اخبار اقتصادی ایران و جهان

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ایران آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی است

ایران آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید آمادگی دارد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.



سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا روز چهارشنبه اعلام کرد که محمدرضا نعمت زاده در حاشیه اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت در نایروبی در دیدار و گفت و گو با لنیتا تویو اکا وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند این مطلب را بیان کرد.

وی نتایج مثبت توافق های هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو ۱+۵ را برای ارتقای سطح همکاری ها مناسب ارزیابی و بر آمادگی ایران برای پیگیری مجدانه الحاق به سازمان تجارت جهانی در شرایط موجود تاکید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر مسئولیت اعضای سازمان تجارت جهانی برای شتاب بخشی در فرآیند الحاق تمام کشورها به این سازمان تاکید کرد و افزود: اعضای سازمان تجارت جهانی همچون فنلاند برای حمایت از الحاق همه کشورها از جمله ایران و شتاب بخشی فرآیندها مسئولیت خود را ایفا کنند.

نعمت زاده به تهیه نسخه تجدیدنظر شده گزارش رژیم تجاری توسط ایران اشاره کرد و گفت: ایران برای آغاز فرآیند الحاق و انجام مذاکرات مربوطه کاملا آمادگی دارد.
با توجه به تجربه کشور فنلاند در استفاده از انرژی های نو، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار بر تمایل طرف ایرانی برای انجام همکاری های مشترک در این زمینه تأکید کرد.

وی کار مشترک در زمینه های اقتصادی و صنعتی را مستلزم فعالیت های نزدیک و دوجانبه و انجام پروژه ها به شیوه پروژه های مشترک دانست.
نعمت زاده از تمایل ایران برای تقویت همکاری ها با اتحادیه اروپا خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با رفع تحریم های موجود در آینده نزدیک امکان عملی کردن این اقدامات محقق شود.

**فنلاند از الحاق ایران به تجارت جهانی حمایت می کند

در این دیدار تویواکا وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند نیز با اشاره به دیدار اخیر هیات فنلاندی از ایران، نتایج این سفر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: با همکاری بخش های خصوصی دو طرف، فعالیت های اقتصادی ایران و فنلاند تقویت می شود.

وی با استقبال از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات الحاق سازمان جهانی تجارت اظهار کرد: فنلاند به حمایت از فعالیت مثبت نظام چند جانبه تجاری متعهد است و از الحاق ایران به این سازمان حمایت می کند.

در ادامه جلسه ضرورت تقویت همکاری های بانکی و مبادلات مالی بین دو کشور برای آسان سازی فعالیت های اقتصادی مورد تأکید قرار گرفت.

منبع: ایرنا
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
آژیر زرد مصرف بنزین

27 تیر 1396


«مصرف بنزین از 83 میلیون لیتر در روز عبور کرد» این خبر کوتاه روز گذشته در شرایطی اعلام شد که پیام «لزوم واقعی‌سازی قیمت سوخت» و هشدار پیشگیری از «ابتلای سرنوشت بنزین به روزگار گاز» را با خود به همراه دارد.

قیمت بنزین طی دو سال گذشته ثابت مانده و اکنون باعث شده با وجود تولید روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور همچنان نیاز به واردات 16 میلیون لیتری وجود داشته باشد؛ یعنی هزینه‌ای حداقل برابر 5 هزار میلیارد تومان در سال برای تامین بنزین به کشور تحمیل می‌شود.

گرچه به گفته مسوولان «با افزایش تولید بنزین تا انتهای امسال ایران به جمع صادرکنندگان بنزین خواهد پیوست» اما با توجه به قیمت غیرواقعی بنزین در کشور و مصرف غیرمعمول آن ممکن است کشورمان همچنان واردکننده سوخت باقی بماند.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودروسازان خصوصی در مدار صعود

خودروسازان خصوصی در مدار صعود

14 آبان 96


دنیای اقتصاد :
آمار ۷ ماهه تولید خودروسازان داخلی در شرایطی اعلام شد که طی آن، شرکت‌های بخش خصوصی با افزایش تیراژ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شدند.


بر این اساس، در مجموع ۷۰ هزار و ۴۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری در بخش خصوصی به تولید رسیده که این موضوع از افزایش تیراژ ۳/ ۴۲ درصدی نسبت به ۷ ماه سال گذشته حکایت دارد. طبق آمار اعلامی، بیشترین تیراژ در ۷ ماه امسال به مدیران خودرو رسیده، شرکتی که محصولات چری چین را در کشور مونتاژ می‌کند. این خودروساز خصوصی تا پایان مهر ماه امسال ۳۸ هزار و ۳۰۳ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده که بیشتر آن را مدل ام وی ام X۲۲ تشکیل می‌دهد. در مجموع مدیران خودرو توانسته تیراژ خود را در ۷ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۳۴درصد بالا ببرد.پس از این خودروساز اما کرمان موتور در رده دوم پرتیراژترین شرکت‌های بخش خصوصی قرار دارد، چه آنکه توانسته تا پایان مهر ماه امسال ۲۶ هزار و ۳۱۲ دستگاه محصولات سواری را به تولید برساند. کرمان موتور در حال حاضر محصولاتی از سه برند خودروساز شامل لیفان، جک و هیوندایی را مونتاژ می‌کند و در این بین، بیشترین تیراژ نصیب خودروهای جک شده است. این خودروساز اما در مجموع به افزایش تیراژ ۵/ ۴۴ درصدی در ۷ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یافته است. از کرمان موتور که بگذریم، گروه بهمن با فاصله سومین شرکت پرتیراژ بخش خصوصی صنعت خودرو به‌شمار می‌رود. این شرکت در ۷ ماه امسال سه هزار و ۸۷۹ دستگاه تیراژ داشته تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۴/ ۷۵ درصد رشد کرده باشد. مزدا۳ به همراه دو خودرو چینی B۵۰ و B۳۰، محصولات سواری و مونتاژی گروه بهمن به‌شمار می‌روند که بیشترین تیراژ در بین آنها متعلق به مزدا۳ است.اما در بین دیگر خودروسازان بخش خصوصی، بم خودرو نیز با محصول جدید خود یعنی جیلی، به تیراژی ۷۹۵ دستگاهی تا پایان مهرماه دست یافته و یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی مونتاژکننده خودروهای چینی نیز آماری یک هزار و ۱۵۴ دستگاهی در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته است.این در شرایطی است که دو شرکت دیگر بخش خصوصی یعنی راین خودرو و دیارخودرو، حتی یک دستگاه نیز طی ۷ماه امسال تولید نداشته و به‌نوعی می‌توان ادعا کرد با تعطیلی مواجه شده‌اند.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
رام کردن اسب سرکش

رام کردن اسب سرکش

22 آبان 1396

طبیعت را نمی‌توان کنترل کرد و تنها از طریق تقویت زیرساخت‌ها می‌توان شدت آسیب‌پذیری در برابر بحران‌های طبیعی را کاهش داد. این مساله‌ای است که سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۶ به آن اشاره کرده است و بعد از رده‌بندی کشورها از نظر احتمال وقوع حادثه طبیعی و شدت آسیب‌پذیری از دولت‌ها خواست از همین امروز برای تقویت زیرساخت‌های کشور خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند. در این گزارش آمده است: راه‌ها و جاده‌های ناکارآمد، نیروگاه‌های برق نا‌ایمن و ساخته‌شده در محل‌هایی که احتمال تخریب آنها در شرایط بحرانی وجود دارد، ساختمان‌های ناایمن و آسیب‌پذیر در برابر زلزله یا حوادث طبیعی دیگر را می‌توان از مصادیق ضعف‌های زیر‌ساختی دانست که می‌تواند یک حادثه طبیعی را به یک فاجعه انسانی و اقتصادی تبدیل کند. از طرف دیگر ضعف‌های لجستیکی از قبیل کمبود مواد غذایی و سر‌پناه برای روزهای بحرانی از دیگر مسائلی است که می‌تواند یک حادثه را به یک بحران بزرگ انسانی تبدیل کند. زیرساخت‌های شکننده را می‌توان اصلی‌ترین عامل آسیب‌های انسانی در زمان وقوع حوادث طبیعی دانست زیرا کمک‌رسانی به آسیب‌دیده‌ها را سخت می‌کند و بر شمار قربانیان می‌افزاید. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلاتی که سازمان‌های کمک‌رسان با آن مواجه هستند در نتیجه ضعف در بخش‌های پایانی زنجیره‌های لجستیکی است که برای تشریح آن می‌توان این‌طور بیان کرد که سازمان‌های کمک‌رسان وسایل حمل‌ونقل را سازمان‌دهی می‌کنند تا از طریق آن غذا و کمک پزشکی به محل اعزام کنند ولی تخریب جاده‌ها و پل‌ها مانع از این کمک‌رسانی می‌شود یا اینکه سیستم‌های توزیع مایحتاج اصلی را به آسیب‌دیده‌ها طراحی می‌کنند ولی کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی و سرپناه مانع از این می‌شود که این برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش باشد. به تعبیر صحیح‌تر برای مواجهه با بحران‌های انسانی ناشی از حوادث طبیعی باید از امروز برنامه‌ریزی کرد و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از شدت آسیب‌پذیری کاست و زمینه را برای ارتقای کیفی خدمات‌رسانی فراهم کرد.




ژاپن، فیلیپین، بنگلادش و چین

بلایای طبیعی را می‌توان شامل زلزله، توفان، سیل و سونامی، رانش زمین و آتش‌سوزی‌های وسیع در مناطق جنگی دانست که در کشورهای مختلف دنیا اتفاق می‌افتد ولی چند کشور هستند که طبق گزارش ریسک جهانی سازمان ملل بالاترین احتمال وقوع حوادث طبیعی در آنها وجود دارد. این چهار کشور عبارتند از ژاپن، فیلیپین، چین و بنگلادش که در سال‌های اخیر با شمار زیادی از حوادث طبیعی روبه‌رو بودند. ژاپن و فیلیپین در معرض حوادث طبیعی زیاد قرار دارند و چین و بنگلادش از شدت آسیب‌پذیری بالایی برخوردارند و همین مساله برای آنها معضل بزرگی شده است. البته در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی آمریکا هم در میان کشورهایی قرار داشت که حوادث طبیعی زیادی را تجربه کرد که یکی از اصلی‌ترین و آسیب‌رسان‌ترین آنها را می‌توان آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها دانست ولی در حالت کلی آمریکا در میان کشورهایی است که ریسک حوادث طبیعی در آن کم است و به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های قوی هم توان ممانعت از تبدیل شدن یک حادثه طبیعی به یک بحران انسانی را دارد. در رده‌بندی‌های انجام‌شده از سوی سازمان ملل کشورهای دیگری به‌عنوان کشورهایی که بالاترین ریسک وقوع رخدادهای طبیعی در آنها وجود دارد معرفی شده است ولی این کشورها اغلب کوچک هستند و کمتر در سطح دنیا شناخته‌شده هستند. اما چهار کشور ذکرشده هم اقتصادهای بزرگی دارند و هم احتمال وقوع رخدادهای طبیعی که زندگی انسان‌ها و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد در آنها بسیار زیاد است.

سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۱۶ نوشت: بلایای طبیعی اتفاق می‌افتد ولی کشورهایی که آمادگی مقابله با این بلایا را دارند و زیرساخت‌های مناسبی ایجاد کرده‌اند می‌توانند مانع از تبدیل شدن یک حادثه طبیعی به یک بحران شوند. این سازمان شاخص ریسک جهانی را از طریق حاصل‌ضرب احتمال وقوع رخدادهای طبیعی در شدت آسیب‌پذیری کشورها به دست می‌آورد. به این معنا که در کشوری مانند ژاپن که احتمال رخدادهای طبیعی بسیار بالاست به دلیل آمادگی بالای کشور و زیرساخت‌های توسعه‌یافته، شاخص ریسک چندان بالا نیست و شدت آسیب‌پذیری بسیار کم است ولی در کشوری مانند فیلیپین به دلیل عدم توسعه‌یافتگی زیرساخت‌ها هر حادثه طبیعی پتانسیل تبدیل شدن به یک فاجعه را دارد. در گزارش سال گذشته احتمال وقوع حادثه طبیعی در کشور ژاپن برابر با 95 /45 درصد اعلام شده در حالی که ضریب آسیب‌پذیری در این کشور برابر با 29 /28 درصد برآورد شده در گینه نو پاپوآ احتمال وقوع بحران طبیعی برابر با 94 /24 درصد و احتمال آسیب‌پذیری برابر با 90 /65 درصد اعلام شده است. کشورهای لیبریا و آفریقای مرکزی وضعیتی کاملاً مخالف ژاپن دارند به این معنا که احتمال وقوع حادثه طبیعی در آنها کم است ولی اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، احتمال آسیب دیدن آنها بسیار زیاد است.




جایگاه ایران در جهان

آسیب‌پذیر‌ترین مناطق دنیا در قاره آفریقا و آسیا قرار دارند و این آسیب‌پذیری هم به دلیل ضعف‌های زیر‌ساختی در این کشورهاست. سازمان ملل در گزارش خود پنج رده برای شاخص ریسک جهانی تعیین کرد که طبق این رده‌بندی کشورهایی که شاخص ریسک آنها کمتر از ۴۶ /۳ درصد باشد کشورهایی هستند که ریسک بسیار پایینی دارند و کشورهایی که شاخص آنها بین ۴۷ /۳ تا ۴۶ /۵ درصد قرار گرفته است در رده کشورهای دارای ریسک پایین جای گرفته‌اند و ایران در این رده قرار دارد. کشورهایی که شاخص ریسک در آنها بین ۴۷ /۵ تا ۳۰ /۷ درصد است در وضعیت متوسط قرا ر دارند و کشورهایی که شاخص ریسک آنها بین ۳۱ /۷ تا ۳ /۱۰ درصد است کشورهای پر‌خطر و کشورهایی که شاخص ریسک آنها بیش از ۴۰ /۱۰ درصد است کشورهای بسیار پرخطر نام گرفته‌اند.

ایران در این رده‌بندی جایگاه 61 دنیا را دارد و شاخص ریسک جهانی در سال ۲۰۱۶ برابر با 73 /4 درصد اعلام شد. ایران از نظر شاخص ریسک بلایای طبیعی در دنیا در رده کشورهایی قرار دارد که میزان ریسک پایینی دارند. البته احتمال وقوع حادثه طبیعی در ایران برابر با 19 /10 درصد اعلام شده است در حالی که آسیب‌پذیری در برابر بحران‌های طبیعی برابر با 45 /46 درصد اعلام شده است. ایران از نظر شاخص ریسک جهانی وضعیتی شبیه کره جنوبی و ایرلند و مولداوی و لبنان دارد.




ریسک و آسیب‌پذیری

برخی از کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض بلایای طبیعی هستند. سازمان ملل اعلام کرد احتمال وقوع بلایای طبیعی در کاستا‌ریکا برابر با ۶۱ /۴۲ درصد، در شیلی ۹۵ /۳۰ درصد، در ژاپن ۹۱ /۴۵ درصد، در فیلیپین ۴۶ /۵۲ درصد، در چین ۴۳ /۱۴ درصد، در ایران برابر با ۱۹ /۱۰ درصد است. اما تمامی این کشورها به دلیل وقوع بلایای طبیعی با بحران‌های جدی روبه‌رو نمی‌شوند بلکه کشورهایی از قبیل ژاپن توانسته‌اند با مدیریت صحیح بحران را هدایت کنند و مانع از آسیب‌پذیری زیاد شوند. شدت آسیب‌پذیری در برابر بحران‌های طبیعی در کاستا‌ریکا ۸۹ /۳۹ درصد، در شیلی ۶۶ /۳۷ درصد، در ژاپن ۲۹ /۲۸ درصد، در فیلیپین ۹۹ /۵۰ درصد، در چین ۲۹ /۴۴ درصد و در ایران برابر با ۴۵ /۴۶ درصد بود.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]7 آذر 1396

ظهور یزیـد جدید در خـاورمیـانـه
[/h]
مجله نشنال‌اینترست در تحلیلی به قلم محمد ایوب، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا، رفتارهای تهاجمی و ‌خصمانه بن‌سلمان را تحلیل کرد و او را یزید زمانه دانست.


ایوب معتقد است وارث کنونی یزید، محمد بن‌سلمان ولیعهد بی‌پروای عربستان است که او نیز مانند یزید ۳۳ سال سن دارد. همچنین او تاکید دارد که بن‌سلمان نیز مانند یزید مبارزه‌ای را برای از بین بردن شیعیان آغاز کرده و اولین هدفش نیز حزب‌الله لبنان است. متن این تحلیل در پی می‌آید: در سال ۶۸۰ میلادی، کمتر از پنجاه سال پس از وفات پیامبر اسلام(ص)، یک ارتش بیش از سی هزار نفری توسط یزید بن‌معاویه خلیفه اموی برای نبرد با یک گروه کوچک ۷۲ نفری به رهبری حسین بن‌علی(ع) که مشروعیت خلافت اموی را زیر سوال برده بود به کربلا اعزام شد. در نتیجه این نبرد که در کربلا اتفاق افتاد، امام حسین و یارانش همگی شهید شدند. پس از جنگ، خویشاوندان و فرزندانش که از اهل بیت پیامبر بودند در دمشق پایتخت خلافت امویان زندانی شدند. این رویداد مهم در تاریخ صدر اسلام منجر به تثبیت و تحکیم هویت سیاسی شیعیان علی(ع) شد. وارث کنونی یزید، محمد بن‌سلمان ولیعهد بی‌پروای عربستان است که او نیز مانند یزید ۳۳ سال سن دارد. درحال‌حاضر او به نظر می‌رسد مبارزه‌ای را برای از بین بردن نقش شیعیان در خاورمیانه به همان صورتی که یزید در سال ۶۸۰ میلادی انجام داد، آغاز کرده است. با توجه به تعادل نیروها در منطقه، به خصوص بین عربستان سعودی و ایران، ریاض حزب‌الله لبنان را به‌عنوان اولین هدف خود انتخاب کرده است. به نظر می‌رسد محمد بن‌سلمان قصد دارد با تکرار داستان کربلا - مانند یزید که به جنگ با یک گروه کوچک به رهبری حسین بن‌علی رفت - به جنگ با حزب‌الله به‌عنوان یک گروه کوچک و نیرومند شیعه برود و آن را نابود کند. بازداشت حریری نخست‌وزیر لبنان و اجبار به استعفا از سوی وی نخستین شلیک این نبرد است. جرم اصلی حریری از دیدگاه سعودی‌ها این بود که او برخلاف خواست ریاض، حزب‌الله را به‌عنوان بخشی از حکومت وحدت ملی لبنان معرفی کرد. حریری این کار را به‌منظور به حداقل رساندن درگیری‌ها و اختلافات فرقه‌ای در لبنان انجام داد. علاوه بر این محروم کردن حزب‌الله از سهم داشتن در حکومت، لبنان را با توجه به قدرت نظامی حزب‌الله به محیطی غیرقابل کنترل تبدیل می‌کرد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت لبنان شیعه است، باعث می‌شد که دولت لبنان نتواند حمایت آنها را به دست آورد. حزب‌الله از سوی رژیم سعودی به‌عنوان بازیگر نیابتی دشمن اصلی‌اش یعنی ایران که در حال رقابت با آن برای تسلط بر خلیج‌فارس است، دیده می‌شود. در همین راستا، هدف محمد بن‌سلمان آن است که ایران را وادار سازد تا هژمونی عربستان در خلیج‌فارس را بپذیرد. همان‌طور که حسین‌بن‌علی از پذیرش مشروعیت حکومت اموی امتناع کرد و یزید نیز تلاش کرد که وی را به پذیرش مشروعیت حکومت خود وادار سازد. امروز حکومت وهابی عربستان نیز معتقد است که مشروعیت حکومتش- تا زمانی که کشور شیعه ایران یک مدل حکومت اسلامی را ارائه می‌دهد که هژمونی آل‌سعود بر خلیج‌فارس و جهان اسلام را با چالش مواجه می‌کند- در خطر است. بنابراین آنچه در قرن هفتم میلادی در صدر اسلام اتفاق افتاد اکنون نیز از سوی عربستان برای هژمونی بر خلیج‌فارس درحال جریان است. با این حال یک تفاوت عمده وجود دارد؛ عربستان مانند صدر اسلام با یک گروه کوچک شیعه مواجه نیست، بلکه با ایرانی مواجه است که ظرفیت‌های تسلیحاتی و نظامی بالقوه زیادی دارد. به‌رغم اینکه گفته می‌شود عربستان هم‌اکنون یک پنجم ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و در کوتاه‌مدت ممکن است اقداماتی برای محدود کردن ایران انجام دهد، اما تلاش‌های اخیرش برای نفوذ در منطقه با شکست مواجه شده است. این شکست را در سوریه می‌توان مشاهده کرد؛ جایی که ریاض از معارضان سنی حمایت تسلیحاتی و مالی به‌عمل آورد؛ اما نیروهای بشار اسد که مورد حمایت ایران و روسیه هستند، توانستند آنها را از بین ببرند. همچنین تلاش عربستان برای محاصره و تحت فشار قرار دادن قطر نیز با شکست مواجه شده است و این کشور مجبور شد به آغوش ایران پناه ببرد. علاوه بر این، بمباران بی‌رحمانه یمن با هدف خارج کردن گروه شیعه انصارالله از قدرت نیز با شکست مواجه شده است. جنگی که باعث ویرانی یمن و آواره شدن مردم آن شد؛ بدون آنکه ریاض بتواند از کنترل انصارالله بر بخش‌های زیادی از یمن جلوگیری کند. در نهایت اینکه، عربستان به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت قادر به جذب متحدان وفادار بلندمدت در منطقه نیست که بیش از هر چیز به رویکرد ایدئولوژیک این کشور و ابزارهای قدرت نرم آن مربوط می‌شود. در مقابل ایران به‌رغم همه تحریم‌های اقتصادی که متحمل شد و تلاش مشترک قدرت‌های جهانی برای جلوگیری از نفوذ این بازیگر در منطقه، از سیاست خارجی موفقیت‌آمیزی در خاورمیانه برخوردار است. آنها در عراق نفوذ قابل‌توجهی دارند و توانستند به حکومت این کشور کمک کنند تا از شر داعش خلاص شود. از سوی دیگر مانع از سقوط بشار اسد در سوریه شد و در لبنان نیز جایگاه ویژه‌ای را با حضور حزب‌الله ازآن خود کرده است.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]دود بی‌عملی در آسمان تهران [/h]27 آذر 96

دنیای اقتصاد : تنفس در تهران با بی‌عملی و غفلت مسوولان نسبت به «قابل پیش‌بینی بودن تشدید آلودگی در روزهای خاص»، سخت‌تر شد. هوای پایتخت دیروز برای چهارمین روز پیاپی، در شرایط «نارنجی» به معنای «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفت. طی ۸۶ روز گذشته از پاییز،‌ تهران، ۴۰ روز «آلوده» بوده است. «سکون هوا» عامل انباشت ذرات آلاینده است. ساده‌ترین اقدام پیشگیرانه برای آلودگی پاییزی در غیاب باد و باران، می‌تواند گسترش طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد برای دست‌کم چند روز متوالی باشد؛ اما عادت به «تصمیمات دقیقه ۹۰» مانع این اقدام می‌شود.
در شرایطی که هیچ محدودیت جدی و بازدارنده‌ای برای کنترل تردد خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده هوای تهران اعمال نمی‌شود، «پایداری جوی» و خلأ بارش جوی نیز دستیار آلودگی هوای پاییزه در پایتخت شده و موجب افزایش روزهای آلوده در سال جاری شده است. این وضعیت در حالی در پایتخت حاکم است که مدیران مرتبط با آلودگی هوا چه در دولت و چه در شهرداری تهران نیز دچار نوعی بی‌عملی در برابر افزایش غلظت آلاینده‌ها هستند و انفعالی که از سال گذشته در زمینه اجرای مصوبات کاهنده آلودگی هوا وجود دارد، گریبان مدیران دوره جدید دولت و مدیریت شهری را نیز گرفته است. انتظار شهروندان و کارشناسان این بود که مدیران مرتبط با آلودگی هوا با اطلاع از وضعیت جوی و کاهش بارش در پاییز امسال که توسط نهادهایی همچون سازمان هواشناسی قابل پیش‌بینی بود، پیش از اینکه غلظت آلاینده‌ها با افزایش چشمگیر روبه‌رو شود، از چند روز قبل از اینکه هوای پایتخت در آستانه وضعیت اضطرار قرار گیرد و شاخص کیفیت هوا به محدوده مرز ۱۵۰ واحد برسد، تمهیداتی برای مهار آلودگی هوا در کوتاه‌مدت اتخاذ کنند. به‌عنوان مثال این امکان وجود دارد تا تصمیماتی که کمیته اضطرار آلودگی هوا شنبه‌شب اتخاذ کرد و به واسطه آن طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد تسری یافت و فروش طرح روزانه نیز ممنوع اعلام شد، از میانه هفته گذشته اعمال می‌شد تا شاخص کیفیت هوا هرگز به حالت «اضطرار» نزدیک نشود. اتخاذ تصمیماتی همچون ممنوعیت تردد خودروهای «بیش‌آلاینده» همچون دیزلی‌ها در محدوده مرکزی یا حتی در تمام سطح شهر برای بازه زمانی مشخصی در طول شبانه‌روز، از دیگر راهکارهایی است که اگر قبل از فرارسیدن آلوده‌ترین روزهای تهران اتخاذ می‌شد، آلاینده‌ها تا این حد انباشت نمی‌شد که کاهش آن جز با تعطیلی مدارس ممکن نباشد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تصمیم تسری طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد دست‌کم تا نیمه زمستان به شکل مداوم ادامه پیدا کند تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا، ترافیک مرکز شهر نیز قدری مهار شود. مدیریت شهری جدید تهران دو دسته سیاست‌های تحول‌گرایانه را کلید زده که بخشی از آنها سیاست‌های سلبی همچون جلوگیری از فروش تراکم سیار و بخشی نیز ایجابی است که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از آن جمله است. به نظر می‌رسد برخی اقدامات سلبی نظیر آنچه به‌عنوان مثال ذکر شد، بدون اینکه نیاز به تامین مالی چندانی داشته باشد، می‌تواند در مهار آلودگی هوا موثر باشد. کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران با تشکیل جلسه در شنبه شب، مدارس پایتخت در مقاطع ابتدایی و پیش‌دبستانی و همین‌طور مهدهای کودک را تعطیل اعلام کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سکان تصفیه هوای تهران در حال حاضر عملا در اختیار شرایط جوی و میزان وزش باد و بارش است؛ طوری که اگر ناپایداری جوی، بارش باران و وزش باد (البته بادی که ریزگردهای غربی را با خود همراه نداشته باشد) رخ دهد، آلودگی هوا از آسمان پایتخت شسته می‌شود. در این بین میانگین سرعت وزش باد در تهران طی دو روز گذشته کمتر از ۳ متر بر ثانیه بوده است و این در حالی است که سرعت باد موثر در تهران که در صورت وزش می‌تواند آلودگی هوا را از جو شهر خارج کند، دست‌کم ۵ متر بر ثانیه است. فقدان این باد موثر در چند روز اخیر سبب شد شاخص کیفیت هوای شهر تهران از ۱۰۰ واحد که مرز هوای «سالم» و «ناسالم برای گروه‌های حساس» است، فراتر رود و حتی برای مدت هفت ساعت در شنبه شب در وضعیت «ناسالم برای عموم جامعه» قرار بگیرد. شاخص کیفیت هوای شهر تهران شنبه شب بین ساعات ۲۱ تا ۳ بامداد یکشنبه از ۱۵۰ واحد فراتر رفت و هوای تهران در شرایط «اضطرار» قرار گرفت. پاییز امسال به لحاظ میزان ناپایداری جوی و بارش در مقایسه با سال گذشته وضعیت بدتری دارد؛ طوری که متوسط بارش در آبان‌ماه امسال در حوزه عملکرد آب منطقه‌ای تهران (با احتساب سدهای استان تهران) دو میلی‌متر بوده که نسبت به بارندگی ۰۱/ ۲۴ میلی‌متری سال آبی گذشته با کاهش ۹۲ درصدی همراه بوده است. همچنین میانگین بارش در تهران طی پاییز امسال در مقایسه با دوره بلندمدت گذشته ۹۵ درصد کاهش داشته است. این وضعیت سبب شد آبان امسال نیز در زمره آلوده‌ترین ایام سال قرار گیرد و در مقایسه با ماه‌های مشابه دست‌کم در طول ۱۹ سال قبل، با ۲۵ روز آلوده (با شاخص کیفیت هوای بالای ۱۰۰ واحد) رکورددار آلوده‌ترین ماه میانی پاییز شود. طی ۲۶ روز سپری شده از آذر ماه نیز پایتخت‌نشینان ۱۵ روز هوای آلوده تنفس کردند و به این ترتیب شمار روزهایی که شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۱۰۰ واحد بوده و مرز سالم را درنوردیده است، در دوماهه اخیر به ۴۰ روز رسید. در آبان امسال نیز یک روز هوای تهران در وضعیت ناسالم برای عموم جامعه قرار گرفت و به مدت چند ساعت میزان غلظت آلاینده‌ها از این حد هم فراتر رفت و شاخص کیفیت هوا «بنفش (بسیار ناسالم)» شد. روز گذشته با وجود تعطیلی مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی، غلظت آلاینده‌ها در هوای پایتخت با کاهش زیادی همراه نبود و شاخص کیفیت هوا پیش‌ازظهر در ایستگاه ۱۴۵ واحد قرار داشت. با این حال در ساعات عصرگاهی علاوه بر اینکه شاخص با رسیدن به ۱۵۵ واحد، وضعیت هوا را قرمز کرد و اخباری مبنی بر قوت گرفتن احتمال تعطیلی امروز مدارس نیز منتشر شد، میانگین سرعت وزش باد نیز با کاهش روبه‌رو بود؛ طوری که صبحگاه دیروز سرعت وزش باد ۲ متر بر ثانیه اعلام شد، اما در بعدازظهر به ۷/ ۱ متر بر ثانیه کاهش یافت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، عامل طبیعی آلودگی هوای پاییز امسال با پاییز سال گذشته قدری متفاوت است. سال گذشته به علت سرمای هوا در اغلب روزهای آلوده با پدیده اینورژن که حاصل عدم چرخش عمودی هوای تمیز و کثیف است، روبه‌رو بودیم در حالی که امسال دمای هوا در اغلب روزهای آلوده، بالاتر از روزهای آلوده سال گذشته است، اما به دلیل «سکون هوا» تحت تاثیر کاهش چشمگیر سرعت وزش باد و فقدان بارش‌های جوی، بسیاری از روزهای آبان و آذر آلوده شد. روز گذشته شصتمین روز آلوده تهران از ۲۷۲ روز سپری شده از ابتدای امسال تاکنون بوده و این در حالی است که شمارروزهای آلوده تهران در مدت مشابه پارسال، ۴۸ روز بوده است. از طرفی اگر آمار روزهای «ناپاک» با شاخص بیش از ۵۰ واحد را بررسی کنیم، امسال تهرانی‌ها ۲۶۰ روز هوای ناپاک تنفس کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، با سکون نسبی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی و تداوم حاکمیت شرایط ناسالم، آلودگی هوا در تهران تا روز چهارشنبه این هفته ادامه خواهد یافت. وی با بیان اینکه از روز پنج‌شنبه به تدریج از میزان آلودگی هوا در تهران کاسته خواهد شد، پیش‌بینی کرد: با وزش باد در روز پنج‌شنبه، جمعه و شنبه و بارندگی ضعیفی که پنج‌شنبه در تهران خواهیم داشت، هوا به تدریج سالم شود.
 

sara.mortazavi

کاربر حرفه ای
[h=1]قیمت دلار در بازار ثانویه به مرز 10 هزار تومان رسید![/h]

با آغاز به کار بازار ثانویه طی دو هفته اخیر، انتظار می‌رفت قیمت ارز در بازار با کاهش محسوسی مواجه شده و آرامش به بازار برگردد؛ با این حال آنچه اتفاق افتاده این است که قیمت ارز در بازار آزاد (صرافی ها) همچنان در کانال 10 تا 11 هزار تومان قرار داشته و اثری از بازار ثانویه نپذیرفته است.
البته علت این موضوع را عدم ارز مناسب پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه عنوان می‌کنند که مانع از نشت ارز آنها به صرافی‌ها شده و به همین دلیل نرخ بازار تغییر چندانی نمی‌کند. از این مورد هم که بگذریم، می‌بینیم قیمت ارز در خود بازار ثانویه هم حال روز مناسبی ندارد.
بر این اساس، قیمت دلار در بازار ثانویه طی هفته گذشته در کانال هشت هزار تومان بود که در نهایت تا هفت هزار و 900 تومان هم پایین آمد و علیرغم این کاهش قیمت، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت ارز به سمت کاهش می‌رود و ما هم تاکید کرده‌ایم که خود صادرکنندگان باید متوجه شوند که با این قیمت کسی ارز نمی‌خرد و باید قیمت‌ها را پایین بیاورند.
همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در جلسه هیئت دولت که چهارشنبه هفته پیش برگزار شد، اعلام کرد قیمت ارز حتماً از قیمتی که در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد.
علی‌رغم تاکیدات مقامات دولتی بر پایین آمدن نرخ ارز در بازار ثانویه، روز گذشته و در ابتدای هفته جاری، قیمت دلار بیش از 9 هزار و 800 تومان قیمت خورد تا نسبت به هفته گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده باشد، بلکه با افزایش بیش از هزار و 800 تومانی، به مرز 10 هزار تومان برسد! اتفاقی که گفته می‌شود به خاطر عرضه نیم بند ارز پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان عمده ارز در سامانه نیما و نقش‌آفرینان در بازار ثانویه، هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند و آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، قطره‌ چکانی ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند، البته این فقط یک ادعا است؛ اما داستان هر چه که باشد، فعالان بازار ارز و صرافی‌ها می‌گویند که هنوز هم آن اتفاقی که باید از سوی پتروشیمی‌ها در بازار ارز رقم زده شود، دیده نمی‌شود.
آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، هنوز هم به دلیل فاصله جذابی که میان ارز بازار ثانویه و صرافی‌ها وجود دارد، پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند همچون گذشته از طریق عواملی که در بازار آزاد دارند، ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کنند؛ بنابراین همین امر مانع از حضور جدی‌شان در بازار ثانویه و فروش ارز با نرخ در حدود ۹ هزار تومانی می‌شود، در حالیکه بازار آزاد و صرافی‌ها، هم‌اکنون نرخی حدود 11 هزار تومان دارد.
یکی از صرافان می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد که پتروشیمی‌ها مطابق با قرار و تعهد خود، ارز حاصل از صادرات را در بازار ثانویه عرضه کرده باشند، ضمن اینکه هنوز هم دولت قصد دارد که به آنها خوراک با ارز یارانه‌ای بدهد که به هیچ عنوان این کار جایز نیست.
۹ وعده رئیس‌کل بانک مرکزی برای اقتصاد ایران
در همین راستا، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی برخی اقدامات و سیاست‌های جدید بانک مرکزی را تشریح کرد.
عبدالناصر همتی در اینستاگرام خود آورده است: همه عزیزان کم و بیش از آنچه من تحویل گرفته ام خبر دارند، به آن بزرگواران و خصوصا مردم شریف ایران، اطمینان می‌دهم که تمام تلاشم را با بهره‌گیری از نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و همکارانم در بانک مرکزی و شبکه بانکی برای حل مشکلات و ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد کشور، خصوصا بازار ارز و پول بکار می‌گیرم. شفاف سازی و مبارزه با هرگونه رانت، جزو تفکیک ناپذیر تمام سیاست‌ها و اقدامات من خواهد
بود.
وی ادامه داد: تقویت ارزش آسیب دیده پول ملی، هدایت و کنترل بازار ارز، کنترل حجم نقدینگی و مهار تورم بیدار شده، اصلاح ساختار مالی و ناترازی بانک‌ها، مبارزه با تحریم‌های ناجوانمردانه درنقل و انتقال بانکی و مذاکرات مداوم با کشورهای مرتبط در این زمینه، بخشی از خیل عظیم اقداماتی است که در حال انجام بوده یا انجام خواهد شد.


 
بالا