احتمال فرو ریختن «ساختمان تجارت جهانی فردوسی»

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز


بعد از داستان دنباله‌دار تخریب علاء الدین، گویا قرعه به نام ساختمان دیگری افتاده است؛ ساختمانی که در زمان احداثش حرف های زیادی مطرح شد؛ اما حالا بعد از بهره برداری و در زمانی که مالک پاساژ اقدام به واگذاری مغازه‌ها کرده بحث ناایمن بودن این مرکز خرید مطرح می شود، مرکز خریدی که قرار است مرکز تجارت جهانی شود!



http://www.civilica.com/Calendar-CANPM03=%D8%B3%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%B5%D8%AF%D8%A7.htmlمحمد مهدی تندگویان در یکصد و سی و امین جلسه شورا انگشت انتقاد خود را به سمت پروژه مرکز تجارت جهانی میدان فردوسی گرفته و با بیان زوایای پنهان این پروژه بزرگ که به تازگی نسبت به فروش مغازه‌هایش اقدام شده ، اظهارکرد: این پروزه ایمن نیست و ما اعلام می کنیم که در صورت بهره برداری، هر لحظه امکان ریزش این پروژه وجود دارد. این پروژه فاقد نقشه‌های سازه‌ای است و پیشنهاد ما ایمن سازی این پروژه است.
نایب رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پروژه تجارت جهانی فردوسی هیچ نقشه سازه ای ندارد، گفت: از همین جا اعلام می کنیم که این پروژه فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

وی در مورد چرایی ساخت اینگونه ساختمان‌ها با بیان اینکه باید این سوال از اعضای شورای‌های قبل سوال پرسیده شود چراکه وقتی ما آمدیم پروژه ساختمان سازی تمام شده بود گفت: فقط طبقه همکف در بخش بیرونی واگذار شده است و چون مقاوم سازی از فنداسیون است، برای انجام مقاوم سازی، همه امکانات لازم برای مقاوم سازی را دارد و این درحالی است که پروژه هنوز به اتمام نرسیده است و به نظر ما امکان مقاوم سازی وجود دارد.

تندگویان با بیان اینکه سعی در ضایع کردن حقوق مالکانه نداریم گفت: اگر ساختمان مقاوم شود، مشکلی وجو ندارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما این ساختمان علاوه بر بحث مقاوم سازی و تخلفات سازه در حوزه عدم تامین پارکینگ نیز مشکلاتی دارد که در حال حاضر مالک، ملکی را در جنوب این پاساژ تامین کرده که باید موضوع ساخت پارکینگ نیز دنبال شود تا مشکلی بوجود نیایید.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مقاوم سازی ساختمان تنها راه علاج بنابراین گزارش، اقبال شاکری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام این ساختمان اظهارکرد: مشکلاتی در هنگام ساخت و مقاوم سازی این ساختمان رخ داده است و سازمان نظام مهندسی و ناظرین نیز نسبت به این مشکل تذکرات لازم را ارائه کرده‌اند. وی افزود: بنده معتقدم بنا به تذکرات و ایراداتی که سازمان نظام مهندسی آن را ایراد و شهرداری تهران نیز آن را تایید کرده است باید این ساختمان مقاوم سازی شود. رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به تذکرات قبلی ارائه شده به وضعیت ایمنی این ساختمان گفت: پیش از این نیز تذکراتی ارائه شد اما رسانه ای نشد و حال باید این ساختمان مقاوم سازی شده تا از بروز حوادث بعدی جلوگیری شود. در حالی حالا صحبت از نا ایمن بودن مرکز تجارت جهانی فردوسی می‌شود که به تازگی تعدادی از مغازه‌های صرافی در این پاساژ فعال بوده و تبلیغات زیادی در مورد فروش مغازه‌های آن بر دیوارهای این ساختمان نصب شده است و آیا باید دید مشکل این ساختمان تنها با مقاوم سازی حل می‌شود؟



ایسنا
 
بالا