اخبار از تازه های پلیمر

polymer77

عضو جدید
یک شرکت فنلاندی از اولین لاستیک خودروی «تبدیل شونده» رونمایی کرده که می‌تواند با فشار یک دکمه به نسخه قابل استفاده در برف تبدیل شود.
در زمان نیاز، گل‌میخها از میان لاستیک بیرون زده و به آن اجازه چسبیدن به برف را می‌دهد.
به گفته شرکت Nokian، سازنده این فناوری، آنها لاستیکهایی زمستانی گل‌میخ‌دار و ساده را با هم ترکیب کرده‌اند که راننده می‌تواند تنها با فشار یک دکمه، قدرت چسبیدن لاستیک به برف را افزایش دهد.
گل‌میخ در روزهای صاف و جاده‌های خشک استفاده نمی‌شود اما می‌توان آنها را در شرایط یخبندان برای امنیت بیشتر فعال کرد.
لاستیک مفهومی این شرکت پیشرو لاستیکهای زمستانی از همان الگوی عاج مورد استفاده در نمونه لاستیکهای زمستانی گل‌میخ‌دار Hakkapeliitta 8 SUV استفاده می‌کند.
گل‌میخها در زمان فعالسازی بطور همزمان از چهار لاستیک خودرو بیرون می‌آیند.
بدنه گل‌میخ در جای خود باقیمانده و بخش متحرک آن که یک میخ فلزی سخت در وسط گل‌میخ است،‌بالا و پایین می‌رود.
 
درباره پلیمر

بشر با تلاش برای دستیابی به مواد جدید, با استفاده از مواد آلی (عمدتا هیدروکربنها) موجود در طبیعت به تولید مواد مصنوعی نایل شد. این مواد عمدتا شامل عنصر کربن , هیدروژن, اکسیژن, نیتروژن و گوگرد بوده و به نام مواد پلیمری معروف هستند. از پلیمر میتوان در ساخت وسایل خانگی , اسباب بازیها, بسته بندیها , کیف و چمدان , کفش , میز و صندلی , شلنگها و لوله های انتقال أب , مواد پوششی به عنوان رنگها برای حفاظت از خوردگی و زینتی , لاستیکهای اتومبیل و بالاخره به عنوان پلیمرهای مهندسی با استحکام بالا حتی در دماهای نسبتا بالا در ساخت اجزایی از ماشین ألات, بهره برد..

پلیمرها خواص فیزیکی و مکانیکی نسبتا خوب و مفیدی دارند . أنها دارای وزن مخصوص پاییین و پایداری خوب در مقابل مواد شیمیایی هستند. بعضی از أنها شفاف بوده و می توانند جایگزین شیشه ها شوند. اغلب پلیمرها عایق الکتریکی هستند. اما پلیمرهای خاصی نیز وجود دارند که تا حدودی قابلیت هدایت الکتریکی دارند . عایق بودن پلیمرها به پیوند کووالانسی موجود بین اتمها در زنجیرهای مولکولی ارتباط دارد. اما تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر نشان داد که امکان ایجاد خاصیت هدایت الکتریکی در امتداد محور مولکولها وجود دارد.

این نوع پلیمرها اساسا از پلی استیلن تشکیل شده اند. با نفوذ دادن عناصری مانند فلزات قلیایی یا هالوژنها «فرایند دوپینگ) به زنجیرهای مولکولی پلی استیلن به ترتیب نیمه هادیهای پلیمری از نوع N و P به دست می أیند. افزودن عناصر یا دوپینگ سبب می شود که الکترونها بتوانند در امتدا د اتمهای کربن در زنجیر حرکت کنند. تفلون از مواد پلیمری است که به دلیل ضریب اصطکاک پایینی که دارد به عنوان پوشش برای جلوگیری از چسبیدن مواد غذایی در وسایل پخت و پز استفاده می شود.

parspajouhaan
 
پنج دانشگاه برتر ایران برای تحصیل در رشته پلیمر


1دانشگاه تهرانتهران
2دانشگاه صنعتی امیرکبیرتهران
3دانشگاه صنعتی قمقم
4دانشگاه لرستانخرم آباد
5دانشگاه یاسوج
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا