اثر افزایش فرکانس بروی بار مصرفی

farizin

عضو جدید
میدونین که فرکانس برق شهری تو کشور 50 هرتز هست.حالا اگه بخوایم منبع ولتاژ 60 هرتز (ژنراتور ) استفاده کنیم چه تاثیری روی مصرف کننده های ما داره (اعم از ولتاژ و جریان و توان و بازده)
این تاثیر بیشتر روی الکتروموتورهای AC مورد سوال است.
اگه منبع کاملی هم در این باره سراغ دارین معرفی کنین.
 

master-lahij

عضو جدید
دوست گرامی
طبیعی هست که دور موتور شما بالا میره چراکه میدان دوار تولیدی در استاتور با سرعت بیشتری خواهد چرخید و به دنبال اون ، روتور هم سریع تر میچرخه

اما از طرفی طراحی ماشین بر اساس فرکانس خاصی صورت می گیره ، یعنی با توجه به منحنی اشباع هسته ، در فرکانس کار ماشین ، هسته حالت آپتیموم رو از لحاظ کارایی های ذاتی عنصر فرومغناطیس بکار رفته داره .

با کم کردن میزان فرکانس اعمالی به ماشین الکتریکی باید تنزیل ولتاژ انجام بدیم . یعنی به نسبتی که فرکانس رو کم می کنیم باید ولتاژ رو هم کم کنیم اما با بالاتر بردن فرکانس از فرکانس از نامی ماشین با توجه به اینکه فرکانس نامی در ولتاژ نامی اعمال میشه نمیتونیم ولتاژ رو به همون نسبت بالا برریم (به دلیل محدودیت های عایقی و توان). پس شاهد دور بیشتر موتور ، گرفتن توان بیشتر از حد استاندارد از تجهیزات (برای تجهیزات 50 هرتز) و حرارت بالاتر از نرم کاری تجهیزات خواهیم بود .
 

farizin

عضو جدید
ممنون از دوست عزیز...از دوستان کسی مقاله تحقیقاتی (خارجی - ایرانی) اگه در این باره به چشمش خورده...لینکش رو قرار بده...ممنون میشم
 

mohammad3947

عضو جدید
دوست عزیز میدونید فرکانس میتونه تا 0.03 نوسان داشته باشه
یعنی از49.97 تا 50.03
در زمان جنگ ,ایران با رسوندن فرکانس شبکه به 49.97 توان رو تا 700 MW افزایش میداد؟
 

farizin

عضو جدید
ممنون محمد جان..ولی چنانچه گفتم...من برای افزایش از 50 به 60 هرتز مد نظرم هست...
چیزی که هست میدونم تلفات زیاد میشه..اما تا چه حدی؟؟
 
بالا