اخبار جدید و یافته های مهندسی پزشکی

seyyedalizeinali

عضو جدید
تبیان: بیماری تیروئید چشمی (اوربیتوپاتی ثانویه) در پی اختلال در عملکرد غده تیروئید به وجود می‌آید. گاهی هم تیروئید هیچ مشکلی ندارد، ولی بیماری تیروئید چشمی وجود دارد. علائم تیروئید چشمی
بیرون‌زدگی چشم‌ها، خیرگی چشم، پف آلودگی چشم، اشک‌ریزی، احساس وجود جسم خارجی در چشم، زخم قرنیه، کشیدگی پلک بالا به سمت بالا و پلک پایین به سمت پایین، ورم ملتحمه، دوبینی و سردرد از نشانه‌های این بیماری است.
ممکن است نتیجه آزمایش‌های مربوط به عملکرد تیروئید به دلایل مختلف، اختلال کارکرد این غده را نشان ندهند، ولی تیروئید چشمی وجود داشته باشد.
عوامل تشدید کننده بیماری
خستگی، اضطراب و مهم‌تر از همه استعمال دخانیات آن را تشدید می‌کند. این بیماران تا جای ممکن باید از دود سیگار پرهیز کنند و همچنین به توصیه هایی که در مورد محافظت از چشم داده می‌شود توجه کنند. استعمال دخانیات توسط افراد مبتلا به اختلال کارکرد تیروئید یکی از عوامل مهم در برخی بیماری‌ چشمی ثانویه محسوب می‌شود، به طوری که نسبت بروز خطر این بیماری برای افراد سیگاری بیش از سایر مبتلایان به بیماری اختلال تیروئید است.
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
در بیماران تیروئیدی، کاهش بینایی، تغییر کیفیت رنگ‌ها هنگام تماشای اجسام، بیرون‌زدگی یک طرفه یا دو طرفه کره چشم، دوبینی، کدورت واضح قرنیه و قابل رویت بودن قرنیه هنگام بسته بودن پلک‌ها جزء موارد اورژانسی محسوب می‌شوند که ضروری است برای کاهش آثار سوء این تظاهرات بالینی، هر چه زودتر برای درمان اقدام شود.
درمان تیروئید چشمی
برای جلوگیری از صدمه به عصب بینایی و میدان دید، ضرورت دارد این بیماران در مراحل اولیه بیماری و یا هر گونه علائم چشمی ناشی از بیرون زدگی یا خیرگی و مشکلات اشکی به پزشک مراجعه کنند تا با درمان های لازم از مراحل پیشرفته بیماری جلوگیری شود. بیماری تیروئید چشمی اگرچه در مراحل اولیه با علائم مختصری مانند اختلالات اشکی بروز می‌کند، ولی در صورت عدم درمان، در مراحل پیشرفته منجر به کوری می شود.
در مراحل اولیه و خفیف، درمان این بیماری با انجام کارهای بسیار ساده مثل بالاتر قرار دادن سر از سطح بدن هنگام خواب، خم نشدن، سیگار نکشیدن و دوری از عوامل استرس‌ زا امکانپذیر است، اما در مراحل پیشرفته‌‌ تر ممکن است به جراحی هم نیاز باشد. این بیماران در طی مراحل مختلف بیماری ممکن است که نیاز به داروهای مختلف داشته باشند تا بیماری آنها کنترل شود و نباید این داروها خودسرانه مصرف یا قطع شوند.
این بیماران باید همزمان تحت نظر چشم پزشکی و متخصص غدد قرار گیرند. گاهی در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری نیاز به اعمال جراحی وجود دارد که این جراحی ها برای اصلاح بازماندن چشم، بیرون زدگی چشم، دوبینی و یا فشار روی عصب بینایی انجام می‌گیرد. اعمال جراحی بنابر توصیه جراح پلاستیک و ترمیمی چشم در زمان خاصی قابل انجام است.
نکته مهم این است که این جراحی ها در هر زمانی که بیمار تقاضا کرد نباید انجام گیرد، بلکه اگر در پیگیری های درمانی متعدد ثابت شود که بیماری ثابت مانده و شانس بهبود آن کم است، باید عمل جراحی انجام شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
حمله ی قلبی در کمین افراد غمگین!

حمله ی قلبی در کمین افراد غمگین!

فارس نیوز: یک پژوهش پزشکی جدید در آمریکا نشان می‌دهد افراد بسیار ناراحت و غمگین که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند، ۲۱ بار بیشتر از دیگران در معرض حملات قلبی قرار دارند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد آمریکا در پژوهش پزشکی خود دریافتند افرادی که به خاطر از دست دادن یکی از عزیزان خود دچار غم و اندوه شده‌اند، ۲۱ بار بیشتر از دیگران در معرض حملات قلبی قرار دارند.
این پژوهشگران می گویند: این افراد غمگین ابتدا دچار خستگی و سپس از دست دادن اشتها و افزایش سطح کورتیزول می‌شوند که خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش می‌دهد.
این پژوهشگران افزودند: فشار عصبی شدید، کم شدن استراحت، کم خوابی و فراموش کردن مصرف داروهای روزمره، سلامت بازماندگان را در روزهای عزاداری با خطر زیادی روبه‌رو می کند.
به گفته این پژوهشگران، خطر ابتلای بستگان به حملات قلبی در روز اول مرگ یکی از عزیزان آنها ۲۱ برابر بیشتر از حد معمول و در هفته اول ۶ برابر بیشتر از حد معمول است.
این پژوهش که روی شماری از بیماران دچار حملات قلبی انجام شد، نشان داد اکثر آنها دچار شوک های روانی شدید شده‌اند که مهمترین آن از دست دادن یکی از نزدیکان نظیر همسر یا فرزند در مدت یک تا ۶ ماه قبل از ابتلا به حملات قلبی بوده است.
پژوهشگران گفتند: فشار روانی و اندوه شدید ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد و باعث بروز لخته خونی در رگ‌ها و وقوع حملات قلبی و سکته شود.
به گفته این پژوهشگران، فشار روانی و اندوه شدید همچنین باعث احساس درد در سینه و قسمت بالای بدن، دردهای معده، تنگی نفس، احساس تهوع و تعریق فراوان می‌شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
علایم و درمان سرطان استخوان را بهتر بشناسید

علایم و درمان سرطان استخوان را بهتر بشناسید

سرطان استخوان نسبت به سرطان های ریه، سینه و معده، جزو سرطان های نادر محسوب می شود. این سرطان دو شکل اولیه و ثانویه دارد. سرطان اولیه استخوان از خود استخوان نشأت می گیرد که نادر است اما سرطان ثانویه، سرطانی است که از یک ارگان سرطانی دیگر به سمت استخوان متاستاز پیدا کرده است. دکتر علی یعقوبی جویباری متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: طبق آمارها شیوع سرطان اولیه استخوان ۲ در هزار نفر است و در مقابل سرطان ثانویه بسیار شایع است و مبتلایان به سرطان های سینه، پروستات، ریه، کلیه، تیروئید و برخی از سرطان های دستگاه گوارش ممکن است به سرطان استخوان هم مبتلا شوند.

انستیتو سرطان آمریکا اعلام کرده است که سالانه در این کشور ۳ هزار نفر به سرطان اولیه استخوان مبتلا می شوند که شانس بقای بیشتر مبتلایان یک تا ۱٫۵ سال است و سالیانه ۱۸۰۰ نفر از آن ها فوت می کنند. این نوع سرطان ممکن است در بافت استخوان، غضروف، عضلات و مفاصل مجاور استخوان مشاهده شود و شیوع یکی از انواع آن تحت عنوان «سارکوما یوئینگ» در دهه دوم زندگی بیشتر گزارش می شود.

نوع دیگری از سرطان اولیه استخوان تحت عنوان «استئوسارکوما» در دهه دوم و پنجم زندگی اتفاق می افتد و بیشتر مبتلایان در این ۲ دهه از زندگی خود دچار بیماری می شوند. دکتر یعقوبی با اشاره به این که این سرطان بیشتر در اندام های انتهایی بدن رخ می دهد، توضیح می دهد: سالیان سال تنها راه مبارزه با سرطان قطع عضو بیمار بود.

همزمان با پیشرفت علم پزشکی درمان های جدید باعث شد اندازه تومور کوچکتر و جراحی حفظ اندام برای بیمار انجام شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که در ۹۰ درصد موارد حفظ ارگان امکان پذیر است. نکته این جاست که متاستاز سرطان استخوان به ریه اتفاق می افتد و بر اساس تشخیص زودهنگام یا دیرهنگام، درمان های تسکینی یا موضعی انجام می شود.

اگر سرطان اولیه متاستاز پیدا نکرده باشد، به این معناست که در مرحله ۲ یا ۳ تشخیص داده شده است و درمان با شیمی درمانی، جراحی و رادیوتراپی آغاز می شود. گاهی درگیری استخوان در قسمت هایی از بدن رخ داده است که امکان جراحی وجود ندارد مثل استخوان لگن که در این مورد فقط شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام می شود.سرطان استخوان معمولا به صورت درد خود را نشان می دهد اما توده های لگنی چون فضای بیشتری برای رشد دارد، درد کمتری بروز می کند و دیرتر تشخیص داده می شود. شیوع سرطان استخوان معمولا در استخوان های بلند است و استخوان ران بیشتر از دیگر استخوان های بدن درگیر سرطان اولیه می شود. ابتدا و انتهای استخوان ران مستعد ابتلا به سرطان استخوان از نوع استئو سارکوما و سارکومایوئینگ است.

همچنین تشخیص سرطان ثانویه استخوان در مبتلایان به سرطان بسیار ضروری است. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که زنان مبتلا به سرطان سینه و مردان مبتلا به سرطان پروستات بیشتر در معرض متاستاز سرطان به استخوان قرار دارند، می گوید: مبتلایان به سرطان های ریه، کلیه، پانکراس و تیروئید ممکن است در سیر بیماری به سرطان ثانویه استخوان هم مبتلا شوند. طبیعی است که درمان این دسته از مبتلایان با درمان سرطان اولیه استخوان متفاوت است و بیشتر مبتلایان در مرحله ۴ بیماری قرار دارند. در نتیجه جراحی برای این بیماران توصیه نمی شود و از درمان های تسکینی استفاده می شود. برای کاهش درد بیماران نیز رادیوتراپی تجویز می شود و برای مبتلایان به سرطان سینه که به درگیری استخوان انجامیده است و مبتلایان به سرطان پروستات، هورمون درمانی انجام می شود زیرا این ۲ عضو تولید کننده هورمون است و با کنترل هورمون، متاستاز استخوانی قابل کنترل است. در صورتی که بیمار درد زیادی داشته باشد تلاش می شود با رادیوتراپی درد بیمار کنترل شود. به طور کلی جراحی در درمان سرطان ثانویه استخوان جایگاهی ندارد.

همچنین می توان با تزریق ماهیانه «دیسفوسفونات» شدت درگیری استخوان را کاهش داد. در مبتلایان به سرطان پروستات اگر درگیری استخوان بسیار وسیع باشد، با تزریق داروهای رادیواکتیو داخل رگ درد بیمار کنترل می شود.

در مبتلایان به سرطان تیروئید نیز با ید رادیواکتیو درگیری استخوان مهار می شود و برای تسکین درد بیماران رادیوتراپی تجویز می شود.دکتر یعقوبی با بیان این که معمولا در سرطان هایی که در سن پایین رخ می دهد، ژنتیک نقش مهمی دارد، ادامه می دهد: سندروم های ژنتیکی خاصی که به فرد به ارث رسیده در بیشتر موارد علت اصلی ابتلای فرد به سرطان اولیه استخوان در سنین پایین است. همچنین عفونت های مزمن و شکستگی های متعدد ممکن است در طول زمان به سرطان اولیه استخوان منجر شود اما به طور کلی عوامل خطر مستقیمی که بتوان مانند سرطان های دستگاه گوارش آن را در بروز سرطان استخوان سهیم دانست، ثابت نشده است و سندروم های ژنتیکی مهم ترین عامل ابتلا به این نوع سرطان محسوب می شود.وجود توده دردناک در اندام ها یکی از علایم سرطان استخوان است. این توده ممکن است قابل لمس باشد و گاهی هم به علت قرار گرفتن در لگن قابل لمس نیست. در بیشتر موارد توده ها خوش خیم است. پزشک می تواند براساس علایم موجود نسبت به خوش خیم یا بدخیم بودن توده ها اظهارنظر کند.

پزشک باید بررسی کند که سرعت رشد توده چقدر است آیا توده دردناک است یا خیر، سطح روی توده زخمی است یا خیر. چسبندگی دارد یا حرکت می کند، شبیه آن جای دیگری از بدن وجود دارد یا خیر. اگر نمونه بافتی مورد نیازاست، معمولا با نمونه سوزنی، نمونه برداری انجام و بیماری به طور قطعی تشخیص داده می شود.

گاهی ممکن است توده گسترش دور دست پیدا کرده باشد بنابراین برای این که مطمئن شویم متاستاز ریه رخ نداده است از سینه بیمار عکس برداری و پس از آن مراحل درمانی طی می شود.وی ادامه می دهد: توصیه اکید ما به مبتلایان به سرطان این است که اگر علایمی از تغییر شدت درد و نوع درد دارند باید از نظر ابتلا به سرطان استخوان تحت معاینه قرار بگیرند. مکان تومورهای سرطان ثانویه استخوان در ستون فقرات و لگن است. بنابراین اگر بیماران از ناحیه پشت احساس درد کردند باید درباره ابتلا به این نوع سرطان تحت معاینه قرار بگیرند. گاهی تومورهای این ناحیه ممکن است به شکستگی در ستون فقرات یا فشار به نخاع بینجامد که در مورد آخر یکی از جراحی های اورژانسی آنکولوژی پیش می آید. جراحی برای برداشتن فشار از طناب نخاعی انجام می شود و اگر تاخیری به وجود بیاید منجر به قطع نخاع می شود و براساس مکان تومور بیمار ممکن است کنترل اندام دست و پا یا کنترل ادرار را از دست بدهد. بنابراین ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت باید جراحی اورژانسی برای این دسته از بیماران انجام شود.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سینا نیوز: دانشمندان دریافتند تغذیه‌ بر پایه رژیم غذایی با کالری محدود، پروتیینی به نام CREB۱ را به کار می‌اندازد که مجموعه‌ای از ژن‌های مرتبط با طول عمر و عملکرد خوب مغز را به کنش وا می‌دارد. این پژوهش، که در مجله پروسیدینگز اف دی نشنال اکادمی اف ساینسز آمریکا انتشار یافت، بر پایه مطالعه‌ای بر روی موش‌ها قرار دارد که در آن موش‌ها حدود ۷۰ درصد از غذایی را که معمولا روزانه مصرف می‌کردند تغذیه می‌شدند.
جیووامباتیستا پانی، پژوهشگر موسسه پاتولوژی عمومی، دانشکده پزشکی دانشگاه کاتولیک سیکرد هارت در رم، اظهار داشت: امید ما این است که راهی بیابیم تا CREB۱ را، برای نمونه از طریق داروهای جدید، برای جوان نگاه داشتن مغز فعال سازیم بدون آنکه نیازی به یک رژیم غذایی سخت باشد.
پژوهشگران پیش‌تر کشف کرده‌اند موش‌هایی که تحت رژیم غذایی هستند قابلیت‌ های‌ شناختی و حافظه بهتری دارند، کمتر پرخاشگر بوده و متمایل به آن هستند که از ابتلا به بیماری آلزایمر دوری گزیده و یا آنرا به تاخیر اندازند. اما، آن‌ها نمی‌دانستند چرا چنین است.
نویسندگان مقاله می‌گویند: اکنون مشخص شد که CREB۱ کنش‌های مهم مغز مانند، حافظه، یادگیری، و مهار اضطراب را تنظیم می‌نماید و کنش آن با بالا رفتن سن کاهش یافته و یا از نظر فیزیولوژی در خطر می‌افتد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
فارس نیوز: بعد از گذشت سه ساعت از مصرف مواد غذایی، به اندازه دو یا سه قاشق چربی در منطقه دور کمر ذخیره می شود. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در انگلیس می گویند: مصرف غذا در ساعات پایانی روز احتمال ذخیره چربی در اطراف کمر را افزایش می دهد و این روند برخلاف تصور رایجی است که می گوید افزایش وزن روندی تدریجی است و چربی غذا از شکم به خون منتقل می شود و عضلات هنگام نیاز از آن استفاده می کنند.
این تحقیقات افزود: چربی ها بعد از گذشت یک ساعت از خوردن غذا حل شده و به شکل قطره های کوچک وارد جریان خون می شوند و سپس قبل از جذب و ذخیره شدن در بدن حرکت می کنند.
پروفسور فردریک کارپ استاد پزشکی متابولسیم گفت: این روند بسیار سریع اتفاق می افتد و سلول های موجود در بافت چربی منطقه کمر قطرات چربی موجود در خون را جذب کرده و برای ذخیره سازی وارد سلول می کنند. براساس این تحقیقات، مقادیر اندکی چربی در وعده صبحانه ذخیره می شود اما میزان جذب چربی در وعده نهار به علت تغییرات هورمونی در طول روز دو برابر می شود و روند جذب چربی ها را در منطقه دور کمر تسهیل می بخشد. کارپ درباره زیاده روی در خوردن غذا هشدار داد و گفت: اگر فرد در مصرف غذا زیاده روی کند چربی ها وارد مرحله سوخت و ساز نشده بلکه به سرعت در بدن ذخیره خواهند شد و وزن شروع به زیاد شدن خواهد کرد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
ایسنا: یکی از عوامل دخیل در سیاهی دور چشم خواب ناکافی است، زیرا دیده شده فرد حتی با خواب چندین ساعته در طی روز باز هم احساس خواب آلودگی دارد همچنین دیده شده کاهش وزن‌های ناگهانی به علت رژیم‌های نامتعارف نیز از جمله علل مهم تیرگی زیر چشم است.
دکتر بیتا رسولی بیان اینکه قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی ماهانه زنان هر چند نمی‌توانند تیرگی زیر چشم را ایجاد کنند، گفت: اما قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی نقش چشمگیری در تشدید سیاهی دور چشم و در نتیجه به نظر آمدن آن دارند. همچنین کم‌خونی و بیماری‌های تیروئیدی از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث سیاهی زیر چشم شود.رسولی افزود: افراد مسن به دلیل دارا بودن پوست نازک در اطراف چشم بیشتر دچار سیاهی دور چشم هستند زیرا با بالا رفتن سن، پوست شل‌تر و نازک‌تر می‌شود و از طرفی بافت زیر آن نیز تحلیل می‌رود. به همین دلیل، تیرگی عضلا‌ت و رگ‌های عمیق پوست، با وضوح بیشتری دیده می‌شود و حالت تیرگی دور چشم را به وجود می‌آورد.
این متخصص پوست در ادامه برای درمان سیاهی دور چشم که دغدغه بسیاری از افراد محسوب می‌شود، اظهار کرد: خواب مناسب اولین و بهترین راه‌حل برطرف شدن تیرگی زیر چشم‌ها است. همچنین در موارد ارثی حل مشکل چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد زیرا درمان سیاهی دور چشم در این موارد قطعی و صددرصد نیست، بلکه فقط نسبی و بهبوددهنده محسوب می‌شود.وی افزود: کرم‌های ضد سیاهی دور چشم در بعضی افراد سیاهی دورچشم را تا حدی کاهش می‌دهد. این کرم‌ها حاوی موادی هستند که تغییراتی در گردش خون عروق پوست پلک به وجود می‌آورند و تا حدودی از تجمع خون وریدی در پلک جلوگیری می‌کنند. این عمل تا حدی باعث کاهش سیاهی دور چشم می‌شود، ولی آن را از بین نمی‌برد.
این متخصص پوست در پایان تاکید کرد: تیرگی زیرچشم در بسیاری موارد ناشناخته است و درصد بالایی از افرادی که این مشکل را دارند سابقه خانوادگی مثبتی دارند. یکی دیگر از علل شایع‌ و شناخته شده تیرگی زیر چشم‌ها انواع حساسیت‌‌ها است. این حساسیت گاهی ممکن است از یک حساسیت ساده به بوی گل، عطر مرکبات یا گردن‌ آویز تا حساسیت به پنی‌سیلین، دود سیگار و هوای آلوده متغیر باشد.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
برای کاهش فشار خون پیاده روی کنید

برای کاهش فشار خون پیاده روی کنید

سلامت نیوز: دانشمندان ادعا می کنند که پیاده روی تند برای دو و نیم ساعت در هفته می تواند خطرات ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد و این در مورد افراد با سابقه خانوادگی این بیماری هم صادق است.
یک تحقق جدید نشان داده است که چگونه حتی ورزش متعادل می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد و در افراد با سابقه خانوادگی می تواند تا ۲۶ درصد خطر ابتلا به این بیماری (فشار خون بالا) را کاهش دهد.
طبق تحقیقات انجام شده و یافته های منتشر شده در مورد فشار خون بالا توصیه های انجمن قلب آمریکا را در مورد فعالیت جسمی نسبتا شدید مانند پیاده روی سریع به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر، حداقل پنج روز در هفته را پشتیبانی و حمایت کند.
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: پولیپ های روده از عوامل اصلی بروز سرطان های روده بزرگ هستند که در اغلب موارد بدون علامت بوده و تنها با انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم تشخیص داده می شوند.
علی اکبر کاهدی فوق تخصص گوارش و کبد افزود:‌ سرطان های مربوط به دستگاه گوارش از مهمترین و شایعترین سرطان ها هستند و در واقع اغلب این نوع سرطان ها در ردیف ۱۰ سرطان بسیار شایع در دنیا و از جمله در ایران قرار دارند.
وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ از موارد مهم سرطان در تمام سنین به ویژه در سالمندی است اظهار داشت: اگر چه علت اصلی سرطان روده بزرگ مانند سایر انواع سرطان ها مشخص نیست اما عواملی همچون سابقه فامیلی و ژنتیکی ابتلا به سرطان روده از عوامل مهمی است که می تواند زنگ خطر بسیار جدی در خصوص ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.
این فوق تخصص گوارش و کبد خاطر نشان کرد: در صورتی که اندازه پولیپ های روده بزرگتر و تعداد آنها بیشتر باشد در این حالت احتمال بدخیم شدن پولیپ ها و در نتیجه بروز سرطان های روده بزرگ به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.
اغلب موارد پولیپ های روده در افراد بالای ۵۰ سال بروز می کند
وی خاطر نشان کرد: احتمال ابتلا به پولیپ های روده و در نتیجه ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که اغلب موارد پولیپ روده در افراد بالای ۵۰ سال بروز می کند. البته در تمام سنین باید مراقب بود تا دچار پولیپ روده نشویم که این امر مستلزم انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم است.
کاهدی یادآور شد: انجام آزمایش خون و مدفوع حداقل سالی دو بار به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال بسیار ضروری است چرا که این نوع آزمایشات می تواند به تشخیص به موقع و در نتیجه درمان مناسب بیماری کمک کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد:‌افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان های روده و همچنین سابقه بروز پولیپ های روده را دارند بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پولیپ روده و در نتیجه سرطان روده بزرگ قرار دارند به همین دلیل انجام آزمایش خون و مدفوع در این افراد حداقل سالی سه نوبت به ویژه پس از ۵۰ سالگی ضروری است. علاوه بر تشخیص به موقع و درمان زودرس پولیپ های روده، اصلاح الگوهای تغذیه ای و انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم روزانه نیز در پیشگیری از بروز یا تشدید پولیپ روده و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به سرطان های روده بزرگ بسیار موثر خواهد بود.
 

bm-eng

عضو جدید
ترمیم صدمات مغزی با بهره گیری از ماده‌های زیستی پلیمری
تحقیقات جدید محققان نشان می دهد که بیومتریال‌های جدید رشد و ترمیم بافت‌های عصبی را پس از صدمات مغزی تقویت می‌کند.
محققان با انجام یک مطالعه روی سازگاری بیومتریال‌ها یا ماده‌های زیستی پلیمری در مغز و بررسی اثرات آن در رشد مجدد و ترمیم بافت‌های عصبی در مناطق آسیب دیده یا دارای جراحت مغزی دریافتند که این نوع ایمپلنت ساخته شده از مواد مصنوعی زیست سازگار، قادر به ترمیم بافت مغز آسیب دیده ناشی از تروما، سکته‌های مغزی و سایر بیماری‌های عصبی است.

سازه‌های مصنوعی مورد استفاده در این مطالعه با مواد پلیمری متخلخل و زیست سازگار به نام آکریلات کوپلیمر ساخته شده است.

براین اساس محققان درباره نتایج حاصل از این گزارش اعلام کردند که در فاز نخست این پروژه، ساختارها در شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با گذاشتن آنها در بافت‌های عصبی دو منطقه از مغز موش‌های بالغ شامل قشر کورتکس (مخ) و منطقه ساب ونتریکولار که مهم‌ترین منبع تولید سلول‌های عصبی بزرگسالان است صورت گرفته است.

به گفته محققان، زیست سازگاری بالای این مواد امکانات جدیدی را درباره اثربخشی این ساختارها در مغز برای توسعه استراتژی‌های احیا کننده سیستم عصبی مرکزی فراهم خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه ساینس دیلی منتشر شده است.
منبع:خبرگزاری مهر
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
بیماری لیکن پلان چیست؟

بیماری لیکن پلان چیست؟

باشگاه خبرنگاران: بیماری لیکن پلان یک بیماری التهابی خارش دار پوست و مخاط است.
دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری، عضو هئیت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو انجمن علمی لیرز پزشکی ایران تصریح کرد: این بیماری به طور معمول در افراد بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال مشاهده می شود.
انتظاری در مورد علت این بیماری خاطر نشان کرد: دلیل این بیماری هنوز به خوبی شناخته نشده است اما بیشتر زمینه ایمونولوژیک دارد و در اکثر مواقع با بیماری های خود ایمنی مثل کم کاری تیروئید، کم کاری غدد پاراتیروئید، کم کاری غدد فوق کلیوی و دیابت همراه است.
این متخصص متذکر شد: در این بیماری ضایعات مسطح چند ضلعی ارغوانی رنگ روی پوست و مخاط ایجاد می شود و این ضایعات بیشتر در نواحی مچ دست، مچ پا، ساق پا و نواحی پشت شایعتر است.
انتظاری گفت: شایان ذکر است که اندازه این ضایعه از یک سر سوزن تا چندین سانتی متر متغییر است.
وی خاطر نشان کرد: ضایعات مخاطی نیز غیر زخمی شونده خواهد بود و بیشتر در دهان دیده می شود. ضایعات ناخنی نیز در ده درصد موارد مشاهده می شود و به شکل نازک شدن صفحه ناخن است. ریزش مو شایع نیست اما در صورت ریزش مو متاسفانه دائمی خواهد بود.
وی تاکید کرد: به طور معمول بیماری لیکن پلان در عرض ۹ ماه در ۵۰ درصد موارد بهبود پیدا خواهد کرد و در طی ۱۸ ماه، ۸۵ درصد بیماران به طور کلی بهبودی پیدا می کنند.
این متخصص پیشگیری از بیماری ها همچنین به افراد توصیه کرد: افرادی که ضایعات مسطح و خارش دار روی پوست خود دارند از مصرف خود سرانه دارو خودداری کرده و برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند و برای درمان به توصیه ها و راهنمایی های پزشک عمل کنند.
 

$mitra

عضو جدید
ببخشید میتونید در مورد روش ساخت هیدروژل های سوپر جاذب کمکم کنید؟:w20:
 

Nazi_Elite

عضو جدید
کاربر ممتاز
پوست مصنوعی از ضایعات موی انسان تولید شد
پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات با استخراج پروتئین از ضایعات موی انسان داربست‌هایی برای تولید پوست مصنوعی عرضه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی به نقل از خبرگزاری مهر، مریم حاج ملکی- مجری طرح یکی از مهمترین مسائل داربست‌های نانو لیفی برای انسان را سازگاری آنها ذکر کرد و افزود: ضایعات موی انسانی از پروتئینی نامحلول به نام آلفا کراتین سخت ساخته شده‌اند که کراس لینک‌های قدرتمندی با یکدیگر از طریق باندهای دی سولفیدی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد ارگان‌های سخت و نامحلول می‌شوند.

وی از استخراج پروتئین از ضایعات موی انسان خبر داد و اظهار داشت: به منظور تولید الیاف نانو کامپوزیت آنتی باکتریال پروژه تحقیقاتی انجام شد و در آن تلاش کردیم تا از ضایعات موی انسان پروتئین مورد نیاز را تامین کنیم.

حاج ملکی هدف از این مطالعه را استفاده بهینه از مواد اولیه سهل الوصول و ارزان قیمت دانست و یادآور شد: در این راستا از ضایعات موی انسانی اقدام به استخراج پروتئین موجود در آنها و سپس تبدیل این پروتئین‌ها به داربست‌های نانو کامپوزیتی آنتی شد.

مجری طرح ضایعات موی انسانی را منبع غنی از پروتئین آلفا کراتین دانست و ادامه داد: استفاده از آنها در جهت تولید داربست‌های نانو لیفی باعث صرفه جویی اقتصادی شده و انتظار می‌رود این مواد در عملکردهای پزشکی خصوصا تهیه پوست مصنوعی و یا پانسمان برای زخم ها مفید واقع شوند.

وی با اشاره به نتایج آزمایشها، خاطر نشان کرد: نتایج حاصل از سنجش ضد میکروبی نشان داد که با افزایش غلظت پروتئین در داربست‌ها، خاصیت آنتی باکتریال افزایش می یابد.

حاج ملکی دلیل این امر را عدم سمیت سلولی و سازگاری آنها با بدن انسان دانست و اضافه کرد: از این رو از این داربست‌ها می‌توان در زمینه تولید پانسمان برای زخم‌ها و یا تهیه پوست مصنوعی استفاده کرد.
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برگزاری رویداد تد اکس دانشگاه صنعتی شریف (TEDXsharifuniversity)

07 شهريور ماه 1392

برگزارکننده :
دانشگاه صنعتی شریف
مسئول : مهدی شفیعی زاده
تلفن : 021-66009075-66165185

مشاهده وب سایت

محورهای همایش :
  • کسب و کار
  • علم
  • تکنولوژی
  • هنر
  • طراحی
  • عمومی

کاتالوگ در پیوست ....
 

پیوست ها

  • catalog.pdf
    3.8 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
همایش ملی گیاهان دارویی

همایش ملی گیاهان دارویی

همایش ملی گیاهان دارویی

29 تا 30 آبان ماه 1392
برگزارکننده : دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت ا... آملی و انجمن گیاهان دارویی ایران و با همکاری موسسات و پژوهشکده های کشور
تلفن : 01212517327

مشاهده وب سایت
محورهای همایش :
  • بوم شناختی
  • زراعت گیاهان دارویی
  • مکانیزاسیون
  • بیولوژی
  • شیمی گیاهی
  • داروسازی ، پزشکی و طب سنتی
  • دامپزشکی
  • فناوری های نوین
  • فرآوری و بسته بندی
  • اکوتوریسم و فضای سبز
  • اقتصاد و صنعت


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
[h=1]اولین همایش ملی نانوتکنولوژی مزایا وکاربردها[/h]07 آذر ماه 1392
برگزارکننده : انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه با همکاری دانشکده شهید مفتح همدان
مسئول : مهندس آستانی
تلفن : ارتباط از طریق وب سایت همایش

مشاهده وب سایت
محورهای همایش :
  • نانو و محيط زيست
  • نانو وعلوم كشاورزي
  • نانووانرژی
  • نانو وبیوتکنولوژی
  • نانو وشیمی
  • نانووفیزیک
  • نانووالكتريك
  • نانوومكانيك
  • نانوموادو کاتالیست‌ها و فوتوکاتالیست‌ها
  • نانو وپزشکی
  • نانووداروسازي
  • نانو و زيست شناسي
  • نانوو مغناطیس
  • نانو وکامپوزیت ها
  • نانو وسنسور ها
  • نانوو نساجی
  • نانووفتونیک
  • نانو ومدلینگ ، شبیه سازی
  • نانو واقتصاد
  • نانو و مديريت
  • نانووسلول های خورشیدی
  • آموزش و فناری نانو
  • نانو و رياضيات و محاسبات
  • فناوری نانو و آینده
  • و حوزه های مرتبط با فناوری نانو



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
[h=1]سمینار ملی مهندسی ایمنی و سلامت کار[/h]07 مهر ماه 1392برگزارکننده : وزارت تعاون ،کارو رفاه اجتماعی -شرکت بهساز صنعت صبا
مسئول : آقای محمدی پرست
تلفن : 01313246120

مشاهده وب سایت
محورهای همایش :
  • معرفی اخرین دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه HSE
  • ارتقاء سطح آگاهی کارشناسان بهداشت حرفه ای شاغل در مراکز بهداشتی درمانی
  • ارتقاء سطح آگاهی دست اندرکاران ایمنی و سلامت کار کشور در استای بهبود کمی و کیفی عملکرد



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اولين همايش کشوري چالشها و راهکارهاي توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشي

اولين همايش کشوري چالشها و راهکارهاي توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشي

اولين همايش کشوري چالشها و راهکارهاي توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشي

07 تا 08 اسفند ماه 1392
برگزارکننده : مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکي مشهد
مسئول : دکتر جليل توکل افشاري


مشاهده وب سایت
محورهای همایش :
  • تعامل استاد و دانشجو در فرهنگ اسلامي
  • اخلاق حرفه اي در آموزش دانشجو
  • مشارکت دانشجو در تصميم سازي آموزشي
  • جايگاه و دستاوردهاي کميته مشورتي دانشجويي
  • مشارکت دانشجو در ارزشيابي آموزشي
  • مشارکت دانشجو در فرايندهاي ياددهي-يادگيري
  • رابطه عدالت آموزشي با مشارکت دانشجو
  • مشارکت دانشجويي و آموزش پاسخگو

پيام دبير همايش
دانشجو بعنوان سرمايه اصلي نظام آموزشي، محور توسعه آموزش مي باشد و هر گونه بازنگري و بازسازي در نظام آموزشي براي رسيدن به سرانجام، نيازمند در نظر گرفتن راي و نظر اين عزيزان مي باشد. در اين راستا بستر سازي براي تعامل دانشجويان و بنا نهادن سازوکارهاي مشارکت دانشجويان در نظام آموزشي از اهداف عالي و سياست هاي کلان مديريت آموزشي مي باشد. ما بر اين باوريم که توسعه آموزش با توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشي امکان پذير است و بدين سبب دانشگاه علوم پزشکي مشهد مفتخر است که دراين راه گامي بردارد و از ساير اساتيد معظم، دانشجويان عزيز، کارشناسان و پژوهشگران حوزه آموزش براي رسيدن به افقي نوين و سازنده در آموزش دانشگاهي نيز، دعوت صميمانه بعمل مي آورد و مقدم شما را به اولين همايش کشوري چالشها و راهکارهاي توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشي گرامي مي دارد.


 

fateme.j.t

عضو جدید
طراحی طبیعی ترین پای مصنوعی باقوزک پیشرفته توسط دانشمندان ایرانی

طراحی طبیعی ترین پای مصنوعی باقوزک پیشرفته توسط دانشمندان ایرانی

طراحی طبیعی‌ترین پای مصنوعی با قوزک پیشرفته توسط دانشمند ایرانی
دانشمند ایرانی در کلینیک مایو دانشگاه صنعتی میشیگان و همکارش در حال ساخت یک پای مصنوعی با قوزک پیشرفته هستند که افراد معلول را قادر می‌سازد راه‌رفتن طبیعی‌تری را تجربه‌ کنند.
راز موفقیت این پای مصنوعی در قوزک آن نهفته است و دکتر محمد رستگار ، استادیار دانشگاه مهندسی مکانیک دانشگاه میشیگان و همکارش اواندرو فیکانا ، در حال ساخت پروتزی هستند که توسط میکروپردازنده کنترل می‌شود و دستیابی به طیف حرکتی این مفصل بسیار پیچیده را واقعی‌تر می‌کند.

این پای مصنوعی رایانه‌ محور دارای حسگرهای حساس به فشار بر روی کف پا بوده و چگونگی راه‌ رفتن فرد معلول را شناسایی می‌کند.

این حسگرها به صورت آنی سیگنال‌ها را به یک میکروپردازنده می‌فرستند و میکروپردازنده نیز به نوبه خود پروتز را برای راه‌رفتن طبیعی‌تر سازگار می‌کند.

به گفته دکتر رستگار ، پروتزهای موجود در بازار که با میکروپردازنده کنترل می‌شود ، می‌توانند پای مصنوعی را فقط در یک جهت حرکت دهند و انگشت بزرگ پا را نیز در جهت بالا یا پایین تکان دهند. اما انسان‌ها بر روی خط مستقیم راه نمی‌روند و زمانی که به مانعی برخورد می‌کنند ، مجبورند بچرخند.

بنابراین دکتر محمد رستگار و همکارش در حال ساخت پای مصنوعی با قوزکی هستند که می‌تواند بر روی دو محور راه برود ، چرخش را انجام داده و انگشت بزرگ پا را بالا و پایین ببرد.

کابلی که پروتز پا با این نوع قوزک را حرکت می‌دهد ، مشابه کابل به کار رفته در ترمز دوچرخه است و می‌تواند پا را تقریباً در هر جهتی بچرخاند.

این تیم علمی ، به عنوان بخشی از مطالعه‌ خود ، تردمیل مدور بزرگی را طراحی کردند که پای رباتیک بر روی آن در دایره‌هایی راه می‌رود. در آزمایشات انجام‌شده ، پروتز قادر به تقلید از زوایای قوزک پای انسان به هنگام راه‌رفتن در خط مستقیم و چرخیدن بود.

گفته می‌شود این دانشمندان با همکاری کنتون کاوفمان ، مدیر «آزمایشگاه تحلیل حرکت/بیومکانیک» کلینیک مایو ، در تلاش هستند تا این سامانه را برای معلولان و به ویژه سربازان جنگی قابل دسترس کنند.

کاوفمان بر این باور است که این سیستم ، پیشرفته‌ترین نسل پروتزهایی است که توسط میکروپردازنده کنترل می‌شود ، گامی در جهت درست بوده و کنترل فعال مفصل و ارتقای ایمنی و کارکرد را ارائه می‌دهد.

این دانشمند مزیت سامانه جدید را تقلیدپذیری آن از پای طبیعی عنوان کرد که این امر به آن امکان الگوی راه‌رفتن طبیعی را می‌دهد. چنین قابلیتی به پیاده‌روی بهتر و سقوط‌های کمتر می‌انجامد.

محققان امیدوارند بازبینی این طرح را در کلینیک مایو در تابستان 2014 آغاز کنند.

آن‌ها نتیجه دستاورد خود را در سال 2013 و در «کنفرانس کنترل و سیستم‌های دینامیک ASME» ارائه می‌دهند که در تاریخ 21 تا 23 اکتبر (29 مهر تا اول آبان) امسال در دانشگاه استنفورد برگزار می‌شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت جزئیات این پای مصنوعی می توانید به صفحه اختصاصی دکتر رستگار در دانشگاه صنعتی میشیگان مراجعه فرمایید.
http://me.sites.mtu.edu/rastgaar/human-interactive-robotics-lab/
شما می توانید معرفی این پای مصنوعی را از زبان دکتر رستگار و همکارش در ویدیوی زیر مشاهده کنید:http://www.aparat.com/v/HbMNo

 
آخرین ویرایش:

samir.m

عضو جدید
امروزه روش معمول براي تست قند خون استفاده از وسيله‌اي است كه براي اندازه گيري قند خون شما به يك قطره خونتان نياز دارد. پزشكان متوجه شده‌اند كه اشك چشم هم مي‌تواند همين اطلاعات را درباره مقدار قند خون در خود داشته باشد. بر همين اساس متخصصان در يك مطالعه جديد در تلاش هستند لنزهاي چشمي را تهيه كنند كه برروي آن يك حسگر گلوكز نصب مي‌شود. اين دستاورد اميدي تازه براي بيماران ديابتي است كه ناچار هستند هر روز چندين بار انگشت خود را با سوزن سوراخ كنند تا اين تست دردناك را انجام دهند. در حال حاضر متخصصان علوم پزشكي در دانشگاه واشنگتن تلاش مي‌كنند تا اين لنزهاي خاص و كارآمد را طراحي نمايند. آنها مي‌گويند تعامل آنزيم‌هاي خاص با مايع اشك با استفاده از الكترودهاي نصب شده روي اين لنزهاي تماسي قابل مشاهده خواهد بود. متخصصان مي‌گويند استفاده از اين لنزها افسانه نيست بلكه به زودي در دنياي واقعي در اختيار انسان‌ها قرار خواهد گرفت
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
دلیل برای اینکه در طرز ایستادن و نشستن خود بسیار دقت کنیم؟ صحیح ایستادن یا نشستن، فقط باعث صاف شدن کمر و ستون فقرات نمی‌شود، بلکه مزایای دیگری نیز برای سلامتی شما دارد. اما از طرفی طرز ایستادن نامناسب هم مسبب بوجود آمدن مشکلات مختلفی است.

در این مطلب خواهیم خواند که چرا طرز ایستادن یا نشستنمان مهم است؟
از درد بدن پیشگیری می‌کند
اکثر ما از درد کمر و گردنمان شکایت داریم. اما باید بدانید که این دردها ناشی از حالت قرارگیری نامناسب بدن است. شاید نتوانیم این را درک کنیم، اما بهرحال اگر صاف راه نرویم یا ننشینیم، اثر بدی بر کمرمان خواهد گذاشت.
حالت ایستادن یا نشستن صحیح، استخوان‌ها، عضلات و رباط‌ها را هم تراز می‌کند. تلاش برای قرارگیری در حالات بدنی صحیح، خیلی بهتر و بیشتر از حرکات کششی، درد کمر و گردن را تسکین می‌دهد.
تنفس را ساده‌تر می‌کند
اگر به سختی نفس می‌کشید، صاف بنشینید! خمیده بودن به پرده‌ی دل و ریه‌هایتان فشار وارد می‌کند، و این تنفس را مشکل خواهد کرد. اما صاف نشستن باعث می‌شود ریه‌ها به خوبی منبسط شده و تنفس راحتی داشته باشید.
از صدمه دیدن مفاصل جلوگیری می‌کند
حالت قرارگیری مناسب بدن، ستون فقرات را هم تراز کرده و از فشار بیهوده بر مفاصل جلوگیری می‌کند. تلاش برای بهبود حالت ایستادن و نشستنتان، درگیری مفاصل را کاهش می‌دهد و نتیجتا درد و آسیب مفاصلتان به حداقل خواهد رسید.
عضلاتتان را آزاد می‌کند
طرز ایستادن و نشستن غیر صحیح باعث گرفتگی عضلات خواهد شد، اما طرز ایستادن و نشستن صحیح، برعکس حالت قبل، عضلاتتان را ریلکس و آزاد خواهد کرد. اگر مدت زیادی خمیده بمانید، در مقایسه با حالتی که صاف نشسته باشید، احساس خستگی خواهید کرد. امروزه این موضوع کاملا روشن شده است که طرز قرارگیری صحیح بدن، عضلات را ریلکس می‌کند.
به دستگاه گوارشتان کمک می‌کند
طرز ایستادن صحیح به فرایند هضم غذایی که خورده‌اید نیز کمک می‌کند. اگر خمیده باشید، مانع کارکرد صحیح شکم و روده‌تان می‌شوید و ممکن است به مشکلاتی همچون اسیدی شدن معده دچار شوید. / فیتنس مگزین
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
چگونه تهوع دوران بارداری را کنترل و درمان کنیم؟
مصرف غذا در وعده های بیشتر با حجم کمتر، پرهیز از خوردن غذاه ای چرب و سرخ کرده و مصرف زنجبیل برای کنترل تهوع و استفراغ بارداری موثر هستند.
تهوع صبحگاهی بارداری

بارداری مرحله حساس و بی نظیری از زندگی زنان است که مشکلاتی همچون خستگی، واریس، درد پشت و کمر، تهوع و استفراغ، ورم، گرفتگی پا و ویار را در پی دارد. عمده مشکلاتی که زنان باردار از آن شکایت می کنند، تهوع، استفراغ، پشت درد و کمر درد است.
آرزو صفایی نژاد کارشناس امور مامایی با اشاره به مشکلات دستگاه قلبی و عروقی در دوره بارداری گفت: در بارداری تغییراتی مانند افزایش تعداد ضربان قلب و افزایش حجم خون ایجاد می شود. همچنین در نیمه دوم بارداری، خوابیدن به پشت سبب می شود تا رحم بزرگ شده روی رگ ها فشار وارد کرده وخونرسانی به جنین را کاهش دهد به همین دلیل خوابیدن به پهلو توصیه می شود.
صفایی نژاد ادامه داد: برای پیشگیری از این مشکل هر گونه تغییر وضعیتی به صورت ناگهانی و یکباره صورت نگیرد و اگر با فعالیت معمولی نیز مادر احساس درد قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس می کند باید با پزشک یا ماما مشورت کند.
وی در خصوص مشکلات دستگاه گوارش در دوره بارداری ابراز کرد: به علت تغییرات هورمونی و بزرگ شدن تدریجی رحم و فشار آن بر روی معده، در دستگاه گوارش تغییراتی به وجود می آید که علائم شایع آن به صورت سوزش سردل، نفخ شکم، کندشدن حرکات روده (یبوست) است.
صفایی نژاد خاطر نشان کرد: تهوع و استفراغ صبحگاهی تقریبا در اکثر زنان در هفته چهارم تا ششم بارداری ادامه دارد.
وی خوردن تک نان برشته و بیسکویت قبل از برخاستن از رختخواب، مصرف غذا در وعده های بیشتر اما با حجم کمتر در هر وعده، پرهیزاز خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده، مصرف زنجبیل را برای کنترل حالت تهوع و استفراغ دوره بارداری موثر دانست.
صفایی نژاد متذکر شد: در صورت داشتن استفراغ حتما دهان با آب شستشو داده شود، زیرا حالت اسیدی استفراغ باعث صدمه به دندان ها و مخاط دهان می گردد./ ایرنا
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
چرا دچار ریزش مو و طاسی می شویم؟
عوامل ژنتیکی، کمبود آهن، بیماری های تیروئیدی و عفونت شدید می تواند باعث ریزش مو در نتیجه طاسی شود.

طاسی عارضه‌ای است که در مناطقی از سر مو رشد نمی‌کند و در عین حال گاهی بیماری‌هایی دیگر باعث ریزش موی سر می شود.
دکتر مسعود ملکی متخصص پوست و موگفت: طاسی عارضه ای است که در نواحی از سر مو رشد نمی‌کنند. یکی از مهم ترین علل طاسی سر “عوامل ژنتیکی” است که بیشتر در بین مردان اتفاق می‌افتد.
وی اظهار داشت: در عین حال گاهی “بیماری‌های تیروئید” و سایر “غدد درون‌ریز” اختلالات تغذیه‌ای، کمبود آهن، مصرف برخی از داروها، عفونت‌های شدید و بیماری‌های داخلی نیز باعث ریزش مو می‌شوند.
وی اظهار داشت: برای درمان این بیماری باید از مصرف فرآورده‌هایی که به مو یا پوست سر آسیب می رساند خودداری شود از یک تغذیه مناسب به خصوص پروتئین‌ها مصرف شود و همچنین از مصرف دارو‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند نیز خودداری شود. / باشگاه خبرنگاران جوان
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایده ایرانی که به دست غربی ها افتاد

ایده ایرانی که به دست غربی ها افتاد

دانشگاه صنعتی شریف از یک سرقت علمی از استاد و دانشجوی این دانشگاه و افتادن آن به دست غربیها، خبر داد.

دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد:
ایده استاد دانشگاه صنعتی شریف برای ساخت شبکیه مصنوعی که تنها با نور وارد شده به چشم کار می کند، دو سال پس از رد شدن توسط معتبرترین نشریات پژوهشی جهان، توسط یک شرکت آمریکایی تولید و به عنوان اختراع به ثبت رسید.


[h=4]معمای رد شدن فوری مقالات[/h] پس از گرفتن پاسخ های قطعی در محاسبات و ناامیدی از امکان ساخت، در سال 89 استاد و دانشجو تصمیم گرفتند تا نتایج کار خود را با استفاده از شبیه سازی های دقیق مورد اعتبار سنجی قرار داده و آن ها را منتشر کنند. فردمنش استاد دانشگاه صنعتی شریف، می گوید:
ما نتایج را در قالب یک مقاله ابتدا برای نشریه مهندسی پزشکی موسسه جهانی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) فرستادیم و در ناباوری شاهد رد شدن قاطع مقاله حتی بدون درخواست هیچ بازبینی بودیم.
در دلایل رد مقاله از قول سه گروه پژوهشی توسط ناشر همچنین توسط داوران مقاله با وجود ارایه نتایج محاسبات و شبیه سازی های دقیق، ادعا شده بود که چنین طرحی عملا امکانپذیر نیست. البته آن ها خود واقف به قانع نشدن ما بودند و گفتند از آنجا که می دانیم احتمالاً قانع نشدید مقاله خود را به یک نشریه دیگر نیز بفرستید.
بدین ترتیب استاد دانشگاه صنعتی شریف مقاله را برای نشریه دیگر این موسسه تحت عنوان مجله حسگرها (IEEE sensors journal) فرستاد. وی درباره نتیجه این کار می گوید:
برای من رد شدن یا حتی نیاز به اصلاح اساسی پیدا کردن مقاله هایم امری بسیار نادر است اما این نشریه نیز مقاله ما را حتی درخواست اصلاح نداده و قابل چاپ ندانسته و آن را رد کرد، در حالیکه ما برای تمام ادعاهای آن ها پاسخ داشتیم و دادیم. ولی به دنبال پیگیری این بار نیز گفتند ایده شما عملی نیست.
[h=4]سرنوشت غم انگیز ایده[/h] سرانجام فردمنش و دانشجوی وی از اصرار بر چاپ مقاله خود دست برداشتند و به ادامه تحقیقات پرداختند. غافل از آنکه گروهی دیگر کار را آغاز کرده و در حال فعالیت برای عملی کردن این ایده بودند. دو سال پس از رد شدن مقاله فردمنش وی در کمال تعجب گزارش ثبت اختراع شبکیه مصنوعی چشم خود توسط یک شرکت آمریکایی را بر روی میز کارش دید.
سرپرست پروژه طراحی شبکیه مصنوعی چشم با تغذیه نور پس زمینه می گوید:
آمریکایی ها ایده ما را که به گفته نشریات پژوهشی خودشان امکانپذیر نبود، عملی کرده و آن را به ثبت رساندند. در حالی که پیاده سازی این ایده را از نظر علمی تقدیر می کنم تفاوت اساسی ما با آن ها این بود که ما حمایت، امکانات و یا پول ساخت آن را نداشتیم.
وی درباره اقداماتی برای پس گرفتن اعتبار توضیح داد:
هر چند نشریات خارجی مقاله ما را چاپ نکردند اما این طرح به صورت رسمی پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد در سال 89 در کتابخانه دانشگاه ثبت شده و ما با استناد به آن فعالیت های بین المللی خود را برای گرفتن اعتبار طرح می توانیم داشته باشیم، اما لازمه این فعالیت ها داشتن روابط بین المللی خوب و حمایت جدی و زیرساختار لازم است.
[h=4]شبکیه مصنوعی چشم درمانی دردناک برای بیماران[/h] شبکیه یکی از اصلی ترین بخش های چشم است که مانند فیلم عکاسی، نور تابیده شده به خود را تبدیل به تصویر رنگی کرده و آن را به صورت سیگنال های عصبی به مغز می فرستد. در برخی بیماران این عضو مهم به دلایل مختلف پس از مدتی تحلیل رفته و فرد بینایی خود را از دست می دهد. امروزه پزشکان با کمک فناوری توانسته اند شبکیه مصنوعی بسازند که با نصب در چشم بینایی را به بیمار باز گرداند. شبکیه مصنوعی در واقع یک المان میکروالکترونیکی است که شبیه به گیرنده های نوری دوربین دیجیتال کار می کند.
همانطور که دوربین های عکاسی برای تصویربرداری به باتری نیاز دارند، مدار شبکیه مصنوعی نیز باید به یک منبع انرژی الکتریکی متصل شوند و این دردناک ترین بخش کار است. بیمار مجبور به حمل باتری و یا سیستم تغذیه این شبکیه است که معمولا در خارج چشم نصب شده و دائما نیاز به شارژ شدن دارد. تصور تمام شدن باتری چشم و نابینایی پس از آن برای افراد سالم بسیار سخت است. اما این واقعیتی وحشتناک برای بیمارانی است که از شبکیه مصنوعی چشم استفاده می کنند.
[h=4]ایده ای که از دست رفت[/h] افزایش کارآیی و راندمان مؤثر سلول های خورشیدی و بهبود روز به روز راندمان مدارهای الکترونیکی که به کاهش مصرف انرژی در این مدارها منجر شده است، جرقه یک ایده نو برای حل مشکل بیماران را در ذهن مهدی فردمنش، استاد دانشگاه صنعتی شریف روشن کرد.
وی درباره این ایده می گوید:
چرا از نوری که وارد چشم می شود برای تامین انرژی المان میکرو الکترونیکی شبکیه مصنوعی چشم استفاده نکنیم؟
بدین ترتیب پروژه رویا مهاجری دانشجوی کارشناسی ارشد فردمنش با عنوان طراحی شبکیه مصنوعی مستقل با تغذیه نور پس زمینه, در اواخر سال 87 تعریف شد. پس از حدود یک سال تلاش، اولین نتایج به دست آمد. این دانشجو درباره این نتایج می گوید:
ما مداری را طراحی کردیم که توان بسیار پایینی را مصرف می کرد، بر اساس محاسبات می توانستیم آن را با یک سلول خورشیدی کوچک که در چشم جا می شود تغذیه کنیم.
به گفته این دانشجو، اگر ما این مدار و سلول خورشیدی را از جنس سیلیکون می ساختیم می توانست تا زمانی که بیمار زنده است بینایی او را بدون نیاز به باتری تامین کنیم که این یک دستاورد بسیار هیجان انگیز بود اما ساخت این المان به آسانی میسر نبود.
فردمنش در این باره توضیح می دهد:
تلفیق فناوری های سلول خورشیدی و مدار توان پایین سیلیکونی خود یک فناوری سطح بالا و پرهزینه است که ما حتی در توانمان نبود که سفارش ساخت آن را به جایی بدهیم.
منبع : مهر
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی بر تازه های مهندسی پزشکی
کوچک ترین مانیتور قلبی


پس از تلاش های فراوان در زمینه ی کوچک سازی فناوری های قلبی و به دنبال آن ، عرضه ی ضربان سازهای فوق کوچک (پیس میکرهایی به اندازه ی یک قرص که در قلب کاشته می شوند) ، سیستم جدید "لینک" (Linq) را می توان آغاز صنعتی جدید در حوزه ی ایمپلنت های تشخیصی و نظارتی دانست.


امروزه به لطف این دستاورد جدید ، پزشکان می توانند در صورت مشاهده هرگونه نارسایی و یا احتمال حمله ی قلبی ، با کاشت این نمایشگر بسیار کوچک (کوچکتر از یک باتری AAA) در قفسه ی سینه بیمار ، به مدیریت بیماری بپردازند و شاید بتوان گفت در آینده ای نه چندان دور ، افراد سالم نیز خواستار تعبیه ی این ابزار در بدن خود خواهند بود.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه و تجهیز این مانیتورهای قلبی به حسگرهای پیشرفته تر ، مجموعه ارزشمندی از اطلاعات بیومتریک را برای افراد به ارمغان خواهد آورد که با کنترل مواردی همچون ضربان قلب و میزان کالری سوخته شده می توان ضمن بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی ، به مدیریت سلامتی و بیماری افراد پرداخت و یا با برنامه ریزی این ابزار و فراهم ساختن امکان مراقبت از راه دور توسط پزشکان ، زندگی مستقلی برای بیماران و حتی سالمندان رقم زد.


همچنین با کمک اطلاعات ارائه شده توسط این مانیتور قلبی ، همچون "چگونگی واکنش بدن به داروهای خاص" یا "چگونگی تأثیر تغییرات شیوه ی زندگی بر سلامت بیمار" و ... می توان مدل پزشکی "تشخیص مبتنی بر علائم" را به مدل "مراقبت پیشگیرانه" تبدیل کرد.



 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحولی در ثبت سیگنال های مغزی


سال 2011 میلادی را می توان سرآغاز مجموعه ای از تلاش ها و تحقیقاتی دانست که امروز منجر به ابداع ابزاری جدید به منظور بهبود و تسهیل شرایط ثبت سیگنال های مغزی شده است.


هنگامی که دو دانشجو مشغول طراحی و اجرای یک سری آزمایش در آزمایشگاه علوم اعصاب بودند ، به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات مناسب برای ثبت سیگنال های پیچیده ی مغز موش ها ، به مشکلی بزرگ برخورد کردند ؛ چرا که هزینه ی خرید هر یک از این تجهیزات ، به طور تقریبی 60،000 دلار بود و آنها حداقل به چهار دستگاه نیاز داشتند. بنابراین تصمیم به ساخت ابزاری ارزان قیمت گرفتند. هم اکنون پروژه ی آنها با نام "Open Ephys " (مخفف الکتروفیزیولوژی منبع باز) به جامعه ی دانشمندان علوم اعصاب اهدا شده است.




ابزار ساخته شده توسط این دو نفر ، در واقع شامل یک برد اصلی است که سیگنال های الکتریکی تولیدی توسط الکترودهای کاشته شده در مغز را دریافت و آن ها را تقویت ، فیلتر ، تسهیم و دیجیتالی می کند و برای پردازش بیشتر به یک رایانه می فرستد. این سیستم که هزینه ی آن حدود 3،000 دلار تخمین زده شده ، به کمک یک ریزتراشه ، چهار مرحله ی فوق را انجام می دهد. این ریزتراشه ، اطلاعات را از 64 الکترود دریافت کرده و به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند و آشفتگی سیم کشی های معمول را از بین می برد.



 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنجاه نمونه ی اولیه این سیستم

در سال 2013 آزمایش های مختلفی را با موفقیت پشت سر گذاشت و بهار امسال نیز 100 نسخه ی بهبود یافته آن به آزمایشگاه های علوم اعصاب در سراسر جهان عرضه شده است.

تلاش در جهت سازگاری این سخت افزار با نرم افزار های تجاری مختلف و همچنین تلاش در جهت رسیدن به استاندارد طلایی از برنامه های پیش روی این پروژه به حساب می آید.




 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
ده ابتکار علمی-فناوری سال 2013


روزانه اکتشافات علمی زیادی صورت می گیرند که جهان را در زمینه‌های مختلف از فیزیک و پزشکی گرفته تا زیست‌شناسی و فناوری تغییر می‌دهند.
در این مقاله به معرفی ابتکارات علمی و فناورانه سال 2013 پرداخته شده که روزگاری تنها در داستان های علمی و تخیلی تصور می‌شدند اما امروزه در زندگی روزانه مورد استفاده بوده یا در حال تولید هستند.






این دستاوردها با خود هزاران فناوری و روش جدید را آورده‌اند که تنها با گذشت زمان ارتقاء پیدا کرده و جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می‌کنند.

وب سايت مهندسي پزشكي.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- ایمنی در برابر سرطان

دانشگاه روچستر پژوهشی را در سال 2013 در مورد یک سازوکار منتشر کرد که موش های عریان را در برابر سرطان ایمن می‌کرد.






یک قند چسبناک موسوم به «هیالورونان» در فضای بین سلول های موش عریان کشف شد که به نظر می‌رسد آنها از نزدیک شدن به هم و تولید تومور باز می‌دارد. این ماده مانند نگهبان عمل کرده و باعث مهار تماس های اولیه می‌شود که از تکثیر سلول ها پس از رسیدن آنها به تراکم خاص جلوگیری می‌کند.


به نظر می‌رسد که که یک جهش دوگانه در دو آنزیمی که رشد هیالورونان را ارتقاء داده و از تجزیه آن جلوگیری می‌کند ، دلیل وجود مقادیر بالای این ماده در بدن موش ها باشد.
 

sheyda kashani

عضو جدید
کاربر ممتاز
2- بینایی برای نابینایان

اولین نمونه پیش‌ساخت چشم بیونیکی توسط تیمی از طراحان استرالیایی تولید شد. چشم بیونیکی با کاشت تراشه‌ای در جمجمه فرد و اتصال آن به یک دوربین دیجیتال در عینک کار می‌کند. اگرچه این عینک در حال حاضر تنها به ارائه طرح های کلی برای کاربر می‌پردازد ، اما امید زیادی برای ارتقای بیشتر آن در آینده وجود دارد.







هنگامی که دوربین به ثبت تصویر می‌پردازد ، سیگنال آن تغییر کرده و بطور بی‌سیم به ریزتراشه ارسال می‌شود. از آنجا ، سیگنال به فعالسازی نقاطی در تراشه کاشته شده در قشر بینایی مغز می‌پردازد.

محققان امیدوارند بتوانند قابلیت های این عینک را افزایش داده و همزمان آن را سبک ، تنظیم‌پذیر و راحت نگه دارند.
 
بالا