اثرات اقلیم بر معماري سنتّی و مدرن شهر اراك

DDDIQ

مدیر ارشد
اثرات اقلیم بر معماري سنتّی و مدرن شهر اراك


دکترعباسملکحسینی* (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك )
علیرضا ملکی (کارشناسارشد جغرافیا و برنامه ریزي شهري)




چکیده
مسکن به عنوان سرپناه از انسان در برابر سرما و گرما و حوادث محیطی محافظت می نماید، مستقیم پیوندیبا اقلیم دارد. پس از دستیابی به انرژيهاي فسیلی ، تطابق ساختمان با شرایط اقلیمی به فراموشی سپرده شد .این موضوع ، موجب افزایش مصرف سوخت و انرژي براي گرمایش و سرمایش ساختمان ها گردید. این تحقیق سعی دارد که با مطالعه ي شرایط و وضعیت اقلیمی شهر اراك ، به ارائه ي راهکارهایی جهت ایجاد آسایش طریق ازطراحی ساختمان هاي متناسب و سازگار با اقلیم منطقه و در نتیجه کاهش مصرف انرژي و بهینه سازي مصرف آن بپردازد . لذا جهت نیل به این هدف از آمار و اطلاعات ایستگاه سینوپتیک شهر اراك در یک دوره ي آماري 40 ساله از جمله دما ، بارندگی ، باد و رطوبت نسبی استفاده شده است . همچنین پس از تعیین نوع اقلیم شهر اراك ، با استفاده از شاخصهاي دماي موثر ، اولگی ، گیونی ، ماهانی و اوانز به بررسی وضعیت آسایش اقلیمی و معماري همساز با اقلیم پرداخته شده است و سپس وضعیت اقلیمی هر ماه از سال و چگونگی آسایش انسان با توجه به این شاخصها و پیشنهادها و راهکارهاي لازم ارائه شده است .در این تحقیق مشخص شد که آب و هواي شهر اراك خصوصیات اقلیمی فلات مرکزي ایران را داراست و زمستان ها سرد و مرطوب و تابستان ها گرم و خشک است . ماه هاي دي ، بهمن ، اسفند ، آبان و آذر خارج از محدوده ي آسایش بوده و سرما حاکم است و استفاده از وسایل گرمایی و سیستم هاي مکانیکی حرارت زا الزامی است . ماه هاي فروردین ، اردیبهشت و مهر داراي شرایط آسایش و راحتی می باشند و ماه هاي خرداد ، تیر ، مرداد و شهریور نیز گرم بوده و در روز شرایط آسایش وجود ندارد و باید از سیستم هاي تهویه کننده و سیستم مکانیکی خنک کننده استفاده نمود . لذا می توان گفت که
در نزدیک به 40 درصد از مواقع سال براي گرم کردن فضاي داخل ساختمان باید از گرمایش مکانیکی استفاده کرد و شرایط آسایش در حدود 25 درصد از مواقع سال برقرار است و در بقیه ي مواقع سال ( نزدیک به 35 درصد از مواقع سال ) هوا گرم بوده و باید از سرمایش مکانیکی استفاده نمود .
بنابراین باید طراحی ساختمان با توجه به آب و هواي گرم و خشک تابستان و سرد زمستان صورت گیرد و همچنین براي افزایش ضریب آسایش و راحتی در شهر اراك باید به مقدار فضاي سبز موجود در محیط مسکونی ( حیاط ) و معابر افزود .


واژه هاي کلیدي
اقلیم ، معماري ، معماري سنّتی و مدرن ، شاخصآسایش ، شهر اراك
 

پیوست ها

  • اثرات اقلیم بر معماري سنتّی و مدرن شهر اراك.pdf
    551.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا