اتاق گفتگوی برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

yanic

عضو جدید
در این تاپیک سعی میشه گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها و هم چنین دروس اون بیشتر شفاف سازی بشه و در مورد درس ها هر کس ایرادی داشته باشه میتونه در اینجا با دیگران مشورت کنه.
بهتره که با چارت درسی این رشته آشنا بشیم(البته ورودی های جدید دانشگاه) بعد میتونید راجع به درسهای مختلف با هم مشورت کنیم.امیدوارم با هم همکاری خوبی داشته باشیم و دوستان هم شرکت کنند و استقبال خوبی رو داشته باشن.
 

پیوست ها

  • chart.pdf
    83.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در این تاپیک سعی میشه گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها و هم چنین دروس اون بیشتر شفاف سازی بشه و در مورد درس ها هر کس ایرادی داشته باشه میتونه در اینجا با دیگران مشورت کنه.
بهتره که با چارت درسی این رشته آشنا بشیم(البته ورودی های جدید دانشگاه) بعد میتونید راجع به درسهای مختلف با هم مشورت کنیم.امیدوارم با هم همکاری خوبی داشته باشیم و دوستان هم شرکت کنند و استقبال خوبی رو داشته باشن.
باسلام
يانيك جان
حالا كه تو زحمت اين تاپيك رو كشيدي ، پس به گرايش تحليل سيستم ها محدودش نكن ، همه گرايش ها رو پوشش بده تا يه Refrence راجع به گرايش ها داشته باشيم .
خيلي فكر خوبي بود ، امتياز حق توست.
بااحترام
 

yanic

عضو جدید
این فایل شما را با درس طرح ریزی واحدهای صنعتی آشنامیکنه:w11:
 

پیوست ها

  • طرح ريزي.pdf
    241.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Parsa_IE

عضو جدید
تاپیک بسیار جالبی است
من هم در حد امکان در خدمت شما خواهم بود
امیدوارم بخش مهندسی صنایع در آینده نزدیک به فعال ترین بخش باشگاه مهندسان تبدیل شود

با تشکر و احترام:gol:
 
آخرین ویرایش:

yanic

عضو جدید
یکی دیگه از دروس 3 واحدی رشته ما درس اصول علم مواد هستش که همونطور که در چارت ملاحظه میشه پیش نیاز اون درس شیمی عمومی هستش. لازمه برای اونایی که جدیدالورود هستند توضیحی راجع به علم مواد داده بشه.امیدوارم مفید و موثر باشه:
علم مواد را می توان از جمله کهن ترین علوم بشر بشمارآورد و پیدایش آن را به دوران باستان نسبت داد، جایی که دورانی را عصر حجر و عصری را دوران آهن نامیدند. انسان، این موجود متفکر خلقت آن زمان نیز فلزات و غیر فلزات را می شناخت و به زعم خود خواص گوناگونشان را ارزیابی می نمود و از هم تمیز می داد. از لحظه ای که دریافت، برای ساخت خانه ، ابزار شکار، زیورآلات ، شمشیر ، گاو آهن و ظروف غذا می تواند از مواد گوناگون استفاده کند و توانست آنها را از لحاظ کاربردی و تولیدی مورد ارزیابی قرار دهد تا به امروز که شناسایی مواد به منظور انتخاب و تهیه و گاهاً بهسازی آنها برای ساخت وسائل و تجهیزات متنوع و گوناگون امری بدیهی است.

در انجیل و اساطیر یونانی و نروژی از کارگرفلز یاد شده است. متالورژی یک فن وهنر قدیمی است. در 3500 سال قبل از میلاد مسیح از طلا برای ساخت زیورآلات ، بشقاب و ظروف استفاده می کردند. فن گدازش، پالایش و شکل دادن فلزات توسط مصریها و چینیها بسیار تکامل یافت.

بعد از اواخر ربع قرن نوزدهم دانشمندان توانستند فعالیتهای فلزنگاری و مطالعه ساختار فلزات را توسط میکروسکوپ – علم متالوگرافی – آغاز کنند.

متالورژی علم وفن فلزهاست. متالورژی فرآیندی شیمیایی مربوط به استخراج فلزها از سنگ معدن و تشخیص آنهاست.

متالورژی فیزیکی، آن گروه از خواص فیزیکی ومکانیکی فلزها را بیان می کند که از ترکیب شیمیایی، کارهای مکانیکی و عملیات حرارتی تأثیر می پذیرند.

متالورژی علم مستقلی نیست و بسیاری از مفاهیم اساسی آن از فیزیک ، شیمی و بلورشناسی مشتق شده است.

مهندسین مواد و متالورژی در طراحی و اداره کارخانه های تولیدی مواد مهندسی مانند واحدهای ذوب فلزات، فولاد سازی، ریخته گری، آهنگری، متالورژی پودر و تولیدات سرامیکی نقش اساسی دارند.

تنوع مواد مورد مصرف در برآوردن نیازهای روزمره، موجب گسترش فزاینده علوم مرتبط با مهندسی مواد شده است. این گستره از صنایع پلیمر و پلاستیک گرفته تا صنایع فلزی ومواد سرامیکی و مرکب و از مواد نرم و شکل پذیر گرفته تا مواد بسیار محکم را شامل می شود. بنابراین کمتر فعالیتی است که به مهندسی مواد نیاز نداشته باشد.
 

Parsa_IE

عضو جدید
یانیک جان ممنون
توضیح بسیار جامع و مفیدی دادید
اگر فایلی در مورد شیمی یا علم مواد دارید هم اگر لطف کنید خیلی خوبه

با تشکر:gol:
 

mohsen mohtasham

عضو جدید
salam

salam

avval az hame omidvaram hamishe delet bahary bashe va ba deli khosh zendegi koni khob shoma beshakhse dost dary dar kodom zamineha faaliat koni va age dar morese tarhrizi vahedhaye sanati va tarahi karkhone etelati dary mamnon misham va hamchenin jayegahe in elm dar iran
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال

سوال

دوست عزيز; يانيك
من رشتم صنايع تحليل سيستم هاست. ما رياضي 1و2 رو 4واحدي گذرونديم و بجاش رياضي مهندسي نداشتيم .ميخواستم بدونم تو دانشگاههاي ديگه هم اينطوريه؟
 

yanic

عضو جدید
دوست عزيز; يانيك
من رشتم صنايع تحليل سيستم هاست. ما رياضي 1و2 رو 4واحدي گذرونديم و بجاش رياضي مهندسي نداشتيم .ميخواستم بدونم تو دانشگاههاي ديگه هم اينطوريه؟

آسمان اعتماد عزیز تا اونجایی که من میدونم همه ریاضی ها رو 3 واحدی میگذرونن.و همانطور که توی چارت هم اومده اصلا برای رشته صنایع ریاضی مهندسی ارائه نمیشه بچه های مکانیک باید این درس رو بگذرونن. حالا نمیدونم چه طور به شما اینطوری ارائه دادن.در هر حال با آموزش دانشگاهتون و گروه رشتتون صحبت کنید که بعدا مشکلی نداشته باشین.
 

امیر Amir

عضو جدید
ریاضی 1 و 2

ریاضی 1 و 2

دوست عزيز; يانيك
من رشتم صنايع تحليل سيستم هاست. ما رياضي 1و2 رو 4واحدي گذرونديم و بجاش رياضي مهندسي نداشتيم .ميخواستم بدونم تو دانشگاههاي ديگه هم اينطوريه؟


سلام دوست عزیز......من هم در دانشگاهمون ریاضی 1 و 2 رو بصورت دو درس جدای سه واحدی پاس کردیم...



امیر احمد;)
 

yanic

عضو جدید
یکی دیگه از دروس دوره کارشناسی مهندسی صنایع-تحلیل سیتم ها درس طرح سیستمهای اطلاعاتی و کنترل مدیریتMIS) )هستش که بهتر دیدم آشنایی با مفهوم این سیستم ها داشته باشیم.

اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت
مقدمه:

هــر جنبه از مدیریت در عصر پیشرفتــه (جدید)،جهت رونــق ، شدیداًبــه اطلاعات وابسته می بـاشد.چیزی بدون اطلاعات پیش نمی رودوبه طورکلی بـاوربـراین اسـت که اطلاعات ، قدرت است واینکه هرکس اطلاعات داشته بـاشددارای قدرت می باشدآن منبـع مهمی است که بـرای توسـعه دیگرمنابع ، موردنیـاز می باشــد.تغـییرشرایط ومحیطهانیازبـرای ترویـج (انتشار)صحیـح اطلاعـات رادرسطوح مختلف مدیریـت ،ایجاب نمـوده اسـت .توسـعه وبکارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت یک پدیده پیشرفته آن است که بابکارگیری اطلاعات دقیق درنظرگرفته می شودکه منجربه طراحی (برنامه ریزی ) بهتر،تصمیم گیری بهترونتایج بهترشود.دربحث (بررسی )این موضوع ،نیازاست مفاهیم بنیادی معینی ،درک وارزیابی شود.بعضی ازاینهاعبارتنداز:مفهوم اطلاعات ،مفهوم مدیریت اطلاعات ،مفهوم سیستم اطلاعات ومفهوم اطلاعات مدیریت . .این مفاهیم ، قبل ازاینکه بتوانیم اهمیت سیستم اطلاعات مدیریت راارزیابی کنیم ،بایدکاملاًدرک شوند.دراین مقاله ،تلاشی برای امتحان (آزمون )این مفاهیم ،ارتباط آنهابافرایندهای سازمانی وساختارهاانجام خواهدشد.علاوه براین ،عملکردهای مدیریت وسطوح مختلف مدیریت نیزموردتأکیدفرارخواهد گرفت .درنهایت ، تلاشی برای مرتبط ساختن سیستم اطلاعات مدیریت باآن عملکردهاوسطوح درموقعیتهای سازمانی انجام خواهدشد.این رویکردبه توصیف اهمیت وتأثیرسیستم اطلاعات مدیریت درمدیریت کمک خواهدکرد.





مفهوم اطلاعات :

مفهوم اطلاعات دریک درک (دریافت )سازمانی پیچیده ترومشکل ترازکاربرد متعدداین کلمه معمول می باشدکه (آن )پیشنهاد می کند.هراجتماع ،بدون شک یک جامعه اطلاعات است وهرسازمان، یک سازمان اطلاعات می باشد.بنابراین اطلاعات یک منبع پایه مانندمواد،پول وپرسنل می باشد.اطلاعات می تواندهم بعنوان یک مفهوم مجازی یاانتزاعی (ایده ها )ویابعنوان یک شی ، معمولاًبه شکل نامه هایاگزارشات ،درنظرگرفته شود.

بنابراین اساساًاطلاعات ،درست مانندانرژی ،یک منبع مهم شده است که هردوبرای رفاه افرادوسازمانهادردنیای پیشرفته ،حیاتی می باشندمانندانرژی وسیاست ،تکنولوژی به روشی تغییرمی کندکــه درآن اطلاعات ،کسب ،تجزیه وتحلیل ،ذخیره ،انتشاروبکارگــرفتـــه می شود. بنابراین اطلاعات مانندهرمنبع دیگر دریک سازمان بایدبه طوردقیق مدیریت شودتامقرون به صرفه بودن (اقتصادی بودن )کاربردآن ،مورداطمینان واقع شود.آن یک جزء سازنده ای است که برای مدیریت خوب ،حیاتی می باشدواگربطورصحیح مدیدیت شود،دراهمیت باپرسنل سازمانی ،موادومنابع مالی ،دریک ردیف قرارمی گیرد.دریک بافت (محتوا)سازمانی ،آن بطورفزاینده ای به عنوان یک منبع مستقل ازتکنولوژی شناخته می شودکه درکنترل (تحت نفوذدرآمدن )آن ،مورداستفاده قرارمی گیرد.

مفهوم ضمنی این درک ،شناخت بیشتری است درمورداینکه اطلاعات یک عنصرپیونددهنده بوده ویک سازمان راباهم حفظ می کند.اطلاعات یک جنس غیرمعمول وکاملاً متفاوت ازبیشترین کالاهای جنسی وکالاهای بادوام مصرف کننده هامی باشد.زیراآن ناملموس واغلب برای تحمیل وتوقیف ،مشکل می باشد.بخاطراین دلیل ساده آن اغلب برای برجسته کردن تفاوتهای مهم ، میان این منبع ومنابع دیگر درزمان توسعه چارچوب مدیریت ،حیاتی می باشد.مضمون آن می تواندهم بوسیله منبع (داخلی یاخارجی )یابوسیله شکل (عددی یاغیرعددی )،تشخیص داده شود.غیر عددی هم می تواند،دارای ساخت (ساختاریافته )یابدون ساختار باشد.

اطلاعات داخلی ،آنهایی هستندکه دردرون یک سازمان تولیدمی شودوعموماًفقط موردعلاقه وارزش تصمیم گیران ،دردرون آن سازمان می باشد.اطلاعات خارجی ، می تواندبعنوان آن اطلاعاتی درنظرگرفته شودکه بوسیله دیگران بدین معنی که خارج ازچهاردیوارسازمان عموماًبوسیله ناشران کتابهاومجلات یابه وسیله دولتها،ارتباط خارجی وماننداینهاایجادشود .

متخصصین اطلاعات ،یک دامنه حیرت انگیزی ازایده ها درموردچه بودن اطلاعات دارند.آنهاقادربه ایجادتعریف (توصیف) قابل قبول اکثریت نیستند.(زورکزی )درسال 1980 ،اطلاعات راتعریف می کند:

(( به عنوان مفهومی که یک انسان بیان می کندیاآنراازشاخه های حقایق وایده ها ،بوسیله معانی قواعد(رسوم )شناخته شده نشانه های مورداستفاده ،استخراج می نماید.این تعریف کلمه ((معنی ))راشامل می شودکه درست همانند((اطلاعات ))مبهم وناملموس می باشد.((استون کش )) درسال 1981 ،نیزاطلاعات رابااین بیان توصیف می کندکه:

(اطلاعات صرفاًنشانه هایی (داده ،متن ،تصاویر،صداهاوغیره )هستندکه معنی راازطریق نظم مربوطه ،زمان بندی ،شکل ،بافت (محتوا) و……. منتقل می کنند اطلاعات برای تصمیم گیری ها،ایجادآگاهی وتغذیه سازمان پیشرفته ،موادخام می باشد)).بعنوان یک مفهوم ،اطلاعات همیشه معانی مختلفی به متخصصین مختلف اطلاعات ،براساس اینکه به کدام جنبه حرفه اطلاعات تعلق دارند،به طورضمنی بیان می کند.((الیس)) درسال 1986 به درستی مشاهده نمودکه: (( مدیربررسی (پردازش )اطلاعات ممکن است آنراباتوجه به اطلاعات خام ،مدیریت باتوجه به ثبت وگزارشات ،دانشمنداطلاعات یاکتابداری ،باتوجه به اسنادیادیگرموضوع هاتصورکند.))

سه دنیای عمده اطلاعات وجودداردکه به طورسنتی ،تقسیم ومجزاشده اند.
اولی ،دنیای ادبیات کتابخانه هاوبایگانیهامی باشد،جاییکه اطلاعات بصورت ثبت شده حفظ می شوند.
دومی،دنیای اسنادمراکز اطلاعات ومراکز ثبت می باشد،جاییکه اطلاعات ،جمع آوری شد ه وسازماندهی می شوند، اماممکن است بطورجدی به همان صورت دنیای ادبیات ارزیابی نشوند.
سومین دنیای اطلاعات ،دنیای اطلاعات کامپیوترها،ارتباط راه دور وسیستمهای خودکارمی باشد.،جاییکه اطلاعات اغلب ،عددی وسازمان یافته هستند.

)دیوید ،1982 ).دومؤلفه کلیدی، این سه مقوله راشناسایی می کند : ((چهارچوب زمانی ))و (( وسیله ذخیره سازی )) متخصصین اطلاعات نمی توانندبه صورت دراز مدت ازاطلاعات کلی ،اظهاربی اطلاعی نمایند.دریافت تشابه کلی باتوجه به نقشهاودریافت اطلاعات ، به عنوان (( ثبتها،کلمات ،اطلاعات و….. آنچه که شمامی نامید،خلاصه می شود ، آن هنوز اطلاعات می باشد.))درحقیقت تشخیص روبه رشداطلاعات به عنوان یک مفهوم کلی درزمانهانی اخیرباتکثیرمداوم سیستمهای اطلاعات کامپیوتری زوج شده وتجمع سیستمهای اطلاعاتی گسسته قبلی درسال 1982 ((گتز)) راهدایت نمودتاائتلاف (یکپارچگی) رابه عنوان یک سرنوشت اجتباب ناپذیرپیشنهادنماید.اومدیرسازمان رامی بیندکه ازائتلاف (وحدت فکری )بعنوان یک انسان همه فن حریف ، بایک درک محکم ازتکنولوژی امابادرک بهتری ازشرایط تجاری ونیازهاحاصل میشود.به هرحال اوبرای سیستم اطلاعات مدیریت مدیران ،بی تمایل نمی باشد. اواحساس می کندآنهامتخصصین واقعی جهت بازی نقش مدیران اطلاعات درسازمان می باشند،زیرا اونتیجه می گیردکه مدیرسیستم اطلاعات مدیریت ،اولین قدم راجهت هدایت این ترکیب ازفعالیتهای منابع اطلاعات موثق برخواهدداشت وبرخی حسهای مدیریتشان راایجادمی کند.یایک مدیر،خارج ازسازمان سیستم اطلاعات مدیریت ،آنرابرای اوانجام خواهدداد.

دربافت (محتوا) این ائتلاف یااتحاداست که بکارگیری عنوان (( مدیریت اطلاعات ))می تواندبه بهترین مشکل ، به عنوان روش توصیف فعالیت درک شودیانقش عمل ایجادشده توسط چنین اتحادی دریک سازمان راانجام دهد.اطلاعات مدیـریتی ،اطلاعـاتی اسـت که برای تصـمیم گیری تولیـد می شودوآن می تواندمنظم (دارای ساخته) یانامنظم باشد.

مفهوم مدیریت اطلاعات :

مدیریت اطلاعات ،بعنوان توانایی کل سازمان درموردایجاد،حفظ ، بازیابی وقابـل دسترس ساختن فوری اطلاعات درست، درمکان درست ، درسازمان درست، دردست افرادشایسته باکمترین هزینه ،دربهترین رسانه ها ،برای بکارگیری درتصمیـم گیری توصیف شـده است. ((بست )) درسال 1988 ،به همان سبک ،مدیریـت اطلاعات رابعنوان (( هماهنگی اقتصادی ، مؤثروکارای تولید،کنترل، ذخیره سازی وبازیابی وانتشاراطلاعات ازمنابع بیرونی ودرونی به منظورتوسعه عملکردسازمانی)) توصیف می کند.این توصیف دردورنما، محدودمی باشدبطوریکه آن مواظب مدیریت ویژگیهای خوداطلاعات (محتوا،مالکیت ،عرضه ،برابری ) نبوده وتوجهی به ابرازذخیره ، تجهیزات بررسی کننده آن وسیستم بکارگیرنده آن ندارد.

بنابـراین به طورخلاصـه مسئله کلیدی درگیردرمدیریـت اطلاعات ،مدیریت نــمودن (اداره نمودن )اطلاعات دریک سازمانی می باشدکه تکنولوژی اطلاعات مدرن رابکارمی برد. مفهوم سیستمهای اطلاعات رشدسریع تکنولوی کامپیوتر،اشتیاق انسان رابرای بدست آوردن کمک کامپیوتردرحل مسائل پیچیده وپیچیده تر،توسعه می بخشد.مشکلاتی که صرفاًدرقلمروفعالیتهای موشکافانه وباطنی انسان مخصوصاًدرسازمانها،درچندسال گذشته ،درنظر گرفته شد.

سیستمهای اطلاعات ،خواسته همیشه بزرگترین سازمانهای در حال رشد و پویا می باشد . نیاز برای بدست آوردن دسترسی مناسب ،سریع، اقتصادی (مقرون به صرفه )تدبیر روشهایی جهت ایجاد مدیریت و بکارگیری پایگاههای اطلاعاتی در سازمانها را ضروری می سازد اطلاعات مدیریت وسیستمای اطلاعات ،بخصوص آنهایی که مربوط به فرایندهای تصمیم گیری مؤثردرسازمان می باشدیعنی بعنوان منابع سازمانی با ارزش در نـظر گرفته می شود . به زبان ساده بیان کنیم ، یک سیستم اطلاعات سیستمی است برای پذیرش داده اطلاعات به عنوان یک ماده خام و از طریق یک یا بیشتر فرایند تبدیل ، تولید اطلاعــات به عـنوان یک محصول می باشد .وشامل عناصر عملکردی متعاقبی می باشدکه مربوط بـه سازمان و محیطهای آن است:
دریافت (درک) : ورود اولیه اطلاعات ، خواه بدست آمده یا تولید شده در یک سازمان.
ثبت : کسب فیزیکی اطلاعات
بررسی (جریان) : انتقال با توجه به نیازهای خاص سازمان.
انتقال : جریانی که در یک سیستم اطلاعات اتفاق می افتد .
ذخیره : پیش بینی برخی استفاده مورد نظر در آینده .
بازیابی : جستجوی اطلاعات ثبت شده .
ارائه : گزارش ، ارتباط و …. ــ

تصمیم گیری :

یـک منـاقـشه یا جدال است به جـز همـان انـدازه کــه سیـستـم اطلاعـات در تصمیم گیری بکار می گیرد و مربوط به خود سیستم می باشد. اگر چـه ممکن است ، انتـقادات در مـورد هـدف فراگیری مورد آخـر، به حـق باشـد ، ولــی شایان ذکر اسـت که روابـط بیـن فرایندهای سیستـم اطلاعات و تصمیـــم گیری ، بـه اندازه کافی نزدیک است که درمورد شمول تصمیم گیری به عنوان قسمتی از عنـاصرعملکرد اطلاعاتی کـه بخصوص برای یک سازمان طراحی شده ، ایجاد سؤال نماید.

هرطورکه یک شخص به یـک سیستم اطلاعاتی بنگرد،به طورکلی انتظارمی رودنه فقط یک مواجهه میان کاربرواطلاعات رافراهم کندبلکه تعامل موردنیازبرای تصمیم گیری به موقع ومربوط رانیزایجادمی نماید.هدف اصلی آن ،برآوردن نیازهای اطلاعاتی کاربران می باشد.نزدیک شدن به سیستم اطلاعات دریک محتوای سازمانی نشان می دهدکه آن یک زیرنظامی است دریک سیستم سازمانی ،که سیستمی ((آزادوپویا)) است (سیستمی زنده وباز) .

آکادمیها،علاقه مندکارهای اطلاعاتی بوده ومتخصصیـن اطلاعات ،همان گونـه سیستمهــای اطلاعات رابه شیوه های متنوع ،اماباایدههای اساسی مردم ،تکنولوژی اطلاعات وروشهایی توصیف کرده انـدکـه امکانات تولیـد،بکارگیـری وانتقـال اطلاعات راقادرمی سازد.اگرچـــه درنظرگرفتـه شودسیستمهای اطلاعاتی متعلــق به یک مقررات کاربردی است .امایک نیازی بـرای درک مفاهیم اساسی زیربنایی آنها،به وسیله متخصصین اطلاعات وجوددارد.

تعـریف سیستمهـای اطلاعات به وسیله ((داف )) و ((اسد)) درسال 1980،چنین به نظرمی رسدکــــه کافی باشد :

ـ مجموعـه ای افراد،رویــه ها، پایــه ای ازاطلاعات وگاهی اوقات نرم افزاروسخت افزارکه اطلاعات رابرای انجام بررسی درسطح عملیاتی ،جمع آوری ،تجزیه وتحلیل ،ذخیره وارسال می نمایدواین اطلاعات بایدتصمیم گیری مدیریت راپشتیبانی نماید.
نتیجــه گیریهای معینــی می تواند از تعریف بالابدست آید:
این تعریف چه بودن ،چگونه بودن وچرایی سیستمهای اطلاعات رادربرمی گیرد.
یک سیستم اطلاعات می توانددستی یابراساس کامپیوترباشد.
سیستمهای اطلاعات درسازمانهاوجودداشته وهمیشه خواهندبود.
یک سیستم اطلاعاتی به نظرمی رسد، هم عملیاتهای اساسی یک سازمان وهم مدیریت آنراپشتیبانی می نماید.
به نظر می رسد، تمایزی میان اطلاعات خام (داده ها) جهت اهداف انجام بررسی واطلاعات برای اهداف تصمیم گیری ،وجودداشته باشد.
تعریف ،آن چیزی رافراهم نموده که می تواندبعنوان مفاهیم اساسی سیستمهای اطلاعاتی زیربنایی یعنی افراد، مدیریت ،اطلاعات ،سیستمهاوسازمانها،درنظرگرفته شود.

ویژگیهای نشان داده شده دربالامی تواندبعنوان نشانه های عمده یاعناصراساس ،جهت توسعه مفهوم سیستم اطلاعاتی دریک بافت سازمانی ،درنظرگرفته شود.به منظوردرک بیشترمفهوم سیستم اطلاعات ((سالتون )) درسال 1975

مهمترین سیستمهای اطلاعات کامپیوتری رابه شرح زیر موردتأکیدقرارداد:
سیستم بازیابی اطلاعات (IR )
سیستم پاسخ به اطلاعات
سیستم پایگاه اطلاعات (DBS )
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS )
سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS )

کانون توجه این مقاله ،سیستم اطلاعات مدیریت (MIS )می باشد.بنابراین بایستی تأکیدنمودکه سیستم اطلاعات مدیریت ،یک زیرنظامی (زیرسیستمی ) ازسیستمهای اطلاعات است .
 

Parsa_IE

عضو جدید
در مورد مدیریت سیستم های اطلاعاتی مقاله زیر به نظرم مقاله مفیدیست
امیدوارم مورد استفاده دوستان واقع گردد
عنوان مقاله : MIS Principles
از خانم مریم شوکت پور
از سایت منبع : http://www.wizcat.com
 

پیوست ها

  • MIS.pdf
    89.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزيز
من براي درس تعميراتم نياز به بررسي 10 شاخص ارزيابي سيستم نت دارم ولي بجز كاهش ميزان خرابي كه باعث كاهش هزينه و كاهش ركود كارخانه ميشه چيزي به ذهنم نمي رسه .
در ضمن كارخانه اي كه من براي پروژم انتخاب كردم كارخانه سيمان هست كه ركود و خوابيدن خط توليد هيچ وقت با خرابي يه دستگاه رخ نميده مثل ساير كارخانه ها.
حالا بايد چكار كنم ؟
 

leanthinker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز آسمان اعتماد
شاخصهای زیادی می تونین داشته باشین
موفق باشی

شاخص هاي ارزيابي فني – اقتصادي فعاليت هاي نت

-ساعات از كارافتادگي دستگاه ها و تجهيزات به تفكيك تجهيز.
-دلايل از كارافتادگي دستگاه ها و تجهيزات به تفكيك عامل.
-آمار هزينه هاي نگهداري و تعميرات انجام شده به تفكيك انواع تجهيزات.
-آمار هزينه هاي نگهداري و تعميرات انجام شده به تفكيك انواع فعاليتها.
-آمار زمان صرف شده در فرآيند نگهداري و تعميرات شامل آمادگي، بازرسي، عيب يابي، تعمير، نصب مجدد، آزمايش و راه اندازي به تفكيك انواع خرابي و انواع تجهيز.
-توقفات در انتظار و در حين تعمير.
-نسبت هزينه هاي فعاليتهاي دوره اي نت، تعميرات پيشگيرانه و اضطراري به كل هزينه هاي نت.
-نسبت حقيقي زمان ازكارافتادگي ماشين به زمان كاركرد.
-آمار متوسط زمان بين دو تعمير اضطراري(MTBF) ، پيشگيري (MTBP) و بين دو تعمير (MTBM) به تفكيك انواع خرابي و انواع تجهيزات.
-آماري در رابطه با كارايي (O.E) دستگاه ها و تجهيزات به تفكيك.
-آمار متوسط زمان لازم جهت تعميرات پيشگيري و اضطراري.
-آماري در رابطه با متوسط هزينه يك ساعت تعمير پيشگيري و اضطراري.
-آمار مقايسه اي نفر ساعت هاي مورد نياز يا در دسترس.

شاخصهاي ارزيابي قابليت اطمينان و قابليت تعمير :

MTBM : متوسط زماني بين دو تعمير.
MTBF : متوسط زماني بين دو تعمير اضطرري.
MTBP : متوسط زماني بين دو تعمير پيشگيرانه.
MTTR : متوسط زمان لازم براي تعمير.
L : فركانس خرابي هاي اضطراري.
F : فركانس تعميرات پيشگيرانه.
MTTS : ميانگين زمان آماده سازي و تنظيم.

شاخصهاي هزينه اي :

-نرخ كاهش هزينه هاي نيروي انساني.
-نرخ كاهش هزينه هاي نت.
-نرخ كاهش هزينه ها و مصرف قطعات يدكي.
-نرخ كاهش هزينه هاي انرژي.
-نرخ كاهش هزينه هاي ابزار.

شاخص هاي خاص :

-نرخ تعميرات اضطراري.
-نرخ نيروي انساني اضطراري.
-نرخ دستيابي به تعميرات اضطراري.
 

Mehrdad-IE

عضو جدید
تقاضای راهنمایی در مورد تغییر رشته

تقاضای راهنمایی در مورد تغییر رشته

با سلام
من دانشجوی ترم دوم مهندسی صنایع - برنامه ریزی و تحلیل سیستمها هستم . می خواهم در مورد دروس اصلی و تخصصی این رشته اطلاعات بیشتری داشته باشم زیرا قصد تغییر رشته به مهندسی عمران - عمران را دارم (فقط به خاطر علاقه بیشتر) و دوست دارم تصمیمی که می گیرم آگاهانه باشد. (آیا تصمیم من در رابطه با تغییر رشته با توجه به شرایط کنونی کشور درست است؟)
اگر لطف کنید و مرا در این زمینه راهنمایی کنید ممنون می شوم

با تشکر از همه
 

Mehrdad-IE

عضو جدید
درخواست کمک فوری!

درخواست کمک فوری!

با سلام خدمت همه دوستان
آیا درس ايمني و بهداشت صنعتي که جزو دروس اختیاری رشته صنایع (گرایش تحلیل سیستم ها) است درس به درد بخوری هست یا نه؟ زیرا ناچارم این ترم آن را بردارم ولی چون دانشجوی ترم دوم هستم نمی دانم که بقیه دروس اختیاری بهترند یا این درس؟ و در ضمن آیا برداشتن این درس (و یا بقیه دروس اختیاری) در ترم دوم کار درستی است یا خیر؟

خواهشمندم هرچه سریعتر بنده را راهنمایی بفرمایید!
یک دنیا ممنون از لطف شما :redface:
 

yanic

عضو جدید
دوست عزیز به نظر من دروس اختیاری بهتری هم وجود دارند مثلا درس مدیریت کیفیت یا برنامه ریزی تولید.به هر حال لیستدروس رو میتونید از چارت که در ابتدای همین تاپیک قرار داده شده بردارین.ولی چون شما تازه واردین به نظر من اول باید دروس پایه رو پاس کنید یعنی مثلا دروس ریاضی و فیزیک و شیمی و از این جور درسا بعد برین سراغ دروس پیش نیاز و دست آخر اختیاری وردارین.
 

merlin-mina

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:یانیک جان سلام
اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادی خیلی خوب بود ممنون
راستی تو میدونی من چه جوری میتونم یه مقاله توپ راجع به علم مواد پیدا کنم؟
چند تایی مقاله پیدا کردم ولی همش توضیحات مختصری راجع به موضوعات مورد نظرم داده بود:cry:
اگه منو راهنمایی کنی ممنون میشم:gol:
 

yanic

عضو جدید
:gol:یانیک جان سلام
اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادی خیلی خوب بود ممنون
راستی تو میدونی من چه جوری میتونم یه مقاله توپ راجع به علم مواد پیدا کنم؟
چند تایی مقاله پیدا کردم ولی همش توضیحات مختصری راجع به موضوعات مورد نظرم داده بود:cry:
اگه منو راهنمایی کنی ممنون میشم:gol:
دوست عزیز سلام. شما باید بدونید دقیقا دنبال چی هستین موضوعو مشخص کنید اگر از دست من یا سایر دوستان کاری بر اومد کمکتون می کنیم.
 

عاطفه خدادی

عضو جدید
سلام
ممنون از مطالبی که گذاشتید واقعا خوب و کاربردیند
اما اگر لطف کنید و به مبحث تحلیل سیستم هها به صورت تخصصی تر بپردازید ممنون میشم
باتشکر
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
من دانشجوی ترم دوم مهندسی صنایع - برنامه ریزی و تحلیل سیستمها هستم . می خواهم در مورد دروس اصلی و تخصصی این رشته اطلاعات بیشتری داشته باشم زیرا قصد تغییر رشته به مهندسی عمران - عمران را دارم (فقط به خاطر علاقه بیشتر) و دوست دارم تصمیمی که می گیرم آگاهانه باشد. (آیا تصمیم من در رابطه با تغییر رشته با توجه به شرایط کنونی کشور درست است؟)
اگر لطف کنید و مرا در این زمینه راهنمایی کنید ممنون می شوم

با تشکر از همه


به نظر من علاقه داشتن حرف اول رو تو ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل میزنه
اگه زرنگ باشی واسه هر دوتاشون کار هست.

اما بازار مهندسی صنایع بیشتر از عمرانه.
 

i.e.p

عضو جدید
عقیده

عقیده

too:I hope that you always happy
به نظر من گرایش تحلیل سیستمها خوبه ولی به شرط اینکه بتونی یک مهندس کامپیوتر خوب هم باشی چون این گرایش بیشتر با برنامه ریزی وبرنامه سازی سر کار داره
 
بالا