اثرات موبایل روی بدن انسان ها

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
سلام
من در رشته ict تحصیل می کنم از ارائه مطالب شما هم خوشحال می شوم
فایل ضمیمه در مورد اثرات موبایل روی بدن انسان ها هست
 

پیوست ها

  • مضرات تلفن.doc
    38.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

....

عضو جدید
سلام . کدوم دانشگاه درس میخونی ؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
ادامه مطلب
تحقیقاتی جالب درباره مضرات موبایل

1- آزمایش بر روی تخم مرغ
مدتی قبل، بی بی سی گزارشی از آزمایش یک تخم‌مرغ در کنار یک موبایل را منتشر کرده بود که آن تخم مرغ بعد از گذشت زمانی سفت شده بود.
در عکس‌هایی که با استفاده از دوربین‌های حساس حرارتی گرفته شده است، دیده می شود که یک تخم مرغ را در مقابل یک موبایل روشن در حال صحبت کردن گذاشتند و پس از گذشت یک ساعت، تقریباً نیمی از آن سفت شده بود، زیرا عملکرد امواج مایکرویو موبایل مانند امواج مایکروویو‌های خانگی است که هم اکنون در آشپزخانه‌ها وجود دارد.
با مشاهده این آزمایش به خوبی می توان به عمق این فاجعه و مضرات امواج موبایل برای سلامتی انسان پی برد. ببینید که این امواج با تخم مرغ چه کرد، همین کار را با سلول‌های مغز ما می‌کند.



2- آزمایش بر روی خرگوش
در سوئد روی یک خرگوش آزمایش جالبی انجام دادند. یک خرگوش را کنار یک موبایل گذاشتند که آن موبایل همواره روشن بود. در این مدت هم تغذیه کاملی به آن می‌دادند.پس از 2 ماه خون و سلول‌های خرگوش را برای آزمایش به آزمایشگاه بردند و نتیجه جالب توجهی را اعلام کردند؛ آن خرگوش با ادامه این وضعیت بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند.

حال باید ببینیم اگر روی یک انسان چنین آزمایشی انجام دهند نتیجه چه می‌شود! اگرچه فکر نکنم کسی داوطلب این آزمایش پیدا شود.
نمونه نسبی آزمایش شده این کار برای انسان را می‌توانید در افرادی ببینید که شغلشان مرتبط با رادارهای نظامی است. آن‌ها طول عمر بسیار کمی دارند و یا بسیاری از آن‌ها در زمان سالخوردگی به بیماری هایی مبتلا می‌شوند که در افراد عادی کمتر دیده می‌شود.



 

kc1590

عضو جدید
جالب بود ولي فكر نكنم اثرش به اين شدت باشه وگرنه همه الان آب پز شده بوديم! البته موافقم كه اثر داره...
 

ehsanstr

عضو جدید
تلفن های همراه حریم خصوصی را می شکنند، مراقب باشید

تلفن های همراه حریم خصوصی را می شکنند، مراقب باشید

تلفن‌های همراه دیگر یک وسیله‌ی تک کاره جهت برقراری تماس نیستند بلکه به وسایل چند منظوره‌ای تبدیل شده‌اند که می‌تواند نیازهای صاحبان خود را یکجا فراهم کنند. دوربین‌ عکاسی، اتصال به اینترنت، پخش موسیقی، بازی و سرگرمی و سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) از جمله امکاناتی هستند که جز عمومی‌ترین امکانات یک گوشی به حساب می آیند و شاید بتوان گفت برقراری تماس صوتی دیگر به یک ویژگی جانبی تبدیل شده است!
ساعات زیادی از زندگی ما با تلفن‌های همراه سپری می‌شود و همیشه و همه وقت با ما هستند. صبح با صدای زنگ آن از خواب بیدار می‌شویم، در طول راه به موسیقی گوش می‌دهیم ، مسیر و موقعیت خود را با آن پیدا می‌کنیم، اخبار را می‌خوانیم، ایمیل‌های شخصی خود را چک می‌کنیم و از لحظات زندگی خود عکس میگیریم. این وسایل کوچک خدمات بسیار خوبی به ما می‌دهند تا ما از زندگی خود لذت ببریم و با آنها احساس راحتی کنیم و نیازهای خود را در لحظه برطرف سازیم ولی هیچ می‌دانید که همین امکانات خوب و مفید می‌توانند همچون تیغ دولبه‌ای باشند و گوشی‌های موبایل را از یک محرم همیشه همراه به یک جاسوس خائن تبدیل نمایند؟
یکی از قابلیت‌های موجود در تلفن‌های همراه ویژگی Geotagging است که با استفاده از گیرنده GPS مشخصات جئوگرافیک تصویر گرفته شده را ثبت می‌کند. یعنی وقتی شما از یک منظره،مکان یا هر چیز دیگری عکس بگیرید طول و عرض جغرافیای محل عکسبرداری توسط گیرنده GPS گوشی دریافت شده و در مشخصات آن عکس ذخیره می‌شود و از این پس هر فردی که این تصویر را دریافت کند می‌تواند با استفاده از مشخصات Geotag ثبت شده از محل عکسبردای مطلع شود و آن را روی نقشه بیابد.
استفاده از Geotagging ویژگی خوبی می‌تواند باشد. مثلا دوستان شما می‌توانند از موقعیت عکس‌های که در فلیکر قرار داده‌اید با خبر شوند و با دیدنی های آنجا آشنا گردند، یا مثلاً سایتی باشد تا با خواندن مشخصات Geotag تصاویر، انها را روی نقشه جمع آوری کند و با استفاد ه از برنامه مدیریت تصاویر مثل پیکاسا آلبوم عکسهای خود را دستیه بندی و مرتب کنید. می‌بینید که از خصوصیت استفاده‌های زیادی می‌توان کرد ولی این تنها روی مثبت سکه است چون اگر هوشیار نباشید Geotagging براحتی حریم خصوصی شما را نقض خواهد کرد.
اطلاعات فردی و خصوصی هر شخص جز حریم خصوصیش محسوب می‌شود که حق دارد از آن دفاع کند و اجازه ورود به هر کس را ندهد از این رو می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک افراد معمولاً اطلاعات شخصی خود را در دیدید همگان قرار نمی‌دهند تا امکان سوء استفاده فراهم نشود.
حال اینگونه فرض کنید که این فرد با استفاده از موبایل خود که گیرنده GPS دارد و قابلیت Geotagging آن نیز فعال است تصویری از گل‌های باغچه خانه خود می‌گیرد و آن را در فیس بوکش یا وبلاگ و فلیکر منتشر می‌کند این تصویر توسط دوستانش مشاهده می‌شود و دست به دست می‌چرخد و به اشتراک گذاشته می‌شود بی خبر از آنکه به همراه آن مشخصات محل زندگیش نیز منتشر خواهد شد و هر کس می‌تواند با نگاه کردن به داده‌های موجود در فایل عکس، آدرس محل زندگی او را را براحتی پیدا کند.
این تصویری است که من در زمان فعال بودن Geotag با موبایل خود گرفته‌ام. اگر عکس را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید و به Properties بروید در قسمت Details می‌توانید اطلاعات مربروط مشخصات جئوگرافیک محل عکسبرداری را مشاهده کنید و خیلی راحت با وارد کردن آن در Google maps آدرس آن را روی نقشه ببینید.
:heart:
 

nobody!

عضو جدید
سُلام.
مررسی از اطلاع رسانی مفیدتون.
فرکانس کاری موبایل چون بسیار بالاست روی سیستم مغزی زنبورها اثر گذار بوده و در مسافت های زیاد زنبور ها قادر به تشخیص مسیر بازگشت به کندو نیستند.
و اینکه موبایل و وسیله هایی که با فرکانسهایی بسیار بالا کار می کنن در بروز آشفته گی در طبیعت و مخصوصا در سلامت انسان تاثیر بسزایی دارن.
و استفاده نادرست از موبایل عواقب بدی رو بدنبال خواهد داشت.
بیشتر مراقب باشید.
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
ادامه مطلب
قسمت سوم :
مصاحبه با مخترع الیاف ضد نفوذ امواج موبایل
واقعیت این است که درباره مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه، بسیار نوشته شده است. ولی هشدارها جدی گرفته نمی‌شوند و در رفتار عموم مردم تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

مدتی قبل، در رسانه‌ها، نام یک ایرانی به عنوان مخترع الیاف ضد نفوذ امواج موبایل (Ewall) مطرح شد. نام او علی جاسب بود. مردی که تقریباً تمامی رسانه‌های آلمانی مانند رادیو HR1 و HR3، روزنامه صبح برلین، تت زد، Best Best، رادیو انرژی، تلویزیون بایرن و ... با او مصاحبه کرده بودند.
علی جاسب یک پژوهش گر حرفه‌ای در موضوع تشعشعات تلفن همراه است و طبیعتا به خاطر اختراع کیفی که 9999/99 درصد از امواج مضر موبایل را می‌گیرد، نشان می دهد سال‌ها درباره مضرات این امواج مطالعه کرده است.
در گفت وگوهایی باعلی جاسب احضار داشت : من هم مثل بقیه جوانان که علاقه‌مند به موبایل هستند، از ابتدایی‌ترین سیستم‌ها و گوشی‌هایی که به بازار می آمد، استفاده می کردم. اگر خاطرتان باشد، اولین گوشی‌های موبایل بسیار بزرگ بودند، خود گوشی 40 سانتی متر بود و آنتن‌ 20 سانتیمتری داشت.

بعد از مدتی متوجه شدم هنگامی که با موبایل صحبت می‌کنم، سر یا چشم‌هایم درد می‌گیرند. این مسأله را با چند نفر از اساتید و دوستان هم دانشگاهی ام در میان گذاشتم و تحقیقات وسیعی را درباره امواج الکترومغناطیسی در گستره (range) امواج موبایل و زیان‌های آن‌ برای انسان، شروع کردم.
در طی تحقیقات یکی از پروژه‌های ناسا توجهم را جلب کرد. ناسا تمامی ماهواره‌ها یا ایستگاه‌های فضایی اش را برای جلوگیری از نفوذ امواج الکترومغناطیسی که در فضا هستند و ایجاد خرابی و اختلال در سیستم‌های کامپیوتری‌شان، با پوشش خاصی می‌پوشاند که ترکیبی از نقره در آن دیده می‌شود.
من با استفاده از فن آوری نانو، یک پوشش نانو سیلور (لایه ظریفی از نقره) را به الیاف بافتنی تزریق کرده‌ام که این نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند. به همین خاطر نامش را "ای وال (e-wall)" به معنای "دیوار الکترو مغناطیسی" است، گذاشتم.
شاید باورتان نشود این پوشش 9999/99 درصد از امواج را می‌گیرد.
رقم 9999/99 نشان می‌دهد که این کیف از هر 10 هزار یونیتی که با آن برخورد می‌کند، تنها یک یونیت را عبور می‌دهد.

 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
سلام

1- دانشگاهم دولتی 2- دانشگاهم به نظرم خیلی خوبه یعنی بچه های خیلی فعال داره 3-نوع دانشگاه انسان سازی دوست داشتم باشه البته خدا کنه ساخته بشیم 4- میشه شمال شرقی ایران دیگه بیشتراز این کمک نمی کنم دوست داشتی حدس بزن
اسمش بعدا میگم:cool::)
 
آخرین ویرایش:

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
قسمت چهارم



موقعیت انتن ها در المان با توجه به اسیب رسانی انها

در آلمان در جاهایی که آنتن‌های
BTS نصب می‌شود، قیمت خانه‌هایی که در معرض آن هستند تا 25 درصد کاهش می‌یابد

اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن که تا کنون شناخته شده اند، شامل موارد زیر است:

سرطان زا بودن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، کاهش قدرت باروری و قوای جنسی در آقایان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها.

امواج موبایل سرطان زا هستند
سرطان زا بودن این امواج ثابت شده است. تحقیقات زیادی در این‌باره صورت گرفته است، البته گاهی هم بعضی از آنها به نتیجه خاصی نرسیده است. اما هیچ تحقیقی ثابت نکرده که این امواج سرطان‌زا نیستند.
موضوع این است که سود تجاری باعث می‌شود خیلی از این تحقیقات نادیده گرفته شوند..

ضررات موبایل

اگر بخواهیم چند خطر مهم آن را معرفی کنیم؛ اول اینکه سلول‌های بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اکثر موبایل‌ها نیز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می‌کنند.
گستره امواج الکترومغناطیسی موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم‌پوشانی دارد و این مسأله باعث ایجاد اختلالات جبران‌ناپذیری به بدن می‌شود، مانند ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن.
همچنین ثابت شده که این امواج تأثیر بدی در باروری مردان دارد، زیرا اسپرم‌ها را می‌کشد و باعث کاهش قوای جنسی آقایان می‌شود، مخصوصاً در کسانی که موبایل را به کمرشان می‌بندند. با وجود استفاده زیاد آقایان از موبایل، در 50 سال آینده خیلی از آن‌ها نابارور شوند یا حداقل توانایی‌های جنسی‌شان کاهش یابد.




 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار

مهم ترین مشکل موبایل برای انسان چیست؟
موبایل سرطان زاست. تحقیقات موجهی در این مورد توسط دانشمندان صورت گرفته که این مسأله را اثبات می‌کند و در بسیاری از روزنامه‌های آلمان نیز این مسأله گفته شد.
علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را هم افزایش می‌دهد. حتی تحقیقات جدید نشان داده اند که اگر شخصی 2 دقیقه با موبایل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلا تغییر می‌کند. علاوه بر این، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار دارد.
میدان‌های الکترومغناطیسی به ویژه آن‌هایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش می‌دهند.

امواج موبایل به اختلالات ژنتیکی منجر می‌شود

استفاده از تلفن همراه در جامعه کنونی و با پیشرفت علم و فن‌آوری اجتناب ناپذیراست و نگرانی ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده است.
اگرچه بعضا گزارش‌های ضد و نقیضی درباره اثرات امواج تلفن همراه و میزان جدی بودن مخاطرات آن از سوی مراکز تحقیقاتی مختلف که بعضا به سفارش شرکت‌های بزرگ سازنده تلفن همراه در این زمینه تحقیق می‌کنند، منتشر می‌شود؛ ولی به رغم اغلب کارشناسان، با توجه


به ماهیت و تاثیرات شناخته شده امواج الکترومغناطیسی در طول موج‌های مختلف بر سیستم‌های بیولوژیک نمی‌توان خطرات تلفن همراه و تجهیزات مربوط به آن را انکار کرد، اگر چه نتایج چنین تحقیقاتی و انتشار آن مطمئنا برای تولیدکنندگان و شرکت‌های ارتباطاتی که منظور اقتصادی دارند، چندان خوشایند نیست !
البته از طرف دیگر، نباید این واقعیت را هم فراموش کرد که چنین خطراتی در استفاده از بسیاری از تجهیزات مثل سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکی از تلویزیون و رایانه، اجاق‌های ماکروویو و ... با کاربری‌های روزانه گرفته تا تجهیزات پرتونگاری و پرتودرمانی و سیستم‌های رادار و دکل‌های انتقال برق هم وجود دارد که هیچ گاه مانعی برای استفاده از آنها نبوده‌اند و مهم، برخورد علمی و آگاهانه با دستاوردهای فن‌آوری‌های جدید و به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌های اجتناب‌ناپذیری است که ممکن است در ورای فواید و کاربردهای هر محصول و دستاورد تکنولوژیک و فنی وجود داشته باشد.
در سال‌های اخیر به موازات گسترش روزافزون استفاده از تلفن همراه و توجه مراکز تحقیقاتی دنیا به این مقوله پژوهشگران ایرانی نیز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف، تحقیقاتی را در این حوزه آغاز کرده و از ابعاد مختلف به بررسی آسیب‌های احتمالی پرتوهای الکترومغناطیسی تلفن همراه بر بافت‌های زنده و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی آن پرداختند .

 

zouyousefain

عضو جدید
امواج تلفن همران

امواج تلفن همران

سلام به همه دوستان خوبم
من بهزاد هستم دانشجوی ترم ۴ برق
ایشالا قراره ترم بعد گرایشمو الکترونیک انتخاب کنم :)
در مورد مطلب بالا که گذاشتین منم زیاد شنیدم اما یه چیزی در همین مورد شنیدم که واقعا برام جالب بود.
توی اون مطلب نوشته بود امواج موبایل باعث جلوگیری از آلزایمر می شه
روی موش این آزمایش رو انجام داده بودنو جواب گرفتن ...
کسی می تونه بیشتر اطلاعات بهم بده؟
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی و موبایل


خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این‌که پرتو‌های الکترومغناطیسی دارای استفاده‌های مثبت و منفی هستند، امواج و میدان‌های الکترومغناطیسی که در گستره وسیعی از انرژی و فرکانس‌ها با خواص متفاوت ساطع می‌شوند، نقش مثبت و منفی در زندگی جانداران و گیاهان ایفا می‌کنند. این اشعه هم در طبیعت و هم در صنعت موجود است، با این تفاوت که وجود اشعه الکترومغناطیسی در طبیعت بهینه بوده ولی باید در صنعت به صورت بهینه استفاده شود.
تلفن‌های همراه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات دارای امواج الکترومغناطیس یاد کرد و نقش منفی میدان‌های الکترومغناطیسی و اثرات سوء آن بر سیستم‌های زیستی به دلیل عدم دستورالعمل معین، آموزش صحیح بهره‌برداری و استفاده بهینه از سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی به ویژه عدم آشنایی کاربران از تداخل و تزاحم‌های استفاده همزمان تلفن همراه با وسایل دیگر مانند رایانه، میکروفر، تلویزیون، استفاده از داروهای خاص یا داشتن بیماری و ... است.
میدان الکترومغناطیسی تلفن همراه، نقش تخریبی در ارگانیسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها، پروتیین‌ها و آنزیم‌ها دارد
اثر سوء میدان‌های الکترومغناطیسی به ویژه میدان تلفن همراه به صورت فزاینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و ماکروملکول‌های حیاتی مانند DNA، پروتیین‌ها و آنزیم‌ها خواهد داشت .
نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای بی خطر نگاه کرد
تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و با دوز مشخص استفاده شود .
یک فرد تنها ساعاتی از روز را می‌تواند از تلفن همراه استفاده کند
در حال حاضر سیستم‌های تلفن همراه دارای فرکانس 940 مگا هرتز است که به بیشتر بافت‌های بدن از جمله مغز و حتی گوشت و ماهیچه‌ها آسیب می‌زند، ابراز عقیده کرد که نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای بی خطر نگاه کرد و هر کس هر اندازه که تمایل داشت از آن استفاده کند؛ بلکه کاربرد تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و کنترل شده و اصلاحا دارای دوز مشخص باشد؛ به طوری که یک فرد تنها ساعاتی از روز را می‌تواند از موبایل استفاده کند و پس از آن حق استفاده دوباره از آن را نخواهد داشت .

دوز استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری‌های گوناگون متفاوت است .

مساله مهم که باید مورد توجه محققان قرار بگیرد، دوز مشخص استفاده از موبایل برای مبتلایان به بیماری‌های گوناگون است؛ مثلا، میزان استفاده از تلفن همراه در افراد دیابتی که در برابر امواج آسیب‌پذیرتر از افراد سالم هستند باید متفاوت باشد.


تحقیق د ر زمینه اثرات میدان الکترو مغناطیسی تحقیق، امواج موبایل را به مدت 20 تا 60 دقیقه بر روی هموگلوبین عادی و بیمار تاباندیم، سپس ساختار و عملکرد مولکول هموگلوبین را که وظیفه حیاتی حمل اکسیژن از ریه به بافت‌ها را بر عهده دارد مطالعه کردیم. یافته‌های تحقیق نشان داد اندرکنش میدان الکترومغناطیسی تلفن همراه با هموگلوبین موجب تغییرات ساختاری در آن و کاهش پیوند اکسیژن با پروتیین می‌شود . اختلال در عملکرد هموگلوبین، موجب آزاد سازی اکسیژن بیشتر در بافت و در نهایت بروز ناهماهنگی در واکنش‌های بدن می‌شود.
پرتوهای تلفن همراه، ساختار و عملکرد هموگلوبین خون را دگرگون می‌کند .
اثرات سوء تغییر ساختاری هموگلوبین خون تحت تاثیر امواج تلفن همراه تنها به آزادسازی بیش از حد اکسیژن در بافت محدود نمی‌شود، بلکه بر سایر وظایف هموگلوبین هم تاثیر منفی می‌گذارد.
همین پدیده در بررسی اثرات امواج در بیماران تالاسمی هم مشاهده شد، در این مورد از نظر ساختار هموگلوبین، ساختمان سوم آن که عامل اصلی عملکردهای این مولکول است، دچار تغییر شد.
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار

چند نکته مهم در موردایمنی بدن در مقابل موبایل

1- استفاده همزمان از تلفن همراه با مایکروفر یا رایانه اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشدید می‌کند بدترین شکل تداخل در استفاده همزمان از موبایل و مایکروفر است

2- استفاده از تلفن همراه در مکان‌های مسقف و شهرهای آلوده همانند تهران دوز خاصی دارد

.
3- آسیب‌های امواج تلفن همراه در شهرهای آلوده بیشتر است

4- بدترین شکل مکالمه، قرار دادن تلفن هنگام کنار گوش است

5- قرار دادن تلفن همراه در کمر، آسیب‌های جدی به دستگاه تناسلی انسان وارد می‌کند
6- قرار دادن تلفن کنار گوش هنگام صحبت کردن است و البته قرار دادن در کمر هم آسیب‌های جدی به دستگاه تناسلی انسان وارد می‌کند.

7- تلفن همراه در مواقع عدم استفاده باید بیش از یک متر با کاربر فاصله داشه باشد

8- صحبت با تلفن همراه باید در فضایی باز و حداکثر به مدت یک دقیقه باشد

9- بهترین حالت در هنگام پیاده روی گذاشتن تلفن همراه داخل کیف است



نگرانی ها درباره اثرات امواج تلفن همراه
نگرانی ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفنهای همراه بیشتر شده است.
این نگرانی ها به خاطر این است که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می کند و مقداری از این امواج جذب بدن انسان می شوند. امواج رادیویی که توسط گوشیها ساطع می شوند می توانند تا دو وات قدرت داشته باشند و میزان برونداد امواج گوشیها بستگی به استانداردهای مخابراتی هر کشور دارد.
از آنجا که انرژی تشعشعات دستگاههای رادیویی توسط بافتهای بدن قابل جذب بوده از این رو می توان میزان امواجی که بدن انسان از گوشی همراه جذب می کند را با مقیاس جذب خاص یا SAR اندازه گیری کرد. با استفاده از این مقیاس می توان میزان نرخ جذب بافتهای در معرض تشعشع را اندازه گیری کرد.از این رو به تازگی از سوی کمیته تدوین و تصویب ضوابط فنی و مقررات استفاده از طیف فرکانس، مقررات مربوط به حدود تشعشعی (SAR) به تصویب رسید. این مصوبه به منظور تعیین دقیق حدود انرژی تشعشعی جذب شونده مجاز و روشهای اندازه گیری نرخ جذب ویژه SAR براساس استاندارد ملی ایران به نام "پرتوهای غیر یون ساز" تدوین شد. این مصوبه از ۵ آبان ماه لازم الاجرا است.
طبق این مصوبه گوشیهای موبایل از آبان ماه سال جاری باید گواهی حدود تشعشعی SAR از آزمایشگاههای معتبر بین المللی داشته باشند.
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
● خطرات تشعشعات ماکروویو
بر اساس تحقیقات انجام شده مضرات تلفن همراه از زمانی مطرح شد که فردی در فلوریدای آمریکا در سال ۱۹۹۳ گرفتار تومور مغزی شده و از همسرش که دارای تلفن همراه بود شکایت کرد. با افزایش استفاده از تلفن همراه در میان مردم از نوامبر سال ۲۰۰۲ گروهی از شرکتها شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی تا ۱۰ برابر قوی تر از امواج رادیویی تلفن همراه روی سلولها و ژنها کردند.
براساس گزارشهای رسیده از این گروه، امواج رادیویی تلفن همراه هیچ اثر منفی روی سلولها، ژنها و DNA انسان ندارد. همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز با این گفته که امواج رادیویی تلفن همراه اثر مخربی بر سلامت انسان ندارد موافقت کرده است. اما از آنجا که هنوز ادعاهایی بر خطر این امواج وجود دارد این سازمان تحقیقات بیشتری را برای اطمینان به محققان پیشنهاد می کند.
افرادی که به میزان بیشتری از تلفن همراه استفاده می کنند دچار سردرد یا دردهایی در ناحیه آرواره، گردن، بازو و شانه ها می شوند. بسیاری از محققان معتقدند امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه باعث سردرد، بالا رفتن فشار خون و به وجود آمدن این گونه اثرات در بدن انسان نمی شود اما بعضی افراد معتقدند در اثر استفاده از تلفن همراه دچار این علائم می شوند.
تشعشات امواج ماکروویو گوشیهای همراه
قدرت تشعشات گوشیهای موبایل دو وات است از این رو توصیه می شود که کاربران از هندز فری استفاده کنند و یا گوشیهای خود را در هنگام مکالمه با فاصله ای از گوش قرار دهند.اثرات مخرب تشعشات امواج گوشیهای موبایل تشعشات گوشیهای موبایل به دلیل اینکه فرکانس ماکروویو است، زمانی که در مجاورت بدن قرار می گیرد ایجاد حرارت اضافی در سلولها می کند.
تشعشعات گوشیهای موبایل بیشتر بخشهای مغز، قلب و چشم را متاثر می کند، اظهار داشت: بر این اساس در هنگام مکالمات طولانی مدت با موبایل مشاهده شده است که در فرد سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و کم خوابی ایجاد می شود.
تشعشات ناشی از آنتن های موبایل
تشعشعات آنتن‌های موبایل (BTS) از گوشیهای موبایل قوی تر هستند به دلیل اثرات مخربی که این آنتن‌ها بر بدن موجودات زنده دارد از این رو باید بر روی بامها نصب شوند تا از تاثیرات آنها کاسته شود.
در برخی موارد برای اینکه آنتن ها مناطق بیشتری را تحت پوشش خود درآورند، محدوده تشعشعات آن بیشتر می شود که این امر علاوه بر اینکه در کیفیت آنتن دهی مناطق مجاور اختلال ایجاد می کند باعث ایجاد اثرات منفی را بر بدن می شود.
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
سلام به همه دوستان خوبم
من بهزاد هستم دانشجوی ترم ۴ برق
ایشالا قراره ترم بعد گرایشمو الکترونیک انتخاب کنم :)
در مورد مطلب بالا که گذاشتین منم زیاد شنیدم اما یه چیزی در همین مورد شنیدم که واقعا برام جالب بود.
توی اون مطلب نوشته بود امواج موبایل باعث جلوگیری از آلزایمر می شه
روی موش این آزمایش رو انجام داده بودنو جواب گرفتن ...
کسی می تونه بیشتر اطلاعات بهم بده؟


موبایل سرطان زاست. تحقیقات موجهی در این مورد توسط دانشمندان صورت گرفته که این مسأله را اثبات می‌کند و در بسیاری از روزنامه‌های آلمان نیز این مسأله گفته شد.
علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌های
آلزایمر و پارکینسون را هم افزایش می‌دهد.
 

msadeghz

عضو جدید
من شنیدم بهتره از موبایل مرغوب استفاده شه که تا حدودی ضررش اصلاح شده باشه!
در ضمن الان که تابستونه موبایل رو تو جیب شلوار نذاریم کجا بذاریم؟!!:confused:
 

shiva.vahed

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مرسی از اطلاع رسانی
منم فارق التحصیل ICT-گرایش مخابرات سیار هستم
شدت فاجعه همچنان ادامه داره
شاید منم مضررات جدیدشو تایپیک بزنم
 

a2h2004

عضو جدید
با سلام

بحث روز دنیا است امیدوارم در کشور ما نیز اثر آن مورد سنجش قرار گیرد

لینک مرتبط:

aces.ee.olemiss.edu/search.php?vol=26&no=2&type=2
 

MMB5146

عضو جدید
[FONT=&quot]چکیده:[/FONT]
[FONT=&quot]کاربرد روز افزون دستگاه های مولد امواج الكترومغناطيس نظیر مایکروفرها،ماهواره ها،رادیو، تلویزیون و ایستگاه های آن ها و تلفن های همراه باعث نگرانی های زیادی در ارتباط با اثرات این امواج بر سلامت انسان شده است.[/FONT][FONT=&quot] درمطالعه حاضراثر ژنوتوکسیک این امواج برلنفوسیت های خون محیطی افراد شاغل در ایستگاه رادیو و تلویزیون استان[/FONT] [FONT=&quot]خراسان رضوي ( مشهد) بررسی شده است.[/FONT]
[FONT=&quot]موادوروش ها:[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]برای بررسی آسیب های ژنتیکی تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس، فراوانی میکرونوکلئوس ها با روش [/FONT] cytokinesis-block micronucleus assay[FONT=&quot] در خون محیطی 15 نفرازکارکنان مذکر صدا و سیمای مرکز استان خراسان رضوی در محدوده سنی 45-30 در مقایسه با گروه کنترل ارزیابی شد.سلولهای خونی پس از کشت روی لام های تمیز گسترش داده شد و نیمی از آنها با گیمسا و نیمی دیگربا اکریدین ارنج رنگ آمیزی شد. سپس تعداد میکرونوکلئوس ها در گروه تجربی و کنترل شمارش گردید.داده های کمی حاصل با استفاده از نرم افزار [/FONT]spss[FONT=&quot] و آزمون آماری[/FONT]test[FONT=&quot] -[/FONT]t[FONT=&quot] در سطح 05/0 [/FONT]p<[FONT=&quot] تحلیل شد.[/FONT] [FONT=&quot]نتایج:[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]مقایسه آماری [/FONT][FONT=&quot]متوسط [/FONT][FONT=&quot]تعداد ميكرونوكلئوس ها در لنفوسیت های خون محیطی افراد گروه کنترل (562/.[/FONT]±[FONT=&quot]17/6) و گروه تجربي (536/.[/FONT]±[FONT=&quot]8/6[/FONT] ([FONT=&quot]اختلاف معنی داری نشا[/FONT][FONT=&quot]ن نداد ([/FONT][FONT=&quot]05/0 [/FONT]p>[FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot].[/FONT] [FONT=&quot]نتیجه گیری:[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]یافته های حاصل از این پژوهش بیان گر آن است که امواج ساطع شده از ایستگاه رادیو وتلویزیون ( استان خراسان رضوي- مشهد) بر لنفوسیت های خون محیطی افراد شاغل دارای اثر ژنوتوکسیک نمی باشد.لیکن با توجه به مکانیسم های سازشی و اثرات برگشت پذیر امواج الترومغناطیس در سیستم های زنده این موضوع نیازمند پژوهش های بیشتری است.[/FONT] [FONT=&quot]کلمات کلیدی[/FONT][FONT=&quot] :میکرونوکلئوس،امواج الكترومغناطيس،خون[/FONT][FONT=&quot]،ژنوتوكسيك، لنفوسیت[/FONT] [FONT=&quot]مقدمه[/FONT] [FONT=&quot]امواج راديوئی با فرکانس 300 مگا هرتز تا300 گیگا[/FONT] [FONT=&quot]هرتز، امروزه به طور وسيعي در زندگی روزمره ما[/FONT] [FONT=&quot]حضور[/FONT] [FONT=&quot]دارد .برای مثال می توان به مايكروفرها،ماهواره ها،تلویزیون ها ،تلفن های همراه و...اشاره نمود.[/FONT][FONT=&quot]استفاده روزافزون ازاین وسایل توجه محققین را به اثرات احتمالی این امواج روی سلامت انسان جلب کرده است(1).[/FONT][FONT=&quot] مطالعه [/FONT] DNA[FONT=&quot]وبررسی اثر امواج رادیوفرکانس روی ساختارآن[/FONT][FONT=&quot] مورد توجه بسیاردانشمندان قرار گرفته است، زيرا كه آسیب [/FONT]DNA[FONT=&quot] در سلول های سوماتیک می تواند منجر به رشد سرطان یا مرگ سلول و در سلول های زاینده منجر به جهش وانتقال آن به نسل های بعدی گردد(2).[/FONT][FONT=&quot]ایجاد میکرونوکلئوس یکی ازنشانه های آسیب کروموزومی است [/FONT][FONT=&quot]که ارزیابی آن کم هزینه و با امکانات محدود می توان آن را انجام داد(3).گروهی از محققین فیبروبلاست های دو هسته ای انسان را در معرض میدان های الکترومغناطیس با فرکانس بسیار پایین سینوسی قرار دادند و افزایش معنی داری در شکست های[/FONT]DNA [FONT=&quot] مشاهده نمودند(4).تجربه دیگری نشان داده است تحت تاثیر امواج الکترومغناطیس بلوغ مورفولوژیکی سلول های عصبی تغییر می کند(5).[/FONT] Paulrej[FONT=&quot]نیز گزارش کرده است،در معرض گذاری مزمن موش های صحرایی نر بالغ با امواج 45/2 و5/16 گیگا هرتز،باعث افزایش شکست های تک رشته ای [/FONT] DNA[FONT=&quot]در سلول های مغزآن ها می شود(6).تحت اثر امواج رادیویی و تلفن های همراه تغییرات نورولوژیکی مانند [/FONT] dysaesthesia[FONT=&quot]در برخی انسان ها رخ می دهد(7).هم چنین [/FONT] Prisco[FONT=&quot]اثرات امواج رادیوفرکانس900 مگاهرتز را روی تمایزسلول های [/FONT] B[FONT=&quot]محیطی و تولید آنتی بادی بررسی کرده است.نتایج وی هیچ گونه اختلاف معنی داری را در تعداد لنفوسیت های [/FONT] B[FONT=&quot]محیطی وتولیدآنتی بادی نشان نداد(8).[/FONT]Regina [FONT=&quot] نیز گزارش کرده است که در معرض قرارگذاری مزمن با امواج رادیویی با فرکانس 62/853 یا 47/847 مگاهرتز تاثیر مهمی روی شیوع تومورهای خودبخودی درموش های صحرایی [/FONT]F344[FONT=&quot] ندارد(9).نتایج مطالعات [/FONT] Trosic[FONT=&quot]نیزنشان داده است که فرکانس میکرونوکلئوس ها در اریتروسیت های پلی کروماتیک مغز استخوان در موش های صحرایی که در معرض امواج 2450 مگا هرتز به طور پیوسته به مدت 2ساعت درروز قرارداده شدند، به طور معنی داری افزایش می یابد(10).همچنین امواج الکترومغناطیس بافرکانس بسیارپایین(50هرتز)آسیب های کروموزومی رادراریتروسیت های پلی کروماتیک مغزاستخوان موش نرافزایش می دهد(11)[/FONT][FONT=&quot]. تحقیقات [/FONT]leszczyniki[FONT=&quot] نیز نشان داده است امواج ساطع شده از تلفن های همراه بیان پروتئین [SUB]27[/SUB][/FONT] hsp[FONT=&quot]راتغییر داده و باعث افزایش نفوذ پذیری سد خونی – مغزی می شود(13).هم چنین نتایج مطالعات آلبرت نیز بیان گر آن است که فراوانی میکرونوکلئوس در لنفوسیت های خون محیطی افرادی که به مدت 4 ساعت در معرض میدان های الکترومغناطیس 60 هرتز و 200 میکروتسلا قرار گرفته اند افزایش نمی یابد(14).افزایش روزافزون منابع میدان های الکترومغناطیس(ایستگاه های رادیو،تلویزیون،ماهواره،تلفن های همراه و...) و گزارشات هشدار دهنده سال های اخیرروی مدل های آزمایشگاهی بیان گر ضرورت مطالعه هر چه بیشتر در این زمینه در شرایط واقعی می باشد. در پژوهش حاضر اثرژنوکسیک امواج الکترومغناطیس ساطع شده از ایستگاه رادیو و تلویزیون استان خراسان رضوی(مشهد) با محدوده فرکانس (550 کیلو هرتز [/FONT][FONT=&quot] 900 مگاهرتز)بر لنفوسیت های خون محیطی افراد شاغل در آن بررسی شده است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]مواد و روش ها[/FONT] [FONT=&quot]نمونه های خونی گروه تجربی از 15 نفر از کارمندان ایستگاه رادیو تلویزیون استان خراسان رضوی(مشهد) داوطلبانه جمع آوری شد.قبل از نمونه گیری پرسشنامه هایی بر اساس سن،جنس،سابقه کار و فرکانس امواج و...توسط افراد تکمیل شد. داوطلبین دارای محدوده سنی 45-30سال وغیرسیگاری بوده ودر 6 ماهه اخیر هیچ گونه تماسی با امواج یونیزان(مانند رادیولوژی)نداشته اند.و به طور میانگین12 سال دراین ایستگاه مشغول به کار بوده اند. نمونه های خونی گروه کنترل نیز از 12 نفر که از نظر شغلی در معرض امواج الکترومغناطیس نبودند ولی سایرشرایطشان مانند گروه تجربی بود ،جمع آوری شد.نمونه های خونی گروه تجربی و کنترل که در سرنگ های هپارینه جمع آوری شده بودند،بلافاصله به آزمایشگاه تحقيقاتي تكوين جانوري گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و کشت داده شدند.برای هر نمونه دو تیوپ پلاستیکی در نظر گرفته شد.در هرتیوپ 3سی سی محیط کشت[/FONT]1640[FONT=&quot] [/FONT] RPMI[FONT=&quot]،1سی سی سرم جنین گاوی([/FONT](FBS[FONT=&quot] ،100میکرولیتر[/FONT]PHA[FONT=&quot] (فیتوهماگلوتینین[/FONT]A[FONT=&quot])، و500 میکرولیتر آنتی بیوتیک پن استرپ(پنی سیلین+استرپتومایسین) ریخته شد.سپس به هر کدام 5/0سی سی خون اضافه کرده وتیوپ ها به شکل مورب در انکوباتور [/FONT]( Memert,Germany )CO2[FONT=&quot] قرار داده شد.تمام مراحل به شکل استریل و در زیر هود لامینار([/FONT],Germany[FONT=&quot] [/FONT]Telstar[FONT=&quot] )انجام شد.پس از 68 ساعت به هر تیوپ 30 مایکرولیتر سیتوکالازین [/FONT]B[FONT=&quot] ( [/FONT] (1mlit Dimethyl solfoxid+1mg cytochalsin B[FONT=&quot]افزوده شده ودر انکوباتورقرارداده شد. 72 ساعت بعد از کشت،نمونه ها به لوله سانتریفوژ منتقل و10 دقیقه با دور [/FONT]rpm[FONT=&quot]1000سانتریفوژ([/FONT]Kokusan,Japan[FONT=&quot] ) شدند.سپس محلول رویی را برداشته و به محتوای باقیمانده لوله 5 سی سی [/FONT]KCL[FONT=&quot](56/.گرم[/FONT]KCL[FONT=&quot]در100سی سی آب مقطر)اضافه شده وبعد از 10 دقیقه دوباره سانتریفوژ انجام گردید.پس از حذف محلول رویی به آن 5 سی سی فیکساتور(متانل+اسید استیک با نسبت 1:7) افزوده نموده ومجددا سانتریفوژ شد. سپس سلولها روی لام های تمیز گسترش و به دو روش ذیل رنگ آمیزی شدند.نیمی ازلام ها به مدت 20 دقیقه توسط گیمسا که به نسبت (1:6) با آب مقطر رقیق شده بود رنگ آمیزی و با میکروسکوپ نوری([/FONT]Nikon,Japan[FONT=&quot] )و مابقی لام ها بارنگ فلورسنت اکریدین ارنج ([/FONT]1mg acridin orang+1lit PBS[FONT=&quot])[/FONT] [FONT=&quot]رنگ آمیزی شدند و با میکروسکوپ فلورسنت ([/FONT]Nikon,Japan[FONT=&quot] ) مورد بررسی[/FONT] [FONT=&quot]وبرای هرنمونه خونی1000سلول لنفوسیت دو هسته ای شمارش شده و تعداد میکرونوکلئوس ها درآنها مشخص گردید.داده های کمی حاصل به کمک نرم افزار [/FONT]spss[FONT=&quot] و آزمون آماری [/FONT]t-test[FONT=&quot] در سطح [/FONT]p<0.05[FONT=&quot] تحلیل گردید.نمونه ها به طور داوطلبانه جمع آوری و ملاحظات اخلاقی در كليه مراحل رعایت گردید.[/FONT] [FONT=&quot]نتایج:[/FONT] [FONT=&quot]بررسی لام های آماده شده نشان داد فراوانی میکرونوکلئوس ها در لنفوسیت های خون محیطی افراد شاغل در ایستگاه های رادیو و تلویزیون (536/.[/FONT]±[FONT=&quot]80/6) در مقایسه با فراوانی میکرونوکلئوس در لنفوسیت های خون محیطی گروه کنترل (562/.[/FONT]±[FONT=&quot] 17/6) تفاوتی ندارد[/FONT]p>0.05)[FONT=&quot]).نمودار1، شکل1[/FONT] [FONT=&quot]بحث[/FONT] [FONT=&quot]اگر بخواهیم اثرات ژنوتوکسیک امواج رادیویی را روی بدن انسان بررسی کنیم ،منطقی است که انتظار داشته باشیم کارمندان وکارگرانی که در محیط های شغلی خاص دارای چگالی بالای این امواج مشغول به کار هستند ،مهم ترین گروهی هستند که توکسیسیته این امواج باید در آنها بررسی شود .نتیجه تحقیق حاضر عدم تاثیر گذاری امواج رادیویی ساطع شده از ایستگاه های رادیو و تلویزیون بر لنفوسیت های خون محیطی افراد با محدوده سنی 40 سال است.این نتایج باگزارش [/FONT]Scarfi[FONT=&quot] مطابقت دارد.وی نشان داد امواج رادیویی با فرکانس 900 مگاهرتز اختلاف معنی داری در تکثیر سلولی و فراوانی میکرونوکلئوس ها درلنفوسیت های خون محیطی انسان ایجاد نمی کند(15).همچنین [/FONT]Zeni[FONT=&quot] نیزدریک مطالعه [/FONT]in vitro[FONT=&quot] ،نشان داده است که ،امواج رادیویی با فرکانس 900مگاهرتز اثر ژنوتوکسیک معنی داری روی لوکوسیت های خون محیطی انسان ندارد(16).نتایج [/FONT]Mcnamee[FONT=&quot] نیز نشان داده است هنگامیکه لوکوسیت های خون انسان در محیط آزمایشگاه در معرض امواج رادیویی با فرکانس 9/1 گیگا هرتز قرار داده شوند، فراوانی میکرونوکلئوس تغییر نمی کند و به [/FONT]DNA[FONT=&quot] آسیب نمیرسد (17).[/FONT][FONT=&quot]هم چنین [/FONT]Zeni[FONT=&quot] درسال 2008 با بررسی امواج الکترومغناطیسی با فرکانس 1950 مگاهرتز بر لنفوسیت های خون محیطی انسان و انجام [/FONT]block micronucleus[FONT=&quot] [/FONT]cytokinesis[FONT=&quot] نشان داد که این امواج اثری برجنبش سیکل سلول و همچنین فرکانس میکرونوکلئوس ها ندارند(18).برخی مطالعات نیز بیان گر آن است که میدان های الکترومگنتیک 900 مگاهرتز اثر ژنوتوکسیک (القا میکرونوکلئوس ) برلنفوسیت های انسان ندارد(19).هم چنین امواج الکترومغناطیس 1950 مگا هرتزی اثر ژنوتوکسیک روی لنفوسیت های انسان بر جای نمی گذارد در حالیکه باعث افزایش فراوانی میکرونوکلئوس ها در فیبروبلاست های کشت شده انسان می گردد(20). در[/FONT][FONT=&quot]مطالعه ای که روی کارگران ایستگاههای رادار،که به طور حرفه ای در معرض 300-30 گیگا هرتز امواج[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] قرار داشتند انجام شد، فراوانی میکرونوکلئوس واختلالات کروموزومی در لنفوسیت های آنها افزایش نشان نداد(21).[/FONT][FONT=&quot]هم چنین [/FONT]Maydy[FONT=&quot] در مطالعه ای که روی مهندسین و مراقبین ترافیک هوایی انجام داد ،تغییر ی در میزان ناهنجاری های کروموزومی در لنفوسیت های خون محیطی آنها مشاهده نکرد(12). برخی از محققین معتقدند بر خلاف موش های کوچک آزمایشگاهی در انسان وموش های صحرایی اریتروسیت های حاوی میکرونوکلئوس توسط طحال ازگردش خون محیطی حذف می شوند.مشاهدات نشان داده که اریتروسیت های حاوی میکرونوکلئوس در خون محیطی انسان هایی که دچار بیماریهای طحال هستند یا آنهایی که طحالشان برداشته شده ،دائمی می شوند .همچنین در خون محیطی موش های اسپلنکتومی شده نیز این تعداد افزایش می یابد( 22 ). همسو با این پیشنهاد گروه دیگری از دانشمندان مکانیسم این عمل را به سیستم فاگوسیت تک هسته ای نسبت داده اندکه به طور کارآمدی سلول های آسیب دیده یا نابالغ را حذف می کند.آنها نیز معتقدند در انسان وموش صحرایی سلولهای خونی تغییر یافته به وسیله سیستم فاگوسیت تک هسته ای درطحال حذف می گردد(23و24). تعدادی ازگزارش های علمی منتشر شده نیز بر اثر گذاری این امواج در ایجاد آسیب های ژنتیکی تاکید دارد [/FONT][FONT=&quot]ولی عمده این گزارشات مثبت دلیل آن را افزایش دمای ناشی از این امواج می دانند،چون دمای بالاتر از 39 درجه اثرات ژنوتوکسیک متعددی را در سلولهای پستانداران برجا می گذارد(28). محققین دلیل مشاهده تناقض در نتایج مطالعات مختلف را تفاوت در مواد(انواع سلول ها،حیوانات،انسان ها)،روش ها(تست میکرونوکلئوس،تبادل کروماتید های خواهری[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]،وسایر اختلالات ژنتیکی) وشرایط(فرکانس،مدولاسیون،قدرت جذب اختصاصی)و یا تفاوت درمدت زمان تیمار با امواج می دانند(21). هم چنین القا میکرونوکلئوس ها در لنفوسیت های انسان که در محیط کشت و در مجاورت 1800مگاهرتز مایکروویو انجام شد،به زمان و شدت میدان و همچنین تفاوت های فردی و ژنتیکی و فاکتورهای محیطی و شرایط آزمایشگاهی متفاوت بستگی دارد(29).[/FONT]Tice[FONT=&quot] و همکارانش نیز نشان داده اند که سیگنال های رادیویی در[/FONT]SAR[FONT=&quot] حداقل [/FONT]W/Kg[FONT=&quot] 5 قادر است آسیب کروموزومی را در لنفوسیت های انسان القا کند(25).[/FONT][FONT=&quot] درمطالعه ای دیگر لنفوسیت های خون محیطی افرادی که از تلفن های همراه با فرکانس (800 تا 2000 مگاهرتز) استفاده می کردند،بررسی و افزایش معنی داری در تعداد میکرونوکلئوس مشاهده شد. با بررسی خون هردوجنس مشخص شد که جنسیت درایجاد آسیب کروموزومی نقشی ندارد(26).[/FONT]Zotti[FONT=&quot] نیز ثابت کرد که مایکروویو با قدرت 45/2و7/7 گیگا هرتز قادراست آسیب های سیتوژنتیک در لنفوسیت های انسان ایجاد نماید(27).[/FONT][FONT=&quot]فراوانی میکرونوکلئوس هاوقتی سلول به شکل پالسی و منقطع در معرض امواج قرار می گیرد بسیار بیشتراززمانی است که به طور پیوسته و مداوم در معرض قرار گیرد.پس سلول ها بر حسب میزان ونحوه درمعرض قرارگیری پاسخ های متفاوتی می دهند(28). بعضی دیگر از محققین نیز معتقدند امواج الکترومغناطیس [/FONT][FONT=&quot]می تواند روی هموستازی آهن در سیستم های بیولوژی تاثیر بگذارد ،بنابراین منجر به افزایش آهن آزاد سیتوپلاسمی و هسته ای می شود که ممکن است از طریق واکنش فنتون تولید رادیکال های هیدروکسیل را افزایش دهد ومنجر به آسیب [/FONT]DNA [FONT=&quot]گردد(30).هم چنین محققین نشان دادند [/FONT] Caffeic acid phenethyl ester(CAPE)[FONT=&quot]که ترکیب شبه فلاونوئیدی بوده و از اجزای اصلی موم زنبور عسل می باشد از آسیب های کلیوی و قلبی که توسط امواج 900 مگاهرتزی تلفن همراه در موش های صحرایی ایجاد می شود ،جلوگیری می نماید.[/FONT] CAPE[FONT=&quot]این عمل را از طریق از بین بردن رادیکال های آزاد ایجاد شده انجام می دهد(31و32). بنابراین استفاده از مواد غذایی آنتی اکسیدان می تواند در خنثی کردن اثرات احتمالی مایکروویو نقش موثری ایفا کند.پژوهش های آینده در این زمینه باید روی مکانیسم های سازگاری و یا اثرات برگشت پذیر مایکروویو متمرکز شود.[/FONT] [FONT=&quot]نتیجه گیری:[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]نتیجه تحقیق حاضربیان گرعدم تاثیر گذاری امواج رادیویی ساطع شده از ایستگاه های رادیو و تلویزیون با فرکانس (550 کیلو هرتز [/FONT][FONT=&quot] 900 مگاهرتز) درایجاد آسیب های ژنوتوکسیک می باشد.لیکن با توجه به اینکه گزارش های متعدد در مدل های آزمایشگاهی بر اثرگذاری ژنوتوکسیک این امواج تاکید دارند باید پژوهش های بیشتری جهت درک دقیق اثرات این امواج در شرایط واقعی صورت پذیرد.هم چنین بکار گیری روش های احتیاطی از جمله کم کردن مدت حضور در محیط های واجد مقادیر بالای این امواج ومصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین [/FONT]E[FONT=&quot] برای خنثی کردن اثرات احتمالی این امواج توصیه می شود.[/FONT] [FONT=&quot]تشکر و قدر دانی:[/FONT] [FONT=&quot]از همکاران محترم آزمایشگاه تحقیقاتی تکوین جانوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.هم چنین از جناب آقای دکتر چرخنده و همکاران محترم ایشان در سازمان صدا وسیمای مرکز خراسان رضوی (مشهد) سپاسگزاری می شود.[/FONT] Refrences: 1. Vijayalaxmi Pickard WF. Bisht KS. Prihoda TJ. Meltz ML. La Regina MC. Roti Roti JL. Stra UB. Moros EG. Micronuclei in peripheral blood and bone marrow cells of rats exposed to 2450 MHz radiofrequency radiation.International Journal of Radiation Biology,2001,77 (11):1109 – 1115. 2. Vijalaxmi. Obe G. Controversial cytogenetic observations in Mammalian somatic cells Exposed to Radiofrequency Radiation .Radiation, 2004, 162 : 481- 496 3. Meltz M. L. Radiofrequency exposure and mammalian cell Toxicity, Genotoxicity , and Transformation. Bioelectromagnetics , 2003, 196-213. 4. Irancsits S. Diem E. Pilger A. Hugo W. Rudiger J. Induction of DNA strand breaks by intermittent exposure to extremely-low-frequency electromagnetic fields in human diploid fibroblasts.Mutation Research/Genetic toxicology and Environmental Mutagenesis, 2002,519:1-13. 5. Veccohio G. Giuliani A. Fernandez M. Mesirca P. Bersani F. Pinto R. Ardoino L. Giardino L. Calza L.Continuous exposure to 900 MHZ GSM-modulated EMF alters morphological maturation of neural cells.Neurosciences letters,2009,173-177. 6. Paulraj R. Behari J.Single strand DNA breaks in rat brain cells exposed to microwave radiation.Mutation Research,2006,76-80. 7. Westerman R. Hocking B.Diesease of modern living:neurological changes associated with mobile phones and radiofrequency radiation in humans.Nourosience letters,2004,13-16. 8. Nasta F. Grazia Prisco M. Pinto R. Lovisibo G.A. Marino C.Pioli C.Effects of GSM-Modulated radiofrequency electromagnetic Fields on B-cell peripheral differentiation and Antibady production.Radiat.Res,2006,165:664-670. 9. La Regina M. Moros E.G. pickard W.F. strobe W.L. Baty J. Roti Roti J.L. The Effect of Chronic Exposure to 835, 62 MHz FDMA or 847,74 MHz CDMA Radiofrequency Radiation on the Incidence of spontaneous Tumors in Rats. Radiation, 2003 143-51. 10. Trosic I. Busljeta I.Modlic B. Investigation of the genotoxic effect of microwave irradiation in rat bon marrow cells : in vivo exposure. Mutagenesis, 2004, 19 ( 5 ) 361- 364. 11. Baharara J. Hadad F. Ashraf AL. Khanderu E. The effect of extremely low frequency electromagnetic field(50Hz)on induction of chromosomal damages on bone marrowerythrocytes of male Balb/C mouse. Journal of Arak University of Medical Sciences,2008,pp:19-26. 12. Maydy S. Aly M. Soheir M. Mutagenic potential of radiofrequency electromagnetic fields.Online journal of Biological sciences,2002,2(4):245-258. 13. Leszczynski D.Effect of GSM mobile phone radiation on blood-brain barrier .Bio-NIR Research.2002,63:136-141. 14. Albert GC. McNamee JP. Marro L. Bellier PV. Prato FS. Thomas AW. Assessment of genetic damage in peripheral blood of human volunteers exposed (whole-body) to a 200 muT, 60 Hz magnetic field.Int J Radiat Biol. 2009, 85(2):144-52. 15. Scarfi MR. Fresegna AM. Villani P. pinto R. Marino C. Sarti M. Altarista P. sannino A. Lovisolo GA. Exposure to radiation ( 900 MHz, GSM signal ) does not Affect Micronucleus Frequency and cell Proliferation in Human peripheral Blood lymphocytes: An Inter laboratory study. Radiation,2006 ,165:655– 663. 16.Zeni O. Romano M. perrota A. Lioi MB. Barbieri R. d Ambrosio G. Massa R. Scarfi MR.Evalution of genotoxic effects in human peripheral blood leukocytes following an acute in vitro exposure to 900 MHZ Radiofrequcy field.Bio electromagnetics,2005,26(4):258-65. 17. McNamee J.P. Belleir P.V. Gujda GB. Miller S.M. Lemay E.P Lavallee B.F. Marro L. Thansandote A. DNA Damage and Micronucleus Induction in Human Leukocytesafter Acute in vitro Exposure to a 1/9 GHz continues – wave Radio frequency Field. Radiation, 2002, 158: 523-533. 18. Zeni O. Schiavoni A. Perrota A. Forigo D. deplane M. Scarfi M.R.Evalution of genotoxic effects in human leukocytes after in vitro exposure to 1950 MHZ Radiofrequency field.Bioelectromagnetics,2008,29:177-184. 19.Zeni O. Chiavoni AS. Sannio A. Antolini A. Forigo D. Bersani F. Scarfi MR.lack of Genotoxic effects (micronucleus induction)in human lymphocytes exposed in vitro to 900 MHZ electromagnetic fields.Radiation Res,2003,160(2):152-180. 20.Schwarz C. Kratochuil E. Pilger A. Kaster N. Adlkofer F.Radiofrequency electromagnetic fields(UMTS,1950 MHZ) induce genotoxic effects in human fibroblasts but not in lymphocytes.Int Arch occup Environ Health,2008,81:755-767. 21.Maes A.Van Gorp U. Verschaeve L.Cytogenetic investigation of subjects professionally exposed to radiofrequency radiation. Mutagenesis, 2006, 21 ( 2 ): 139 – 142. 22.Chaubey R.C. Bhilwade H.N. Joshi B.N. Chayuhan P.S.Studies on the migration of micronucleated erythrocytes from bone marrow to the peripheral blood in irradiated Swiss mice.Int.J.Radiation,1993,63(2).239-245. 23. Tucker J.D. Preston R.J. Chromosome aberrations, micronuclei, aneuploidy, sister chromatid exchanges, and cancer risk assessment. Mutat. Res. 365 (1996), pp: 147–159. 24.Trosic I. Buslijeta I.Erythropoitic dynamic equilibrium in rats maintained after microwave irradiation.Experimental and Toxicologic pathology, 2006,57(3):247-251. 25. Tice RR. HooK GG. Donner M. Mcree DI .Guy AW. Genotoxicity of Radiofrequency signals. I. Investigation of DNA Damage and micronuclei Induction in Cultured Human Blood cells. Bioelectromagnetics, 2002, 23:113-126. 26. Gursatey G. Genetic damage in mobile phone users : some preliminary findings. Indian Journal of Human Genetics,2005, 11: 99 –105 27.Zotti-Martelli L. Peccatori M. Scarpato R. Migliore L.Induction of micronuclei in human lymphocytes exposed in vitro to microwave radiation.Mutation Research,2000,51-58. 28. Verschaeve L. Genetic effects of radiofrequency radiation ( RFR ).Toxicology and Applied pharmacology. 2005, 207:336 – 341. 29.Zotti-Martelli L. Peccatori M. Maggini V. Ballardin M. Barale R.Individual responsivness to induction of micronuclei in human lymphocytes after exposure in vitro to 1800-MHZ microwave radiation.Mutation research,2005,42-52. 30. Lai H. Singh NP. Magnetic-field-induced DNA strand breaks in brain cells of the rat. Environmental Health Perspectives, 2004, pp. 687–694. 31. Ozguner F. Oktem F. Ayata A. Koya A. Yilmaz HR. A novel antioxidant agent caffeic acid phenethyl ester prevents long-term mobile phone exposure-induced renal impairment in rat. Prognostic value of malondialdehyde, N-acetyl-beta-D-glucosaminidase and nitric oxide determination.Mol.Cell.Biochem,2005, 277(1-2):73-80. 32.Ozguner F. Altinbas A. Ozaydin M. Dogan A. Vural H. Kisioglu AN. Cesur G. Yildirim NG. Mobile phone-induced myocardial oxidative stress: protection by a novel antioxidant agent caffeic acid phenethyl ester.Toxical ind Health.2005,21(9).221-30. file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/OICE_B6239F4C-6943-4D5D-BA69-5560D4DF7C4B.0/msohtmlclip1/01/clip_image002.gif[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]نمودار1: مقایسه متوسط فراوانی میکرونوکلئوس ها در لنفوسیت های خون محیطی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]انسان درگروه تجربی و کنترل [/FONT]p>0.05[FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/OICE_B6239F4C-6943-4D5D-BA69-5560D4DF7C4B.0/msohtmlclip1/01/clip_image003.giffile:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/OICE_B6239F4C-6943-4D5D-BA69-5560D4DF7C4B.0/msohtmlclip1/01/clip_image004.gif[FONT=&quot] [/FONT]file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/OICE_B6239F4C-6943-4D5D-BA69-5560D4DF7C4B.0/msohtmlclip1/01/clip_image005.jpg file:///C:/DOCUME%7E1/ali/LOCALS%7E1/Temp/OICE_B6239F4C-6943-4D5D-BA69-5560D4DF7C4B.0/msohtmlclip1/01/clip_image006.jpg [FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]شکل شماره1) نمایش یک لنفوسیت دوهسته ای طبیعی بدون میکرونوکلئوس با رنگ آمیزی اکریدین ارنج(سمت چپ) یک میکرونوکلئوس در سیتوپلاسم لنفوسیت دو هسته ای با رنگ آمیزی گیمسا(سمت راست) درشتنمایی [/FONT]×[FONT=&quot]1000[/FONT]
Investigation the genotoxic effects of electromagnetic fields on professionally subjects in broadcasting stations
Baharara J[SUP]1[/SUP], Hadad F[SUP]2[/SUP], Amirahmadi M[SUP]3[/SUP]
Abstract: Introduction: The increasing use of the electromagnetic field producer sets for example microwave ovens,radars system,Radio&TV and their stations and mobile phone in daily living, causes concern about these waves on human health.in present study were investigated genotoxic effects of this waves on peripheral blood lymphocytes from individuals who were working in broadcasting stationes. Materials& Methods:For assesment of genetic damages that result from electromagnetic fields,miconucleus frequency by appling the cytokinesis-block micronucleus assay in peripheral blood of 15 man (30-45age) who professionally worked in broadcasting stations of Razavi Khorasan(Mashhad) compared with control group.blood cells after culture ,smeared on clean slides and 1/2 of them stained with Gimsa solution and residual slides staind with acridin orange.Then counted micronuleus frequency in experimental and control group.data analayzed by spss software and t-test. Results:There was no statistically significant[SUP] [/SUP]increase in the micronucleus frequency in lymphocyte of experimental subject compared with the control subjects(P>0.05). Conclusion:The findings from this research indicated , electromagnetic fields that emitted of broadcasting stations not able to induce genotoxic effects in individuals who were working in this stations but regard to adaptive mechanism and reversible effects of microwave on living organisms ,this subject need to more investigations. Key words: micronucleus,blood, electromagnetic waves,genotoxic,lymphocyte
 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
يك نكته اي كه بايد به اين تاپيك اضافه بشه مضر بودن اين امواج طي بررسي و اثراتي كه بعد از اين موارد رخ داده نتيجه گيري مي شود و همچنين مضر نبودن آن هم اثبات نشده

اين را بدانيم براي اطمينان بيشتر در مواقع غير ضروري موبايل حداقل يك متر با ما فاصله داشته باشد

امواج موبایل سرطان زا هستند
سرطان زا بودن این امواج ثابت شده است. تحقیقات زیادی در این‌باره صورت گرفته است، البته گاهی هم بعضی از آنها به نتیجه خاصی نرسیده است. اما هیچ تحقیقی ثابت نکرده که این امواج سرطان‌زا نیستند.
پست11
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا