[اخبار تئاتر] - .ღ. تئاتــر نــیــوز .ღ.

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معرفی نمایش‌های منتخب بخش تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر شهر

معرفی نمایش‌های منتخب بخش تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر شهر

در دومین دوره؛معرفی نمایش‌های منتخب بخش تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر شهر

هیات بازبین بخش های تئاتر خیابانی و تئاتر امروز شهر نمایش های منتخب برای شرکت در دومین جشنواره تئاتر شهر را معرفی کرد
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی «دومین جشنواره تئاتر شهر» حسین عاطفی، شکرخدا گودرزی، زهرا صبری، محمد مهدی خاتمی و آرش دادگر که بازبینی نمایش های متقاضی حضور در بخش تئاتر خیابانی و بخش تئاتر امروز شهر را بر عهده داشتند، با ارزیابی نمایش‌های این دو بخش۱۶ نمایش را برای اجرا در بخش خیابانی و ۵ نمایش را برای حضور در بخش تئاتر امروز شهر معرفی کردند.
طبق اعلام این هیات در بخش خیابانی: نمایش «همسایه‌ها» به کارگردانی فرامرز قلیچ خانی، «چرخ و فلک» به کارگردانی کاظم عینعلی، «یک روز با معلول» به کارگردانی مرتضی مالکی زاده، «مانکن» به کارگردانی فاطمه عرب کرمانی، «آموزش» به کارگردانی پروانه علی ضامنی، «همسایه‌ها» به کارگردانی محمد زوار بی ریا، «مترو من» به کارگردانی محمد یوسفی، «همه چیز برعکس» به کارگردانی احمد صمیمی، «مرد که گریه نمی‌کند» به کارگردانی پیام کیانی پور، «بازگشت به وطن» به کارگردانی مرتضی وکیلیان، «فقط یک آرزو» به کارگردانی سکینه نصرتی، «پسرک بازیگوش» به کارگردانی سامان خلیلیان، «درد زندگی» به کارگردانی اباصلت نجفی، «معرکه» به کارگردانی ابراهیم ناصری، «ازدواج با اعمال شاقه» به کارگردانی علی رحیمی، «مرد زباله‌ها» به کارگردانی عاطفه رحمانی به جشنواره راه یافته اند.
نمایش های منتخب بخش تئاتر امروز شهر نیز به شرح زیر معرفی شده اند: نمایش «تهران امروز، تهران فردا» به کارگردانی علی معظمی و منصور اوشنی، «چراغ‌ها همه با هم سبز می‌شوند» به کارگردانی مازیار ملکی، «آپارتمان مشترک» به کارگردانی زهرا غلامی، «وقتی برلین شورایی می‌شود» به کارگردانی آریان رضایی، «ننه قمر» به کارگردانی حسین یکتا عربانی
دومین جشنواره تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در شهر تهران برگزار می شود.



منبع:
www.honarnews.com
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استادمحمد چشم از جهان فروبست

استادمحمد چشم از جهان فروبست

محمود استادمحمد که از هنرمندان شناخته شده و مؤثر عرصه تئاتر ایران بود صبح پنجشنبه ۳ مردادماه بعد از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در بیمارستان جم چشم از جهان فروبست.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود استادمحمد در سال ۱۳۲۹ در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش های بیژن مفید آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش "شهر قصه"به شهرت رسید. وی در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی "پتوروک" را تشکیل داد و در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران برگشت.
محمود استادمحمد پس از نوشتن نمایشنامه های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت. تولید و اجرای نمایش های "بنگاه تئاترال"، "تهرن" و "کافه مک ادم" در سال های بازگشت به ایران انجام شد. نمایشنامه "آسیدکاظم" یکی از مطرح ترین نمایشنامه های تئاتر ایران است که توسط استادمحمد نگاشته شد.


این هنرمند شناخته شده و مطرح عرصه تئاتر طی دو سال گذشته به دلیل ابتلا به بیماری سرطان نتوانست به فعالیت خود در عرصه تئاتر ادامه دهد. دست و پنجه نرم کردن استادمحمد با بیماری در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲ مردادماه به بستری شدن او در بخش I.C.U بیمارستان جم منتهی شد و در صبح روز پنجشنبه ۳ مردادماه استادمحمد از رنج تحمل بیماری رها شد و در بیمارستان چشم از جهان فروبست.


روحش شاد و یادش گرامی باد:gol:
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مجموعه تئاترشهر استان آذربایجان شرقی افتتاح شد

مجموعه تئاترشهر استان آذربایجان شرقی افتتاح شد

با حضور وزیر ارشاد و معاون هنری؛
مجموعه تئاترشهر استان آذربایجان شرقی افتتاح شد

به گزارش سایت ایران تئاتر، حمید شاه آبادی، در مراسم افتتاح تئاترشهر تبریز با تاکید بر اهمیت و نقش رخدادهای هنری و نیاز کشور به چنین فعالیت هایی گفت: مدیران باید مبتنی بر نیازهای جامعه هنری گام بردارند. تئاتر مادر همه هنرهاست و توجه به این هنر سبب رشد و ارتقای سایر هنرهای نمایشی می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تبیین مفاهیم و آموزه های ارزشمند دینی و بومی از مهم ترین اهداف هنر تئاتر است، افزود: هم اینک جریان بزرگی در سراسر کشور، سالانه بیش از چهار هزار عنوان نمایشی را در 60 هزار اجرا مدیریت می کند که این رویداد می تواند تاثیر عمیقی بر فرآیند هنر داشته باشد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نزدیک به 500 گروه نمایشی از استعدادهای مختلف در شهرستان ها فعالیت دارند، بیان کرد: خوشبختانه با ساماندهی های انجام شده، تاکنون جمعیت بسیاری از این گروه در سراسر کشور به اجرای برنامه پرداخته اند.
در ادامه علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مجموعه تئاترشهر این استان در چهار طبقه و با سه سالن، پذیرای 470 تماشاگر است، اظهار کرد: هزینه های ساختمان برای مقدمات کار پرداخت شده و هم اکنون امکانات خوبی به لحاظ رفاهی و سخت افزاری فراهم است تا تماشاگران و علاقه مندان با آسودگی خاطر از تولیدات نمایشی این مجموعه بهره ببرند.
داننده با اشاره به برگزاری جشنواره هایی نظیر «قدیر»، که در چند رشته و از جمله تئاتر برگزار می شود و همچنین جشنواره «یک نمایش در چند نگاه» اذعان کرد: با پیگیری طرح استقرار گروه های نمایشی در شهرستان، بیش از 20 گروه حرفه ای تئاتر در این استان شکل گرفته که آماده اجرای نمایش اند. ضمن اینکه آماده ایم تا جشنواره های مختلفی را در استان و مجموعه تئاترشهر برگزار کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم روز گذشته یکی از بهترین آیین های افتتاح در استان ما بود. حضور دکتر حسینی، دکتر شاه آبادی و دکتر بیگی، گویای فراهم بودن بخش عمده ای از پروژه تئاترشهر است. هم اکنون فضای کار برای اجرا و حمایت از نمایش ها آماده است تا گروه ها در استان خود احساس غربت نکنند.
مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی از معرفی و انتشار نمایشنامه های برگزیده به عنوان دیگر فعالیت های این مرکز در حوزه تئاتر یاد کرد و گفت: سال پیش فراخوانی برای تولید نمایش بر مبنای آثار فاخر استانی عرضه شد که از کارهای ابتکاری این استان بود. امسال هم انتشار دو کتاب «محی الدین، پسر ایران» و «خاک های نرم کوشک» را مدنظر داریم. همچنین آثار برگزیده منتشر شده و در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره تئاتر استانی رونمایی خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه باید نیروهای خلاق برای نگارش نمایشنامه های نو شناسایی شوند، درباره جوایز اهدایی به نمایشنامه نویسان یادآور شد: سال اول برای هر نمایشنامه دو میلیون تومان پرداخت می کردیم. امسال منتظر تعیین اعتباراتیم، ولی در حال حاضر به نمایشنامه های برگزیده بین 200 هزار تا یک میلیون تومان جایزه پرداخت خواهیم کرد.
گفتنی است، تئاترشهر تبریز، در کنار خانه تئاتر، قدیمی ترین بنای ساختمان تئاتری استان و محل دائمی دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی است. این محل دارای بلک باکس، یک پلاتو، اتاق گریم، سالن آموزش و تمرین گروه ها و همچنین کتابخانه است.
در راستای اجرای طرح تاسیس تئاتر شهر در استان ها و به همت معاونت امور هنری، تا به امروز مجموعه تئاتر شهر در استان های کرمانشاه، سنندج، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی و البرز افتتاح شده است.


به گزارش سایت ایران تئاتر
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تمدید مهلت دریافت آثار متقاضی شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

تمدید مهلت دریافت آثار متقاضی شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان

مهلت دریافت لوح فشرده آثار متقاضی شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان تا 27 مردادماه سال جاری تمدید شد.

"شهرام نوشیر" مدیر کانون تخصصی نمایش های خیابانی ایران اعلام کرد: در پی در خواست های مکرر هنرمندان عرصه نمایش های خیابانی از سراسر کشور در خصوص تمدید مهلت

دریافت لوح فشرده آثار هنرمندان شهرستان های ایران و با توجه به طرح این موضوع در جلسه ای که در مریوان با حضور دبیر اجرایی و جمعی از هنر مندان و ستاد اجرایی هشتمین

جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد، مقرر شد؛ جمع بندی دلایل مطرح شده برای تمدید مهلت دریافت آثار به اطلاع دبیر جشنواره و مدیرکل هنرهای نمایشی

رسیده تا پس از اطلاع و اعلام نظر، نتیجه را به اطلاع تمامی هنرمندان نمایش خیابانی برسانیم.

مشاور هنری هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، افزود: بدین ترتیب تاریخ مهلت دریافت لوح فشرده به منظور شرکت در هشتمین جشنواره بین المللی

تئاترخیابانی مریوان تمدید شد و تاریخ دریافت آثار که در گاه شمار فراخوان این جشنواره 12 مردادماه ذکر شده بود به تاریخ 27 مردادماه تغییر کرد. امید است این تمدید مهلت

دریافت آثار، در بالا بردن کیفیت نمایش های ارائه شده و رفع مشکلات پیش رو در شهرستان ها، مؤثر واقع شود.

هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با دبیری قباد میمنت آبادی مهرماه سال جاری در مریوان برگزار خواهد شد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر در شب های قدر اجرایی نخواهد داشت

خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر در شب های قدر اجرایی نخواهد داشت


خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر، به مناسبت شب های قدر و شهادت حضرت علی (ع)، از یکشنبه تا چهارشنبه، 6 تا 9 مردادماه، تعطیل است.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی اداره برنامه های تئاتر، خانه نمایش این اداره در شب های قدر، همزمان

با 6 تا 9 مردادماه، تعطیل است و تمرینات گروه ها نیز در اداره تئاتر در این ایام صبح ها از ساعت 9 تا 11 و عصرها از ساعت 17 تا 19 خواهد بود.

 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خانه هنرمندان ایران 8 مردادماه تعطیل است

خانه هنرمندان ایران 8 مردادماه تعطیل است

خانه هنرمندان ایران سه شنبه، 8 مردادماه، به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع) و شب های قدر تعطیل است.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از شبکه خبری هنرمندان، خانه هنرمندان ایران به مناسبت ایام سوگواری مولای متقیان

حضرت علی (ع) سه شنبه، 8 مردادماه، تعطیل است. به همین مناسبت این خانه برای سومین سال متوالی با برنامه «یلدای آسمانی»

در شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به استقبال شب های قدر می رود.

گفتنی است، برنامه «یلدای آسمانی» با حضور هنرمندان از ساعت 23 تا سحرگاه شب های قدر همزمان با 5، 7 و 9 مردادماه در باغ هنر برگزار می شود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویری از تئاتر نام همه مصلوبان عیسی است

تصاویری از تئاتر نام همه مصلوبان عیسی است

نام همه مصلوبان عیسی است
کارگردان : ایوب آقاخانی
عکس : رضا معطریان








 

پیوست ها

  • photo_report23259.jpg
    photo_report23259.jpg
    27.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • photo_report23262.jpg
    photo_report23262.jpg
    11.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
«بداهه گویی آلما» در تالار حافظ به روی صحنه می رود

«بداهه گویی آلما» در تالار حافظ به روی صحنه می رود

به کارگردانی بهرام تشکر؛

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، نمایش «بداهه گویی آلما» نوشته اوژن یونسکو و ترجمه سحر داوری به کارگردانی بهرام تشکر در تالار حافظ به روی صحنه می رود.
در خلاصه نمایش آمده است، یونسکو در حال نگارش نمایش خود است که سه منتقد تئاتر با ایده، رفتار و افکار مایخولیایی به سراغ او می آیند و.......
حمیدرضا فلاحی، توماج دانش بهزادی، فرزین محدث، علی ابدالی و ندا فرهنگ مهر از بازیگران این نمایش هستند.
گفتنی است نمایش «بداهه گویی آلما» از ۱۰ مرداد به جز شنبه ها ساعت ۲۱ در تالار حافظ اجرا می شود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آغاز پیش‌فروش بلیت های تخفیف دار نمایش «مترسگ»

آغاز پیش‌فروش بلیت های تخفیف دار نمایش «مترسگ»

نمایش «مترسگ» کاری از گروه تئاتر «لیو» به کارگردانی محمدحسن معجونی، روز ۱۹ مرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه می‌رود.
پیش‌فروش بلیت‌های تخفیف‌دار این نمایش از امروز آغاز شده است، قیمت عادی بلیت نمایش «مترسگ» ۱۵ هزار تومان است و علاقمندان به دیدن «مترسگ» در صورت پیش‌خرید بلیت، می‌توانند با بلیت‌های ۱۲ هزار تومانی به دیدن آن بنشینند.
لازم به یادآوری است بلیت‌های تخفیف‌دار این نمایش فقط تا روز شروع اجرا ارائه می‌شود. با شروع اجرا، بلیت‌های «مترسگ» به قیمت عادی خود بازخواهد گشت.این نمایش فقط پانزده روز به روی صحنه خواهد بود.
تماشاگران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.cinematicket.org بلیت این نمایش را تهیه کنند.
نمایش «مترسگ» برگرفته از مجموعه داستان های «هنک، سگ گاوچران» نوشته جان آر اریکسون با ترجمه فربد فرزاد است و جابر رمضانی، پوریا کاکاوند، پیام سعیدی این داستان را به نمایش‌نامه تبدیل کرده‌اند.
در «مترسگ» بازیگرانی چون هوتن شکیبا، مازیار سیدی، میلاد شجره، شکیب شجره، امیر حسین طاهری، حسام محمودی‌فرید به ایفای نقش می پردازند.
در این نمایش محمد حسن معجونی علاوه بر کارگردانی با همکاری ویشکا آسایش طراحی صحنه را انجام داده است و طراحی لباس‌نیز بر عهده ی ویشکا آسایش بوده است.
ساخت و اجرای موسیقی نمایش «مترسگ» بر عهده‌ پویا پورامین، سارا بیگدلی شاملو، روزبه فدوی است و طراحی و ساخت عروسک را تارا شوقی بر عهده داشته است.
نمایش «مترسگ» سال گذشته در نوزهمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان موفق به کسب ۵ جایزه شد.این جوایز عبارتند از: جایزه نخست کارگردانی بخش تئاتر نوجوان برای محمدحسن معجونی، جایزه نخست بازیگری بخش تئاتر نوجوان برای هوتن شکیبا، همچنین جایزه‌‌‌‌ نخست بازیگری از نگاه داواران نوجوان برای هوتن شکیبا به خاطر بازی در نقش «هنک»، جایزه‌ نخست طراحی صحنه برای ویشکا آسایش و محمد حسن معجونی، جایزه‌بهترین موسیقی برای پوریا پورامین، سارا بیگدلی شاملو و روزبه فدوی.
«مترسگ» نمایشی است برای گروه سنی ۱۵ سال به بالا که تابستان سال گذشته در تالار «حافظ» مجموعه ی «وحدت» به روی صحنه بود و با استقبال گرم تماشاگران مواجه شد.
این نمایش از تاریخ یاد شده هرشب ساعت ۱۹:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استقبال مخاطبان از نمایش «شانه های خسته»

استقبال مخاطبان از نمایش «شانه های خسته»

نمایش «شانه های خسته» به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی در ۳ روز نخستین اجرای خود مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، نمایش «شانه های خسته» به مناسبت شهادت امام علی (ع) توسط سید جواد هاشمی نوشته و کارگردانی شده است و این روزها همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین (ع) با حال و هوای دیگری به روی صحنه تالار وحدت می رود.
این نمایش که در یکبار در سال ۸۴ در حوزه هنری اجرا شده بود، این بار با تغییراتی در متن داستان و بازیگران در میان استقبال علاقمندان در تالار وحدت بخشی از دوران امام علی (ع) را به تصویر می کشد.
نمایش مذکور در مورد نوجوانی است که عاشق امیرالمومنین و اسیر جهل کوفی ها و شامی ها در هنگامه حکومت ایشان است. زمانی که امیرالمومنین علی (ع) به شهادت می رسند، این نوجوان متوجه می شود که فرق ایشان با شمشیر شکافته نشده بلکه با جهل مردم شکافته شده است.
شایان ذکر است نمایش «شانه های خسته» اثری از گروه نمایشی «یتیمان کوفه» از چهارم تا پانزدهم مردادماه همه روزه ساعت ۱۸ در تالار وحدت اجرا می شود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نکوداشت کیانیان و کرمی در آخرین اجرای «۴=۱+۱»

نکوداشت کیانیان و کرمی در آخرین اجرای «۴=۱+۱»

نمایش کودک و نوجوان «۴=۱+۱» روز جمعه ۱۱ مردادماه در آخرین اجرای خود از دو پیشکسوت تئاتر کودک، داود کیانیان و شهرام کرمی تجلیل می‌کند
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي تئاتر زندگي، تالار هنر اين روزها ميزبان نمایش كودك و نوجوان «۴=۱+۱» است كه از ۱۰ تیرماه در اين تالار به روی صحنه رفته است. این نمایش به نویسندگی، طراحی و كارگردانی جعفر مهیاری و با بازی سعید ابک و بهاره صدفی مضامين اخلاقي را به شيوه خلاقانه به كودكان ارائه مي‌دهد و در پي ايجاد شكلي نو در زمينه ارتباط با مخاطب، بخصوص كودكان است.
نمایش کودک و نوجوان «۴=۱+۱» روز جمعه ۱۱ مردادماه در آخرین اجرای این نمایش، مراسم تجلیلی از داود کیانیان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان و شهرام کرمی از هنرمندان و مدیران باسابقه تئاتر کودک را با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار می‌کند.
نمایش «۴=۱+۱» روایت‌گر داستان پسر و دختری است که مشغول دعوا بر سر یک توپ هستند كه ناگهان متوجه صدایی می‌شوند که آنها را به رفتار غلط‌شان آگاه می‌سازد، اما آنها هر کدام توپشان را می‌خواهند. نهایتا صدا به آنها پیشنهادی را برای به دست آوردن توپ می‌دهد که حیرت آنها را به همراه می‌آورد.....
در این نمایش كه به صورت زنده و عروسكی اجرا می‌شود، رضا شجاعی به عنوان عروسك‌گردان حضورد دارد و محمد رحمانی برنامه‌ریز و هماهنگی، علی خوانساری دستیار كارگردان، نگار مقدم منشی صحنه، پویا فضل‌علی، مهشید نوروزی مدیر صحنه و سحر موسوی طراح لباس از دیگر عوامل این نمایش هستند.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عامل هاشمی: جشنواره آئینی سنتی محل مطرح شدن آیین ها است

عامل هاشمی: جشنواره آئینی سنتی محل مطرح شدن آیین ها است

هادی عامل هاشمی معتقد است: جشنوارة تئاتر آئینی سنتی تنها مکان مطرح شدن آئین ها و سنت های کشورمان است که از این طریق به باورهای کشورمان هم بهای بیشتری داده می شود.
عامل هاشمی، که با نمایش «مضحکه دزدها» در شانزدهمین جشنوارة بین المللی نمایش های آئینی و سنتی شرکت دارد، در گفت و گو با روابط عمومی این جشنواره با اشاره به استقبال هنرمندان از این جشنواره می‌گوید: جشنوارة آئینی سنتی برای قشری از هنرمندان اهمیت بسیاری دارد، ولی باید بپذیریم که نسبت به این جشنواره کم لطفی شده است؛ تا جایی که نحوة برگزاری این جشنواره باعث شده هرکس که قصد ورود به عرصه کارگردانی را دارد، با اثری در این جشنواره حضور پیدا کند. این تسامح باعث آسیب رساندن به جشنواره شده است. به نظر من باید سخت گیری زیادی صورت گیرد تا شرکت کنندگان جشنواره با آثاری در سطوح کیفی مناسب باعث معرفی آئین ها و سنت های کشورمان شوند.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره هر دو سال یک بار مطلوب نیست، می افزاید: هنرهایی مثل نقالی، پرده خوانی، تعزیه و سیاه بازی در جشنوارة نمایش های آئینی سنتی اجرا می شوند که طی سال، هیچ اجرایی از آن ها دیده نشده است. همچنین شیوه های شاهنامه خوانی نیز در نقاط مختلف کشورمان به دلیل تفاوت های اقلیمی، متنوع است. بنابراین وجود این جشنواره موجب معرفی گونه های مختلف اجرایی می شود.
در نمایش «مضحکه دزدها» که هاشمی آن را براساس نمایشنامه «بالماسکه دزدها»، اثر ژان آنوی و به قلم پویان غفاری، نوشته علی عامل هاشمی، حمید صمدی، حمیدرضا رحیمی، محمدرضا ایمانیان، ارسطو خوش رزم، الهه شه پرست و لبخند بدیعی ایفای نقش دارند. موسیقی این اثر را هادی عامل هاشمی به همراه آرش عزیزی ساخته و طراحی لباس نمایش را نیز پگاه ترکی انجام داده است.
گفتنی است، شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی، شهریورماه امسال برگزار می شود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تالار قشقایی صاحب سالن انتظار می شود

تالار قشقایی صاحب سالن انتظار می شود

همزمان با آغاز اجرای نمایش «پوتین های عمو بابا»؛
تالار قشقایی صاحب سالن انتظار می شود. سالن انتظار تالار قشقایی همزمان با آغاز اجرای نمایش «پوتین های عمو بابا» به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی افتتاح خواهد شدبه گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، محل در نظر گرفته شده برای سالن انتظار تماشاخانه قشقایی پلاتوی شماره ۳ مجموعه تئاترشهر است که همزمان تماشاگران کارگاه نمایش نیز می توانند از این محیط به عنوان سالن انتظار استفاده کنند. افتتاح سالن انتظار تماشاخانه قشقایی در راستای طرح تکریم تماشاگر بوده و محیط در نظر گرفته شده برای این منظور همانند سالن انتظار دیگر تماشاخانه های مجموعه تئاترشهر است.
سالن انتظار تماشاخانه قشقایی روز دوشنبه ساعت ۱۸ و با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان همزمان با آغاز اولین اجرای نمایش«پوتین های عمو بابا» به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی افتتاح خواهد شد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راه اندازی سایت گیشه تئاتر شهر با امکانات جدید

راه اندازی سایت گیشه تئاتر شهر با امکانات جدید

سایت گیشه مجموعه تئاتر با ارتقا و بهینه سازی سیستم از اول شهریور ماه در خدمت مخاطبان این مجموعه خواهد بود.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، با توجه به محدودیت های سایت گیشه مجموعه تئاتر شهر و ضرورت ارتقا سیستم به منظور سهولت در تهیه بلیت نمایش های این مجموعه بهینه سازی این سایت در دستور کار روابط عمومی مجموعه قرار گرفت که سایت جدید با امکانات لازم از جمله انتخاب صندلی در تالارهای مختلف تا اول شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، با توجه به ارتقا و بهینه سازی سایت«گیشه تئاتر» سایت تئاتر نت به صورت موقت خدمات یاد شده را ارائه خواهد داد. بدیهی است با آغاز به کار سایت گیشه مجموعه تئاتر شهر از اول شهریور، خدمات فروش اینترنتی بلیت فقط از طریق این سایت میسر خواهد بود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند

داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند

بخش تئاتر صحنه‌ای دومین جشنواره تئاتر شهر با قضاوت بهروز غریب‌پور، داریوش مودبیان و حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر شهر، بهروز غریب‌پور، داریوش مؤدبیان و حسین مسافرآستانه از نویسندگان و کارگردانان صاحب نام تئاتر کشور، به عنوان هیئت داوران بخش صحنه‌ای «دومین جشنواره تئاتر شهر» معرفی شدند.
در بخش صحنه‌ای جشنواره، شانزده نمایش حضور دارند که طی ۷ روز به اجرا در خواهند آمد.
سالن‌های مهر و ماه حوزه هنری، خانه نمایش اداره تئاتر، فرهنگسرای ارسباران و تالار هنر به اجرای نمایش‌های بخش صحنه‌ای اختصاص یافته‌اند.
دومین جشنواره تئاتر شهر به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در شهر تهران برگزار خواهد شد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تمدید اجرای «پروانه های غمگین من...» در تالار وحدت

تمدید اجرای «پروانه های غمگین من...» در تالار وحدت

«پروانه های غمگین من در یک صبح دل انگیز بهاری» بار دیگر در کافه رستوران تالار وحدت تمدید شد.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی نمایش، این نمایش که به نویسندگی و دراماتورژی سجاد افشاریان و کارگردانی سوگل قلاتیان از هفتم تیرماه اجرای خود را در کافه رستوران تالار وحدت آغاز کرده است به دلیل برگزاری استقبال گسترده مخاطبان از ۱۳ مرداد ماه تا ۷ شهریور تمدید شد.
علاقمندان می توانند برای رزرو با شماره ۰۹۳۷۸۵۶۱۸۳۲ تماس حاصل نمایند و یا با مراجعه به سایت www.tiwall.com اقدام به خرید اینترنتی کنند و یا با مراجعه حضوری به گیشه ۲ تالار وحدت بلیت این نمایش را تهیه کنند.
همچنین نمایش «پروانه های غمگین من در یک صبح دل انگیز بهاری» هر روز به جز شنبه ها ساعت ۱۷:۴۰ و ۱۸:۵۰ در کافه رستوران تالار وحدت اجرا می شود
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرشد ترابی درگذشت

مرشد ترابی درگذشت

مرشد ولی‌الله ترابی نقال پیشکسوت شنبه ۱۲ مرداد در بیمارستان مدائن با زندگی خداحافظی کرد

ولی الله ترابی سفیدآبی معروف به مرشد ترابی که به دلیل ابتلاء به سرطان کبد از چندی پیش در بیمارستان مدائن بستری شده بود،

شنبه ۱۲ مرداد ماه در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

مرشد ترابی که در خانواده‌ای تعزیه‌خوان تولد یافته و فعالیت در عرصه‌ی نمایش‌های سنتی و آیینی را از کودکی و با شبیه‌خوانی آغاز کرده بود،

با شاگردی در محضر اساتید هنر نقالی مکتب تهران، به یکی از برجسته‌ترین اساتید در رشته‌ی نقالی تبدیل شد که شیوه‌ی شاخص و ویژه‌ی خود را در این زمینه داشت.

او که عمری در زمینه‌ی احیای این هنر، ترویج فرهنگ ملی و خدمت به شاهنامه‌ی فردوسی زحمت کشید..

این استاد هنر نقالی و نمایش، علاوه بر تهیه و تنظیم چندین طومار نقالی، روایت‌های گوناگون شاهنامه را نیز در چندین جلد گردآوری نموده

که یک جلد آن با عنوان مشکین‌نامه توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است.

روحش شاد و نامش گرامی باد:gol:
 

پیوست ها

  • n00061884-b.jpg
    n00061884-b.jpg
    14.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمایش «خاکستری» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود

نمایش «خاکستری» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود

نمایش «خاکستری»، به کارگردانی سعید زین العابدینی، از امروز ۱۳ مردادماه، در تماشاخانه گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می رود.
به گزارش هنرنیوز؛ سعید زین العابدینی، کارگردان نمایش «خاکستری»، در گفت و گو با روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه «خاکستری» از نوشته های علیرضا توانا و درباره مثلث عشقی و عشق های یکطرفه است، اظهار کرد: در این نمایش داستان شش شخصیت و سه رابطه بیمارگونه بررسی می شود که براساس دروغ های ساده، این رابطه متزلزل و ختم به یک فاجعه می شود.
وی در ادامه افزود: انتخاب این متن براساس دغدغه های پیشین من است که در کارهای قبلی ام نیز آن ها را نشان داده ام؛ دغدغه هایی همچون انسان، جبر زمان و زبان.
وی، که آخرین بار سال گذشته با نمایش «سنگ» از نوشته های علیرضا توانا در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر اجرای صحنه ای داشته، بیان کرد: تاکنون پنج نمایش «تاول»، «خفته ها»، «چاه»، «گمشده ها» و «سنگ» را اجرا کرده ام و این ششمین اثر نمایشی از این نویسنده است که روی صحنه می برم، زیرا علاوه بر دوستی با وی، نویسنده خوبی است و عضو گروه تئاتر – فیلم «مؤلف» در کارگاه نمایش ۷۳ است.
زین العابدینی در پایان درباره عوامل اجرایی این اثر تشریح کرد: در نمایش «خاکستری»، نادر فلاح، بهنار بستان دوست، علیرضا استادی، نوید هدایت پور، فرمیسک فاریا و غزل نعیمی ایفای نقش می کنند. همچنین مهدی سماکوش طراح صحنه، نازنین گودرزیان طراح لباس، مجتبی گیویان طراح نور، جواد بیگلریان آهنگساز و امین شاهد گرافیک نمایش را بر عهده دارد.
علاقه مندان به تماشای این نمایش می توانند از یکشنبه، ۱۳ مردادماه، تا ۱ شهریورماه ساعت ۲۰ به تماشاخانه گوشه فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
 

پیوست ها

  • n00061842-b.jpg
    n00061842-b.jpg
    28.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب شد

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب شد

طی حکمی از سوی جلیل دارا مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سیاوش قائدی به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب شد.
به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، طی حکمی از سوی جلیل دارا مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سیاوش قائدی به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران منصوب شد.
سیاوش قائدی دارای مدرک کارشناسی بازیگری و رتبه یک کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه تربیت مدرس است. از جمله فعالیت هنری وی کارگردانی نمایش‌های مده، ادیپ شهریار، مسیحا، آرزوی مرگ، قلاده برای سگ مرده و کردار ما تلخ اما حقیقی، همچنین بازیگری نمایش‌های اتللو، سه خواهر، از ماست که بر ماست و زائر است، او همچنین در زمینه نویسندگی، پژوهش و نقد تئاتر فعالیت دارد.
قاعدی در چندین دوره جشنواره بین‌المللی دانشجویی مسئولیت بخش‌های پایان نامه‌های برگزیده، عکس تئاتر و برگزاری گارگاه‌های آموزشی را بر عهده داشته است و سابقه همکاری در چندین جشنواره همایش و یادواره نیز در سابقه خود دارد.
به گفته کمال زارعی دبیرِ خانه تئاتر دانشگاهی، هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری سیاوش قائدی به زودی بعد از طی مراحل اداری رسما کار خود را آغاز خواهد نمود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با شرکت گروه‌های دانشجویی سراسر کشور و میهمانان بین‌المللی در اردیبهشت ۱۳۹۳ در تهران برگزار خواهد شد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیر جدید تماشاخانه سنگلج معرفی شد

مدیر جدید تماشاخانه سنگلج معرفی شد

پریسا مقتدی به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج از سوی قادر آشنا حکم گرفت.
پریسا مقتدی، که چهره شناخته‌شده‌ای در مدیریت مجموعه‌‌های هنری به شمار می‌آید، پیش از این به عنوان مدیر تالار هنر و مدیر اجرایی مجموعه تئاترشهر، مشغول به فعالیت بوده است.
در حکم جدید پریسا مقتدی آمده است: "تماشاخانه سنگلج خاستگاه تئاتر ملی ایران و صحنه آفرینی بزرگ ترین هنرمندان هنر نمایش کشور است. این تماشاخانه ارزشمند می‌بایست با توان و عزم همکاران و هنرآفرینی هنرمندان همواره، در عرصه فرهنگ و هنر کشور تابناک جلوه نماید.
با توجه به سوابق اجرایی و تعهد سرکارعالی، شما را به عنوان مدیر تماشاخانه سنگلج منصوب می‌نمایم. امیدوارم با استعانت از خداوند و همیاری هنرمندان و همکاران اداره کل هنرهای نمایشی در ارتقای جایگاه این تماشاخانه موفق باشید. "‌
همچنین در نامه دیگری از سوی قادر آشنا از زحمات دلسوزانه اتابک نادری به عنوان مدیر پیشین تماشاخانه سنگلج قدردانی شده است. در این نامه چنین آمده: "خدمت به فرهنگ و هنر ایران اسلامی افتخاری است که شایسته برگزیدگان هنر و هنرمندان برگزیده است. اراده هنرمندانه و تلاش دلسوزانه جنابعالی در سمت مدیریت تماشاخانه سنگلج که در قالب مرمت ساختمان، بهبود شرایط اداری و تکریم هنرمندان و ارتقای کیفیت هنری آثار نمایشی آن مجموعه وزین تبلور یافت، ارج می‌نهیم.
برای جنابعالی در ادامه خدمت به فرهنگ و هنر این سرزمین پاک از خداوند منان پیروزی و سربلندی آرزو دارم.
 

پیوست ها

  • orginal-photo_report233538b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    orginal-photo_report233538b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    14.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اعلام برنامه‌های آینده بهسازی مجموعه تئاتر شهر

اعلام برنامه‌های آینده بهسازی مجموعه تئاتر شهر

سالن های انتظار تالار قشقایی و کارگاه نمایش دوشنبه 14 مرداد ماه با حضور هنرمندان و مدیران تئاتر کشور افتتاح شد.
اتابک نادری، مدیر مجموعه‌ تئاترشهر، در ابتدای این مراسم افتتاحیه گفت: امروز، روز عزیزی برای تئاتر شهر است. من از ابتدای ورودم، روی این مسئله در حال مطالعه بودم که تماشاگران در تالار «قشقایی» با وجود مشکلات به دیدن نمایش می‌آیند و اینجا، سالن انتظار مناسبی ندارد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر جای رختکن‌ها و دیوارها عوض شده و فضای مفیدتری برای تماشاگران در نظر گرفته شده است. من دست همه همکارانم را که در ساخت این سالن انتظار تلاش کردند، می‌فشارم. حدود 20 نفر در سه شب متوالی برای ساخت این سالن زحمت کشیدند و از این بابت بسیار خوشحالم و به همه آن‌ها خسته‌نباشید می‌گویم.
اتابک نادری همچنین درباره‌ برنامه‌های آینده بهسازی تئاتر شهر اظهار کرد: دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با همکاری شرکت «پیکرنهاد» در آینده چند محور را برای بازسازی و بهسازی مجموعه پیش خواهد برد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به نصب ژنراتور دیزل‌های مجموعه، نصب دوربین‌های مداربسته، که سال‌های قبل به شکل ناقص انجام شده بود و همچنین سیستم اعلام حریق اشاره کرد. تاکنون پنج جلسه مشترک با دوستان داشته‌ام و اولویت‌های خود را برای بازسازی مجموعه اعلام کرده‌ام.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد کارهای صورت گرفته برای این مجموعه تشریح کرد‌: راه پله‌ شرقی تئاترشهر حدود شش سال بود که نرده نداشت و به تازگی نرده‌های این قسمت نصب شدند. همچنین راه‌پله تالار «قشقایی» چند سال بدون نرده بود که می‌توانست منجر به اتفاقاتی بشود، به هر حال یکسری ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که ما کم‌کم در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم.
اتابک نادری با اظهار گله مندی از برخی بی‌تفاوتی‌های هنرمندان خاطرنشان کرد: در این مدت که مسائل مختلف را آسیب‌شناسی کرده‌ایم، بیشتر دوستان هنرمند به من لطف داشتند و پیام تبریک دادند، اما کمتر دیده‌ام که نظراتشان را درباره‌ ساختار حرفه‌ای مجموعه بگویند، درحالی که من انتظار داشتم که بتوانیم همدیگر را نقد کنیم. ما برای امسال طبق همان برنامه‌ریزی ای، که برای سال 92 انجام شده است، پیش می‌رویم و نمایش‌ها بر طبق همین برنامه‌ریزی اجرا می‌شوند. البته متاسفانه ازدحام مراجعه‌ هنرمندان برای اجرای کارهایشان مسئله‌ای تکراری برای مدیر است و همین اتفاق باعث می‌شود که از مسائل جاری مجموعه غافل شویم.
در ادامه‌ مراسم افتتاح سالن انتظار تالار «قشقایی»، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، در سخنانی کوتاه بیان کرد: ما بر بازسازی این مجموعه متمرکز شده‌ایم و در دیداری که با وزیر ارشاد داشتم، مسائل مجموعه مطرح شده است و مشکلاتی مثل اطفای حریق، سیستم برق اضطراری و... برطرف خواهد شد. بنابراین امیدواریم بتوانیم با اعتباری که برای حل این مشکلات تأمین شده است، دیگر با مشکلی مواجه نباشیم.
ایرج راد، مدیرعامل خانه‌ تئاتر، هم در ادامه اذعان کرد: به هر حال دل سوزاندن و توجه داشتن حتی به چیزهای کوچک، عشق به خدمت و جوهره می‌خواهد. در ساخت این سالن انتظار، شاید در برخورد اول گفته شود که کار خاصی انجام نشده است، اما واقعا اینگونه نیست. انجام دادن کارهای کوچک هم مشکلات خود را دارد.
او در بخش دیگری از سخنانش با اظهار امیدواری از حضور یک مدیر فرهنگ در راس هر مجموعه فرهنگی، گفت: این به این معنی نیست که چنین فردی حتما هنرمند باشد، بلکه باید شناخت کاملی از فضا و نیازهای هنرمند داشته باشد. خوشبختانه اتابک نادری چنین روحیه‌ای را ایجاد کرده است. من مطمئن هستم که تئاترشهر با مدیریت ایشان وضعیت دیگری پیدا می‌کند، همچنانکه او در سنگلج هم همین‌کار را کرد و سنگلج که به مخروبه تبدیل شده بود، وضعیت بهتری پیدا کرد.
هادی مرزبان، دیگر هنرمندحاضر در جلسه، نیز تصریح کرد: واقعا تمام صحبت‌هایی که اتابک گفت را ما تجربه کرده‌ایم. من به آقای آشنا تبریک می‌گویم که اتابک نادری را کشف کرد. امیدوارم هیچ وقت نتواند بازی کند. او واقعا از هیچ، همه‌چیز می‌سازد. ایشان می‌داند که با یک هنرمند چطور صحبت کند، روزی هم که او به تئاترشهر آمد، می‌دانستم این مشکلات حل می‌شود.
در بخشی از این مراسم، داوود کلاهی، مسئول خدمات تئاترشهر، لوح تقدیری را از قادر آشنا به خاطر ساخت سالن انتظار تالار «قشقایی» دریافت کرد.
در این مراسم، همچنین مهدی شفیعی رئیس شورای حمایت از آثار نمایشی و محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نیز حضور داشتند.
در پایان مراسم نیز، نماهنگی از مراحل ساخت سالن انتظار قشقایی نمایش داده شد.
 

پیوست ها

  • orginal-photo_report233928b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    orginal-photo_report233928b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    20.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارائه بلیت نیم بهای نمایش «پوتین های عمو بابا» برای دانشجویان

ارائه بلیت نیم بهای نمایش «پوتین های عمو بابا» برای دانشجویان

بلیت نمایش « پوتین های عمو بابا » از 15 تا 18 مرداد برای دانشجویان تمامی رشته های تحصیلی به صورت نیم بها ارائه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، بلیت این اثر نمایشی که از 15 مرداد به کارگردانی شهرام کرمی در تالارقشقایی به صحنه رفته از 15 تا 18 مردادبرای دانشجویان تمامی رشته های تحصیلی به صورت نیم بها ارائه خواهد شد .
براساس این گزارش دانشجویان می توانند در تاریخ های یاد شده از ساعت 17 با مراجعه به گیشه و ارائه کارت دانشجویی از تسهیلات خرید بلیت نمایش « پوتین های عمو بابا » استفاده کنند .
شایان ذکر است نمایش « پوتین های عمو بابا » هر روز غیر از شنبه ها ساعت 19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

 

پیوست ها

  • 2721730468b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    2721730468b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    15.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تماشاگران «مثل آب برای شکلات» را نقد کردند

تماشاگران «مثل آب برای شکلات» را نقد کردند

نمایش «مثل آب برای شکلات» به نویسندگی وکارگردانی ابراهیم پشت کوهی با بازی رویا نونهالی توسط جمعی از دانشجویان تئاتر و تماشاگرانش ، روز گذشته (سه شنبه 15 مرداد) مورد نقد و بررسی قرار گرفت وحاضران زبان بدن ، دراماتورژی و اقتباس درست را از جمله ویژگی های این نمایش برشمردند.
منتقد این جلسه رضا آشفته بود که با حضورعوامل نمایش و جمعی از تماشاگران ،نمایش «مثل آب برای شکلات » را قبل از اجرا (ساعت18) در تالار چهارسوی تئاترشهر مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
آشفته با اشاره به شباهت های فرهنگی که بین فرهنگ عامه مردم جنوب ایران و کشورهای آمریکای جنوبی قراردارد از جمله در زمینه شکل ازدواج و انتخاب همسر ،انتخاب رمان «لورا اسکوئیل» توسط ابراهیم پشت کوهی را برای تولید یک نمایش اقتباسی توسط گروه تئاترش در بندرعباس ، انتخاب قابل توحهی دانست. به ویژه که فضای این داستان مکزیکی را با فرهنگ موسیقیایی ، پوششی ، تغذیه و رفتاری مردم جنوب ایران آمیخته شده است.
این منتقد کاربرد دو کلید واژه اقتباس و دراماتورژی را در این نمایش شاخص دانست و گفت:« هرچند این روزها اقتباس نمایشی از رمان های خارجی برای به روز شدن یا نوکردن شکل کلاسیک یک متن داستانی در قالب یک اجرای نو و مدرن بدون توجه به ریشه و اساس اصلی داستان شایع شده است اما در این اجرا این اتفاق رخ نداده و ما شاهد خلق دنیای عجیب رمان در خلق عجیب کارگردان هستیم . در واقع این دنیا با حفظ وجوه داستانی رمان ،در صحنه متعلق به نویسنده و کارگردان است .جهانی که پشت کوهی خلق می کندجهانی فارغ از جهان ماست با ظرافت های خاص خود.»
او افزود:« هر چند برخی از اقتباس ها ی نمایشی ، به انحرافات شکلی در اجرا می رسند و نمی توانند به ارتباط سازنده ای با مخاطب دست پیدا کنند، در این اجرا تماشاگر می تواند در عین برقراری ارتباط با داستان به خلاقیت و امضای شخصی کارگردان هم دست پیدا کند. در این اجرا، از متن غیر دراماتیک به دراماتیک و از اثر غیر ایرانی به اثری ایرانی دست پیدا می کنیم.»
آشفته در ادامه صحبت یکی از تماشاگران درباره استفاده درست از زبان بدن توسط بازیگران این نمایش ،تصریح کرد:« با توجه به مفاهیم شاخص در این نمایش مثل: عشق ، انقلاب ، سنت شکنی و...این استفاده از زبان بدن در بازیگری برای بیان چنین مفاهیم شور انگیزی بسیار درست و قابل توجه است. »
او ریتم رفتاری و حرکتی را جزو ویژگی رفتار ، گویش و موسیقی ساکنان بندر های جنوبی ایران دانست و گفت:« این ریتم که در راه رفتن ، لهجه و تمام زندگی روزمره مردمان بندر وجود دارد از طبیعت و ویژگی جغرافیایی اشان آمده ؛ دریا و گرما موجب شده تا این ریتم در کل زندگی آنان حضوری پر رنگ داشته باشد و در ان اجرا نیز به شکل های مختلف مثل زبان بدن بازیگران و موسیقی نمود یافته است.»
این عضو کانون ملی منتقدان تئاتردرباره موسیقی و ترانه های نمایش «مثل آب برای شکلات » نیز افزود:«موسیقی همیشه نقش مهمی در تئاتر های جنوب ایران دارد ، حتی در مواردی به افراط کشیده می شود و همه اجرا تحت و الشعاع قرار می دهد اما در این نمایش ترانه و موسیقی بخشی از ساختمان دراماتیک نمایش است و خیلی از حس ها ، حرف ها و فضا سازی ها در دل کار اتفاق می افتد.»
آشفته عناصر دیداری نمایش مثل لباس ، نور پردازی ، دکور را هم قابل توجه دانست وگفت به فضا سازی نمایش کمک فراوانی کرده است .
در ادامه این جلسه تماشاگران به طرح سوالات و دیدگاه های خود درباره نمایش «مثل آب برای شکلات» پرداختند و ابراهیم پشت کوهی (کارگردان) و رویا نونهالی (بازیگر) درپاسخ به آنان توضیحاتی را ارائه کردند.
رویا نونهالی در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران درباره چگونگی باور پذیری مخاطب ایرانی در مواجه با شکل فضا سازی خیال انگیز و عجیب رمان «مثل آب برای شکلات» و ضرورت اجرایی آن ، توضیح داد:« به نظر من احوال اجتماعی این رمان می تواند باور پذیر باشد . به نظر من داستان این رمان عین واقعیت است . اگر در جامعه ای دروغ نباشد و صادقانه بدون سرکوب واقعیت با این موضوعات برخورد کنیم ،می بینیم واقعا همه این مسایل انسانی در همه جا وجود دارد.»
ابراهیم پشت کوهی نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت برگزاری مسابقه لاتاری در نیمه پایانی اجرا و اهدای شیشیه ترشی به برندگان ،گفت:«من معتقدم تئاتر همیشه صرف دیدن و شنیدن نیست و می تواند همه حواس مخاطب را درگیر کند. ما نمی خواهیم تماشاگرانمان منفعل باشند ومعتقدیم باید در طول اجرا با بازیگران همذات پنداری و همراهی کنند. این حضور فعال مخاطب در همه کارهای قبلی من وجود داشته و در این نمایش هم در صحنه هایی از جمله این صحنه برگزاری لاتاری شکل می گیرد.
او همچنین درباره استفاده از زبان بدن در این نمایش افزود:« در تئاتر ما بدن همیشه اهمیت ویژه ای دارد همان طور که موسیقی برایمان اهمیت دارد. زندگی روزمره ما را از اهمیت بدنمان غافل کرده است اما ما در تئاترهایمان در مواردی که لازم است از زبان بدن استفاده کامل می کنیم.»
نمایش «مثل آب برای شکلات» تا پایان مردادماه ساعت 21 در تالار چهارسوی تئاترشهر روی صحنه است
 

پیوست ها

  • IMG_69688b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    IMG_69688b3f176af08f488ba257802907cc2750.jpg
    18 کیلوبایت · بازدیدها: 0

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آثار سه بخش‌ جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شد

آثار سه بخش‌ جشنواره تئاتر مقاومت معرفی شد

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس)، آثار پذیرفته شده در بخش‌های خیابانی ،کودک و نوجوان و عروسکی بدون در نظر گرفتن اولویت، به شرح ذیل اعلام شد:

* آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر خیابانی

«یوسف» به کارگردانی محمد مظفری از شهرستان بوشهر
«مرحله آخر» به کارگردانی مسعود مهرابی از شهرستان تهران
«جلال رئیسی» به کارگردانی فاطمه رادمنش - علی محمد رادمنش از شهرستان جیرفت
«جنگ و هزار سال تنهایی» به کارگردانی پروانه علی‌ضامنی از شهرستان تهران
«برخورد نزدیک از نوع آخر» به کارگردانی مصطفی کولیوندی از شهرستان دهلران
«عروسک فروش» به کارگردانی حیدر رضایی از شهرستان دهلران
«دشمن برای صلح نمی‌آید» به کارگردانی ژاله کاظمی از شهرستان تهران
«کمدی نفوذ» به کارگردانی مهدی صالحیار از شهرستان مرند
«آخرین یادداشت» به کارگردانی نرگس خاک‌کار از شهرستان ملایر
«جهانی که دیگر سوم نیست» به کارگردانی امیرحسین شفیعی از شهرستان ورامین
«هفت پرده عاشقی» به کارگردانی جمال ساقی‌نژاد از شهرستان تبریز

* آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی

«گل مین» به کارگردانی ایمان اردی‌زاده از شهرستان کرج
«سرباز کوچک» به کارگردانی یونس صحرارو از شهرستان قروه
«شهر مورچه‌ها» به کارگردانی رضا بیات از شهرستان تهران
«اگر پدرم را دیدی» به کارگردانی مهرنوش حسینی از شهرستان تهران
«لالایی گل لاله» به کارگردانی مصطفی باقرآبادی از شهرستان سمنان
«اول اسم بابا» به کارگردانی بهار کریم‌زاده از شهرستان تهران
«راز پروانه» به کارگردانی سیدرضی محمودی از شهرستان اردبیل
«جنگجویان کوچک» به کارگردانی میترا کریم‌خانی از شهرستان تهران
«رویای واقعی» به کارگردانی مینا اکبری از شهرستان تبریز
«یک شب طولانی» به کارگردانی کیوان اقبالی گوران از شهرستان کرج

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) در بخش‌های خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی از ۱۰ تا ۱۴ شهریور به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در شهرستان تبریز و هفته اول مهرماه در بخش‌های صحنه‌ای و میهمان، به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در تهران و به دبیری حسین مسافر آستانه برگزار خواهد شد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برترین‌های نمایشنامه خوانی جشنواره تئاترشهر در اختتامیه معرفی می‌شوند

برترین‌های نمایشنامه خوانی جشنواره تئاترشهر در اختتامیه معرفی می‌شوند

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره تئاتر شهر ، در این اطلاعیه آمده است: کیفیت و اجرای حرفه ای مجموعه آثار در این بخش زمینه ای شد تا بخش نمایشنامه خوانی نیز به عنوان یکی از بخش های رقابتی دیده و به رشته های نمایشنامه نویسی ، کارگردانی و نقش خوانی زن و نقش خوانی مرد جوایزی اهدا شود.
مجموعه ۱۰ نمایشنامه این بخش توسط هیات داوری متشکل از مهدی خاتمی کارگردان و نویسنده تئاتر و افشین زارعی نویسنده ، بازیگر و کارگردان تئاتر مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
دومین جشنواره تئاتر شهر ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۶ مرداد با برپایی مراسم اختتامیه در فرهنگسرای اندیشه به کار خود پایان می دهد.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برنامه تئا‌تر شهر با پایان یافتن اجرای «پسران آفتاب» اعلام شد

برنامه تئا‌تر شهر با پایان یافتن اجرای «پسران آفتاب» اعلام شد

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر ، دراین هفته نمایش «مثل آب برای شکلات» نوشته و کار ابراهیم پشت کوهی و بازی رویا نونهالی ، معصومه آقا بیگی ، الهام اسکندری ، فاطمه جعفری ، محمد سایبانی ، علیرضا سرحدی ، امیر علی سی سی پور، ماندانا لیاقت ، یاشار محسنی ، مریم نحوی تا ۱ شهریور ماه، ساعت ۲۱ به مدت ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۲ هزار تومان به صحنه می رود.
«پوتین های عمو بابا» عنوان نمایشی نوشته و کار شهرام کرمی است که این هفته ساعت ۱۹:۳۰ ، به مدت ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰ هزار تومان در تالار قشقایی اجرا می شود. رویا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، پریسا مقتدی، پرهام دلدار بازیگران این اثر نمایشی هستند.
در تالار سایه نمایش «تو هرگز نخواهی گشت» نوشته مرتضی شاه کرم ، کارگردانی سامان خلیلیان و بازی مرتضی شاه کرم ، سارا قلی زاده آق قلعه ، پروا آقاجانی، سامان خلیلیان ، احمد صمیمی تا ۷ شهریور ساعت ۱۹ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰ هز ار تومان به صحنه می رود.
نمایش «مرز» نوشته و کار سیروس همتی و بازی خسرو شهراز، نادیا فرجی، جمشید صفری، اتابک نادری ، قربان نجفی هم ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۸ هزار تومان در کارگاه نمایش پذیرای علاقه مندان تئاتر است.
براساس این گزارش در چارچوب اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر نمایش «لاموزیکا» نوشته مارگریت دوراس ( بازنگری متن برای اجرا : جلال تهرانی) و کارگردانی صادق ملکی با بازی صادق ملکی و آیه کیانپور ساعت ۱۷:۳۰ به مدت زمان ۵۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷ هزار تومان در کافه تریای تالار اصلی میزبان دوستداران تئاتر است.
نمایش «زن ها بوی سرب می دهند» نوشته و کار محمد امین چیتگران و بازی ندا نیز تا اول شهریور در کافه تریای تالار چهارسو سایه اجرا می شود. این نمایش ساعت ۱۷ به مدت زمان ۵۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷ هزار تومان اجرا می شود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رادیو نمایش به «تئاتر نکویی» می پردازد

رادیو نمایش به «تئاتر نکویی» می پردازد

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایش رادیو ؛ در این برنامه به تماشاخانه «نکویی» پرداخته می شود که یکی از تماشاخانه های موقت بوده و در سال ۱۳۱۱ در چهارراه استانبول توسط علی اکبر نکویی راده اندازی شده که اکنون به صورت سینمای متروکه وجود دارد...
«تماشاخانه» به تهیه کنندگی: نوید جولایی، سردبیری و اجرا و پژوهشگری پیمان شیخی، گویندگی بخش آنونس: شبنم ندیمی و صدابرداری مهرداد محمدرضا پنج شنبه ساعت ۱۷ از رادیو نمایش پخش می شود و بازپخش آن روز جمعه ساعت ۱۴:۱۵ خواهد بود.
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معرفی مجالس پذیرفته‌شده بخش شبیه‌خوانی جشنواره آیینی سنتی

معرفی مجالس پذیرفته‌شده بخش شبیه‌خوانی جشنواره آیینی سنتی

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی ، ۶ مجلس شبیه‌خواین از سوی ستاد برگزاری، برای حضور در جشنواره معرفی شدند:

1. مجلس «سلیمان و بلقیس» به شبیه‌گردانی قوام‌الدین قاسمی از شهریار

۲. مجلس «سلیمان نبی(قضاوت سلیمان)» به شبیه‌گردانی احمد عزیزی از تهران

۳. مجلس «شبیه‌خوانی ضحاک ماردوش» به شبیه‌گردانی علی عزیزی از گرمسار

۴. مجلس «شیردل» به شبیه‌گردانی عنایت‌الله قاسمی از تهران

۵. مجلس«رستم و سهراب» به شبیه‌گردانی علاءالدین قاسمی از تهران

۶. مجلس «شبیه امیرکبیر» به شبیه‌گردانی مهدی دریایی از اراک

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی از ۲۲ شهریورماه به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهدشد.
 

aylar_dn

عضو جدید
97473-874.jpg


ایلنا: محمد رحمانیان؛ نمایش «ترانه‌های قدیمی» را از 12 شهریورماه در تالار شمسِ موسسه اکو روی صحنه می‌برد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، افشین هاشمی، علی سرابی، اشکان خطیبی، بهاره مشیری و معصومه رحمانی بازیگران این نمایش هستند که به نویسندگی و کارگردانی رحمانیان از 12 تا 22شهریورماه در موسسه اکو اجرا خواهد شد.
نمایش "ترانه‌های قدیمی" از تعدادی قطعات کوتاه نمایشی درباره تهران و مردم این شهر تشکیل شده که به نوعی تئاتر موزیکال با بهره‌‌گیری از ترانه‌های قدیمی ایرانی محسوب می‌شود و پاساژ‌های نمایشی وصل کننده قطعات اثر به یکدیگر هستند.
این هنرمند همچنین مدتی قبل نمایش "آرش/ساد" را که تلفیقی از برخوانی «آرش» بهرام بیضایی و «ماراساد»، نوشته پتر وایس بود را در کشور کانادا اجرا کرد.
محمد رحمانیان گروه تئاتر "ونک" را در کانادا بنیان گذاشت که برخی از مهم‌ترین آثار ادبیات نمایشی ایران ازجمله آثاری مانند "گلدونه خانم" و "حالت چطوره مش رحیم" از اسماعیل خلج و همچنین "مرگ در پاییز" نوشته اکبر رادی است که آنها را با همکاری گروه خود روی صحنه برد.


 

Similar threads

بالا