ارائه می‌کنیم.

صدرالدین ماحوزی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بلافاصله بعد از بردن آثار، ما پلیس را در جریان گذاشتیم و گزارش نحوه بردن آن‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دادیم، چون رفتاری که توسط مأموران حمل آثار صورت گرفته برخلاف قانون بوده است. بر اساس دستور موقتی که از طرف دادگاه صادر شده بود باید علاوه بر 11 اثری که بازپس گرفته بودیم، 46 اثر دیگر را هم به ما تحویل می‌دادند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

او افزود: وقتی از آن‌ها خواستیم آثار را به ما تحویل بدهند گفتند آن 46 اثر در گنجینه نگه‌داری می‌شود، در حالی که این کار هم نقض غرض محسوب می‌شود، چون آثار را به منظور نمایش از آقای تناولی گرفته بودند.

وکیل تناولی با اعتقاد به اینکه کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران غیرقانونی بوده است، گفت: متاسفانه رییس دادگاه به هر دلیلی نتوانسته به وظیفه قانونی خود عمل کند. او از دستور موقتی که صادر شده بود عدول کرده و به مأموران حکم بردن آثار را داده است. این حکم از نظر من که حدود 40 سال است وکالت می‌کنم، هیچ‌گونه وجهه قانونی ندارد. 600 میلیون تومان پولی هم که بابت آثار به آقای تناولی داده بودند به آن‌ها عودت داده شده است.

او همچنین عنوان کرد: آثار بدون اطلاع من و آقای تناولی و در روزی که حافظ و امین آثار در مأموریت بوده، با وضع اسفناکی برده شده است. بردن آثار بدون حضور امین و نظارت او صددرصد غیرقانونی است. ما گزارش مأموریت او را ضمیمه پرونده کرده و به دادگاه ارائه خواهیم داد.

ماحوزی درباره روند پیگیری این پرونده گفت: ما منتظریم تعطیلات نوروز تمام شود تا شکایت کیفری کنیم. آقای تناولی و خود من در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌بریم. در طول سال‌های گذشته روال بر این بوده که معمولا از 15 اسفند تا 15 فروردین، حکمی اجرا نمی‌شود، مگر اینکه حکم خاصی باشد. حالا اگر این موضوع را درنظر نگیریم، نحوه بردن آثار و صدماتی که به آن‌ها وارد شده از نظر اخلاقی پذیرفتنی نیست و با آثار ارزشمند آقای تناولی مثل لاشه گوسفند رفتار شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: ادعای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مبنی بر تعلق آثار به بیت‌المال، ادعای غلطی است و آثار پس از بازگرداندن میزان پول قیمت‌گذاری‌شده در زمان عقد قرارداد، متعلق به شخص آقای تناولی هستند.






.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یادی از نخستین بانوی مینیاتوریست ایرانی





اول فروردین‌ماه سال‌روز درگذشت «کلارا آبکار» است؛ هنرمندی که او را نخستین بانوی مینیاتوریست ایرانی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلارا آبکار در سال 1294 در یکی از خانواده‌های ارمنی جلفای اصفهان که در تهران سکونت داشتند، متولد شد. هنر در خانواده آبکار بیگانه نبود و خواهران و براداران کلارا به هنر عکاسی علاقه داشتند و آن را دنبال می‌کردند.

علاقه او به نگارگری از همان دوران کودکی شکل گرفت. به خاطر همین علاقه بود که در سال 1314 به مدرسه صنایع قدیمه رفت. او دوره عالی مینیاتور را در هنرستان عالی مینیاتور (که بعدها به آن، نام‌های هنرستان عالی هنرهای ایرانی و هنرستان هنرهای زیبای کشور داده شد) گذراند. آبکار علاوه بر گرفتن مدرک دیپلم در رشته نگارگری، هنر نقشه گره را نیز آموخت و در سال 1320 از سوی وزارت پیشه و هنر گواهینامه درجه اول هنر را گرفت.




اثر کلارا آبکار


او پس از ورود به هنرستان بانوان تهران، مکتب نگارگری اسلامی - ایرانی را از اساتیدی مانند هادی تجویدی، علی درودی و همچنین طاهرزاده بهزاد آموخت. این هنرستان از نخستین مراکز هنری در ایران بود که مخصوص زنان علاقه‌مند به هنر ساخته شده بود و روی آموزش شیوه‌های بومی و سنتی هنرهای ایرانی متمرکز بود. در هنرستان عالی هنرهای زیبا نیز زیر نظر استاد علی کریمی، استاد مقیمی تبریزی، عبدالله باقری، استاد زاویه و نصرت‌الله کریمی هنر را ادامه داد.

این هنرمند پس از به پایان رساندن تحصیلات خود، در اداره هنرهای زیبای کشور استخدام و مشغول به کار شد. وقتی در سال 1368 بازنشسته شد، به او گواهینامه درجه یک استادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا کردند.

آبکار در کنار مینیاتور، هنر نقش گره (هندسه نقوش) را از استادحسین کاشی‌تراش آموخت. آموختن گره باعث شد او به شیوه منحصربه‌فردی در زمینه تذهیب دست پیدا کند. تذهیب سفید با نقش بته‌جقه آبکار، یکی از آثار معروف این هنرمند در دوران معاصر است.

این هنرمند اولین نمایشگاه آثار خود را در سال 1367 در موزه هنرهای ملی ایران برگزار کرد. او در کارهایش از طبیعت بی‌جان، گل‌ها و مناظر اسب‌سواری به وفور بهره می‌گرفت. همچنین او برای نگارگری‌هایش از شخصیت‌های ادبیات ایران مانند لیلی و مجنون استفاده می‌کرد.





اثر کلارا آبکار


او به المان‌ها و اصول هنر ملی نیز اهمیت می‌داد و آن‌ها را در کارهایش به خوبی می‌توان مشاهده کرد. همچنین آبکار در کارهایش از چهره زنان که به شیوه قلم‌زنی کار می‌شدند، بهره می‌گرفت. او در تابلوهایش از رنگ‌هایی با طیف‌های متنوع و اغلب سفید، سبز، زرد، قهوه‌ای و ارغوانی با زمینه سیاه استفاده می‌کرد. او در مینیاتورها و قلم‌گیری‌هایش از رضا عباسی و حسین بهزاد تأثیر می‌گرفت.

آبکار در زمینه‌های مختلفی مانند تذهیب، تشعیر، گره‌چینی و نقاشی زیرلاکی کار می‌کرد. از تابلوهای او می‌توان به «انوشیروان و بزرگمهر»، «شکار بهرام»، «یوسف و زلیخا»، «پیرزن و سلطان سنجر»، «مجلس شیخ صنعان»، «دختر ترسا»، «بزم» و «باده عشق» اشاره کرد.

آثار این هنرمند در موزه‌های مردم‌شناسی، موزه هنرهای ملی و موزه ملی ارمنستان نگهداری می‌شوند. خانه این هنرمند نیز اکنون برای آموزش و نمایش هنر نگارگری در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. آبکار در سال 1371 حدود 300 اثر هنری خود را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داد.

موزه آثار آبکار در سال 1373 در روز جهانی موزه در کاخ - موزه سعدآباد افتتاح شد. نقاشی‌های آبرنگ، مستندسازی اشیای موزه‌ی مردم‌شناسی، هنرهای تزیینی، نقاشی‌های زیرلاکی و روغنی این هنرمند در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند. موزه مینیاتور این هنرمند در دوره حکومت محمدرضا پهلوی ساخته شد. پس از انقلاب و در سال 1373 تغییراتی در فضای داخلی آن به‌وجود آمد و با نمایش آثار آبکار به کار خود ادامه داد.

کلارا آبکار در نخستین روز سال 1375 درگذشت و در قبرستان ارامنه به خاک سپرده شد.











.
 
بالا