احتمال مشارکت ایران و گازپروم روسیه در پارس‌جنوبی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز


به گزارش مهر، سرگئی لاسوتنکو نماینده شرکت گازپروم با بیان اینکه هم اکنون روسیه همچون ایران تحریم است و شرایط دو کشور بسیار مشابه است، گفت: بنابراین نکات مشترک زیادی برای بحث و گفتگو وجود دارند. این مقام روس با اعلام اینکه ایده اولیه ما این است که بازار ایران را بررسی کنیم، تصریح کرد: مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که ایران سابقه چندین ساله ای در شکستن تحریم ها و فعالیت در شرایط تحریم دارد و این مسئله برای روسیه که اکنون خود نیز در شرایط تحریم به سر می برد، بسیار جالب است.

نماینده گازپروم روسیه با بیان اینکه گازپروم شرایط فعلی را فرصتی برای توسعه همکاری ها بین ایران و روسیه می داند، بیان کرد: ایران و روسیه یکی از بزرگترین کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز در دنیا هستند و تجربه های گسترده ای در حوزه تولید نفت و سایر هیدروکربن ها دارند.

بنابراین فکر میکنم که دیدگاه ها و موقعیت ایران و روسیه بسیار به یکدیگر نزدیک است و با توجه به شباهت های شرایط سیاسی و اقتصادی آنها، ایجاد هماهنگی بین نیروهای این دو کشور می تواند بسیار مفید و حاصل بخش باشد. وی با اشاره به آنکه این شرکت هم اکنون هیچ پروژه بزرگی در ایران ندارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ایران و روسیه، بطور حتم مسئله همکاری ها نه تنها در حوزه اکتشاف بلکه در سایر حوزه ها نیز امکان پذیر است.

لاسوتنکو با اعلام اینکه اولین اقدام گازپروم بررسی و ارزیابی بازار ایران و توانایی های این کشور به خصوص در حوزه ساخت تجهیزات است، افزود: ایران به دلیل شرایط تحریم، تجربیات خوبی در ساخت تجهیزات و فناوری های حفاری نفتی و گازی دارد و گازپروم قطعا می تواند در خصوص بهره گیری از این تجربیات و تجهیزات با این کشور گفتگو کند.

این مقام روس در ادامه به فرصت های حضور گازپروم در بازار ایران اشاره کرد و افزود: ما می توانیم هم در حوزه تولید نفت در ایران فعالیت کنیم و هم برخی فناوری های خود را در اختیار ایران بگذاریم.

وی در این خصوص توضیح داد: گازپروم تجربه های خوب و گسترده ای در حوزه حفاری های فراساحلی و ساخت سکوهای مرتبط با آن دارد و با توجه به اینکه ایران دو دریا با ذخایر غنی نفتی و گازی در شمال و جنوب خود دارد، امکان انتقال تجربیات گازپروم در این حوزه وجود دارد. سرگئی لاسوتنکو با اشاره به رقابت شرکت‌های غربی و به خصوص آمریکایی برای حضور در بازار ایران افزود: برای مثال برای حضور در میادین پارس جنوبی ایران بین شرکت های بین‌المللی رقابت شدیدی وجود دارد و به نظر من ایران و روسیه بسیار بیشتر از ایران و آمریکا به هم نزدیک هستند و موضوعات مختلفی برای گفتگو و همکاری بین این دو وجود دارند.

وی همچنین به توانایی های گازپروم در ساخت خطوط لوله اشاره کرد و گفت: روسیه و همچنین گازپروم بزرگترین و طولانی ترین سامانه خطوط لوله جهان را در اخیار دارند و واضح است که ما قادر به ساخت با کیفیت این خطوط لوله و تجهیزات مرتبط با آن نیز هستیم.
 
بالا