اجرای طرح غدیر سه سال از برنامه عقب است/ سد دز، منبع آب فاز سوم

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: فاز سوم طرح آبرسانی غدیر به طول 400 کیلومتر از سد دز است که کارهای آن انجام و تامین اعتبار شده و در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، فرامند هاشمی‌زاده امروز (11 تیرماه) در حاشیه بازدید از فاز دوم طرح آبرسانی غدیر به آبادان، خرمشهر و شادگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فاز سوم طرح آبرسانی غدیر به طول 400 کیلومتر از سد دز است که کارهای آن انجام و تامین اعتبار شده و در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح تا 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: شکستگی لوله‌های آب، طبیعی است که فورا رفع عیب می‌شود اما این کار، کار بزرگ و زمانبری است و بیش از حد، زمان صرف کار شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: خشکسالی فشار کار را مضاعف کرده است و رودخانه های استان دچار مشکل شده اند چون سرچشمه رودها در استان‌های بالادست است که آنها نیز دچار خشکسالی هستند و در گذشته پیش بینی چنین خشکسالی نشده بود.

هاشمی‌زاده با اشاره به آغاز طرح غدیر از سال 87، گفت: این طرح قرار بود به طور کامل 10 ساله به اتمام برسد و اکنون نزدیک سه سال از طرح عقب هستیم.

وی با بیان اینکه مدیریت اب یک کار کشوری است، تصریح کرد: سرچشمه رودخانه‌ها و روان آب‌های خوزستان دست ما نیست و برنامه‌ریزی در بالادست انجام می‌گیرد. مساله حفاظت و احیای رود کارون نیز طرح جداگانه‌ای است که از گتوند آغاز می‌شود و تا آبادان و خرمشهر ادامه دارد. در کل پروژه‌های زیادی بوده که مانع از ورود پساب‌ها و زهاب‌ها به این رودخانه شده است اما به طور صد در صدی انجام نگرفته اند؛ به همین دلیل در مصوبه دولت برای احیای کارون نیز اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص تغذیه نخل‌های آبادان و خرمشهر از آب شور عنوان کرد: برای آبرسانی، سه سد پیش بینی شده است که باید روی کارون و بهمنشیر احداث شود. یکی از سدها (سد تنظیمی مارد) احداث شده است. روی بهمنشیر نیز باید دو سد احداث شود که یکی در حال ساخت است که از ورود آب دریا به کارون جلوگیری می‌کند و دیگری در محل تقسیم کارون و بهمنشیر است.
انتهای پیام

منبع : ایسنا
 

Similar threads

بالا