[اخبار تئاتر] - .ღ. تئاتــر نــیــوز .ღ.

shahrebozorg

عضو جدید
”ریچارد سوم” در چهاردهمین جشنواره تئاتر فرانسه برگزیده شد
"مهران رنجبر"، نویسنده و بازیگر این اثر نمایشی، در گفت و گو با سایت ایران تئاتر درباره ویژگی های این نمایش بیان کرد: در اجرای "ریچارد سوم" فضای ایرانی را که قبلا در نمایش "منتشا" داشتیم، تا حدودی تغییر دادیم. بر این اساس داستان این طور شد که استاد علی اکبر خان تهرانی نقالی را کنار گذاشته است و در کافه ای در فرانسه کار می کند. چوب نقالی خودش به زبان می آید و با دختری به نام جولیت به نقالی می پردازد. در این نمایش سعی شده تا با تکیه بر معیارهای اصیل نمایش ایرانی، پرده خوانی و نقالی را به اجرا در آوریم.
وی در ادامه افزود: در این کار، که به معنای تئاتر محیطی بسیار نزدیک بود، از دو زبان ایرانی و فرانسوی استفاده شد، زیرا به صورت مشارکت طلبانه با تماشاگر به اجرا در آمد و بخشی از کار با مشارکت آن ها ادامه یافت.
رنجبر با اشاره به استقبال گسترده از این اثر نمایشی در جشنواره شکسپیر خاطرنشان کرد: حدود 300 تماشاگر از کشورهای مختلفی چون مجارستان، اوکراین، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ... این نمایش را تماشا کردند و خوشبختانه کار با استقبال خوبی مواجه شد. همچنین بعضی از این تماشاگران بعد از نمایش کار را خاص و عجیب ارزیابی کردند.
وی بیان اینکه "ریچارد سوم" به زودی در لیون فرانسه اجرای عمومی خواهد داشت، تصریح کرد: این کار در آینده در جشنواره های تئاتری در آلمان و گرجستان اجرا می شود و در ماه های آتی در لیون فرانسه هم اجرای عموم خواهیم داشت. همچنین باید از اصغر نوری یاد کنم که یکی از بهترین مترجمان ایرانی است و تاکنون آثار نمایشنامه نویسان مطرحی را ترجمه کرده و در کشورهای اروپایی هم برای وی احترام زیادی قائل اند.
نمایش "ریچارد سوم" که بازنویسی اثر "منتشا" است، داستان یک چوب نقالی را روایت می کند که به زبان آمده و با دختری به نام جولیت، با بازی آیدا آب پرور، در یک کافه، داستان ریچارد سوم را بیان می کند.
http://WWW.BAZAARTHEATER.COM

 

shahrebozorg

عضو جدید
”لالایی” به جشنواره ”مونولیو” می رود

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، این نمایش، که شنبه، 16 شهریورماه، در دو نوبت 18 و 20 به صحنه می رود، برگرفته از خواب‌ها و رویاهای کودکان است و بازیگران آن عبارت اند از: ماندانا راستین، مهنوش راستین، روشا وزیرزاده، پرشان علی‌اکبر، هلیا مهین‌روستا، روشا بشارتی، ساینا توانا، هونام مهین‌روستا و پارمیس دانشفر.
مونولوگ «لالایی» نتیجه‌ یک سال کلاس آموزشِ «بازی های نمایشی» با بچه های ۶ تا ۱۴سال است و شیوه‌ اجرایی آن بر اساس ‪ Sound Painting ‬(نقاشی- صدا) است که نوعی خلق زنده بر پایه بداهه پردازی به شمار می‌رود. این تکنیک اولین بار از سوی والتر تامپسون ‪(Walter Thompson)‬، موزیسین آمریکایی، در موسیقی استفاده شد و بعدها به هنرهای دیگر، مثل نمایش و حرکات موزون، هم راه یافت.‬‬‬‬‬‬
در نمایش «لالایی» سودابه سالم تهیه‌کننده و مشاور موسیقی است. آزاده رهروان به عنوان دستیارکارگردان با الکا هدایت همکاری کرده و تنظیم و آهنگسازی برای پیانو را پویا پورامین برعهده داشته و گلناز نویدان مربی آواز است.
مرجان گلزار به عنوان طراح لباس با گروه نمایش «لالایی» همکاری دارد. عکاس این نمایش سلما پورامین و طراح پوستر و بروشور آن آزاده زکریایی است.
گفتنی است، چهاردهمین نشریه‌ داخلی این گروه چاپ و منتشر شده است و در روز اجرای نمایش «لالایی» در جشنواره «مونولیو» در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد.
http://WWW.BAZAARTHEATER.COM

 

shahrebozorg

عضو جدید
اجرای "شهر مورچه ها" در جشنوار ه ی سراسری تئاترمقاومت

[h=3]نمایش کودک و نوجوان "شهر مورچه ها" به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات که در بهار امسال اجرای عمومی موفقی را در تالار اندیشه ی حوزه هنری پشت سر گذاشت، فردا- 13 شهریورماه 92- در چهاردهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مقاومت در شهر تبریز به صحنه می رود.[/h]نمایش کودک و نوجوان "شهر مورچه ها" به نویسندگی و کارگردانی رضا بیات که در بهار امسال اجرای عمومی موفقی را در تالار اندیشه ی حوزه هنری پشت سر گذاشت، فردا- 13 شهریورماه 92- در چهاردهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مقاومت در شهر تبریز به صحنه می رود.
رضا بیات، پیش از این در مورد داستان و ساختار "شهر مورچه ها" گفته بود: "شهر مورچه ها" داستان مورچه هایی است که باران سقف شهرشان را خراب کرده و بعد از راه شکاف سقف، عنکبوتی وارد شهر می شود. ساختار اجرایی آن نیز بر اساس بازی فانتزی بازیگران- بدون تن پوش و عروسک- طراحی شده و سعی داشته ایم دنیای فانتزی را طوری به کار بگیریم که به لباس و گریم خاصی برای تداعی کردن مورچه ها نیاز نباشد. همچنین در این نمایش، هم از موسیقی زنده استفاده می شود و هم از موسیقی پلی بک.
وی در ادامه از کسانی که ارزش هنری تولید تئاتر کودک را نازل تصور می کنند انتقاد کرده و اظهار داشت: کار تئاتر کودک و شناخت دنیای کودک خیلی سخت و پیچیده است. مخصوصا در حال حاضر که دنیای کودکان امروز با دنیای کودکی ما بسیار متفاوت است. کودکی که امروز در استفاده ا ...
http://WWW.BAZAARTHEATER.COM

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
[اخبار تئاتر] - اجرای نمایش بانوی دریایی

[اخبار تئاتر] - اجرای نمایش بانوی دریایی

اجرای نمایش بانویدریایی نوشته سوزان سانتاک و به کارگردانی تینو صالحی روز دوشنبه (۲ دی ماه ۹۲) ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سه نقطه – سالن خسرو شکیبایی آغاز شد.



درباره نمایش بانوی دریایی


درباره نمایش نامه نمایشبانوی دریایی می‌خوانیم:

این نمایشنامه در واقع به روز و کامل شده نمایشنامه “بانوی دریایی” هنریک ایبسن است که توسط سوزان سانتاگ به نگارش درآمده است.



سانتاگ در مقدمه این نمایشنامه می‌نویسد:
حس می‌کردم اثر ایبسن ناقص و پرخدشه است. آنان که با آثار این نمایشنامه‌نویس آشنا هستند، متوجه خواهند شد که گرچه “بانوی دریایی” من همان طرح داستانی را دنبال کرده و ۶ شخصیت از هشت شخصیت اصلی را به کار می‌گیرد، ولی بیش از نیمی از متن حاضر، تازه است. شخصیت‌ها تغییر یافته‌اند، عناصری اساسی از داستان حذف شده، ریتم و همچنین سبک استفاده شده در ساختار نمایش متفاوت است و پایان اثر دگرگون شده است.

بازیگران
نیوشا افخمی، فرهاد اصفیا، سمیه جهادی، سارا ساسانی، بهار قربانی، خشیار مرادی، نیما هاشمی

عوامل تهیه

مترجم: حمید احیا
مشاور کارگردان و بازیگردان: پژمان ابراهیمی
دستیار اول کارگردان، برنامه ریز: سعید ایزدی‌پور
دستیار دوم کارگردان: امیر بنکدار
منشی صحنه: سمیه جهادی
مدیر پروژه: سعید ایزدی‌پور

نمایش بانوی دریایی، برای تیوال و کاربران آن نمایش ویژه است. این نخستین پروژه تئاتر تولید تیوال به تهیه کنندگی و با بازی اعضایی از آن می‌باشد. این پروژه در پی کارگاهی پیش می‌رود که مهرماه امسال به سرپرستی تینو صالحی با هدف تولید یک اجرا برگزار شد. هنرجویان جوان و با انگیزه این کارگاه پس از دوره آموزشی زیر نظر تینو صالحی به تمرین‌ها ادامه داده و در حال آمادگی برای اجرا هستند.

منبع : نخستان
 

D I S A

عضو جدید
پیش فروش بلیط جشنواره تئاتر فجر از امروز

پیش فروش بلیط جشنواره تئاتر فجر از امروز

پیش فروش بلیط جشنواره تئاتر فجر از امروز



بنا بر گزارش دریافتی تئاتر نیوز از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پیش فروش بلیط اجراهای صحنه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر از امروز در سایت www.iranconcert.com آغاز می شود.
این سایت از ساعت 14 امروز پنجشنبه 26 دی ماه صفحه خرید اینترنتی بلیط نمایش های راه یافته به جشنواره سی و دوم را فعال می کند و علاقه مندان می توانند از طریق این سایت نسبت به خرید بلیط اقدام کنند.
قیمت بلیط های جشنواره 8000 ، 10000 و 15000 تومان مشخص شده است.
بخش صحنه ای سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ازشنبه 28 دی ماه کار خود را آغاز می کند و تا 11 بهمن ماه ادامه دارد.


منبع : تئاتر نیوز
 

D I S A

عضو جدید
”هملتک”ترکیبی از کمدی دلارته و تخت حوضی در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

”هملتک”ترکیبی از کمدی دلارته و تخت حوضی در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

30 دي ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۱



نمایش "هملتک" با نگاهی متفاوت به نمایشنامه "هملت"، نوشته ویلیام شکسپیر، در بخش "بین الملل"سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، افق ایرجی، کارگردان نمایش "هملتک"، اظهار کرد: توالی و اتفاق های داستانی در این نمایش تفاوتی نکرده و ما با یک نگاه کمیک و آشنایی زدایی، نگاه جدیدی به این افراد و ابعاد دیگر زندگی یک اسطوره داشته ایم.
کارگردان نمایش"هملتک"، جشنواره تئاتر فجر را بزرگ ترین اتفاق تئاتری کشور دانست و بیان کرد: مهم ترین تفاوت این دوره از جشنواره، قرار گرفتن بیش تر آثار در بخش مسابقه است و این جشنواره با حضور گروه های بین المللی و اعتبار جهانی خود به شناسنامه بخش تئاتر ایران تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: مسئله رقابت برای حضور در این جشنواره موضوع تازه ای نیست، اما وجود همین فیلتر رقابتی می تواند به عاملی انگیزه بخش برای هنرمندان کشور برای تولید آثار کیفی و غنی از لحاظ بار دراماتیک و تئاتری بدل شود.
ایرجی درباره این نمایش تشریح کرد: چند سالی است که به این متون می پردازم و متن های تراژدی را به کمدی تبدیل می کنم. این بار نیز متن "هملت" در فضای نمایش های ایرانی به صورت شعر ایرانی نوشته شده و جنبه کمدی دارد. در واقع این نمایش با بهره گیری از شیوه های اجرایی به کار رفته در آن، ساختار نمایش های ایرانی را کسب کرده است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به مراحل تبدیل شعر کلاسیک به شعر ایرانی اذعان کرد: در ابتدا، متن "هملت" خوانده شد و پس از استخراج نکات و قسمت های مهم، به شعر تبدیل شد. البته در این متن به موضوعات اصلی نمایشنامه شکسپیر پرداخته شده و فقط جزئیات حذف شده اند. اشعار فولکلور، واژه ها، نوع کلام و لحن شعرها امروزی است و با ادبیات عامیانه ما آمیخته است.
کارگردان نمایش"مکبث به روایت مردم کوچه و بازار" دلیل حضور نمایش "هملتک" را در بخش "بین الملل" استفاده از یک متن جهانشمول با برداشت ایرانی دانست و گفت: این نمایش ترکیبی از کمدی دلارته و تخت حوضی است. این دو شیوه شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند. نکته دیگر آنکه در جای جای این اثر از شیوه های نمایش ایرانی چون نقالی، تعزیه و پرده خوانی نیز استفاده شده است. در واقع در هر صحنه ای با توجه به ویژگی های خاصی که می طلبد، از یکی از این شیوه ها استفاده شده است.
نمایش "هملتک" به نویسندگی محسن ایرجی و کارگردانی افق ایرجی، که به عنوان یکی از آثار برگزیده جشنواره تئاتر منطقه یک کشور به سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافته، با نقش آفرینی مرتضی علیدادی، امید عباسی، محمدجواد شریفی، نفیسه مهری، الهه فریدزاده، رضا داوودی، سیدصائب میر، افق ایرجی و پوریا رضایی، یکشنبه و دوشنبه، 6 و 7 بهمن ماه، در دو نوبت 17:30 و 19:30 در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود.
سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری قادر آشنا از 24 دی تا 12 بهمن ماه در تهران و دیگر استان های کشور برگزار می شود.

منبع : ایران تیاتر
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]انتشار پنج کتاب در جشنواره سی ودوم تئاتر فجر[/h]


همزمان با برپایی جشنواره بین المللی تئاتر فجر،پنج کتاب پژوهشی و نمایشنامه چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش هشمهری آنلاین، کتاب" گونه شناسی و ساختار شناسی نقل مذهبی شیعی در ایران و تمهیدات ادبی اجرایی آن"نوشته امیر لشکری که به بررسی منقبت، مرثیه و حماسه خوانی در ایران پرداخته در 120 صفحه توسط دبیرخانه جشنواره سی و دوم فجر و انتشارات نمایش چاپ و منتشر می‌شود.
این کتاب در دو هزار نسخه وارد بازار کتاب می‌شود.

کتاب "شمس و قمر" که حاوی نمایشنامه آفتاب و مهتاب نوشته توفیق الحکیم است نیز به مناسبت سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر چاپ می‌شود.
نمایشنامه آفتاب و مهتاب با ترجمه قاسم غریقی از عربی به فارسی برگردانده شده و در 120 صفحه منتشر می‌شود.
ویراستار این کتاب پریسا مهجور است.

سومین کتاب جشنواره سی و دوم فجر با عنوان "طراحی برای تئاتر" نوشته بابک ابراهیمیان است که سلما محسنی اردهالی آن را ترجمه کرده است.
این کتاب نیز در دو هزار نسخه با ویراستاری شیرین رضائیان طراحی جلد بهرام شادانفر توسط انتشارات نمایش منتشر می‌شود.
در این کتاب پشت صحنه طراحی های بزرگترین طراحان نور، صحنه و لباس همچون جان لی بیتی، هاول بینکلی، جان کانکلین، بورلی امونز، سوزان هیلفرتی، کانستنس هافمن، مینگ چولی و ... بررسی شده است.
سه عنوان کتاب فوق با طراحی جلد بهرام شادانفر وارد بازار کتاب خواهند شد.
دو کتاب "پرده آخر" و "نقش اول" نیز که شامل آثار برگزیده مسابقه عکس و مسابقه پوستر تئاتر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز جمله آثار نفیس این دوره از جشنواره به زودی منتشر خواهد شد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]۲۹ نمایش در بخش تئاتر خیابانی نقد و بررسی می‌شوند[/h]



جلسات نقد وبررسی تمامی نمایش های خیابانی شرکت کننده بخش تئاتر خیابانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درسالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، جلسات نقد و بررسی نمایش های بخش خیابانی جشنواره درسه نوبت؛ سوم، ششم و نهم بهمن ماه از ساعت 22 الی 24 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری این جلسات نقد بر عهده مریم جعفری حصارلو، کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر، خبرنگار و عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، برگزار خواهد شد.
مطابق جدول برنامه ریزی این بخش، در روز پنجشنبه سوم بهمن ماه، نمایش های سالهای دور ازخانه، یه آسمون آبی، سفر دل، سال دیگه نگی کاشکی پارسال بود، گیشه یار، چوپان ها، املت با گوجه ایرانی، سوغات خلیج فارس و باشلوق مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.
روز یکشنبه ششم بهمن ماه نیز نمایش های کاشت داشت برداشت، چهارخان برای جاسم، انتظارعطر یوسف، میار جلی، بنگ بهیگ، گرگ، کوجی دیگر، سیاره ها، پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل92 و یک داستان کاملا واقعی و در روز چهارشنبه نهم بهمن ماه نمایش های چوک ابوموسی، جلال رئیسی، خلیج فارس، ماه آپ، همیار، پوتین، گلادیاتور، لطفا روی قبرم پا بگذارید، آیین ورف چال نقد و بررسی خواهند شد.
شهرام نوشیر، مدیرکانون تخصصی نمایش های خیابانی کشور، ضمن قدردانی از همکاری اتابک نادری در برپایی این رویداد، اظهار داشت: تمامی آثار شرکت کننده در بخش تئاتر خیابانی اعم از مسابقه، مهمان و ویژه این فرصت را خواهند داشت تا مورد نقد و بررسی قرار بگیرند.
سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری قادر آشنا تا 12 بهمن در تهران و 6 استان دیگر کشور ادامه دارد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]مکبث در جشنواره فجر به روی صحنه می‌رود[/h]



نمایش مکبث به کارگردانی شهاب آگاهی در جشنواره تئا‌تر فجر هفتم بهمن در تالار حافظ به روی صحنه می‌رود.

به گزارش همشهری آنلاین نمایش مکبث به کارگردانی شهاب آگاهی و طراحیِ موسیقایی نوید گوهری و با بازی مهدی اعتماد سعید، سارا اکبری، نهال فرجادی، آرش فتاحی، محمدرضا علی اکبری، آرش صباغ و شهاب آگاهی در بخش بین الملل جشنواره تئا‌تر فجر در روز دوشنبه، هفتم بهمن ماه در دوسانس ۱۸:30 و ۲۰ در تالار حافظ به به روی صحنه می‌رود.

گروه تئاتریِ پان به سرپرستی شهاب آگاهی و همکاری نوید گوهری (فارغ التحصیل موسیقی از کنسرواتوار تهران) و همراهیِ تنی چند از دوستانشان ما را به سمت و سوی تئاتری نو موسوم به آلترناتیو فرا می‌خوانند. متد منتخب گروه پان، متدی است که چند سالی توسط گروه گارژنیتزه (از مهم‌ترین گروههای پیشتاز تئاتری در دنیا) ابداع شده و جان و جلایی دوباره می‌یابد.
در این گونه جدید از تئا‌تر، ریتم، تمپو، هارمونی، کنترپوان و سایر سرفصل‌هایی که تا حدودی برای دست اندرکاران تئا‌تر واژه‌های آشنایی هستند از قد و قامت یک کلمه خسته کننده، تکراری و دشوار برای تعریف در کلاس مبانی کارگردانی فرا‌تر رفته و نمودی عینی پیدا می‌کنند.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
حواشی از گوشه کنار جشنواره تئاتر فجر

«قصه ظهر جمعه» تماشاگران را شوکه کرد/ اجرای ویژه به دلیل استقبال
در ششمین روز جشنواره تئاتر فجر نمایش «قصه ظهر جمعه» کاری از محمد مساوات به دلیل ازدحام و استقبال تماشاگران سه اجرایی شد و نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» نیز با حضور بازیگران تئاتر قم ضمن موفقیت در اجرا میزبان علیرضا نادری شدند.



به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، ششمین روز سی‌و دومین جشنواره تئاتر فجر شاهد استقبال تماشاگران از نمایش‌های مختلف به ویژه آثار تئاتر شهر و تالار وحدت بود.نمایش Oratorio کار ولادیمیر استانیفسکی در تالار وحدت دراجرای خود با استقبال هنرمندان و مخاطبان رو به رو شد به طوری که هر سه بالکن‌های تالار وحدت تکمیل شده بود.

در مجموعه تئاتر شهر و در تالار سایه نمایش «قصه ظهر جمعه» کاری از محمد مساوات به دلیل استقبال علاقه‌مندان توانست اجرای ویژه‌ای را نیز به روی صحنه ببرد، به این ترتیب این نمایش شب گذشته با سه اجرا میزبان تماشاگرانش بود.در اجرای پایانی این اثر نیز حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، اتابک نادری رئیس تئاتر شهر و محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت حضور داشتند.

نمایش «قصه ظهر جمعه» اثری کاملا رئالیستی از جامعه ایرانی در اوایل دهه 70 بود که با دکور نوستالوژیک تمامی تماشاگران خود را ناخودآگاه به دو دهه قبل هدایت می‌کرد. سعید حسنلو طراح صحنه این نمایش اتاقی از خانه‌ای شلوغ در دهه 70 را طراحی کرده است که تنها نور آن یک لامپ 200 است و فضای لازم نمایش و داستان آن را تداعی می‌کند.

داستان این نمایش در خصوص ازدواج است که به اجبار و برای منافع دیگر اعضای خانواده در حال شکل‌گیری است اما در نهایت به سرانجام نمی‌رسد.محمد مساوات پیش از با نگارش و اجرای آثار ایرانی تاریخی مهارت خود را به اهالی تئاتر نشان داده بود اما با این نمایشنامه‌ جزئی‌نگر و دقیق تماشاگران خود را بیش از هر چیز دیگری شوکه کرد.

در تالار چهارسو نمایش «فرجام سفر طولانی طوبا» نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی محسن حسن‌زاده در اجرای نخست با استقبال و ازدحام تماشاگر در سالن همراه بود. این نمایش روند استقبال را در اجرای خود نیز به همراه داشت و هنرمندانی همچون علیرضا نادری، بهناز جعفری، نیما نادری، محمدرضا کوهستانی و ... از آن دیدن کردند.

در این نمایش که بازیگران تئاتر قم ایفای نقش می‌کردند با بازی‌های جذاب خود اجرایی موفق را به نمایش گذاشتند که این نشان از ذکاوت کارگردان اثر در انتخاب گروه بازیگران بوده است.در کارگاه نمایش نمایش «رضا» کاری از جابر رمضانی نیز مورد اقبال قرار گرفت.محوطه تئاتر شهر نیز به صورت تدریجی با اجرای آثار تئاتر خیابانی صحنه حضور مردم و تماشای تئاتر را فراهم کرده است.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
«سرایت درد» نمایشی بی‌کلام از فرانسه در تئاتر فجر

«سرایت درد» نمایشی بی‌کلام از فرانسه در تئاتر فجر

خبرگزاری تسنیم: نمایش «سرایت درد» به کارگردانی ماتورین بولز از کشور فرانسه در روزهای شنبه ۵بهمن و یک شنبه ۶بهمن در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر اجرا می‌شود.





ماتورین بولز یکی از بنیانگذاران کمپانی «دست‌ها، پا‌ها و نیز سر» است. وی مدیر هنری و مجری نمایش در هایا ین کمپانی است.


از جمله نمایش‌های این کارگردان می‌توان به پنجره‌ها، مماس و علی اشاره کرد. او با طراحان حرکت از جمله فرانسوا ورت و کیتاسودوبواس همکاری دارد. او در سال 2009جایزه سیرک‌های هنری از انجمن حقوق نویسندگان فرانسوی را بدست آورده است.
نمایش «سرایت درد» که یک اثر بی‌کلام است، مجموعه‌ای از برخورد‌ها، حرکت‌ها و تنش‌ها را به نمایش می‌گذارد.


نویسندگان این نمایش هادی تابت و ماتورین بولز هستند. دیگر عوامل نمایش ژقم فوغ و آنا سامیلویچ هستند.
سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با دبیری قادر آشنا تا 12 بهمن در تهران ادامه دارد.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
نمایش ”13-13 تبصره 8” هشت بهمن ماه اجرا می شود.

نمایش"13-13تبصره 8"، نوشته و کار همایون غنی زاده، فقط سه شنبه، 8 بهمن ماه، در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه می رود.




به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، این نمایش، که محصول مشترک ایران-استونی است، سه شنبه، 8 بهمن ماه، دو اجرا در ساعت های 17 و 19 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان خواهد داشت.

نمایش"13-13تبصره 8"، که با همکاری گروه تئاتر "رام" استونی و گروه تئاتر"مونگو" به کارگردانی همایون غنی زاده تولید شده، با الهام از نمایشنامه دو صحنه ای "چهار ضلعی" نوشته ساموئل بکت و با حضور بازیگران تئاتر استونی آماده شده و در جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه می رود.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری قادر آشنا تا 12 بهمن ماه برگزار می شود.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
جدول نهمین روز سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تهران

تماشاخانه "آو"در نهمین روز از سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تالارهای اجرای نمایش در تهران می پیوندد تا جمع اجراهای این روز به 14 نمایش برسد.





به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش"مل پامنی" کار
بابک مهری، اجرای خود را در تماشاخانه "آو" آغاز می کند. این نمایش، که ساعت 19:30اجرا می شود، سه روز پیاپی در این تماشاخانه به صحنه می رود.

نمایش "سقراط" کار
حمیدرضا نعیمی، که در روزهای نخست جشنواره اجرا شده، دو اجرا در تالار وحدت خواهد داشت. این نمایش یکشنبه و دوشنبه، 6 و 7 بهمن، ساعت 18 برای علاقه مندان هنر نمایش و مخاطبان جشنواره اجرا می شود.

تالار اصلی تئاترشهر 6 بهمن اجرایی ندارد و تالار چهارسو در این روز میزبان نمایش "شطرنج با ماشین قیامت" کار شاهین صیادی است که از کانادا در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاترفجر حضور پیدا کرده است. این نمایش در نوبت های 18 و 20:30 روی صحنه می رود.

نمایش "سرایت درد" کار ماتورین بولز از کشور فرانسه نیز دو اجرای آخر خود را در تالار قشقایی انجام می دهد. این نمایش در نوبت های 17:30 و 19:30 به صحنه می رود.

در تالار سایه، نمایش"سعادت لرزان مردمان تیره روز" کار یعقوب صدیق جمالی در نوبت های 17 و 19 اجرا شده و در کارگاه نمایش، "بی چیز" کار مهدی فرشیدی‌سپهر در نوبت های 16:30 و18:30 اجرا می شود.

نمایش "هملتک" کار افق ایرجی نیز در نوبت های 17:30 و 19:30 در تماشاخانه سنگلج اجرای خود را پشت سر می گذارد.
نمایش "عالیه"کار عبدالرضا سواعدی در نوبت های 17 و 19مهمان تالار هنر می شود.

"گلوله‌های بی‌صدا" کار افشین ناصری در خانه نمایش در نوبت های 16:30 و18:30 روی صحنه می رود.
تالار حافظ یکشنبه، 6 بهمن، پذیرای تماشاگرانی است که به تماشای دومین اجرای نمایش "هملت" کار
آرش دادگر می نشینند. "هملت" یک اجرا در ساعت 18 خواهد داشت.

تالار فردوسی نیز میزبان علاقه مندان اپرای عروسکی است که ساعت 19 با اجرای "اپرای عروسکی لیلی و مجنون"کار بهروز غریب‌پور و به زبان آذری روی صحنه می رود.

نهمین روز جشنواره در تماشاخانه ایرانشهر به اجرای دو نمایش "گمشده در یانکرز"کار مرتضی برزگر‌زادگان در تالار استاد ناظر‌زاده‌کرمانی و"باغبان مرگ" کار آروند دشت‌آرای در تالار استاد سمندریان اختصاص دارد. "گمشده در یانکرز" در نوبت های 17 و 19:30 و "باغبان مرگ" در نوبت های 18 و 20:30 روی صحنه می رود.
نمایش"فلان و چنان، حکومت خان جان" کار
مهدی محمدی نیز در این روز مهمان تالار استاد انتظامی است که در نوبت های 17 و 19 اجرا می شود.

در بخش "خیابانی" نهمین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ساعت15:30 نمایش های "کوچی دیگر" کار فرزاد صفدری، "گرگ" کار غریب منوچهری،"بنگ بهیگ"،کار علی قاضی، "سیاره‌ها" کار محمود فرضی‌نژاد و "پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92" کار سعید خیر‌الهی در مجموعه تئاترشهر اجرا می شوند. در این روز نمایش خیابانی "یک داستان کاملا واقعی" کار نرگس خاک‌کار در باغ‌هنر خانه هنرمندان، ساعت 17 اجرا می شود.

نمایش خیابانی "میار جلی" نیز، که محمد اشرف‌دستیار آن را کارگردانی کرده، در ندامتگاه اوین به اجرا درخواهد آمد.
بخش کارگاه های آموزشی نیز در این روز با برپایی کارگاه های "موسیقی بدن" از سوی ولادیمیر استانیفسکی ساعت 10 و "نقد و بررسی اجراهای تئاتر خیابانی" ساعت 22 برگزار می شود.

در بخش "رادیوتئاتر" نیز یکشنبه، 6 بهمن ماه، دو نمایش رادیویی"لعبت باز" به کارگردانی مهدی شهداد و تهیه‌کنندگی زهرا فدایی و "دل نازکش" ساعت 20:30 پذیرای علاقه مندان به نمایش رادیویی است.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
اجرای نمایش ”هوموریباس” درباره اسطوره آفرینش در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

نمایش "هوموریباس"، که بر اساس ایده‌ای نمایشی از اسطوره ریواس و چگونگی ارتباط انسان با طبیعت و ذات آسمانی است، سه شنبه، 8 بهمن ماه، در دو نوبت 18 و 20 در تالار حافظ قالب در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.




به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، "هوموریباس"، کار یاسر خاسب، که بر اساس تکنیک های حرکت، مایم بدوی، فیزیکال تئاتر و انرژی شکل گرفته، اتفاق هایی بر اساس کنش‌های میان نیروهای درون و بیرون و تلاش برای از بین بردن و رهایی از این نیروهاست.

به گفته یاسر خاسب، کشف و شناخت رابطه‌ها در میان لایه‌های جهان هستی، که بر اساس مبحث انرژی و تبادل آن با انس و جن و موجودات زنده و مرده در عالم خداوند، از جمله ویژگی های تکنیکی این نمایش است که فضایی خاص و در لحظه ایجاد می کند.

این نمایش کاری از گروه تئاتر "بدن دیوانه" است که با هدف کشف دنیای گمشده روح، ذهن و جسم انسان از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته اجراهای متعددی در جشنواره های مختلف بین‌المللی تئاتر در کشورهای ایتالیا، لهستان، ارمنستان، مجارستان، دانمارک، ژاپن، هند، تایوان، تایلند، برزیل و عراق داشته است.

در این نمایش آرینه سوکیاسیان از ارمنستان، رومنا روحان از سوئد، مهدی ساکی، یاسر خاسب، مسعود نوری، امیر امیری، علیرضا شریفی و محمدرضا شریفی بازی می کنند.

فدراسیون هنرهای رزمی و مجموعه فرهنگی و ورزشی "هنگام" از جمله حامیان مالی این پروژه نمایشی اند.

دیگر عوامل اجرایی این اثر نمایشی عبارت اند از: طراحان صحنه: امیرحسین دوانی و یاسر خاسب، آهنگسازان: بامداد افشار و آرش والی نژاد، دراماتورژ: رضا ثروتی، طراح نور: رضا حیدری، گروه کارگردانی: کیان اسماعیلی، کیا ثلاثی و نثار محمدی، طراح لباس: سهیلا باجلان، طراح پوستر: یحیی پاکدل و عکاس: آوا کیایی.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا 12 بهمن ماه به دبیری قادر آشنا برگزار می شود.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
”قطب الدین صادقی”: کار ”استانیفسکی” روی ناخوادگاه مخاطب تاثیر می‌گذارد.


دکتر قطب الدین صادقی، کارگردان و مدرس تئا‌تر، معتقد است که کار ولادمیر استانیفسکی و گروه تئا‌تر "گارجنیدزه"یک فضای عاطفی به وجود می‌آورد و روی ناخودآگاه مخاطب اثر می‌گذارد.




به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی گروه نمایش "آو"، صادقی، که پنجشنبه، ۳ بهمن ماه، به تماشای نخستین اجرای استانیفسکی در تالار وحدت نشسته بود، از نمایش "پتیان اورارتوریو" به عنوان کاری جذاب و تاثیرگذار نام برد و گفت: گروه استانیفسکی یک گروه تئا‌تر تجربی است که به عقیده من در ادامه تجربیات یرژی گروتفسکی قرار دارد.


وی با تاکید بر اینکه استانیفسکی سبک خاص خودش را دارد و کار او تکرار کار گروتفسکی نیست، افزود: استانیفسکی معتقد است تئا‌تر یونان باستان برآمده از موسیقی و حرکت است و به همین خاطر به دنبال احیای آن فضا در دنیای امروز است.


این کارگردان تئا‌تر اذعان کرد: او بر اساس این تعریف کار خود را انجام می‌دهد و با ترکیب موسیقی، حرکت و داستان، فضای نمایشی را می‌آفریند که مخاطب را درگیر اجرا می‌کند. البته ما در این کار با یک داستان منسجم و نمایشنامه یکدست مواجه نیستیم و در واقع بیشتر شاهد تکه‌ها یا بخش‌هایی از یک داستانیم.


به گفته دکتر صادقی، در کار استانیفسکی با تکه‌هایی از سخنان و نقل قول‌ها از تاریخ و اسطوره مواجه‌ایم که بیشتر دستمایه‌ای است تا او از طریق آن نمایشی را بیافریند که با نا‌خودآگاه قومی ما ارتباط برقرار کند.


صادقی با بیان اینکه نمایش "پتیان اورارتوریو" بیشتر با بخش تاریک ذهن، تخیلات و هیجان‌های ذهنی ما سر و کار دارد، خاطرنشان کرد: به نظر من آنچه استانیفسکی می‌آفریند، یک فضای عاطفی غیرواقعی و بسیار تاثیرگذار است. این فضا هم بر عواطف و احساسات شما از طریق موسیقی اثر می‌گذارد و هم از طریق حرکت.در کل به نظر من این کار یک کار تجربی بسیار خوب است.


ولادمیر استانیفسکی و گروهش به دعوت گروه نمایش "آو" به سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آمده اند. نمایش "پتیان اورارتوریو" جمعه و شنبه 4 و 5 بهمن، در دو نوبت 18 و 20:30 در تالار وحدت به صحنه می رود.


استانیفسکی در مدت حضورش در ایران یکشنبه، 6 بهمن ماه، کارگاه "موسیقی پنهان بدن" را در تالار وحدت برگزار می‌کند و پس از آن در 7 بهمن ماه در سمینار "تئاتر استانیفسکی"، که در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.


سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا 12 بهمن ماه به دبیری قادر آشنا برگزار می شود.
 

sanijoon

کاربر فعال تالار مقالات ,
کاربر ممتاز
نمایش"Pythian Oratorio " به کارگردانی "ولادیمیر استانیفسکی

نمایش"Pythian Oratorio " به کارگردانی "ولادیمیر استانیفسکی

به گزارش تئاتر نیوز این نمایش را مجموعه ای از فرامین خدایان معبد دلفی تشکیل داده که به صورت تابلوهای نمایشی تصویر می شود،در بین این تابلوها مرزی نمی توان یافت،زیرا تصاویر پیوسته و مداوم به تصویر دیگری راه می یابد،تصویری که بدیع،نیرومند و جاندار است و از همان ابتدا به کمک موسیقی،چشم را از بیننده می دزدد و وارد دنیای خویش می کند،موسیقی به عنوان رنگ آمیزی عمل می کند،مکمل حرکات بازیگران است و آنها را در انجام کنش نمایشی یاری می کند،گاه به عنوان راهنما عمل کرده و مسیر تازه ای می گشاید و گاه کنش ساز است و بازیگر را همراهی می کند،نوازنده فقط کارش نواختن نیست،او در کنار بازیگر است و در جمعی از تصاویر،آنان را گرد هم فرا می خواند و برای ستیز با نیروی مقابل آماده می کند.




میزانسن و نحوه قرارگیری بازیگران در حین ایستایی،پویاست،راه رفتن روی صجنه به نرمی انجام می شود، بازیگران با شناخت صحیح از توانایی های بدنی و آوازی خود ترکیب بندی منسجمی را می آفرینند، هنگامی که در گوشه ای از صحنه ایستاده اند نیرویی را خلق می کنند و با حرکات نرم و دوار،انرژی را در صحنه به حرکت وامی دارند،ارتباط بین آنها در میزانسن های دونفره و گروهی به خوبی انجام شده است و بدون آنکه تماس بدنی با هم داشته باشند،سازنده کنش نمایشی هستند،تصویرسازی با اختصار انجام شده است،هر تصویر وظیفه دارد ارتباط خود را با تصویر بعدی حفظ کند،قرارگیری آنها در کنار هم تعلیق ساز است چون هر تصویر به تصاویرماقبل و بعد خودش وابسته بوده و مخاطب را در انتظار تصاویر نگه می دارد،استفاده از موسیقی آوایی،بُعد جدیدی به تصاویر اضافه کرده و باعث ایجاد تنش در کنش نمایشی و تسریع حرکت در بین تصاویر شده است،موسیقی آوایی کاربرد متوعی دارد،در پاره ای از نمایش نقش نیایش را ایفا کرده و فضا را سنگین می کند،گاهی اوقات به عنوان ندای درونی بازیگران عمل کرده و راه گشای کنش های جدیدی می شود و گاهی نقش هشداری خطرناک را دارد،یکی از نقاط قوت نمایش، تولید انواع مختلف موسیقی آوایی ست که در گستره های صوتی متنوعی شنیده می شود.


همان طور که اشاره شد نظام جدایی ناپذیر تصاویر به همراه موسیقی ترکیب بندی های پرجنب و جوشی را خلق می کند،نمایش ریتم تندی دارد و تا انتها آن را حفظ می کند،اما شنیده شدن اطلاعات به زبان فارسی،در لحظاتی از نمایش ریتم صحنه را گرفته و باعث خارج شدن موسیقی آوایی از ساختار منسجم خود می شود،ترجمه لفظی لغات و خواندن مونولوگ های طولانی به عنوان ((مکث)) عمل کرده و از یکپارچگی با دیگر نظام آوایی جلوگیری می کند،ولی قدرت اجرای کنش نمایشی تا اندازه ای بالاست که ساختار جزء را در خود حل می نماید.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]افتتاح رادیو تئاتر فجر ۳۲[/h]




سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در حالی هفته پایانی خود را پشت سر می‌گذارد که عصر شنبه بخش رادیو تئاتر آن افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه هفتمین دوره رادیو تئاتر با سخنرانی ایوب آقاخانی، مدیر این بخش همراه بود و در پایان هم 2نمایش «جریان زیر آب» به کارگردانی محسن بهرامی و «دیوار» به کارگردانی آرمان غفاریان اجرا شد. فرهاد آئیش، جواد پیشگر، محسن بهرامی و مهدی نمینی‌مقدم از هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

بازدید از موزه صلح

یکی از حاشیه‌های سی و دومین جشنواره تئاتر فجر بازدید بازیگران کانادایی نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» از موزه صلح تهران بود. این نمایش ضد‌جنگ براساس رمان حبیب احمدزاده است که شاهین صیادی آن را کارگردانی کرده و از کشور کانادا در بخش بین‌الملل این جشنواره حضور دارد. نمایش 60دقیقه‌ای شطرنج با ماشین قیامت داستان 3روز محاصره و تصرف شهر آبادان توسط ارتش بعث عراق و نوجوانی را روایت می‌کند که مجبور می‌شود رانندگی خودروی حمل غذا را به‌عهده بگیرد.
اختتامیه متفاوت
مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در شرایطی برگزار می‌شود که شاید برای نخستین بار در سال‌های اخیر غیراز سخنرانی وزیر ارشاد، هیچ سخنرانی دیگری پیش‌بینی نشده است. ضمن اینکه گزارش‌های مسئولان بخش‌های مختلف هم در قالب تصویر ارائه می‌شود. از آنجا که امسال 2مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و اختتامیه جشنواره تئاتر فجر با اختلاف یک روز در تالار وحدت برگزار می‌شود، طراحی صحنه هر دو مراسم را سیامک احصایی برعهده گرفته است و احتمال دارد دکور این دو مراسم بسیار شبیه هم باشند.
سیزده سیزده تبصره هشت
نمایش «سیزده سیزده تبصره هشت» همایون غنی‌زاده هشتم بهمن‌ماه در جشنواره تئا‌تر فجر به صحنه می‌رود. این نمایش محصول شرکت رام استونی است که در بخش مسابقه تئا‌تر ملل اجرا می‌شود. غنی‌زاده متن نمایش را براساس نمایشنامه «چهارضلعی» ساموئل بکت نوشته است. کولی رینوماگی، الینا رینولد (برنده بهترین بازیگر زن از جشنواره سی‌ام تئا‌تر فجر)، رایوو تام، مارگوس پرانگل و ایگون نو‌تر در این نمایش 60دقیقه‌ای بازی می‌کنند. سیزده سیزده تبصره هشت، بهمن ماه در 2نوبت 17 و 20 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.
هنر ایرانی در لهستان
داور سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بازیگر گروه تئاتر گارجنیدزه از تمایل خود برای برگزاری جشنواره هنر ایرانی در لهستان در سال2015 خبر داد. ماریوس گولاژ، بازیگر اصلی نمایش «پتیان اورارتوریو» با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز «گیلگمش» در لهستان گفت: پس از اجرای این نمایش، ما تصمیم گرفتیم در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنیم و نمایش‌ پتیان اورارتوریو را به سرپرستی ولادیمیر استانیفسکی در تهران اجرا کنیم. ما برای حضور در تهران چند تغییر در متن و اجرای کار انجام دادیم تا بتوانیم آن را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه ببریم. جشنواره هنر ایرانی در گارجنیدزه در کنار هنر نمایش شامل موسیقی، صنایع‌دستی و حتی آشپزی ایرانی هم می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] تجلیل از چهار پیشکسوت در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر
[/h]



همزمان با برگزاری مراسم پایانی سی و دومین جشنواره تئاتر فجر از ناهید مسلمی، انوشیروان ارجمند، نصرت‌الله مسعودی و فردوس کاویانی با اهدای تندیس جشنواره تقدیر شد.

به گزارش فارس، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در مراسم تقدیر از این هنرمندان حضور داشتند.
انوشیروان ارجمند پس از دریافت تندیس خود گفت: بزرگترین تقدیر برای من زمانی است که هنر در دیدگاه عمومی جایگاهی پیدا کند و تفاوتی میان اقشار جامعه برای بهره برداری از تولیدات هنری وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: من تلاش هنرمند برای ارتقای نقطه باور مردم را دوست دارم.
فردوس کاویانی نیز در این مراسم اظهار داشت: تئاتر بزرگترین دانشگاه دنیا برای عموم انسانها است که به پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه می‌اندیشد.
وی حضور خود در تئاتر را مربوط به آغاز ورود تولیدات کارگاهی در بدنه تولید نمایش کشور دانست و تصریح کرد: باید مردم و کلیه مسئولان و دست اندرکاران را به دیدن تئاتر دعوت کنیم زیرا هر کس که با تئاتر در ارتباط باشد در کار خود موفق تر است.
نصرت الله مسعودی هم پس از دریافت تندیس و تقدیرنامه خود گفت: من 28 کار بازیگری و نمایشنامه نویسی در حوزه تئاتر انجام داده ام و اگر با وجود دوری 20 ساله ام از این هنر، تئاتر برایم اهمیتی نداشت اینجا پیش روی شما نبودم.
ناهید مسلمی نیز در این مراسم گفت: اگر بهانه ای برای درک زندگی وجود داشته باشد حتما می‌توان آن را در تئاتر پیدا کرد.
وی سپس با سلام به دوستانش در تئاتر از مسئولان به دلیل تقدیر از او در زمانی که در سلامت کامل و قید حیات است تشکر کرد و شعری از سید علی صالحی با عنوان از بند خواهم رست را برای حضار قرائت کرد.
در ادامه این مراسم برای محمود استاد محمد، سعدی افشار، مرشد ولی الله ترابی، رضا شیخ احمد خمسه و رضا رضامندی از درگشتگان تئاتر در سال جاری با ذکر نام و تشویق حضار تقدیر به عمل آمد و سپس نمایشی با نام روزهای جشنواره با محوریت مرور خاطرات تئاتر و هنرمندان پیشکسوت آن به نویسندگی محمد رحمانیان و بازیگری سها صفاجو و پرتو بهمنیان با آهنگسازی و اجرای زنده اشکان خطیبی اجرا شد.
سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 26 دی تا 12 بهمن در تهران و پنج استان کشور برگزار شد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تئاتر فجر سی‌و‌دوم به پرده آخر رسید [/h]



سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شب‌گذشته در مراسمی با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی در تالار وحدت به پایان رسید و وزیر ارشاد که در مدت بیش از ۲هفته برگزاری مهم‌ترین رویداد هنرهای نمایشی ایران در هیچ‌کدام از بخش‌های آن حضور نیافته بود، در مراسم اختتامیه حاضر شد و از برگزیدگان تقدیر کرد.


همه دبیران تئاتر فجر
یکی از مهم‌ترین نکته‌های مراسم پایانی جشنواره سی و دوم حضور 15دبیر تئاتر فجر در 3 دهه اخیر بود. طاها عبدخدایی در دوره‌های یک تا 5، علی منتظری، دبیر دوره‌های 6تا 10، حسین جعفری، دبیر دوره 11، حسین فرخی، دبیر دوره‌های 12و 13، محمود عزیزی، دبیر دوره 14، حسین سلیمی دبیر دوره‌های 16و 17، مجید شریف‌خدایی، دبیر دوره‌های 18تا 22، فرهاد مهندس‌پور، دبیر دوره23، حسین مسافرآستانه دبیر دوره‌های 24تا 27، سعید کشن‌فلاح، دبیر دوره‌های 25و 31، مجید سرسنگی، دبیر دوره 27، حسین پارسایی، دبیر دوره 28، محمد حیدری، دبیر دوره 29، رحمت امینی دبیر دوره 30 و قادر آشنا دبیر دوره 32در این مراسم حضور داشتند.

انتشار 2 کتاب تئاتری

کتاب «نقش اول» حاوی آثار برگزیده مسابقه پوستر سی‌و‌دومین جشنواره تئاترفجر در 80صفحه تمام‌رنگی منتشر شد. معرفی هیأت داوران، عکس‌هایی از روند داوری آثار و نمایشگاه پوستر و تصاویر پوسترهای منتخب جشنواره سی‌و‌دوم از بخش‌های این کتاب است. بخش ویژه آن هم به مرور پوسترهای تئاتر مرتضی ممیز با یادداشتی از قباد شیوا اختصاص دارد. کتاب «پرده آخر» حاوی مجموعه آثار برگزیده مسابقه عکس تئاتر سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر هم در 76صفحه و قطع خشتی منتشر شد. در این کتاب پس از معرفی کوتاه داوران، پرونده‌ای ویژه به مرور تاریخچه مسابقات عکاسی تئاتر فجر اختصاص یافته که از سال 69تا 82 و سال 91 را در خود دارد.

گسترش همکاری‌های وزارت ارشاد و شهرداری تهران
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد و محمدهادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران جمعه‌شب در تالار سنگلج به تماشای نمایش «تار شیشه‌ای» نشستند. ایازی پس از تماشای این نمایش از افزایش تعامل میان شهرداری تهران با وزارت ارشاد خبر داد و گفت: در دیدار با آقای جنتی مقرر شد تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و وزارت ارشاد تنظیم شود و بر مبنای آن سطح همکاری‌ها افزایش یابد. پس از راه‌اندازی کاخ جشنواره فیلم، امیدواریم کاخ جشنواره تئاتر هم در آینده در مجموعه پردیس تئاتر تهران مستقر شود و در دهه مبارک فجر تفاهمنامه به امضای شهردار و وزیر ارشاد برسد.

ایازی یک نوید هم به جامعه هنری ایران داد: هم‌اکنون با همکاری بخش خصوصی حدود 12پردیس سینمایی در سطح شهر تهران در حال احداث داریم و سالن‌های مختلف تئاتر هم در حال راه‌اندازی است. غیر از پردیس تئاتر تهران با ظرفیتی حدود 2000صندلی، 32 مرکز تئاتر دیگر در حال ساخت است که یکی در باغ کتاب قرار دارد. مرکز نمایش‌های آیینی در خیابان شریعتی تا چند‌ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که سالن کاملا متفاوتی است و در هیأت مدیره بنیاد تعزیه به همراه آقای مرادخانی تصمیم گرفتیم برای اجرای تعزیه تکیه‌ولایت را تاسیس کنیم.
معرفی نامزدهای بخش بین‌الملل
نامزدهای بخش مسابقه بین‌الملل سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر در رشته‌های مختلف معرفی شدند. نامزدهای برگزیده هیأت داوران بخش بین‌الملل مرکب از سعید کشن‌فلاح، پری صابری، مسعود رایگان، تاتیانا تیخانوت و زولت پوزگای. نامزدها عبارتند از: رشته موسیقی: ولادیمیر استانیفسکی برای نمایش Pythian Oratorio از لهستان، سیاوش لطفی برای نمایش سقراط و نوید گوهری برای نمایش مکبث. رشته طراحی صحنه: الهه مرجوی برای نمایش مکبث، آرش دادگر برای نمایش هملت و سیدمرتضی میرمنتظمی برای نمایش P2 از ایران و ارمنستان. رشته بازیگری زن: نیکل هیسترس برای نمایش خانه برنارد آلبا از آلمان، ستاره پسیانی برای نمایش ننه‌دلاور، نسیم ادبی برای نمایش در شوره‌زار، مه‌لقا باقری برای نمایش هملت و یونی داهر برای نمایش زنان ایبسن از نروژ. رشته بازیگری مرد: فرهاد آییش برای نمایش سقراط، پیام دهکردی و علی سرابی برای نمایش مرد بالشی، آتیلا پسیانی برای نمایش باغبان مرگ و خسرو شهراز برای نمایش هملت. رشته نمایشنامه‌نویسی: حسین کیانی برای نمایشنامه در شوره‌زار، حمیدرضا نعیمی برای نمایشنامه سقراط، محمد چرمشیر برای نمایشنامه باغبان مرگ، عباس جمالی، امین طباطبایی و مجید غلامعلی‌نژاد برای نمایشنامه P2 و شهرام احمدزاده برای نمایشنامه هملت. رشته کارگردانی: محمد یعقوبی و آیدا کیخایی برای نمایش مرد بالشی، ولادیمیر استانیفسکی برای نمایش Pythian Oratorio، آرش دادگر برای نمایش هملت، حسین کیانی برای نمایش در شوره‌زار و حمیدرضا نعیمی برای نمایش سقراط.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز

زنده شدن یاد سریال‌های دهه 60

«قصه ظهر جمعه» در انتظار عنایت تئاترشهر
بانی فیلم آنلاین: نویسنده و کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» با ابراز امیدواری از اینکه این نمایش بتواند در اجراهای سال 93 مجموعه تئاترشهر جای بگیرد عنوان کرد در این نمایش حال و هوای دهه 60 و 70 ایران با نگاهی به سریال های تلویزیونی آن دوران مد نظر قرار گرفته است.


محمد مساوات نویسنده و کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» درباره تلاش برای اجرای عمومی این نمایش بعد از حضور در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به مهر گفت: متاسفانه هنوز زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی مشخص نیست البته ما درخواستمان را برای اجرای این نمایش در تئاترشهر ارائه داده ایم اما تضمینی وجود ندارد که به این کار علی رغم تقدیر در جشنواره تئاتر فجر اجرای عمومی بدهند.
مساوات با اشاره به نمایش‌های متعددی که از این گروه در جشنواره های مختلف شرکت کرده اما پشت درهای بسته اجرای عمومی مانده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه ما مدام بچه هایی به دنیا می آوریم اما نمی توانیم بزرگشان کنیم و معمولا سرنوشت نمایش هایی را که تمرین کرده و در جشنواره های مختلف به صحنه می بریم نامعلوم است، اما تصور ما این است که باید مدام کار کنیم و در تئاتر حضور داشته باشیم. شاید این هم از شوربختی ماست که کاری جز تئاتر کار کردن نمی دانیم در حال حاضر به سمت پایانی تاریک گام بر می داریم و امیدوارم که در انتها به نقطه روشنی دست یابیم.
کارگردان «بازیخانه قیاس الدین مع الفارق» ادامه داد: نمایش «ارتش میرزا ملکم خان بلوکی» علی رغم اینکه برگزیده بهترین نمایشنامه در سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شد و بعد از آن نیز اجرای موفقی در جشنواره تئاتر آیینی سنتی داشت هنوز نتوانسته اجرای عموم بگیرد. همچنین نمایش «بیضایی» نیز که در جشنواره سوره ماه به صحنه رفت هنوز مکانی برای اجرا ندارد اما امیدوارم «قصه ظهر جمعه» به سرنوشت این دو دچار نشود.
این کارگردان درباره مراحل آماده سازی این اثر نمایشی گفت: روند نگارش نمایشنامه 8 ماه به طول انجامید و ما برای آماده سازی آن سه ماه روزی 5 ساعت تمرین مداوم داشتیم اما متاسفانه دکور کار که نقش حیاتی هم در اثر دارد دیر آماده شد و بازیگران فقط قبل از اجرا در سالن سایه توانستند در دکور تمرین کنند. معتقدم هر نمایشی مناسب اجرا در سالنی خاص است و مناسب‌ترین مکان برای اجرای این نمایش نیز تئاترشهر است.
وی درباره حال و هوای این نمایش که یادآور فضای دهه 60 و اوایل 70 در ایران است و سریال‌های تلویزیونی آن سالها را به یاد می آورد، توضیح داد: به این دلیل این اثر را نوشته و کارگردانی کردم تا کمی از نمایش های روشنفکری فاصله بگیرم. دوست داشتم کاری انجام دهم که بتواند مخاطبان عام تر را هم به خود جذب کند. چون تئاتر و رسانه یعنی ارتباط. این نمایش مثل پخش یک سریال دیروزی است که به اتفاقات امروز هم مرتبط است.
مساوات در پایان متذکر شد: در عین اینکه نگاهم به این نمایش نگاه سریالی بود، با نگاه عمیق تری نسبت به یک سریال به آن نگاه کردم. سادگی‌ای که در این نمایش به مخاطب ارائه می شود عامدانه و آگاهانه بوده است و اگر این کار تماشاگران را یاد سریال های دهه 60 و 70 بیندازد برایم دلپذیر است. تلاش کردم سادگی و خلوصی را در این نمایش به تصویر بکشم که این روزها کمتر در تئاتر ایران شاهدش هستیم.
سوگل سادات خلیق، نیکان سادات راست قلم، سیدعلی مساوات، محمدعلی محمدی، سیامک اخوان، یسنا فلاح،فروغ قجابگلی، مسیح کاظمی، اسماعیل گرجی، تینو صالحی، حسنا فلاح، امیر هوشمند و مهرنوش ستاری بازیگران نمایش «قصه ظهر جمعه» هستند که در سی و دومین جشنواره بین الملل فیلم فجر در دو بخش نمایشنامه نویسی و کارگردانی تازه های تئاتر ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین سعید حسنلو طراح صحنه، سمانه احمدی مطلق طراح لباس و حامد حبیب‌زاده آهنگسازی این نمایش را برعهده دارند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] جشنواره‌ تئاتر تجربه کلید خورد
[/h]



در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره تئاتر «تجربه» فرهاد ناظرزاده کرمانی ضمن نواختن زنگ افتتاح این رویداد دانشجویی با اشاره به اینکه بدون تجربه، نه می‌توان پژوهش کرد و نه آفرینش عنوان کرد برای دستیابی پژوهش و آفرینش باید دست به تجربه زد.


به گزارش مهر، زنگ افتتاحیه‌ پانزدهمین جشنواره‌ تئاتر تجربه بعد از ظهر شنبه 3 اسفند ماه در تالار صمیمی‌مفخم پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، توسط پروفسور فرهاد ناظرزاده‌‌کرمانی محقق و استاد پیشکسوت هنر تئاتر نواخته شد.
وی در این مراسم با برشمردن کارویژه‌های یک دانشگاه معتبر عنوان کرد: هر دانشگاهی، شش کارویژه‌ اصلی دارد؛ کارویژه‌های آموزشی، پژوهشی، پرورشی، نمایشی، همایشی و آفرینشی.
هر چه دانشگاه‌ در این زمینه‌ها پیشرفت و توسعه داشته باشد، بر ارزش و اعتبار خود افزوده است. از این رو اعتبار یک دانشگاه به سنگ و آجرش نیست بلکه وابسته به پیشرو بودنش در این شش کارویژه‌هایی است که برشمردم.
این محقق و پژوهشگر افزود: اما عمل تجربه، در دو کارویژه‌ پژوهش و آفرینش، جایگاه قابل بحثی دارند. بدون تجربه، نه می‌توان پژوهش کرد و نه آفرینش. ضمن اینکه خود تجربه نیز شکلی از پژوهش است. پس برای اینکه به پژوهش و آفرینش دست پیدا کنیم باید دست به تجربه زد.
وی با بیان اینکه تجربه، حرکت کور نیست تصریح کرد: تجربه، راه رفتن در تاریکی نیست. هر حرکت و هر حرفی،‌ تجربه نیست. تئاتر تجربه نیز تئاتر باری به هر جهت نیست. در تجربه، با اندیشه‌‌ مشخصی، یک متغیر به آزمون گذاشته می‌شود.
ناظرزاده در ادامه گفت: کسانی که تجربه می‌کنند عناصر ثابت را در مقابل عناصر متغیر خود به آزمون می‌گذارند و کسانی در تجربه‌های خود به هدف و نتیجه می‌رسند که حتما پیش فرض داشته باشند و بدانند که می‌خواهند از کجا به کجا برسند.

پس دوباره تاکید می‌کنم که تجربه حرکت کور و راه رفتن در تاریکی نیست. بنابراین امیدوارم «تئاتر تجربه» در این مسیر حرکت کند و در حرکت خود موفق و پایدار باشد.
وی سپس با نواختن زنگ افتتاحیه‌ پانزد‌همین جشنواره‌ تئاتر تجربه، به طور رسمی این رویداد دانشجویی را آغاز کرد و با دانشجویان و دیگر اساتید، به تماشای اولین نمایش از این جشنواره نشست.
ناصر آقایی، سعیدی اسدی، هما جدیکار، پیام فروتن، مهدی سلطانی، فریدون علیاری، محمودرضا رحیمی، اصغر دشتی، نگار جواهریان و رحمت امینی از جمله اساتید و هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه به دبیری رحمت امینی، از سوم تا دهم اسفندماه در سالن‌ انتظامی خانه هنرمندان، تماشاخانه‌های صمیمی مفخم و سمندریان دانشگاه تهران و نیز سالن کوچک تالار مولوی با مشارکت حوزه هنری برگزار می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
«کلوچه دارچین» به روی صحنه رفت




با حضور داوود کیانیان و حسن دادشکر



نمایش «کلوچه دارچینی» تازه ترین نمایش گروه تئاتر مستقل شب گذشته با حضور جمعی از شناخته شده ترین هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون که تجربه سال ها فعالیت در زمینه برنامه سازی، نمایش و فیلم را برای کودکان و نوجوانان در پرونده کاری دارند روی صحنه رفت.







به گزارش هنرنیوز؛ در این روز داوود کیانیان نویسنده و مدرس تئاتر، حسن دادشکر کارگردان و بازیگر تئاتر ، عادل بزدوده کارگردان و طراح تئاتر، غلامرضا رمضانی کارگردان سینما، فروزان زاهدبیگی کارگردان و تهیه کننده تلویزیون، آرش نوذری بازیگر سینما و تئاتر، ناصرآویژه بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون و تعدادی از نمایندگان موسسات تجاری، مدیران مرکز تولیدتئاتر کانون در کنار جمعی از تماشاگران مشتاق ، نمایش "کلوچه دارچینی" را دیدند.
در انتهای نمایش متخصصان هنرهای نمایشی و سینمای کودک و نوجوان طی گفت و گوهای انفرادی نظرات خود درباره این نمایش را بیان کردند.
غلامرضا رمضانی درباره کلوچه دارچینی گفت: این نمایش می تواند یکی از موفق ترین نمایش های کودکی باشد که تا کنون روی صحنه رفته است. انرژی خارق العاده ای که بازیگران این نمایش به خصوص مریم کاظمی و حسین محب اهری می گذارند قابل ستایش است.
وی با اشاره به طراحی صحنه و میزانسن های آن تاکید کرد: به نظر من این نمایش باید در سالن بزرگتری اجرا شود تا خودش را بیشتر به مخاطب نشان بدهد.
زاهد بیگی نیز با اشاره به داستانک هایی که پیکره داستان اصلی را می سازند تصریح کرد: معرفی شخصیت ها و مطرح کردن داستانک های متعدد در یک اثر نمایشی برای کودکان از ویژگی های این نمایشنامه است که باید با توجه به گروه سنی مخاطبان تعریف شود.
حسن دادشکر نیز نخستین اجرای این نمایش را قابل توجه و موفق ارزیابی کرده و نکاتی را درباره حضور بازیگران زنده و بازی عروسک ها در تئاتر کودک ، انواع درگیری های دراماتیک دریک نمایش ویژه کودکان و نقش ریتم و موسیقی در خلق این لحظات یادآور شد.
ناصر آویژه نیز پس از اجرای این نمایش تاکید کرد: جدی بودن هنر تئاتر برای مریم کاظمی در تمامی آثارش دیده می شود. او که از تئاتر حرفه ای بزرگسال کارش را آغاز کرده و چندسالی است که به تئاتر کودک آمده ، همین نگاه جدی را در تئاتر کودک و نوجوان دارد که باعث شده نمایش هایی موفق و متفاوت روی صحنه ببرد. تماشاگر حتی تماشاگر کودک و نوجوان این تفاوت را می فهمد و از اینکه یک کار درست می بیند لذت می برد.
داوود کیانیان نیز در پایان این اجرا ، کلوچه دارچینی را نمایشی موفق ارزیابی کرد که مخاطبان آن را دوست دارند. وی رویکرد متفاوت کاظمی در نمایش های مختلف اش را یکی از نکات قابل توجه در کارهایی که برای کودک و نوجوان تولید کرده است عنوان کرد.
این نمایش شاد و موزیکال که با کارگردانی مریم کاظمی اجرای خود را در تالار بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آغاز کرد با بازی حسین محب اهری ، جواد زیتونی ، مریم کاظمی، آنا نمکچیان، سعید عابدی ، مهراد زمانی ، مریم الهامیان، حسام کلانتری ، حسین صفا،شیما میرمحمدی، عماد سالکی، پریسا فلاح زاده، حمید فتوحی و احمد دهقان روی صحنه می رود.
طراحی صحنه این نمایش را رضا مهدیزاده ، موسیقی را فرید نوایی ، طراحی و ساخت عروسک را سهیلا باجلان، طراحی گریم و کلاه گیس را افسانه قلی زاده ، طراحی لباس را زهرا بداغ آبادی و طراحی پوستر و بروشور را پریسا فلاح زاده و عماد سالکی و عکس را سیامک زمردی مطلق برعهده دارند.
این نمایش زنده - عروسکی ماجرای یک کلوچه دارچینی تازه پخته شده را در یک آشپزخانه به نمایش می گذارد. کلوچه دارچینی طی ماجراهایی بسیار هیجان انگیز با ساکنان آشپزخانه آشنا می شود و ...
نمایش "کلوچه دارچینی" ساعت ۱۸ هرروز غیر از شنبه ها در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله اجرا می شود. علاقه مندان به دیدن این نمایش ۷۰ دقیقه ای می توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۳۵۷۴۰۸۵۹۷ نسبت به رزرو و پیشخرید بلیط اقدام کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] چی شد که من مار خوردم در تالار مشایخی
[/h]



نمایش "چی شد که من مار خوردم" به نویسندگی و کارگردانی گلبرگ ابوترابیان در تالار استاد مشایخی به صحنه رفت.


به گزارش ایرنا، در خلاصه این نمایش آمده است: اگر بفهمی که تو هم یک جایی در زندگی مار خورده ای چه می‌کنی؟ این نمایش عاطفه های دست خورده، اما خنده آور مردی است که زمان و موقعیت ساخته شده زندگی، او را وا می‌دارد مار بخورد، شاید افعی شود.
امیر کربلایی زاده تنها بازیگر این نمایش است. همچنین هومن سلیمی وحید (مدیر تولید)، گلبرگ ابوترابیان (طراح صحنه و لباس)، محمد وفایی (طراح پوستر و عکاس)، ارشام مودبیان (انتخاب ضبط موسیقی)، شایان خلیلی، محمد تنابنده (دستیاران)، ملیکا صفاوردی (منشی صحنه)، شهرزاد مشکوری و مینو آذرمگین (مدیران صحنه)، احسان سنی (مدیر هماهنگی)، محمد وفایی (مدیر روابط عمومی) دیگر عوامل این نمایش اند.

نمایش "چی شد که من مار خوردم" به کارگردانی گلبرگ ابوترابیان تا 28 اسفندماه هر روز ساعت 19 به مدت 70 دقیقه در تالار استاد مشایخی اجرا می‌شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]˝مجردها˝ به سایه رسیدند[/h]
نمایش کمدی ˝ مجردها ˝ به کارگردانی پوران مرادی مزرعه نو در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۲ اسفند ساعت 11:04

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین ، نمایش کمدی " مجردها " نوشته دیوید فوئنکینو و به کارگردانی پوران مرادی مزرعه نو از 15 اسفند در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
"دوید فوئنكینو"، رمان نویس معاصر فرانسوی است كه این تنها نمایشنامه او به شمار می رود که با ترجمه ساناز فلاح پور به فارسی برگردانده شده است. فوئنكینو در سال 2011 به عنوان یكی از پنج نویسنده مطرح فرانسه معرفی شده است و تاكنون برنده شش جایزه ادبی از جمله جایزه فرانسوا موریاك بوده است.
داستان درباره سیلوی و میشل است که شخصیت‌های نمایشنامه مجردها در یك بنگاه همسریابی رو به انحطاط كار می كنند. آنها آنقدر از احساسات خود برای زندگی دیگران صرف كرده اند كه خود را به فراموشی سپرده اند. همدیگر را نگاه می كنند، جست و جو می كنند و زمان كش می آید. میشل و سیلوی به محض اینكه می خواهند ارتباط بگیرند، دچار افراط و همه چیز متزلزل می شود.
امیر کربلایی زاده ، فاطمه امینی بازیگران " مجردها" هستند که از ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ فروردین 93در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
یادآور می‌شود، این نمایش پیش از این برنده جایزه بازیگری مرد ، بازیگری زن ، موسیقی از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شده است.





 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
همزمان با روز درختکاری؛[h=1]افتتاح پنجمین جشنواره تئاتر امید با کاشت یک نهال[/h]
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر امید با کاشت نهالی به نام ˝امید˝ به دست یکی از هنرمندان برجسته تئا‌تر کار خود را آغاز می‌کند.
۱۳۹۲ يکشنبه ۱۱ اسفند ساعت 14:45

به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی از جشنواره سراسری امید، آیین گشایش پنجمین دوره جشنواره امید با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و کاشت نهالی به نام "امید" به دست یکی از هنرمندان برجسته تئا‌تر صبح روز پنجشنبه ۱۵ اسفندماه جاری همزمان با روز درختکاری با شعار "با امید به هوای پاک" برگزار می‌شود.
مراسم کاشت نهال پنجمین جشنواره امید ساعت ۱۱ صبح با حضور شرکت‌کنندگان پنجمین دوره جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و صاحبنام عرصه تئا‌تر و سینما، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولین عرصه تئا‌تر برگزار گشته و به بازدید از مرکز نمایش‌های آیینی نیز پرداخته خواهد شد.
مرکز نمایش‌های آیینی در خیابان شریعتی، بالا‌تر از ملک، جنب آتش نشانی واقع است.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اولین جشنواره خصوصی تئاتر افتتاح شد

کاشت نهال امید زیر سایه «آلودگی هوا»






شرق: سرانجام تنها جشنواره کاملا خصوصی تئاتر، درهای مجموعه آیینی و سنتی تهران را با نهال امید که رضا کیانیان در ورودی آن کاشت باز کرد. مجموعه‌ای که ظرفیت تازه‌ای برای تئاتر در منطقه شمال‌شرقی و مرکز پایتخت خواهد بود. اما موضوع کاشت درخت در این مجموعه یکی از مراسم جانبی افتتاحیه چهارمین دوره جشنواره سراسری تئاتر خصوصی امید بود که در روز 15اسفند رسما آغاز به کار کرد. این جشنواره تنها جشنواره خصوصی تئاتر است که با سرمایه و حمایت پیام دهکردی بازیگر و مدرس تئاتر برای معرفی استعدادهای تئاتر بنیان ‌گذاشته شده و این دوره افسانه ماهیان به‌عنوان دبیر آن را برگزار می‌کند. در مراسم افتتاحیه جشنواره امید که همزمان با روز درختکاری برگزار شد هنرمندانی چون بهمن فرمان‌آرا، رضا کیانیان، امین تارخ، ناهید مسلمی، امیر اسمی، کوروش سلیمانی، محمد ساربان، شهرام کرمی، حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی، محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر، فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری شورای شهر، خلیل راحتی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران حضور داشتند. کاشت نهال «نهال امید» به دست رضا کیانیان با همراهی امین تارخ مهم‌ترین بخش این افتتاحیه بود. امین تارخ بعد از کاشت درخت متن پلاک آن را که شعری با مطلع «تو‌ای سبزینه بامداد صادق/ زاده شو دیگر بار» را خواند. رضا کیانیان هم با اشاره به لوگوی جشنواره امید که طرح یک نهال کوچک است، گفت: این لوگو، بسیار مناسب است. جشنواره امید از ابتدا تاکنون به همت شخص پیام دهکردی برگزار شده است. مثل یک بوته کوچک از آن نگهداری کرده و دانشجویان تئاتری هم کمکش کردند. همه اعضا روحشان در این طرح نهفته است. در واقع این لوگو روحی از تئاتر ایران را در بردارد. امیدوارم این جشنواره خصوصی که پیام دهکردی آن را راه‌اندازی کرده سالیان سال عمر کند و به یکی از افتخارات هنری کشور ما تبدیل شود.کیانیان گشایش جشنواره امید با شعار «با امید به هوای پاک» را اتفاق مبارکی دانست و اظهار کرد: وقتی بوی بهار می‌رسد ما از جهنم زمستان فرار می‌کنیم چرا که زمستان تهران همچون جهنم است. با وارونگی هوا، اتفاقی که می‌افتد مرگ همه ماست. ما هم کسانی هستیم که فعلا جان سالم به در برده‌ایم و آمده‌ایم تا این جشنواره را ببینیم. امیدوارم در سال‌های آتی نیز زنده بمانیم تا در این جشنواره حضور داشته باشیم. البته دولت جدید هماهنگی‌هایی برای مبارزه با آلودگی هوا انجام داده است، شهرداری تهران هم همین‌طور. من از آقای روحانی و آقای قالیباف خواهش می‌کنم تا اقدامات خود در این راستا را رسانه‌ای کرده و به گوش همه برسانند چراکه بسیاری از شهروندان از این اتفاقات اطلاعی ندارند.»کیانیان همچنین خطاب به اعضای شورای شهر گفت: «اکنون که چشمم به اعضای محترم شورای شهر افتاد این را بگویم، چرا دیر می‌آیید؟ چرا سر ساعت نمی‌آیید؟ البته می‌دانم. اکنون در کشور ما هرکسی دیر بیاید آدم مهمی است اما شما با دیرآمدن این کار را انجام ندهید بلکه با زودآمدن و احترامی که به دیگران می‌گذارید این مهم‌بودن را ثابت کنید. تئاتری‌ها همیشه سروقت‌ترین آدم‌های روی زمین هستند چون برای تئاترشان بلیت فروخته‌اند و تماشاگر سر ساعت در سالن حضور می‌یابد و ما نمی‌توانیم به‌واسطه اینکه آدم مهمی هستیم، اجرا را دیرتر شروع کنیم.»او با اشاره به ساخت مرکز تئاتر آیینی سنتی تهران اظهار امیدواری کرد که روزی در این صحنه بازی کند و افزود: «امین تارخ به من می‌گوید من نمی‌دانم در این مملکت چه خبر است؟ از طرفی تئاتر حرام است و از طرف دیگر این سالن‌ها را برای ما می‌سازند. این مرکز فرهنگی جزو ساختمان‌های شاخص تئاتری محسوب خواهد شد به‌گونه‌ای که توریست‌ها از این سالن هم بازدید نمایند. جای خوشحالی است که مراسم جشنواره امید با این امید آغاز می‌شود که این مجموعه تئاتری تا آینده‌ای نزدیک تمام شود.» کیانیان البته بار دیگر اظهار امیدواری کرد که بتواند در نمایش «مردی برای تمام فصول» بهمن فرمان‌آرا بازی کند.









.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
باران کوثری و علی سرابی در فرهنگسرای ارسباران[h=1]نمایشنامه‌خوانی ˝یک دقیقه سکوت˝[/h]


نمایشنامه‌خوانی ˝یک دقیقه سکوت˝ با کارگردانی آیدا کیخایی و نقش‌خوانی باران کوثری و علی سرابی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۹ اسفند ساعت 13:41

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ نمایشنامه "یک دقیقه سکوت از نوشته‌های محمد یعقوبی با کارگردانی آیدا کیخایی ساعت 17/30 روز 24 اسفندماه جاری در فرهنگسرای ارسباران خوانده می‌شود.
تمام عواید حاصل از نمایشنامه‌خوانی "یک دقیقه سکوت" کاری از گروه تئاتر این روزها، به موسسه خیریه "یاوری سبز" اهدا می‌شود.
فهیمه امن‌زاده، آریا توسلی،‌ معصومه رحمانی، علی سرابی، تینو صالحی، باران کوثری و نوید محمدزاده نقش‌خوان‌های "یک دقیقه سکوت" هستند.
همچنین محمد قدس بعنوان مدیر تهیه و تولید، رها جهانشاهی دستیار کارگردان، سامان پورسلیمانی مدیر صحنه و نوشین جعفری بعنوان عکاس و مشاور رسانه‌ای با آیدا کیخایی در این نمایشنامه‌خوانی همکاری می‌کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]چهره‌های تئاتری در ˝تانگوی تخم مرغ داغ˝[/h]


فردوس کاویانی، قاسم زارع، لیلا برخورداری و جمعی دیگر از اهالی تئاتر در ˝تانگوی تخم مرغ داغ˝ نوشته اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان اردیبهشت ‌ماه 93 در تالار وحدت نقش آفرینی می‌کنند.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۹ اسفند ساعت 14:19

به گزارش هنرآنلاین از روابط عمومی نمایش، "تانگوی تخم‌مرغ داغ" داستان فروریختن پدرسالاری و شکوفایی فرزندان و جوانان است؛ امید به پاکی و صداقت جوانان و آینده‌ای روشن که در پناه حرکت آن ها به وجود آمده است.
هادی مرزبان درباره دلیل اجرای این نمایش گفت: "تانگوی تخم‌مرغ داغ" تنها نمایشنامه‌ای از اکبر رادی است که تاکنون به صحنه نبرده‌ام. ضمناً این نمایش سیزدهمین اثر زنده یاد رادی است که در تدارک اجرای آن هستیم.
فردوس کاویانی، قاسم زارع، لیلا برخورداری، پریسا مقتدی، مهدی عبادتی، اکرم حاج‌حسینی و سهیل دیوسالار برخی از بازیگران نمایش "تانگوی تخم‌مرغ داغ" اند که اردیبهشت‌ماه روی صحنه تالار وحدت حضور خواهند داشت. اسامی سایر بازیگران نیز به زودی و در خبرهای آینده نمایش اعلام می‌شود.
در این نمایش 100 دقیقه ای، وحید لاری به عنوان طراح دکور، جهانسوز فولادی به عنوان آهنگساز،‌ ماریا حاجیها چهره‌پرداز و شبنم روزبهانی به عنوان طراح لباس با گروه همکاری می‌کنند.
گفتنی است، هادی مرزبان تاکنون نمایش هایی چون"طالب"، "فریاد"‌، "پلکان"‌، "شاهزاده و گدا"، "آهسته با گل سرخ"، "هملت با سالاد فصل"، "تنبورنواز"، "آمیزقلمدون"‌، "شب روی سنگفرش خیس"، "سیمرغ"‌، "میرعشق"، "باغ شبنمای ما"، ‌"خاطرات هنرپیشه نقش دوم"،‌ "ملودی شهر بارانی"، "پایین گذر سقاخانه"‌، ‌"نوبت دیوانگی"، "لبخند باشکوه آقای گیل"، "خانمچه و مهتابی"‌، ‌"مومیا"‌ و .... را به صحنه آورده است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عیدی یک گروه تئاتر در اهواز به مردم[/h]


گروه تئاتر آیین مردم با تخفیف 50 درصدی برای نمایش ˝خورشید در جنگل بامبولا˝ به مردم اهواز عیدانه می‌دهد.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۹ اسفند ساعت 12:42

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین،گروه تئاتر "آیین مردم" با ارائه تخفیف 50 درصدی ویژه مدارس، مهدکودک ها و ارگان های دولتی برای نمایش "خورشید در جنگل بامبولا" عیدی می‌دهد و همچنین خانواده ها می‌توانند با تهیه چهار بلیت یک بلیت رایگان نیز به عنوان جایزه دریافت کنند.
نمایش "خورشید در جنگل بامبولا" کاری از گروه تئاتر آیین مردم است که با موضوع اتحاد و همدلی و با هدف ارائه مفاهیم آموزشی و تربیتی وبا بهره گیری از وجود هنرمندان با تجربه و توانا در عرصه تئاتر استان تولید شده است.
این نمایش از تاریخ 15 اسفند در تالار آفتاب واقع در اتوبان لشکر اهواز روی صحنه رفته است و تا روز 28 اسفند پذیرای عموم علاقه مندان خواهد بود.
نمایش "خورشید در جنگل بامبولا" در دو سئانس صبح و ظهر ویژه مدارس و مهدکودک ها و عصرها در یک سئانس در ساعت 19 پذیرای بازدید علاقه مندان است.
در این نمایش مهرداد قائدی، فرهاد الهایی، محمد باقرکرم بنا، مهزیار بزرگیان، علی فرخی، مجتبی چرغانی، محمد رادفر، راضیه موسوی، نادیا سعیدی، مینا جلالی، مینا شحیطاوی، سیما کهریزی و فاطمه سواعدی به ایفای نقش می پردازند.
لازم به ذکر است این نمایش به اجرای رایگان برای انجمن های خیریه نیز می پردازد که تا کنون چندین اجرای رایگان برای تعدادی از این موسسات از جمله موسسه خیریه چهارده معصوم اهواز داشته است که طی آن جمعی از کودکان مهدکودک ها و مدارس تحت پوشش این انجمن ها از این نمایش دیدن کردند.
علاقه مندان می توانند برای تهیه و رزرو بلیط این نمایش و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان، مکان و روند اجرای آن با شماره همراه 09376005514 تماس بگیرند.
روزنامه توسعه جنوب، خانه طراحان وب اهواز و سایت خبری خوز نیوز به عنوان حامی از این نمایش حمایت می‌کنند.
 

vinca

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمديد «شكلك» براي اجرا در ايام نوروز

تمديد «شكلك» براي اجرا در ايام نوروز

تمديد «شكلك» براي اجرا در ايام نوروز

«شكلك» نوشته نغمه ثميني و به كارگرداني كيومرث مرادي، با استقبال بيش از 9هزار تماشاگر در 40 اجرا پس از رايزني‌هاي بسيار، براي اجرا در ايام نوروز تمديد شد. اين نمايش از ششم فروردين 93 تا يازدهم فروردين در همان ساعت قبلي روي صحنه مي‌رود. «شكلك» با بازي پانته‌آ بهرام، امير جعفري، ستاره پسياني و نويد محمد‌زاده از هشت بهمن 1392 روي صحنه مي‌رود. از ديگر عوامل شكلك مي‌توان به پيام فروتن (طراح صحنه) آوا سلطاني عرب‌شاهي (طراح لباس) و... اشاره كرد. اين اثر در اجراي قبلي 10 سال پيش مورد استقبال منتقدان نيز قرار گرفته و جايزه بهترين متن نمايشي و بهترين بازيگري زن را براي بازي پانته‌آ بهرام از آن خود كرده است.







.
 

Similar threads

بالا