اخبار خودرو

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دبير شوراي تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو:
افزايش 5 درصدي نرخ بهره بانكي صنعت، خودرو را گران مي‌كند


بر اساس بخشنامه شوراي عالي بانكداري نرخ بهره اعطايي به صنعت 5 درصد افزايش پيدا خواهد كرد كه بر اين اساس بهره بانك‌هاي دولتي حداقل 25 درصد و بانك‌هاي خصوصي نيز آزادانه هر بهره‌يي كه صلاح بدانند از توليد‌كننده دريافت خواهند كرد. دبير شوراي تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: افزايش نرخ بهره بانكي بر قيمت تمام شده خودرو تاثير مستقيم دارد. آرش محبي‌نژاد، دبير شوراي تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص افزايش نرخ بهره بانكي اظهار داشت: اخيرا بخشنامه‌يي از سوي شوراي عالي بانكداري به بانك‌ها ابلاغ شد كه براساس آن نرخ بهره اعطايي به صنعت 5 درصد افزايش پيدا خواهد كرد. بر اين اساس بهره بانك‌هاي دولتي حداقل 25 درصد و بانك‌هاي خصوصي نيز آزادانه هر بهره‌يي كه صلاح بدانند از توليد كننده خواهند گرفت. وي افزود: همچنين طي هفته‌هاي گذشته مطالبي در خصوص افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها مطرح شد كه با اين اوصاف فعالان حوزه صنعت خودرو سازي معتقدند كه قيمت تمام شده خودرو نيز افزايش پيدا مي‌كند و اين در حالي است كه هم اكنون با وجود تورم و كاهش قدرت خريد مردم هم‌اكنون نيز بهاي خودرو براي قشر متوسط جامعه سنگين است. محبي نژاد گفت: براي تثبيت نرخ خودرو راه‌حل كاهش نرخ بهره‌هاي بانكي است نه افزايش آن، زيرا با افزايش 5 درصدي نرخ بهره بانكي قيمت تمام شده خودرو تا 5/1 درصد افزايش پيدا مي‌كند، قراردادهاي يك طرفه توليد برانداز است و با افزايش نرخ بهره‌هاي بانكي نرخ مواد اوليه پتروشيمي‌ها، فولاد وآهن نيز رشد مي‌كند و تورم به اين راحتي‌ها مهار نخواهد شد. وي تصريح كرد: هم‌اكنون قيمت‌ها به صورت دستوري و تكليفي ثابت مانده و براي سال جديد به دولت پيشنهاد مي‌دهيم تا نرخ مواد اوليه و بهره‌هاي بانكي را كنترل كند. دبير شوراي تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازان خودرو خاطرنشان كرد: تثبيت و يا كاهش نرخ خودرو منوط به تصميمات دولت است و قطعه‌ساز و خودورساز در اين بين مقصر نيست زيرا 35 درصد از 70 درصد مواد اوليه در توليد خودرو از سوي دولت تامين مي‌شود و با افزايش نرخ بهره‌هاي بانكي ما شاهد رشد قيمت مواد اوليه و حامل‌هاي سوخت نيز خواهيم بود و اين در حالي است كه صنعت خودرو با توجه به كاهش قدرت خريد مردم تمايلي به افزايش قيمت‌ها ندارد.










.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

توافق برای تولید 2 خودرو جدید چینی در ایران


ایسنا: توافقنامه تولید دو خودرو جدید سدان و شاسی‌بلند بین شرکت سایپا و شرکت بزرگ خودروسازی چانگان چین با حضور غلامرضا شافعی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در کارخانه چانگان واقع در جنوب پکن امضا و مبادله شد. به گزارش ایسنا، رییس هیات عامل ایدرو پیشنهاد کرد شرکت چانگان در طراحی خودروهای جدید سایپا به صورت مستقیم مشارکت کند. شافعی با اشاره به اینکه شرکت چانگان می‌تواند از سه طریق در صنعت خودروسازی ایران حضور یابد، ادامه داد: یکی از این راه‌ها، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی و با فناوری بالا به‌طور مستقیم در ایران است. وی اضافه کرد: پیشنهاد دیگر این است که با خرید بخشی از سهام شرکت‌های سایپاکاشان، بن‌رو و پارس‌خودرو و تولید محصول در این شرکت‌ها وارد بازار ایران شود. به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان در ایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود که اگر شرکت چینی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا می‌تواند حضور موثرتری داشته باشد. همچنین سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم با بیان اینکه برنامه دولت ایران، تبدیل کشور به قطب تولید خودرو در منطقه با تولید سه‌میلیون دستگاه در سال است، اظهار کرد: سال گذشته 15‌درصد از محصولات سایپا صادر شده است که این رقم ظرف پنج‌سال آینده باید به 30‌درصد افزایش یابد.





.
 

m.sabri

عضو جدید
شاهکار فیات

شاهکار فیات

فیات، مالک آلفارومئو، سری جدید مفهومی از اتومبیل سری 4C را تحت عنوان 4C Spider در نمایشگاه ژنو به معرض تماشا گذاشت.
این اتومبیل 240 اسب بخار، 1.75 لیتر توربو جت با بدنه کربن و آلومینیومی خواهد بود. سایز چرخ ها نیز 19 اینچی خواهد بود.
آلفا رومئو 4C اسپایدراین اتومبیل 240 اسب بخار، 1.75 لیتر توربو جت با بدنه کربن و آلومینیومی خواهد بود. سایز چرخ ها نیز 19 اینچی خواهد بود.
 

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند از افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان خبر داد.



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد اروند، عبدالله کعبی گفت: خودروهای خارجی دارای پلاک اروند در ابتدای راه اندازی این طرح، فقط امکان تردد در آبادان و خرمشهر را داشتند و برای خروج از محدوده این دو شهر ضرروی بود اقدام به گرفتن مرخصی کنند ولی از این پس خودروهای شخصی دارای پلاک اروند می توانند به سایر شهرهای استان تا شعاع 120 کیلومتر تردد کنند.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند گفت: کلیه شهروندان ساکن استان خوزستان امکان خرید خودروهای پلاک اروند را دارند.
وی با اشاره به اینکه تردد در این شعاع پیشتر تا شهر اهواز مرکز استان خوزستان انجام می شد، اظهار کرد: اکنون این شعاع تردد برای سایر شهرهای استان خوزستان همچون ماهشهر و غیره که در این شعاع قرار دارند نیز قابل اجرا است.
عبدالله کعبی تصریح کرد: همچنین در روزهای پنج شنبه و جمعه خودروهای شخصی دارای پلاک اروند اجازه تردد در کل استان خوزستان را دارند و نیاز به گرفتن مرخصی ندارند.
وی یادآور شد: تردد خودروهای آمبولانس، آتش نشانی و تاکسی دارای پلاک اروند در کل استان در تمامی روزها بلا مانع است.
عضو موظف هیات مدیره منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: مالکان خودروهای پلاک اروند امکان مسافرت به سایر نقاط کشور را دارند که این موضوع منوط به اخذ مرخصی از واحد خودرویی سازمان منطقه آزاد اروند واقع در گمرک خرمشهر است.
کعبی افزود: این خودروها برای تردد و توقف همیشگی در شهرهایی مثل اهواز، ماهشهر، شادگان، دارخوین و ویس مشکلی ندارند و مردم این شهرها هم امکان داشتن این خودروها را خواهند داشت.
این مقام مسئول گفت: زمینه تجهیز ناوگان تاکسیرانی آبادان و خرمشهر به ماشین های خارجی پلاک اروند فراهم شده است و این حرکت می تواند ناوگان تاکسیرانی را در منطقه آزاد اروند متحول سازد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سامانه یکپارچه خودروهای داخلی


هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند​


طی روزهای پایانی هفته گذشته، هفت خودروی جدید در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی بارگذاری شدند. انتظار داریم که طی هفته جاری، فروش این محصولات آغاز شود. خودروهای جدید بارگذاری‌شده در سامانه، خودروهای مونتاژی هستند. در ادامه نگاهی به این هفت خودرو خواهیم داشت:

محصولات جدید مدیران‌خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی​

فونیکس FX: کراس‌اوور اسپرت مدیران خودرو که با نام اصلی اومودا 5 در سایر بازارها عرضه شده است. این خودرو یک کراس‌اوور کوپه با پیشرانه‌ای قدرتمند و شتاب راضی‌کننده است که می‌تواند برای جوانان جذاب باشد. فونیکس FX هم‌اکنون در تیپ پرمیوم با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ به بازار عرضه می‌شود.
تیگو 7 پرو پرمیوم: تیگو 7 پرو پرمیوم، نسخه جدید این خودرو است که جایگزین تیگو 7 پرو اکسلنت شده. این نسخه به آپشن‌های بیشتری مجهز است و از نظر ظاهری نیز با نسخه قبلی تفاوت‌هایی دارد. بااین‌حال، همچنان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ را زیر کاپوت این خودرو خواهیم دید.
سامانه یکپارچه خودروهای داخلی

تیگو 8 پرو e‌ پلاس: این کراس‌اوور نسخه پلاگین هیبریدی تیگو 8 پرو است که با وجود شتاب خارق‌العاده‌اش، چندان موردتوجه مشتریان ایرانی قرار نگرفته. درحقیقت به‌دلیل نبود زیرساخت ارائه خدمات به خودروهای هیبریدی، مشتریان ترجیح می‌دهند نسخه دو دیفرانسیل این خودرو، یعنی تیگو 8 پرومکس را خریداری کنند که اکنون در سامانه یکپارچه ارائه نشده است.

محصولات گروه کرمان خودرو (کرمان موتور – خودروسازان بم)​

کی‌ام‌سی X5: کی‌ام‌سی X5 نسخه جدید جک S5‌ به شمار می‌آید که سال گذشته معرفی شد. این خودرو از نظر طراحی خارجی و داخلی تغییرات بسیاری را نسبت به جک S5‌ فیس‌لیفت تجربه کرده است. بااین‌حال مشخصات فنی آن در مقایسه با جک S5‌ فیس‌لیفت چندان تفاوت ندارد.
جک J4: جک J4 درحال‌حاضر ارزان‌ترین محصول مونتاژی بازار ایران است. این خودرو یک سدان اقتصادی است که رقیبی برای تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک محسوب می‌شود. کرمان‌موتور سدان داخلی ایگل را نیز براساس این خودرو توسعه داده است.
BAC X3 Pro: بک X3 پرو یک هاچ‌بک کراس است که توسط خودروسازان بم به بازار ایران عرضه می‌شود. BAC X3 Pro درواقع محصولی از جیلی است و با خودروهایی همچون ام‌وی‌ام X22 پرو، ام‌وی‌ام X33 کراس و جک S3‌ رقابت می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت این خودرو، در اختیار داشتن پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مرسدس G کلاس برقی


مرسدس G کلاس برقی اواخر آوریل 2024 رونمایی خواهد شد​


سرانجام نام اصلی مرسدس G کلاس برقی مشخص شد. برخلاف گزارش‌هایی که نشان می‌داد این مدل آفرود برند EQ را کنار گذاشته است، این دو حرف هنوز G کلاس برقی را به خود مزین کرده‌اند. البته نسخه تولیدی به‌جای اینکه مانند مدل کانسپت EQG نامیده شود، پس از معرفی در نمایشگاه خودرو چین در پکن، با نام G580 مجهز به فناوری EQ شناخته خواهد شد.

با توجه به نام «G580» می‌توان نتیجه گرفت که قدرت این مدل بیشتر از G550 است. G کلاس ۲۰۲۵ معمولی به‌جای موتور V8، از یک پیشرانه شش سیلندر خطی هیبریدی خفیف بهره خواهد برد. این پیشرانه توان ۴۴۳ اسب بخار و گشتاور 560 نیوتن‌متر تولید می‌کند. G کلاس برقی قدرت کمتری از AMG G63 خواهد داشت که موتور V8 آن توان ۵۷۷ اسب بخار و گشتاور 850 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

مشخصات فنی مرسدس G کلاس برقی​

انتظار می رود G کلاس برقی دارای چهار موتور -یکی در هر چرخ- و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی باشد. بنابراین G580 برد حرکتی ۲۰۰ مایلی خواهد داشت که ایده‌آل نیست، اما با توجه به شاسی‌بلند بودن این مدل طبیعی است. یک بسته باتری با چگالی بالا و فناوری شیمی آند سیلیکون در سال ۲۰۲۵ به‌عنوان آپشن برای آن عرضه خواهد شد. این شاسی بلند آفرود دارای زاویه حمله ۳۲ درجه و زاویه فرار ۳۵ درجه و ارتفاع از زمین ۹.۸ اینچ خواهد بود.
G580 با فناوری EQ اولین خودروی برقی چهار موتوره مرسدس نخواهد بود، چون این عنوان به SLS AMG Electric Drive محصول ۲۰۱۲ تعلق دارد. به گفته «امریش شیلر»، رئیس برند G، این مدل برقی ۷۷۱۶ پوند وزن خواهد داشت.
مرسدس G کلاس برقی

نسخه جدید EQS نیز در نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۴ حضور خواهد داشت، جایی که این برند لوکس قصد دارد از مرسدس AMG GT 63 S E Performance با پیشرانه V8 پلاگین هیبریدی رونمایی کند. خودروساز آلمانی همچنین اعلام کرده که محصولات میباخ و E کلاس نیز در این مراسم حضور دارند.
ابتدا شاهد رونمایی از GT63 S E Performance در ۲۰ آوریل در طی رویداد شب برند AMG در شانگهای در طول آخرهفته فرمول ۱ چین خواهیم بود، درحالی‌که G کلاس برقی در ۲۴ آوریل به نمایش درخواهد آمد. اولین روز مطبوعاتی نمایشگاه خودرو چین در ۲۵ آوریل آغاز خواهد شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آمونیاک


آیا می‌توان از آمونیاک به‌عنوان جایگزینی برای سوخت فسیلی استفاده کرد؟​


در ژوئیه سال گذشته، خودروساز چینی جی‌ای‌سی (GAC) اعلام کرد که با تویوتا برای استفاده از آمونیاک به‌عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی همکاری کرده است. این شرکت چینی با موفقیت یک موتور درون‌سوز را با استفاده از این ماده شیمیایی بدون کربن روشن کرده است.

تاکنون در مورد استفاده از متانول، هیدروژن و سوخت‌های ترکیبی به‌عنوان جایگزین‌های بالقوه برای بنزین و گازوئیل شنیده‌ایم، اما آیا آمونیاک هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشد؟
استفاده از یک شوینده خانگی یا کود به‌عنوان سوخت تقریباً عجیب به نظر می‌رسد. بااین‌حال، آمونیاک برای انواع استفاده در حمل‌ونقل ازجمله کشتی، کامیون و خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.
به‌تازگی، دانشگاه سوفیا در توکیو روی سوختن مؤثر آمونیاک در داخل محفظه احتراق موتور کار کرده است.
یک مولکول آمونیاک حاوی سه اتم هیدروژن و یک اتم نیتروژن است. بنابراین قابل اشتعال است، اما به راحتی مشتعل نمی‌شود.

نگاهی به قدمت آمونیاک در قالب سوخت​

استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت موتور درون‌سوز درواقع قدمت زیادی دارد. تحقیقات جدید در این حوزه روی بخش اساسی توسعه موتور متمرکز شده است: افزایش چرخش در مجرای ورودی برای بهبود راندمان احتراق.
استفاده از برش آمونیاک با بنزین روش پیش‌فرض برای اطمینان از احتراق کارآمد بوده است. البته هدف کنونی استفاده از آمونیاک به تنهایی و حذف سوخت فسیلی است.
از سال 2019، تیم دانشگاه سوفیا روی درگاه‌های ورودی تمرکز کرده است تا چرخش مخلوط را قبل از رسیدن به محفظه احتراق تقویت کند.
آمونیاک

چرخش شرایطی را توصیف می‌کند که در آن مخلوط هوا و سوخت گردابی تشکیل می‌دهند تا توسط آن به یک مخلوط همگن تبدیل شوند. تشکیل این گرداب احتراق را بهبود داده و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.
مخلوط کردن سوخت و هوا مزایای کارایی یکسانی را در یک موتور درون‌سوز ایجاد می‌کند، چه سوخت آن آمونیاک، بنزین، گازوئیل یا هر چیز دیگری باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین سیستم ورودی موتور و جریان گاز در داخل سیلندرها بوده است.
دانشمندان از یک موتور تک سیلندر نوری با سیلندر شیشه‌ای و پیستون شیشه‌ای استفاده کردند. آینه‌ای که با زاویه مناسبی در موقعیت سیلندر زیر پیستون نصب شده بود، از طریق تاج پیستون دید خوبی به دوربین خارج از سیلندر شیشه‌ای به داخل محفظه احتراق می‌داد.

موتورهای تک‌سیلندر، ابزار مناسب برای تحقیق درباره سوخت‌های جایگزین​

موتورهای تک سیلندر نوری ابزاری عالی برای تحقیق درباره موتورهای درون‌سوز هستند. می‌توان با استفاده از یک دوربین دیجیتال پرسرعت در زمان واقعی از ورودی آن‌ها فیلمبرداری کرد. این دقیقاً همان کاری است که در این پژوهش برای مطالعه چرخش ایجادشده در نوع معمولی ورودی انجام شد.
برای اینکه مخلوط هوا و سوخت بیشتر قابل مشاهده باشد، تیم تحقیقاتی ذرات ریز سیلیس را به آن اضافه کردند که اندازه هر یک تنها ۴.۶۵ میکرون (میلیونم متر) بود.
سوخت جایگزین

این تحقیق نشان داد که یک طرح به نام درگاه مارپیچ اثر چرخشی خوبی ایجاد می‌کند، درحالی‌که در طرح مماسی دیگر، مقداری تغییر روی اندازه دهانه پورت برای ایجاد تأثیر موردنظر لازم است.
گام بعدی استفاده از نتایج این پژوهش برای مطالعه احتراق آمونیاک خالص و آمونیاک مخلوط با بنزین در یک موتور است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
آلفارومئو میلانو


جنجال در ایتالیا بر سر نام یک خودرو، آلفارومئو میلانو یا جونیور؟​


آلفارومئو پس از یک هفته پرماجرا، در روز دوشنبه اعلام کرد که نام شاسی بلند جدید خود را به دلیل فشار دولت ایتالیا تغییر خواهد داد. این خودرو در ابتدا آلفارومئو میلانو نام داشت اما اکنون آلفارومئو جونیور خوانده می‌شود.

این تصمیم تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که «آدولفو اورسو» وزیر صنعت ایتالیا، آلفارومئو را به دلیل بازاریابی یک خودروی ساخت خارج با نام ایتالیایی مورد انتقاد قرار داد. میلانو در کارخانه مونتاژ آلفارومئو در شهر تیخی لهستان ساخته شده است.
اورسو روز پنجشنبه گفت: «خودرویی به نام آلفارومئو میلانو نباید در لهستان تولید شود. این خلاف قوانین ایتالیا است».
آلفارومئو میلانو

به گزارش رویترز، او به یک قانون از سال 2003 اشاره می‌کند که قرار دادن نام ایتالیایی روی محصولاتی که در خارج تولید شده‌اند را ممنوع می‌کند.
اورسو افزود: «این قانون تصریح می‌کند که شما نباید مصرف‌کنندگان را گمراه کنید. بنابراین خودرویی به نام آلفارومئو میلانو باید در ایتالیا تولید شود. در غیر این صورت، نشانه‌های گمراه‌کننده‌ای می‌دهد که طبق قوانین ایتالیا مجاز نیست».

آلفارومئو میلانو، یادآور یک خودرو کلاسیک و ادای احترام به میلان​

نام میلانو ادای احترام به شهر میلان است، جایی که آلفارومئو شروع به کار کرد. این نام در ابتدا برای سدان دیفرانسیل عقب این شرکت در آمریکای شمالی استفاده شد. سدان میلانو با خودروهایی مانند بی ام و سری 3 رقابت می‌کرد.
مانند میلانو، نام جونیور هم قبلا توسط خودروساز ایتالیایی مورد استفاده قرار گرفته است. در اواسط دهه 1960، آلفارومئو از نام جونیور برای مدل‌های پایه کوپه‌های جیولیا سری 105 و 115 استفاده می‌کرد.
آلفارومئو میلانو

ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیرعامل آلفارومئو در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌دانیم که این موضوع در تاریخ برند حک خواهد شد. این یک مسئولیت بزرگ اما در عین حال لحظه‌ای هیجان‌انگیز است. انتخاب نام جدید آلفارومئو جونیور کاملاً طبیعی است، چون با تاریخ برند مرتبط است و از ابتدا یکی از نام‌های موردعلاقه ما و مشتریان ما بوده است».
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
خودروهای دست دوم داچیا


گارانتی هفت ساله داچیا برای خودروهای دست ‌دوم در بریتانیا​


برند داچیا زیرشاخه اقتصادی رنو است که خودروهای آن را با برند رنو در بازار کشورمان شاهد بوده‌ایم. تندر 90 (لوگان)، ساندرو، سیمبل (لوگان نسل دوم) و داستر محصولاتی از برند داچیا هستند. این برند پرفروش به تازگی طرح گارانتی هفت ساله جدیدی را ارائه داده است که حتی خودروهای دست ‌دوم با کارکرد هزاران مایل را نیز پوشش می‌دهد.

طرح داچیا زن (Dacia Zen) برای هر مدل داچیا که کمتر از شش سال و کمتر از ۷۵ هزار مایل کار کرده باشد قابل استفاده است. خودرو برای تحت پوشش قرار گرفتن باید هر ساله سرویس شود.
داچیا می‌گوید حتی در صورتی که مالکان پیش از این خودرو را در اختیار تعمیرکاران غیررسمی قرار داده باشند جریمه نمی‌شوند. برای خودروهای جدید، گارانتی داچیا زن پس از پایان پوشش استاندارد سه ساله در صورت انجام سرویس‌های رسمی آغاز می‌شود.

گارانتی خودروهای دست ‌دوم، این بار از یک برند اقتصادی​

ارائه طرح‌های خدمات پس از فروش برای خودروهای دست دوم لوکس، موضوع جدیدی نیست. برندهایی همچون مرسدس بنز، بی‌ام‌و و آئودی طرح‌هایی برای تمدید گارانتی محصولات خود در نظر می‌گیرند. با این حال داچیا یک برند اقتصادی محسوب می‌شود و ارائه چنین طرحی از سوی آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. البته باید خاطرنشان کنیم که برند داچیا در اروپا بسیار محبوب است. داچیا طی سالیان گذشته موفق شده است تا نام خود را به عنوان یک برند محبوب در بازار اروپا ثبت کند.
خودروهای دست دوم

خودروهای داچیا به دلیل دوام بالا و استهلاک اندک، در کشورمان طرفداران بسیاری دارند. با این حال پس از توقف تولید رنو تندر 90 و رنو ساندرو در سال 1398، هیچ شرکت دیگری اقدام به عرضه محصولات داچیا نکرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رنو ساندرو و رنو تندر 90 محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل هستند و حتی نسخه‌های وارداتی همچون رنو سیمبل یا رنو داستر نیز در بلندمدت کارآمد ظاهر شده‌اند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
تسلا سایبرتراک


تحویل تسلا سایبرتراک به دلیل شل بودن پدال گاز متوقف شده است​


مشتریان که انتظار دارند به زودی تسلا سایبرتراک خود را تحویل بگیرند، از اینکه زمان تحویل آن‌ها به دلیل یک «مسئله غیرمنتظره» لغو شده است، شاکی هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دلیل این تاخیر وجود مشکل در پدال گاز این خودروها بوده است.

اعضای انجمن باشگاه مالکان سایبرتراک در غروب جمعه، 12 آوریل، شروع به ارسال پست‌هایی درباره کنسل شدن تحویل خودروهای خود کردند. یکی از خریداران گفت که قرار تحویل او فقط 13 ساعت قبل از اینکه او پیکاپ جدید خود را تحویل بگیرد لغو شده است.
یکی دیگر از خریدارها گفت که او هم شرایط مشابهی را تجربه کرده و پیامی که از تسلا دریافت کرده بود را در انجمن منتشر کرد. در این پیام دلیل لغو تحویل خودرو «تأخیر غیرمنتظره در آماده‌سازی وسیله نقلیه» عنوان شده است.
متأسفانه در این پیام دلیل خاصی برای تأخیر ذکر نشده است. تسلا به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد، اما اعضای انجمن حدس می‌زنند که این مشکل مربوط به پدال گاز است.

تاخیر در تحویل تسلا سایبرتراک به رسانه‌های اجتماعی رسید​

روز شنبه، 13 آوریل، حساب @WholeMarsBlog که اغلب مطالبی در مورد تسلا در پلتفرم X پست می‌کند، خبر لغو تمام تحویل‌های سایبرتراک به مدت هفت روز را منتشر کرد. او پدال گاز را دلیل این تاخیر اعلام کرده بود.
البته اطلاعات کمی در این زمینه در دسترس است. با این حال پیش از این مالک یک سایبرتراک مطلبی درباره بروز یک مشکل در حین رانندگی در تیک‌تاک منتشر کرده بود.
تسلا سایبرتراک

او گفت که روکش پدال گازش لیز خورده و در شکاف کوچکی بین کف و یک پنل داخلی افتاده است. این اتفاق منجر به فشرده شدن پدال تا پایین و شتاب‌گیری ناخواسته شده است. خوشبختانه، او توانسته خونسردی خود را حفظ کند و ترمزها خودرو را متوقف کرده‌اند.
پیش از این، توماس رمو، صاحب کانال یوتیوبی Gear Down، گزارش داده بود که هر بار می‌خواست در حالت Beast Mode تخت‌گاز برود، سایبرتراک توانایی شتاب گرفتن را از دست می‌داد. البته طبق ادعای او، دلیل این مشکل در واقع شل شدن یک کابل برق بوده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
تعویض پلاک خودرو


پیش‌بینی افزایش درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال جدید​


این روزها بخش دوم جزئیات لایحه بودجه سال 1403 در دست بررسی است. مالیات‌ها و درآمدهای دولت، بخش قابل‌توجهی از بخش دوم لایحه بودجه را تشکیل می‌دهند. یکی از همین بخش‌ها، مربوط به افزایش درآمد دولت از محل تعویض پلاک خودرو است.

جزئیات افزایش درآمد دولت از محل تعویض پلاک خودرو​

براساس لایحه بودجه سال 1403، دولت حدود ۴۷۵ هزار و ۸۷ میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات برای خود تعریف کرده است. از این رقم، درآمد دولت از نقل‌وانتقال خودرو ۲۰ هزار و ۵۷ میلیارد خواهد بود. دولت در بودجه سال 1402 درآمد خود از نقل‌وانتقال خودرو را ۱۳ هزار و ۵۷ میلیارد تومان برآورد کرده بود. بنابراین درآمد دولت از نقل‌وانتقال خودرو در سال 1403، افزایش 53 درصدی را تجربه خواهد کرد.
دولت همچنین افزایش درآمدی را از محل شماره‌گذاری خودروها برای خود پیش‌بینی کرده است. درآمد دولت از چاپ پلاک خودرو در سال 1403، معادل ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان خواهد بود. این رقم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۶ میلیارد تومان بود که در سال جدید افرایش 46 درصدی را تجربه خواهد کرد. به‌عبارتی می‌توان گفت که درآمد دولت از تعویض پلاک خودرو در سال 1403، حدود 50 درصد بیشتر از سال 1402 خواهد بود.
قیمت خودرو

افزایش هزینه‌های نقل‌وانتقال خودرو نظیر مالیات، عوارض و هزینه تعویض پلاک، بر دادوستد خودرو در سال جدید تأثیر منفی خواهد گذاشت. البته دولت پیش‌بینی کرده است که معاملات خودرو در سال 1403 کاهش یابند. به‌همین‌دلیل، هزینه‌های نقل‌وانتقال خودرو با توجه به قیمت خودرو تعیین می‌شوند. هرچقدر خودرویی که مشتریان اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند گران‌تر باشد، هزینه‌های مربوط به نقل‌وانتقال آن نیز بیشتر خواهد بود.
با توجه به شرایط گفته‌شده، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو در سال جدید را داشته باشیم. علاوه‌براین، خرید خودرو صفرکیلومتر نیز مستلزم پرداخت عوارض و مالیات خواهد بود. مالیات بر ارزش افزوده یکی از بخش‌های مهم پرداخت‌های قانونی خرید خودرو جدید به حساب می‌آید که در سال جدید از 9 درصد به 10 درصد افزایش یافته است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1713812154314.png

نگاهی به مشخصات فیدلیتی پرستیژ، خودرو محبوب این روزهای بازار​


فیدلیتی پرستیژ یکی از محصولات جدید گروه بهمن به حساب می‌آید که این روزها شاهد عرضه آن در بازار هستیم. مشخصات فیدلیتی پرستیژ نسبت به نسخه قبلی یعنی فیدلیتی پرایم ارتقای قابل‌توجهی پیدا کرده‌اند و همین مسئله می‌تواند به‌عنوان دلیلی برای پیشبرد فروش این خودرو در کشورمان باشد.

فیدلیتی پرستیژ همانند فیدلیتی پرایم، در قالب دو نسخه پنج و هفت نفره به بازار عرضه می‌شود. این نسخه‌ها از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با یکدیگر ندارند. نسخه هفت نفره دو صندلی با فاصله محوری اندک را در قسمت بار خود جای داده است که البته به‌راحتی قابلیت تاشدن دارند. قیمت نسخه‌های پنج‌نفره نیز اندکی کمتر از نسخه‌های هفت نفره است.
بزرگ‌ترین ارتقا در مشخصات فیدلیتی پرستیژ نسبت به فیدلیتی پرایم، بهبود پیشرانه این خودرو است. نسخه پرستیژ از موتور 1.6 لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد که حداکثر راندمان آن 197 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور خواهد بود. گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه مرطوب (WDCT) نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد. البته فیدلیتی پرستیژ همانند گذشته یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است و نمی‌توان انتظار بیراهه‌نوردی را از این خودرو داشت.

مشخصات فیدلیتی پرستیژ

دیگر تغییر بزرگ در مشخصات فیدلیتی پرستیژ نسبت به فیدلیتی پرایم، اضافه‌شدن دستیارهای رانندگی خودران به این محصول است. رادار تشخیص نقاط کور(BSD) ، سیستم هشدار تصادف از عقب (RLTA) و سیستم هشداردهنده حرکت بین خطوط (LDW) و کروز کنترل تطبیقی در این خودرو نصب شده‌اند و امکان رانندگی نیمه خودران را برای راننده فراهم می‌آورند.

جدول مشخصات فیدلیتی پرستیژ:​

موتورچهار سیلندر شانزده سوپاپ
تنفس موتورمصنوعی (توربوشارژر)
حجم موتور1598 سی سی
سیستم انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
گیربکسهفت سرعته دوکلاچه
شتاب 0 تا 1009.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی8.27 لیتر بر صد کیلومتر
حداکثر سرعت180 کیلومتربرساعت
استاندارد عدم آلایندگییورو 6
حجم باک57 لیتر
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
سوبا M4 هیبریدی


آیا عرضه سوبا M4 هیبریدی می‌تواند شرایط این خودرو در بازار را تغییر دهد؟​


سوبا M4 یک مینی‌ون لوکس از برند دانگ‌فنگ است که توسط فرداموتورز به بازار ایران عرضه می‌شود. نسخه درون‌سوز این مینی‌ون به‌دلیل قیمت‌گذاری غیررقابتی، عرضه محدود و عدم شناخت خریداران در بازار ایران، به‌سختی شکست خورد. تابستان سال گذشته در دیجیاتو به این موضوع پرداختیم و عوامل شکست سوبا M4 را بررسی کردیم. حال فرداموتورز قصد دارد با عرضه سوبا M4 هیبریدی، بار دیگر شانس این مینی‌ون را در بازار ایران امتحان کند.


مشخصات فنی و آپشن‌های نسخه جدید ون فرداموتورز​

مشخصات فنی سوبا M4 بنزینی با لاماری ایما مشابه بود، ازاین‌رو انتظار داریم که نسخه‌های هیبریدی دو خودرو نیز قوای فنی مشابهی داشته باشند. پیشرانه سوبا M4 هیبریدی از ترکیب موتور 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژ و موتور برقی تشکیل شده است که مشابه آن را در لاماری ایما HEV نیز دیده بودیم. این پیشرانه حداکثر 175 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این مینی‌ون بر عهده دارد. تنها تفاوت سوبا M4 هیبریدی با لاماری ایما تابه‌اینجای کار، گیربکس‌های متفاوت دو خودرو است. مصرف سوخت ترکیبی 5.5 لیتر به‌ازای صد کیلومتر پیمایش مسیر، یکی از مزایای نصب پیشرانه هیبریدی در مینی‌ون فردا موتورز محسوب می‌شود.
سوبا M4 هیبریدی

هنوز لیست مشخصات سوبا ام 4 هیبریدی از سوی خودروسازی فردا اعلام نشده‌ است، بااین‌حال می‌توان به نصب برخی آپشن‌ها در این خودرو مطمئن بود. این آپشن‌ها شامل مواردی از این قبیل هستند: 8 کیسه هوای 12 نقطه‌ای، سقف پانوراما، رادار خطی، رادار نقطه کور، رادار پیشگیری از برخورد اجسام متحرک، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک با پنل مستقل ردیف عقب، نورپردازی کابین، جلوآمپر دیجیتال یکپارچه با مولتی‌مدیا، دوربین 360 درجه، سردکن و گرمکن اتوماتیک صندلی‌های ردیف اول و دوم، صندلی‌های برقی ردیف اول و دوم، ماساژور 8 نقطه‌ای راننده، اخطار برخورد از جلو، سامانه استارت/استاپ هوشمند، تنظیم ستون فرمان در چهار جهت، کروز کنترل، نوردهی کاسه چراغ‌ها در تقاطع، فناوری ELD چراغ‌ها، میز تاشو برای سرنشینان ردیف دوم، در صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا و صندلی‌های تاشوی ردیف سوم.

آیا سوبا M4 هیبریدی در بازار ایران موفق خواهد بود؟​

پاسخ سؤال ابتدای این مقاله به احتمال بسیار زیاد، خیر است. کافیست ترکیب دو پارامتر کم‌طرفدار بازار خودرو ایران یعنی مینی‌ون و خودرو هیبریدی را تصور کنیم تا شکست سوبا M4 هیبریدی برای ما ملموس شود. نسخه بنزینی این خودرو درحال‌حاضر با قیمت دو میلیارد و 185 میلیون تومان توسط فرداموتورز به فروش می‌رسد. نسخه هیبریدی سوبا M4 قطعاً قیمت بالاتری خواهد داشت، درحالی‌که خرید لاماری ایما HEV از آرین‌موتور کمتر از 2 میلیارد تومان هزینه برای مشتری در بر دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
جریمه‌های رانندگی


درآمد دولت از جریمه‌های رانندگی در سال جدید، شش هزار میلیارد تومان خواهد بود!​


رسانه‌های اقتصادی طی بررسی درآمدهای دولت در سال 1403، به این نتیجه رسیده‌اند که سهم جریمه‌های رانندگی به شش هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین در سال 1403، رانندگی قانون‌گریز به یکی از محل‌های جدی درآمد دولت تبدیل خواهد شد!

بحث بر سر جریمه‌های رانندگی و نرخ آن‌ها در کشورمان همواره داغ بوده است. به‌طور معمول، اکثریت مردم اعتقاد دارند که جریمه‌های رانندگی به حد کافی بازدارنده نیستند و باید قوانین سختگیرانه‌تری بر این حوزه حاکم شود. پلیس راهور نیز در راستای این خواسته عمومی، جریمه‌های مربوط به تخلفات حادثه‌ساز را چندبرابر افزایش داده است.

خواسته‌های شهروندان برای افزایش تأثیرگذاری جریمه‌های رانندگی​

یکی از تخلفات حادثه‌ساز که روند آن رو به افزایش است، رانندگی در حالت مستی یا رانندگی پس از مصرف مواد مخدر است. براساس اعلام پلیس راهور در بهمن‌ماه 1402، برای رانندگی در حالت مستی ۴۰۰ هزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی برای وسیله نقلیه شخصی و ۲۰ نمره منفی هم برای وسایل نقلیه عمومی درنظر گرفته شده است. علاوه‌براین، راننده متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. نرخ جرایم رانندگی در ابتدای فروردین‌ماه 1403 افزایش یافته و جریمه سرعت غیرمجاز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. جریمه راننده‌ای که از مواد روان‌گردان استفاده کرده باشد نیز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. اما آیا 400 هزار تومان یا حتی چند میلیون تومان جریمه نقدی برای رانندگی در حالت مستی بازدارنده است؟
جریمه‌های رانندگی

افرادی که در تصادفات رانندگی ناشی از مستی دچار آسیب شده‌اند، خواهان اعمال مجازات شدیدتری بر راننده خاطی هستند. به گفته آن‌ها، جریمه‌هایی همچون ضبط گواهینامه یا ابطال بیمه در صورت رانندگی پس از مصرف الکل، می‌تواند از رشد این تخلف در جاده‌های کشور جلوگیری کند.
تمامی این موارد درحالی رخ می‌دهند که هنوز جدول جریمه‌های رانندگی مربوط به سال 1403 منتشر نشده است. بنابراین تخلفات رانندگی همچنان با نرخ‌های قبلی محاسبه می‌شوند. در کنار موارد گفته‌شده، اعتراض همیشگی رانندگان و شهروندان نسبت به کیفیت راه‌ها شنیده می‌شود. شهروندان ایرانی انتظار دارند منابع حاصل از افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی در کشور، به بهینه‌سازی جاده‌ها و خیابان‌ها اختصاص یابد تا حوادث کمتری را به‌خاطر مشکلات راه‌ها در کشورمان شاهد باشیم.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
tesla


تسلا با هدف جبران کاهش فروش، قیمت برخی خودروها را کاهش داد​


تسلا قیمت برخی خودروهای خود را در تعدادی از بازارهای بزرگ ازجمله ایالات‌متحده، چین و آلمان کاهش داده است. این شرکت به‌دلیل کاهش تقاضا و فروش در سه‌ماهه اول 2024، تصمیم گرفته قیمت خودروها را تعدیل کند.

اوایل ماه جاری میلادی مشخص شد که تسلا در فصل اول 2024 ظاهراً فروش خوبی نداشته است. این شرکت در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی با افت فروش مواجه شد. رقابت شدید بازار و خصوصاً قیمت خودروهای چینی باعث شد که تسلا با کاهش تقاضا روبه‌رو شود.
تسلا قرار است پس از بسته‌شدن بازار ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه، گزارش مالی سه‌ماهه اول سال 2024 را منتشر کند.

کاهش قیمت خودروهای تسلا به‌دلیل کاهش تقاضا در فصل اول 2024​

ایلان ماسک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «قیمت‌ خودروهای تسلا باید مرتباً تغییر کند تا میزان تولید با تقاضای فروش بازار مطابقت داشته باشد».
در چین، این شرکت قیمت پایه تسلا مدل 3 بازطراحی‌شده را در چین حدود 2000 دلار کاهش داد. قیمت خودروهای مدل Y، مدل X و مدل S در ایالات‌متحده نیز حدود 2000 دلار کاهش یافت.
قیمت خودروی تسلا مدل Y پایه حالا به حدود 42990 دلار کاهش یافته است، درحالی‌که مدل‌های Long Range و Performance نیز حالا و بعد از کاهش قیمت‌ها، به‌ترتیب حدود 47990 دلار و 51490 دلار قیمت دارند.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که کاهش قیمت در بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز اعمال شده است. این شرکت بیش از یک سال پیش نیز قیمت خودروهای خود را به‌شدت کاهش داد تا بتواند در بازار شدیداً رقابتی حرکت کند.
تسلا در به‌روزرسانی مدل‌های قدیمی خود روند کندی داشته است، درحالی‌که رقبای چینی مانند BYD و Nio، مدل‌های ارزان‌تری را عرضه می‌کنند. شرکت چینی شیائومی نیز ماه گذشته از اولین خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد. از سوی دیگر، هفته گذشته، تسلا اعلام کرد که قصد دارد بیش از 10 درصد از نیروی کار خود را در سراسر جهان تعدیل کند. سهام تسلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 40 درصد کاهش یافته است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
قیمت لاستیک ایرانی


قیمت لاستیک ایرانی در بازار چقدر است؟ + جدول اردیبهشت‌ماه 1403​


این روزها برای خرید تایر خودروهای سواری، باید هزینه بسیاری را تقبل کنید. قیمت لاستیک ایرانی از سال گذشته تابه‌حال افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است و اکنون می‌توان گفت که بهای لاستیک‌های ایرانی، با لاستیک‌های چینی وارداتی برابری می‌کند.

به‌ عنوان مثال، خرید چهار حلقه لاستیک رینگ 13 که سایز استاندارد چرخ پراید است، حدود 7 میلیون تومان برای مالک هزینه به‌همراه خواهد داشت. نکته‌ دیگری که در مورد قیمت لاستیک‌های ایرانی وجود دارد، تفاوت قیمت میان تایرهای استاندارد و پهن است. در گذشته نه‌چندان دور، تایرهای اندازه پهن قیمت بیشتری نسبت به لاستیک‌های استاندارد داشتند. بااین‌حال، تغییر شرایط بازار و افزایش تقاضا برای لاستیک اندازه استاندارد، باعث شده است که قیمت این تایرها در بازار آزاد برابر شود.
قیمت لاستیک ایرانی

روند توزیع تایرهای سهمیه‌ای یا دولتی با سرعت بسیار پایینی ادامه دارد. این روزها اگر از جلوی نمایندگان فروشندگان لاستیک‌های ایرانی عبور کنید، صفی انبوه از متقاضیان را خواهید دید که منتظر دریافت لاستیک‌های دولتی هستند.

جدول قیمت لاستیک ایرانی در بازار، اردیبهشت 1403:​

اندازه تایرقیمت هر حلقه
لاستیک (تومان)
ایران تایر
185.60.141.820.000
185.65.141.800.000
205.60.151.750.000
215.55.16ناموجود
175.70.131.750.000
205.55.161.670.000
165.65.131.695.000
205.60.141.760.000
175.60.131.690.000
185.65.151.700.000
کویر تایر
215.60.172.520.000
215.65.162.330.000
225.65.172.650.000
185.60.141.800.000
205.60.152.150.000
225.55.18ناموجود
185.65.151.800.000
175.60.131.800.000
175.70.13ناموجود
235.55.19ناموجود
225.60.18ناموجود
205.50.161.710.000
165.65.131.800.000
205.60.142.045.000
195.60.152.020.000
235.55.182.460.000
215.45.18ناموجود
195.65.15ناموجود
265.65.17ناموجود
یزد تایر
195.65.152.100.000
165.70.131.850.000
165.65.131.800.000
205.60.142.150.000
205.60.152.150.000
175.70.131.810.000
205.50.161.500.000
205.60.142.000.000
205.55.162.150.000
215.55.172.600.000
205.55.161.900.000
185.65.151.850.000
225.55.18ناموجود
185.65.151.860.000
185.65.141.830.000
175.60.131.805.000
235.65.17ناموجود
185.60.141.750.000
بارز
265.65.173.600.000
225.45.182.400.000
185.65.14ناموجود
215.55.16ناموجود
205.50.16ناموجود
205.60.142.050.000
185.65.151.850.000
225.70.16ناموجود
215.65.162.420.000
205.55.16ناموجود
195.60.152.000.000
175.70.13ناموجود
175.70.13ناموجود
205.60.15ناموجود
165.65.13ناموجود
185.65.15ناموجود
205.60.152.110.000
235.60.182.830.000
235.55.192.950.000
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
تسلا مدل 3 پرفورمنس


تسلا مدل 3 پرفورمنس 2024 معرفی شد؛ قدرتی عظیم برای کوچک‌ترین محصول تسلا​


این روزها، رسانه‌های خودرویی جهان مشغول بررسی نسخه جدید سدان برقی آمریکایی، یعنی تسلا مدل 3 پرفورمنس 2024 هستند. براساس ادعای این شرکت خودروساز آمریکایی، نسخه پرفورمنس قوی‌ترین تیپ از تسلا مدل 3 بوده که شتاب صفر تا صد آن حدود 2.9 ثانیه است. حداکثر سرعت تسلا مدل 3 پرفورمنس نیز 260 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

سرگرمی بیشتر در تسلا مدل 3​

بزرگ‌ترین تغییر تسلا مدل 3 پرفورمنس در مقایسه با نسخه‌های دیگر این خودرو، راندمان بالای پیشرانه آن است. این خودرو با 510 اسب‌بخار قدرت و 741 نیوتن‌متر گشتاور ایجادشده از موتورهای الکتریکی دوگانه، می‌تواند رضایت راننده را به‌دنبال داشته باشد. به گفته تسلا، قدرت مدل 3 پرفورمنس در حالت پیوسته 22 درصد و در حالت اوج 32 درصد نسبت به مدل قبلی ارتقا یافته است. گشتاور این خودرو نیز 16 درصد بیشتر از مدل پرفورمنس قبلی است.
برای آنکه اتاق نسخه جدید و قدرتمند تسلا مدل 3 بتواند این میزان قدرت و گشتاور را تحمل کند، ضربه‌گیرهای الکترونیکی جدیدی روی خودرو نصب شده‌اند که رانندگی روزانه آرام‌تری را برای سرنشینان فراهم می‌آورند. تسلا همچنین ادعا می‌کند که شاسی مدل پرفورمنس جدید را ارتقا داده و مقاومت غلتشی آن را کاهش داده است. به‌لطف این تغییرات، نسخه پرفورمنس جدید در جاده‌های پرپیچ‌وخم چابک‌تر عمل می‌کند. سیستم میرایی تطبیقی جدید این خودرو نیز از طریق نرم‌افزار داخلی کنترل می‌شود؛ به این معنا که در آینده به‌روزرسانی‌هایی دریافت خواهد کرد تا عملکرد خود را بهبود ببخشد.

تغییرات بیشتر برای چسبندگی بهتر​

تسلا برای این خودرو سیستم پیشرفته‌ مدیریت همه‌جانبه خودرو موسوم به Track Mode V3 را درنظر گرفته است. ترک مود ورژن 3 موتورها، سیستم تعلیق، خنک‌کننده پیشرانه و کنترل‌کننده دینامیک خودرو را به‌صورت همه‌جانبه مدیریت می‌کند. رانندگان از طریق Track Mode V3 می‌توانند تنظیمات سیستم کنترل پایداری، بازیابی انرژی ترمزها و هندلینگ را به‌دلخواه تغییر دهند.
استفاده از لاستیک‌های پیرلی P Zero و رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی سبک‌وزن نیز به افزایش چسبندگی خودرو کمک کرده است. درنهایت روتورها و کالیپرهای ترمز بزرگ‌تر شده‌اند و اکنون لنت ترمزهای متفاوتی روی آن‌ها نصب می‌شود تا قابلیت توقف این هیولای الکتریکی کوچک را برای راننده فراهم کنند.
تسلا مدل 3 پرفورمنس

براساس آمار ارائه‌شده از سوی نهادهای استاندارد آمریکایی، نسخه جدید و قدرتمند تسلا مدل 3 جدید با یک بار شارژ می‌تواند 296 مایل (473.6 کیلومتر) را پیمایش کند. این رقم 45 مایل (72 کیلومتر) کمتر از مدل دوربرد دوموتوره با قدرت کمتر است. با توجه به افزایش قدرت مدل پرفورمنس در مقایسه با مدل دوربرد، این میزان کاهش برد قابل‌قبول تلقی می‌شود.

بهبودهای ظاهری و داخلی​

تسلا مدل 3 پرفورمنس جدید تغییرات اندکی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده است تا آیرودینامیک بهتری برای خودرو فراهم شود. علاوه‌براین، یک اسپویلر فیبر کربن روی در صندوق نصب شده است که به کاهش کشش کمک می‌کند. تسلا می‌گوید همه این‌ تغییرها منجر به 5 درصد کشش کمتر، 36 درصد کاهش بالابر و بهبود 55 درصدی تعادل بالابر جلو به عقب در مقایسه با عملکرد نسخه پرفورمنس قبلی می‌شود.
کابین خودرو

تغییراتی در کابین خودرو نیز قابل مشاهده هستند. کابین خودرو اکنون نور بیشتری از محیط دریافت می‌کند و سرنشینان ردیف عقب نیز یک نمایشگر را در اختیار دارند. صندلی‌های اسپرت به سیستم تهویه مجهز هستند. به‌جای تزیینات طرح چوب، از قطعات دکوراتیو فیبر کربن روی داشبورد استفاده شده است.

قیمت تسلا مدل 3 پرفورمنس جدید چقدر است؟​

قیمت نسخه جدید و قدرتمند تسلا مدل 3 از 54,630 دلار (سه میلیارد و 551 میلیون تومان) (با احتساب مقصد و هزینه سفارش 250 دلار) آغاز می‌شود. البته مشتریان آمریکایی می‌توانند اعتبار مالیاتی فدرال را دریافت کنند که پس از آن، قیمت خودرو به 47,130 دلار (سه میلیارد و 75 میلیون تومان) کاهش می‌یابد.
تسلا مدل 3 پرفورمنس

تسلا مدل 3 پرفورمنس با احتساب کمک‌هزینه دولت آمریکا، 20 هزار دلار از رقبای نزدیک خود ارزان‌تر است. خودروهایی همچون بی‌ام‌و M3، مرسدس بنز AMG C63 هیبریدی و آلفارومئو جولیا کوادرفوگلیو، گران‌تر از نسخه پرفورمنس هستند، درحالی‌که خودروی تسلا از آن‌ها سریع‌تر خواهد بود. براساس اعلام تسلا، تحویل نسخه پرفورمنس جدید بین ماه‌های مه و ژوئن سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
tesla


تسلا می‌خواهد خودروی ارزان‌تر عرضه کند؛ آغاز تولید احتمالاً در نیمه دوم 2025​


تسلا در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای ارزان‌تر در نیمه دوم سال 2025 است. این درحالی است پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر لغو تولید چنین خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌ای به‌نفع تاکسی خودران تسلا منتشر شده بود.

تسلا می‌گوید احتمالاً تا سال 2025، خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌تری تولید می‌کند. این رویکرد، گزارش‌های اخیر مبنی بر تصمیم «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا برای لغو برنامه‌های تولید خودروی ارزان‌قیمت، به‌نفع روبوتاکسی را زیر سؤال می‌برد. البته هنوز مشخص نیست که آیا خودروی برقی ارزان‌قیمت‌‌تر، یک مدل کاملاً جدید تسلا خواهد بود یا نسخه‌ای ساده‌شده از خودروهای فعلی این شرکت خواهد بود.

برنامه‌ریزی تسلا برای تولید خودروهای ارزان‌تر​

ایلان ماسک با اشاره به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درباره تأخیر در تولید خودروی برقی ارزان‌قیمت، می‌گوید: «در مورد نقشه راه محصول جدید، صحبت‌های زیادی شده است. ما خط تولید خودروهای بعدی خود را برای تسریع در عرضه مدل‌های جدید، به‌روز کرده‌ایم.» ماسک می‌گوید که ممکن است این خودروها اوایل سال 2025 یا اواخر امسال از راه برسند.
این خودروها جنبه‌هایی از پلتفرم نسل بعدی را با پلتفرم فعلی، ترکیب می‌کنند. ماسک می‌گوید این رویکرد باعث می‌شود که خطوط تولید، کارآمدتر فعالیت کنند.
تسلا در سه ماهه اول سال جاری میلادی گزارش درآمد 21 میلیارد دلاری خود را منتشر کرد که نسبت به سال گذشته، 9 درصد کاهش درآمد را نشان می‌دهد. این درحالی است که درآمد خالص شرکت 55 درصد کاهش یافت و به 1.1 میلیارد دلار رسید. این شرکت در سه ماهه اول سال جاری با کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی روبه‌رو شد و مدل‌های کمتری فروخت. تحلیلگران می‌گویند مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌تواند به رشد تسلا کمک کند.
تسلا قصد دارد سرویس تاکسی خودران خود را در تاریخ 8 آگوست رونمایی کند. ایلان ماسک می‌گوید در رویداد رونمایی بیشتر درباره موضوع خودروهای هیبریدی و خودروهای مقرون‌به‌صرفه صحبت خواهد کرد.
اگرچه تسلا دوباره وعده عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت‌‌تر را می‌دهد، اما تأیید نکرده که قطعاً این مدل‌ها به بازار عرضه خواهند شد یا خیر.
 

Similar threads

بالا