[اخبار تئاتر] - .ღ. تئاتــر نــیــوز .ღ.

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تجربه من از «بازيگوشي‌خواني، تجربه‌هاي اخير»

تجربه من از «بازيگوشي‌خواني، تجربه‌هاي اخير»

تجربه من از «بازيگوشي‌خواني، تجربه‌هاي اخير»

صبح جمعه (16 اسفند 92) فرصتي دست داد تا به دعوت دكتر فياض زاهد، به ديدن تئاتري بروم كه كارگردانش خانم نرگس زاهد بود. صرف نظر از ديدار خوب دكتر زاهد و جناب آقازاده كه بسيار مغتنم بود، سال‌ها بود كه پاي هيچ نمايشنامه‌يي ننشسته بودم. نه كارشناس نمايشم و نه چيز زيادي از هنر مي‌فهمم اما طبق معمول، من همه‌چيز را از دريچه ذهن خودم فهم و تحليل مي‌كنم. تئاتر «بازيگوشي‌خواني، تجربه‌هاي اخير» كار بسيار خوبي بود. طبعا به خاطر كارگرداني نمايش، نگاه «زن‌‌مدارانه» نمايش بسيار پررنگ بود. اتفاقا همين نكته مثبت نمايش بود كه بيشتر من را جذب كرد و ديدنش را توصيه مي‌كنم. سال‌ها بود كه دنياي «دخترانه» و «زنانه» را از نگاه آنها و با اين دقت نديده بودم. دختراني كه در جواني شور و «بازيگوشي» بسياري دارند و در نهايت در ميانسالي و پيري همه يك راه را مي‌روند. مردهاي قصه همه شبيه هم بودند. شايد مي‌شود گفت همه يك نفر بودند. سرزده مي‌آمدند و مي‌رفتند به راه خود. در اين ميان دختري مي‌ماند و دختري كه ‌زاده بود؛ چرخه‌يي كه انگار كسي را گريزي از آن نيست. «شور و حرارت» 18 سالگي، محافظه‌كاري ميانسالي و تحول معنوي پايان عمر. تحولي كه عموما شامل «مذهب‌گرايي سطحي» و «دينداري عاميانه» مي‌شد. نگاهم به زن‌ها و دختران كمي تغيير كرد. شايد بشود گفت دريچه‌يي بود كه از آن مي‌شد سير تحول و احساسات «دختران» و «زنان» را ديد. نگاه‌شان به مردها. بي‌توجهي مردانه به عواطف و احساسات زنان. كم‌توجهي و شلختگي در رفتارهاي اجتماعي مردانه و موارد ديگر كه از ديدن اين نمايش دريافتم. اما براي من نقطه زيباي داستان جايي بود كه آخرين دختر اين «شجره» از خدا تعريف مي‌كرد. جايي كه نشان مي‌داد فهم او از خداوند، با فهم سه نسل قبل از او، تفاوت‌‌هايي پيدا كرده است. «من خدا را حس مي‌كنم. مثل زمان‌هايي كه بدون اينكه نگاه كني مي‌فهمي كسي دارد تو را نگاه مي‌كند.» اين تعريفي كه او از خدا داشت و به باور من تفاوت زندگي او با مادران پيش از خودش، شايد در همين نوع نگاه، و باورمند به خدا در جواني بود.



داوود حشمتي


منبع : روزنامه اعتماد - شماره 2919 - 20 اسفند 1392






.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایوب آقاخانی مجری اختتامیه جشنواره امید

ایوب آقاخانی مجری اختتامیه جشنواره امید

ایوب آقاخانی مجری اختتامیه جشنواره امید





پیام دهکردی رئیس و بنیان گذار جشنواره تئاتر امید از تمامی هنرمندان برای حضور در مراسم پایانی دعوت می‌کند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره امید، مراسم پایانی پنجمین دوره جشنواره سراسری تئاتر امید روز جمعه 23 اسفند ماه ساعت 16 تا 18 در تالار هنر برگزار می‌شود که ایوب آقاخانی اجرای این مراسم را برعهده دارد.پیام دهکردی رئیس و بنیانگذار جشنواره تئاتر امید از تمامی هنرمندان عزیز عرصه تئاتر و سینما دعوت می‌کند تا در این آیین پایانی حضور داشته و با حضورشان حامی این جشنواره جوان شوند.گفتنی است تا کنون 12 نمایش در جشنواره امید به صحنه رفته است و در دو روز پایانی نیز 6 نمایش دیگر اجرا خواهد شد.داوران جشنواره امید که متشکل اند از رویا تیموریان، محمد امیریاراحمدی و نادر برهانی مرند همچنان مشغول تماشای نمایش‌ها و ارزیابی آن‌ها هستند که نتایج داوری این بخش نیز تا بامداد پنجشنبه 22 اسفند ماه اعلام می‌گردد.



.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حضور فائزه هاشمی به‌عنوان «تماشاگر» حاشیه‌ساز شد

حضور فائزه هاشمی به‌عنوان «تماشاگر» حاشیه‌ساز شد

در سالن چهارسو «تئا‌ترشهر»

حضور فائزه هاشمی به‌عنوان «تماشاگر» حاشیه‌ساز شد





شرق: نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» به کارگردانی روح‌الله جعفری، شامگاه سه‌شنبه 20 اسفند با چنددقیقه تاخیر شروع شد. دلیل این تاخیر، حضور فائزه هاشمی به‌عنوان تماشاگر در سالن چهارسو تئا‌تر شهر بود که با حاشیه‌هایی همراه شد. روح‌الله جعفری پیش از شروع نمایش، در سالن حاضر شد و رو به تماشاگران گفت: «اجرای نمایش امشب ما با تاخیری چنددقیقه‌ای آغاز خواهد شد که متاسفانه این مساله از سوی برخی افراد به گروه تحمیل شده است.» او در پایان نمایش، بار دیگر به صحنه آمد و ضمن آنکه اجرای «من چه‌جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را به فائزه هاشمی‌رفسنجانی تقدیم کرد، اظهار کرد: «من و ما در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دادیم تا بتوانیم بر اساس قانون اساسی و با رعایت اخلاق با یکدیگر صحبت کنیم و از چیزی هراس نداشته باشیم و چنین شد که دولت تدبیر و امید پیروز میدان شد. بنابراین انتظار تک‌تک ما این است که در این دولت و بر اساس پایبندبودن به قانون اساسی بتوانیم نظرات و سلایق مختلف را تحمل کرده و حذف‌کردن را مردود دانسته و با یکدیگر دیالوگ برقرار کنیم و اگر انتقادی است آن را به صورت شفاف مطرح کنیم.» سپس فائزه هاشمی‌رفسنجانی در جمع بازیگران روی صحنه حاضر شد و خطاب به تماشاگران گفت: «من خوشحال هستم که امشب نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» را دیدم و از آن لذت بردم. در این نمایش، بازی بازیگران زیبا بود و کاملا به دل می‌نشست.» فائزه هاشمی در اظهارنظری کوتاه راجع به دولت تدبیر و امید مواردی را یادآور شد و ادامه داد: «من هم با نظر آقای جعفری موافق هستم و این انتظار وجود دارد که باید صداهای مختلف را شنید و با تدبیر بر مشکلات فایق شد. مردم رای دادند و نظاره‌گر آن هستند که ببینند چه اتفاقی در آینده می‌افتد. در این مدتی که گذشت، دولت در بعضی از حیطه‌ها دستاوردهای مثبتی داشته و در بعضی جا‌ها نیز موفق نبوده است؛ چرا که عده‌ای تمام توان خود را به کار بسته‌اند تا دولت نتواند دل مردم را شاد کند.» نمایش «من چه‌جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» از اول اسفند‌ تا پیش از تعطیلی مجموعه تئاترشهر و از 17 تا 31فروردین 93 در تالار چهارسو تئاترشهر به صحنه می‌رود.










.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]نمایش‌هایی که شاید هرگز دوباره نبینید![/h]


همزمان با فرا رسیدن سال جدید نمایش‌های روی صحنه به کار خود پایان خواهند داد و مجموعه تئاتر شهر نیز تا 16 فروردین تعطیل خواهد بود بنابراین آخرین هفته تئاتری سال 92 را از دست ندهید.


۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۱ اسفند ساعت 10:00



به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نمایش " سلام خداحافظ" در ساعت 19:30و تا 23 اسفند در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود. این نمایش نوشته آثول فوگارد است که فرهاد سلیمی آن را کارگردانی کرده است. علی جعفری ، نوشین کریمی بازیگران این نمایش هستند.
نمایش محیطی " شب بخیر کیارستمی" از 15بهمن تا 22 اسفند در کافه تریایی سالن اصلی تئاتر شهر هر روز ساعت 18:15اجرا می‌شود. متن این نمایش را فرهاد نقدعلی نوشته و علی آحمدی آن ار کارگردانی می‌کند. خسرو احمدی و ارژنگ امیرفضلی بازیگران این نمایش هستند.

سالن سایه مجموعه تئاتر شهر تا 26فروردین هر روز ساعت 18 نمایش " مجردها" را روی صحنه خود دارد.این نمایش از نوشته‌های دوید فوئتیکو و به کارگردانی پوران مرادی مزرعه نو است. امیر کربلایی زاده و فاطمه امینی بازیگران این نمایش هستند ضمن این که این نمایش برنده جایزه بازیگری مرد ، بازیگری زن و موسیقی از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.
نمایش " خرمگس" نوشته و کارگردانی علی عابدی تا 22اسفند در سالن قشقایی مجموعه تئاتر و در ساعت 19:30 اجرا می‌شود. در این نمایش سوسن مقصودلو، پرستو گلستانی، محمد صادق ملکی، وحید آقا پور، آرش ( علی ) فلاحت پیشه بازی می‌کنند.
همچنین در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر تا 29اسفند و در ساعت‌های 18:30 و 20:30 نمایش " بازگشت پسر نافرمان" از نوشته‌های محمد چرمشیر و کارگردانی علی راضی روی صحنه خواهد بود. بابک کریمی، نوال شریفی، ناتالی متی، بلز پوژاد پرو، ماکان اشگواری بازیگران این نمایش هستند.
نمایش محیطی " کافه با مدیریت جدید" تا 29 اسفند در تئاتر شهر هر روز ساعت 17 اجرا می‌شود این نمایش را فرشاد جعفری نوشته و مریم ملک آن را کارگردانی کرده است. عطیه ترابی، احسان بدخشان، آبان حسین‌آبادی، مریم حیدری، روح‌ا... زندی‌فرد، حسین سپهرنژاد، احسان عرفانی، مریم ملک، تارا یونس‌تبار و تینا یونس‌تبار بازیگران این نمایش هستند.
تالار وحدت از یکم اسفند کنسرت- تئاتر "روزهای آخر اسفند" را روی صحنه خود دارد.این کنسرت تئاتر به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان است که اشکان خطیبی و غزل شاکری بازیگران آن هستند.
تالار هنر تا 25 اسفند نمایش " آدمک چوبی" نوشته و کارگردانی جهانگیر طاهری را بر صحنه خواهد داشت. در این نمایش داوود منفرد، حسین پیرهادی، شادی ظفری، محسن نقیبیان، خسرو کشاورز، ابوالفتح آل آقا، رامین ملامحمدی، سهیلاعلی‌پور، غزل شفیعی، بهرام شاکری، میلادسقا، سیدمعید حسینی بازیگران این نمایش هستند.
نمایش کمدی "شمعدانی‌ها" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی و به تهیه‌کنندگی پیمان پژوهنده در تالار حافظ اجرا می‌شود. این نمایش که در خصوص مهاجرت است، به داستان مهاجرت خانواده‌ای می‌پردازد که در حین مهاجرت اتفاقاتی برای آنها می‌افتد و مسیر زندگی آنها تغییر می‌یابد
‌نمایش "شمعدانی‌ها" دومین کمدی کارنامه این گروه به شمار می‌رود که از 21 بهمن تا دهه سوم اسفند هر روز ساعت 19:30 در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.
حمیدرضا نعیمی، آناهیتا همتی، علی میلانی، مرضیه صدرایی، وحید نفر، محسن رستگار، کیوان خانبگی به عنوان بازیگر در این اثر نمایشی روی صحنه می‌روند. وحید نفر نقش مادر بزرگ آلزایمری خانواده شمعدانی را بر عهده دارد.
نمایش "جمجمه‌ای در کانامارا" به کارگردانی علی پورشانی هر روز ساعت 19 در تماشاخانه تازه تاسیس دیب، واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان سپند، کوچه خوارزمی، پلاک 2 روی صحنه می‌رود..
نمایش " شکلک" به کارگردانی کیومرث مرادی و نوشته نغمه ثمینی هر شب ساعت 20در تالار شمس موسسه اکو اجرا می‌شود.پانته‌آ بهرام، امیر جعفری، ستاره پسیانی و نوید محمد زاده در این نمایش بازی دارند که از 23 بهمن جواد عزتی جایگزین نوید محمد زاده شد.
نمایش محیطی " شب بخیر کیارستمی" از 15بهمن تا 22 اسفند در کافه تریایی سالن اصلی تئاتر شهر هر روز ساعت 18:15اجرا می‌شود. متن این نمایش را فرهاد نقدعلی نوشته و علی احمدی آن راکارگردانی می‌کند. خسرو احمدی و ارژنگ امیرفضلی بازیگران این نمایش هستند.
تماشاخانه ماه حوزه هنری تا 23اسفند میزبان نمایش " پلاک هشت" به کارگردانی محمد زوار بی ریا و نویسندگی سید علی موسویان است. در این نمایش که هرشب ساعت 18 اجرا می‌شود. محمد زوار بی ریا.سید علی موسویان.پیام کیانی پور. حسن غنی ابادی ایفای نقش می‌‌کنند.
خلاصه نمایش: شریف جوان ۲۵ ساله است که مشکلات مالی به او فشار اورده و نمیتواند چک یک ملیونی خود را پاس کند او مقداری زیادی پول و طلا پیدا میکند و به خانه دوستش نوید میرود ناگهان مهمان ناخوانده که شهرام نام دارد به انجا می اید او پلیس است.


سالن اصلی تئاتر شهر تا 29 اسفند در ساعت 17:30 نمایش " در انتظار گودو" نوشته ساموئل بکت و به کارگردانی همایون غنی‌زاده با بازی پیمان معادی، رضا بهبودی، علی سرابی و رامین سیار دشتی روی صحنه دارد . همچنین در ساعت 20:30" ملکه زیبایی لینین" با بازی ویشکا آسایش، سعید چنگیزیان،مهدی کوشکی و همایون غنی‌ زاده در این سالن اجرا می‌شود.

سالن انتظامی خانه هنرمندان تا 24 اسفند ساعت 18:30 نمایش " تردید نکن هوراشیو" به نویسندگی سعید هاشمی ‌پور و کارگردانی عباس اقسامی را بر صحنه دارد.
علی تقی زاده، مهدی حاجیان، بهناز نادری، مهران نایل، مهدی شاه‌پیری بازیگران این نمایش هستند.
" زندگی انسان" به کارگردانی مسعود دلخواه و نوشته نیکلا لویچ آندریف تا 25اسفنددر سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود.
حمید رضا هدایتی، صحرا فتحی، افسون دلخواه، بابک قادری، مریم قربانی، راحیل روحانی زاده، محمد مهدی شاهی، مجید اصغری بازیگران این نمایش هستند.
نمایش "عروسی خان مظفر" که با شیوه نمایش سنتی ایرانی روی صحنه می‌رود روایتی از زندگی زنان چاله میدان است که در اعتراض به کمبود نان جلوی کالسکه ناصرالدین شاه را می‌گیرند و دست به شورش می‌زنند.
در "عروسی خان مظفر" میثم یوسفی، مریم آشوری، وحید شاهینی، علیرضا صالحی، شاهین علایی نژاد، مسعود رحیم پور، علیرضا قنبری، کیوان کاوند، محمدحسین سعید، محمد کلهر، امیرمحمد انصافی، امیرحسین انصافی، پیام رضایی، ابوالفضل اشرب، مهدی صفاری نژاد، حسین ملکی زاده به عنوان بازیگر حضور دارند. همچنین شراره طیار نیز به عنوان عروسک گردان نمایش حضور دارند.
˝عروسی خان مظفر نوشته و کار محمدحسین ناصربخت و پیمان شریعتی ساعت 19/30 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود
" کلوچه دارچینی"نمایش شاد و موزیکال که با کارگردانی مریم کاظمی اجرای خود را در تالار بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آغاز کرده با بازی حسین محب اهری ، جواد زیتونی ، مریم کاظمی، آنا نمکچیان، سعید عابدی ، مهراد زمانی ، مریم الهامیان، حسام کلانتری ، حسین صفا،شیما میرمحمدی، عماد سالکی، پریسا فلاح زاده، حمید فتوحی و احمد دهقان هر روز ساعت 18 روی صحنه می رود.
"من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟" تا 29 اسفند در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود . این نمایش را ماتئی ویسنی یک نوشته و روح الله جعفری آن را کارگردانی کرده است ."

نسرین درخشان زاده، شیرین اسماعیلی، مریم رحمان قلهکی، سارا الله یاری، سامان دارابی، یلدا عباسی، سامان کرمی، مهرداد باقری، کهبد تاراج، بهرام سروری نژاد، مهدیس یگانه فر، آریان غلامی، امیر عدل پرور، مریم راسخ، علی مدنی، مجید رحمتی، رضا بهرامی، مهسا کریم زاده، امین حسینی، رضا پاپی، فریبا امینیان، خسرو شهراز، ندا نوری.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دهکردی در اختتامیه پنجمین جشنواره «امید»

وضعیت امروز تئاترحاصل غفلت همگانی است





شرق: پنجمین جشنواره سراسری امید در حالی به ایستگاه آخر خود رسید که مدیر مرکز هنرهای نمایشی از اجرای عمومی دو نمایش منتخب جشنواره امید در مجموعه تئاترشهر خبر داد. در این مراسم که عصر روز جمعه 23اسفند برگزار شد؛ پیام دهکردی بانی جشنواره امید ضمن اشاره به عدم حمایت مالی از جشنواره امید عنوان کرد: اساسا وقتی نام جشنواره امید به زبان می‌آید، نام پیام دهکردی نیز در کنار آن می‌آید که این خطرناک است چون در این صورت همه فکر می‌کنند که پیام دهکردی می‌خواهد خودش را برسر زبان‌ها بیندازد. اما واقعا اینگونه نیست. امروز برای تاریخ تئاتر کشورمان روز مهمی است و من حرف‌های زیادی دارم.
دهکردی ضمن قدردانی از هنرمندان حاضر در سالن، اظهار کرد: سال‌های سال است که هنرمندان و نخبگان تئاتر از کارشکنی‌های مدیران و عدم اعتماد آنها به هنرمندان گله‌مند هستند. جشنواره امید جشنواره‌ای خصوصی و مستقل است که با شعار «حمایت آری، دخالت نه» خود را به دوره پنجم رسانده. ما بسیاری از هنرمندان را برای مراسم‌ها و اجراهای جشنواره امید دعوت کردیم اما چرا نمی‌آیند؟ این در صورتی است که وقتی من با استاد انتظامی راجع به جشنواره امید صحبت می‌کردم ایشان به پهنای صورت اشک می‌ریختند و می‌گفتند‌ ای کاش من می‌توانستم در این جشنواره حضور داشته باشم. حتی اگر قایل بر این باشیم که در بزنگاه کنونی این جریان یک جریان موقتی و گذرا است، باز هم باید همت کرد و آستین بالا زد نه برای پیام دهکردی بلکه برای تئاتر سرزمینمان که چرا نمی‌توانیم مستقل عمل کنیم اکنون این اتفاق افتاده و مورد غفلت واقع می‌شود. وضعیت کنونی تئاتر ما حاصل یک غفلت همگانی است که سهم هنرمندان هم در این غفلت کم نیست.»
در ادامه بعد از اجرای دیگری از گروه موسیقی، بخش جوایز رسید و پیام دهکردی هدایا را اعلام کرد: جایزه نخست شامل لوح سپاس و تندیس جشنواره است که طراحی‌اش را خودم انجام داده‌ام و یک ساعت مچی که محمد خاکپور فوتبالیست ارزشمند کشورمان به جشنواره هدیه داده‌اند و جایزه دوم و سوم جشنواره، لوح سپاس و بسته فرهنگی نشر فرهنگ معاصر با مدیریت آقای موسایی است.
حسین طاهری رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز در این مراسم با اشاره به ارزش‌های این جشنواره گفت: «این جشنواره‌ها باید ایجاد شود و رصد کند تا جوانان مستعد را کشف نماید. دوستانی که به جشنواره امید ملحق شده‌اند، کسانی هستند که عشقشان به تئاتر زیاد بوده اما جایی نداشته‌اند. دانشجویان دانشگاهی به‌هرحال فضایی دارند اما غیردانشگاهی‌ها جایی نداشته‌اند.»











.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=4] اردیبهشت ماه 93 اتفاق می افتد؛[/h] [h=1] نمایش طروپ طرب ناصرالدین شاهی در تالار چهارسو[/h] [h=3] تهران - ایرنا - نمایش کمدی و موزیکال طروپ طرب، به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، اردیبهشت ماه 93 در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود.[/h]


به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نمایش کمدی و موزیکال طروپ طرب به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور، در شیوه اجرایی خود، به سبک و سیاق اجرای نمایش های زنده یاد علی حاتمی وفادار است.

این نمایش براساس نمایش های ایرانی، با نگاهی به بازی های محلی، زن پوشی، نقالی و سیاه بازی شکل گرفته و روایتگر داستان یکی از زنان حرمسرای ناصرالدین شاه است که دسته مطربی را به جشن ملی دعوت می کند و در زمان برگزاری آن، سوگلی ناصرالدین شاه می میرد.

علی سلیمانی، جواد فروزند، وحید نفر، مصطفی ساسانی، علیرضا ناصحی، علیرضا مهران، محمدهادی عطایی و حسین شفیعی بازیگران این اثرند.



** الماس و شهر تارا از 20 فروردین مهمان تماشاخانه سنگلج می شود



نمایش الماس و شهر تارا نوشته حسین تفنگدار به کارگردانی میثم یوسفی از 20 فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی خود را آغاز می کند.

کارگردان این نمایش استفاده از موسیقی نواحی و هفت شیوه نمایش ایرانی متفاوت را از جمله ویژگی های اجرایی این نمایش دانست و گفت: الماس و شهر تارا بر اساس هفت شهر عشق عطار نوشته شده و الماس، که در خواب عاشق دختری به نام تارا شده است، با همراهی همزادش به هفت شهر می رود تا تارا را بیابد. الماس هفت ماجرای متفاوت را تجربه می کند که جذابیت خودش را برای مخاطبان دارد.

یوسفی در ادامه افزود: داستان به من این اجازه را داد تا با گذر از هفت شهر ایران، هفت طراحی لباس و موسیقی متفاوت نواحی ایران را در نمایش استفاده کنم. در هر شهر نیز شیوه ای از نمایش ایرانی را شاهد خواهید بود.

این اثر نمایشی با بهره گیری از شیوه های نمایش ایرانی آماده شده و در آن بازیگرانی چون محمود راسخ فر، محمدرضا مالکی، مهدی زمین پرداز، قاسم طاهراحمدی، میترا شجاعی، نسیم تاجی، نادر حسن دوست و میثم یوسفی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش الماس و شهر تارا به مدت 75 دقیقه، از 20 فروردین ماه، ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج میزبان عموم علاقه مندان خواهد بود.



** بهار ارمغان حیات است



حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشد به مناسبت آغاز سال 1393پیام تبریکی را به مردم ایران، هنرمندان و خانواده تئاتر به رشتهتحریر در آورده است، متن این پیام به این قرار است:



به نام بهار آفرین

ˈایاک نعبدˈ است زمستان دعای باغ واندر بهار گوید: ˈایاک نستعینˈ

بهار ارمغان حیات است و نمایش رستاخیز طبیعت، تا که باور کنیم انسان را نیز در واپسین زندگی، بعثت و رویشی دوباره خواهد بود از خاک تا محضر آن یگانه پاک.

و خوشا به حال آنانی که از بهار، نکته ها می یابند و با نوروز می رویند و اهالی شریف صحنه گسترده نمایش این مرز و بوم، چه بسیار بهره ها که از بهار می گیرند و چه شورانگیز به پیشواز سالی سرشارتر و صحنه هایی پرفروغ تر می روند که:

تا نقش خیال دوست با ماست ما را همه عمر خود تماشاست









.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1] تماشاخانه «ایرانشهر» میزبان دو نمایش جدید می‌شود

[/h]


تماشاخانه «ایرانشهر» در نخستین روزهای سال 93 میزبان افتتاحیه دو نمایش "مرداب روی بام" و "سه روایت از زندگی" می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایش‌های "سه روایت از زندگی" به کارگردانی سیما تیرانداز 16 فروردین و "مرداب روی بام" به کارگردانی رضا گوران 17 فروردین به ترتیب در تالارهای استاد سمندریان و استاد ناظرزاده کرمانی با برپایی مراسم افتتاحیه، میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهند بود.


اجراهای عمومی این نمایش‌ها نیز از روز بعد از افتتاحیه در این تماشاخانه آغاز می‌شوند.

اجرای عمومی نمایش "سه روایت از زندگی" از 17 فروردین هر شب غیر از شنبه‌ها ساعت 20 و اجرای عموم نمایش "مرداب روی بام" از 18 فروردین ساعت 19:30 می‌باشد.

پیش فروش اینترنتی بلیت نمایش‌های "سه روایت از زندگی" و "مرداب روی بام" از هم اکنون در سایت تماشاخانه ایرانشهر به نشانی www.tamashakhaneh.ir آغاز شده است.

بلیت‌های این آثار نمایشی در سه روز نخست پیش فروش، برای متقاضیان همراه با تخفیف ویژه ارائه می‌شود.







.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]روز جهانی تئاتر پنجاه و دوساله شد[/h]


پنجاه و دو سال است که روز هفتم فرودین ماه برابر با 27 ماه مارس، به عنوان روز جهانی تئاتر در سراسر جهان جشن گرفته می شود و پیام سالانه این روز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر ارائه می شود. امسال نیز داریو فو، هجو پرداز شهیر ایتالیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۷پیام این روز جهانی را خطاب به تئاتری های جهان نوشته است.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۷ فروردين ساعت 09:47


به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ در سال 1962 میلادی برای نخستین بار انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) در هلسینکی فنلاند طرحی را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه داد. این طرح در نهمین کنگره انجمن جهانی تئاتر در شهر وین پایتخت اتریش با پیشنهاد "آروی کی وی ما"، رییس وقت ITT به صورت رسمی مورد پذیرش تمامی اعضای این انجمن جهانی قرار گرفت و به عنوان یک طرح سالیانه و جهانی به تصویب رسید.
از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در 27 مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، مراکز ملی انجمن جهانی تئاتر (آی.تی.آی) که متشکل از بیش از یکصد عضو هستند، با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می دارند و متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند.
انجمن جهانی تئاتر برای نخستین بار در سال 1948 میلادی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) و با حضور تنی چند از فعالان، صاحبنظران و کارشناسان هنر نمایش جهان تاسیس شد و به عنوان یک موسسه غیردولتی فعال درزمینه هنرهای نمایشی به صورت مشورتی و انجام فعالیت های مشترک از طرف سازمان های مرتبط با ˈیونسکوˈ با هدف بسط و توسعه تئاتر به عنوان زبانی جهانی برای انتقال مفاهیم مشترک انسانی در جهان فعالیت خود را آغاز کرد.
مهمترین اهداف آی.تی.آی که در حقیقت سنگ بنای شکل گیری این تشکل جهانی بود بر مواردی چون »اعتلای مبادلات بین ‏المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی«، «برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست ‏اندرکاران تئاتر»، «آگاه ‏سازی افکارعمومی از لزوم به حساب‏ آوردن آفرینندگی هنری در قلمرو توسعه»، «تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها» و «پیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان جهانی» استوار بود.
برای تحقق این اهداف کلان و رسیدن جامعه جهانی به این خواست های انسان دوستانه هر ساله انجمن های ملی آی تی آی در سراسر جهان ضمن اعلام برنامه های خود به آی. تی.آی جهانی، برنامه های خاصی را برای معرفی هنر نمایش به عموم مخاطبان به عنوانحامیان و سرمایه های اصلی تئاتر هر کشور برگزار می کنند.
در همین راستا، هر ساله یکی از شخصیت های بزرگ تئاتر و یا افرادی که به واسطه نام بزرگشان در تمامی شاخه های فرهنگی و هنری تاثیرگذار هستند، متنی را به عنوان پیام روز جهانی تئاتر بر اساس پنداشت های هنری و انتظاراتی که آنها از هنر نمایش درسال پیش رو دارند را به رشته تحریر در می آورند و در اختیار ˈآی.تی.آیˈ قرار می دهند.
این مرکز نیز پیام سال تئاتری را به تمام مراکز عضو می فرستد و این پیام پیش از انجام هر برنامه ای برای حاضران قرائت می شود و در بیش از یکصد رسانه دیداری، شنیداری و مکتوب بین المللی منتشر می شود تا عموم علاقه مندان و فعالان این هنر، تلاشخود را برای تحقق آن شعار در نمایش های تولیدی خود به کار برند.
نخستین پیام روز جهانی تئاتر توسط ˈژان کوکتوˈ (Jaean Cocteau) نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر فرانسوی در سال 1962 میلادی بیان شد و هرساله یکی از شخصیت های بزرگ هنر نمایش و یا صاحب نامان بین المللی عرصه فرهنگ وهنر پیام روزجهانی را منتشر می کنند.
سال گذشته و در پنجاهمین سالگرد روز جهانی تئاتر، ˈجان مالکوویچˈ بازیگر و کارگردان برجسته آمریکایی متن پیام روز جهانی تئاتر را با شعار ˈنمایش، اصلی ترین دلیل برای زندگیˈ به زندگی تحریر درآورد.
پیام روز جهانی تئاتر در سال 2013 میلادی را داریو فو (Dario Fo)‏ نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه 87 ساله و تاثیرگذار ایتالیایی به رشته تحریر در آورده است.
متن پیام داریوفو به مناسبت روز جهانی تئاتر در سال 2013 به شرح زیر است:
در روزگارانی بسیار پیش از این، صاحبان قدرت که طاقت شان از دست بازیگران «کمدیا دل آرته» تمام شده بود، برای این مشکل راه حلی پیدا کردند؛ اینکه همه آن ها را از کشور اخراج کنند.
امروزه به خاطر وجود بحران «اقتصادی»، بازیگران و گروه های تئاتری برای پیدا کردن مکانی برای اجرای نمایش، برای پیدا کردن سالن های تئاتر و برای پیدا کردن تماشاگران شان دست و پا می زنند. برای همین قانون گذارها هم دیگر چندان دلواپس مشکل کنترل و نظارت بر افرادی که با کنایه و طعنه منظورشان را بیان می کنند، نیستند؛ چون دیگر نه جایی برای بازیگران باقی مانده و نه مخاطبی برای حرف هایشان.
در دوران رنسانس، بر خلاف این روزگار، افرادی که در ایتالیا در راس قدرت بودند، برای کنترل بازیگران _ که مخاطبان زیادی هم داشتند_ با دردسر زیادی روبرو بودند.
می دانیم که بزرگ ترین مهاجرت گروهی بازیگران « کمدیا دل آرته» در قرن ضد اصلاحات رخ داد، در زمانی که از سوی حاکمان وقت فرمان برچیده شدن تمام فضاهای اجرای نمایش داده شد؛ به خصوص در شهر رم، جایی که این بازیگران به اهانت به «شهر مقدس» محکوم شده بودند.
پاپ اینوسنت هفتم (Pope Innocent XII ) تحت فشار مصرانه محافظه کار ترین جناح طرفدار بورژوازی و حامی عمده رو حانیت، در سال 1697 دستور تعطیل شدن تئاتر (Tordinona) را داد؛ مکانی که به اعتقاد اخلاق گرایان بیش ترین تعداد اجراهای شرم آور را به نمایش گذاشته بود.
در همین دوره ضد اصلاحات، کاردینال کارلو بورومئو ( carlo borromeo ) که در شمال ایتالیا فعالیت داشت و خودش را وقف رستگاری کودکان میلان کرده بود. میان هنر به عنوان والاترین شکل تعلیم و تربیت روحانی و «تئاتر» به عنوان مظهر تقدس شکنی و بطالت، خط روشنی کشید.
او در نامه ای خطاب به همکارانش، که من بر اساس حافظه ام بخشی از آن را نقل می کنم، نظرش را کمابیش این طور بیان کرد:
ما به عنوان کسانی که عزم بر ریشه کن کردن علف های هرز شیطانی را داریم، برای در آتش سوزاندن متن هایی که حاوی سخنان شرم آوری هستند و برای پاک کردن آن ها از حافظه مردم، و همچنین برای تعقیب قانونی آن هایی که چنین متن هایی را منتشر و چاپ می کنند، تمام کوشش خود را کرده ایم.
اما چنانکه مشهود است، زمانی که ما در خواب بوده ایم شیطان پنهان کارانه حیله ای تازه را به کار انداخته است.
آنچه که چشم می بیند، چه بسیار در روح نافذتر از آن است که در چنان کتاب هایی می توان خواند! و تا چه اندازه کلامی که با حرکات مناسب همراه شود و بر زبان آید، برای ذهن نوجوان ها و دخترکان جوان مخرب تر از کلمات بی جان چاپ شده در کتاب ها است! پس مقتضی است که در اسرع وقت شهرهایمان را از حضور سازندگان تئاتر نجات دهیم؛ همان کاری که با بدن های تسخیر شده توسط ارواح شریر انجام می دهیم.
به این ترتیب به نظر می رسد تنها راه حل این «بحران» در امید داشتن به سازمان دهی ای (برای مقابله با ) یک « شکار جادوگران» بزرگ دیگر بر علیه ما نهفته باشد! به خصوص بر علیه جوانانی که می خواهند هنر تئاتر را بیاموزند: نسل جدیدی از بازیگران جوان و از وطن رانده شده، کسانی که احتمالا از دل این محدودیت و اضطرار هم، منافذ تصور ناپذیر تازه ای را برای بازنمایی و نمایشگری بیرون می کشند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]رویا نونهالی همراه با ˝تینوک˝ به بندرعباس می‌رود[/h]
نمایش ˝آب مثل شکلات˝ کاری از گروه تئاتر ˝تینوک˝ در بندرعباس اجرا می‌شود.
۱۳۹۳ جمعه ۸ فروردين ساعت 11:25

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، ابراهیم پشت کوهی نویسنده و کارگردان نمایش "مثل آب برای شکلات" از اجرای مجدد این نمایش از اواخر فروردین در بندرعباس خبر داد.
او در این باره گفت: نمایش "مثل آب برای شکلات" کاری از گروه تئاتر "تینوک" است که براساس کتاب "مثل آب برای شکلات" نوشته لورا اسکوئیل نوشته شده که پیش از این در تیر ماه سال 92 در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به اجرای عمومی رسید.این نمایش از اواخر فروردین تا 12 اردیبهشت به مدت دو هفته در بندرعباس و با حضور رویا نونهالی به صحنه خواهد رفت.
پشت کوهی در ادامه افزود : در این نمایش از ترانه‌های محلی چون باد و بارون، باد نی ، برف نی، گرترود رفت تو رود و امگو رو دلم خطی بکش اجرا می‌شود.
معصومه آقا بیگی، الهام اسکندری، فاطمه جعفری، محمد سایبانی، علیرضا سرحدی، امیر علی سی سی پور، ماندانا لیاقت، یاشار محسنی، مریم نحوی دیگر بازیگران این نمایش هستند.


 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
حوال‌پرسی نوروزی هنرآنلاین؛[h=1]جوانمرد: هیچ هنری در دنیا چموش‌تر از تئاتر نیست/ نوروز ˝شازده کوچولو˝ بخوانید[/h]
عباس جوانمرد: من مطمئنم اگر کسی یک روز به حسین تهرانی می‌گفت که تو مدیرکل فلان اداره شدی حتما یک سیلی به او می‌زد.
۱۳۹۳ جمعه ۸ فروردين ساعت 08:26

سرویس تئاتر هنرآنلاین// تاثیرگذاری کارها و فعالیت‌هایی عباس جوانمرد در طول سال‌ها فعالیت تئاتری خود، صرفه‌نظر از اینکه مورد پسند عده‌ای باشد یا نباشد، در تاریخ تئاتر ایران انکار شدنی نیست و پرداختن و بازخوانی بیش از 5 دهه کار هنری او حداقل کاری‌‌ست که شاید بتواند گوشه‌ای از آنچه را که او از خود در تاریخ تئاتر کشورمان به یادگار گذاشته، نمایان سازد.
عباس جوانمرد متولد سال 1307‏ه.ش در تهران، نویسنده، کارگردان، پژوهشگر، مترجم و سرپرست گروه هنر ملی و از بانیان تاسیس تماشاخانه سنگلج، پس از سال‌ها اقامت در کانادا، این روزها و در آستانه فرا رسیدن نوروز باستانی به تهران آمده است. فرصتی دست داد تا در یک روز زمستانی میهمان او باشیم و از او درباره روزهایی که شاید دیگر کمتر کسی به خاطرش باشد، بشنویم و بپرسیم.
از ارزیابی‌های هنری تا بی‌انصافی نسبت به هنرمندان پیشکسوت
عباس جوانمرد حرف‌هایش را با گفتن این نکته و شاید به نوعی گلایه؛ آغاز کرد و گفت: من اولین کسی بودم که به ارزیابی‌های هنری که در آن زمان توسط وزارت کار و فرازت فرهنگ می‌خواست انجام شود و به هنرمندان حکم دولتی مانند کارمندها بدهند اعتراض داشتم و مخالف گرفتن پست‌های دولتی توسط هنرمندان بوده و هستم. باور می‌کنید که من مطمئنم اگر کسی یک روز به حسین تهرانی می‌گفت که تو مدیرکل فلان اداره شدی حتما یک سیلی به او می‌زد.
همان موقع من به نماینده وزارت کار این‌ها را گفتم و در نتیجه من به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و هنر برای بررسی به آن کمیسیون رفتم و این درجه‌بندی‌ها پیشنهادات من بوده است. من الان به شما ابلاغیه‌هایی را نشان می‌دهم که به من گفتند شما علاوه بر اینکه نماینده ما هستید بعد از تصویب آن مسئول قسمت دوم آن نیز هستید. حالا اینجا چه جوری شده که که خود صاحب عله افتاده تو چاه؟!
من به همراه فخری خوروش، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی جزو نخستین نفراتی بودم که حکم درجه یک هنری گرفتم اما متاسفانه طی این سال‌ها من را به عنوان هنرمندان درجه یک نشناختند و این برای من همیشه سوال بوده که چرا باید اینگونه برخورد شود. البته امروز علت این مسئله را متوجه شدم چراکه ابلاغ مدرک درجه یک هنری ما را بزرگانی مثل دکتر هشترودی، دکتر فروغ و... تایید کردند و مثل امروز نبود که به راحتی این امتیازها را به کسی بدهند. در واقع به اینجا که رسیدم قانع شدم چون دیدم افرادی مثل دکتر هشترودی و دکتر فروغ بی‌خود من را به عنوان هنرمند درجه یک شناختند، بنابراین کسانی‌که با من چنین برخورد کردند از زمان تا امروز تمام امتیازها را به من بدهکار هستند.
اصلا امروز کسی از حال حسن نوشیروانی، نصرت کریمی و فخری خوروش خبر دارد. حسن شیروانی بزرگ‌ترین خدمتگزار هنر این مملکت است و به عقیده من آتش‌پاره هنرهای دراماتیک ایران است. افرادی همچون اقلیم و ثمین باغچه‌بان و بیژن مفید از شاگردان او هستند. مثلا کسی از خانواده مرحوم علی محمد رجایی خبر دارد. می‌دانید ارحام صدر، وحدت، ممیزان و... خیلی از هنرمندان مطرح اصفهان از شاگردان او بودند. این افراد خدمات زیادی به هنر این مملکت به خصوص تئاتر کردند. چرا نباید از این همه سال تجربه هنرمندی بی‌نظیر مثل نصرت کریمی استفاده کرد و چرا باید این همه سال خانه نشین بشود. باور کنید این انسان وقتی حقوق‌اش را قطع کردند، مجسمه ساخت و فروخت، وقتی اجازه ندادند مجسمه بفروشد باور می‌کنید که کاکتوس پرورش داد و فروخت. خیلی بی‌انصافی است که هنرمندی را که عمرش را به پای کارش گذاشته ندید و یا بد دید!
از شازده کوچولو تا اخلاق آرتیستیک
خالق نمایش "بلبل سرگشته" با توصیه خواندن کتاب "شازده کوچولو" به همه تئاتری‌ها در تعطیلات نوروز گفت: همه می‌دانیم که "شازده کوچولو" عاشق گل‌اش است اما نکته جالب اینجاست که وقتی با روباه آشنا می‌شود، روباره درباره علت عشق او به گلش به شازده کوچولو می‌گوید طول زمانی‌هایی که به گل‌ات با محبت آب دادی برایت این ارزش‌ها را به وجود آورده که هر وقت اسم گل‌ات را می‌شنوی اینقدر شاداب می‌شوی، این بهای عمری است که پای آن صرف کردی.
من این را به همه می‌گویم و معتقدم اگر کتاب تاریخ هنر جهان خوانده باشید می‌بینید که همه بزرگان و نوابغی که از آنها یاد می‌شود و نام‌شان ماندگار مانده کسانی هستند که در کنار کارشان اخلاف آرتیستیک داشتند، چراکه اگر هنر همراه با اخلاق آرتیستیک نباشد به سه پول سیاه نمی‌ارزد. هنرمند اگر اخلاق آرتیستی نداشته باشد بهتر است خود را هنرمند نداند. ما صدها نفر داشتیم که از جهان پهلوان تختی مدال‌های بیشتری گرفتند اما کسی که تا ابد نامش به نیکی برده می‌شود غلامرضا تختی است.
هنر چموش تئاتر
موسس گروه هنر ملی از خودش و ما می‌پرسد؛ بالاخره تئاتر زندگی است یا زندگی تئاتر است؟! و خودش پاسخ داد: واقعیت این است که من هم نمی‌دانم. اما یادم می‌آید که یک وزیری که انسان دلسوزی بود روزی به من گفت فلانی هیچ هنری در دنیا چموش‌تر از تئاتر نیست و واقعا هم درست می‌گفت چون در سینما پشت میز تدوین می‌توان هر کاری کرد اما تئاتر را نمی‌توان کات کرد و برید. اهمیت کار تئاتر در این است که نادرستی و پلشتی در آن جایی باز نمی‌كند البته در تمام هنرها چنین است اما در تئاتر چون زنده است و هنرمند آن را زندگی می‌کند هیچ خدعه و نیرنگی نمی‌توان وارد کرد چون حتما رسوا می‌شود.
از اهمیت آزادی تا رادارهای جامعه
جوانمرد معتقدم نیست که آدم‌ها بی‌تاثیر باشند و گفت: هنر ما دشمن جان ماست و ما در آتش مهر خدایی می‌سوزیم، اگر این واقعیت باشد و هنرمند نتواند تاثیرگذار باشد، چرا عمرش را هدر بدهد؟! مهم‌تر اینکه هنرمند اگر آزادی عمل و اندیشه نداشته باشد تئاتر مانند پیکره‌ای می‌شود که خون در بدن ندارد و بد به حال دولتی که جلوی رادارها و چشم‌های بینای جامعه یعنی هنرمندان را بگیرد. رادار به عنوان شاهدی است كه همه چیز را می‌بیند و از وقایع خبر می‌دهد و هشدار می‌دهد، عینا كاری كه تئاتر باید بكند و درست همان صفتی كه هنر دارد. فراموش نباید کرد که سیاست‌ها از كانال تئاتر می‌گذرند، نه تئاتر از كانال سیاست، كه در این صورت نوعی اهانت به تئاتر است. ضمن اینکه نگاه و نقد تئاتر به سیاست‌هاست كه آنها را تصحیح می‌كند یا كاستی‌های آنها را آشكار می‌كند.
در هر صورت تئاتر وظیفه خودش را انجام می‌دهد، حال صاحب سیاست می‌خواهد بشنود یا نشنود. هنر به ویژه تئاتر به دلیل اینكه بیش از هر هنر دیگری زنده و پویاست، رادار جامعه است، آگاهی دهنده و شاهد راستین و در نهایت نگهبان سلامت و هستی اقلیم و فرهنگ و هنر جهان است. به گمان من بی‌توجهی و گاه دشمنی و حذف این رادار نشان از کم هوشی دست اندرکاران دارد و نشان می‌دهد که صاحبان کار اصلا آینده‌نگر نیستند.
از نظام آموزشی تا نسل جوان تئاتر
تردید نکنید که ما مستعدترین بچه‌ها را در دنیا در تئاتر داریم که با این امکانات کم عالی کار می‌کنند. من تئاترهای زیادی را در این چند وقت دیده‌ام و با قاطعیت می‌گویم کار جوان‌های امروزی در عرصه نمایش و به ویژه خانم‌ها از بسیاری از تئاترهای آوانگارد دنیا بهتر هستند. به نظر من اگر نظام آموزشی ما در تئاتر از دستاوردها و تجربه‌های درازمدت و ارزشمند فرهنگ شرق و غرب در برنامه‌های درسی استفاده کند تا دانشجویان ما مجهز به دانش و اندیشه‌های عمیق و گسترده شوند، آن وقت به بهترین شکل تئاتر نوین ما شكل می‌گیرد.
چهار نمایشنامه جدید در راه است
در پایان این گفت‌وگو عباس جوانمرد از انتشار چهار نمایشنامه در آینده نزدیک خبر داد و در این‌باره گفت: چهار نمایشنامه بزرگ از چهار نویسنده مطرح تئاتر جهان را که سال‌ها دراماتورژی کردم و همراه با شاهین سرکیسیان ترجمه کرده بودیم را پس از یکسری اصلاحات به تازگی تمام شده و برای چاپ به انتشار قطره فرستادم و الان زیر چاپ است.
این کارگردان پیشکسوت تئاتر ادامه داد: البته قبل از این، تصمیم داشتم یک مجوعه نمایشنامه را منتشر کنم اما هنوز کامل نشده به همین خاطر تصمیم گرفتم فعلا چهار نمایشنامه "دختر دهاتی" نوشته کلیفورداودتس نمایشنامه‌نویس آمریکایی، "گوی مرگ" نوشته مارک تواین نویسنده آمریکایی، "مارگریت" نوشته آرمان سالا کرو نمایشنامه‌نویس فرانسوی و "بادسام" نوشته آگوست استرنیدبرگ نمایشنامه‌نویس سوئدی را منتشر کنم.
گزارش تصویری مرتبط
انتهای پیام/32/
گفت و گو: حسین سینجلی
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝شکلک˝ امشب به صحنه می‌رود[/h]


نمایش ˝ شکلک˝ به کارگردانی کیومرث مرادی از امشب 6 فروردین ماه اجراهای خود را از سر می‌گیرد.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۶ فروردين ساعت 10:21

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نمایش "شکلک" نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی از امشب( چهارشنبه 6فروردین) اجراهای خود را در تالار شمس موسسه اکو از سر می‌گیرد."شکلک" با بازی پانته آ بهرام، امیر جعفری، ستاره پسیانی و نوید محمد زاده هر شب ساعت 20 به صحنه می‌رود.
همچنین مسابقه عکس با موبایل نمایش شکلک در روزهای 7 و 8 فروردین برگزار و در این روزها عکاسی با فلاش برای تماشاگران آزاد است.
نمایش "شکلک" حدود 12 سال پیش با حضور پانته‌آ بهرام، احمد ساعتچیان، احمد مهرانفر و ستاره پسیانی در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر جایزه بهترین نمایشنامه‌نویسی برای نغمه ثمینی، بهترین بازیگری زن برای پانته‌آ بهرام و جایزه بهترین موسیقی برای حیدر ساجدی را از آن خود کرد.
نمایش "سیمرغ" نوشته محمد چرمشیر آخرین اثر کارگردانی شده توسط کیومرث مرادی بود که در سال 91 در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.
تالارشمس در خیابان موحددانش (اقدسیه)، شرق به غرب بعد از آجودانیه، کوچه نیلوفر، پلاک ۳ واقع شده است.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1] «الماس و شهر تارا» به صحنه می‌رود

[/h]
نمایش «الماس و شهر تارا» به کارگردانی میثم یوسفی که با استفاده از شیوه‌های نمایش ایرانی اجرا می‌شود در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایش «الماس و شهر تارا» که پیش‌تر در جشنواره تئاتر «آیینی سنتی» اجرا شده بود و جزو کار‌های برگزیده این جشنواره انتخاب شده بود، از 20 فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی خود را آغاز می‌کند.

قصه این نمایش درباره سیاهی به نام الماس است که عاشق دختری به نام تارا است، الماس برای پیدا کردن تارا به شهر‌های مختلف سفر می‌کند و در آخر به خاطر تارا خود را به دریا می‌زند.

«الماس و شهر تارا» در شیوه اجرای خود از آیین‌های ایرانی، سیاه بازی، حرکات بدن و موسیقی بهره برده است.


به گزارش ایسنا، حسین تفنگدار نویسنده متن این نمایش است و میثم یوسفی کارگردانی این اثر نمایشی را برعهده دارد.

میترا شجاعی، میثم یوسفی، محمدرضا مالکی، مهدی زمین پرداز، قاسم طاهر احمدی، نادر حسن دوست، نسیم تاجی و محمود راسخ‌فر بازیگران این نمایش هستند. همچنین سحر صبا (دستیار کارگردان)، یاسر بیات (آهنگساز)، الهام شعبانی (طراح لباس) سینا ییلاق بیگی (طراح صحنه)، سهیلا جوادی (طراح چهره‌پردازی) در این کار هستند.

نمایش «الماس و شهر تارا» از 20 فروردین ساعت 18 و 30 دقیقه در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.





.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]غریب‌پور: تئاتر می‌تواند مبین فرهنگ باشد/ تئاتر موید باورهای دینی ملت‌هاست[/h]


بهروز غریب‌پور معتقد است؛ تئاتر هنری است که باید بیانگر باشد و به ترویج فرهنگ بپردازد و اگر انتقادی هم به جامعه خودش دارد را بیان کند.
۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ فروردين ساعت 09:49

بهروز غریب‌پور هنرمند باسابقه تئاتر در مورد نام‌گذاری سال فرهنگ به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: اگر ما به پیشینه تاریخی تئاتر نگاه کنیم می‌بینیم همواره بیانگر فرهنگ یک جامعه بوده و هست. تئاتر غالبا فاصله کمی با معابد و نیایش‌گاه‌ها داشته و موید باورهای دینی و قدسی ملت‌ها بوده است. بر همین اساس تماشاخانه‌ها همچون معابد برپا می‌شدند و دین و آئین‌ها همزاد و خاستگاه تئاتر بودند و در سراسر دنیا تئاتر با آئین و مراسم همراه بوده است یعنی باورهای مذهبی به شکل نامری در یک آئین مرئی حضور داشتند و تئاتر قدرت مرئی کردن آن آئین نامرئی را داشت.
او افزود: تئاتر شاید به عنوان قدیمی‌ترین هنر جهان مبین باورهای عمومی در تمدن‌ها بوده است اما تئاتر در شرایط کنونی دیگر مثل دوران گذشته نیست. بین جایگاه تئاتر و نیایشگاه‌ها فاصله افتاده است و نباید این فاصله فیزیکی نامرئی شود.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: تفاوت تئاتر امروز با تئاتر پیش از تاریخ رویکرد انتقادی تئاتر جهان به کاستی‌های جامعه است. تئاتر هم می‌تواند مبین فرهنگ باشد هم منتقد فرهنگ عمومی. تئاتر باید بیانگر باشد هم به ترویج فرهنگ بپردازد هم انتقادی که به جامعه خودش دارد را بیان کند.
غریب‌پور در پاسخ به این که چه امکاناتی باید مهیا شود تا یک هنرمند تئاتر بتواند بر فرهنگ جامعه خود بیش از پیش تاثیرگذار باشد گفت: به نظرم حرف اول را عشق می‌زند. اگر در شما عشق به تئاتر یا هر هنر دیگری وجود داشته باشد؛ عناصر فقط پشتوانه هستند. درست است که امروزه مکان تمرین و گروه لازم داریم تا بوسیله تئاتر بر فرهنگ تاثیر بگذاریم اما این‌که همه کاستی‌ها و سستی‌ها را در عدم امکانات خلاصه کنیم و همه چیز را در حد کمال بخواهیم آنوقت با مسئله‌ای به نام سنگ بزرگ علامت نزدن است مواجه می‌شویم.
این هنرمند یاسابقه افزود: مثالی در این مورد می‌توانم بزنم که در یک دوره تاریخی در ایران زنان ایرانی بزرگترین رویداد تاریخی تاریخ تئاتر ایران را رقم زدند و آنهم اجراهای خانگی زنان در دوره قاجار است. همین مردم با استفاده از فضای محدود به نقد وضعیت زنان می‌پرداختند و در خانه‌ها با امکانات محدود تئاتر اجرا می‌کردند.می خواهم بگویم اگر عشق وجود داشته باشد هر کاری را می‌شود انجام داد. البته دولت‌ها و شهرداری‌ها وظیفه دارند بسترهای بهتری برای شکوفایی فرهنگ بسازند. اما با این همه مسئولیت ها به دوش مثلا تئاتر نمی‌افتد با داشتن یک مکان تئاتری مناسب هنرمند تئاتر به عنوان عضوی از جامعه که می‌خواهد روی فرهنگ تاثیر بگذارد هم خودش را روی صحنه می‌بیند هم تماشاگر یک رویداد فرهنگی می‌شود. اجرای تئاتر در هر مکانی از قبیل مسجد باعث ارتقا سطح مدنی جامعه، همزیستی و رویکردی نو به جهان می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهاره رهنما در گفت‌وگو با هنرآنلاین عنوان کرد:[h=1]همیشه در تئاتر با تمام انرژی کار کردم/ آغاز اجرای نمایش ˝با من بستنی می‌خوری˝ در نیاوران[/h]


بهاره رهنما بعد از تجربه موفق اجرای نمایش‌های ˝این تابستان فراموشت کردم˝ و ˝چشم‌هایی که برای توست˝، برای سومین بار، نمایش ˝با من بستنی می‌خوری˝ را با اقتباس از یکی از داستان‌های کتاب ˝مالیخولیای محبوب من˝، از فردا 20 فروردین‌ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌برد.
۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ فروردين ساعت 11:13

سرویس تئاتر هنرآنلاین// نمایش "با من بستنی می‌خوری" به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما از فردا ۲۰ فروردین ماه اجرای خود را در تهران و در سالن فرهنگسرای نیاوران در حالی آغاز می‌کند که اجرای عمومی این نمایش برای نخستین بار در سال 91 در سالن استاد هودی شهر شیراز، استقبال مخاطبان را به همراه داشت. به همین بهانه گفت‌وگویی با این چهره شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

- چطور شد که باز به سراغ اقتباسی از کتاب "مالیخولیای محبوب من" رفتید؟

رهنما: در بین کتاب‌هایی که تاکنون منتشر کردم، "مالیخولیای محبوب من" که در واقع سومین کتاب من در کارنامه ادبی‌ام است از جنبه‌های مختلفی برای من بسیار مهم است. اول به این خاطر که نگارش آن تا زمانی‌که تکمیل شد و به دست ناشر سپرده شد حدود چهار سال طول کشید. هر نویسنده‌ای تا وقتی که اثرش در بازار کتاب مننتشر و توسط مردم خوانده نشود مرحله نهایی‌اش را طی نکرده و هر قدرهم که شما نسخه کامپیوتری و تایپی کارتان را از طریق ایمیل یا پرینت به دوست و آشنا بدهید، باز یک خلاء وجود دارد و گویا تا زمانی‌که کتاب منتشر نشده انگار یک مرحله‌ای از تولد یا تکاملش را طی نکرده است. به همین خاطر چون این کتاب برای من بسیارعزیز بود در این مدت همیشه در ذهنم به دنبال راهکارهایی بودم که بتوانم این کتاب را به مخاطب معرفی کنم در همین فرآیند به این نتیجه رسیدم که با توجه به اینکه مجموعه داستان‌های این کتاب راوی‌های تک‌نفره دارد برای نمایش‌های تک‌نفره بسیار مناسب است.
از طرفی دیگر ما گروهی تشکیل دادیم که اصولا روی اجراهای مینیمال به لحاظ صحنه، لباس و نور اما خیلی متفاوت به لحاظ متن و بازی تمرکز داشته باشد و نهایتا با همین مونولوگ‌ها یا تک‌گویی‌ها کارمان شروع شد که نخستین کار ما "این تابستان فراموشت کردم" از روی دو داستان از آن مجموعه بود، دومین کار "چشم‌هایی که برای توست" باز یکی دیگر از داستان‌های این کتاب بود و "با من بستنی می‌خوری" سومین کاری است که آماده اجرا کردیم. البته باید این توضیح را هم اضافه کنم که نمایش "این تابستان فراموشت کردم" از دو اپیزود تشکیل شده بود که یکی از آنها را نسیم ادبی نوشته بود و اتفاق آن در زمان قبل از انقلاب می‌گذشت، و من شخصیتی از آن اپیزود را در "با من بستنی می‌خوری" که خودم هم نقش آن را بازی می‌کنم ادامه دادم.
به هر حال این دغدغه تا زمانی‌که کتاب منتشر نشده بود بیشتر دیده شدن و عرضه آن به مخاطب بود اما بعد از اینکه کتاب منتشر شد و با توجه به استقبالی که از فرم اجرایی نمایش‌های مینیمال و تک‌نفره دیدیم تبدیل شد به جریانی که قابل استمرار بود. ضمن اینکه می‌توان این نوع کارها را به راحتی در هر جایی و به هر شهر دیگری در ایران و حتی خارج از ایران برد و اجرا کرد.
- مسئله عشق و ارتباط بین افراد در متن‌های قبلی شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده ولی ظاهرا این متن کمی با کارهای قبلی متفاوت‌تر است؟
رهنما: راستش اصولا روانکاوی برای من همیشه جذاب بوده و در کنار بازیگری و نوشتن یکی از علائق جدی من پرداختن و کنکاش درباره آنچه که در روان انسان‌ها می‌گذرد بوده، و به نظرم ارتباطی که روح و روان افراد با یکدیگر برقرار می‌کنند آنقدر عجیب و پیچیده‌ است که فکر می‌کنم خیلی جا دارد که به این ارتباط‌ها به اشکال مختلف بپردازیم. دغدغه‌های اجتماعی من دغدغه‌های خیلی مهمی هستند و فعالیت‌های اجتماعی من در سال‌های اخیر هم بیانگر این بوده که آدمی نیستم که دغدغه اجتماعی نداشته باشم اما زمانی‌که می‌نویسم اصلا به سمت فضاهای بیرونی نمی‌روم و ذهنم بیشتر در غالب پرداختن به درون آدم‌ها کار می‌کند و این فرآیند هم فکر می‌کنم بخشی از این فرآیند به تربیت فکری و بخشی دیگر هم به علاقه و خیلی عوامل دیگر برمی‌گردد.
- خط داستانی و شیوه اجرای کار چگونه است؟
رهنما: نمایش "این تابستان فراموشت کردم" از دو اپیزود تشکیل شده بود که یکی از آنها را نسیم ادبی نوشته بود و اتفاق آن در زمان قبل از انقلاب می‌گذشت و من شخصیتی از آن اپیزود را در "با من بستنی می‌خوری" که خودم هم نقش آن را بازی می‌کنم ادامه دادم. نمایش "با من بستنی می خوری؟" شامل دو اپیزود به هم وابسته است که داستان 2 زن که هر دو عاشق یک مرد هستند را به تصویر می کشد. علاوه بر این در دو نمایش اول عشق و رابطه‌های عاشقانه تمرکز اصلی بود اما در این نمایش مسئله مهاجرت هم پر رنگ است. بعبارتی دیگر یک نمایش عاشقانه و درام است که در واقع هسته اصلی آن نوستالژی روابط عاطفی و مسئله مهاجرت و بازگشت به گذشته است،ایفا می کنند.
- شما یکی از معدود گروه هایی هستید که اجراهای موفقی هم در شهرستان ها داشتید، اگر شرایط مهیا باشد این روند را ادامه می دهید؟
رهنما: من می‌توانم این ادعا را داشته باشم که جزو افرادی بودم که برای بردن تئاتر به شهرستان‌ها خیلی پیگیری کردم و همیشه از این موضوع استقبال کرده و این کار را ادامه نیز می‌دهم. ضمن اینکه دو نکته در این‌باره وجود دارد یکی اینکه بحث مالی این اجراهاست و دیگری تاثیر فرهنگی آن که در زمینه مسائل مالی روند اداری و بسته شدن قراردادها در دیگر شهرها نسبت به تهران خیلی راحت‌تر است و تسویه حساب‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود. اما از نظر فرهنگی فوق‌العاده تاثیر بالایی دارد چراکه جوان‌های شهرستانی افراد به شدت با مطالعه‌ای هستند که تشنه دیدن تئاتر هستند و از طرفی هم امکان آمدن به تهران برای دیدن نمایش برای خیلی‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست و این تبادل فرهنگی به نظر آنقدر مهم است که فکر می‌کنم بیشتر باید به آن توجه شد.
- البته استقبال از کارهای شما هم نسبت به دیگر گروه ها بهتر بوده؟
رهنما: به نظرم یکی از دلائلی که در استقبال از نمایش‌های ما در شهرستان‌ها تاثیرگذار است این است که من در چند سال‌های اخیر به نوعی روی لبه خط میان سینمای تجاری و سریال‌های تلویزیونی با کار تئاتر در نوسان حرکت کردم و واقعیت این است که مردم به واسطه حضور ما در تلویزیون و سینما از ما شناخت بیشتری دارند و همین امر در استقبال از کارهای تئاتری ما نیز تاثیر دارد. بخشی دیگر هم به این برمی‌گردد که هنوز بخشی از جامعه تئاتری ما به دنبال هنر برای هنر هستند در حالی‌که من به شدت طرفدار تئاتر مردمی هستم که در عین اینکه اندیشه پشت آن هست، بتواند هم برای یک خانم خانه‌دار و هم برای یک فعال اجتماعی و تحصیلکرده دانشگاهی جذاب و قبال فهم باشد و به نظرم این آن تئاتری است که می‌تواند نجات دهنده نمایش در کشور ما باشد.
- مسئله ای که درباره کارهای شما همیشه مطرح بوده این است که خیلی ها معتقدند بهاره رهنما بازیگری است که امتحانش را در سه مدیوم تئاتر، سینما و تلویزیون پس داده اما این فشردگی کارها بعضا بر کیفیت بازی او تاثیر منفی گذاشته است. آیا خودتان این مسئله را قبول دارید؟
رهنما: راستش به نظرم آنقدر عرضه و تقاضا در سینما، تلویزیون و تئاتر زیاد نیست که مثلا این باشد که من الان چند کار دیگر را رد کردم تا این تئاتر را کار کنم.
- اما به هر روی شما جزو هنرمندان پر کار محسوب می‌شوید؟
رهنما: درست است اما واقعیت این است که من خیلی با برنامه‌ریزی کارهایم را انتخاب می‌کنم. یعنی کارهایی را انتخاب می‌کنم که فکر می‌کنم تاثیری بر روند کاری‌ام داشته باشد. مثلا در سینما من بیشتر بازیگر تجاری بودم و یکی دو سال است که کارم را کم کردم و سعی می‌کنم گزیده کار کنم. اما در تئاتر به این نتیجه رسیدم که تاثیر حضورم یا مفید بودن حضورم در صحنه تئاتر خیلی بیشتر است و به همین دلیل فعالیتم در تئاتر را بیشتر کردم. در واقع به نظرم اگر بازیگری کارش را بلد باشد با مدیریت صحیح زمان می‌تواند روند کاری خودش را بدون اینکه لطمه‌ای به کارش بزند به جلو ببرد.
در کارهای تئاتری‌ام چون با تمام وجود و انرژی کار کردم چنین حسی نداشتم، مثلا یکی از افتخارات من این است که خانم لیلی گلستان بخاطر بازی من در نقش یک زن جنوبی قاتل در نمایش "عامدانه، عاشقانه، قاتلانه..." ساناز بیان مقاله‌ای نوشتند که عنوانش این بود که "چطور دوباره بهاره می‌شوی". اما در سینما به هر حال به دلیل شتابی که وجود دارد خودم نیز در بعضی فیلم‌های تجاری که بازی کردم این اعتقاد را داشتم که مثلا کاش این نقش را نمی‌پذیرفتم یا اینکه کاش بهتر بازی می‌کردم.
- برای این اجرا از کی تمرینات خودتان را شروع کردید؟
رهنما: ما با توجه به اینکه برای اجرا در شیراز حدود یک ماه و نیم تمرین کرده بودیم برای این اجرا به جز 5 جلسه دورخوانی که در اسفندماه داشتیم از روز 14 فروردین‌ماه تمرینات خودمان آغاز کردیم و برای اجرا آماده هستیم.
- انتخاب سالن گوشه نیاوران علت خاصی داشت؟
رهنما: اول اینکه این جنس کارهای مینیمال و تک‌نفره سالن‌های کوچک می‌طلبد و ما سالن کوچک حرفه‌ای بسیار کم داریم و اجرای این کارها در سالن‌هایی که سن بزرگی دارند به نوعی حیف می‌شود. ضمن اینکه سالن گوشه نیاوران در بین سالن‌های موجود برای این جنس کارها به نظرم سالن خوبی است. از طرفی دیگر برای اجرا در جاهایی مثل تئاترشهر بخاطر ترافیک زیاد متقاضیان زمان زیادی را باید منتظر نوبت اجرا ماند که این هم دلیل دیگری برای انتخاب سالن‌هایی به جز تئاتر شهر و از ایندست سالن‌ها هستند.
- بعد از اجرای این نمایش آیا پروژه‌ای هست که انجام آن قطعی شده باشد و بتوانید کمی هم درباره آن توضیح بدهید؟
رهنما: بعد از اجرای این نمایش قصد دارم نمایشی کاملا متفاوت با این نمایش‌ها را برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر کارگردانی کنم. این نمایشنامه که متن پر پرسوناژ و بزرگی هم هست یک اثر کمدی خارجی است که در واقع یک بازنویسی از شخصیت‌های زن نمایشنامه‌های شکسپیر است.
- نکته پایانی؟
رهنما: راستش نمی‌توانم خوشحالی خودم را از این بابت که فعالیت‌های تئاتری ما توانسته مخاطب خودش را پیدا کند و افرادی هستند که کارهای گروه ما را دنبال می‌کنند پنهان کنم و با توجه به اینکه همه می‌دانیم تئاتر نیاز به حمایت دارد اگر کار ما را دوست داشتند به یکدیگر معرفی کنند.
انتهای پیام/32/
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]علی نصیریان چراغ‌های تماشاخانه سنگلج را روشن می‌کند[/h]


علی نصیریان در مراسم ˝شب‌چراغ˝ تماشاخانه سنگلج دو نمایش ˝الماس و شهر تارا˝ و ˝مَم و زین˝ را افتتاح می‌کند.
۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ فروردين ساعت 10:52

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سنگلج؛ این مراسم که به مناسبت آغاز اجرای دو نمایش "الماس و شهر تارا" و "مَم و زین" برگزار می‌شود ساعت 18 روز پنجشنبه 21 فروردین ماه با حضور استاد علی نصیریان پیشکسوت نمایش‌های آیینی سنتی کشورمان، تعدادی دیگر از هنرمندان و اهالی رسانه در تماشاخانه سنگلج میزبان علاقه مندان خواهد بود.
مراسم شب‌چراغ عنوان ویژه برنامه شب اول اجرای آثار نمایشی به صحنه رفته در تماشاخانه سنگلج است که با روشن کردن دو چراغ نمادین، برگزار می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عیادت مدیرکل هنرهای نمایشی از بهرام ریحانی[/h]
در پی بیماری بهرام ریحانی – هنرمند پانتومیم کار – حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، شب گذشته (۲۳ فروردین‌ماه) با وی دیدار کرد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ فروردين ساعت 14:21

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، حسین طاهری به همراه رضا دادویی، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت و سیداشرف طباطبایی مشاور مدیرکل، ‌ در منزل این هنرمند تئا‌تر حضور یافتند و در جریان جزییات بیماری ریحانی قرار گرفتند.
مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن ملاقات با هنرمندی که طولانی‌ترین پانتومیم جهان را بر روی آب‌های خلیج فارس و کوه دماوند اجرا کرده است؛ ‌ آرزوی بهبودی و حضور وی در صحنه نمایش را کرد.
ریحانی که سومین مرحله شیمی‌درمانی را پشت سر گذاشته است، ‌ نیز ضمن ابراز خوشحالی از توجه طاهری به وضعیت بیماریش؛ از تصمیم‌اش برای اجرای پانتومیم با ایده‌های جدید، بلافاصله پس از بهبودی خبر داد.
لازم به ذکر است بهرام ریحانی هنرمند پانتومیم کار که برای انتقال دوستی و صلح در جهان، تاکنون اجراهایی در ایران و کشورهای دیگر داشته؛ از ۱۲ اسفند با بیماری سرطان کبد، مبارزه می‌کند.
او در آخرین اجرا، پس از مرگ سه کوهنورد ایرانی، به یاد آن‌ها به قله دماوند صعود کرد و در آنجا به یاد این سه کوهنورد به اجرای پانتومیم پرداخت.
انتهای پیام/
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش تصویری تئاتر مم و زین

گزارش تصویری تئاتر مم و زین
















 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
در پی توافق با مدیرکل هنرهای نمایشی صورت می‌گیرد؛[h=1]بازگشت داوود میرباقری به صحنه تئاتر[/h]
داوود میرباقری که نامش در تئاتر با نمایش های موفق و پرتماشاگری چون ˝دندون طلا˝، ˝پرده عاشقی˝ و ˝ عشق آباد˝ گره خورده است، قصد دارد سال آینده با یک نمایش به تئاتر بازگردد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ فروردين ساعت 14:05

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مركز هنرهای نمایشی؛ این تصمیم در پی دیدار این کارگردان تئاتر با حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی گرفته شده و به گفته خود میرباقری، او در پی ایجاد فضایی جدید در تئاتر قرار است یکی از متن هایش را برای اجرای صحنه ای آماده کند.
او قرار است تمرینات نمایش جدیدش را زمستان امسال آغاز کند و نمایش را بهار سال 94 روی صحنه بیاورد.
گفتنی است، داوود میرباقری پس از گذراندن یک دوره سه ساله هنرآموزی تئاتر در تئاتر شهر، فعالیتش را در تئاتر و پس از آن در تلویزیون، آغاز کرد. او اول بار سینما را با نویسندگی و کارگردانی فیلم "آدم برفی" تجربه کرد. در دهه ۱۳۸۰ اکثر زندگی هنری او به تولید مجموعه مختارنامه، سپری شد. وی هم اکنون در حال ساخت مجموعه‌ای با نام "شاهگوش" است.
انتهای پیام/32/





 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش تصویریی نمایش "الماس و شهر تارا"

گزارش تصویریی نمایش "الماس و شهر تارا"

















پایان/

 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]میثم یوسفی: ˝الماس و شهر تارا˝ بر اساس شخصیت عرفانی عطار شکل گرفت[/h]
میثم یوسفی کارگردان نمایش ˝الماس و شهر تارا˝ گفت: من همیشه در کارهایم سعی کردم براساس نشانه‌های نمایش ایرانی پیش بروم و در این کار هم سعی کردیم کل اجرا‌ی‌مان را براساس نمادها پیش ببریم و به دنبال اجرایی براساس شیوه‌های کلاسیک نمایش ایرانی نبودیم.
۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ فروردين ساعت 16:59

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج؛ در ابتدای این نشست رسانه‌ای میثم یوسفی درباره چگونگی شکل‌گیری نمایش "الماس و شهر تارا" که پیش‌تر در جشنواره تئاتر آیینی سنتی اجرا شد، توضیح داد: نمایشنامه این کار براساس شخصیت عطار و در هفت پرده شکل گرفته است، من از ابتدای این کار دنبال نمایشنامه‌ای بودم که بتوانم آن را با شیوه‌های نمایش ایرانی اجرا کنم و به همین دلیل آن را به حسین تفنگدار نویسنده این کار پیشنهاد دادم و از اینجا بود که طرح اولیه کار شکل گرفت.
حسین تفنگدار، نویسنده نمایشنامه "الماس و شهر تارا" درباره این کار گفت: این کار را با نگاهی به آثار عطار نوشتیم، البته داستان ما کاملا متفاوت است و فقط نگاهی به آثار عطار داشته‌ایم.
او افزود: اصولا نمایشنامه‌های ایرانی در گذشته براساس بداهه‌گویی شکل گرفته اما ما در این کار سعی کردیم ضمن توجه به خود متن در قسمت‌هایی امکان بداهه‌گویی را برای بازیگران فراهم کنیم. این نمایش با وجود آنکه یک نمایش سیاه‌بازی به حساب می‌آید اما تفاوت‌هایی با نمایش‌های کلاسیک سیاه‌بازی دارد چرا که در "الماس و شهر تارا" سیاه دانای کل نیست و نمی‌تواند قصه را پیش ببرد. در اینجا تارا که یک افسانه است، پیش‌برنده قصه است. سیاه در هفت صحنه این کار، مراحل مختلفی را طی می‌کند و دچار دگرگونی می‌شود.
این نویسنده ادامه داد: در واقع می‌توان گفت 80 درصد این کار و آنچه در صحنه دیده می‌شود، براساس خود متن پیش می‌رود اما بخش‌هایی که بار کمدی بیشتری دارد با بداهه‌گویی خود بازیگران ایجاد شده است. "الماس و شهر تارا" بسیار به متن متکی است اما دست بازیگران هم برای بداهه‌گویی باز گذاشته است.
میثم یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برخی تغییرات این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تئاتر آیینی سنتی گفت: اجرای ما در جشنواره آیینی سنتی در سالن قشقایی تئاتر شهر بود و شرایط اجرای سنگلج با اجرای جشنواره متفاوت است، به همین دلیل، تغییراتی را در جزئیات اجرا ایجاد کردیم. البته شرایط صحنه و اجرای این کار در سالنی مثل قشقایی مناسب‌تر بود چرا که نفس تماشاگر بسیار به صحنه نزدیک بود، اما اینجا تا حدودی فاصله بین صحنه و تماشاگر وجود دارد.
یوسفی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات اجرای تئاتر آیینی سنتی تصریح کرد: اولین مشکل ما در این کار همزمانی دو اجرا در تماشاخانه سنگلج است که این خود باعث بوجود آمدن برخی از نگرانی‌ها و ایجاد استرس برای هر دو گروه شود که به هر حال بخاطر کمبود سالن‌هایی که تئاتر آیینی سنتی می‌تواند در آن‌ها اجرا شود این اتفاق افتاده است.
او افزود: چالش مهم دیگر حمایت نشدن گروه‌های تئاتر آیینی سنتی است، ما هنوز در این کار تکلیف مالی و کمک‌هزینه‌هایمان مشخص نشده است. واقعا اگر از قبل وضعیت کمک هزینه یک گروه مشخص شود خیلی راحت‌تر می‌تواند هزینه‌هایش مشخص کند. از طرفی هم شورای حمایت هیچ حمایت خاصی از این کارها نمی‌کند و تنها کارهای آیینی سنتی با شورای نظارت و سانسور برخورد می‌کند.
حسین تفنگدار با انتقاد از شرایط اجرای تئاتر آیینی سنتی گفت: بزرگترین نمایشنامه‌نویس ما بهرام بیضایی کسی است که تحقیقات زیادی را در نمایش ایرانی انجام داده و اساسا فکرش نمایش ایرانی است. وقتی ما بهرام بیضایی را این‌قدر در جایگاه بالا می‌بینیم پس حداقل بیاییم ببینیم که او چه مسیری را رفته است و این حالت مبهوت بودن و غرب‌زدگی را کنار بگذاریم. متأسفانه ما در حال از دست دادن الگوهای نمایش‌هایمان هستیم.
او تصریح کرد: هنرمندان موظف به تحقیق و مطالعه هستند، چرا که در این صورت است که تئاتر آیینی سنتی می‌تواند به درستی شکل بگیرد اما در واقع ریشه تمام این مشکلات این است که تئاتر ایران حرفه‌ای نیست.
گفتنی است، نمایش "الماس و شهر تارا" به کارگردانی میثم یوسفی ساعت 18/30 هر روز به جز شنبه‌ها، در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.
انتهای پیام/32/
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]برنامه‌های هفته جهانی تئاتر در ایران اعلام شد[/h]


برنامه‌های هفته جهانی تئاتر که از 7 تا 14 اردیبهشت ماه سال‌جاری در خانه هنرمندان ایران می‌شود از سوی خانه تئاتر اعلام شد.
۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ فروردين ساعت 08:13

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ بر اساس برنامه اعلام شده انجمن‌های مختلف خانه تئاتر از روز 7 تا 14 اردیبهشت ماه برنامه‌ها و مراسم خود شامل تجلیل و سخنرانی‌ از نفرات مورد نظر خود را در تالار استاد شهناز، استاد ناصری و محوطه بیرونی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنند.
بر اساس این گزارش برنامه‌های هفته جهانی تئاتر به ترتیب زیر برگزار خواهد شد.
14 اردیبهشت: انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر - ساعت 18 تا 20 - تالار استاد شهناز
13 اردیبهشت: انجمن کراگردانان خانه تئاتر – تجلیل از 3 کارگردان تئاتر- ساعت 20 تا 22 - تالار استاد ناصری
12 اردیبهشت: انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر – تجلیل از مجتبی کاظمی - ساعت 17 تا 19– تالار استاد ناصری
نشست انجمن نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر – تالار استاد امیرخانی
نشست مشترک خانه تئاتر و رادیو نمایش – تجلیل از استاد خسرو حکیم رابط – 18 تا 20 تالار استاد ناصری
11 اردیبهشت: انجمن تئاتر کورک و نوجوان خانه تئاتر- تجلیل از مجتبی مهدی- ساعت 18 تا 20 تالار استاد شهناز
10 اردیبهشت: انجمن کارکنان فنی هنری خانه تئاتر – ساعت 15 تا 17 – تالار استاد شهناز
9 اردیبهشت: انجمن موسیقی خانه تئاتر- ساعت 18 تا 20 – تالار استاد شهناز
8 اردیبهشت: به دلیل همزمان شدن با روز جهانی گرافیک، خانه تئاتر در این روز هیچ برنامه‌ای در تالارهای خانه هنرمندان ندارد و فقط در فضای باز برنامه‌های مختلفی از جمله؛ خیمه شب بازی، تعزیه، تئاتر خیابانی، پرده خوانی، نقالی و... برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود.
7 اردیبهشت: متعاقبا اعلام می‌شود.
لازم به ذکر است برنامه‌های سه انجمن طراحان پوستر، گریم و ماسک و عکاسان خانه تئاتر طی روزهای 7 تا 14 اردیبهشت ماه در گالری‌های خانه هنرمندان با برگزاری نمایشگاه‌های خود میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهند بود.
انتهای پیام/32/





 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]آقای بازیگر زنگ آغاز اجرای ˝مده آ˝ را به صدا درمی‌آورد[/h]


عزت الله انتظامی زنگ آغاز اجرای نمایش ˝مده آ˝ جدیدترین نمایش سهراب سلیمی در مقام کارگردان را که در آموزشگاه هنرهای نمایشی باران اجرا می‌شود، به صدا درمی‌آورد.
۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ فروردين ساعت 13:34

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گروه نمایش مده آ؛ سهراب سلیمی پس از چهار سال دوری از صحنه نمایش "مده آ" اثر داریو فو با ترجمه علی امینی نجفی را برای مخاطبانش انتخاب کرده و با کارگردانی این اثر به شیوه ای متفاوت آن را از 28 فروردین ماه در سالن آموزشگاه باران به صحنه می آورد.
این نمایش با اتکا به تجربیات گروه تئاتر "صورتک" امکان و پیشنهادی در جهت رسیدن به تولید جمعی در محیطی آموزشی به دور از حمایت‌های متداول تئاتر است.
در این نمایش الهام مهری، زهرا مهدیلو، فاطمه آزادی، سعید حشمتی، مرتضی حسنی نژاد بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.
گفتنی است، بلیت‌های این نمایش تا اجرای سوم به فروش رسیده و علاقه مندان برای خرید بلیت نمایش "مده آ" می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
آموزشگاه هنرهای نمایشی باران در خیابان استاد نجات الهی، ابتدای خیابان اراک، پلاک 72، واحد 7، طبقه سوم واقع است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝آخرین نامه ˝ به تئاتر شهر می‌رسد[/h]
بازتولید نمایش ˝ آخرین نامه˝ به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا در تئاتر شهر اجرا می‌شود


۱۳۹۳ دوشنبه ۱ ارديبهشت ساعت 12:58


به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین،نمایش "آخرین نامه" به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش نیا که در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت از اواخر اردیبهشت در کافه سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.
این نمایش پیش از این در خانه نمایش تهران روی صحنه رفت و با اقبال تماشاگران مواجه شد و پس از اجرا در شهرستان‌های
کرج و بجنورد - مرکز استان خراسان شمالی - بار دیگر به مناسبت برگزاری جشنواره، اجرای عمومی داشت. "آخرین نامه" با رویکردی جدید، موقعیت کمیک سه مرد را در میدان جنگ نشان می‌دهد.
نمایش "آخرین نامه" روایتگر داستان سه مرد در در میدان جنگ است. این نمایش که کاری از گروه تئاتر بهمن هشتگرد کرج است که در فستیوال تئاتر اسپلتو ایتالیا اجرا شد.

پوریا رحیمی، نوید محمدزاده و میثم نوروزی بازیگران "آخرین نامه" هستند. آروند دشت آرای طراحی صحنه این نمایش را بر عهده دارد.
"آخرین نامه " از 30 اردیبهشت تا 4 تیر در کافه تریای سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.


 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]بانو گشسب با مواد بازیافتی به خانه بخت می‌رود![/h]

مریم معترف گفت: در اجرای نمایش ˝داستان پرماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان˝ از مواد بازیافتی استفاده کردیم تا آموزش دهیم که می‌توان از چیزهای دور ریختنی نیز در تئاتر بهره برد.


۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت ساعت 08:31


مریم معترف به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: نمایش "داستان پر ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان" را که در شانزدهمین جشنواره تئاتر آئینی و سنتی به صحنه بردم برای اجرای عمومی در نوبت اجرا دارم که احتمالا در تماشاخانه سنگلج یا مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت.
او در ادامه افزود: در این نمایش که برداشتی کمدی از یک منظومه حماسی است، داستان پر ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب، دختر رستم روایت می‌شود. این متن کمدی را اردشیر صالح‌پور بر اساس یک منظومه حماسی متعلق به قرن ششم هجری نوشته است. نویسنده آن منظومه مشخص نیست و مبنای کار نسخه تصحیح شده دکتر روح انگیز کراچی است.
معترف درباره داستان نمایش گفت: دختر رستم در این منظومه حماسی 1000 بیتی که چون شاهنامه در بحر متقارب سروده شده، بانویی زیبا، یل و پهلوان است که تربیت جنگی برادرش فرامرز را بر عهده دارد. او در نبردهای بسیار شرکت می‌کند و البته حاضر به ازدواج با خواستگاران خود نیست. منظومه "بانو گشسب" تصویر منحصر به فردی از یک زن پهلوان است که با تصاویر کلیشه‌ای و رفتارهای قالبی زنان تفاوت دارد.
او در مورد طراحی این نمایش نیز توضیح داد: در نمایش "داستان پرماجرای به شوی رفتن بانو گشسب ..." برای طراحی دکور و ساخت ابزار و آکسسوار، از وسایل بازیافتی استفاده کردیم تا آموزش دهیم که می‌توان از چیزهای دور ریختنی نیز در تئاتر بهره برد. طراحی و ساخت عروسک‌های این نمایش توسط فائزه سیف انجام شده است.
شیرین امامی، علی یدالهی، ابوالفضل حاجعلی‌خان، حمید حبیب‌فر، منیژه داوری، شهرام خان‌پور و... در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند .
مدیر اداره تئاتر درباره روند بازسازی ساختمان قدیمی اداره تئاتر نیز گفت: قول‌هایی در این‌باره به ما داده شده است ولی به خاطر همزمانی با تعطیلات نوروز تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده و قرار است به زودی کار روی ساختمان اداره تئاتر آغاز شود و ما همچنان در ساختمان اجاره‌ای فعلی هستیم و گروه‌ها تمرینات خود را در آن جا انجام می‌دهند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
در اردیبهشت تئاتر ایران؛[h=1]یادی از ماندگارترین‌ اردیبهشتی‌های تئاتر[/h]

برگزاری جشن هفته تئاتر و جشن اردیبهشت تئاتر ایران در کنار تولد و درگذشت بزرگانی همچون زنده‌یادان حمید سمندریان و عبدالحسین نوشین، کافیست تا دومین ماه سال را برای اهالی تئاتر و علاقه‌مندان این هنر به یکی از مهم‌ترین ماه‌های سال تبدیل کند.


۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت ساعت 12:07


سرویس تئاتر هنرآنلاین// اردیبهشت ماه اگرچه در واقع دومین ماه سال محسوب می‌شود اما با توجه به تعطیلات طولانی فروردین‌ماه و همچنین شرایط طولانی بازگشت به کار در فرهنگ ایرانیان، بسیاری نخستین ماه جدی کاری سال را اردیبهشت‌ماه می‌دانند و احتمالا به صورت اتفاقی این ماه برای تئاتری‌ها و دوستداران این هنر یکی از مهم‌ترین ماه‌های سال است.
دلائل این اهمیت نیز علاوه بر برگزاری جشن هفته تئاتر که توسط خانه تئاتر ایران به بهانه بزرگداشت روز جهانی تئاتر (7 فروردین‌ماه) و برگزاری برنامه‌های اردیبهشت تئاتر ایران که توسط مرکز هنرهای نمایشی در طول ماه و در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، تولد و درگذشت هنرمندان نامدار و برجسته‌ای است که در این ماه در دهه‌های گذشته چشم به جهان گشودند و بسیاری از داشته‌های امروزی‌ تئاتر ایران، به یمن زندگی پر برکت آنها است.
حمید مظفری و حمیدرضا نعیمی: از چهره‌های شناخته شده‌ای که در نخستین روز این ماه متولد شدند می‌توان به حمید مظفری، بازیگر و کارگردان و دارنده نشان درجه یک هنری از شورای عالی ارزشیابی ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، متولد 1327 در شهر کازرون و حمیدرضا نعیمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان متولد 1353 در شهر سرپل‌ذهاب اشاره کرد. نعیمی که در سال 1379 در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری فارغ‌التحصیل شده، سال گذشته و فروردین ماه امسال نمایش سقراط را که بعنوان پر تماشاگر ترین نمایش سال در تالار وحدت روی صحنه برد.

قطب‌الدین صادقی: در سومین روز اردیبهشت‌ماه قطب‌الدین صادقی، کارگردان، پژوهشگر و استاد دانشگاه متولد 1331 در شهر سنندج است. صادقی علاوه بر نمایش‌های متعددی که در این سال‌های روی صحنه برده و نگارش چند نمایشنامه و فیلمنامه، در زمینه فعالیت‌های پژوهشی یکی از فعال‌ترین هنرمندان تئاتر در این روزها در کشور ما است. از جمله فعالیت‌های او در زمینه پژوهش و آثار مکتوب می‌توان به نگارش بیش از ۶۰ مقاله پژوهشی از سال ۱۳۶۰ تاکنون از جمله؛ "مدخلی بر نمایش آیینی"، "تئاتر مقاومت و نسبت آن به تئاتر سیاسی"، "چگونه آثار ادبی کهن را نمایشی کنیم"، "ساختمان تماشاخانه و بحران آن در تئاتر معاصر"، "دیالوگ در تعزیه از نقطه نظر درام‌شناسی"، "ارزش موسیقی و عملکرد آن در نمایش"، "اقتصاد تئاتر ایران"، "کارگردانی در تئاتر"، "ملودرام، ژانر تحمیلی"، "بقال بازی، تقلیدی از دوران فئودالی"، "فرمالیسم در تئاتر"، "مونولوگ و نمایش تک نفره"، "کارگاه تئاتر محیطی"، "شاهنامه، نمونه درخشانی از بیان دراماتیک" و برگزاری ده‌ها ورک شاپ و کارگاه آموزشی اشاره کرد.
احمد کامیابی‌مسک: در پنجمین روز از دومین ماه سال احمد کامیابی‌مسک، نویسنده، مترجم، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1322 در روستای خوسف نزدیک بیرجند متولد شده است. از جمله برگردان‌ها و تالیفات فارسی کامیابی مسک می‌توان به ترجمه نمایشنامه‌های "مردی با چمدان‌هایش"، "کرگدن‌ها"، "صندلی‌ها"، "بداهه گوی آلما"، "بازی‌های کشتار همگانی" و "پادشاه می‌میرد" از آثار اوژن یونسکو، "سیاه زنگی‌ها" اثر ژان ژنه، "جنگ هزار ساله" اثر فرناندو آرابال، "مقدمه‌ای بر تئوری‌های بزرگ تئاتر" اثر ژان ژاک روبین و ترجمه کتای شعر "من آفتاب را می‌سرایم" اثر پل الوآر و... اشاره کرد.
ایرج راد: ایرج راد، بازیگر و کارگردان در سال 1324 در شهر تهران در هفتمین روز اردیبهشت به دنیا آمد. ایرج راد که دارای کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است، از سال‌های اول دبیرستان با اجراهایی برای کودکان در سال ۱۳۳۸ و گذراندن یک دوره فن بیان و تئاتر در کلاس زنده‌یاد مهین دیهیم پا به عرصه تئاتر می‌گذارد. از او که از فروردین ماه سال ۱۳۸۷ بعنوان مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب شده نقش‌آفرینی‌های زیادی در اذهان عمومی به یادگار مانده که بازی در سریال "امیر کبیر" و تله‌تئاترهای "دکتر کنوک" و "دکتر فاستوس" از جمله این آثار هستند.
جمیله شیخی: در هشتمین روز اردیبهشت‌ماه سال 1309 در شهر زنجان زنده‌یاد جمیله شیخی چشم به جهان گشود. جمیله شیخی از کودکی به تشویق پدر و مادرش که خانواده‌ای فرهنگ‌دوست بودند در نمایش‌های مدرسه بازی می‌کرد و در دبیرستان به شرکت در جلسات انجمن ادبی و اجرای نمایش می‌پرداخت. او سپس نزد استادان تئاتر به آموختن و تمرین تئاتر مشغول شد و به استخدام رسمی اداره تئاتر درآمد. از معروف‌ترین نمایش‌هایی که زنده‌یاد شیخی بازی کرد می‌توان به "ملاقات با بانوی سالخورده"، "از پشت شیشه‌ها" و "بن‌بست" اشاره کرد. همچنین بازی او در سریال "پاییز صحرا" در دهه 60 هیچگاه از یادها نخواهد رفت.
آتیلا پسیانی: سال 1336 آتیلا پسیانی، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده کشورمان در دهمین روز اردیبهشت‌ماه متولد شد. پسیانی فرزند جمیله شیخی، همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و پدر ستاره پسیانی بازیگر جوان تئاتر است. او در سال ۱۳۶۱ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر فارغ‌التحصیل شده و از سال 1347 تاکنون بیش از 25 نمایش را در مقام کارگردان روی صحنه برده است.
حمید سمندریان: در یازدهیمن روز اردیبهشت‌ماه سال 1310 زنده‌یاد حمید سمندریان، کارگردان، مترجم و استاد مطرح دانشگاه در شهر تهران چشم به جهان گشود. سمندریان همسر هما روستا، بازیگر مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون، بعنوان یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های تئاتر هنرمندان بسیاری را برای تئاتر، سینما و تلویزیون ایران تربیت کرد و بی‌تردید نام او بعنوان یکی از پایه‌گذاران تئاتر کشور در تاریخ کاندگار خواهد بود.
او علاوه بر نگارش و ترجمه نمایشنامه‌های بسیار و آموزش مداوم هنرجویان تئاتر، نمایش‌های مطرح بسیاری از جمله؛ "دوزخ" نوشته ژان پل سارتر، "اشباح" نوشته هنریک ایبسن، "مرده‌های بی‌کفن و دفن" نوشته ژان پل سارتر، "باغ‌وحش شیشه‌ای" اثر تنسی ویلیامز، "طبیب اجباری" نوشته مولیر، "لئوکادیا" اثر ژان آنوی، "آندورا" نوشته ماکس فریش، "نگاهی از پل" نوشته آرتور میلر، "ملاقات بانوی سالخورده" نوشته فردریش دورنمات، "کرگدن" نوشته اوژن یونسکو، "بازی استریندبرگ" نوشته فردریش دورنمات، "مرغ دریایی" نوشته آنتون چخوف، "دایره گچی قفقازی" نوشته برتولت برشت و... را روی صحنه برده است.
رضا ارحام‌صدر: دوازدهمین روز اردیبهشت‌‌ماه رضا ارحام‌صدر، بازیگر معروف نمایش‌های کمدی در سال 1302 در محله پاقبعه اصفهان متولد شد. زنده‌یاد ارحام‌صدر بنیانگذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران بود که بعدها به مکتب تئاتر اصفهان نیز مشهور شد. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۶ با بازی در تئاتر آغاز کرد و در سال 1343 گروه هنری ارحام صدر را تشکیل داد. ارحام صدر که به "شکرپاره اصفهان" معروف بود، در سال ۱۳۸۴ برای آخرین بار در فیلم ویدیویی "درسا" ساخته محسن دامادی جلوی دوربین رفت.
درگذشت عبدالحسین نوشین: همچنین در 12 اردیبهشت‌ماه سال 1350 عبدالحسین نوشین، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و شاهنامه‌پژوه مشهور ایرانی و پدر تئاتر ایران چشم از جهان فروبست.
عبدالحسین نوشین در سال 1285 در تربت حیدریه به دنیا آمد. پدرش محمدباقر نوشین معروف به سلطان‌الواعظین روحانی بود. او پس از دوران ابتدایی، در مدارس فرانسوی ادامه تحصیل داد و به هنگام دریافت دیپلم، نامش در فهرست یک‌صدنفره محصلان اعزامی به خارج ثبت شد. در فرانسه با آن‌که قرار بود، تاریخ و جغرافیا بخواند، به تولوز رفت و در مدرسه تئاتر نام نوشت و از همین ‌رو هزینه تحصیلی‌اش قطع شد و به ایران بازگشت. او چند سال بعد، با عرضه یکی دو نمایش و انتشار یک فرهنگ فارسی به فرانسه، مبلغی فراهم کرد و دوباره به اروپا بازگشت. پس از بازگشت از این سفر بود که کار جدی نمایشی خود را آغاز کرد.
برگزاری هزاره فردوسی با حضور ایران‌شناسان غربی، فرصت خوبی برای نوشین فراهم آورد و توانست سه نمایش‌نامه را با الهام از شاهنامه، در برابر آنان روی صحنه ببرد. در همین سال با همکاری همسرش لورتا، تئاتر فردوسی را بنیاد نهاد. نوشین سفر دیگری هم به اروپا داشت. در آغاز در جشنواره تئاتر مسکو شرکت کرد و بعد، در آستانه جنگ جهانی دوم رهسپار فرانسه شد و تحصیلات خود را در زمینه تئاتر، زبان و ادبیات فرانسه ادامه داد. فعالیت‌های سیاسی (عضویت در حزب توده ایران) برای او، زندان و تبعید و فرار را در سال‌های بعد در پی داشت.
با باز شدن فضای فرهنگی، نوشین نیز زمینه‌های هموارتری برای عرضه نمایش‌های خود پیدا کرد و گام‌های بلندی در آشنایی جامعه ایران با تئاتر جهانی برداشت. اما با تیراندازی به محمدرضا پهلوی، پادشاه آن دوران، در سال ۱۳۲۷ه.ش، کار یک‌سره شده و نوشین یک‌بار دیگر همراه با گروهی از هم‌اندیشان خود به زندان افتاد. از همان زندان، از طریق همسرش که ملاقات هفتگی با او داشت، گروه تئاتری خود را در اجرای نمایشنامه‌ها هدایت کرد. او از جمله رهبران و کادرهای حزب توده ایران بود که از زندان قصر گریختند. نوشین پس از فرار از زندان راهی اتحاد جماهیر شوروی وقت شد.
نام نوشین بعنوان بزرگ‌ترین کارگردان و هنرپیشه بی رقیب کشور ما طنینی عظیم یافت. در این تئاترها، نوشین نمایش‌های "مستنطق"، "پرنده آبی"، "توپاز"، "بادبزن خانم وینده میر"، "نوکرخان لنکران" و... را به روی صحنه آورد. ولی نمایشنامه انقلابی "خروس سحر" را که خود او نوشته و در مجله مردم به ثبت رسانده بود، هرگز به صحنه نیاورد.
تئاتر فرهنگ را نوشین در دوران آزادی خود شخصا اداره می‌کرد، ولی تئاتر سعدی به هنگامی دایر شد که نوشین در زندان بود و به هدایت این تئاتر از دور اکتفا می‌ورزید. گروه تئاتری او سرشار از احترام و اطاعت نسبت به او بود.
او در مسکو به تصحیح شاهنامه در هشت جلد و فراهم آوردن واژه‌نامه دقیقی برای آن و ترجمه بسیاری از قصه‌ها و نمایشنامه‌های برجسته جهانی مشغول شد و از دانشکده ادبیات دانشگاه مسکو درجه دکتری دریافت کرد.
درگذشت اسماعیل داورفر: در چهاردهمین روز اردیبهشت‌ماه سال 1387 اسماعیل داورفر بازیگر محبوب و شناخته شده کشورمان چشم از جهان فروبست.
زنده‌یاد داورفر متولد سال ۱۳۱۱ در تهران بود. او در طول 4 دههه فعالیت هنری خود در فیلم‌ها و سریال‌های مهمی همچون؛ "گاو" ساخته داریوش مهرجویی و مجموعه‌های تلویزیونی "آژانس دوستی" و "آپارتمان شماره۱۳" و "آقای دلار" شاره کرد.
اسماعیل داورفر دارای دیپلم هنرستان هنرپیشگی بود. او از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مدرک لیسانس گرفت و دارای دیپلم مدرسه تئاتر کالیفرنیا و مدرسه الیزابت هالووی بود و مدرک معادل دکترا در رشته بازیگری را از وزارت فرهنگ و هنر (اکنون ارشاد) گرفت.
بازی در نقش‌های دوستعلی خان در سریال "دایی جان ناپلئون" و آقای دلار در سریال "آقای دلار" یکی از ماندگارترین بازی‌های او در تلویزیون بود که همیشه از او در اذهان باقی می‌ماند.
همچنین دیگر هنرمندان اردبیهشت‌ماهی می‌توان به تولد فرزانه کابلی(1328)، جعفر بزرگی (1296)، عزت‌الله مهرآوران (1328)، لالهه تقیان (1326)، پیام دهکردی (1356)، امیر دژاکام (1341) و کوروش تهامی (1350) اشاره کرد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]اولین سمینار بین المللی تئاتر درمانی برگزار می‌شود[/h]

چیستا یثربی از برگزاری سمینار بین‌المللی ˝ تئاتر درمانی˝ با حضور اساتید داخلی و خارجی خبر داد.


۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت ساعت 11:10


چیستا یثربی مدرس و کارشناس تئاتر درمانی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به همت انجمن روانشناسان خلاق، پژوهشکده علوم انسانی، مرکز نام آوران ایران سمینار تئاتر درمانی برگزار می‌شود که موضوع آن آسیب شناسی پرخاشگری در جامعه و راه‌های مقابله با آن از طریق تئاتر است . این که چرا نوجوانان از سلاح سرد استفاده و بزهکاری می‌کنند و اینکه چرا مفهوم جرم عادی شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.
او در ادامه افزود: اساتیدی از کانادا ،ارمنستان و ... در این سمینار حضور دارند و درباره ارتباط این موضوعات با هنر و درمان صحبت می‌شود و اینکه چگونه از طریق تئاتر می‌توان مانع پر خاشگری در جامعه شد.
یثربی با اشاره به این که در پایان‌نامه دوره دکتری روانشناسی‌‌اش به موضوع تئاتر درمانی پرداخته است توضیح داد: به طور مثال در پاریس هر شب 60 تا 70 تئاتر خیابانی که مردم را به عواقب خشونت های خیابانی یا آزار زنان و کودکان آشنا می کند اجرا می‌شود که این برنامه از طرف شهرداری پاریس برگزار می‌شود. به نظرم این شیوه خیلی کاربردی تر از هنر تئاتر لوکس امروز و آن هم با بلیت های گران قیمت است که فقط در شب اجرا می‌شوند که بیشتر مردم خسته هستند اما این نمایش‌ها روزها در محل کار مردم اجرا می‌شوند. مثلا یک گروه به بیمارستان می‌روند و تئاتری به همراهی پرستاران ،بیماران و حتی پزشکان داوطلب اجرا می کنند که در آن شیوه مطلوب رفتاری را آموزش می‌دهند اما غیر مستقیم و هنرمندانه و این شیوه رفتاری ناخودآگاه عمل می‌کند. ما در ایران اخیرا در مترو تهران یک اجرا داشتیم که به شکل مستند اجرا شد .جوانی غش کرد و ما واکنش مردم را ضبط کردیم. جوان یک غریبه مطلق بود و یک ساک سفری همراه داشت تا همه فکر کنند مسافر است.پاسخ‌های زیبایی از مردم گرفتیم و وقتی متوجه شدند که این نمایش بوده واکنش هایشان تغییر کرد و پیشنهاداتی برای این گونه شرایط دادند .بعضی‌ها هم می‌گفتند از اینکه کمکی نکردیم شرمنده هستیم.
او در ادامه افزود: انجمن روانشناسی خلاقیت در سال 76 به ثبت رسیده است. تصمیم گرفتیم تئاتر را بین مردم ببریم و ابتدا با برگزاری یک سمینار بین المللی و دعوت از اساتید شروع کردیم و این سمینار در تیر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

یثربی درباره تامین هزینه‌های این سمینار گفت : این سمینار را با هزینه شخصی و همیاری روانشناسان این رشته برگزار می‌کنیم.این کارگردان و نمایشنامه‌نویس درباره دیگر فعالیت‌هایش در زمینه تئاتر گفت: متاسفانه 3 سال است که سالن تئاتری برای اجرا به من تعلق نگرفته است . در حال حاضر کتاب " تئاتر- زندگی" من توسط نشر قطره به چاپ چهارم رسیده است. ضمن اینکه در حال نوشتن نمایشنامه " من سایه، تو سنگ" و بر اساس اشعار لورکا که خودم ترجمه کرده‌ام هستم .این اشعار را با استفاده از تصویر سازی و اپیزودهای کوتاه که همگی به شرایط یک هنرمند متعهد مبارز در جامعه می‌پردازد در قالب یک نمایش برای صحنه آماده می‌کنم و اگر در ایران باز هم نتوانم سالن بگیرم آن را در خارج از ایران به صحنه می‌برم.

 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝ هم هوایی‌ها˝ به مجله تئاتر می‌روند[/h]


نیما دهقان از حضور عوامل نمایش ˝هم هوایی˝ در برنامه مجله تئاتر خبر داد.


۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت ساعت 13:04


نیما دهقان تهیه کننده برنامه تلویزیونی "مجله تئاتر" به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: در برنامه 26 از مجله تئاتر که چهارشنبه ( 3 اردیبهشت) پخش می‌شود نمایش "هم هوایی" با حضور مهین صدری نویسنده افسانه ماهیان کارگردان و ستاره اسکندری از بازیگران این نمایش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
دهقان درباره موضوع برنامه گفت: موضوع این هفته برنامه در رابطه با سالن‌های غیر فعال تئاتر اساسا با توجه به پتانسیل‌های سالن‌های مختلفی که ما در فرهنگسراها و سازمان‌ها یا ارگان‌ها داریم این سالن ها در واقع خالی است و هیچ اجرای تئاتری در آن شکل نمی‌گیرد . طبیعی است همه تئاتری‌ها دوست دارند در سالن‌های مشخصی مثل تئاتر شهر یا مجموعه ایرانشهر اجرا داشته باشند و با این حجم درخواست مدیران دولتی نمی‌توانند پاسخگو باشند. در این زمینه انتقادهایی هم به بخش مدیریت و هم به بخش هنرمندان برمی‌گردد که ما به این مسئله با حضور حمید پورآذری خواهیم پرداخت.
مجله تئاتر هر چهارشنبه ساعت 23:15 تا یک بامداد از شبکه چهار سیما پخش و تکرار آن شنبه‌ها پس از اذان ظهر خواهد بود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]بهروزی‌: ˝گستره سکوت˝ یک نمایش زنانه است[/h]


امین بهروزی گفت: نمایش ˝گستره سکوت˝ اساسا نمایشی رئال و با موضوعی زنانه است.


۱۳۹۳ جمعه ۵ ارديبهشت ساعت 08:37


به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نمایش "گستره سکوت" به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. بهروزی به هنرآنلاین گفت: این نمایش اولین بار در سال 82 در اولین دوره نمایشنامه‌خوانی "عصری با نمایش" که با حضور هنرمندان مطرحی چون هما روستا، حمید امجد و ... در تئاتر شهر برگزار گشت خوانش شد. پس از آن در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همان سال در بخش نمایشنامه‌خوانی حضور پیدا کرد و سپس به دلیل مشغله کاری فرصت اجرای آن به دست نیامد تا امروز که به اجرای عمومی رسیده است.
او در ادامه درباره این نمایش توضیح داد: بخشی از متن نمایشنامه اقتباسی از اثر " لاموزیکا" نوشته مارگریت دوراس است. داستان در واقع سه قصه را روایت می‌کند که دو قصه دیگر را خودم نوشتم. سه میز است که بر سر هر کدام یکی از داستان‌ها اتفاق می‌افتد. یک راوی قصه‌ها را روایت می‌کند و قصه‌ها در دل هم از نظر زمانی روایت می‌شوند. اساسا نمایش درباره امنیت عاطفی آدم‌ها است و اینکه روابط عاطفی انسان‌ها نابسامان و پیچیده است
این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: شیوه اجرایی به لحاظ بازی رئالیستی است و سعی کردیم تعمدا همه عناصر مرسوم جذابیت از قبیل موسیقی، حرکت ، شوخی و رقص را حذف کنیم. داستان در واقع درباره زنان است و یک صدای زنانه از آن به گوش می‌رسد.
او ضمن ابراز گله‌مندی از وضعیت اجرا در سالن انتظامی افزود: 3 نمایش پشت سر هم در این سالن به صحنه می‌روند به طوری که گروهی که قبل از ما اجرا دارد سالن را باید در ساعت 19:15 به ما تحویل دهد و ما یک ربع وقت داریم تا تماشاگر وارد شود و پس از اجرا هنوز رورانس نرفته باید سالن را به گروه بعدی تحویل دهیم که شرایط بسیار بدی برای گروه ما به وجود آمده است.
لازم به یادآوری است نمایش "گستره سکوت" با بازی فریبا کامران، لیندا کیانی، سام کبودوند، فرهاد تفرشی و پریسا صبوری تا 12 اردیبهشت از ساعت 19:30 در تالار انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝ماه‌گل مهر˝ بازیگر جوان تئاتر درگذشت[/h]


˝ماه گل مهر˝ بازیگر جوان تئاتر پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان چهارشنبه شب 3 اردیبهشت ماه درگذشت.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ ارديبهشت ساعت 10:59


به گزارش هنرآنلاین/ این بازیگر جوان که زمستان سال گذشته را با بازی در نمایش " دایی وانیا" به کارگردانی اکبر زنجنپور به پایان رسانده بود، در سی و پنجمین بهار زندگی اش دارفانی را وداع گفت.
بر اساس اعلام خانواده این هنرمند فقید، مراسم خاکسپاری ماه‌گل مهر بازیگر جوان تئاتر فردا جمعه 5 اردیبهشت ماه در روستای "تاکر" از بخش بلده شهرستان نور استان مازندران و در زادگاه خانوادگی‌اش برگزار می‌شود.
ماه‌گل مهر که خواهرزاده بازیگر با سابقه سینما و تئاتر رویا نونهالی است، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
او بازی در نمایش‌های "مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین" به کارگردانی بهرام بیضایی، "سه مرثیه هذیان" به کارگردانی روزبه حسینی و بازی در نمایش "دایی وانیا" به کارگردانی اکبر زنجانپور را در مقام بازیگر در کارنامه هنری خود داشت.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝سیمرغ و سهرورد˝ حکایت ظلم سلفی‌ها[/h]

شکرخدا گودرزی گفت: نمایشنامه ˝سیمرغ و سهرورد˝ درباره زندگی و مرگ شیخ شهاب‌الدین سهر‌وردی است که به دست سلفی‌ها شهید شد.


۱۳۹۳ جمعه ۵ ارديبهشت ساعت 08:13


شکرخدا گودرزی درباره فعالیت‌هایش در حوزه تئاتر به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: حدود 2 سال است که متن تصویب شده‌ای دارم که موفق به گرفتن سالن برای اجرا آن نشده‌ام. تعجب می‌کنم که این اتفاق چرا نمی‌افتد، زیرا برخلاف اغلب آثاری خارجی که این روزها به صحنه می‌روند و غرابتی با جامعه ما ندارند؛ نمایشنامه من ایرانی است.
او درباره این نمایشنامه گفت: "سیمرغ و سهرورد" درباره زندگی و مرگ شیخ شهاب‌الدین سهر‌وردی است و سوژه آن هم موضوع مهمی است و درباره سلفی‌ها و تکفیری‌هاست. این فرقه‌ کسانی هستند که شیعه را قبول ندارند. حکم قرآن را خودشان اختراع کرده و شیعیان را رافضی می‌دانند و قرائت دیگر را قبول ندارند و همین‌ها هستند که سهروردی را می‌کشند.
گودرزی ادامه داد: این سوژه موضوعی است که جهان امروز را درگیر خود کرده است و از سوریه تا دیگر نقاط دنیا کشیده شده است.این موضوع نشان می دهد که از زمان گذشته که سهروردی با آن درگیر بوده تا هم‌اکنون ما در گیر این موضوع هستیم و شاهد بودیم که مرزبانان نیز از شر این‌ها در امان نبودند..
این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: من نمی‌دانم چرا من اینقدر باید دنبال سالن برای اجرای نمایشی باشم که موضوعی ایرانی - اسلامی دارد. ما در حوزه اندیشه اسلامی بزرگتر از فارابی، ابن سینا و سهروردی نداریم و پرداختن به آن‌ها نشان دهنده زمینه‌های فرهنگی ما است.
او ادامه داد: "روز سیاوش" آخرین کاری بود که به صحنه بردم و بیش از یک سال است که درخواست اجرا آن را در تئاتر شهر داشتم ولی دیدم سرنوشت کار معلوم نیست، بنابراین درخواست دادم در تماشاخانه سنگلج نمایش را به صحنه ببرم که اصلا ربطی به مضمون نمایش‌هایی که در سنگلج اجرا می‌شود، ندارد.
لازم به ذکر است، نمایش "روز سیاوش" در بخش ایران سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت. نمایش "روز سیاوش" رویکردی به قصه سیاوش شاهنامه داشت.
 

Similar threads

بالا