[ اجراي دودكش ] پرسش و پاسخ

overdose

عضو جدید
سلام دوستان
من يك پروژه داشتم كه بايد 100عدد عكس از نحوه اجرا و ..... دودكش باشه!
اگه بعضي از دوستان كمكم كنن و عكس بدن يا بگن از كجا ميشه تهيه كرد ممنون ميشم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید

  • در پیش بینی دودکش ها ، لازم است دودکش ها با مصالح بنايی ساخته شده و حد اقل 70 سانتیمتر از روی بالاترین نقطه بام بالاتر باشد و در مورد بام­های شیروانی سر دودکش نباید از تیغه فوقانی شیروانی پايین­تر باشد.
حتما توجه شود که برای هر بخاری یا وسیله گرمازا که از انواع سوختهای متداول مصرف میکنند یک دودکش مجزا در نظر گرفته شود و هیچ‌کدام از دودکش­های یک ساختمان نباید به یکدیگر مربوط باشند . و مقطع داخل هر دودکش باید

حد اقل 20 × 20 سانتیمتر بوده و زاویه آن نیز با سطح افق حداقل 60 درجه و هر دودکش باید حداقل از تیرهای چوبی ساختمان 25 سانتیمتر فاصله داشته باشد.

جالب است بدانید که در صورتیکه فردی در ساختمانی به دلیل کمبود هوا و گاز گرفتگی ناشی از عملکرد نادرست دودکشها فوت کند یکی از محکومین و مقصرین ، بجز مالک و پیمانکار و مهندس ناظر ، مهندس معمار آن ساختمان است . پس نهایت
دقت را در طراحی داکتها و دودکشها داشته باشید

 

reza2011

عضو جدید
طراحی و مساحت دودکش باید به گونه ای باشد که در آن جریان لازم برای انتقال همه گازهای حاصل ازاحتراق به هوای خارج از ساختمان ایجاد شود.
- سیستم دودکش باید به گونه ای طراحی و ساخت شود که عمل احتراق در دستگاه با سوخت مایع یا گاز طبق توصیه سازنده دستگاه در شرایط ایمنی و اطمینان بخش انجام گیرد.
- سیستم دودکش باید از نقطه اتصال به دستگاه یا کلاهک تعادل تا انتهای درخارج از ساختمان به صورت یک سیستم به هم پیوسته و درزبندی شده باشد و از هیچ نقطه آن گازهای حاصل احتراق به داخل فضاهای ساختمان نشت نکند.
- هر دهانه باز در طول دودکش (لوله ‌رابط باطول دودکش ‌قائم) باید به دریچه فلزی مقاوم در برابر دمای کاردودکش و بدون نشت مسدود شود.
- سیستم دودکش باید در برابر ضربات فیزیکی و صدمات خارجی مقاوم باشد.
- لوله ‌رابط‌ دودکش قائم باید با بست ها و تکیه گاههای مناسب برای تحمل وزن و دمای کار دودکش درمحل خودثابت شود.
- هیچ یک از اجزای سیستم دودکش نباید از داخل کانال هوا یا پلونوم های آن عبورکند.
- اگر قسمتی از دودکش یا لوله رابط آن ازداخل فضای دیگر غیر از فضای محل نصب دستگاه با سوخت مایع یا گاز عبور کند باید در داخل محفظه ای بامصالح دست کم دو ساعت مقاوم در برابر آتش قرار گیرد.
- زیر دودکش قائم باید یک اتصال تخلیه تقطیر بخار آب پیش بینی شود.
- دودکش قائم فلزی باید روی پایه ای ازمصالح ساختمانی مقاوم در برابر وزن دودکش و دمای آن قرار گیرد.
- دهانه دودکش قائم با در رابط آن که به یک دستگاه با سوخت مایع یا گاز متصل میشود باید دست کم برابر دهانه خروجی دستگاه باشد.
- قسمت پایین دودکش قائم باید دست کم ۳۰ سانتیمتر در زیر پایین ترین اتصال رابط به آن ادامه یابد.

در هر قسمت از فضاهای ساختمان که در اشغال و تصرف انسان باشد و تعویض هوای مورد نیاز با تهویه طبیعی ممکن باشد تعویض هوای طبیعی باید پیش بینی شود و تعویض هوای مکانیکی لازم نیست .
تعویض هوا طبیعی هر فضا باید از راه دهانه های باز یا بازشوی آن فضا به هوای بیرون از ساختمان از قبیل در و پنجره و دریچه شبکه و مانند آن صورت گیرد.
سطح بازشوی دهانه هر فضا به هوای خارج باید دست کم ۴ درصد سطح زیربنای آن فضا باشد که تعویض هوای طبیعی آن مورد نظر است.
الف- برای فضائی که دهانه بازشوی مستقیم به هوای بیرون ندارد باید از طریق فضای مجاور تهویه شود . دهانه بازشوی بدون مانع این دوفضا حداقل ۸ درصد سطح زیربنای فضای اصلی موردنیاز باشد به طوریکه نباید از ۲ مترمربع کمتر باشد. سطح دهانه بازشوی فضای مجاور به هوای بیرون باید برای سطح زیربنای کل دو فضا محاسبه و اندازه گیری شود.
ب- فضای واقع در زیرزمینی که تعویض هوای طبیعی آن مورد نظر باشد ممکن است از راه یک دهانه بازشوی قائم و یک دهانه بازشوی افقی به هوای بیرون مربوط شود دراین صورت عرض مفید فضای باز خارج که دهانه قائم به آن بازمیشود باید دست کم ۵/۱ برابر عمق بازشوی قائم باشد.

۱- محل تاسیسات : زیرزمین آخر
۲- منبع انبساط : برج خنک کننده و منبع ذخیره آب (باقوانین ومقررات ملی ۴۰۰۰ لیتر) در صورت نیاز به ظرفیت بیشتر اطراف آن ها بایستی با پروفیل ها حفاظت گردد.
۳- با توجه به حجم موتورخانه مهندس طراح باید آرایش و محاسبه نماید.
۴- دودکش باید به طورقائم از ارتباط بر بام به صورت کلاهک و از نظر ارتفاع طبق مقررات ملی ساختمان رعایت شود.
۵- دستورالعملهای موارد اجرایی تاسیسات وظیفه واحد کنترل کیفی و مشاور مربوط معماری و شهرسازی ابلاغ گردد.
 

reza2011

عضو جدید
هدف از ایجاد دودکش و هوا کش:

هدف از ایجاد دودکش و هواکش، ساخت مجراهایی در داخل ساختمان است که خروج هوای آلوده یا ورود هوای پاک و مناسب را میسر می سازد .

قبل از ورود به بحث دودکش لازم است توجهی به عوامل تولید کنندۀ دود در ساختمان و همچنین مواد مورد مصرف در این وسایل توجه داریم. این وسایل می تواند شامل موارد زیر باشد :

الف) بخاری معمولی یا دیواری

ب) شومینه

ج) آبگرمکن

د) تأسیسات موتورخانه

ه) تهویۀ اجاق گاز

و) تهویۀ سرویسهای بهداشتی و حمام

ز) تهویۀ فضاهای آلوده به گازهای شیمیایی و ... .

ح) ورود هوای تازه برای فضاهای بزرگ

ط) خروج هوای آلوده سالن ها و ...

سوختی که معمولاً در این وسایل به مصرف می رسد شامل موارد ذیل است :

1. چوب و هیزم
2. نفت خام و مازوت
3. گازوئیل
4. نفت سفید
5. گاز طبیعی
6. سوختهای الکلی و ... .
7. زغال سنگ .

• شکل دودکش ها از نظر مقطع:

مقطع عمومی دودکش ها دارای اشکال متفاوتی می باشد، لکن به جهت مناسبترین عملکرد و سالمترین روش تهویه بهتر است که مقاطع دودکش به ترتیب اولویت بر اساس ذیل باشد :

1. دایره، با حداقل قطر 100 میلی متر .

2. مستطیل ، حداکثر نسبت عرض به طول 1 به 1.5

3. مربع با حداقل ابعاد 180 میلی متر.

تذکر: در عین حال که مقطع دایره مناسبترین شکل مقطع برای دودکش می باشد به جهت درزبندی مناسب آن در کف بام بهتراست که با استفاده از یک تبدیل مقطع آنرا به مربع تبدیل کرد، تا آب بندی مناسبتری در کف بام صورت پذیرد.

تذکر: بهتر است داخل مجرای دودکش کاملاً صاف و صیقلی و عاری از هرگونه خلل و فرج باشد . به جهت ایجاد اختلاف فشار بین پایین ترین و بالاترین نقطه دودکش برای مکش مناسب دود ، ارتفاع لولۀ دودکش می بایست حداقل 3 متر باشد.

تذکر: به ازای هر وسیله مصرفی می بایست یک دودکش وجود داشته باشد.

•نکات اجرایی و عملکردی :

-1 طراحی و اجرای دودکش می بایست به گونه ای باشد که :

- هیچگونه انفصال بین دیوارهای باربر به وجود نیاورد.

- در خصوص دیوارهای غیر باربر لازم است انفصال دو دیوار که توسط دودکش به وجود آمده با عناصر مهار کننده چون آرماتورهای سرکج و توری فلزی رفع مشکل شود.

- دودکش به گونه ای اجرا شود که هیچگونه باری از سقف به دودکش اعمال نشود.


-2 ارتفاع دودکش به شرط اینکه هیچگونه مانعی تا شعاع 2 متری آن در سر پشت بام نباشد حداقل 70 تا 100 سانتی متر است. در صورتیکه در فاصلۀ کمتر از مقدار یاد شده مانعی باشد دودکش می بایست 70 تا 100 سانتی متر از مانع مذکور بالاتر باشد.

٣ - مکان اجرای دودکش:
به لحاظ انتخاب محل دودکش می توان تنوعهای زیر را در نظر گرفت :

الف) دود کش درداخل یا خارج از دیوارهای خارجی ساختمان: این شیوه به لحاظ وجود پدیدۀ تعرق و همچنین انجماد احتمالی رطوبت دود در داخل لوله مناسب مناطق سردسیر و مناطق مشابه نمی باشد.

ب) در داخل یا کنار دیوارهای داخلی ساختمان: با این شرط که رعایت کلیه نکات سازه ای در زمان طراحی و اجرای دودکش شده باشد این محل مناسبترین محل برای نصب دودکش می باشد.

-4 در زمان طراحی و نصب دودکش لازم است به موارد زیر دقت شود :

- توجه به مصالح لوله های دودکش به لحاظ :

الف) جذب رطوبت موجود پس از تعرق
ب) میزان عبور دود از خلل و فرج آن
ج) نحوۀ درزبندی قطعات

- توجه به مصالح اطراف دودکش ها به لحاظ :

الف) قابلیت اشتعال یا عدم آن
ب) میزان جذب رطوبت موجود در دودکشها
ج) سرعت تغییر رنگ مصالح در اثر رطوبت یا حرارت
د) انقباض و انبساط شدید در مصالح در زمان وجود حرارت و ایجاد ترک.

- فاصلۀ دودکش از مواد قابل اشتعال با توجه به نوع و اندازه مواد.

-5 در بسیاری از موارد بهتر است که به جهت :

الف) جلوگیری از تعرق
ب) جلوگیری از تغییر رنگ دیوارها.
ج) جلوگیری از ایجاد ترک .
د) ورود هوای تازه و پیش گرم
دودکشها دو جداره ساخته شوند.

-6 مناسبترین روش برای اجرای دودکش حرکت به صورت عمودی می باشد و در صورت نیاز به تغییر زاویه می بایست از دو خم (افست) با حداکثر زاویۀ 30 درجه استفاده شود.

-7 هرگاه بر حسب ضرورت مجبور به عبور افقی لوله ها باشیم می بایست مساحت مقطعی که دارای حرکت افقی می باشد 1.5 برابر مقطعي باشد که دارای حرکت عمودی است و در کوتاهترین طول اجرا گردد.

-8 به جهت ایجاد اختلاف فشار مناسب در ابتدا و انتهای دودکش هیچگونه منفذی نمی بایست در مسیر دودکش وجود داشته باشد.

-9 برای جلوگیری از ورود مواد زائد به داخل وسیلۀ حرارتی در ابتدای هر دود کش معمولاً انباره ای با ارتفاع 50 تا 70 سانتی متر قرار می دهند.

-10 دودکشها ممکن است علاوه بر عملکردی که ایفا می کنند به عنوان یک عنصر بارز در معماری نیز مطرح شوند.

-11 در بالا ترین قسمت دودکش و به جای استفاده چند بادگیر می توان با استفاده از یک حجم مخروطی شکل لوله ها را به یکدیگر متصل و از یک بادگیر بزرگ استفاده کرد.

• مصالح دودکش ها :

1. خواص مصالح دودکش :

الف) غیر قابل اشتعال
ب) عایق حرارتی بودن
ج) قابلیت درزبندی مناسب
د) دارای کمترین خلل و فرج داخل جدار
ه ) قابلیت اتصال با مصالح همجوار
و) تغییر شکل کم در مقابل انبساط و انقباض
ز) حتی الامکان جذب آب کمی داشته باشد.

2. مصالح مورد استفاده :

الف) آجر نسوز
ب) بلوک سیمانی
ج) سنگ با ملات مناسب
د) فلز
ه) آزبست
و) لوله های سیمانی و ... .
 

Parvix

عضو جدید
با سلام
می بخشید که تایپیک مربوطه به این موضوع را نیافتم،
* آیا اتصال دود کش نازک (با لوله 6) پکیج فن دار از پنجره دیوار آشپزخانه از لحاظ ایمنی درست است که ظاهرا شرکت گاز تایید می کند ولی در ضلعی از ساختمان که باد گیر است گاز های خروجی می تواند از مجرای دیگری مانند درز پنجره های دیگر به ساختمان نفوظ کند!؟

-- شرکت پیش ساخته پکیج های زمینی چهار طبقه ما را به یک دود کش سیمانی بزرگی بصورت مشترک وصل کرده و الان که این پکیج ها قابل استفاده نیست برای تعویض با نوع دیواری مذکور شرکتها مشترک بودن آنرا مانع نصب می دانند در حالیکه امکانات عبور دودکش اختصاصی و همکاری در اپارتمانها ممکن نیست.ممنون

سلام ....

من دیدم اینکار رو خیلی جاها انجام میدن و هیچ ارگانی ایراد نمیگیره....

ولی اگر خروجی به داخل بالکن هست و از بالکن به هوای آزاد ...ممکنه کمی خطرناک باشه ....(گاز ها بالای بالکن جمع بشن و زمانی که درب بالکن باز و بسته بشه کمی جابجایی رخ بده )

اما اگه مستقیم به هوای آزاد باشه جای نگرانی نیست ....
 

sa35

عضو جدید
منظور خروجی دود کش از شیشه آشپزخانه مستقیما به بیرون آپارتمان که باد به آن ضلع می زند .شاید باد نتواند حریف فن پکیج نباشد اما احتمال نفوذ گازهای سمی از درزهای پنجره ها به همسایه های طبقه با لا وخود واحد چطور؟
 

Similar threads

بالا