اخبار تحولات قیمت قطعات کامپیوتری و تجهیزات شبکه و ...

کربلایی

مدیر بازنشسته
4 مهر 1388 - بازار ديجيتال- هاردهاي اكسترنال از دسته كالاهايي هستند كه با وجود بي‌رونقي بازار، اين اواخر با افزايش تقاضا مواجه شده‌اند و قيمت آنها نيز در حد قابل‌توجهي كاهش يافته است.


فعالان بازار معتقدند، كاهش شديد قيمت اين كالا باعث شده است ميزان تقاضا براي اين كالا افزايش يابد.

برخي نيز معتقدند ورود نمونه‌هايي با ظرفيت بالا (يك ترابايت) موجب شده است قيمت نمونه‌هايي با ظرفيت پايين كاهش يابد.در اين رابطه گفت‌وگوي كوتاهي با محمد عبدلي، يكي از فعالان بازار اين كالا داشتيم كه مي خوانيد:

اين اواخر در بازار شاهد كاهش شديد قيمت هاردهاي اكسترنال بوده‌ايم، علت اين موضوع چيست؟
افزايش تقاضا براي هاردهاي اكسترنال طي ماه‌هاي اخير باعث شده كه واردكنندگان به واردات بي‌رويه اين كالا با ظرفيت‌هاي مختلف اقدام كنند.


اين اتفاق باعث شد كه بازار از انواع مختلف اين كالا اشباع شود و تقاضا نيز براي مدتي كاهش يابد كه اين كاهش تقاضا منجر به كاهش بيشتر قيمت‌ها در بازار شد.
در حال حاضر چه برندهايي در بازار فروش بالايي دارند؟
اكسترنال هيتاچي، مكسور، وسترن ديجيتال از پرفروش‌هاي بازارند البته اين اواخر هاردهاي هيتاچي در بازار بسيار پرفروش شده‌اند. همچنين توشيبا نيز اين اواخر روي توليد هارد تمركز كرده است و مدل‌هاي جديدي را وارد بازار كرده است.


آيا ظرفيت‌هاي بالاي اين كالا مخاطبان بيشتري دارند؟
خير؛ در حال حاضر هاردهايي با ظرفيت 320 و 500 گيگابايت در بازار فروش بيشتري دارند تا هاردهاي يك ترابايتي.


قیمت این هاردها الان چقدر است؟
به عنوان مثال هارد 500 گیگابایتی هم اکنون 91‌هزار تومان و 320 گیگابایتی 67هزار تومان است.
منبع خبر: http://www.itiran.com/?type=news&id=11056
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
رم، رم کرد!

رم، رم کرد!

4 مهر 1388 - شاخص قیمت رم، یعنی رم 2 گیگابایتی DDR2 کینگستون با فرکانس 800 مگاهرتز چهارشنبه هفته گذشته به 35 هزار تومان رسید.

فناوران - با ورود پردازنده‌های جدید اینتل یعنی Core i7، به بازار ایران و افزایش تقاضای این محصول، بازار رم در آستانه گذار

قرار گرفت.

پردازنده‌های Core i7 اینتل که از اواخر سال 87 به بازار جهانی عرضه شد، مرداد ماه امسال به بازار ایران راه یافت.

از آنجایی که لازمه استفاده از پردازنده Core i7 اینتل، در کامپیوترهای شخصی DDR3 است، فروش این نوع رم هم در بازار افزایش پیدا کرده است و شاخص قیمت این کالا یعنی رم 2 گیگابایتی DDR2 کینگستون با فرکانس 800 مگاهرتز، که با قیمت 25 هزار تومان به فروش می‌رسید، بعد از ورود پردازنده Core i7 اینتل (ابتدای شهریور ماه) سیر صعودی پیدا کرده است. تا جایی که قیمت این رم، هفته گذشته به 35 هزار تومان رسیده است.

کارشناسان بازار می‌گویند به دلیل ورود زود هنگام پردازنده Core i7 به بازار ایران، تقاضا برای رم DDR3 سریع‌تر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، اتفاقی که اکنون برای رم DDR2 افتاده است، زمانی برای رم DDR1 هم افتاد. وقتی که شاخص قیمت رم در بازار ایران، رم یک گیگابایتی DDR1 با فرکانس 400 مگاهرتز بود، با ورود رم‌های DDR2 و افزایش تقاضای این نوع رم، شاخص قیمت این کالا به رم 2 گیگابایتی DDR2 با فرکانس 800 مگاهرتز ارتقا یافت و قیمت رم DDR1 افزایش پیدا کرد.

این در حالی است که هم‌اکنون قیمت رم یک گیگابایتی DDR1 با فرکانس 400 مگاهرتز در بازار ایران 35 هزار تومان است و کارشناسان دلیل قیمت بالای این رم را کاهش عرضه و تقاضای این محصول می‌دانند.

بنا بر این گزارش، حضور رم‌های DDR1 در بازار ایران به این علت است که بسیاری از سازمان‌های دولتی و بانک‌های کشور از سیستم‌هایی با پشتیبانی از مادربوردهای DDR1 استفاده می‌کنند.

یاشار باقری، یکی از کارشناسان بازار کامپیوتر تهران در این باره می‌گوید: تقاضا برای رم‌های DDR3 روزبه‌روز در حال افزایش است و قیمت آن نیز تا چند وقت دیگر پایین می‌آید.

گفتنی است قیمت رم 2 گیگابایتی DDR3، با فرکانس 1333 مگاهرتز در حال حاضر حدود 55 هزار تومان است.

باقری می‌افزاید: تا حدود 3 ماه دیگر باید منتظر باشیم شاخص قیمت رم از حافظه 2 گیگابایتی DDR2 با فرکانس 800 به رم 2 گیگابایتی DDR3 با فرکانس 1333 ارتقا پیدا کند.

وی می‌گوید: با افزایش فروش پردازنده‌های Core i7، بازار مادربوردها با پشتیبانی از Core i7 هم رونق پیدا کرده است و تاکنون مادربوردهای اسوس بیش‌ترین اقبال را برای فروش در بین دیگر مادربوردهای Core i7 ساپورت بازار داشتند.

مدیر فروش شرکت B.S.T همچنین با اشاره به کسادی بازار رم می‌گوید: بازار رم در 2 ماه اخیر، بی‌رونق بوده است. نقدینگی در این بازار بسیار کم شده و فعالان این بازار بسیار بد حساب شده‌اند.

تعطیلی یک هفته‌ای چین

اما علت دیگر افزایش قیمت رم به تعطیلات یک هفته‌ای چینی‌ها که در راه است هم ربط دارد.

این تعطیلات که از 9 مهرماه آغاز می‌شود و تا 16 مهر ادامه دارد، احتمالا غیر از رم موجب افزایش قیمت دیگر محصولاتی که از چین می‌آید، می‌شود.

افزایش قیمت چند مدل پردازنده اینتل

پردازنده Core i7 اینتل در هفته گذشته حاشیه‌های دیگری هم داشت. چرا که اینتل به تازگی تولید پردازنده Core i7 مدل 920 با سوکت 1366 را متوقف کرده است و در پی آن قیمت این مدل در بازار ایران افزایش یافته است.

منوچهر آقازاده یکی دیگر از کارشناسان بازار کامپیوتر می‌گوید: پردازنده Core i7 اینتل مدل 920 با کد صفر به دلیل اینکه قابلیت اورکلاک داشت، مورد استقبال گیمرها و کاربران حرفه‌ای قرار

گرفته بود. اما اینتل این مدل را دیگر تولید نمی‌کند و مدل‌های 965 و 975 از سری Core i7 را جایگزین کرده است.

گفتنی است به دلیل کمبود پردازنده Core i7 مدل 920 قیمت آن از 290 هزار تومان به 305 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین مدیر عامل شرکت همراه سیستم طلایه، از افزایش قیمت دو مدل دیگر از پردازنده‌های اینتل خبر داد و افزود: قیمت پردازنده‌های Core 2 Duo مدل 8400 و Core 2 Quad مدل 9550 به دلیل کمبود عرضه در بازار ایران افزایش پیداکرده است.

گفتنی است قیمت پردازنده 8400 از 178 هزار تومان به 185 هزار تومان و قیمت 9550 از 235 هزار تومان به 255 هزار تومان رسیده است
منبع خبر: http://www.itiran.com/?type=news&id=11060
 

moojooli

عضو جدید
بابا اينم از بد شانسي منه. همه چيز يهو داره ميره بالا. 3 روز پيش مادربرد گيگا مدل EP41-UD3L حدود 81000 تومن بود امروز طرف بهم گفت 90000. رم هم كه رسيده به 42000 تومن.خدا به خير بگذرونه.يعني اين حباب قيمتي تا كي برقراره بچه ها؟بخرم الان يا صبر كنم؟
 

samira3242

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا اينم از بد شانسي منه. همه چيز يهو داره ميره بالا. 3 روز پيش مادربرد گيگا مدل EP41-UD3L حدود 81000 تومن بود امروز طرف بهم گفت 90000. رم هم كه رسيده به 42000 تومن.خدا به خير بگذرونه.يعني اين حباب قيمتي تا كي برقراره بچه ها؟بخرم الان يا صبر كنم؟

من فكر كنم بخري بهتر باشه
بازم خودت ميدوني :gol:
 
بالا