[اخبار ایمنی و حوادث ساختمانی]

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
علت ریزش ساختمان بمبئی

علت ریزش این ساختمان ضعف در استحکامات زیربنایی ساختمان‌ بوده است.


عملیات امداد و نجات در ساختمانی که در بمبئی هند فروریخته بود، با ۶۰ کشته پایان یافت. عملیات نجات در ساختمان 4 طبقه که روز جمعه در بمبئی روی ساکنانش آوار شد پایان یافت.
به گفته پلیس هند، تعداد قربانیان به 60 نفر افزایش یافته است. براساس این گزارش، امدادگران موفق شدند 33 نفر را زنده از زیر آوار این ساختمان در شرق شهر بمبئی نجات دهند.
آخرین نفری که زنده بیرون آورده شد یک مرد 50 ساله بود که شب گذشته بعد از 6 ساعت تلاش نجات یافت. طی ماههای اخیر چندین ساختمان در مرکز تجاری و اقتصادی هند به دلیل ساخت و ساز ضعیف فروریخته است.
«آلوک آواستی» فرمانده نیروهای امداد و نجات گفت: عملیات نجات صبح روز یک شنبه پایان یافته است و همه افرادی که گفته می‌شد در ساختمان هستند به بیرون منتقل شدند.
علت ریزش این ساختمان هنوز مشخص نیست اما در موارد مشابه ضعف در استحکامات زیربنایی ساختمان‌ها علت حادثه بوده است. هند یکی از کشورهای فقیر از لحاظ ایمنی و استاندارد در ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی است.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
خراب شدن کلیسای در دست ساخت

مقامات محلی مکزیکی اعلام کردند بر اثر ریزش یک کلیسای در دست احداث در ایالت نووو لئون در پی چند روز بارش شدید در این کشور، یک پسر بچه کشته شد و 23 تن دیگر زخمی شدند.


به گفته رودولفو آمبریز شهردار بنیتو خوارز، این حادثه حدود ساعت ده صبح به وقت محلی رخ داد. کارگران امداد و نجات و همچنین نیروهای صلیب سرخ به منظور نجات افراد از زیر آوار به محل حادثه اعزام شدند و افراد مصدوم را به بیمارستان محلی منتقل کردند.
بر اساس تحقیقات اولیه، این کلیسا به علت بارش باران های شدید که به مدت چند هفته ادامه داشت، سقوط کرد. بر اساس آمارهای رسمی، 147 نفر در مکزیک به علت بارش باران و طوفان شدید جان باختند
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
فروریختن ساختمانی بر سر کارگران

مقام های محلی در چین اعلام کردند بر اثر فروریختن ساختمانی در شهر «وو آن» از توابع استان هبی در شمال چین 16 نفر از ساکنان این ساختمان زیر آوار ماندند.


منابع محلی در شهر «وو آن» تاکید کردند این ساختمان بافتی قدیمی و فرسوده داشت و 16 نفری که زیر آوار مانده اند از کارگرانی هستند که در این ساختمان سکونت داشتند. این حادثه صبح روز دوشنبه رخ داد.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
توصیه ایمنی در استفاده از آبگرمکن‌

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، گفت: منوکسید کربن گازی است بی‌رنگ، ‌بی‌بو و بی‌مزه و افراد درهنگام تراکم یافتن آن، بوی گاز استشمام نخواهند کرد.


غلامحسین حاجی‌زاده افزود: مقصود از«گازگرفتگی» دراغلب موارد در واقع مسمومیت اتفاقی با گاز منوکسید کربن است. منوکسید کربن هنگام سوختن ناقص موارد سوختی مختلف از نفت، ‌بنزین، ‌گاز و گازوئیل گرفته تا زغال و چوب، ‌یعنی هنگامی که اکسیژن کافی به آنها نمی‌رسد، متصاعد می‌شود. وی نامحسوس بودن گاز منوکسیدکربن در فضا را از دلایل خطرناک بودن این گاز دانست و گفت: منوکسید کربن گازی است بی‌رنگ، ‌بی بو و بی مزه و افراد درهنگام تراکم یافتن آن به اصطلاح، بوی گاز استشمام نمی‌کنند.
حاجی زاده کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری را‌ بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت با گاز منوکسید کربن برشمرد. وی همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها به منظور جلوگیری از خاموش شدن بخاری و در پی آن انتشار گاز CO2 را بسیار حائز اهمیت خواند‌ و یادآور شد: بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO2 جلوگیری نمی‌کند.
معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، دقت و توجه به داغ بودن دودکش را بهترین آزمایش سلامت دودکش دانست، و خاطرنشان کرد: اگر لوله دودکش بخاری سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است. در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه آبی نبودن رنگ شعله بخاری، نشان از نرسیدن هوای کافی به بخاری و در پی آن تولید گاز منوکسید کربن دارد، افزود: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، ‌زرد یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود.
حاجی‌زاده تأکید کرد: در صورت استفاده وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل بویژه اتاق خواب مسدود شود و حتما مختصری تهویه از طریق درب یا پنجره در فضا ایجاد شود. وی ادامه داد: از بکار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ‌یا دارای نقص در دودکش، چراغ یا بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش، درون خانه، به خصوص هنگام خواب جدا خودداری شود.
معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، درز بندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی را در صورت استفاده از شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی، بلامانع دانست. وی اعلام کرد: هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.
حاجی زاده گفت: انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد. وی افزود: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ گونه منفذ یا نشتی در تمام آن باشد و بکار‌گیری لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نیست.
معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، با اشاره به اینکه قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطار لوله خروجی دستگاه گاز سوز باشد، خاطرنشان کرد: شیب لوله‌های افقی در داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. وی اضافه کرد: تمام مسیر دودکش‌ها را به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون حتما کنترل شوند.
حاجی زاده با بیان اینکه روشن بودن طولانی مدت آبگرمکن‌های دیواری گازی سبب بروز خطر می‌شود، اظهار کرد: بکار گیری آبگرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا مجاز نیست. وی هشدار داد: از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپز خانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه باید جدا خودداری کرد.
معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد، به شهروندان توصیه کرد: هیچ گاه از کباب پز یا منقل درون، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنند. وی تأکید کرد: تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی‌تجربه‌ یا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ایجاد خطر می‌شود.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
آتش سوزی یک مرکز تجاری آمریکا

یک مرکز تجاری در دیترویت آمریکا طعمه حریق شد.


یک مرکز تجاری واقع در غرب دیترویت دچار حریق شد و شعله های آتش به حدی گسترده بود که از فاصله چندین کیلومتری دیده می شد. هنوز علت آتش سوزی مشخص نشده و گزارشی از تلفات در این حادثه نرسیده است.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ریزش مرگبار ساختمان بر سر کارگران

بر اثر فروریختن ساختمان یک کارخانه متروکه در شمال چین 16 کارگر زیر آوار مدفون شدند.


این افراد هنگام فروریختن ساختمان این کارخانه در شهر ووآن در استان هبی خواب بودند. ماموران امداد و نجات در تلاشند اجساد این افراد را از زیر آوار بیرون بکشند. یکی از مقامات این شهر تایید کرد 16 کارگر معدن سنگ آهن مجاور، شب را در این ساختمان سپری می کردند.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
اتصالی برق در دانشگاه کالیفرنیا

مقامات آمریکا از انفجار در یکی از ساختمان های دانشگاه کالیفرنیا بر اثر اتصالی برق خبر دادند.


در پی این انفجار همه افراد از محوطه دانشگاه تخلیه شدند. به گفته سخنگوی دانشگاه، چند نفر بر اثر انفجار دچار جراحت های جزئی شدند. یکی از زخمی ها هم که جراحات عمیق تری داشت به بیمارستان منتقل شد.
دانشگاه کالیفرنیا در بیانیه ای اعلام کرد : « قطع برق و انفجار ناشی از نقص فنی در سیستم برق ساختمان بود و به همه افراد حاضر در محوطه اصلی توصیه می شود محل را فوراً ترک کنند.» انفجار پس از آن رخ داد که حدود ساعت 4:30 دقیقه خبری درباره قطع برق در ساختمانی در دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سقوط دکل بر روی یک ساختمان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان کرمانشاه گفت: مطلع شدیم یک دکل ثابت با ارتفاع زیاد بر روی یک ساختمان سقوط کرده که انجام مرحله نهایی پایین آوردن دکل امروز با جرثقیل‌های 60 تنی انجام می‌شود.


حجت‌الله جهانبخشی اظهار داشت: دیروز مطلع شدیم یک دکل ثابت با ارتفاع زیاد، متعلق به یک پیمان‌کار در محله 22 بهمن‌شهر کرمانشاه بر روی یک ساختمان سقوط کرده است. جهانبخشی ادامه داد: علت سقوط این دکل، پوسیدگی آن از مرکز و باز شدن پیچ‌های نگهدارنده بوده که پس از سقوط بر روی یک ساختمان اصابت کرده است.
وی با تاکید بر اینکه پس از کسب اطلاع، به‌سرعت نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند، افزود: به‌دلیل ارتفاع زیاد دکل، تصمیم گرفتیم از سه محور جرثقیل‌های مناسب کار را شروع کنند.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان کرمانشاه، کار مهار دکل از قسمت انتهایی به‌ سرعت آغاز و سپس مهار قسمت جلوی آن که به ساختمان اصابت کرده بود انجام شد.
وی با بیان اینکه روشنایی خیابان و محل تامین شد، ابراز داشت: برای رعایت نکات ایمنی، مسیرهای اطراف مسدود شد و نیروها تا پاسی از نیمه شب حضور داشتند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی استان کرمانشاه انجام مرحله نهایی پایین آوردن دکل را امروز عنوان کرد و گفت: برای این‌ کار از جرثقیل‌های 60 تنی استفاده می‌کنیم تا کار بدون خطر انجام شود.
جهانبخشی با اشاره به اینکه بررسی‌های کارشناسی برای اجرای عملیات نهایی انجم شده، عنوان کرد: به ساختمان خسارت جدی وارد نشده و کسی آسیب ندیده است.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ربودن یک پیمانکار راهسازی در ترکیه

گروهی مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه یک پیمانکار را در شرق این کشور ربودند.


افراد مسلح پس از تهدید همه کارگران جاده سازی در روستای سیرینلر بین شهرهای کیجی و یایلادیری در ایالت بینگول در شرق ترکیه و جمع آوری تلفن های همراه آنان، محسن اوراک پیمانکار ترک را ربودند و به جنگل های منطقه گریختند.
در پی این حادثه، نیروهای امنیتی ترکیه عملیات گسترده ای را در منطقه برای بازداشت عناصر مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان و نجات پیمانکار ربوده شده، آغاز کردند.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
بیشتر حوادث کار در ساخت و ساز است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، گفت: شدیدترین صدمات کار در حوادث ساختمانی رخ می‌دهد.


سهراب براندیشه در نشست تخصصی با کارشناسان دفتر فنی استانداری، تأمین اجتماعی، شهرداری و نظام مهندسی، اظهار کرد: بیش از 50 درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان اتفاق می‌افتد. وی افزود: شدیدترین صدمات در حوادث ساختمانی رخ داده که بعضا به مرگ افراد نیز منجر شده است. او مهمترین عامل بروز این اتفاقات را آگاهی نداشتن کارگران و کارفرمایان و عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی کار دانست.
قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، اضافه کرد: کاهش حوادث ناشی از کار، صیانت از نیروی کار و ایمن‌سازی محیط‌های کار مستلزم ایجاد فرهنگ ایمنی و رعایت بهداشت کار در بین کارگران وکارفرمایان است و این مهم اهتمام و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط را می‌طلبد.
براندیشه در ادامه تصریح کرد: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقای فرهنگ سلامت و رعایت بهداشت کار در کارگاه‌های ساختمانی باید آموزش و نظارت را در دستور کار قرار دهیم. وی ابلاع بموقع دستورالعمل‌های ایمنی را از جمله راهکارهای دیگر پیشگیری از حوادث خواند و اظهار کرد: کارگران و کارفرمایان نیز با جدی گرفتن نکات ایمنی و حفاظتی در کاهش حوادث ناشی از کار نقش اساسی را برعهده دارند.
براندیشه در ادامه یادآور شد: بازرسان کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تمامی ساعات شبانه‌روز از همه کارگاه‌ها بخصوص کارگاه‌های ساختمانی سطح استان بازدید بعمل آورده و نکات ایمنی و بهداشتی و حفاظتی کار را به کارفرمایان و کارگران تذکر خواهند داد که در صورت عدم اجرای این نکات برابر قانون برخورد خواهند کرد.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
نشست خیابان در شهرک غرب

ترکیدگی لوله آب در محل یک زمین گودبرداری شده سبب نشست بخش‌هایی از خیابان "گلستان" در تقاطع با خیابان "ایران زمین" در شهرک غرب شد.


سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه وقوع این حادثه در ساعت 5:28 صبح امروز به سامانه 125 اطلاع داده شد، گفت: به دنبال اطلاع از این حادثه، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان شش ایستگاه را به محل حادثه واقع در شهرک غرب خیابان ایران زمین، خیابان گلستان، اعزام کرد.
وی افزود: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که در قطعه زمینی به مساحت 5000 مترمربع، عملیات گودبرداری به عمق تقریبی 40 متر در حال اجرا بوده که ناگهان ترکیدگی لوله آب سبب شسته شدن خاک و نشست زمین در خیابان گلستان شده است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه به علت نشست زمین، خیابان گلستان به طور کامل مسدود شده و گودالی به عمق تقریبی 40 متر و قطر حدود 12 متر در آن ایجاد شده، گفت: آتش‌نشانان بلافاصله اقدام به ایمن‌سازی محل کرده و با توجه به اینکه تعدادی از خانه‌های مجاور نیز دچار ترک‌خوردگی شده و در معرض خطر قرار داشتند، توصیه‌های لازم را مبنی بر تخلیه خانه به آنان ارائه کردند.
ملکی با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های مجاور این محل به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار احتمالی تخلیه شده است، به ایسنا گفت: متاسفانه تعدادی از مالکان نیز با مقاومت‌های بی‌مورد، به توصیه‌های آتش‌نشانی توجه نمی‌کنند که در این زمینه به نظر می‌رسد بهتر است این افراد هشدارهای آتش‌نشانان را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه در کف این گودال مقادیری آب ناشی از ترکیدگی لوله جمع شده است، تصریح کرد: در حال حاضر آتش‌نشانان ایمن‌سازی محل را به اتمام رسانده و سازمان آب نیز اقدام به قطع جریان آب در این محل کرده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این حادثه هیچ مورد مصدوم و فوتی نداشته است، گفت: در حال حاضر آتش‌نشانان محل را به عوامل شهرداری و سازمان تحویل داده‌اند.
ملکی درباره وضعیت تردد در خیابان‌های ایران زمین و گلستان نیز به ایسنا گفت: خیابان گلستان به طور کامل مسدود شده و یک لاین از خیابان ایران زمین نیز به دلیل استقرار دستگاه‌های امدادی و پیشگیری از خطر مسدود شده، اما تردد در خیابان ایران زمین در حال انجام است. در حال حاضر عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری و آتش‌نشانی در محل حاضر هستند.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]علت ریزش ساختمان در قم سرپیچی از دستورات مهندس بود[/h] ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۱۲:۲۰



شهردار منطقه 3 قم گفت: رعایت نکردن اصول ایمنی در ساخت و ساز و سرپیچی
از دستورات مهندس ناظر در عملیات ساختمان سازی منجر به فرو ریختن ساختمان مجاور شد.





به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید محمد موسوی‌منش با اشاره تخریب یک ساختمان در میدان نواب صفوی در حاشیه یک عملیات ساختمان سازی اظهار کرد: این پروژه که برای ساخت 9 طبقه شامل دو طبقه زیر زمین و هفت طبقه روی آن در سال 89 پروانه ساخت دریافت کرده بود در طی معامله‌ای به مالک دیگر واگذار شد.





وی افزود: مالک جدید این ملک با گزارش مهندس ناظر از 15 اسفندماه سال گذشته عملیات گودبرداری آن را آغاز کرد که در 21 فروردین ماه سال جاری گزارشی از سوی مهندس ناظر به شهرداری منطقه سه ابلاغ شد مبنی بر اینکه «ساختمان مذکور که در حال حاضر اقدام به گودبرداری کرده است نکات ایمنی را رعایت نکرده و هیچ مسئولیتی بر عهده اینجانب نیست» که با اعلام این گزارش شهرداری به مالک در 24 فروردین ماه سال جاری اخطار داد.



شهردار منطقه سه قم ادامه داد: عملیات اجرایی این ساختمان که پس از یک دوره تعطیلی، مجددا آغاز شده بود حادثه تخریب یک ساختمان که در کنار این پرو‍ژه واقع شده بود را به دنبال داشت.
وی بیان داشت:‌ پشت این ساختمان منطقه مسکونی با بافت قدیمی قرار دارد و کنار آن در مجاورت خیابان واحدهای تجاری واقع شده است که به دلیل رعایت نکردن اصول فنی در ساختمان سازی و اجرایی نکردن سازه نگهبان از سوی ملک در حال ساخت حادثه تخریب مغازه مجاور رقم خورد.

موسوی‌منش با ابراز خرسندی از نداشتن تلفات جانی در این حادثه گفت: این واقعه تلفات جانی به دنبال نداشت ولی رعایت نکردن اصول ایمنی و سرپیچی از دستورات مهندس ناظر در ساخت و سازها ممکن است تبعات ناگواری را به دنبال داشته باشد.


شهردار منطقه 3 قم خاطرنشان کرد:‌ در این پروژه ساختمانی مبحث 12 مقررات ملی ساختمان مبنی بر رعایت نکات ایمنی از سوی مهندس ناظر توسط مالک نادیده گرفته شد و امیدواریم با رعایت اصول ایمنی و تبعیت از دستورات مهندس ناظر در ساخت و سازها شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]با هدف جمع بندی از وضعیت اجرای مبحث ایمنی و علل و عوامل حوادث کارگاهی پرسش نامه ایمنی و حوادث کارگاه های ساختمانی به استان ها ارسال شد[/h] ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ - ۰۸:۵۱



مهندس ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در نامه ای به استان ها در خصوص لزوم کاهش حوادث کارگاه های ساختمان و افزایش ایمنی در فعالیت های ساختمانی و توجه به مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در موضوع ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا تاکید کرد : فاصله استانداردهای ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی شهری ما با آنچه در نرم‌های جهانی پذیرفته شده بسیار زیاد است؛ در حالی که مقررات مکتوب ما در این زمینه تفاوتی با مقررات مشابه در دیگر جاها ندارد. بنابراین ضعف اصلی مربوط به عدم اجرای مقررات است. سازمان‌های نظام مهندسی و ارکان آنها که بموجب بند 5 ماده 15 و مواد 17 تا 21قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عهده‌دار نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و تنظیم روابط کار و رسیدگی به تخلفات انتظامی هستند لازم است بخشی از کنترل‌های خودرا متوجه ایمنی کارگاه‌های ساختمانی نمایند و با ارتقاء سطح حفاظت در کارگاه، با کاهش دامنه تلفات و خسارات کمک نمایند.


علیرغم آگاهی از آمار تلفات کارگاهی در حال حاضرتصویر روشنی از وضعیت اجرای مبحث ایمنی و علل و عوامل حوادث کارگاهی در پهنه کشور نداریم در حالیکه شرط هرگونه سیاستگذاری در این خصوص وقوف بر شرایط موجود است. به همین منظور پرسشنامه‌هایی به شرح پیوست تهیه شده تا از جمع بندی نتایج آنهابتوانیم نقاط ضعف حادثه آفرین را بهتر بشناسیم و اولویت‌های خود در ارتقای سطح ایمنی را بر آن اساس بنا نماییم.




به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور متن نامه مهندس ترکان خطاب به روئسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها به شرح زیر می باشد :

بسمه تعالی

ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان (کلیه استانها) با سلام، احترام وآرزوی توفیق؛ به نظر می‌آید از سال 1367 تا امروز که مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان تدوین، منتشر، بازنگری واصلاح شده است، هیچ مبحثی به اندازه مبحث دوازدهم (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) مهجور واقع نشده است. آمارهای نگران کننده‌ای که اخیراً در خصوص میزان کل حوادث کار در ایران و سهم حوادث کارگاههای ساختمانی از آن منتشر شده همه مدیران، مهندسان و سازمان‌های نظام مهندسی را بر آن می دارد که درنگ جدی در نحوه انجام کارهای ساختمانی و تدابیر ایمنی ناکارآمد مرسوم در کارگاه‌ها بنمایند و به این روندغیرقابل قبول خاتمه دهند.

بخش قابل ملاحظه‌ای از این حوادث البته ناشی از ناکافی بودن آموزش عوامل کار است اما سهم غیرقابل چشم پوشی از این حوادث محصول عدم پیشبینی وسائل و تجهیزات ایمنی در کارگاه و عدم اهتمام کافی کارفرمایان، پیمانکاران واستاد کارانی است که مهندسان ما یا بخشی از آنها هستند و یا ناظر بر فعالیت آنهاکه در هر دو صورت مسئولیت حرفه‌ای، قانونی و اخلاقی مهمی را متوجه آنان می‌کند.



فاصله استانداردهای ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی شهری ما با آنچه در نرم‌های جهانی پذیرفته شده بسیار زیاد است؛ در حالی که مقررات مکتوب ما در این زمینه تفاوتی با مقررات مشابه در دیگر جاها ندارد. بنابراین ضعف اصلی مربوط به عدم اجرای مقررات است. سازمان‌های نظام مهندسی و ارکان آنها که بموجب بند 5 ماده 15 و مواد 17 تا 21قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عهده‌دار نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و تنظیم روابط کار و رسیدگی به تخلفات انتظامی هستند لازم است بخشی از کنترل‌های خودرا متوجه ایمنی کارگاه‌های ساختمانی نمایند و با ارتقاء سطح حفاظت در کارگاه، با کاهش دامنه تلفات و خسارات کمک نمایند. علیرغم آگاهی از آمار تلفات کارگاهی در حال حاضرتصویر روشنی از وضعیت اجرای مبحث ایمنی و علل و عوامل حوادث کارگاهی در پهنه کشور نداریم در حالیکه شرط هرگونه سیاستگذاری در این خصوص وقوف بر شرایط موجود است.

به همین منظور پرسشنامه‌هایی به شرح پیوست تهیه شده تا از جمع بندی نتایج آنهابتوانیم نقاط ضعف حادثه آفرین را بهتر بشناسیم و اولویت‌های خود در ارتقای سطح ایمنی را بر آن اساس بنا نماییم. به همین جهت بسیار متشکر خواهیم شد چنانچه دستور فرمایید فرم های پیوست را با دقت تکمیل و تا تاریخ 20/03/1393 از طریق پست الکترونیک به آدرس:

dabirkhanehshoramarkazi@gmail.com ارسال فرمائید. در صورتیکه هرگونه ابهام یا پرسش در خصوص نحوه تکمیل فرم ها وجود داشت، از طریق سرکار خانم مهندس شاهمنصوری راهنمایی لازم در زمینه تکمیل فرم ها را دریافت دارید.

دریافت فرم :

پرسش نامه ایمنی
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مهار آتش سوزی ساختمانی در تهران
176590 -۴ خرداد ۱۳۹۳​
آتش سوزی در ساختمانی چهار طبقه واقع در خیابان آزادی ، ابتدای خیابان بهبودی تهران با تلاش ماموران آتش نشانی مهار شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: با اعلام این حادثه ماموران چهار ایستگاه با سه بالابر و تجهیزات تنفسی به محل اعزام شدند. افزود: این آتش سوزی دیروز در طبقه منفی یک ساختمان رخ داد که در این طبقه مقداری لوازم منزل نگهداری می شد.
وی گفت: آتش نشانان توانستند 20 نفر از ساکنان ساختمان را نجات دهند و سه خانم را که در این حادثه دچار دودگرفتگی شده بودند به مرکز درمانی منتقل کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]در جلسه ۱۷۵ شورای مرکزی صورت گرفت : تشریح دستاوردهای شرکت کیسون در حوزه ایمنی[/h] ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۰:۴۲



جلسه 175 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که چهارشنبه هفته گذشته سی و یکم اردیبهشت ماه برگزار شد میزبان مهندس محمد رضا انصاری پایه گذار شرکت کیسون بود .


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، پایه گذار شرکت کیسون ضمن ابراز افتخار از حضور خود در جلسه شورای مرکزی گفت : شرکت کیسون تجاربی کسب کرده که برای مهندسی کشور و شرکت های این حوزه بسیار سودمند است . مهندس انصاری گفت : این شرکت در 30 ،20 و 10 سال اخیر در حوزه HSE ( ایمنی ) ، بهداشت ، محیط زیست از سال 1383 سازمان یافته عمل کرده و در حال حاضر 250 افسر ایمنی ماحصل تلاش سال های اخیر است . پایه گذار شرکت کیسون در این جلسه افزود: ما در حوزه کنترل کیفیت 20 سال تلاش کردیم و هم اکنون 300 مهندس در این حوزه در شرکت کیسیون فعالیت داشته و هم اکنون نیز در حوزه PMO و حوزه ساختمان سبز نیز مشغول کار هستیم که در موضوع ساختمان سبز آماده همکاری با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ایجاد ساختمان های سبز در کشور هستیم.


مهندس انصاری گفت : این شرکت در توسعه پایدار انسانی و بهبود فضای کارکنان و بهبود خدمات برای مجاورین پروژه های شرکت تعهداتی در نظر گرفته که برای آن سهمی از درآمدهای مالی منظور می شود . وی افزود : شرکت کیسون در حوزه تحقیق و پژوهش و آموزش نیز برنامه ریزی و عملکرد داشته که در سال گذشته بیش از 50 هزار نفر ساعت آموزش فنی و مدیریتی انجام شده است .


پایه گذار شرکت کیسون با اشاره به آماره تلفات ناشی از بی توجهی ها به موضوع ایمنی در کارگاه های ساختمانی گفت : آمارها در ایران نشان می دهد که به ازای هر سه میلیون نفر ساعت یک کشته داریم که به دلیل عدم ثبت همه وقایع ساختمانی احتمالا این آمار بیشتر از سه میلیون نفر ساعت است .

وی افزود : در آرژانتین به ازای هر 5 میلیون نفر ساعت ، در ترکیه به ازای هر 6 میلیون نفر ساعت ، در کره جنوبی به ازای هر 11 میلیون نفر ساعت ، در ایالات متحده آمریکا به ازای هر 18 میلیون نفر ساعت ، در شرکت توتال به ازای هر 22 میلیون نفر ساعت ، در اتحادیه اروپا به ازای هر 23 میلیون نفر ساعت و در سوئد و انگلیس به ازای هر 40 میلیون نفر ساعت یک کشته در کارگاه های ساختمانی وجود دارد. مهندس انصاری گفت : در شرکت کیسون نیز به ازای هر 9 میلیون ساعت یک حادثه داریم که در سال جاری به 12 میلیون نفر ساعت افزایش پیدا کرده که چهار برابر میانگین کشور است .


وی با اشاره به ساماندهی ، نظارت و توسعه مقررات و آموزش در این شرکت گفت : کارگران ساختمانی در این 9 سال آموزش های مختلفی را دیده اند و در 3 سال اخیر به ازای هر 2500 واحد مسکونی یک نفر تلفات داشته ایم که با اجرای الزمات ایمنی در شرکت کیسیون هم اکنون به آمار به ازای هر 7800 واحد مسکونی یک تلفات رسیده ایم و عمده ترین پاداش ها در شرکت کیسون مربوط به حوزه رعایت ایمنی می شود .


مهندس انصاری در پایان سخنان خود به سه پیشنهاد خود برای نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود : در سازمان و در بالاترین سطح این نهاد موضوع کنترل HSE راه اندازی شود ، در پروژ های ساختمانی ناظرین مستقیم ساخت و سازها اضافه شوند و همچنین در حوزه گزارش گیری و صحت گزارشات از طریق کنترل بیشتر در کارگاه های ساختمان توجه کافی صورت پذیرد .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت مجتمع مسکونی روی نخاله ها
176786 -۱۰ خرداد ۱۳۹۳


تغییر کاربری یک قطعه زمین از 15 سال پیش سرنوشت ساکنان مجتمع های "گلها" و "لادن" منطقه گوهردشت که به خیال خود سرپناه دار شده اند را به بازی گرفته و حکایتی تلخی را رقم زده است.



حال با گذشت سالها تَرک های دیوار خواب راحت را از چشمانشان ربوده است و برای گرفتن حق خود در نهادهای دولتی مربوطه در حال آمد و شد هستند.به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای ورود، تَرک دیوارها ادعای ساکنان مجتمع را مبنی بر اینکه خانه هایشان ایمنی ندارد و در حال ریزش است را بر ما اثبات می کند تَرک ها به قدری عمیق است که در برخورد اول بذر ترس در دل بیننده می کارد.حکایت تلخ و خطرناک مجتمع های لادن، گلها و شقایق منطقه گوهردشت کرج به 15 سال پیش برمی گردد زمانی که زمین مجتمع های فعلی در اختیار یکی از نهادها قرار داشت، طبق بررسی ها و اسناد موجود قرار بر این بود که 15 سال پیش در این زمین که در حال حاضر مجتمع های مسکونی فاقد ایمنی ساخته شده است، مجتمع ورزشی ساخته شود یعنی به عبارتی کاربری زمین های مذکور غیرمسکونی بوده است ولی در چشم بر هم زدنی مسئولان به این نتیجه می رسند که کاربری را تغییر داده و مجتمع مسکونی بسازند.


طبق شواهد موجود در آن سالها شهرداری کرج با تغییر کاربری و صدور مجوز ساخت برای مجتمع‌های مسکونی مخالفت کرده است ولی نهاد مذکور با رایزنی موفق به کسب مجوز برای تغییر کاربری زمین مذکور شده و سرانجام زمین مورد نظر به قطعات کوچک ‌تر تقسیم و در آن مجتمع مسکونی ساخته شده است.گوش مسئولان بدهکار نیست و کسی صدایمان را نمی شنودمجتمع‌های ساخته شده در حال حاضر در منطقه گوهردشت کرج در بلوار انقلاب و کوچه‌های گل گندم و شقایق واقع شده است و با صدور اسناد مالکیت به مردم واگذار شده است.


با توجه به عمق فاجعه بسیاری از ساکنان این واحدهای مسکونی دست به دامن رسانه ها شده اند مگر از این طریق بتوانند راه چاره ای بجویند.بانوی میانسال که خود را فاطمه مرادی معرفی می کند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می دارد: 12 سال پیش یک واحد از مجتمع لادن را پیش خرید کردیم تا با پرداخت اقساط صاحب سرپناه شویم ولی با گذشت سالها سرپناهمان در حال خراب شدن است و هیچ کدام از مسئولین جوابگو نیستند.مرادی در ادامه تاکید می کند: بسیاری از ساکنان مجتمع با مراجعه به مسئولان خواستار رسیدگی به این وضعیت شده اند ولی گوشی بدهکار نیست و صدایمان به جایی نمی رسد.


یکی دیگر از ساکنان مجتمع لادن که در محل حضور دارد می گوید: در فصل زمستان وضعیت بسیار خطرناک و نامطلوبی را سپری کرده ایم با وجود بارش ها و باران ها هر لحظه ممکن بود دیوارها خراب شود و برخی مواقع خانه را ترک می کردیم و در منزل اقوام میهمان می شدیم ولی این کار مثل خوردن قرص مسکن است که مقطعی درد را آرام می کند. مرادی همانطور که در حال صحبت است ما را به آشپزخانه خانه خود راهنمایی می کند تَرکی بزرگ روی دیوار وجود دارد و پریز برق نیز از جایش بیرون زده است.


در انتظار رای دادگاه هر شب و روز را با دلهره زندگی می کنیماین بانوی میانسال می گوید: با اشاره به اینکه کاربری این زمین مسکونی نبوده است، بیان می کند: مدتی بعد از نقل مکان کردن در خانه متوجه مشکلات شدیم و بعد از پیگیری ها متوجه شدیم که کاربری زمینی مجتمع لادن و گلها اصلا مسکونی نبوده و زیرساختهای مسکونی را ندارد.وی می افزاید: پس از مراجعه به نهادها و اُرگانهای دولتی در استان البرز و بی توجهی بسیاری از مسئولان به این نتیجه رسیدیم که برخورد قانونی کنیم ولی با گذشت ماهها هنوز منتظر رای دادگاه هستیم و هر روز و هر شب با دلهره به زندگی ادامه می دهیم.مرادی در پایان یادآور می شود: با مراجعه به فرمانداری و پیگیریهای شخص فرماندار مقرر شده است که 2 ماه زودتر به شکایات رسیدگی شود امیدواریم با پیگیری ها و تشکیل کمیته در فرمانداری کرج به نتیجه مطلوب برسیم.


نکته حائز اهمیت این است که، در اوراق و اسناد این مجتمع های مسکونی، تائید مهندسان ناظر، تائید نهایی شهرداری و گواهی پایان کار وجود دارد.مراحل مقاوم سازی واحدهای مسکونی بر روی کاغذ ماند و اجرا نشدکارشناسانی پس از بازدید از مجتمع های مذکور، اعلام کرده اند که این مجتمع ها در زمینی بدون رعایت زیرساخت‌های لازم و بتن‌ریزی و پی‌ریزی ساخته شده است، و به گفته کارشناسان مربوطه در حقیقت این ساختمان بر روی چندین متر نخاله ساختمانی، ساخته شده است.این در حالیست که با تشکیل پرونده در محاکم قضایی متخلفان متعهد شدند که با پرداخت 20 میلیون تومان به مالک هر واحد، اقدام به تخلیه واحدهای مسکونی کنند تا مراحل مقاوم سازی شروع شود ولی با گذشت مدتی این تعهد بر روی کاغذ مانده است و ساکنان در همان شرایط اسفبار در حال گذراندن زندگی در میان تَرک های دیوارهایی هستند که برای ریزش کسی را خبر نمی کنند.



فرمانداری کرج آخرین اُرگانی است که ساکنان با مراجعه به آنجا درخواست کمک و رسیدگی به شکایات خود را کرده اند. محمدتقی ایرانی فرماندار ویژه شهرستان کرج برای رسیدگی به این مشکل دستور تشکیل کمیته‌ای ویژه، برای بررسی شکایت شهروندان را در دستور کار قرار داد و مقرر شد گزارش این کمیته به مراجع قضایی برای برخورد با متخلفان پرونده ارسال شود.وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار می دارد: چندین جلسه با حضور نماینده نظام مهندسی و شهرداری و برخی از ساکنان مجتمع های مذکور برگزار شد ولی متاسفانه راه چاره ای ارائه نشد و متخلفین توپ را به زمین دیگری انداختند.ایرانی تاکیدمی کند: با توجه به عدم نتیجه حاصل از جلسات پی در پی، پرونده را پس از بررسی در کمیته مورد نظر به مراجع قانونی تحویل دادیم تا خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود چرا که جان مردم در خطر است.



به مردمی که حقوقشان نادیده گرفته شده است نمی شود جواب سر بالا دادفرماندار ویژه کرج یادآور می شود: برخی از کارشناسان اعتباری را که مورد نیاز است تا این ساختمان ها مقاوم سازی شود 400 میلیون تومان برآورد کرده اند که به نوبه خود هزینه زیادی است.ایرانی با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان پی ساختمان بر روی چندین متر نخاله ساختمانی بنا شده است، اضافه می کند: تخلفات بسیاری در تغییر کاربری، صدور مجوز ساخت و در نهایت صدور پایان‌کار در این پرونده مشاهده می‌شود و اتهاماتی به طور مستقیم به افراد سازنده، مهندسان ناظر و شهرداری وارد است.ایرانی تصریح می کند: مراجعه های پی در پی شهروندان به اُرگانهای مربوطه از جمله شهرداری، و عدم پاسخ مناسب و بی توجهی به این مسئله فاجعه بزرگ را در پی خواهد داشت.



وی در ادامه از مدعی‌العموم خواست برای دفاع از حقوق شهروندان وارد شده و به طور مستقیم پرونده را بررسی کند و با متخلفان و کسانی که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند، برخورد شود.ایرانی در پایان با اشاره به اینکه نمی‌شود به مردمی که حقوق آنها نادیده گرفته شده است، جواب سربالا داد بیان می کند: نمی شود به خواسته مردم بی توجهی کرد و حرف‌های آنها را نشنیده فرض کرد.



 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مرگ تلخ کارگر ساختمانی در تهران
۱ مرداد ۱۳۹۳




سخنگوی آتش نشانی تهران از سقوط مرگبار کارگر ساختمانی بر روی میله گرد و مصالح خبر داد.

جلال ملکی در تشریح این حادثه اظهار داشت: این کارگر 25 ساله در یک پروژه ساختمانی در شهرک راه آهن مشغول کار بود که عصر روز چهارشنبه به دلیلی نامعلوم از طبقه پنجم به پائین سقوط کرد. وی افزود: این کارگر بر روی میله های آهنین و مصالح سقوط کرده بود که میله گرد وارد بدن وی شده و در وضعیت خطرناکی قرار داشت.


سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: بلافاصله عملیات راها سازی این کارگر آغاز و وی تحویل امدادگران اورژانس شده که پس از معاینه اعلام شد بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است. وی خاطر نشان کرد، در این عملیات آتش نشانان دو ایستگاه حضور داشتند که با پایان عملیات به ایستگاههای خود بازگشتند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دستگاه ابتدایی اعلام زلزله و قطع گاز + عکس






مبتکر و مخترع مشگین شهری در استان اردبیل موفق به ساخت دستگاه اعلام وقوع زلزله و قطع گاز خودکار شد.


این دستگاه که توسط داوود حیدر نژاد مبتکر جوان مشگین شهری رونمایی شده، کاربردهایی نظیر قطع گاز و به صدا درآمدن تلفن تمام مشترکان در هنگام وقوع زلزله دارد.

سازنده این دستگاه با اشاره به ابتکار جدیدی و کاربردی خود گفت: این دستگاه می تواند به هنگام وقوع زلزله با ریشترهای متفاوت پس از به صدا در آوردن آژیر و روشن کردن چراغ، شیر اصلی گاز محل سکونت را نیز قطع کند.

داوود حیدر نژاد افزود: با نصب این وسیله در ایستگاه اصلی گاز منطقه می توان در زمان وقوع زلزله جریان گاز تمامی مشترکین را همزمان و به صورت اتوماتیک قطع کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این با نصب این دستگاه در مرکز تلفن شهر و یا روستا، در زمان وقوع زلزله زنگ تمامی تلفنهای مشترکان را به صدا در آورد تا به عنوان هشدار خسارت احتمالی زلزله را کاهش داد.
به گفته این مبتکر مشگین شهری دستگاه اعلام وقوع زلزله با هزینه بسیار اندک تهیه شده و در صورت انبوه سازی به راحتی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.



به گفته این مبتکر مشگین شهری دستگاه اعلام وقوع زلزله با هزینه بسیار اندک تهیه شده و در صورت انبوه سازی به راحتی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.



 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سایت خبری تحلیلی مسیر آنلاین: بررسی های خبرنگار مسیر آنلاین حکایت از ادامه تخلفات در پروژه میدان معلم شهرری را دارد؛ در خبر گذشته پروژه [بخوانید: تخلف از طرح تفصیلی در منطقه 20 تهران / سه طبقه بالاتر از طرح تفصیلی! + تصاویر] یکی از ساکنین محل در مطلبی که برای مسیرانلاین ارسال شده بود پرده از تخلف شهرداری منطقه 20 از طرح تفصیلی برداشته بود که هم اکنون ابعاد مساله شکل دیگری نیز به خود گرفته است؛ این پروژه که بدون توجه به شکایت ساکنین محل در حال ادامه کار است در حال حاضر با گودبرداری غیراصولی باعث مشکلاتی برای ساکنان شده است؛

عکسهای زیر مربوط به ترک خوردگی کوچه مجاور پروژه است که بتازگی با شروع گودبرداری بوجود امده است؛این پروژه از 21 مرداد 93 عملیات اجرایی آن شروع شده اما از روز 24 مرداد به علت گودبرداری غیراصولی که باعث ترک خوردن سطح معبر و نشست زمین و ترکیدگی لوله شده کار متوقف شده است.

همانطور که در عکس مشخص است، قسمت کنار معبر، نزدیک جایی که ترک خوردگی وجود دارد با خاک پر شده که خسارتها بیشتر از این نشود. کار پروژه همچنان تا امروز (28 مرداد) همچنان متوقف است.




منابع : مسیر آنلاین
سایت iiiwe.com
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سه طبقه بالاتر از طرح تفصیلی! + تصاویر

سه طبقه بالاتر از طرح تفصیلی! + تصاویر

توافقات بر خلاف طرح تفصیلی توسط شهرداری، مشکلی است که ساکنین تهران طی سال‌های گذشته همواره با آن دست به گریبان بوده‌اند؛ مشکلی که به بهانه ایجاد درآمد پایدار برای اداره‌ی شهر، تنها به افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن، مشکلات ترافیکی، آلودگی بیشتر هوا، و در مواردی عدم رعایت امنیت جانی شهروندان منجر شده است.

اما اکنون سرایت این معضل به مناطق جنوبی تهران نگرانی‌های زیادی برای ساکنین این مناطق ایجاد کرده است. به گزارش مسیرآنلاین، ساکنان یکی از نواحی منطقه 20 تهران از توافق شهرداری با یک مالک شکایت کرده اند اما هنوز این شکایت به جایی نرسیده است: مدتی است که در شهرداری منطقه 20 تهران در یکی از بی‌بهره‌ترین محلات این منطقه، برای زمینی به مساحت تقریبی 4000 متر واقع در میدان معلم شهرری مجوز ساخت 8 طبقه مسکونی صادر شده است.

این در حالی است که بر مبنای طرح تفصیلی جدید شهر تهران مالک مجاز به ساخت 5 طبقه است. هرچند طبق طرح تفصیلی در زمینهای بزرگ (3 برابر 300 مترمربع) حداکثر میتوان دو طبقه تشویقی روی تراکم مجاز اضافه کرد. با آغاز به کار گودبرداری در این زمین ساکنین محل اقدام به تنظیم استشهادیه‌هایی با بیش از صد امضاء کردند تا با ارائه آنها به معاونت نظارت شورای شهر تهران و فرمانداری شهرری صدای اعتراض خود را به گوش مسؤولین برسانند، چون پیش از آن با مراجعه به شهرداری منطقه، متوجه بی‌نتیجه بودن پیگیری موضوع در شهرداری شده بودند. ساکنین این محل از تخلفات متعدد در انجام این ساخت‌و‌ساز و پیامدهای گسترده‌تر آن نگران هستند.

زمین مورد نظر از یک سو به موازات خانه‌هایی است که با معبری به عرض تنها 8 متر از آن فاصله دارند. مجری پروژه در اقدامی عجیب دقیقا از کنار این معبر گودبرداری را شروع کرده است، در صورتی که طبق اصول اولیه و واضح شهرسازی باید سطح اشغال ساختمان در سوی دیگر زمین واقع شود تا فاصله لازم با ساختمانهای جنوبی روبرو رعایت شده و همسایگان را با مشکل ممانعت از نور و نقض حریم خصوصی مواجه نکند.

همچنین ساکنین به دلیل سستی بیش از حد خاک این منطقه به شدت نگران خسارات جانی و مالی احتمالی بر اثر این ساخت و ساز هستند. علاوه براین در این محل (به مساحت تقریبی 30000 مترمربع) چهار زمین بزرگ دیگر هم وجود دارد که آنها هم تنها مجاز به ساخت 5 طبقه هستند، و مسلما انجام این تخلف فتح بابی برای توافقات خارج از طرح تفصیلی خواهد بود. با توجه به وجود 9 مجتمع مسکونی در این محدوده، در صورت ادامه این روند، تراکم بسیار بالایی از جمعیت در این منطقه بوجود خواهد آمد.

این در حالی است که این محدوده با وجود دوندگی‌ها و پیگیری‌های اهالی آن از حداقل امکانات، فضای سبز و حتی ضروری‌ترین خدمات شهری محروم است، و حتی قرار داشتن این محله در ورودی اتوبان امام علی (ع) به شهرری باعث نشده که شهرداری منطقه حداقل فکری به حال چشم‌انداز نازیبای آن کند. در نتیجه‌ی پیگیری‌های فرمانداری و بخشداری شهرری، عملیات ساختمانی در این زمین در حال حاضر متوقف شده‌است. اما بنا به گفته ساکنین، کارشناس مسؤول رسیدگی به این موضوع در مرکز نظارت شورای شهر (مهندس م.ع.ج) با برخوردی نامناسب حق را به متخلف داده و حتی گفته در صورت انجام تخلف مالک می‌تواند با پرداخت جریمه به شهرداری مشکل را حل کند!

به گفته یکی از ساکنین، طنز تلخ ماجرا اینجاست که پرداخت جریمه قطعا بسیاری از مشکلات متخلف و شهرداری را برطرف می‌کند، اما حقوق چند هزار نفر را پایمال می‌کند که باید دید این چگونه قابل جبران است. پیش از این هم شهرداری منطقه 20 در اقدامی مشابه برای زمینی واقع در دیلمان که مجاز به ساخت 5 طبقه بوده، مجوز ساخت 10 طبقه صادر کرده بود. ساکنین این محل هم سعی کردند اعتراض خود را به گوش مسؤولین برسانند؛ اما صدای‌شان به جایی نرسید، و این پروژه حالا متاسفانه در مراحل پایانی کار است.

همانطور که در تصویر دیده می‌شود، خانه‌های اطراف با وجود این ساختمان عظیم تقریبا دفن شده‌اند. این مشکلی است که شهرداری منطقه با زیر پا گذاشتن قوانین ایجاد کرده و قطعا باید در برابر خسارات واردآمده به مردم پاسخگو باشد.

تصویر 1 و 2: صدور مجوز ساخت 8 طبقه در زمینی که بنابر استعلام طرح تفصیلی مجاز به ساخت 5 طبقه است.



تصویر 3: اقدام سازنده به گودبرداری از کنار معبر، بدون رعایت فاصله لازم با ساختمان‌های روبرو



تصویر 4: سازنده با تخریب دیوار و نصب حفاظ به فاصله یک متر از زمین از ابتدای کار مزاحمت زیادی را برای ساکنین این کوچه کم‌عرض ایجاد کرده



تصویر 5: نامه ساکنین در اعتراض به تخلف شهرداری منطقه 20 و درخواست رسیدگی از مسؤولان



تصویر 6: تصویر ماهواره‌ای زمین‌هایی که در همین محدوده قرار دارند.
(ساکنین نگران هستند که اتفاقی افتاده در ساخت زمین شماره 1 بدعتی برای سایر زمین‌های این محدوده شود.)



تصویر 7و 8: اقدام شهرداری منطقه 20 در صدور مجوز برای زمینی که باید تنها 5 طبقه در آن ساخته می‌شد. (همانطور که در تصویر ماهواره‌ای مشخص است ساختمان ده طبقه دیلمان حتی با بلندترین ساختمان‌های اطراف اختلاف ارتفاع قابل توجهی دارد. متاسفانه اعتراض ساکنین به این بی‌قانونی به جایی نرسید.)





منابع : مسیرآنلاین
سایت iiiwe.com
سایت : معمار نیوز
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخرین اخبار از زلزله ایلام


سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چهار تیم ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه در "مورموری" خبر داد.

حسین درخشان، با اعلام خبر وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در اعماق درونی زمین در ساعت 7:2 صبح امروز گفت: این زمین لرزه در منطقه "مورموری" در مرز استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگی حادثه بلافاصله با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شد.

به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در حال حاضر چهار تیم ارزیاب از استان ایلام به منطقه اعزام شده‌اند تا میزان خسارات مالی و جانی احتمالی را تخمین بزنند.

درخشان همچنین گفت: بررسی اولیه نشان داد که تاکنون چهار نفر از اهالی مورموری بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه "ارتباطات تلفنی بخشی از این منطقه قطع شده است"، افزود: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب در حال بررسی مناطق مسکونی این شهر و روستاها هستند.

براساس این گزارش، مختصات این زمین لرزه که در عمق 10.2 کیلومتری زمین رخ داد 332.703 عرض جغرافیایی و 47.695 طول جغرافیایی ثبت شده است.

تاکنون تلفات جانی از ایلام گزارش نشده است

‌مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر ایلام نیز گفت: تاکنون تلفات جانی زمین‌لزره در سطح استان گزارش نشده است.

«محمد سلیمانی»، با اشاره به اینکه دیشب حدود ساعت 19 زمین لرزه مناطقی از استان را لرزاند، اظهار کرد: تاکنون تلفات انسانی زمین لرزه 6.1 ریشتری در سطح استان گزارش نشده اما خسارت به واحدهای مسکونی بخصوص در بخش مورموری شهرستان آبدانان وارد شده است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کامل به مردم در رابطه با زلزله انجام شده، افزود: شب گذشته تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر به مناطقی که زمین لرزه در آن به وقوع پیوسته بود، اعزام شدند.

سلیمانی ادامه داد: تمام نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سطح استان در آماده باش کامل هستند و هرگونه خدماتی امدادی که مردم نیاز داشته باشند ارائه خواهد شد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده گفت:‌ دو شهرستان آبدانان و مورموری بیشترین میزان خسارت را در پی زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز داشته‌اند.

وی گفت: تعداد مصدومان این حادثه به شش نفر رسید که همگی به بیمارستانی در آبدانان منتقل شدند.

حسین درخشان با بیان اینکه تاکنون شش پس لرزه در این منطقه به ثبت رسیده است، گفت: روز گذشته نیز شش پیش لرزه در این منطقه به ثبت رسید که بزرگی یکی از آنها 4.9 ریشتر بوده اما برخی از مردم بی توجه به این مسئله در خانه‌های خود اقامت داشتند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برق و تلفن در این منطقه همچنان قطع است، گفت: تلاش امدادگران برای بررسی هرچه بیشتر این زمین لرزه و خسارات آن ادامه دارد.

درخشان در جدیدترین اظهاراتش و درحالیکه 2 ساعت از وقوع زمین لرزه گذشته است، عنوان کرد: تا کنون 50 نفر از اهالی مناطق زلزله زده شده دچار آسیب دیدگی شده‌اند که تلاش پزشکان برای درمان این افراد ادامه دارد.

مصدوم شدن 20 نفر در آبدانان به دلیل زمین‌لرزه

در عین حال حسن میری بخشدار مرکزی آبدانان و رییس شبکه بهداشت شهرستان آبدانان شمار مصدومان زلزله را 20 نفر اعلام کرد.

«حسن میری» بخشدار مرکزی آبدانان، اظهار کرد: به دنبال زمین‌لرزه‌های عصر گذشته که امروز صبح هم احساس شد، خسارت‌هایی به واحدهای مسکونی این بخش وارد آمده اما خسارت جانی در این منطقه تاکنون گزارش نشده است.

«حیدری‌زاد» رییس شبکه بهداشت شهرستان، هم از مصدوم شدن 20 نفر در شهر آبدانان خبر داد.

وی تصریح کرد: با توجه به شدت زمین‌لرزه در بخش مورموری ، تعداد مصدومان این بخش بیشتر خواهد بود اما هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

آمادگی پلیس برای کمک به زلزله‌زدگان

جانشین انتظامی استان ایلام نیز با اشاره به وقوع زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز و بخش مورموری این شهرستان گفت: تا کنون 12 مجروح این حادثه به مراکز درمانی منتقل شده اند.

سرهنگ حسن سماواتی در این باره اظهارداشت: این زلزله صبح امروز در این بخش اتفاق افتاده که خسارات زیادی را متوجه ساکنان و خانه های روستائیان کرد.

وی ادامه داد: بیشترین خسارات‌ها در مناطق روستایی اتفاق افتاد و تا این لحظه 12 مجروح حادثه به مراکز درمانی منتقل شده اند.

جانشین انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه این زلزله تا کنون تلفات جانی نداشته است، گفت: پلیس برای کمک به حادثه دیدگان این زمین لرزه آماده است.

زمین لرزه مورموری بخش‌هایی از استان‌های مجاور از جمله خوزستان و کرمانشاه را نیز لرزاند. شدت این زمین لرزه جمعی از مردم شهر کرمانشاه را به خیابان‌ها کشاند.

همچنین با توجه به بزرگی حادثه با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شده‌ است.



29 مرداد 1393
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خطر از بیخ گوش تهران گذشت/ زلزله 4.3 ریشتری دماوند را لرزاند


این منطقه کوهستانی بوده و تعداد کمی از افراد در این منطقه زندگی می‌کردند اما وقوع زمین لرزه موجب رعب و وحشت اهالی این منطقه شده و سبب شد که آنها ادامه شب را در بیرون از منزل سپری کنند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از وقوع زلزله‌ای به بزرگی 4.3 ریشتر در بامداد امروز در شهرستان دماوند خبر داد.

«حسین درخشان»، در تشریح جزئیات این خبر گفت: در ساعت 4:15 بامداد امروز (یکشنبه) زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.3 ریشتر در اعماق درونی زمین منطقه «گَزَنَک» در حومه شهرستان دماوند و در خط مرزی استان تهران و مازندران را لرزاند.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از ثبت وقوع این زمین لرزه سه تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند، گفت: این منطقه کوهستانی بوده و تعداد کمی از افراد در این منطقه زندگی می‌کردند اما وقوع زمین لرزه موجب رعب و وحشت اهالی این منطقه شده و سبب شد که آنها ادامه شب را در بیرون از منزل سپری کنند.

درخشان با بیان اینکه زلزله در این منطقه به خوبی احساس شده بود، گفت: این زمین‌ لرزه خوشبختانه خسارت جانی و مالی نداشت اما موجب رعب و وحشت ساکنان اندک این منطقه شده بود.

همچنین تاکنون، 6 زمین لرزه دیگر به ترتیب با بزرگی 1.7 ، 2.5 ، 1.4، 1.3، 1.6 و 1.7 در مقیاس امواج درونی زمین این منطقه را به لرزه در آورده است.


29 مرداد 1393


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پروژه سیستانیکا، ادامه کابوس تمام نشدنی گودهای غیر اصولی در تهران

اکنون مدت 4 سال است که این پروژه با حمایت ارگان‌های ذی‌ربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است که ضمن تخریب 4 بلوک کامل شهری به بهانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری بافت ریزدانه منطقه را با یک پروژه دانه درشت جایگزین کرده است.

شهردار منطقه 9 در مصاحبه قبلی با رسانه ها تهران گفت:"با راه‌اندازی پروژه هاشمی تحولی عظیم در غرب تهران رخ می‌دهد و این پروژه به نفع شهروندان، سرمایه‌گذاران و شهرداری منطقه است."

برج چند منظوره تجاری، اداری و مسکونی سیستانیکا قرار است در زمینی به مساحت 10737 مترمربع، در ناحیه 1 منطقه 9 شهر تهران، در خیابان هاشمی اجرا شود. این پروژه با شماره پروانه ساختمان 90005054 با زیربنای 127476 مترمربع شامل 22 طبقه است که 3 طبقه آن پارکینگ تجاری، 1 طبقه اداری و ورزشی، 2 طبقه پارکینگ مسکونی، 3 طبقه تجاری و 13 طبقه مسکونی است.

این پروژه از تجمیع 4 بلوک شهری تعریف شده است. به گفته شهردار منطقه، 2 بلوک از 4 بلوک این پروژه به خدمات انتفاعی از قبیل فعالیت‌های تجاری، اداری و خدماتی تعلق گرفته تا سرمایه‌گذار نفع خود را از این بلوک‌ها ببرد و 2 بلوک دیگر به سرانه‌های خدماتی تعلق می‌گیرد تا شهرداری سرانه‌های خدماتی منطقه را افزایش دهد.

جعفری شهردار منطقه 9 می‌گوید: به طور قطع وقتی این کار انجام بشود هم مردم راضی هستند هم سرمایه گذار و هم شهرداری توانسته است، بخشی از محدوده منطقه را نوسازی کرده و از بافت فرسوده خارج شود و به عبارتی می توان گفت یک پروژه سه سر برد را برای منطقه تعریف کرده ایم!

اکنون مدت 4 سال است که این پروژه با حمایت ارگان‌های ذی‌ربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است که ضمن تخریب 4 بلوک کامل شهری به بهانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری بافت ریزدانه منطقه را با یک پروژه دانه درشت جایگزین کرده است.

کارفرما از طریق کمیسیون ماده 5 شهرداری (که عهده دار بررسی و تصویب تغییرات طرح تفصیلی می‌باشد) توانسته مجوزهای لازم برای تغییر کاربری و تجمیع چند ده پلاک این 4 بلوک شهری را اخد و بر مبنای آن‌ها طرح این برج را تهیه و به اجرا گذارد. امابه نظر می‌رسد که در صدور مجوز نکات زیر رعایت نشده و با بی‌توجهی به اصول شهرسازی پروژه‌ای درشت مقیاس و بی ارتباط با نیازها و زیرساخت‌های منطقه جانمایی شده است که نه تنها در حال حاضر گریبان‌گیر مردم شده است، بلکه لطمات آن از جمله دشواری‌های ترافیکی بعد از افتتاح پروژه نیز همواره در محدوده طرح احساس خواهد شد.

عدم توجه به دانه‌بندی بافت پیرامونی، عدم توجه به تناسب تراکم اعطا شده به پلاک مزبور با پلاک‌های مجاور و موضوع اشرافیت، عدم نیازسنجی دقیق برای تعیین نوع کاربری در راستای نیازهای بافت مسکونی پیرامونی و نگاه صرفاً اقتصادی به پروژه‌های تجمیع و نوسازی بافت‌های به اصطلاح فرسوده تنها برخی از نکاتی است که در صدور این مجوز به آن‌ها توجه نشده است.

عدم توجه به موارد فوق باعث بروز مشکلات بسیار زیادی از جمله وارد آوردن بار ترافیکی مازاد بر شریان‌های اطراف، موضوع اشرافیت و تجاوز به حریم خصوصی مالکین مجاور، و عدم نفع اهالی از پروژه با توجه به اهداف سرمایه‌گذاران برای کسب سود حداکثری خواهد بود.

به گزارش معماری نیوز، تخلف دیگری که در این پروژه مشاهده می‌شود واگذاری و تغییرکاربری مصوب کوچه‌ها و خیابان‌های بن باز و عمومی است که با توجه به مواد23 الی27 قانون مدنی و تبصره6 ماده96و ماده101قانون شهرداری و همچنین نظریه70/6564 مورخ2/10/76 قوه قضائیه وماده598 قانون مجازات و اصل40 قانون اساسی و آیین‌نامه قانون نحوه بررسی و آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و..... غیر قابل تملک و واگذاری و تغییرکاربری ممنوع و تحت عنوان زمین خواری و تصرف اموال عمومی جرم به حساب می‌آید.

اما گذشته از موضوع مجوز ، چیزی که در این سال‌ها عذاب هر روزه مالکین و ساکنان پلاک‌های مجاور این پروژه شده، مشکلاتی است که در اثر گودبرداری‌ غیراصولی این پروژه برایشان به وجود آمده است. متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولین تکرار هر روزه این تخلف در حوزه ساخت و ساز را در گوشه و کنار این شهر شاهد هستیم و همه ساله خسارات مالی و جانی فراوانی را به همراه دارد.

تاکنون 3بار دیواره‌های گود در جبهه‌های مختلف دچار ریزش شده است. در سال 91 سه چهارم طول معبر شمالی به داخل گود سقوط کرده است. این ریزش‌ها و رانش‌های متعدد و وسیع به دلیل عدم رعایت اصول فنی و ویژه برای گودبرداری‌هایی از این دست یعنی اجرای شمع با عمق مناسب در پیرامون گود می‌باشد که تا کنون در پروژه‌های بسیاری خسارت به بارآورده است. همچنین در پی این گودبرداری غیراصولی، در کنار تمام تخلفاتی که به ذکر برخی از آن‌ها پرداختیم، خسارات زیادی به خانه‌های اطراف و حتی مسجدی نزدیک پروژه به شکل ترک‌های عمیق در تمام وجوه بنا اعم از کف، دیوار و سقف وارد آمده و به کلی آن‌ها را ناامن و غیرقابل استفاده کرده است.

خسارات وارده به بناهای اطراف به شکلی بوده که از سوی شهرداری منطقه برای برخی اهالی اخطاریه عدم ایمنی و تخلیه آمده است. در پی این اخطاریه مالک اقدام به خرید این واحدها کرده که در پی آن نیز مشکلاتی برای مالکین به وجود آمده است.

اهالی منطقه اقدامات زیادی برای رسیدگی مسئولین به این مشکلات کرده‌اند. تا کنون نامه‌هایی زیادی برای شهرداری منطقه، شورای شهر ، کمیسیون اصل 90 مجلس و وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و پس از پیگیری‌های زیاد، دستور توقف پروژه نیز تا زمان پایدارسازی گود و ایمن‌سازی ساختمان‌های مجاور از سوی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران صادر و به مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ابلاغ شده است؛ اما متاسفانه علی‌رغم تمام پیگیری‌ها و شکایات اهالی به مراجع قانونی که تصویر برخی از آن‌ها را مشاهده می‌نمایید، همچنان کارفرما با حمایت‌هایی که از سوی برخی مسئولین دارد به کار خود ادامه داده و صدای مردم به جایی نرسیده است.

در آخر این سوال مطرح می‌شود که خلا قانونی این گونه مصوبات که در امر ساخت و ساز در شهرها دخالت و تاثیر مستقیم دارند چیست که چنین تخلفاتی از جریان همین ساز و کارهای ظاهراً قانونی انجام می‌شود؟ و اینکه تا چه زمانی باید شاهد تکرار همه روزه این گونه تخلفات در سطح شهر باشیم؟


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پایان عملیات بزرگترین میز لرزه خاورمیانه

بر اساس اعلام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله عملیات بزرگترین میز لرزه خاورمیانه به اتمام رسید.

به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی، با توجه به واقعیت لرزه خیزی کشور و احتمال بروز زلزله و پیامدها و آسیب های ناگوار آن، لزوم انجام تحقیقات آزمایشگاهی پیشرفته در زمینه مهندسی زلزله که بتواند پاسخگوی نیازهای پروژه های عمرانی و صنعت ساخت وساز کشور باشد، از مهمترین ضروریات انکارناپذیر کشور است.

در راستای تحقق اهداف یاد شده پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با هدف ایجاد بستر مناسب جهت رشد مطالعات و تحقیقات تخصصی در زمینه مهندسی زلزله و تبدیل کشور به قطب مطالعات لرزه‌ای در منطقه، اقدام به احداث آزمایشگاه ‌های پیشرفته سازه و ژئوتکنیک کرده است که مشتمل بر چهار بخش عمده شامل دستگاه سانتریفیوژ و محفظه بتنی آن، میز لرزان و پی مربوطه، کف مقاوم و دیوار عکس ‌العمل و نیز سازه مورد نیاز جهت استقرار تجهیزات و پرسنل است.

با وجود آن که پیشرفت فیزیکی این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات مالی لازم تنها 33 درصد بوده، اما عملیات ساخت سازه اتکایی بزرگترین میز لرزه‌ای خاورمیانه به اتمام رسیده است.

دکتر مرتضی بسطامی، مدیر پروژه در تشریح چگونگی عملکرد میز لرزه‌ای گفت: میز لرزه برای شبیه سازی زلزله استفاده می‌شود و تاسیسات این میز روی سازه ویژه‌ای به اسم سازه اتکایی نصب می‌شود. این سازه باید دارای مشخصات فنی ویژه‌ای است تا در هنگام شبیه سازی زلزله‌ها حرکتی نداشته باشد. این سازه از جنس بتن آرمه حجیم و دارای ابعاد 15متر در 15 متر و ارتفاع 9 متر است که دارای جرمی بالغ بر 5500 تن است.

وی در ادامه اضافه کرد: این سازه طوری طراحی شده است که در برگیرنده هشت جک، عرشه و تاسیسات مکانیکی و برقی میز لرزه است. جکها شامل چهار جک افقی و چهار جک قائم به منظور ایجاد حرکات افقی در دو جهت عمود بر هم و همچنین حرکات قائم زلزله است و عرشه میز که دارای سازه فلزی و ابعاد 6 متر در 6 متر است، محل قرارگیری نمونه‌های آزمایش است.

بر اساس این گزارش، در حقیقت این میز که توانایی شبیه سازی حرکات زلزله ها را برای ساختمان های واقعی داراست، آغازگر تحول در نظام فعالیتهای تحقیقاتی در حوزه افزایش ایمنی مباحث عمرانی است؛ قابلیتی که تنها چند کشور در دنیا از آن بهره می‌برند. مراحل طراحی و ساخت سازه اتکایی مذکور به صورت کامل توسط متخصصین داخلی انجام پذیرفته است.


 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
چاه کن ته چاه ماند
179839 -۱۵ شهریور ۱۳۹۳​
معاون عملیات منطقه 6 آتش نشانی تهران از نجات دادن دو مقنی گرفتار شده در چاهی به عمق 18 متر در خیابان سهروردی خبر داد.




محمد وکیلی اظهار کرد: با حضور به موقع آتش نشانان این کارگران از خطر مرگ نجات پیدا کردند. وی گفت: در قسمت پارکینگ یک واحد مسکونی در حال احداث مشغول حفر چاه بودند که دلیل کمبود اکسیژن در عمق 18 متری بی حال و بی رمق گرفتار شده بودند.وکیلی اظهار کرد: آتش نشانان با ایمن سازی محل حادثه و با استفاده از وسیله تجهیزات ویژه نجات، موفق شدند این دو کارگر افغانی به نامهای بایجان 22 ساله و اعلم 19 ساله را از داخل چاه به سطح زمین منتقل کنند.معاون عملیات منطقه شش آتش نشانی تهران بیان کرد: این دو کارگر تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل شدند که پس از اقدامات امدادی آنها به حال طبیعی بازگردانده شدند.

به دنبال تماس تعدادی از شهروندان با سامانه 125 و اعلام این حادثه، آتش نشانان ایستگاه 53 و گروه امداد و نجات 13 روز گذشته به محل حادثه واقع درخیابان سهروردی، خیابان هویزه، خیابان مرغاب نبش کوچه سرمد حضور یافتند.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
جمع‌آوری بتن‌های غیراستاندارد از بازار تهران

مدیرکل استاندارد تهران از تشدید نظارت بر مصالح ساختمانی خبرداد و گفت: بازرسان استاندارد این اداره کل، بتن، شن و ماسه غیراستاندارد را از بازار تهران در مردادماه جمع آوری کردند.

مسلم بیات گفت: در راستای نظارت بر اجرای استاندارد کالا، کارشناسان و بازرسان این اداره کل در جریان بازرسی های متوالی خود بتن آماده غیراستاندارد را با نام تجاری مقاوم بتن شایان در واحد تولیدی شناسایی و توقیف کردند.

مدیرکل استاندارد استان تهران افزود: همچنین در این جریان شن و ماسه با نام تجاری امید به علت غیراستاندارد بودن در واحد تولیدی جمع آوری شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی تصریح کرد: دو دستگاه بچینگ با نام تجاری بتن مهدی نیز غیراستاندارد تشخیص داده و توقیف شده است.
 
کارگر قربانی داربست خطرناک
180077 -۲۲ شهریور ۱۳۹۳




رییس آتش نشانی پلدشت گفت: یک کارگر بر اثر سقوط از ارتفاع در کارگاهی در این شهر کشته شد.


احمد داداش زاده در این خصوص اظهار کرد: دو کارگر مشغول کار در ارتفاع 12 متری در پلدشت بودند که بر اثر شکسته شدن تخته زیر پایشان سقوط کردند.وی اضافه کرد: یکی از این افراد پس از انتقال به بیمارستان جان باخت و دیگری نیز به شدت مجروح شد. وی ادامه داد: رعایت نکردن اصول ایمنی کار از جمله نداشتن کلاه و کمربند ایمنی عامل اصلی بروز این حادثه تاسف بار است.تلفات ناشی از کار یکی از مهمترین موارد مرگ و میر کارگران در دنیا محسوب می شود که هر از چندگاهی این امر در آذربایجان غربی نیز رخ می دهد. پلدشت از جمله شهرهای شمالی آذربایجان غربی است که در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
صبح امروز يک باب ساختمان 5 طبقه با اسکلت بتني در حال ساخت در محله کوي پيروز خ
نشاني اطلاع داده شد و نيروهاي ايستگاه ۲ آتش نشاني تبريز در مدت كمتر از ۴ دقيقه به محل حادثه اعزام و با توجه به وسعت حادثه بلافاصله نيروهاي عملياتي ايستگاه‌هاي ۱، ۳، ۴ و ۱۶ نيز جهت کمک به يافتن کارگران زير آوار به محل
حادثه اعزام شدند.

کرماني‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به نجات ۲ نفر از کارگران زير آوار توسط ماموران امداد آتش نشاني تبريز و انتقال آنها به مراکز درماني تاکيد کرد: باتوجه به دشواري‌هاي موجود در محل حادثه و به دليل انبوه بتن‌هاي ريزشي و کلاف پيچيده ميل گرد‌ها، وضعيت ۳ کارگر ديگر نامشخص بوده و تلاش براي نجات اين حادثه ديدگان همچنان ادامه دارد./***
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
کاهش 40 درصدی تلفات ناشی از گودبرداری


رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: در یکسال اخیر از ۱۴ هزار گودبرداری تهران بازدید شده که از این تعداد حدود ۱۳۰۰ گود پرخطربوده و تذکرات لازم برای تثبیت آنها از سوی سازمان نظام مهندسی داده شده و بر همین اساس شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حوادث ناشی از گودبرداری‌ها بودیم.

سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در نشستی که امروز در محل این سازمان برگزار شد اظهار کرد: شاهد ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور هستیم و یکی از فعالیت‌های سازمان معرفی ناظرین بخشی بوده که در این زمینه به وظایفمان عمل کردیم.

وی با بیان اینکه بالا بردن کیفیت ساخت و ساز تنها بر عهده نظام مهندسی نیست و باید وزارت راه و شهرسازی، بیمه، سازمان استاندارد و شهرداری و وظایف قانونی خود را پیاده کنند، افزود: حوادث ناشی از گود برداری تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: این اتفاق بسیار موثری بوده که از این طریق ارتباط خوبی با مهندسین ایجاد شده و به شکل حقیقی و حقوقی اتفاقات خوبی افتاده است.

غفرانی با بیان این‌که انتخاب مهندس ناظر جزو وظایف سازمان مهندسی است،اضافه کرد: پلکانی کار را به دست‌اندرکاران واگذار می کنیم که تا 2000 متر این کار را انجام داده‌ایم تا ساختمان‌ها را افراد ذی‌صلاح بسازند و امیدواریم به زودی به واحدهای کوچکتر هم برسیم.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه با اشاره به این‌که یکی از مسائل مهمی که وجود دارد گودبرداری‌هایی است که برای جامعه هم خطر دارد، افزود: گودهای بالای شش متر هستند که اعلام کردیم روند کار متوقف شود و از مسیر درست ادامه پیدا کند.

وی در ادامه درباره مغایرت‌های طرح‌های تفصیلی با طرح جامع اظهار کرد:‌ هر شهری نیازمند برنامه‌ریزی است و طرح جامع برای شهر تهران یک برنامه ریزی مدون است که باید براساس آن به جلو پیش رویم.

غفرانی افزود: اکثر آن مواردی که در کارهای ساختمانی شکل می‌گیرد از سوی مهندسان است، ساختمان‌هایی که در حال حاضر در تهران احداث می‌شوند نسبت به سال‌های قبل از کیفیت بهتری برخوردار و تا حدودی کیفیت ساخت و ساز در تهران ارتقاء یافته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: نباید دیگر امضا فروشی مهندسان را داشته باشیم، در این زمینه کنترل‌های مناسبی داشتیم و با متخلفان نیز برخورد و متخلفان به شورای انتظامی ارجاع می‌شوند.


 

Similar threads

بالا