[ اخبار راه ]

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احداث بزرگترین پایانه مسافری دریایی
162256 -۲۱ اسفند ۱۳۹۲​


مدیر کل بندرگاه کیش، از احداث بزرگترین پایانه مسافری دریایی در این جزیره خبر داد و افزود: این ترمینال با ۱۱ هزار مترمربع زیر بنا، سه برابر ترمینال فعلی است و تا سال ۹۳ به بهره برداری می رسد.



امیر رستگار افزود: هم اکنون در جزیره کیش یک ترمینال مسافربری با ظرفیت چهار هزار مترمربع زیر بنا وجود دارد و اعتبار ترمینال جدید نیز از سوی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش تامین شده است.

مدیر کل بندرگاه کیش افزود: جزیره کیش به صورت متوسط سالانه پذیرای یک میلیون گردشگر است که تعدادی از این گردشگران از طریق دریا و بندرگاه وارد این جزیره می شوند و در ایام نوروز آمار گردشگرانی که با خودرو به کیش سفر می کنند، بیشتر است.

وی با اشاره به فعالیت این بندرگاه گفت: در حال حاضر بندرگاه های کیش در حوزه های مختلف از جمله اسکله کشتی های تجاری، اسکله کشتی های تامین مصالح ساختمانی و مایحتاج عمومی جزیره، اسکله کشتی های ورود مواد سوختی و پشتیبانی شرکت های نفتی و سایر کالاهای عمومی و مسافری به جزیره، فعال هستند.

وی، در خصوص نوع کاربری بندر کیش و بندرگاه های چارک و آفتاب گفت: انجام مسافرت های روزانه و نیز جابجایی کالاهای ساختمانی از جمله آهن آلات، شن و ماسه، سیمان و هر نوع مصالح ساختمانی دیگر، از طریق این سه بندرگاه انجام می شود.

رستگار افزود: البته در بندر چارک بیشتر بحث جابجایی مسافر مطرح است و این بندر یکی از بندرگاه های پشتیبانی جزیره به شمار می رود که توسط سازمان منطقه آزاد احداث شده است.

مدیر کل بندرگاه کیش افزود: در حال حاضر روزانه شش شناور با گنجایش ۵۰ تا ۲۴۰ نفر از بندر چارک به بندر کیش وارد می شوند و در ایام نوروز این تعداد به روزی ۴۰ تا ۵۰ سفر ورودی و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ سفر به خارج از بندر می رسد.

وی با اشاره به ورود خودروها به جزیره کیش از طریق بندرگاه ها گفت: در ایام نوروز ورودی ها از طریق سه بندر لنگه، چارک و آفتاب انجام می شود. در بندر لنگه دو شناور هرمز ۱۲ و ۱۴ که به شرکت کشتیرانی والفجر تعلق دارد، تردد می کنند و از بندر چارک و آفتاب نیز مسافرین و وسایل نقلیه توسط لندینگ کرافتها جابجا می شوند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رستگار با اشاره به تعداد خودروهایی که از طریق بنادر وارد جزیره کیش می شوند، گفت: در ایام نوروز حدود ۱۹ هزار دستگاه خودرو، حدود یک هزار دستگاه انواع کامیون وارد جزیره شده و مواد غذایی و مایحتاج جزیره را حمل می کنند.

مدیر کل بندرگاه کیش در خصوص زمان صرف شده برای وارد شدن خودروها به لندینگ کرافت در ایام شلوغ سال گفت: در این ایام، کمترین زمان برای سوار کردن خودروها به لندینگ کرافت در نظر گرفته شده و این زمان نیم ساعت است اما مالکان خودروها حدود ۱۳ تا ۱۴ساعت در صف انتظار خواهند بود. وی، مسافت بندر چارک تا بندر کیش را نیز حدود ۳۴ کیلومتر عنوان کرد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بیشتر تونل قلاجه حفاری شد
162382 -۲۳ اسفند ۱۳۹۲​


مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: ۷۵ درصد از عملیات حفاری تونل قلاجه در مسیر ایلام به استان کرمانشاه به پایان رسیده است.

عبدالله بهادری اظهار کرد: تونل قلاجه دارای دو هزار و ۵۰۰ متر طول است که تاکنون عملیات حفاری یک هزار و ۹۴۰ متر آن به پایان رسیده است. وی افزود: تکمیل این تونل نیازمند ۲۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک ریزی، ۲۴۸ هزار متر مکعب حفاری تونل، ۲۲ هزار متر مکعب بتن ریزی و لاینینگ تونل، ۱۱ و ۵۰۰ تن آسفالت و دو هزار و ۵۰۰ متر طول روشنایی و تهویه تونل است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: بهره برداری از تونل قلاجه باعث حذف ۱۲ کیلومتر از گردنه برفگیر قلاجه و به همین مقدار کاهش مسافت ایلام به کرمانشاه و مرکز کشور، کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و کاهش زمان سفر می شود.

بهادری مقدار پیشرفت فیزیکی این طرح مهم راه سازی را ۵۵ درصد عنوان کرد. وی ادامه داد: این طرح باعث ارتباط شهرستان های ایلام، ایوان، سیروان و چرداول در استان ایلام به استان کرمانشاه و شهرستان های گیلانغرب و سومار از استان کرمانشاه به مرکز کشور می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: عملیات اجرایی حفاری تونل دو هزار و ۵۰۰ متری قلاجه و یک هزار و ۲۳۰ متر از راه های طرفین سال ۹۰ شروع شده و برای اجرای آن تاکنون حدود ۹۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. بهادری اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای بهره برداری کامل از این طرح مورد نیاز است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احداث محور بجنورد به جنگل گلستان
155482 -اسفند۱۳۹۲​



نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل
در خراسان‌شمالی، گفت: احداث محور بجنورد به جنگل گلستان از برنامه زمان‌بندی شده عقب است.


علیرضا هنرور با اشاره به اینکه پروژه دوبانده کردن محور بجنورد به جنگل گلستان از مصوبات سفر هیأت دولت به این استان و جزء پروژه‌های مهر ماندگار است، افزود: در حال حاضر احداث این پروژه در قالب پنج قطعه در حال اجرا است. به گفته وی پیمانکاران هر پنج قطعه در حال حاضر مشخص شده است.

هنرور میزان پیشرفت کل این پروژه را تاکنون 12 درصد بیان کرد. وی با اشاره به اینکه محدودیت مالی عامل اصلی بروز این مشکل است، تصریح کرد: میزان مطالبات پیمانکاران بالا رفته است و پیمانکاران نمی‌توانند با تمام توان کار کنند.


نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل در خراسان شمالی با بیان اینکه طی سفر مقام معظم رهبری برای اجرای این پروژه نیز اعتباری درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: اگر این اعتبارات به موقع پرداخت شود روند اجرای کار به خوبی انجام خواهد شد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
نشست هم اندیشی شهرداری منطقه 12 با سازمان زیباسازی شهر تهران با حضور شهردار، قائم مقام و جمعی از مدیران این منطقه، مدیر عامل، کارشناسان و مشاورین سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.




به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران، در این نشست هم‌اندیشی که به منظور ساماندهی میادین‌، پیاده راه‌ها و همچنین جداره‌سازی برگزار شد‌، مهندس علی‌محمد نژاد شهردار این منطقه در سخنانی با اشاره به اینکه منطقه 12 با سرمایه‌های بی‌شمار فرهنگی‌، اجتماعی و تاریخی قابلیت بسیار زیادی در هویت بخشی شهر را دارد‌، به سیاست شهرداری تهران در این دوره مدیریت‌، مبنی بر احیاء شهر اشاره کرد و گفت : باید در راستای منویات شهردار تهران مبنی بر تبدیل منطقه 12 به نگین شهر تهران قدم برداریم.

وی گفت : در همین راستا، تغییر و تحول در محلات قدیمی عودلاجان و هرندی و ارائه امتیازات ویژه به شهروندان و بخش خصوصی باعث رفع وضعیت نامناسب این محلات و رونق ساخت و ساز شده است.

شهردار منطقه 12 همچنین پیاده راه‌سازی چهار راه حسن آباد تا میدان بهارستان را اهتمام مهم منطقه و سازمان زیباسازی خواند و گفت‌: در بحث ساماندهی میادین‌، جداره‌سازی و پیاده راه‌ها که موجب تحول در منطقه می‌شود نیازمند برنامه‌ریزی سریع‌، دقیق و صحیح می‌باشیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به ویژگیهای هویتی و تاریخی منطقه 2 ، همدلی و وفاق بین جامعه فرهنگی و هنری نسبت به این منطقه، آماده بودن طرحها و برنامه‌های متحول کننده به همراه فکر مدیریتی و اراده مدیریت شهری و همچنین آمادگی نهادهای غیر دولتی را از ویژگی‌های مهم در باز زنده‌سازی منطقه 12 خواند و با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون توجه به عوامل انسانی شکل نمی‌گیرد‌، بر توجه ویژه به نقش اصناف و شهروندان ساکن در محل و همچنین بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها، تقسیم کار دقیق و درست بین بخشهای مختلف تاکید کرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کمیته‌ای مشترک و اجرای پروژه‌های مختلف در بحث میادین‌، پیاده راه‌ها و جداره سازی که طرح‌های آن آماده است و همکاری منطقه شاهد تحول مورد نظر شهردار تهران در منطقه 12 باشیم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عرضه دستگاه جاده ساز فوری






در حالی که ساخت جاده های جدید می تواند کار دشوار و کمر شکنی به نظر آید اما یک مبتکر هلندی دستگاهی ابداع کرده است که سنگ فرش کردن جاده ها با آن بسیار ساده می شود.





با این دستگاه شگفت انگیز که Tiger-Stone نام دارد می توان در هر مکانی، جاده فوری احداث کرد. این دستگاه نوین آجرها را طوری کنار هم می چیند که مسیر مطلوبی برای عبور ایجاد شود. در حالی که این فرایند می تواند معجزه آمیز به نظر آید اما راز پشت این ابتکار در سیستم طراحی هوشمند مبتنی بر گرانش پنهان است.



همه کاری که یک کارگر باید انجام دهد قرار دادن دستی آجرها به شیوه تعیین شده در مخزن دستگاه است. در این مخزن، گرانش موجب می شود تا آجرها در کنار هم لغزیده و به شکل ورقه ای از جاده آماده بر روی زمین قرار گیرند. سالهای سال جاده های آجری به خاطر جذابیت و طول عمر بالایشان مورد علاقه طراحان شهری بوده است اما از آنجایی که آجر یا سنگ فرش کردن خیابانها یک کار پرهزینه و نیازمند به کارگر زیاد است، برای جاده سازی بیشتر از آسفالت یا بتن استفاده می شود.




با این حال با دستگاه Tiger-Stone کارگران می توانند با استفاده از سنگ یا آجر روزانه 400 متر مربع جاده جدید بسازند. این درحالی است که آجر یا سنگ فرش کردن جاده ها به شیوه معمولی و با استفاده از دست روزانه بین 75 تا 100 متر مربع جاده سازی را امکان پذیر می کند. پهنای این دستگاه ، به اندازه جاده است و می توان آن را در چهار، پنج و شش متر عرض تنظیم کرد. این دستگاه که با برق کار می کند صدای بسیار اندکی دارد.




 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چندین طرح راهسازی آماده افتتاحند

معاون وزیر راه و شهرسازی 36 طرح بزرگ راه و شهرسازی


حاشیه کلنگ‌زنی تقاطع غیر هم سطح ورودی کمربندی نکا بیان داشت: امسال بیش از 290 هزار کیلومتر انواع شبکه ریلی، آزادراه، بزرگراه و... در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. وی اظهار کرد: این مقدار از راه‌ها 36 طرح پروژه بزرگراه به طول یک‌هزار و 905 کیلومتر با اعتبار 2 هزار و 250 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.در راه و ساخت و ساز شبکه راه در کشور ما با انقلابی روبرو بوده‌ایم که با اطلاع‌رسانی باید این مسئله برای مردم بازگو شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های مختلف راه و شهرسازی در مازندران گفت: 400 کیلومتر راه در مازندران در حال احداث است که شامل ریلی، بزرگراه، راه اصلی، آزادراه و ... است. این مقدار از شبکه ریلی و راه مازندران با اعتباری بیش از 435 میلیارد تومان در دست ساخت است. وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل آزاد راه تهران ـ شمال از چالوس و مرزن‌آباد، بزرگراه قائمشهر ـ ساری، پروژه کمربندی بابل، کمربندی ساری و... است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مازندران از شهرهای گردشگرپذیر در کشور است و به همین دلیل نیز توجه به راه این استان در اولویت کارهای ما قرار دارد.


معاون وزير با بیان اینکه باید اقداماتی برای رفع مشکلات ناشی از راه در کشور اندیشیده شود، خاطر نشان کرد: ما و نیروهای راه و شهرسازی با تمام توان برای خدمت‌رسانی به مردم وارد شده‌ایم و امیدواریم با ارائه خدمات مناسب، شاهد پیشرفت خوبی در راه کشور باشیم. وی گفت: مردم ما بهترین مردم جهان هستند و به همین دلیل نیز باید بهترین خدمت‌رسانی به آنان انجام شود. صادقی افزود: باید ظرفیت راه‌ها ارتقا یافته و با ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح همچون این تقاطع در دست احداث نکا، نقاط حادثه‌خیز را کم کنیم.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پیشرفت راه آهن چهارمحال و بختیاری

طرح اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور با 65 درصد پیشرفت درحال اجراست .


اجرای این طرح تیر پارسال آغاز شد و برای اجرای آن بیش از 12و نیم میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شده است . مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت : طول این خط آهن 86 کیلومتر است که 44 کیلومتر آن در چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

ساخت خط راه‌آهن این استان در 2 مرحله پیش‌بینی شده که مرحله نخست آن شامل اتصال راه‌آهن چهارمحال و بختیاری به خط ریل مبارکه اصفهان از ایستگاه حسن‌آباد که هم اکنون با 65 درصد پیشرفت درحال ساخت است. وی تعداد ایستگاه ‌های راه‎آهن استان را سه ایستگاه بیان کرد و گفت : ساخت ایستگاه های سفیددشت ، فرخشهر و شهرکرد در حال ساخت است .

در مسیر عبور این خط راه‌آهن و در محل گردنه بیدکان 2 تونل به طول 5/8 کیلومتر ساخته می‎شود. حداکثر سرعت پیش‌بینی در این خط راه‌آهن برای قطار مسافربری 220 کیلومتر و برای قطار باری 160 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افتتاح کنار گذر میبد اردکان

کنار گذر حلقوی میبد اردکان به طول 72 کیلومتر با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری افتتاح شد.


این کنار گذر بخشی از بزرگراه مهم و ترانزیتی تهران بندرعباس است و استان‌های جنوبی و مرکزی را به پایتخت و شمال کشور وصل می‌کند.بر اساس این گزارش، افزایش ایمنی ترافیک، ارتقای سطح کیفی محور، کاهش خسارات جانی و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای این کنار گذر محسوب می‌شود. این پروژه با صرف هزینه‌ای معادل 890 میلیارد ریال احداث شده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چهارخطه کردن محور هراز نیازمند اعتبار
178720 -۴ مرداد ۱۳۹۳
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: برای چهارخطه کردن محور هراز 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
علی اسد در جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری مازندران اظهار داشت: مازندران 934 کیلومتر راه شریانی دارد و 36 کیلومتر آزاد راه در اختیار مردم مازندران است.

وی به اقدامات انجام شده در استان برای بهسازی و بازسازی راه‌های مازندران نیز اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین پروژه استان چهارخطه کردن هراز، بهسازی محور ساری ـ جویبار، بهسازی جاده قائمشهر ـ کیاکلا، نور ـ چمستان، ساری ـ تاکام و بندر امیرآباد است.مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خاطرنشان کرد: اعتبار اختصاص داده شده به محور هراز ناچیز بود ولی تخصیص مناسبی داشت و در سال 92 حدود 300 درصد از اعتبار تخصیص داده شده به هراز عملیاتی شد.


این مسئول با اشاره به اینکه برای چهارخطه کردن محور هراز 90 میلیارد تومان هزینه شد، تصریح کرد: 70 میلیارد تومان بدهکار هستیم و 500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه دارد.


اسد با اعلام اینکه 7 هزار و 770 کیلومتر راه روستایی در مازندران وجود دارد، خاطرنشان کرد: 4 هزار و 49 کیلومتر از راه روستایی مازندران آسفالت شد و در سال 92 نیز موفق به آسفالت 95 کیلومتر راه روستایی با مشارکت مردم شدیم که شهرستان بابلسر در بهره‌گیری از مشارکت مردمی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: در سال‌جاری برای آسفالت 943 کیلومتر راه روستایی برنامه‌ریزی شد که نیاز به 240 میلیارد تومان اعتبار است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگراه‌های آینده هوشمند می‌شوند

با پائین آمدن دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر درجه، رنگ آسفالت این بزرگراه ها تغییر کرده و علائم لغزندگی به طور خودکار بر روی آن نمایان می شود.
با هوشمند شدن بزرگراه ها در آینده رانندگان با ایمنی و رفاه بیشتری رانندگی می کنند. دانشمندان در هلند در حال مطالعه بر روی بزرگراه هایی هستند که برحسب محیط پیرامون از خود واکنش نشان می دهند.
به عنوان مثال با پائین آمدن دمای هوا و رسیدن آن به زیر صفر درجه، رنگ آسفالت این بزرگراه ها تغییر کرده و علائم لغزندگی به طور خودکار بر روی آن نمایان می شود.
همچنین در خط کشی جاده های نسل آینده از موادی استفاده می شود که قادرند نور خورشید را در روز جذب کنند و در شب به تدریج بازتاب دهند. در این تکنیک از طبیعت الهام گرفته شده است.
دان روزگارد، از متخصصان فرانسوی طرح بزرگراه های هوشمند می گوید: همیشه این ویژگی عروس دریایی که حتی در اعماق دریا از خود نور مرتعش می کند، موجب تعجب من بوده است.
از سوی دیگر بزرگراه های نسل آینده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهند بود. در این بزرگراه ها مسیر مغناطیسی تعبیه می شود که خودروهای برقی می توانند با عبور از آن باطری خود را شارژ کنند.
همچنین در کنار این بزرگراه ها توربین های بادی کوچکی نصب خواهد شد که با جریان هوای خودروهای گذری شروع به چرخش کرده و کنار جاده را روشن می کنند.
یکی دیگر از طرح های دانشمندان این است برق همه مسیر بزرگراه ها را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنند.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از کوتاه‌ترین کریدور شمال جنوب چه خبر؟
۱۰ شهریور ۱۳۹۳


راه اصلی دامغان گلوگاه، حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب کشور است که از طریق آن، بندرعباس به بندر امیرآباد می‌رسید که از طریق این کریدور کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس نیز متصل می‌شوند.



کریدور شمال - جنوب از بندرعباس آغاز و بعد از عبور از استان‌های کرمان، یزد، سمنان به بندر امیرآباد در شمال کشور می‌رسد و با طول 1300 کیلومتر کوتاه‌ترین مسیری است که شمال کشور را به جنوب متصل می‌کند.این مسیر هم از نظر توسعه گردشگری و هم به لحاظ ترانزیت کالا یکی از محورهای اصلی کشور است که از بندرعباس تا میبد به صورت بزرگراه و بخشی از آن در قالب راه اصلی در حال بهره‌برداری است.این مسیر 110 کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سمت استان سمنان 21 کیلومتر بوده که 18 کیلومتر آن آماده آسفالت و سه کیلومتر آن اجرایی شده و باقیمانده آن از سمت مازندران 89 کیلومتر است که عملیات اجرایی آن به طول 10 کیلومتر آغاز شده است.

نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه با تاکید بر اینکه مسیر فعلی قابلیت تبدیل شدن به یک کریدور ترانزیتی را دارد، گفت: از بندر شهید رجایی تا یزد، مسیر به شکل بزرگراهی و در ادامه تا دامغان راه اصلی است که این مسیر از دامغان به گلوگاه در استان‌های سمنان و مازندران به شکل راه اصلی در حال ساخت است.

وی افزود: با تکمیل این مسیر، یک کریدور شمال - جنوب به شبکه راه‌های کشور افزود می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: این مسیر با طول حدود 1300 کیلومتر کوتاه‌ترین مسیری است که شمال کشور را به جنوب متصل می‌کند.

نورزاد در این بازدید با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به شرایط فعلی ما باید کریدورهایی را برای کشور انتخاب کنیم که به لحاظ سوخت، استهلاک خودرو‌ها، کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد لذا یکی از استراتژی‌های ما در این حوزه تکمیل کریدورهای نیمه‌تمام است که در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اولویت برخوردار است.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
نخستین آزادراه خارجی‌ساز کشور کلید خورد

نخستین آزادراه خارجی‌ساز کشور کلید خورد


V2hVcFNwVCVcNVcoUXxYeQl-AyFULgMmACYGIwk0AHFWYFgnWm4AblRqDXIMZ1liVDUGNAIzCyhWLwZjDjlRZ1cyVVtTNVRl.jpg

کار ساخت آزادراه تبریز ـ مرند ـ بازرگان که در جریان سفر اخیر هیأت دولت به استان آذربایجان شرقی برای نخستین بار به یک سرمایه‌گذار خارجی سپرده شد، با پیمودن مراحل صدور مجوز ورود سرمایه‌ی خارجی، گامی دیگر به مرحله‌ی تحقق نزدیک شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، بر مبنای مصوبه جدید اداره امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی، شرکت گرقیز انشاعات ترکیه که طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی ایران است و باید 65 درصد از سرمایه ساخت آزادراه بزرگ تبریز مرند بازرگان را فراهم آورد، اجازه خواهد داشت از طریق مبادی رسمی اقدامات لازم را انجام دهد.
زمان اجرای این مصوبه شش ماه خواهد بود و این یعنی با فراهم شدن شرایط لازم حداکثر تا دی ماه سال جاری باید کار ساخت این آزادراه 250 کیلومتری آغاز شود. در چند بحث تامین 35 درصد از اعتبارات باقیمانده این طرح از سوی دولت نیز عامل دیگر است که نیاز به تصمیمات قطعی دارد.
آزادراه تبریز مرند بازرگان که جزو اهداف آزادراهی اصلی کشور به حساب می‌آید تیمی از نخستین پایانه‌های مرزی کشور خواهد بود که از نقطه صفر مرزی تا نخستین مرز استان تحت پوشش آزادراهی قرار می‌گیرد.
این طرح در استان برنامه کلان دولت که اتصال مرزهای زمینی اصلی به شبکه آزادراهی را در بر می‌گیرد، اجرایی خواهد شد و البته با اتصال آن به تبریز و سپس قرار گرفتن در مسیر تبریز، زنجان، قزوین و کرج، تهران را نیز در قالب یک شبکه آزادراهی به مهم‌ترین مرز غربی کشور ارتباط می‌دهد.
قرار گرفتن نام ایران در راس محورهای ترانزیتی منطقه و البته احیای جاده ابریشم در مسیر آن طرحی بزرگ است که جز با آغاز به کار شبکه ترانزیتی کشور از غرب به شرق راه‌اندازی نخواهد شد و در این راستا توسعه امکانات زیرساختی مرز بازرگان اهمیت بسیاری دارد.
با وجود تمام اختلاف نظرهای به وجود آمده میان ترکیه و ایران در مرز بازرگان همچنان این مرز با توجه به حجم و تنوع کالایی ترانزیتی، از مهم‌ترین مبادی ورودی به ایران به حساب می‌آید.


برگرفته از : www.isna.ir
 

Similar threads

بالا