[اخبار سینما] - جشنواره فیلم فجر

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]محمد مهدی عسگرپور:[/h][h=1]به هر چیزی می توان گفت کلیشه[/h]نشست پرسش و پاسخ فیلم «مهمان داریم» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور با حضور عوامل فیلم ۱۷ بهمن در کاخ جشنواره برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره فیلم فجر، این فیلم داستان پدر و مادری است که سه فرزندشان شهید شده‌اند تصمیم می‌گیرند تا تنها پسر جانباز خود را از آسایشگاه به خانه منتقل کنند. خبر آمدن یک میهمان گرانقدر، کار‌های زمین مانده و دلشوره پذیرایی، دغدغه‌های پیش روی آنهاست.
محمدمهدی عسگرپور کارگردان این فیلم در ابتدای جلسه توضیح داد:«این فیلم از طرح چند صفحه ای شروع شد که توسط آقای محمدی پیشنهاد شد و بعد فیلمنامه را نوشتیم و وارد مرحله تولید شدیم.»
او همچنین درباره ریتم کند فیلم متذکر شد:«ما داریم به یک زندگی اشاره می کنیم قصه ترمینتاتور که نیست، زندگی یک پیرمرد و پیرزن است در خانه ای که دارد فرو می ریزد. یک بار درباره داستان فکر کنید؛ چه ریتمی را مناسب می بینید.البته به این معنا نیست که من بگویم که فیلم من کامل است. موقعی که داشتم می نوشتم می دانستم که ممکن است دوستی بگوید ریتم کند است.»
این کارگردان درباره کلیشه در این فیلم توضیح داد:«ما تقریبا می توانیم هر چیزی که در این فیلم و فیلم های دیگر هست بگوییم کلیشه است.برای فرار از کلیشه چه باید کرد، در مورد خانواده ای که هفتاد سال در آن خانه زندگی می کنند حوض شان آن طور می شود. ماهی قرمز و این ها را هم ببخشید»
او همچنین درباره پایان بندی فیلم گفت:«پایان این کار خیلی مهم بود که چگونه تمام شود، بستگی به این دارد که من چه هدفی دارم؛ غافلگیری مخاطب یا مسایل دیگر. ورژن های دیگری هم برای پایان می شد داشته باشیم. ولی انتظار این است که هلو برود تو گلو و مخاطب درباره فیلم تفکر نکند.»
عسگرپور درباره نورپردازی فیلم متذکر شد:«نورپردازی این فیلم در دو بخش است. بخش اول و بخشی که بچه ها می آیند که در بخش دوم درخشندگی و شفافیتی رخ می دهد.»
او متذکر شد:«مونتاژ اولیه فیلم که تمام شد ۱۴۰ دقیقه بود؛ اما سی دقیقه آن را حذف کردیم. این بخش می توانست آن قسمت روابط خانواده را نشان دهد.»
منوچهر محمدی تهیه این فیلم نیز گفت:«طبیعتا دو فیلم آخرم «بوسیدن روی ماه» و «مهمان داریم» که در مورد خانواده شهداست و این واکنش ناخودآگاهی است که در ذهن من شکل گرفته است زیرا در سالیان اخیر شاهد رفتارهایی هستیم که انگار رسما باوری به خدا و معاد و قیامت ندارند فکر کردیم حداقل پرداختن به خانواده شهدا مایه شرمساری بعضی شود که خیلی بی محابا کارهایی می کنند که زیبنده یک مسلمان نیست.»
او همچنین درباره این موضوع که آیا این فیلم نگاهی به فیلم «عشق» هانتکه داشته گفت: «من اصولا کم فیلم می بینم، بیشتر می خوانم. هنوز فیلم را ندیده ام ولی درباره اش شنیده ام و برای من این جور نبود این فکر که تجربه تازه ای در فیلم انجام دهیم و مرز آن عالم و این عالم انجام دهیم مهم بود که عسگرپور زحمت اصلی را کشید.
بهروز شعیبی بازیگر فیلم درباره نقش اش توضیح داد:«من با یک پرسوناژ طرف بودم که آن پرسوناژ به من می گفت چگونه باید باشم. به شخصه معتقد نیستم که نقش های تلخ را بازی می کنم. این اولین بار است که یک پرسوناژ متفاوت بازی کرده ام.»
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ايران سينماي متفاوتي دارد[/h]گپ وگفتي کوتاه با مهمانان خارجي جشنواره درباره سينماي ايران، فضاي جشنواره سي ودوم و آثار جالبي که در اين دوره به نمايش درآمدند.





امسال جشنواره فيلم فجر، با حضور پررنگ مهمانان خارجي از داوران بخش بين الملل گرفته تا مديران جشنوارههاي صاحبنام سراسر جهان و صاحبان کمپاني هاي تهيه و فروش آثار سينمايي در بخش بازار، رنگ و بوي ديگري به خود گرفت. حضور بزرگان جهان فيلمسازي نظير ويتوريو استورارو، فيلمبردار سرشناس ايتاليايي و برنده سه جايزه اسکار در کنار کارگاههاي آموزشي پرباري که از روز نخست جشنواره تاکنون برگزار شده، شور و شوق تازهاي را براي اهالي سينما و علاقهمندان به عرصه فيلمسازي رقم زده است.
ديشب مهمانان خارجي که در مراسم اختتاميه بخش بين الملل دعوت داشتند، در هتل پارسيان آزادي گردهم آمدند و پس از اهداي جوايز و اعلام نتايج نهايي به گپ وگفت درباره فضاي کلي جشنواره و اظهارنظر درباره آثار سينماي ايران پرداختند. ويرا لانگرووا، نماينده جشنواره بين المللي فيلم کارلووي واري از جمهوري چک و آن دميگرو، نماينده جشنواره فيلمهاي ايراني در استراليا از جمله کساني بودند که در اين مراسم حضور داشتند و درباره ارزيابي شان از فيلمهاي ايراني سي ودومين جشنواره فيلم فجر با نشريه روزانه گفت وگو کردند. جشنواره فيلم کارلووي واري يکي از مهمترين جشنوارههاي اروپايمرکزي و شرقي به شمار ميرود و جايزه اصلي آنکه «گوي بلورين» نام دارد، تاکنون نصيب بسياري از آثار برجسته سينماي ايران شده است.
از ميان اين آثار ميتوان به نام فيلمهايي نظير «بيست» ساخته عبدالرضا کاهاني، «عروس آتش» با بازي حميد فرخنژاد و «پله آخر» با بازي ليلا حاتمي اشاره کرد. سيلويا اينگمارسون که يکي از تدوينگران برتر جهان در حوزه سينما و تلويزيون است نيز در مراسم اختتاميه حضور داشت و علاوه بر داوري در بخش جام جهان نماي بين الملل جشنواره، در کارگاه آموزشي تدوين نيز حضور پيدا کرد و به معرفي و توضيح برخي مباحث مهم در اين رشته پرداخت. اينگمارسون تدوين بسياري از فيلمهاي سينمايي و مستند برگمان را به انجام رسانده که از اين ميان ميتوان به «فاني و الکساندر» معروف اشاره کرد. آکوس کواچ نيز از جمله داوران خارجي بود که در جشنواره فجر امسال حضور داشت. اين زيباييشناس و پژوهشگر رسانه که براي نخستين بار از مجارستان به ايران سفر کرده، تاکنون دبيري جشنواره بين المللي فيلم جوانان فالودي و مسابقه عکس بوداپست را برعهده داشته است. فرانک مانيون، تهيه کننده ايرلندي تبار که ساکن لندن و صاحب کمپاني سوايپ فيلمز است از سفرش به ایران و علاقه غیرقابل انکارش به سینمای ایران گفته است.



سفري ماجراجويانه براي کشف فيلمهاي ايراني /
ويرا لانگرووا/ جمهوري چک و آن دميگرو/ استراليا
ويرا لانگرووا: من به عنوان نماينده فستيوال کارلووي واري در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا کردم تا ضمن تماشاي آثار به نمايش درآمده در سيودومين جشنواره فيلم فجر، تعدادي از فيلمهاي برگزيده و جذاب جشنواره را براي نمايش در فستيوال کارلووي واري و همچنين جشنواره فيلمهاي ايراني در پراگ انتخاب و معرفي کنم. من شخصا به فيلمهاي ايراني بسيار علاقه مندم، چون سينماي ايران حاوي مشخصه هاي جالبي است. از همه مهمتر، اين فيلمها شيوه زندگي ايرانيها را به خوبي نشان ميدهند و اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است. از ميان آثار به نمايش درآمده در جشنواره امسال فيلم فجر، من «قصه ها» به کارگرداني رخشان بني اعتماد و «رد کارپت» را بسيار پسنديدم. به نظرم «قصه ها» فيلم بسيار جالبي است و اميدوارم بتواند به موفقيت هاي آتي دست پيدا کند. همچنين اميدوارم بتوانيم اين فيلم را در جشنواره فيلم کارلووي واري نمايش دهيم.
آن دميگرو: من هم به عنوان نماينده جشنواره فيلمهاي ايراني از استراليا به ايران سفر کردم تا به تماشاي آثاري که در جشنواره فيلم فجر ارايه شدند، بنشينم. تا اينجا از تماشاي فيلمها بسيار لذت بردهام و چند فيلم نيز جزء آثار محبوبم قرار گرفتند، از جمله فيلمهاي «فردا»، «انارهاي نارس» و «تمشک» که به طرز ويژهاي نظر من را به خودش جلب کرد و دوستش داشتم. به نظرم اين فيلم از ساختار بسيار قوي و جذابي برخوردار است.
***
احساسات شگفتانگيز ايرانيها
آکوس کواچ/ مجارستان عضو هيات داوران بین الادیان
در اين مدت، به عنوان عضو هيات داوران به تماشاي ۲۲ فيلم نشستم و ميتوانم بگويم از نگاه ما اروپايي ها، شيوه فيلمسازي ايرانيها از شکل کاملا ويژه و متفاوتي برخوردار است. بيشتر از مسايل تکنيکي، اين دغدغه هاي احساسي و حساسيت هاي انساني هستند که در فيلمهاي ايراني بسيار برجسته و چشمگير به نظر ميرسند. کاربرد موسيقي نيز، دومين مولف هاي است که در فيلمهاي ايراني بسيار جلب نظر ميکند. به بيان ديگر، مضمون احساسي به همراه چاشني موسيقي، خط اصلي دراماتيک آثار ايراني را ميسازند. همچنين، مولفه هاي تاريخي نيز در سينماي ايران از اهميت بالايي برخوردارند که البته آشنايي با فضاي تاريخ ايران، انرژي بسيار بالايي ميطلبد و به همين علت نيز تجزيه و تحليل مسايل تاريخي ايران به مدت زمان طولاني تري نياز دارد. اينجا کشوري ۷۰ ميليوني است که با وسعت عظيمش، از انرژي فوق العاده اي برخوردار است. اين نخستين بار است که من به ايران سفر ميکنم و با سينماي ايران آشنا ميشوم. نکته جالبي که پس از تماشاي آثار ايراني به نظرم بسيار جالب رسيد، ميزان احساساتي بودن و نمايش احساسي بازيگران زن و مرد ايراني در مقايسه با اروپايي هاست که طبعا بسيار پررنگتر و نيرومندتر است. من از سفرم به ايران بسيار لذت بردم و باعث خوشحاليام خواهد بود که بتوانم در سالهاي آينده نيز به ايران سفر کنم. ايرانيها بسيار سرزنده و پرشور به نظر ميرسند و انگار از خستگي عميقي که اروپايي ها و بهخصوص مجارها به آن دچارند، فاصله دارند.
***
آشنايي با فرهنگ ايراني
سيلويا اينگمارسون/ سوئد
از آن جايي که من عضو هيات داوران بخش جام جهان نما بودم، توانستم دست کم سه فيلم ايراني را تماشا کنم که هر سه آنها فيلمهاي بسيار خوبي بودند. آشنايي با فرهنگ ايراني از جالبترين اکتشافات من در اين سفر بوده، زيرا من پيش از اين آشنايي چنداني با ايران و ايرانيها نداشتم. اما فيلمهايي که ديدم من را با جزييات زندگي ايرانيها آشنا کرد، به ويژه که بسياري از آثار سينماي ايران درباره زندگي مشترک زوجها و مسايل و دغدغه هاي خانوادگي است. از ميان فيلمهايي که تماشا کردم، «مهمان داريم» برايم از همه جذابتر بود. به نظرم فيلم بسيار جذاب و هيجانانگيزي است. اگرچه من در جشنوارههاي زيادي حضور نداشتهام، اما جشنواره فيلمفجر، جذابيت هاي مختص به خودش را دارد. باتوجه به شمار بالاي شرکت کنندگان در جشنواره فيلم فجر و تبادل و تعاملي که با افراد مختلف در اين جشنواره داشتم، ميتوانم بگويم اين جشنواره را بسيار دوست دارم. تجربه برگزاري کارگاه آموزشي در ايران نيز برايم بسيار جذاب بود. تعداد زياد شرکتکنندگان و علاقهمنداني که در اين کارگاه حضور داشتند و سوالات جالبي که ميپرسيدند، تجربه تازهاي را براي من رقم زد. اشتياق جواناني که در اين کارگاه حضور داشتند نيز جالب توجه بود. جوانان ايراني بسيار قابل احترام، صميمي و پيشرو هستند. من آينده نسل جوان سينماي ايران را بسيار اميدوارکننده ميبينم.
***
بازار فيلم، معرف فيلمسازان ايراني
فرانک مانيون/ انگلستان، تهيهکننده و توزيعکننده فيلم
من در نخستين روز ورودم به ايران به تماشاي شش فيلم نشستم و واقعيت اين است که بسيار از تماشاي اين آثار لذت بردم، زيرا هرکدام از فيلمهاي ايراني، تکهاي از زندگي واقعي مردم اين سرزمين را به نمايش ميگذارد. نوستالژي رمانتيکي که قبل و بعد از جنگ ايران و عراق شکل گرفته، در آثار فيلمسازان ايراني کاملا برجسته است. بنابراين تماشاي قصه هاي مختلف از جنبه هاي متفاوت زندگي ايراني ها برايم بسيار جالب بوده است. سينماي ايران، با وجود فيلمسازان سرشناسي نظير آقاي اصغر فرهادي و عباس کيارستمي از احترام بسيار بالايي در سراسر دنيا برخوردار است. اما آنچه که در اين سفر برايم بسيار جذاب است کشف استعدادهايي است که اگرچه در داخل ايران شناخته شدهاند، اما در سطح جهاني مطرح نيستند. ديدار از بازار فيلم فرصتي را فراهم کرد تا بتوانم با صاحبان شرکتهاي فيلمسازي داخل ايران و همچنين کشورهاي اروپايي و خاورميانه به صحبت و مذاکره بنشينم. به نظرم، بازار فيلم ايران، بستر بسيار خوبي براي شناساندن فيلمسازان مستعد ايراني به تهيه کنندگان و سينماگران خارجي است. پس از بازگشت به انگلستان، حتما به همکاران و هم صنفهاي خودم توصيه خواهم کرد تا سال ديگر در جشنواره فيلمفجر حضور پيدا کنند و از بازار فيلم ايران ديدن کنند. مطمئنم اگر رويکرد کنوني مسئولان و فضاي بازي که در برگزاري جشنواره امسال به وجود آمده، ادامه پيدا کند، تهيه --کنندگان بيشتري از انگلستان جذب توزيع و نمايش آثار ايراني در خارج از کشور خواهند شد.

تهیه و تنظیم: آیـدا تدیـن / بخش بین الملل - نشریه روزانه جشنواره
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]حضور کارگردانان نسل انقلاب در فجر سی و دوم[/h]یکی از ویژگی های اساسی سی و دومین جشنواره فیلم فجر، بازگشت فیلمسازانی است که امضای آن ها در همه آثارشان با عنوان کارگردانان نسل انقلاب شناخته می شود.





به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، سینماگرانی که در چند سال اخیر به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته نتوانسته بودند در فضای مورد علاقه خود که همان سینمای انقلاب و دفاع مقدس است اثری را ارائه دهند و اکنون با بازگشت آن ها، سی و دومین جشنواره فیلم فجر میزبان آثاری است که تلاش داشته اند به سینمای انقلاب ادای دین کنند.
مهمان داریم؛ داستانی که سال ها نادیده گرفته شد
محمد مهدی عسگرپور امسال با فیلم " مهمان داریم" توانست علاوه بر راضی ساختن مخاطبان خود پس از سال ها بی توجهی سینما به بحث خانواده شهدا و مشکلاتی که برای ایشان در زندگی امروز وجود دارد بپردازد.
عسگر پوردر این دوره از برگزاری جشنواره توانسته است اثری را نمایش دهد که دغدغه اساسی آن زندگی جانبازان سرافراز، خانواده معظم شهدا و مشکلاتی است ایشان با آن ها رو به رو هستند.
بازگشت درویش پس از نه سال
احمد رضا درویش که پس از سه فیلم دفاع مقدسی و موفق "کیمیا"، "متولد ماه مهر" و فیلم عظیم "دوئل" ، ۹ سال بود تنها تولید یک فیلم را در دست داشت سرانجام توانست در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فیلم "رستاخیز" که بزرگترین تولید سینمای جهان در عرصه فیلم های عاشورایی است را روانه جشنواره کند.
این در حالی است که پس از موفقیت بی سابقه فیلم دوئل، انتظار می رفت با حمایت های همه جانبه از این کارگردان نسل انقلاب، وی بتواند در مسیر تولید آثار با کیفیت برای پرداختن به حوزه های نادیده گرفته شده قدم بردارد .
سرانجام وی پس از مشکلات عدیده ای که در راه تولید فیلمش قرار گرفت توانست نخستین تولید با کیفیت سینمای ایران درباره عاشورا را برر پرده نقره ای جشنواره بتاباند. با بازگشت این کارگردان انقلابی به سینمای انقلاب شاهد تولید آثار ارزشمند دیگری از وی در سال های پیش رو باشیم.
کمال تبریزی ، کارگردان معنا گرای سینمای انقلاب
جشنواره سی و دومین در حالی میزبان تازه ترین اثر کمال تبریزی است که آخرین اثرش در سال ۱۳۸۶ در سینماهای ایران نمایش داده شده است.
این امکان برای نمایش فیلمی معناگر از تبریزی زمانی اهمیت می یابد که وی یه عنوان کارگردان پیشروی نسل سینمای انقلاب که دلبسته سینمای دفاع مقدس و در آثارش به معنویت جاری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته است.
در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، شاهد نمایش فیلم تازه ای از کمال تبریزی هستیم که باز هم به موضوعی با محوریت دین و مذهب و دغدغه های زندگی و مرگ می پردازد. "طبقه حساس" مورد جذابی است که خبر از بازگشت یک نسل انقلابی دیگر به بدنه هنر نقره ای می دهد.
ابراهیم حاتمی کیا ؛ شکستن بغض
ابراهیم حاتمی کیا به عنوان کارگردانی که معمولا به عنوان یکی از شاخص های سینمای جنگ شناخته می شود، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با فیلم "چ" که یکی از مهم ترین آثار دفاع مقدس در سال های اخیر است، حاضر شد.
فیلمی که به ادعای بسیاری منقفدان و کارشناسان از نظر کیفی از عظیم ترین و مهم ترین آثار سینمای دفاع مقدس شمرده می شود و به زندگی شهید چمران در مقطعی از زندگی این دلاور سرفراز دفاع مقدس می پردازد.
حاتمی کیا اما در سال های اخیر تنها فرصت ساخت دو فیلم اجتماعی را داشت .
اما اساسی ترین مساله درباره این استعداد سینما و هنر انقلاب اسلامی این است که وی توانست با مشاهده بارقه های امید در عرصه سینمای ملی، بار دیگر به نقطه ای بازگردد که منشا اثرگذاری وی در سینما بوده و بهترین آثارش را در این ژانر روانه پرده سینما کرده است.
حاتمی کیا ، این فرصت را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر غنیمت شمرد و "چ" را به سرداران هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرد.
اقتباس گر سینمای دفاع مقدس هم به فجر آمد
موفقیت اثر اقتباسی پوراحمد یعنی " اتوبوس شب" به عنوان یک اثر ارزشمند سینمای دفاع مقدس این انتظار را از کارگردان محبوب سینمای اجتماعی به وجود آورد که وی می تواند زمینه ساز بسیاری از اتفاقات مهم در سینمای دفاع مقدس باشد .
پور احمد اما بعد از سال ۱۳۸۵ که اکران اتوبوس شب را در پی داشت تا همین دوره از جشنواره فیلم فجر هیچ اثر دیگری را بر روی پرده سینماها نداشت تا اینکه خبر ساخت یک اثر اقتباسی ارزشمند دیگر از وی در سینمای دفاع مقدس بعد از ۷ سال ، خبر از بازگشت وی به سینما داد.
فیلم "۵۰ قدم آخر" که باز هم اقتباسی تازه در عرصه سینمای دفاع مقدس است ، پور احمد را که یکی از سرمایه های اساسی سینمای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است با سینمای آشتی داد تا سینمای دفاع مقدس یکی از پربارترین دوره های جشنواره فیلم فجر را در دهه اخیر شاهد باشد.
در کنار این فیلمسازان باید از کارگردانانی نیز نام برد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره گیری از فضای به وجود آمده توانستند توانمندی های خود را نشان دهند و البته در سینمای جهان نیز به شاخص های اعتبار و باور برسند.
بهروز افخمی از مهم ترین کارگردانان نسل اتقلاب است که در این دوره نیز حضور دارد و البته وی نیز پس از سال ها با فیلمی که در ایران ساخته در جشنواره شرکت کرده است.
حضور سعید سهیلی ، نرگس آبیار، مسعود ده نمکی و جوان های دیگری که با موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره شرکت کرده اند، نشان می دهد که هدف گذاری سینمای کشور به سمت حضور حداکثری سینماگرانی است که در همین کشور راه موفقیت در سینما را آموخته اند و انگیزه ایشان ارائه تصویری افتخار آمیز ار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
اتفاقی که می تواند زمینه ساز ساخت آثار ارزشمند دیگری در این سینما باشد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]مومن اسميهي :[/h][h=1]فیلم های ایرانی را همیشه دنبال می کنم[/h]او که ایران را به خوبی می شناسد با لبخند همیشگی اش سادگی را خوب به تصویر می کشد. علاقه او به ایران بهانه ای شد تا پس از کارگاه آموزشی «فیلم نامه نویس به عنوان يك همكار» در فرصتي کوتاه با مومن اسميهي تهیه کننده، کارگردان و نویسنده مراكشی گپ و کفتی داشته باشیم.






به گزارش مدیریت ارتباطات، اسمیهي در سال ١٩٤٥ در شهر طنجه مراكش به دنيا آمده است. به گفته او سوابق كاريش به بيش از ٤ دهه فعاليت در زمينه هاي فيلم نامه نويسي، تهيه كنندگي و كارگردانی است. او در طي سال ها فعاليت خود جوايز بسياري را از جشنواره های معتبر آفريقايي و عربي و جهاني براي مستند ها، فيلم هاي كوتاه وفيلم هاي مفهومي خود دريافت كرده است.
اسميهي در رابطه با ميزان آشنايش با سينماي ايران تا قبل از ورودش به ايران و انتصابش به عنوان يكي از هيات داوران بخش سينماي سعادت در سي و دومين جشنواره فيلم فجر گفت:من در يك خانواده كاملاً مذهبي بزرگ شدم و براي ادامه تحصيل به پاريس نقل مكان كردم. در آنجا اولين فيلم ايراني كه ديدم فيلم "گاو" ساخته داريوش مهرجويي و به نوشته غلامحسين ساعدي بود كه نوعي از سينماي واقعگرايي ايتاليا را هم به تصویر می کشید و من به قدری شیفته این فیلم شدم که اولین تجربه کارگردانی ام را با الهام از این فیلم بر روی پرده نقره ای تاباندم.
وی افزود: من فيلم هاي ايراني و سينماي ايران را در هر دوره و زمان دنبال كرده ام و آشنايي كامل به آن دارم.
اسميهي در مقایسه جشنواره فیلم فجر با سایر جشنواره های دنیا، بیان داشت:
در وهله اول بسيار خوشنودم كه در بخش سينماي سعادت براي داوري انتخاب شدم چرا كه با فيلم هايي از كشورهايي آشنا شدم كه تا به امروز حتي نمي دانستم كه صنعت سينما در آن كشورها رايج است. كشورهايي كه در دوره هايي بخشي از كشورهاي ديگر بوده اند و حالا هر كدام حرفي براي گفتن دارند.
وی تصریح کرد: من هر زمان مي توانستم فيلم هاي بخش هاي ديگر را در هر كجاي دنيا ببينم ولي اين فيلم ها را نه.
او در ادامه اضافه كرد: ما هميشه در تاريخ و كتابهاي درسيمان از فرهنگ غني و قدمت ايران مي خوانيم و من با ديدن اين شوق و اين همه استعداد در سينماي ايران به اين موضوع پي بردم. اين جشنواره به واقع يكي از بهترين و مفهومي ترين جشنواره هايي بود كه در آن شركت داشتم و ناراحتم از اينكه فرصت زيادي ندارم تا بيشتر در ايران بمانم و هم فيلم هاي بيشتر جشنواره را ببينم ..
وی تصریح کرد: دوست داشتم تا فرصتي پيدا کنم و به اصفهان، تبريز و شيراز سفری داشته باشم. اما قطعاً دوباره به ايران باز می گردم و چه بسا فيلمي را در اينجا بسازم.
اسمیهي بار ديگر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر را در سابقه كاريش مهم و ارزنده نامبرد و همچنين اشاره به ديدارش با ويتوريو استرارو، بروس برس فورد و ديگر بزرگان سينماي ايران داشت
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نرگس آبیار؛[/h][h=1]جنگ برای من تمام شدنی نیست...[/h]ابتدا باید از حمایت و حضور ابراهیم حاتمی کیا تشکر کنم. همراهی ایشان با فیلم هدیه‌ و یادگاری من از جشنواره بود. فیلم برداشتی از رمان «اختر و روزهای تلواسه» است و من تنها قصه‌های فرعی که مبتنی بر واقعیت بود را به داستان اضافه شد چرا که جنگ چیزی نیست که برای ما تمام ‌شود و تاثیرات آن را در زندگی ما ملموس است.






همیشه به هر موضوعی نزدیک باشم به سراغ آن خواهم رفت و امیدوارم موضوعاتی باشد که برای مخاطب ملموس باشد و بتوانم به مخاطبم روایتی از دفاع مقدس را نشان بدهم. متاسفانه دغدغه ساخت و آماده سازی شیار ۱۴۳ مانع از آن شد که فیلم ها را ببینم در حالی که برای تماشای فیلم ها اشتیاق دارم. در بین فیلم هایی که دیدم فیلم «زندگی جای دیگری است» را خیلی دوست داشتم، البته نمیتوانم دیدن تنها یک فیلم را معیار قضاوت قرار دهم و واقعا بی انصافی است که بخواهم با دیدن یک فیلم قضاوت کنم اما به هرحال آن فیلم هم پیامی را در دل فیلم به تصویر می کشد که بر جذابیت آن می افزاید. سعی من بر این بود که از فضای امیدبخش به ثبت برسانم . من در فیله های ویدئویی و داستانی ام و سینمایی ام تلخی ها را به تصویر کشیم چرا که تلخی بخش از زندگی همه ما است. اما با این حال امید را هم نشان میدهم که انسان موجود عجیب و شگفت انگیزی است و میتواند خودش را با هر شرایطی تطبیق دهد و رنگ تازه ای به زندگی ببخشد. مریلا زارعی خیلی نگاه معنوی به فیلم داشت. شاید همذات پنداری و حضور در در عرصه جنگ و دفاع مقدس سبب شد که فیلمنامه شیار ۱۴۳ برای مریلا زارعی خاص تر شود و تقدسی به شخصیتی که در آن به ایفای نقش پرداخت را تقدس ببخشد و برای این نقش تحقیق میدانی کند. از این گذشته همانطور که در گفت و گوهای رسانه ای نیز داشت عنوان کرد لطف خداشامل این فیلم شده و باعث شده تا این حد معنویت را داشته باشد استقبال روز گذشته از فیلم شگفت انگیز بود و در سینماهای مردمی هم مورد توجه قرار گرفته بود، من احساس میکردم در سینماهای مردمی ، بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد اما در کاخ جشنواره منتقدان و اصحاب رسانه توانستند با فیلم ارتباط خوبی برقرار کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]بابک حمیدیان درنشست فیلم پوراحمد؛[/h][h=1]جنگ قدری شاعرانگی نیاز دارد[/h]نشست پرسش و پاسخ فیلم «پنجاه قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد ۱۷ بهمن با حضور عوامل فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره فیلم فجر، این فیلم بر اساس ایده ای از «حبیب احمدزاده» است و داستان آن درباره سرگذشت یکی از نیروهای اطلاعات و عملیات لشگر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر ۴ است.
کیومرث پوراحمد درباره این فیلم توضیح داد: «اگر این فیلم فقط ماموریت بود که یک فیلم معمولی می شد، بعد از ماموریت سفر است؛ منزل به منزل اتفاقات دیگری می افتد راجع به این که ضعیف است فیلم همین است در صدایش قدری دست می بریم اگر کسی نیمه دومش را دوست ندارد من شرمنده ام. نظری ندارم و تمام تلاشم را هم کرده ام.»
این کارگردان درباره مشاوران این کار گفت که مشاوران خوبی داشته است. بابک حمیدیان هم روی شخصیتش خیلی کار کرد و کاری که خسرو شکیبایی در «اتوبوس شب» انجام داد، او در این کار انجام داد.»
او همچنین درباره نداشتن زیرنویس برای بخش های کردی کار توضیح داد: «درباره این موضوع که زیرنویس بگذارم، دوستان گفتند که اگر بگذاری یعنی بابک حمیدیان هم نمی فهمد.»
پوراحمد درباره موسیقی این فیلم متذکر شد: «فیلم هایم کمترین حد موسیقی را دارند. «اتوبوس شب» را هم فردین خلعتبری ساخته بود، ولی خیلی کم بود و شنیده نشد. من معمولا در فیلم هایم از موسیقی استفاده می کنم.»
او همچنین یادآور شد:«وقتی فیلم تمام شد در مونتاژ گفتند که فصل پیری را نگذاریم ولی من آن بخش را دوست داشتم.»
بابک حمیدیان هم درباره این موضوع که امسال در دو فیلم با موضوع جنگ بازی کرده است آیا این اتفاقی بوده توضیح داد:«فیلم شهری نمی دهند بازی کنیم و فیلم های آپارتمانی از قاموس ما رخت بر بسته است. فیلم حاتمی کیا برای سال گذشته است و بعدش از درخت افتادم و شش ماه بستری بودم. برعکس خروجی بعضی از همکاران، امسال دوتا فیلم بازی کردم. همه فیلم های سختی بودند. در این فیلم ها ترس وجود دارد که تماشاچی تا انتها می آید یا نه، به هر حال بازی در دو فیلم جنگی در کردستان خیلی اتفاقی بوده است.»
او تصریح کرد:«چیزی که بازی کردم سفر درونی پوراحمد به فضای جنگ است؛ فضایی که انسان محور است و شلوغ نیست. در فضای جنگ قدری شاعرانگی لازم است و پوراحمد در روایت شاعرانه سینما استاد است.»
این بازیگر متذکر شد:«این که تماشاگران در فیلم می خندند شاید به این معنا است که فیلم را دوست نداشتند. لحظه ای که در رودخانه می رقصم و پایم مو برداشته و زخمی شده ام با درد می رقصم؛ این جماعت از سر سخره می خندند یا دلیل دیگری دارد. من نمی گویم که دلگیرم شاید حق خود می دانید که این رفتار را با این فیلم انجام دهید ولی این مرز برداشته می شود که اینها که با من هر روز فیلم می بینند رفقای من هستند یا نه.»
طناز طباطبایی هم درباره بازی در این فیلم و لهجه کردی اش توضیح داد: «اولین تجربه لهجه این قدر غلیط را داشتم. من رگ و ریشه کردی ندارم دو نفر با من کار کردند و درست بودنش را نمی دانم. شاید باید رقیق تر صحبت می کردم تا همه بفهمند، اما لوکشین این را به من می گفت که این آدم کردی حرف می زند؛ شاید باید لهجه ام را تلطیف می کردم.»
او ادامه داد:«برای اولین تجربه برایم جالب بود ببینم چه می شود. امیدوارم به عنوان اولین تجربه بپذیرید.»
حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری این فیلم توضیح داد:«فیلم چه و پنجاه قدم آخر هر دو فیلم جنگی بود ولی زاویه دید متفاوتی دارد آقای حاتمی کیا از جنگ آمده و فیلم ساخته اما پوراحمد از قصه های مجید آمده است. من در این فیلم »
سلمان فرخنده بازیگر این فیلم درباره یکی از سوالاتی که پرسیده شد او خسرو شکیبایی را کپی کرده توضیح داد: «همه نوستالژی بازی شکیبایی را دارند و من فقط بازیگر تئاترم و خوشحالم که به اندازه کمی می توانم یاد او را زنده کنم ولی من کپی کار نیستم.»
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]امیر ثقفی:[/h][h=1]من وامدار سینما اروپای شرقی هستم[/h]نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی«همه چیز برای فروش»با حضور عوامل فیلم و شاهرخ دولکو که اداره این جلسه را بر عهده داشت در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، امیر ثقفی کارگردان این فیلم سینمایی گفت:«خشونت فقط فیزیکی نیست اما جبر زمانه قهرمان این قصه را به جایی می رساند که برای برادرش قیام می کند.»
علی اکبر ثقفی تهیه کننده این فیلم سینمایی نیز در پاسخ به این پرسش که این فیلم ممکن است خیلی گیشه نداشته باشد و با این شرایط چطور تهیه کنندگی این فیلم را عهده دار شده است،گفت:«گیشه یک بعد سینما است هر چند که باید به مخاطب عام هم احترام گذاشت.»
او ادامه داد:«این فیلم هر مخاطبی را به فکر وادار می کند.دوست دارم فیلم هایی بسازم که جهان شمول باشد خوشحالم که این فیلم را ساختم و پای چنین فیلم هایی می ایستم.»
امیر ثقفی نیز در ادامه درباره موضوع این فیلم سینمایی مبنی بر اینکه کسی که سرباز نیروی انتظامی است خرج درمانش را بیمه تقبل می کند و در این فیلم چنین اتفاقی نیفتاده است، گفت:«این ماجرا واقعی است و برای یک سرباز آذربایجانی اتفاق افتاده اما آدم های قصه ما شرایط ویژه ای دارند و به ضرورت زمان نمی توانستند منتظر بمانند.»
صابر ابر بازیگر اصلی این فیلم سینمایی نیز گفت:«اگر صد بار دیگر هم این نقش به من پیشنهاد شود بازی می کنم.من جزو بازیگرانی هستم که فیلمنامه های زیادی می خوانم و سعی می کنم انتخاب های خوبی داشته باشم که بتوانم پایش بایستم و از این فییلم سفت دفاع می کنم و بازی در چنین فیلمی برای هر بازیگری اتفاق خوش یمنی است.»
امیر ثقفی در ادامه درباره اینکه سینمایش به سینمای اروپای شرقی نزدیک است، گفت:«من به شدت وام دار سینمای اروپای شرقی هستم.سینمای من خودآموز است و آن را تجربی یاد گرفتم وساخت فیلم هایی با این حال و هوا دغدغه من است.»
مستانه مهاجر تدوینگر این فیلم سینمایی گفت:«من هم از اینکه در این فیلم با دوستان همکاری کردم خوشحالم و از آن دفاع می کنم.»
کارن همایونفر آهنگساز فیلم نیز با اشاره به ویژگی های فیلم گفت:«امیر آنقدر نگاه دقیق و خوبی به موسیقی دارد که وقتی کنارش می نشینی و در مورد موسیقی حرف می زنی آدم به موزیسین بودنش شک می کند.من با بسیاری از کارگردان ها کار کردم اما از جمله فیلمسازانی است که به شدت به فرم فکر می کند.»
جواد عزتی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی نیز گفت:«برایم مهم بود که در یک فیلم خوب بازی کنم و کوتاه بودن نقش خیلی برایم مهم نبود
وی افزود: این فیلم از جمله فیلم هایی است که در تاریخ سینمای ما ماندگار خواهد شد.»
مزدک میر عابدینی دیگر بازیگر فیلم نیز افزود:«افتخار می کنم که در فیلم امیر حسین ثقفی بازی کردم و خوشحالم که در کنار صابر ابر بازی کردم و با وجود سن کمی که امیر دارد مطمئن ترین کارگردانی است که تا به امروز دیدیم.»
شراره سروش طراح صحنه و لباس فیلم نیز گفت:«در این فیلم سعی کردم به سمت المان های تکراری نروم و دچار روزمرگی نشوم.»
این فیلم روایتگر داستان انسانی هایی است که برای نجا ت یکدیگر ایثار می کنند
صابر ابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی، محمود نظرعلیان، ساعد سهیلی، جواد عزتی و حبیب رضایی بازیگران این فیلم هستند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=4]روزشمار جشنواره / روز پنچم[/h] امروز صبح فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش در کاخ جشنواره به نمایش درآمد.
بعد از آن دو فیلم تمشک و شیار ۱۴۳ به نمایش درآمد که در زیر کلیپ ویدیویی نشست فیلمهای تمشک و شیار ۱۴۳ را مشاهده می کنید.
ضمنا بعد از ظهر آقای دکتر عارف هم برای تماشای فیلم به برج میلاد آمدند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحلیل محتوایی و گرافیکی پوستر سی ودومین جشنواره فیلم فجر





[h=1]در انتهای مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پوستر این جشنواره توسط حرکات نمایشی رونمایی شد. پیش از این در اواسط آذرماه از 4 پوستر و سایت سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شده بود.[/h]

تحلیل محتوایی و گرافیکی پوستر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر


بانی فیلم آنلاین: سی و دومین جشنواره فیلم فجر روز گذشته با رونمایی از چهار پوستر یک گام دیگر به آغاز رسمی نزدیک تر شد اما در عین حال یک گام دیگر از این خیال که مهم ترین رویداد فرهنگی کشور در ایام دهه مبارک فجر اندک قدمی به سوی حرفه ای شدن (حداقل در این دوره) بردارد، دورتر شد و همگان را چشم انتظار سال های پیش رو باقی گذاشت؛ سال‌هایی که انتظار می رود با اصلاحات اساسی در این رویداد گره بخورد و بدیهی ترین اصول برای برگزاری یک جشنواره بین المللی رعایت شود.
به گزارش «تابناک»، پس از مشخص شدن ترکیب داوران جشنواره فیلم فجر، از چهار پوستر جشنواره سی و دوم نیز رونمایی شد تا با عدم تغییر جدی در ساختار و شکل برگزاری جشنواره و همچنین بکارگیری شیوه های نو در این رویداد، مشخص شود علی رغم تغییر تیم مدیریتی جشنواره، لااقل در این دوره نیز در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که در دوره های پیشین می چرخید.


از عجیب ترین اتفاقاتی که این ذهنیت را پیش کشید، رونمایی از چهار پوستر برای این دوره از جشنواره فجر با حضور برخی از رسانه ها بود؛ اتفاقی که در هیچ جشنواره دارای ادعای «بین المللی» بودن تکرار نمی‌شود و رویدادهایی همچون کن یا ونیز یک طرح پوستر دارند که با آن طرح شناخته می‌شود. طراحی که هیچ ارتباطی به عنوان جایزه شان ندارد و با توجه به آنکه نخل طلا هدیه می‌دهند، تلاش نمی‌شود پوستر هر ساله کن، طرحی گرافیکی از نخل باشد!


در کشورمان اما چنین است و در پوسترهای جشنواره سی و دوم فجر نیز همان مسیر اشتباه ادوار پیشین ادامه یافته و در عوض استفاده از تصویر و آرم جشنواره در گوشه ای از پوستر جشنواره و در عوض استفاده از عکس به عنوان عنصر اصلی پوستر، از طرح های گرافیکی استفاده شده که فاقد حداقل جذابیت ها است. ای کاش در این زمینه اندکی تامل می‌شد و تصویر یکی از بزرگان سینمای ایران و جهان در این پوستر نقش می بست و مخاطب از تماشا و آرشو پوستر هر سال لذت می‌برد.



http://www.banifilm.ir/Modules/Mobile/MobileNewsDetail.aspx?News_Id=23485
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
روزشمار جشنواره / روز ششم (۱۷ بهمن)

امروز پنجشنبه است.
فیلمهای مهمان دارم (مهمد مهدی عسگرپور)، فردا، پنجاه قدم آخر (کیومرث پوراحمد)،
همه چیز برای فروش، چند متر مکعب عشق و معراجی ها
در برج میلاد به نمایش درآمدند.
نشریه روزانه جشنواره را از اینجادریافت کنید



روزشمار جشنواره / روز هفتم (۱۸ بهمن)

امروز جمعه اکران فیلمهای جشنواره در برج میلاد با نمایش فیلم
خانه ای کنارابرها و پس از آن امروز به کارگردانی سید رضامیرکریمی آغاز شد.
پس از آن ردکارپت رضا عطاران اکران و نشست خبری آن برگزار شد.

نشریه روزانه جشنواره را از اینجا دریاقت کنید.
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]آغوش باز مردم به روی روزها برفی سینما[/h]سرمای هوا و بارش شدید برف نتوانست در روزهای برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر علاقه مندان سینما را خانه نشین کند.





استقبال از جشنواره به شهادت مدیران سینماها و دوربین عکاسان از همان روز اول به اندازه ای بود که مردم حاضر بودند در برف و سرما ساعت ها در صف بایستند و اولین کسانی باشند که فیلم های جشنواره فجر را روی پرده سینماها می بینند.
در این میان مردم قبل از دیدن تازه ترین اثر کارگردان ها، ترجیح دادند باز هم به نام ها اکتفا کنند و آنهایی را انتخاب کنند که فیلم هایشان بخشی از خاطرات جمعی ما را ساخته است. ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد، مسعود کیمیایی، کمال تبریزی، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، رضا عطاران و داریوش مهرجویی دلیلی بودند که مردم حتی چهار یا پنج ساعت به خاطر دیدن تازه ترین اثرشان در سرما بمانند.
رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی با همراهی ستاد جشنواره سی و دوم فیلم فجر برای در امان ماندن مردم از سرما برنامه ای در نظر گرفته است: «با توجه به سردی هوا کاری کردیم مردم بتوانند به داخل سینما بیایند و در طبقه منفی یک قبل از شروع فیلم ها منتظر بمانند. اجازه نمی دهیم کسی زیر برف بماند.»
اما مدیر سینما استقلال بارش برف را در کم شدن مخاطبان تاثیرگذار می داند. امیرهوشنگ پاسبانیان در این رابطه می گوید: «نمی توانیم بگوییم بارش برف در سینما آمدن مردم بی تاثیر است. در یکی دو روز اخیر که سرما بیشتر شده مردم به جای پنج، شش ساعت در صف ماندن، سه ساعت در صف انتظار بلیت می ایستند. البته بستگی به نام فیلم و کارگردان هم دارد. مثلا برای «قصه ها» رخشان بنی اعتماد، از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶:۳۰ عصر در صف تهیه بلیت ایستاده بودند. ما هم یک ساعت قبل از نمایش فیلم در را باز کردیم که بیش از این شرمنده مردم نشویم.»
فیلم دیدن روی موکت
استقبال مردم از فیلم ها آنقدری هست که ظرفیت سالن را برای فروش بلیت نادیده گرفت. به گفته مدیر سینما آزادی مردم علاقه دارند در هر شرایطی فیلم ها را ببینند. او همچنین توضیح می دهد: «استقبال از بعضی فیلم ها به اندازه ای است که علاقه مندان حاضرند روی موکت بنشینند و فیلم ها را تماشا کنند. البته ما قبل از فروش بلیت شرایط نشستن را به آنها می گوییم و خودشان می پذیرند روی زمین فیلم را ببینند.فرصت گذاشتن سئانس فوق العاده برای تمام فیلم ها هم نیست. مثلا تا اینجا توانستیم برای «رد کارپت» رضا عطاران نمایش ویژه در نظر بگیریم.»
هیچ کس فیلم ندیده به خانه نمی رود
در سینما استقلال قرار و روال طور دیگری است. ظرفیت سالن به اندازه ای است که کسی روی زمین نمی ماند اما بالکن کاملا پر می شود و بعضی ها هم روی پله های میان صندلی ها فیلم را دنبال می کنند.
مدیر پردیس ملت معتقد است از آنجایی که مخاطب ساعت ها در صف می ایستد، باید نتیجه صبر و تحمل خود را ببیند. به همین دلیل در این پردیس سینمایی هم بلیت های سفید به مخاطبان داده می شود و بعضی ها مجبورند روی پله ها فیلم را دنبال کنند.
سینما شکوفه نیز با همین مشکل مواجه است. فرهاد رجبی مدیر این سینما می گوید: «فکر نمی کردیم ازدحام جمعیت به اندازه ای باشد که مردم روی زمین بنشینند. روزهای اول این اتفاق افتاد اما ۱۰۰ صندلی متحرک به سالن اضافه کردیم تا در صورت نیاز فروش بلیت بیش از ظرفیت سالن، شرمند مردم نشویم.»
امید مردم به نام های بزرگ
صرف نظر از محتوای فیلم های جشنواره سی و دوم، عنوان کارگردان ها می تواند سینماداران را به گیشه هایشان در سال ۹۳ امیدوار کند. مازیار رضا خانی مدیر سینمایی پردیس ملت تفاوت جشنواره سی و دوم با دوره های گذشته را حضور پیشکسوت ها و غایبان دوره های مختلف می داند. او همچنین اشاره می کند: «بالاخره بهروز افخمی، کمال تبریزی، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا و ... نام هایی هستند که مخاطب را به سینما می کشانند و جشنواره را رونق می دهند. استقبال مردم از جشنواره فجر امسال بیش از اندازه بوده و اصلا فکر نمی کردیم علاقه مندان سینما سرما را به جان بخرند.»
محمدقاصد اشرفی مدیر سینما ماندانا هجوم مردم برای دیدن فیلم ها تنها نام کارگردان های مطرح می داند اما به نظرش این دلیل کافی و لازم نیست. او عنوان می کند: «مردم دوست دارند در جشنواره فیلم ببینند. این تب فیلم دیدن در جشنواره فجر مخصوص امسال نیست. البته این دوره مردم مسحور نام ها شده اند اما جالب اینجاست که کارگردان های بزرگ نتوانستند رضایت مردم را در جشنواره سی و دوم جلب کنند. گاهی مخاطبان به ما می گویند از یک فیلم راضی نبودند و از اینکه ساعت ها در صف ایستاده اند پشیمان هستند. این در مورد همه فیلم ها صدق نمی کند. اما همین گله ها هم ما را در مورد عاقبت گیشه سینماها در سال ۹۳ نگران می کند.»
شاهکارهایی که تازه نفس ها ساختند
مدیر سینما ماندانا بعضی از فیلم های کارگردان های تازه را هم شاهکار قلمداد می کند: «مثلا «خط ویژه» مصطفی کیایی با اینکه دومین اثر بلند سینمایی اوست، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. یا «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان در اولین سئانس های نمایش در سینماها، سر زبان ها افتاده است. کارگردان های جوان و تازه نفس از بعضی کارگردان های اسم و رسم دار بهتر عمل کرده اند اما باز هم متقاضی برای دیدن فیلم های بزرگان سینما بیشتر است.»
بساط بازار سیاه جمع شد
بازار سیاه برای بلیت های جشنواره فیلم فجر یکی از مسائلی است که هر سال عده ای تلاش می کنند از آن نفع ببرند و عده ای دیگر می خواهند همچنان با آن مبارزه کنند. اینطور که سینماداران می گویند، توانسته اند کنترل بیشتری روی این مشکل داشته باشند. در سینما آزادی با وجود نیروهای حراست این مساله به حداقل رسیده است. رجبی مدیر سینما شکوفه می گوید در سینمایشان بساط بازار سیاه برچیده شده است. در پردیس ملت هم با دلال ها از ترس دوربین های کنترل دور و بر سینما آفتابی نمی شوند و اگر هم چنین چیزی صحت داشته باشد، مردم ایستاده در صف در امان هستند.
سینماها روزهای شلوغی را در جشنواره سی و دوم تجربه می کنند. سینماداران از پرنور شدن چراغ سالن های سینما راضی هستند و هنرمندان و علاقه مندان به سینما هم دل خوش کرده اند به ۱۰ روزی که سرنوشت سینما و بخشی از فرهنگ و هنر سال ۹۳ را روشن می کند.
حاشیه: فیلمی که عوامل آن را به زحمت انداخت
سینما آزادی برای نمایش فیلم «چ» فضای تازه ای را تجربه کرد. علاقه مندان به دیدن این فیلم به اندازه ای بودند که راضی شدند فیلم را نشسته روی زمین ببینند. عوامل فیلم هم که زمان نمایش در سالن حضور داشتند به ناچار از لابه لا جمعیت و گاهی از روی سر مردم حاضر در سالن عبور کردند، تا بتوانند فیلم را همراه مردم تماشا کنند.
تهیه و نتظیم: الهام نداف/ نشریه روزانه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]فردا و همزمان با میلاد فرخنده امام حسن عسکری (ع):[/h][h=1]اکران فیلم های جشنواره فجر برای نخستین بار در استان خراسان شمالی آغاز می شود[/h]۲۰ فیلم از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر فردا و همزمان با خجسته میلاد یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام حسن عسگری علیه السلام و برای نخستین بار در بجنورد؛ مرکز خراسان شمالی اکران می شود.






به گزارش کمیته اطلاع رسانی بخش استانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در خراسان شمالی؛
حسین ثابت قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بااعلام این خبر گفت: علاقمندان به سینما ازعصر فردا؛ شنبه ۱۹ بهمن به مدت ۱۰ روز شاهد اکران ۲۰ فیلم انتخابی از بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهند بود.
وی افزود: در هر روز دو فیلم و هر کدام با دو اکران را در برنامه خواهیم داشت و عموم مردم استان می توانند در ۴ سانس که شامل سانس اول ساعت۱۴، سانس دوم ساعت ۱۶، سانس سوم ساعت ۱۸ و نیز در ساعت ۲۰ به عنوان سانس آخر در هر روز فیلم مورد نظر خود را در سینما گلشن بجنورد تماشا کنند.
وی با معرفی آثار سینمایی مذکور نیز گفت: "خط ویژه " به کارگردانی مصطفی کیایی و "عاشق ها ایستاده می میرند" کاری از شهرام مسلکی شنبه ۱۹ بهمن،"بیگانه " فیلمی از بهرام توکلی "پنج ستاره" به کارگردانی مهشید افشار زاده یک شنبه؛۲۰ بهمن ماه جاری و نیز دو فیلم "زندگی جای دیگری است" به کارگردانی منوچهر هادی "خانوم" کاری از تینا پاکروان بهروی در روز دوشنبه ۲۱ بهمن برای علاقمندان به روی پرده می رود.
ثابت قدم وحید، در ادامه سه شنبه ۲۲ بهمن را با اکران " رد کارپت" به کارگردانی رضا عطاران و فیلم سینمایی " پایان خدمت" کاری از حمید زرگر نژاد همراه دانست و افزود: چهار شنبه ۲۳ بهمن نیز دو فیلم " مردن به وقت شهریور" فیلمی از هاتف علیمردانی و " خانه ای کنار ابرها" به کارگردانی سید جلال اشکذری برای علاقمندان به سینما اکران می شود.

وی همچنین اعلام کرد: پنج شنبه ۲۴ بهمن دو فیلم "کلاشینکف" به کارگردانی سعید سهیلی و "چند متر مکعب عشق" کاری از جمشید محمودی اکران می شود و در جمعه ۲۵ بهمن نیز شاهد اکران فیلم های "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری و "چ" کاری از ابراهیم حاتمی کیا خواهیم بود.
وی دو فیلم "پنجاه قدم آخر" به کارگردانی کیومرث پور احمد و " ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه " کاری از ابراهیم ابراهیمیان در تاریخ شنبه ۲۶ بهمن ماه و نیز "اشباح" فیلمی از داریوش مهرجویی و "حق سکوت" به کارگردانی محمد هادی نائیجی نیز در تاریخ یکشنبه ۲۷ بهمن برای عموم علاقمندان در سینما گلشن بجنورد اکران می شود.
وی دو شنبه ۲۸ بهمن را نیز شامل اکران فیلم سینمایی "سایه روشن" به کارگردانی فرزاد موتمن نام برد و گفت: یک فیلم دیگر متعاقبا اعلام می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۲۰ فیلم در ۴۰ سانس برای عموم علاقمندان به نمایش در می آید، مراکز تهیه بلیط این فیلم ها را عکاسی رامرنگ، آبرنگ و گیشه سینما گلشن در شهر بجنورد اعلام کرد.

ثابت قدم وحید همچنین اعلام کرد: در این دوره جایگاه ویژه ای نیز برای اهالی رسانه وهنرمندان در نظر گرفته شده است.
وی دعوت از منتقدان برجسته کشور در طول برگزاری جشنواره به منظور نقد و بررسی آثار ارائه شده، برپایی نمایشگاه عکس، افتتاح رسمی دفتر انجمن سینمای جوان استان ونیز دیجیتالی شدن سینمای گلشن را از برنامه های این دوره از جشنواره ذکر کرد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]سيلويا اينگمارسدوتر:[/h][h=1]ایران کشوری غني از فرهنگ، تاريخ و آداب و رسوم است[/h]در روزهای برفی اما پر شور و گرم جشنواره سی و دوم سلسله نشست هایی در بخش بین الملل با حضور میهمانان داخلی و خارجی گرمای ویژه ای به جشنواره بخشیده است.






بیشتر این کارگاه ها با حضور میهمانان برجسته و سرشناس ایرانی و خارجی برگزار شد. سيلويا اينگمارسدوتر تدوین گر سرشناس سوئدی از جمله میهمانانی بود که کارگاه آموزشی تدوین را در خانه هنرمندان برگزار کرد. او که متولد ١٩٤٩ است. در تدوين فيلم هاي بزرگي همچون" پاييز سوناتا" (١٩٧٨) ساخته "اينگيريد برگمن"، "فني و الكساندر"(١٩٨٢) ساخته "اينگمار برگمن"، " بي وفا" (٢٠٠٠) ساخته "ليو اولمن" و "سرابند"(٢٠٠٣) ساخته "اينگمار برگمن" فعاليت کرده است. سيلويا به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در بخش جام جهان نما حضور داشت. كارگاه آموزشي تدوين با همکاری انجمن تدوينگران خانه سينما و بخش بين الملل سي و دومين جشنواره فيلم فجر یکی از کارگاه هایی بود که با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان رو به رو شد. این نشست بهانه ای شد تا با او در رابطه با جشنواره فیلم فجر گپ و گفت کوتاهی داشته باشیم.
سيلويا كه تا به حال سفري به ايران نداشته و كمتر با فيلم هاي ايراني آشنايي دارد از سفرش به ايران و جشنواره فیلم فجرمی گوید« براي من بسيار جاي خوشحالي است كه در كشوري به قضاوت مي پردازم كه غني از فرهنگ، تاريخ و آداب و رسوم است. در اين سفر چيزهاي زيادي آموختم و بيش از هر چيز از ميهمان نوازي و احترام ايرانيان لذت بردم.»
او در ارتباط با نگاهش به جشنواره فیلم فجر و سطح فيلم هاي شركت كننده می گوید« فيلم ها در بخش بين الملل خوب بودند و در چند مورد براي انتخاب بهترين چند باري با هيات داوران به شور و گفتگو نشستيم. فضاي جشنواره خوب بود و اي كاش فرصتي داشتم تا فيلم هاي بيشتري را مي ديدم، مخصوصاً در بخش فيلم های ایرانی.»
سیلویا در رابطه با كارگاه آموزشي تدوین هم می گوید«
دیدار با هايده صفي ياري تدوينگر فيلم " جدايي نادر از سيمين" و ديدن اين همه متخصص و علاقه مند به اين رشته در ايران برايم بسیار هيجان انگيز بود. قبل از شروع جلسه وقتي با ديگر تدوينگران ايراني آشنا شدم و در حين جلسه تكه هايي از كارهايم را نشان دادم با بازتاب خوبي از شركت كنندگان رو به رو شدم. حتي در پايان سوالات تخصصي و زيادي از من شد كه من بسيار لذت بردم.»
از سيلويا در مورد كارگرداناني كه او تا به حال با آنها كار كرده پرسيدم و از دغدغه هاي کاری اش گفت« من با آقاي برگمن زياد كار كردم و او كارگردان سختگيري است ولي مهم صبر و درك دغدغه هاي همه عوامل فيلم است و اينكه كار را درست و خوب و سر موقع تحويل دهيم.»
ای تدوین گر سرشناس سوئدی در پایان از علاقه مندي اش به سفر به ايران گفت و اينكه تهران شهر شلوغي است و در عين حال زيبا و در بعضي جاها سنتي. او در ارتباط با اين جشنواره اظهار داشت كه يكي از بهترين تجربياتش بوده و اين خاطره هميشه در ذهنش باقي خواهد ماند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]همزیستی جشنواره فیلم با سینمای دفاع مقدس[/h]جنگ همیشه آثار مختلفی بر عرصه های مختلف جوامع داشته است و اثرات آن زمینه ای را برای ساخت فیلم هایی با موضوع جنگ به وجود می آورد که گفتن آن حرف ها در ژانرهای دیگر امکان ندارد.





فیلم با موضوع جنگ در هر کشور و ملیتی رابطه مستقیم با احساسات و عقاید مردم آن مرز و بوم دارد و این عرصه یکی از عرصه هایی است که فیلمسازان ما توجه خاصی به آن دارند. امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد نه فیلم با موضوع دفاع مقدس هستیم؛ ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی است که با ساخت ۱۷ فیلم با موضوع دفاع مقدس چند پیراهن بیشتر از بقیه فیلمسازان در این حوزه پاره کرده است. او امسال با فیلم «چ» در جشنواره فجر حضور دارد.
شهید چمران به روایت حاتمی کیا
فیلم «چ»که ۱۴ بهمن در سومین روز جشنواره به نمایش در آمد؛ از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد ۱۳۵۸ زندگی شهید چمران را روایت می‌کند. روزهایی که امام خمینی (ره) در فرمانی مهلت ۲۴ ساعته‌ای به دولت و ارتش داد تا حصر پاوه را بشکنند و منطقه را از وجود تروریست‌های کومله و دموکرات پاکسازی کنند.
فریبرز عرب نیا، بابک حمیدیان، سعید راد، مریلا زارعی، مهدی سلطانی، خسرو شهراز از جمله بازیگران این فیلم هستند.
پنجاه قدم آخر پوراحمد
کیومرث پوراحمد که پیش از این فیلم «اتوبوس شب» را با موضوع دفاع مقدس ساخته است، در جشنواره امسال دومین فیلم خود در این حوزه به نام «پنجاه قدم آخر» را به نمایش درآورد.
این فیلم سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی ۸ نجف اشرف در عملیات والفجر ۴ را نمایش می‌دهد که برای شناسایی به یک منطقه مین‌گذاری شده در خاک عراق می‌رود و ۱۷ روز تمام با پایی زخمی انتظار می‌کشد تا بالاخره به کمکش می آیند.
بابک حمیدیان و طناز طباطبایی از جمله بازیگران این فیلم هستند که فیلمنامه آن توسط کیومرث پوراحمد و با مشاوره حبیب احمدزاده به نگارش درآمده است.
رنج های الفت
«شیار ۱۴۳» دومین فیلم نرگس آبیار است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.این فیلم برگرفته از یک نگاه زنانه به دفاع مقدس است و سعی کرده انتظار یک مادر که نمونه‌ای از زنان منتظر در جنگ تحمیلی ایران و عراق بوده است، به تصویر بکشد.
این فیلم یکی از فیلم هایی بود که وقتی در کاخ جشنواره به روی پرده رفت، با استقبال مخاطبان مواجه ابراهیم حاتمی کیا نیز برای دیدن این فیلم به کاخ جشنواره آمده بود بعد تماشای این فیلم در گفتگو با خبرنگاران فیلم «چ» را به فیلم «شیار۱۴۳» تقدیم کرد.
او درباره این فیلم گفت است:«این فیلم امید می‌دهد و در اوج ناامیدی امیدبخش است و دقیقا همین نکته معجزه فیلم شیار ۱۴۳ است. فیلمی که زبان و بیان مذهبی دارد و دروغ نمی‌گوید. شیار ۱۴۳ یک فیلم شیعه و درباره انتظار است.»
در این فیلم مریلا زارعی نقش الفت مادری را بازی می کند که سالها در انتظار پسرش است که به جهبه رفته، گلاره عباسی، مهران احمدی، جواد عزتی ، یدالله شادمانی، زهرا مرادی و حمیده صادقی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
وقتی دشمن دوست می شود
«عاشق ها ایستاده می میرند» اولین فیلم شهرام مسلخی نیز موضوعی درباره دفاع مقدس دارد.
این فیلم روایتی است متفاوت از سینمای جنگ است و اتفاقاتی سبب می شود که دو سرباز ایرانی و عراقی با هم دوست شوند. به این بهانه برای اولین بار گذری می‌کنیم بر تاثیرات جنگ روی زندگی دشمن.
سروش صحت، لعیا زنگنه، پوریا پورسرخ، شوان عطوف بازیگر شناخته‌شده عراقی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. همچنین یوسف صمدزاده تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.
مهمان داریم
محمدمهدی عسگرپور که چند سالی به خاطر کارهای اجرایی نتوانسته فیلم بسازد امسال بالاخره طلسم را شکست و فیلم «مهمان داریم» را با موضوع دفاع مقدس ساخت. این فیلم در روز ششم جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سمیرغ نمایش داده شد.
«مهمان داریم» داستان پدر و مادری که سه فرزندشان شهید شده اند و تصمیم می گیرند تا تنها پسر جانباز خود را از آسایشگاه به خانه منتقل کنند. خبر آمدن یک میهمان گرانقدر، کارهای زمین مانده و دلشوره پذیرایی، دغدغه های پیش روی آنهاست.
پرویز پرستویی، آهو خردمند، محمد صادقی، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی ومهدی صادقی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
روایت یک زن آزاده
«رنج و سرمستی» دیگر فیلم با موضوع دفاع مقدس است. این فیلم اولین ساخته جهانگیر الماسی است که بعد از سال ها بازیگری به پشت دوربین آمده و اولین کارگردانی را در کارنامه اش ثبت کرده است.
«رنج و سرمستی» روایت مشترکی از جنگ رژیم بعث با ایران و جنگ آمریکا با عراق است که مضمون آن راجع به صنایع پیشرفته کشورمان در عرصه های هوا و فضا است و قرار است در آن تلاش های مردم ایران برای پیشرفت کشور در خلال جنگ به نمایش درآید.
محور قصه زندگی زنی است که در جنگ ایران و عراق اسیر شده و به عراق رفته و پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد و با ماجراهای گوناگون روبرو می‌شود.
ماه چهره خلیلی، شهرام پور اسد، مهدی صبائی، هرمز سیرتی، احمد کاوری، حسین خانی بیگ و ... از بازیگران این فیلم هستند.
زندگی عاشقانه شهید مدق
«دلتنگی های عاشقانه» رضا اعظمیان نیز به زندگی شهید سیدمنوچهر مدق و همسرش فرشته ملکی می پردازد.
این فیلم در واقع داستان فرشته و منوچهر است که به هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران شده و زندگی عاشقانه‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود.
محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی و شیوا خنیاگر از جمله بازیگران این فیلم هستند.
معراجی ها
مسعود ده نمکی امسال هم در جشنواره فیلم حضور دارد؛ او با فیلم «معراجی ها» که سوژه آن درباره دفاع مقدس است به جشنواره فجر آمده است.
محمد که علاقه به رفتن جبهه دارد با شرط های عجیب‌ وغریب پدرش مواجه می‌شود علی‌رغم اینکه به شرط های پدرش عمل می‌کند اما راه رفتن او به جبهه همچنان بسته است تا اینکه محمد از خانه فرار می‌کند و پدر به دنبال او راهی جبهه می‌شود.
در این فیلم بیش از ۴۰ بازیگر حضور دارند که به محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، سید جواد هاشمی،‌ مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی،برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، حسین مهری، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغرنقی زاده، اسماعیل سلطانیان ، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی می‌توان اشاره کرد.
خانه ای کنار ابرها
«فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» اولین ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری است که داستان دو جوان در زمان جنگ است که به دلایلی وارد خانه‌ای می‌شوند که پسرشان به جبهه رفته است. این دو نفر با آن خانواده آشنا می‌شوند و اتفاقات جذابی در ادامه برای‌ آنها رخ می‌دهد.»
هدایت هاشمی، حامد کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
سوژه هایی که کارگردانان سینمای دفاع مقدس امسال به سراغ آن رفته اند، سوژه هایی متنوع هستند؛ ما امسال برشی از زندگی چمران را در فیلم «چ»حاتمی کیا دیدیم، انتظار ۱۵ ساله الفت را در «شیار ۱۴۳» برای فرزندی که به جبهه رفت و دیگر بر نگشت، زندگی عاشقانه شهید سیدمنوچهر مدق و همسرش را در «دلتنگی های عاشقانه» را هم دیدیم، با هرمز مهندسی که در «پنجاه قدم آخر» کیومرث پوراحمد به جبهه رفت همراه شدیم و فیلم های دیگر با آدم های دیگری در جبهه ها روی پرده سینمای جشنواره امسال آمدند، تا ثابت کنند که هنوز جنگ هشت ساله ظرفیت های زیادی برای فیلمسازان دارد.
تهیه و تنظیم: زینب کاظم خواه
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]ستاره اسکندری:[/h][h=1]برنده سیمرغ شدن آرزوی هر بازیگری است[/h] ستاره اسکندری می گوید«برنده سیمرغ شدن در جشنواره برای هر شخص و گروهی جذاب است و امیدوارم برای من هم این موضوع اتفاق بیافتد.»






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره فیلم فجر، ستاره اسکندری یکی از بازیگران فیلم "ناخواسته" ساخته ی برزو نیک نژاد در خصوص نقش خود در این فیلم سینمایی گفت: به نظرم این نقش مانند چند نقش قبلی من در فیلم های سینمایی کار متفاوتی است، اما به دلیل اینکه مانند فیلم دیگرم در جشنواره، در دسته ی فیلم اولی ها است نمی دانم در بخش جوایز جشنواره حضور داشته باشد یا خیر، اما برنده سیمرغ شدن در جشنواره برای هر شخص و گروهی جذاب است و امیدوارم برای من هم این موضوع اتفاق بی افتد.
وی در خصوص همکاری با نیک نژاد نیز گفت: حضور در کنار دستیار و برنامه ریز قدیمی سینمای کشورمان می تواند اتفاق خوبی در حوزه کاری من باشد و با توجه به این که من شخصا ایفای نقش در فیلم نامه های خاص و متفاوت را دوست دارم امیدورام که این کار نیز موردتوجه عموم قرار بگیرد.
بازیگر فیلم "فردا" در ادامه خاطر نشان کرد: هر دو فیلم من در جشنواره امسال فیلم اولی است و من از میان این دو فیلم، فیلمنامه ی فردا را به شدت می پسندم که دارای دو اپیزود است و من در یکی از بخش ها به عنوان مادر دختری که به عکاسی علاقه مند است حضور دارم.
وی افزود: فیلمنامه فردا بر اساس یکی از حکایات مولانا ساخته و پرداخته شده است و امیدوارم در جشنواره از جایگاه خوبی برخوردار باشد و مرود توجه قرار گیرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان صحبت هایش در خصوص کیفیت و تغییرات جشنوراه امسال نیز گفت: ما پس از یک جشنواره که با کیفیت معمولی برگزار شد، با جشنواره ای پر از اسامی نام آشنا و با تجربه همراه هستیم که این موجب می شود جشنواره پرباری را پیشرو داشته باشیم همچنین این که بسیاری از فیلم اولی های نیز در این جشنواره فرصت ارائه کار پیدا کرده اند این نیز از دیگر مزیت های جشنواره امسال است و امیدوارم که از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]رضا عطاران:[/h][h=1]رد کارپت فیلمنامه نداشت[/h]نشست پرسش و پاسخ «رد کارپت» به کارگردانی رضا عطاران ۱۸ بهمن با حضور عوامل فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره فیلم فجر، داستان این فیلم درباره یک عاشق سینما است که برای ملاقات با یکی از کارگردان های معروف جهان، خود را در ایام برگزاری جشنواره کن به آن جا می رساند.
رضا عطاران کارگردان فیلم درباره شکل گیری ایده اولیه، گفت: «ایده اولیه تقریبا از دو سال پیش مطرح شد. آقای احمدی ایده ای به نام رد کارپت داشت. این ایده ماجرای آدمی بود که دوست داشت برود روی رد کارپت. این ایده را خیلی دوست داشتم و وقتی درباره اش حرف زدیم بیشتر از آن خوشم آمد وکم کم به این نتیجه رسیدیم که برای یک فیلم بلند کشش دارد.»
او درباره این که چرا نقش اول این فیلم را خود بازی کرده توضیح داد:«من با نقش این شخصیت خیلی ارتباط برقرار کردم؛ زیرا سال ها پیش به همین شکل دنبال یک امضا گرفتن از شکیبایی بودیم. ضمن این که پشت صحنه هم خیلی با هنروران حرف می زنم و دردل هایشان را گوش می کنم، به این دلیل فکر کردم می توانم خودم بازی کنم.»
عطاران درباره این موضوع که آیا قرار است فیلم به کن فرستاده شود، توضیح داد: «ما فردستادیم تا ببینم چه می شود.»
کارگردان فیلم «ردکارپت» با بیان این که فیلمنامه ای برای کارپت نداشته است، یادآور شد: «یکی از ماجراهایی که این فیلم داشت این بود که ما قصه کلی فیلم را داشتیم . فکر کردم اگر بخواهم بنویسم در کن دچار مشکل می شویم، گفتیم برویم و بر اساس اتفاقاتی که پیش می آید فیلم را بسازیم.»
این کارگردان همچنین متذکر شد:«در فیلم بخش های مستند داریم. مثلا بخش جارموش و تیلدا سوینتون مستند است. این فیلم اصلا فیلمنامه نمی خواست الان هم زیادی مسنجم است.»
احمد احمدی تهیه کننده و طراح ایده این نیز گفت:«سال ۲۰۱۰ که در کن بودم، دنیای پر زرق و برق را در این دنیا می دیدم وفکر کردم این یک نمایش است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد. فکر کردم که اگر شخصیتی داشته باشیم که تمام دغدغه اش سینما باشد چه می شود. این دستمایه کوتاه در ذهنم جرقه زد و با عطاران مطرح کردم.»
او همچنین درباره سختی ها مجوز فیلمبرداری در کن گفت: «طی سفرهایی که به فرانسه داشتم آن جا را خیلی خوب می شناختم. بخشی از فیلمبرداری ها با مجوز بوده و بخشی هم مستند است.»
او همچنین درباره این که چرا شخصیت اول فیلم با فرهادی یا اسپیلبرگ در کن ملاقات نکرد، متذکر شد: «ما پرهیز داشتیم که فیلم مجموعه این آدم ها شود. اگر عطاران اسپیلبرگ را می دید اصلا شرایط عوض می شد و قصه به شکل دیگری بود.»
حمیدرضا صدری آهنگساز این فیلم نیز درباره آهنگسازی این اثر و این که موزیک های خارجی استفاده شده، توضیح داد: «درباره بخش ایران آهنگسازی شده است و برای این بخش موسیقی ساختیم برای بخش خارج از ایران هم موسیقی ساخته شده است.»
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]رضا میر کریمی:[/h][h=1]«امروز»بر حسب کم گویی و گزیده گویی بود[/h]نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی«امروز»با حضور عوامل فیلم و سعید قطبی زاده که اداره این جلسه را بر عهده داشت در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، سعید قطبی زاده در ابتدای این جلسه از رضا میر کریمی کارگردان فیلم «امروز» پرسشی را مبنی بر اینکه چه چیزی باعث شد تا این قصه را به یک داستان بلند تبدیل کند مطرح کرد و میر کریمی در پاسخ به او گفت:«نمی دانم چرا سعی می کنم هر کاری را درست انجام بدهم آخرش درست انجام نمی شود مثلا صدای فیلم در این سالن بسیار بد بود و میکس خوبی نداشت. شاید از بدشانسی باشد.»
او ادامه داد:«این قصه چیزهای جدیدی برای من داشت.قهرمانی که خودش را بی نیاز از قضاوت دیگران می بیند برایم عجیب و جذاب بود من به دنبال یک قهرمان دم دستی نبودم و دنبال چیزی بودم که حال امروزمان را خوب کند بدون اینکه در ان ریا باشد.»
قطبی زاده پرسش دیگری را مبنی بر اینکه شخصیت اصلی شما با بازی پرویز پرستویی مخاطب را درک نمی کند و چرا چنین داستانی روایت شده است، گفت:«اگر شما آن را متوجه نشدید جسارت است که در اینجا چیزی به فیلم اضافه کنم حتما در زمان اکران مفصل می توان درباره آن حرف زد .»
او ادامه داد:«فکر می کنم این فیلم می تواند به راحتی پاسخ پرسش ها را به راحتی بدهد روایت فیلم بر مبنای کم گوی و کزیده گویی بود و ما با دو دسته مخاطب در ارتباط با این فیلم مواجه هستیم کسانی که با فیلم همراهی می کنند و دسته ای که مثل شما درگیر فیلم نمی شوند.انشا الله در فیلم دیگر جبران می کنم.»
شبنم مقدمی بازیگر این فیلم درباره حسش به نقشی که ایفا کرده است، گفت:« قرار نبود این نقش را دوست داشته باشم این نقش کسی است که بی اجازه آدم های اطرافش را قضاوت و پیش داوری می کند. »
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]آرا مردمی هم رکورددار شد[/h]تا روز ششم جشنواره تعداد ۴۳ هزار رای مردمی جمع آوری و شمارش شده است.





به گزارش مدیریت ارتباطات، سید محسن هاشمی مدیر اجرایی ستاد برگزای رای تماشاگران با بیان مطلب فوق گفت: جمع آوری و شمارش آراء مردمی هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲ بامداد ادامه دارد. این کار توسط تیمی ۳۵ نفره انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه علاقمندان سینما اشتیاق فراوانی به شرکت در بخش آرا مردمی دارند، گفت: فضای امیدوارانه جشنواره ، برگزاری و برنامه ریزی مناسب از سوی خانه سینما، تیزر جذاب و دعوت لحظه به لحظه برگزارکنندگان مراسم از دلایل مهم این استقابل پر شور است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: آمار روزانه ستاد برگزاری رای تماشاگران بر روی وب سایت رسمی خانه سینما برای علاقمندان قابل دسترسی است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]۴۰ قطعه عکس بر قاب نگارخانه گلشن بجنورد نقش می بندد[/h]رئیس انجمن سینمای جوانان دفتر بجنورد از برپایی نمایشگاه آثار عکاسان هنرمندان خراسان شمالی همزمان با اکران فیلم های جشنواره فجر در این استان خبر داد.





به گزارش کمیته اطلاع رسانی بخش استانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در خراسان شمالی؛مهران رحمانی، رئیس انجمن سینمای جوانان دفتر بجنورد با اعلام این خبر، گفت: نمایشگاه گروهی عکس توسط هنرمندان عکاس استان عصر امروز شنبه؛ ۱۹ بهمن همراه با اکران فیلم های فجر در نگارخانه گلشن بجنورد برپا می شود.
وی افزود: ۴۰ اثر عکاسی با موضوع آزاد از هنرمندان عکاس استان در این نمایشگاه به معرض نمایش در می آید .
وی آشنایی با فعالیت های هنرمندان انجمن سینمای جوان بجنورد، شناساندن قابلیت و ظرفیت های آن ها و همچنین ایجاد انگیزه برای علاقمندان و هنرمندان به این رشته هنری را از جمله اهداف این نمایشگاه عنوان کرد.
نمایشگاه عکس همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم فجر در دو نوبت صبح و عصر در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن برای بازدید علاقمندان دایر است
گفتنی است ؛ بخش استانی سی و دو مین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال و برای نخستین بار با اکران ۲۰ فیلم سینمایی در سینما گلشن شهرستان بجنورد،مرکز استان خراسان شمالی از ۱۹ تا ۲۸ بهمن برگزار می شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]با دریافت اخبار جشنواره هدیه بگیرید[/h]کارت حضور در مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، به مشترکان تلفن همراه (همراه اول و ایرانسل) اهدا می شود.





به گزارش مدیریت ارتباطات، همزمان با آغاز سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، موسسه آسمان با همکاری اپراتورهای تلفن همراه(ایرانسل و همراه اول)سرویس هایی راه اندازی کرده است که مشترکان دارای عضویت می توانند از طریق این سرویس ها اخبار و حواشی جشنواره را از طریق پیامک دریافت کنند.
این موسسه جایزه ویژه ای برای مشترکان خود در نظر گرفته است. این جوایز شامل ۱۰ کارت ورود به اختتامیه سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، است. کسانی که به عضویت سرویس پیامکی اخبار جشنواره در می آیند در قرعه کشی شرکت داده شده و به برندگان کارت های حضور در اختتامیه اهدا خواهد شد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عسگر پور، طنازطباطبایی و پرویز پرستویی در صدر[/h]نظرسنجی مشترکان تلفن همراه(همراه اول و ایرانسل)در روز ششم جشنواره انجام شد.





به گزارش مدیریت ارتباطات، نظرسنجی روز ششم جشنواره از مشترکان تلفن همراه توسط موسسه آسمان انجام و بر این اساس محمد مهدی عسگرپور، طناز طباطبایی و پرویز پرستویی بیشترین رای مشترکان را به خود اختصاص دادند.
براساس این گزارش محمدمهدی عسگرپور با ۴۵ درصد آرا، کیومرث پوراحمد با ۳۳ درصد آرا و امیرحسین ثقفی با ۲۲ درصد آرا به ترتیب کارگردانان منتخب مشترکان تلفن همراه شدند.
در میان بازیگران مرد به ترتیب پرویز پرستویی ۵۸ درصد ، صابر ابر ۲۵ درصد ، بابک حمیدیان ۸درصد و حبیب رضایی ۸ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.
این گزارش نشان می دهد که طناز طباطبایی ۶۰درصد، سهیلا گلستانی۲۰ درصد، مریلا زارعی ۱۰درصد ومعصومه قاسمی پور۱۰ درصد آرا بازیگر منتخب زن را به خود اختصاص داده اند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]خانواده هسته ای که از هم نمی پاشد[/h]خانواده نهاد مقدسی است که در زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر دارد، از این رو رسانه ها به آن توجه خاصی دارند، یکی از رسانه هایی که به مقوله خانواده توجه دارد و موضوعات خانوادگی را دستمایه کارش قرار می دهد سینما است. در جشنواره فیلم امسال نیز فیملسازان زیادی خانواده را به روی پرده آورده اند.





«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح الله حجازی یکی از فیلم هایی است که با موضوعیت خانواده در جشنواره امسال نمایش داده شد. این فیلم درباره یک خانواده سنتی است که اعتقادات مذهبی در آن ریشه دارد و همسر خانواده (هنگامه قاضیانی) رگه‌هایی از اعتقاد به سنت‌های اصیل و مناسبات خانوادگی را هنوز حفظ کرده است. در این فیلم همچنین شاهد تقابل سنت و مدرنینه با ورود زوج جوانی که خواهرزاده زن خانواده است هستیم.
«بیگانه» ساخته بهرام توکلی نیز درباره خانواده ای است چند روز درگیر مشکلاتی می شوند. فیلم در یک فضای خانوادگی می گذرد؛ این فیلم با بازی هنرمندانه پانته آ بهرام است که به خاطر مشکلات پیش آمده به خانه خواهرش(مهناز افشار) می رود. این فیلم مانند سایر آثار بهرام توکلی اثری متفاوت است که از زاویه ای دیگر به خانواده می پردازد.
«سیزده» هومن سیدی یکی دیگر از فیلم هایی است که با سوژه خانواده و ارزش های آن به نمایش درآمده است. موضوع این فیلم دختری است که از خانه فرار کرده و دچار مشکلاتی می شود و می توان از زوایه جوانان به اهمیت کانون خانواده به آن نگریست. در این فیلم ریما رامین فر و امیر جعفری زوجی در آستانه جدایی هستند، اما با اتفاقاتی که در فیلم می افتد دوباره زندگی مشترک شان را از سر می گیرند.
«مردن به وقت شهریور» ساخته هاتف علیمردانی هم موضوعی خانوادگی دارد. در این فیلم شاهد تقابل یک جوان پشت کنکوری و پدری سخت گیر هستیم که نقش آن را حمید فرخ نژاد ایفا کرده است که ارزش های سنتی از سوی پدر و دیگر اعضای خانواده، در قبال مراقبت از برادری که بیماری ام اس دارد را نشان می دهد. جوانی در محیط خانوادگی با حفظ ارزش های اخلاقی بزرگ شده است سرکشی هایی دارد که باعث ایجاد مشکلاتی برای او می شود، اما او در نهایت جانب اخلاقیات و خانواده را می گیرد و به آغوش خانواده باز می گردد.
«شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار فضای خانوادگی را با پس زمینه جنگ در هم می آمیزد و به زیبایی موضوع انتظار مادری که فرزندش به جبهه رفته است را نشان می دهد.از قصه گویی مادر برای بچه ها گرفته تا مادربزرگی که در خانه آن ها حضور دارد.
«پنج ستاره» مهشید افشار زاده یکی دیگر از فیلم های خانوادگی جشنواره سی و دوم است که نشانگر خانواده ای از طبقه پایین اجتماع و تقابل آن با سختی های مادی زندگی است که خانواده در قبال فرزند خود دست به هر گونه فداکاری می زنند تا فرزندشان وارد دانشگاه شود.
«برف» مهدی رحمانی دیگر فیلم خانوادگی جشنواره امسال است که بیانگر تعارضات درونی یک خانواده و سرپوش گذاشتن بر بحرانی خانوادگی است که در نهایت عنصر درون مایه ای حفظ ارزش های خانوادگی مورد توجه قرار می گیرد.
از این مصادیق در جشنواره فیلم امسال به کرات دیده شده است که به نوعی بیانگر رویکرد جدی جریان سینمایی کشور و هنرمندان این عرصه به کانون خانواده است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]رئیس چلیک:[/h][h=1]دوست دارم در ایران فیلم بسازم[/h] تار ایرانی می نوازد و علاقمند به موسیقی ایرانی است. دائما به زیر لب آهنگ های شهرام ناظری و محمدرضا شجریان را زمزمه می کند. رئیس چلیک متولد ۱۹۶۱ در شهر اردهان ناحیه آناتولی شرقی ترکیه است.






به گزارش مدیریت ارتباطات، او در سال ۱۹۸۲ کارش را با خبرنگاری در بخش سیاسی- اقتصادی در چند روزنامه ملی آغاز کرد. چند سال بعد، ساخت فیلم های مستند، فیلم ها و تیزر های تبلیغاتی را آغاز کرداما علاقه همیشگی خود یعنی عکاسی راهمواره ادامه داد. او تا به امروز در بیش از ۱۲ کشورجهان آثار خود را به نمایش گذاشته است. رئیس چلیک کارگردان فیلم تحسین شده«اجازه دهید نور وارد شود» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، عضو هیات داوران سینمای سعادت در بخش بین الملل بود. او در زمان حضورش در کشورمان درکارگاه های آموزشی«فیلم نامه نویس به عنوان یک همکار» شرکت کرد. این موضوع بهانه ای شد تا گپ گفت گوتاهی با او این کارگردان ترک داشته باشیم.
رئیس چلیک در رابطه با نقش این گونه کارگاه ها را برای انتقال تجربه برای فعالان و علاقه مندان گفت«برگزاری این کارگاه ها برای سینماگران و اصناف آن مفید و ضروری است.»
چلیکدر رابطه با اولین فیلمش که« اجازه دهید نور وارد شود» نام داشت بیان کرد: این فیلم را در سال ۱۹۹۶ ساختم. این فیلم که در ارتباط با مسائل کردها در جنوب شرقی ترکیه بود جوایز ارزنده ایی از جشنواره های مختلف به ارمغان آورد.
چلیک فیلم های «فردا خداحافظ» را در سال (۱۹۹۸) و «شب سکوت» را در سال (۲۰۱۲) ساخته است.
چلیک در رابطه با فیلم های این دوره از جشنواره، گفت: فیلم ها از سطح خوبی برخوردار بودند و رقابت سختی بود.
او همچنین بیان کرد که جشنواره را در مجموع خوب و پر محتوا دیده و تمایل دارد تا از این پس بیشتر با سینمای ایران همکاری کند.
چلیک در پایان خاطر نشان کرد: تار ایرانی می نوازد و از موسیقی ایرانی و فرهنگ هنر لذت می برد و به نظرش ایران مهد فرهنگ خاور میانه است. او در کارگاه آموزشی«فیلم نامه نویس به عنوان یک همکار» به همراه «مومن اسمیهی»،«محمد علی سجادی»، «مهران کاشانی» و «شادمهر راستین» در ارتباط با الزام رعایت حقوق فیلم نامه نویس در ساخت یک فیلم تجربیات خود را بیان کرد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
با آغاز جشنواره فیلم فجر در شهرستان ها، مردم به استقبال سینماها رفتند

تب داغ جشنواره در شهرستانها

قرار شد جشنواره سی و دوم فیلم فجر در ۳۰ استان برگزار شود. این خبر به خاطر تکنولوژی تبدیل فیلم ها، شرایط نمایش آن ها در شهرستان ها و اساسا سالن هایی که امکان نمایش فیلم در شهرهای مختلف را دارند، مهم است.





خیلی ها از چنین خبری استقبال کردند و بعضی دیگر هم گفتند برگزاری چنین طرحی در جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست. با همه این ها افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در هر ۳۰ استان آغاز شد و حالا شهرهای مختلف نمایش فیلم های جشنواره را همزمان با سینماهای تهران تجربه می کنند.
تهیه کننده نخواهد فیلمش اکران نمی شود
شورایی در جشنواره فیلم فجر تشکیل شده است که از میان مجموعه فیلم های بخش سودای سیمرغ و نوعی نگاه که در بخش مسابقه جشنواره سی و دوم، ۲۰ فیلم برای نمایش در استان ها انتخاب می کنند. این انتخاب ها متناسب با هر استان صورت می گیرد. با این همه کلیه فیلم های بخش مسابقه در سه گروه نمایشی در همه استان ها به نمایش درمی آید.
در این میان ممکن است بعضی از تهیه کننده ها تمایلی به نمایش فیلم شان در شهرستان ها نداشته باشند به همین دلیل از جدول نمایش بیرون می روند. «خط ویژه»، «عاشق ها ایستاده می میرند»، «بیگانه»، «قصه ها»، «خانوم»، «پایان خدمت»، «ردکارپت»، «معراجی ها» و ... از جمله فیلم هایی هستند که سینماهای شهرهای مختلف ایران را در این روزها رونق می دهند.
نمایش فیلم های جامانده در شیراز
استان فارس یکی از میزبانان جشنواره سی و دوم فیلم فجر است. این استان به دلیل کمبود سالن، در طول سال نتوانسته است خیلی از فیلم های سینمای ایران را روی پرده ببرد. به همین دلیل برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر در این استان تدبیری برای پربار شدن سینمایشان در این روزها گرفته اند. احمد همتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در این استان می گوید: « ما نتوانستیم بعضی از فیلم های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران را در طول سال اکران کنیم. بخشی از این فیلم ها مربوط به حوزه کودک و نوجوان است. همچنین فیلم های خارجی هم فرصتی برای نمایش در سینماها ندارد. به همین دلیل علاوه بر اکران فیلم های جشنواره سی و دوم که در سینما سعدی به نمایش درمی آید، تالار حافظ را هم برای نمایش فیلم های جا مانده از سال های قبل قرار دادیم.»
سالن سعدی استان فارس از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۲ شب فیلم نشان می دهد. ظرفیت این سالن چیزی حدود ۹۰۰ نفر است که می تواند کار دو سالن نمایش را انجام دهد. بیشتر بلیت های این سالن به هنرمندان و موسسات فرهنگی این استان اختصاص دارد اما تعدادی هم برای مردم در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت های مردمی ۱۰۰۰ تومان است و دلیل این پایین بودن قیمت، به خاطر جذب مردم به سینماهاست.
سلام سینما به استقبال سینما در ارومیه آمد
اختصاص یک روز از سال به نمایش فیلم ها در سینماها به صورت رایگان آن هم درست قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر، باعث شد زمینه حضور مردم در سینماها به بهانه دیدن محصولات جدید سینما فراهم شود. محمدباقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد ارومیه طرح «سلام سینما» را عامل مهمی در استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر می داند: «مردم حضور بی نظیری در روز سلام داشتند. مدت ها بود پای خیلی ها به سینما نرسیده بود اما در این روز دوباره چراغ سالن های سینما روشن شد. حتی نیروی انتظامی به کمک سینمادران آمده بود تا بتواند حضور مردم را کنترل کند. این ماجرا مقدمه ای برای فیلم دیدن مردم در جشنواره فجر بود.»
این برای دومین بار است که پای جشنواره فیلم فجر به ارومیه می رسد. سال ۸۹ و در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برخی از فیلم ها به صورت مشترک در آذربایجان غربی و استان دیگری برگزار شد که مشکلات خاص خودش را داشت. مثلا برخی فیلم ها به برنامه نمایش نرسید به همین دلیل در این دوره به صورت مستقل ۲۰ فیلم در سینمای ایران اورمیه روی پرده می رود.
نمایش فیلم ها از ساعت ۱۷ و در چهار سئانس در نظر گرفته شده است. قیمت بلیت برای نمایش فیلم های جشنواره در این سینما سه هزار تومان در نظر گرفته شده است و دانشجویان و اصحاب رسانه می توانند با ۵۰ درصد تخفیف این بلیت را تهیه کنند. مسولان فرهنگ و هنر ارومیه حضور بازیگران و کارگردان های شهرشان را در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر در نظر گرفتند تا بتوانند در کنار مردم فیلم ببینند و نشست نقد و بررسی برگزار کنند.
سینمایی به نام میرزا کوچک خان جنگی
اما استقبال مردم در شهرهای مختلف کشور مانند پایتخت عمدتا از فیلم هایی است که کارگردان های بزرگی بر آن ها سایه انداخته اند. البته این مساله در شهرستان ها مشهودتر از تهران است چراکه خیلی از فیلم های کارگردان های جوان به دلیل کمبود سالن شهرستان ها، امکان نمایش نداشتند و مردم با آن ها آشنا نیستند. علی اسماعیلی پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به این مساله اشاره می کند: «بالاخره خیلی از مردم به امید نام کارگردان ها به سینماها می آیند. البته ممکن است خیلی راضی هم نروند اما بالاخره نام های بزرگ همیشه کنجکاوی به همراه دارند.»
در سینما میرزا کوچک خان جنگلی شهر رشت از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب ۲۰ فیلم منتخب این استان نمایش داده می شود. هر فیلم سه نوبت در این سینما روی پرده می رود. ظرفیت سینمای رشت ۷۵۰ نفر است و به همین خاطر در هر سئانس نمایش میزبان تعداد زیادی از علاقه مندان به سینماست. البته در هر نمایش ۳۰۰ صندلی به مهمان ها اختصاص دارد اما باقی صندلی ها با قیمت بلیت چهار هزار تومانی به مردم می رسد.
به گفته اسماعیلی پور استقبال مردم از فیلم های جشنواره سی و دوم از دوره های پیش بیشتر است. این به خاطر ترکیب نام فیلمسازان و تغییر سالن نمایش فیلم از سینما سپید رود به سینما میرزا کوچک خان جنگلی است. شهر رشت برنامه ای نیز برای نمایش فیلم های مستند گذاشته است. مجتمع خاتم الانبیا عهده دار نمایش فیلم های مستند حاضر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر است.
صف مردم گرگان برای جشنواره فیلم فجر
تعداد فیلم های نمایش در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در استان ها بیشتر از دوره های گذشته شده است. مثلا در گرگان سال گذشته ۱۰ فیلم روی پرده رفت. غلامرضا منتظری مدیر کل فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی استان گلستان برای نمایش فیلم های جشنواره سینمای تازه تاسیس کاپری را در نظر گرفته است. او درباره نحوه نمایش فیلم ها در سینما کاپری توضیح می دهد: «هر روز در چهار نوبت و در دو سالن با ظرفیت ۲۰۰ نفر، فیلم های جشنواره را اکران می کنیم. مردم استقبال فراوانی کرده اند و برای نمایش فیلم ها در صف می ایستند. اصلا مردم گرگان علاقه زیادی به سینما دارند و هیچ وقت چراغ سالن سینمای گرگان خاموش نمی شود.»
او ادامه می دهد: «دوست داشتیم همه فیلم های کارگردان های بزرگ مانند «چ» ابراهیم حاتمی کیا را ادشته باشیم اما می دانم چنین توقعی زیاد است. در کنار نمایش فیلم ها، انجمن سینمای جوان برنامه هایی در حاشیه جشنواره در خصوص کارگاه ها و جلسات نقد و بررسی دارد.»
حال و هوای شهرستان ها آنطور که مدیرانشان وصف کردند، سینمایی است. این روزها ممکن است بتواند مردم را مجاب کند که در طول سال پایشان به سینمای شهرشان باز شود و یا اصلا از مدیران فرهنگی شان بخواهند کلنگ ساختمانی به نیت سینما را به زمین بزنند.
حاشیه: خیلی از شهرها به دلیل فشردگی برنامه نمایش فیلم ها، سئانس ۸:۳۰ صبح هم در سینما گذاشته اند. خوب کسی که قرار است فیلم ببیند ترجیح می دهد عصر را انتخاب کند. به همین خاطرفیلم های اکران شده در سئانس های صبح مخاطبان کمتری دارد. استان فارس برای حل این مساله امکانی برای حضور دانش آموزان در آن ساعت فراهم کرده است.
تهیه و تنظیم: الهام نداف/ نشریه روزانه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]مهدی پاکدل:[/h][h=1]فردا تمام سرنوشت و روزگار مرا دگرگون کرد[/h]مهدی پاکدل در باره فردا می نویسد: آن‌چه امروز شاهدش هستیم فرداست. فردایی که منتظر و چشم به‌راه همه‌ی ماست.






به نام خالق مهر
داستان ساختن فیلم فردا داستانی طولانیست. سال ۱۳۷۷ بود که برای اولین بار به عنوان دانشجوی رشته گرافیک به تهران پایتخت ایران آمدم. شهری بزرگ و درهم برهم که با تمام وجودش سعی می‌کرد مرا در خود گم کند. موفق هم شد. گم شدم. فقط می‌دانستم منزل برادرم مسعود حوالی میدان هفت تیر است. پیاده به راه افتادم. مراحل نام‌نویسی و انتخاب واحد را انجام داده بودم و خیالم راحت بود. قدم‌زنان به راه افتادم. همه چیز این شهر بزرگ برایم تازگی داشت. مغازه‌ها، خیابان‌ها، آدم‌ها همه و همه با من غریب بودند. ناگهان ساختمان دایره شکلی وسط یک پارک نظرم را جلب کرد. پاهایم سست شد. محو معماری و شکوهش شدم. تا به خودم آمدم دیدم یک ساعتی هست که نشسته‌ام به نظاره آن ساختمان با شکوه. شاید خنده‌دار‌ترین سوال زندگی‌ام را آن‌روز از عابری پرسیدم. با لهجه‌ی غلیظ اصفهانی پرسیدم: آقا ببخشید اینجا چی‌چیه؟ عابر با بدبختی خنده‌اش را جمع کرد و گفت: تئاتر شهر. به راه افتاد و پس از چند قدم برگشت و گفت: الان برنامه نداره‌ها. برو عصر بیا. نه راستی امروز شنبه است. شنبه‌ها تئاتر تعطیله. برو فردا بیا.
تمام شد. همین یک کلمه یعنی فردا تمام سرنوشت و روزگار مرا دگرگون کرد. فردا آمدم و دیگر ماندم و نرفتم. اصلا قرارم با خودم این نبود. قرار بود گرافیست شوم، شدم عمله اهل نمایش. در آن دایره پنهان شدم با غم‌هایم، نادانی‌هایم، رفاقت‌هایم و شادی هایم. دوستی‌های زیادی شکل گرفت که تا به امروز به آنها می‌بالم. یکی از آن رفاقت‌ها، رفاقت با ایمان افشاریان بود. این دوستی از آن زمان تا کنون شکل‌های مختلفی به خود گرفته. هم‌بازی بودن در نمایش، هم‌صحبتی و گپ‌های شبانه، رفت و آمد‌های خانوادگی، هم‌فکری و حالا هم همکاری در فیلم فردا.
یک‌روز با ایمان در مورد اشعار مولانا و نوع جادویی که در آن اشعار هست با هم صحبت می‌کردیم. ایمان گفت طرحی دارد در رابطه با همین اشعار. طرح را تعریف کرد و شد بن‌مایه و اساس همین فیلمی که امروز شاهدش هستید. حدود شش ماه همفکری و کار بر روی سه حکایت از داستان‌های مثنوی معنوی حضرت مولانا و اقتباس آن به شکلی مدرن و امروزی، شد فیلمنامه‌ای که تمام ایده‌آل ها و آرزوهای ما بود. امیدی برای ساخته شدنش نداشتیم ولی دلمان گرم بود و نگاه‌مان به فردایی که در انتظارمان بود. احسان دلاویز با شعور و فهم فرهنگی‌اش به ما دست رفاقت داد و به خیال ما برای ساخت فیلم فردا بال داد. کارها به سرعت پیش رفت و فیلم ساخته شد.
الان در سال ۱۳۹۲ هستیم و ۱۵ سال از زمانی که روی سکوهای تئاتر شهر نشستم و آن سوال خنده‌دار را از مرد عابر پرسیدم می‌گذرد. اگر دیروز مرد عابر نمی‌گفت برو فردا بیا و اگر فردای آن‌روز وارد آن دایره بزرگ نشده بودم و اگر امروز تک‌تک عوامل فیلم این همه رفاقت و مهر و محبت نثار بنده و ایمان افشاریان ‌نمی‌کردند، فردا هرگز ساخته نمی‌شد. برای این همه محبت و مهر کلاه از سر بر می‌دارم. امیدوارم روزی بتوانم قدردان لطف عوامل فیلم فردا باشم. آن‌چه امروز شاهدش هستیم فرداست. فردایی که منتظر و چشم به‌راه همه‌ی ماست.
مهدی پاکدل
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]وقتی همه چیز نا خواسته است[/h]جریال سیال و متوالی روزمرگی آدم ها همراه با فراز نشیب فراوانی است، شاید تمامی آدم ها زندگی شان را برای تبدیل شدن به فیلم جذاب بدانند هر چند عقلانی که به این موضوع فکر کنیم امر بعیدی است.





سلسله زندگی هر یک از ما برای بدل شدن به داستانی سینمایی قابلیت های فراوانی دارد. فیلم «ناخواسته» نخستین تجربه سینمایی برزو نیک نژاد هم از آن دسته آثاری است که برش کوتاه اما تلخ دختری شهرستان و روحانی ساده دل را در مدیوم سینما آن هم در یک روز و نصفی به تصویر کشیده است.
روایت ساده و خطی فیلم هر چند که شاید در بعضی از دقایق فیلم حوصله تماشاگر را سر ببرد اما روحانی ساده فیلم که با بازی ارزشمند و تحسین بر انگیز مهرداد صدیقیان صمیمی تر هم شده تلاش قابل تاملی است برای رهایی از ورطه تکرار که مخاطب را با خود همراه می کند. توالی داستانک های قصه و تصاویر آدم های گونه گون شاید به کش آمدن قصه دامن بزند اما تماشاگر را همراه شخصیت های داستان تا مقصد همسفر می کند.
برزو نیک نژاد که در پس و پیشش تجربه ارزشمندی از دستیاری و برنامه ریزی در سینما و تلویزیون و فیلمنامه نویسی دارد، اینک در رونمایی از نخستین تجربه کارگردانی سینماییش به زعم نگارنده سوژه و قصه سخت اما جذاب را انتخاب کرده، فیلم جاده ای ساختن شاید در ظاهر آسان باشد اما اگر گروه و کارگردان را جان به لب نکند بی شک ایشان را به دردسر خواهد انداخت. نیک نژاد در حالی از این تجربه سخت سر بلند بیرون می آید که درست لحظه ای که مخاطب به پایان معلق و باز امیدوار است،از پایانی تحیر بر انگیز و غیر قابل حدس رونمایی می کند.پایانی که بی شک اندک تماشاگری انتظارش را نمی کشد.
داستان فیلم سفر قهرآمیز دختری شهرستان اهل کویر است از پایتخت خشن و غبار آلود به دل کویر سکوت و سکون از این رو است که دختر جوان با اتوموبیلی پا در رکاب سفر می کند که راننده اش روحانی سلامت و کنجکاوی است که تا میانه داستان تنها شاهدی بر اتفاق های پیرامون خود است. در روایت کلاسیک قهرمان فیلم «ناخواسته» که نا خواسته مسافران را باید تا مقصد برساند که اندک شناختی از آنها ندارد اما در میانه داستان بخش برجسته ای از زندگی آنها را می داند و بی آنکه قضاوت راجع به آنها داشته باشد، آهسته و نرم دل به دختر داستان می سپارد. این تحول از آن منظر قابل دفاع است که نیک نژاد تلاش کرده از کلیشه ها دوری گزیند و مخاطب را گرفتار روایت دستمالی شده و تکراری نکند.
بی شک مخاطبان فیلم ناخواسته تا انتهای فیلم چندین و چند بار قضاوت های مختلفی راجع به پایان داستان خواهند کرد در حالی که پایان تلخ اما جذاب داستان بیش از پیش با فیلن ارتباط برقرار می کنند. شاید اگر زمان بدهیم و تا نمایش عمومی فیلم صبوری کنیم.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]«تراژدی» در سانس ویژه[/h]فیلم« تراژدی» ساخته آزیتا موگویی ساعت ۲۳ و سی دقیقه امشب در کاخ جشنواره اکران می شود.





به گزارش مدیریت ارتباطات، فیلم «تراژدی» روایتگر داستان مردی به نام قاسم که برای جبران غرور از دست رفته‌اش تصمیم عجیبی می‌گیرد، را روایت می کند.
آزیتا موگویی کارگردان فیلم تراژدی پیش از این مجری طرح و مدیر تولید فیلم هایی مانند «جهان پهلوان تختی»، «دست های آلوده»، «پسر آدم دختر حوا»، «انعکاس»، «آدمکش »و «فرزند چهارم »بوده است.
مهدی هاشمی، بهرام رادان، رویا نونهالی، پیام دهکردی، سیامک صفری، امید روحانی، حسین یاری و پانته‌آ بهرام از جمله بازیگران این فیلم هستند و محمد حسن نجم عهده دار تهیه کنندگی فیلم «تراژدی» است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=4]روزشمار جشنواره / روز هشتم (۱۹ بهمن)[/h] امروز صبح فیلم داریوش مهرجویی اکران شد ولی نشست خبری نداشت. بعد از ظهر فیلمهای خانه پدری و کلاشینکف به نمایش درآمد و نشست خبری آنها برگزار گردید
بولتن روزانه جشنواره را از اینجا دریافت کنید
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]کیانوش عیاری:[/h][h=1]فیلمساز باید موضوعات محیط اطرافش را رصد کند[/h]نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی«خانه پدری»با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.






به گزارش مدیریت ارتباطات، سعید عقیقی اداره این نشست را بر عهده داشت و در ابتدای این جلسه گفت:«کم پیش می آید که آدم فرصت این را پیدا کند که در مورد فیلم مورد علاقه اش صحبت کند و من این شانس را دارم که در مورد «خانه پدری» صحبت می کنم.»
عقیقی ادامه داد:«به نظرم خوب است که این فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد چرا که فکر می کنم سطحش بالاتر از مسابقه است.»
کیانوش عیاری کارگردان این فیلم «خانه پدری» در مورد حضور فیلمش در جشنواره سی و دوم گفت:«می گویند این فیلم تلخ است و سه سال است که توقیف شده اما هر بار که فیلم را می بینم نمی دانم دلیل توقیفش چیست؟ در این مدت استنباط های واهی دوستان دلیل توقیف فیلم بود.»
این کارگردان افزود:«در مورد صحبت آقای عقیقی و ابراز خوشحالی ایشان در مورد حضور خانه پدری در بخش خارج از مسابقه، باید بگویم نمی دانم این فیلم در آینده اکران می شود یا نه؟ اما بودنش در بخش خارج از مسابقه باعث می شود تلاش دوستان بازیگر و عوامل دیگر دیده نشود.»
کارگردان فیلم سینمایی«خانه پدری»افزود:«خیلی علاقه ای به ساخت فیلم های اجتماعی ندارم و به نظرم فیلمساز باید بسته به محل زیستی خود موضوعات محیط اطرافش را رصد کند و آن را انعکاس بدهد.من اشتیاقی ندارم به عنوان فیلمساز اجتماعی شناخته شوم و اگر فیلمساز چیزی در چنته داشته باشد خوشا به حال مخاطب.»
در ادامه جلسه، مهدی هاشمی یکی از بازیگران فیلم «خانه پدری» گفت:«اولین باری است که جنایت به این هولناکی در تصویر و پرده سینما برای مخاطب تصویر می شود و ما در سالن سینما کنار هم این اتفاقات را می بینیم.»
او ادامه داد:«من قبل از حضور در اثار آقای عیاری بازیگر حرفه ای بودم و هنوز هم هستم اما از مقام یک بازیگر حرفه ای به درجه هنروری ارتقا پیدا کردم و رد آثار او به مقام نابازیگر رسیدم و بهترین کارهایم بازی هایی است که در آثار او داشتم.»
نازنین فراهانی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی نیز گفت:«هر کس در کارهای آقای عیاری بازی می کند قطعا بهترین بازیش را ارائه می دهد و او تنها کارگردانی است که در آثارش نمی توانی بازی کنی. باید در فیلم های کیانوش عیاری زندگی کنی.»
عیاری در پاسخ به این پرسش که چرا در فیلمش سیاه نمایی کرده است، گفت:«من از مسائل روز جامعه ام صحبت می کنم.آیا واقعا در اطراف ما چنین اتفاقاتی که در فیلم دیدیم، نمی افتد؟من علاقه ای به سیاه نمایی ندارم اما چطور می توانم از مسائل جامعه ام به راحتی عبور کنم؟منظور من تعصباتی است که در سطح نازل ترش در جامعه به صورت یومیه درآمده است.»
ناصر هاشمی که در این فیلم فصلی از جوانی مهدی هاشمی را ایفای نقش کرده بود، گفت:«حقیقتش این است که خودم هم دوست نداشتم میانسالی مهدی را بازی کنم اما وقتی کارگردان اثر کیانوش عیاری است برایم آزار دهنده نیست و اگر بعد از این هم قرار باشد من و مهدی در آثار آقای عیاری حضور داشته باشیم و من میانسالی مهدی را ایفا کنم، می پذیرم.»
شهاب حسینی یکی دیگر از بازیگران این فیلم «خانه پدری» درباره تجربه حضورش در این فیلم سینمایی گفت:«کارکردن با آقای عیاری خواست و آرزوی هر بازیگری است.او کارگردان تاثیر گذار زندگی من است و من با فیلم های او زندگی کردم و امیدوارم باز هم این فرصتش پیش بیاید که مقابل دوربین او بازی کنم.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]«مسعود سخاوت‌دوست» به عنوان نامزد بخش موسیقی فیلم «شیار ۱۴۳» معرفی شد[/h]بر اساس اصلاحیه سازندگان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳»، «مسعود سخاوت‌دوست» به جای «فرید سعادتمند» به عنوان سازنده موسیقی متن این فیلم اعلام شد.





به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» طی یک نامه رسمی به دبیرخانه جشنواره «مسعود سخاوت‌دوست» را به عنوان سازنده موسیقی متن فیلم خود اعلام کردند.
پیش از این در فرم تقاضای شرکت در جشنواره «فرید سعادتمند» به عنوان سازنده موسیقی این فیلم درج شده بود که پس از اعلام نام وی به عنوان نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم، سازندگان این فیلم خواستار تصحیح این اشتباه و اعلام نام «سخاوت دوست» با این عنوان شدند.
 
بالا