[ابنیه سنتی ایران] مدرسه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی معماری مدرسه آقا بزرگ کاشان

بررسی معماری مدرسه آقا بزرگ کاشان

تا قرن چهارم که بنا بر منابع تاریخی موجود اولین مدارس دینی در جهان اسلام شکل گرفتندٍ ،مساجد علاوه بر مرکزیت عبادی ،محلی برای آموزش علوم دینی نیز محسوب می شدند. بعد از این تاریخ نیز مساجد همچنان محل آموزش بوده و در برخی از آنها در کنار برگزاری مراسم مختلف عبادی و ارشاد مسلمانان ،گاه حجره هایی محدود برای آموزش علوم دینی احداث می شد.از قرن پنجم مدارس به عنوان نهادهای دینی به یکی از ارکان اصلی شهر های اسلامی تبدیل شدند.


ارتباط بین دو مرکز عبادی و علمی یعنی مسجد و مدرسه در طول تاریخ اسلام به صور مختلف وجود داشته که هم از نظر علمی و معنوی و هم از بعد معماری قابل تأمل است.معمولاًٌٍُِا بسیاری از مدارس در نزدیکی مساجد بخصوص مساجد جامع احداث می شدند . در مجموعه های شهری بزرگ هر چند مدرسه و مسجد دو رکن اصلی آنها به حساب می آمدند اما معمولا این دو عملکرد در قالب دو بنای مجزا احداث می شدند . اولین نمونه های تلفیق این دو عملکرد را می توان از دوره ی قاجار مشاهده کرد. تلفیق این دو عملکرد و احداث آن در قالب یک بنا باعث شد تا معماران به ناچار با ترکیب عملکرد های مختلف دو بنا ،که گاه مشترک بودند ،تغیراتی را در برخی الگوها ی متداول و پایدار موجود معماری آنها وارد کنند که به نوعی نو آوری در طراحی فضاها و ترکیبات فضایی انجامید.
تاریخچه

مسجد – مدرسه ی آقا بزرگ کاشان توسط حاج محمد تقی مشهور به خانیان برای امام دامادش ملا مهدی نراقی ملقب به آقا بزرگ احداث شده است.این بنا به نام های حاج محمد تقی، آقا بزرگی و نراقی مشهور است. ملا مهدی نراقی یکی از پنج پسر ملا مهدی نراقی کاشانی، بزرگ خاندان نراقی بود. از آنجا که پیش از ولادت او پدرش ملا مهدی جهان را بدرود گفت، به نام پدر معروف شد و به نام آقای کوچک نامیده می شد. وی از علمای بزرگ زمان خود بود. درمان حیاط او وقتی محمد شاه قاجار از سفر اصفهان به کاشان آمد، در پی حوادثی که در این شهر پیش آمد و منجر به فرمان مجازات عده ای توسط شاه شد، محمد شاه که به خانه ملا مهدی نراقی وارد شده بود هم به منظور احترام و هم دل جویی، وی را به آقا بزرگ ملقب کرد. تاریخ دقیق آغاز ساختمان بنا بر آنچه از روی کتیبه سردرد میتوان یافت به سال ۱۲۴۸ق. بوده اتی. اما جزئیات برخی تزیینات و بنای محراب و تخمهای فرعی آن، آنچنان که از سایر کتیبه ها بر می آید گویا تا سال۱۲۶۴ق. ادامه داشته است. ساختمان بنا در روزگار پادشاهی محمد شاه قاجار آغاز شد و در سال های نخستین سلطنت ناصرالدین شاه به پایان رسید. خیالها پیش از احداث این بنا در محل این مسجد و مدرسه، مسجدی وجود داشته
که در حادثه زلزله بخش زیادی ار آن تخریب شده بود. محل مسجد قدیمی به صورت مسجد زمستان نشین بازسازی شده و حبشی از بنای فعلی است.
گذری در بنا

یکی از مشخص ترین ویژگی های این بنا تعدد عملکردهاست که به نحو مطلوبی در سطح زمینی که به نسبت عملکردهای موجود وسعت کافی ندارد و از نظر تناسبات نیز مطلوب نیست، جای داده شده اند. عملکردهای موجود در مدارس علمیه عمدتا محدود و مشخص است و حتی در مدارس بزرگ که عمدتا توسط حکام ساخته می شد از حد عملکردهای سنتی فراتر نمی رفت اما در این بنا علاوه بر ترکیب دو عملکرد مدرسه و مسجد با توجه به مخدودیت مکان، همه فضاهای متنوع و مورد نیاز مدرسه و فضاهایی بیشتر از سایر مدارس پیشبینی و احداث شده است.
تعدد و تنوع عملکرد، گذر از سادگی به پیچیدگی را در این بعد از ویژگی های بنا نشان می دهد. گذری که با توجه دقیق به نحوه طراحی بنا به در نظر گرفتن محدویت زمین می توان به دشواری کار طراح پی برد. اقدام به این حرکت خود نوعی تلاش برای بیرون آمدن از محدودیت های طراحی سنتی بناهای عمومی چون مدارس و مساحد تا آن زمان است که در عین تنوع های موجود در طرح به راحتی از قالب های موجود خارج نمی شدند.


سردر

بنای سردر که به صورت بنایی مجزا و خاث طراحی شده است خاطره سردر باغ های سنتی ایران را به ذهن می آورد. معمولا سردر مدارس علمیه حتی به توجه به ارتفاع بیشتر کاملا در دل بنای حوزه جای گرفته و به صورت بنای مجزا طراحی نمی شود.
سردر ورودی از طریق جبهه شمالی به خارج راه دارد و مشتمل است بر سردر ورودی، درچوبی و کنده کاری شده و سکوهای سنگی در دوطرف. در سه ضلع سردر ورودی و درست در ارتفاع بالای در چوبی کتیبه ای کاشی با قصیده ای از حسرت که نام سراینده است نصب شده و بالای این کتیبه قطعه سنگی از مرمر حجاری شده حاوی فرمانی از محمد شاه در معاف داشتن قصابان و دباغان از تکالیف دیوان وجود دارد.
بنای سردر شامل دو طبقه است. در طبقه همکف بعد از ورودی اصلی بنا، محوطه نسبتا وسیع هشتی در محور اصلی قرار دارد. اتاق خادم و پله ای برای طبقه پایین در دو طرف هشتی واقع شده اند. در دو طرف فضایی که تصویری اولیه از مسجد و مدرسه را می دهد، دو راهرو نسبتا طولانی به شیبی محدود در انتها که به علت اخلاف سطح موجود بین فضای بیرونی صحن که در واقع سقف حجره های مدرسه است.
در مسیر راهرو طولانی با شیب موجود درگاه هایی باز شده تا با چند پله راه ورود به سقفی که در واقع صحن شمالی مسجد است، باشند. صحنی که خود سقف نیم طبقه مدرسه علمیه است و مسجد زمستانی بنا. از جبهه شمالی که سردر در آن واقع است، بنا به صورت چهار طبقه در می آید که دو طبقه متعلق به سردر است و در طبقه زیرین به صورت دونیم طبقه است، نیم طبقه بالا به صورت مسجد زمستانی و نیم طبقه پایین فضایی که در تابستان به عنوان مدرسه استفاده می شود. طبقه بالای سردر شامل چهار اتاق است که از دو طرف به وسیله درگاه هایی باز است از یک طرف با منظر زیبای مسجد و از طرف دیگر با خارح بنا ارتباط تصویری ایجاد می کند. از داخل بنای سردر راه پله ای برای ورود به این بخش موجود نیست و باید از پله های پشت بام برای رسیدن به آن استفاده کرد
بادگیرها

دو بادگیر در دوطرف و کمی جلوتر از بنای سردر با ارتفاع و ابعادی متناسب بر جلوه و زیبایی بنا افزوده اند. از بادگیرها توسط کانالهایی هوای خشک به مدرسه تابستانی رسانده می شود. بادگیرها در عین حالت ایستادگی و وقاری کهایجاد کرده اند، تناسب و تعادل بین دو بخش حجمی متفاوت بنا یعنی سردر و مسحد را نیز کامل می کنند
مسجد

بخش مسجد بنا با سایر مساحد موجود تفاوتهایی دارد. بنا بر سنت معمول مساجد در ایران، شبستان اصلی و گنبدخانه معمولا در چهار جبهه یا حداقل سه جبهه بسته هستند، به خصوص جهت محراب حتما بسته و بدون در و پنجره ساخته می شده است اما در این بنا بر خلاف مساجد موجود، در ابتدا بخش گنبدخانه در فصول گرم و تابستان های داغ منطقه کویری می شد اما بعد از احداث بنا به شیوه گفته شده در سمت غرب آن شبستان وسیعی بنا شد که به وسیله سه درگاه بزرگ با پنجره چوبی سبک به محوطه گنبدخانه راه دارد و از این شبستان به عنوان فضای اصلی مسجد استفاده می شد. مسجد شامل گنبدخانه ای است با مقصود وسیع مربع که روی هشت پایه ضخیم و جرزهای قطور قرار دارد. گنبد دو پوسته آجری به صورت گسسته میان تهی است و در اطراف آن روی گوشواره های ایوان مرتفع جلو گنبد، دو گلدسته با پوششی از کاشی معرق ساخته شده است. آنچه در تناسبات این بخش جلب توجه می کند، ارتفاع زیاد آن است. به خصوص ارتفاع زیاد گنبد آن که با توجه به گلدسته کوتاه و باریک بسیاد جلب توجه می کند. گنبد حدود ۶ متر از گلدسته بلندتر است.
محراب مسجد در زاویه جنوبی گنبد با تزیینات مقرنس و گچ کاری و کتیبه ای که تاریخ احداث به سال ۱۲۶۴ درآن آمده است، در محلی واقع شده که در معماری مساجد چندان متداول نیست. از آنجاکه جبهه جنوبی مسجد باز است، قرارگیری محراب که جهت جنوب غربی دارد در دیوار غربی دور از انتظار نیست. در آغاز جبهه غربی مانند سه جبهه دیگر باز بوده و تنها دهانه بسته آن همین دهانه ای بود که محراب درآن احداث شده است. اما در شبستانی که در بخش غربی بنا احداث شده نیز همچنان محل محراب در منتهی الیه گوشه جنوب غربی و در جهت قبله اصلی قرار گرفته است.
گفته می شود بنابر حدیثی در صورت مخیر بودن در جماعت، قرار گرفتن در سمت راست امام جماعت، اولی تر است؛ بدین لحاظ محراب بخصوص در بخش شبستان در این قسمت قرار گرفته است. نکته دیگر این است که با وجود محراب در این بخش درهنگام جماعت حداکثر استفاده از فضا می شود. چراکه اگر محراب در محور وسط آنگونه که سنت است قرار می گرفت، بخش وسیعی از شبستان در قسمت جنوب غربی در هنگام جماعت خالی می ماند؛ و این تصمیم به منظور بهترین استفاده از فضا بوده است. در بخش جنوبی شبستان زمستانی فضاهایی وجود دارد که کاربری های اولیه آن برای نگارنده روشن نیست، اما هم اکنون به صورت وضو خانه و انبار مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که از این شبستان زمستانی به دلیل بسته بودن فضا به عنوان شبستان اصلی مسجد استفاده می شود
ملحقات صحن شرقی ،صحن غربی و آرامگاه خاندان نراقی

صحن شرقی و غربی مسجد که در واقع سقف حجره های مدرسه است،راهروهای وسیعی را می مانند که در دو طرف خود ،بنای سردر و بنای مسجد را دارند با غرفه هایی که نما سازی شده اند و ایوانچه های کوچکی را بوجود آورده اند. در چهار زاویه ی این راهرو ،پله هایی برای ورود به طبقه ی تحتانی و حجره های مدرسه وجود دارد.
در وسط غرفه های شرقی صحن مقبره ای است که محدوده ی آن تا حدی خارج از محوطه ی مسجد و مدرسه اما به صحن متصل است. روی کاشی های بالای صفه با خط نستعلیق عبارت « آرامگاه ابدی خاندان نراقی » نقش بسته است. در میان درگاه های صفه بر لوحه ای از سنگ مرمر ًاسامی افرادی از خاندان نراقی که در این مقبره مدفون هستند،آمده است.
مدرسه علمیه

مدرسه ی علمیه در طبقاط تحتانی اطراف صحن که به صورت گودال باغچه است قرار دارد و دارای دوازده حجره در سه طرف است. یک مدرس بزرگ بادو راهروی جنبی که راه ورود به حجره ها را نیز ممکن می سازد در جبهه ی جنوبی قرلر دارد. حجره ها طراحی خاص خود را دارند.هر حجره چند تاقچه و یک صندوقخانه دارد. راه ورود به حجره ها از طریق راهروی کناری است .
در جبهه ی جنوبی ،شبستانی روی مسجد قدیمی موجود احداث شده است که با فاصله ی چند پله به صورت نیم طبقه بالاتر از صحن مدرسه قرار دارد.این بخش که هم اکنون نیز به عنوان مسجد قدیمی مورد استفاده ی فراوان دارد به وسیله ی شکستگی هایی که برای نور گیری در سقف آن ایجاد کرده اند واجد فضای روشن و مطلوبی است .در عین اینکه این نورگیرها در صحن مسجد جلوه ی خاصی بدان داده است. در قسمت تحتانی این مسجد سرداب کوچکی به صورت مدرس قرار دارد که به شکل نیم طبقه پایین صحن مدرسه واقع شده است .از بادگیرهای دو طرف سردر به وسیله ی
کانال هایی هوای خنک به این فضا می رسد. با این اوصاف،این بخش که در واقع جبهه ی شمالی بناست،در چهار طبقه احداث شده است.دو طبقه سردر و دو طبقه مدرس تابستانی و مسجد قدیمی است که در معماری سنتی چندان متداول نبوده است. • پله های ورود به مسجد در چهار گوشه صحن مسجد قرار دارد. در محل ورودی مدرسه اتاق هایی برای انبار و خادم مدرسه پیش بینی شده است.
ملحقات صحن جنوبی طبقه ی تحتانی:

هم سطح با مدرسه از یک ورودی که در گوشه ی حیاط قرار دارد به وسیله ی راهرویی طولانی به صحن دیگری می رسیم که چند کاربری دیگر دارد. در یک طرف راه به انباری دارد؛در یک طرف اتاقی که در آن چاه آبی وجود داشته و در طرف دیگر که وضوخانه که بعدا اضافه شده اند.در وسط راهرو برای ارتباط با طبقه ی بالا راه پله ی دیگری نیز وجود داشته است.اطراف صحن را با تاقنماهایی آجری زینت داده اند .در بخش جنوب غربی نیز در پی راهرویی اتاقی وجود دارد که عملکرد خاص آن بر نگارنده روشن نشد.
تلفیق برابر دو عمکرد مسجد و مدرسه

در معماری مساجد و مدارس مهمولا این دو عملکرد به صورت جدا وجود داشته اند و در صورت تداخل یکی از عملکردها که معمولا مدرسه بوده است به شکل بسیار فرعی مطرح می شده است مانند مسجد-مدرسه رحیم خان در اصفهان؛ بنای اصلی مسجد است که در اطراع صحن حجره هایی هم برای طلاب داشته است. اما در این نمونه دو عملکرد مسجد و مدرسه با اهمیتی نسبتا مساوی خودنمایی کرده اند هیچ یک دیگری را تحت الشعاع قرار نمی دهد و به این دلیل معمار امکان استفاده از ترکیب جدید به خصوص حجمی و عملکردی در بنا را به دست آورده است.
مسجد بنابر سنت به صورت کاملا جدا از هر عملکردی دیگری به خصوص مدرسه و فقط در جوار آن ساخته شده است یعنی در عین این که در طبقات قرار دارند کاملا جدا از یکدیگرند. در معماری مساجد سعی می شده است هیچ فضایی حتی حجره های مدرسه که در آن افراد زندگی روزانه را می گذراندند، ارتباط مستقیم با فضای مسجد نداشته باشد. ترکیب مسجد و مدرسه و تعدد عملکردها نیز که به نحو شایسته ای حل شده است خود وجه مشخصه دیگر این بناست.
در ترکیب دو سنت طراحی مدارس علمیه و مسجئ هرچند سعی شده اصول محترم شمرده شود اما در نهایت بنا واجد تحرک و تنوع فضایی شده است که تفاوت های عمده ای با بناهای پیش از خود دارد.
نظام هندسی بنا

در عین استفاده از نظام هندسی بناهای سنتی، در مواردی از سنت های متداول عدول شده است. مدرسه تقریبا هماهنگ با الگوی سنتی مدارس شکل گرفته است، در عین اینکه ابتکاراتی در طراحی مدارس و مسجد قدیمی و به خصوص سرداب طبقه زیرین که به عنوان مدرس نیز استفاده می شود وجود دارد. اما در بنای مسجد تفاوتهایی با مساجد سنتی دیده می شود. در ابتدا باز بودن مسجد از چهار طرف بارزترین آن است. به نظر می آید سازنده بنا به دلیلی تلاش می کند تا خود را از محدودیت های فرم و خلق فضاهای موجود آزاد سازد. در این میان اشکالاتی نیز دیده می شود. مهم تر از همه مکان قرار گیری قبله و محورد جهت قبله است که تا حدی زیر پاگذاشته شده است. در واقع آن اهمیت محوری که جهت قبله داشته تا حدی مخدوش شده است. کمی عجیب به نظر می رسد که سازنده هنرمند و آگاه بنا از این مسئله آگاه نبوده باشد. شاید محدودیت هایی باعث این تصمیم شده باشد. آنچه که در این بنا جلب توجه می کند تناسبات زمین موجود است که بسیار کشیده و نامتناسب است. دیگر این که سازنده بنا به دلیل وجود مسجد قدیمی و سعی در احیای آن محدودیت داشته است. جهت قبله مسجد اصلی در واقع به دلیل تبعیت از مسجد قدیمی به این صورت درآمده است. وجود بنای تاریخی در جبهه شرقی به نام بقعه خواجه تاح الدین که قدمتی حدود ۷۰۰ سال دارد و محدودیت گسترش بنا را درآن جهت نشان می دهد، در تصمیم گیری معمار برای محوربندی بنا بی تأثیر نبوده است
ترکیب حجمی

شاید توجه به ترکیبات و تنوع فضایی و حجمی در این بنا به بتوان مشخصه اصلی و دلیل همده خاص بودن این بنا در بین بناهای هم عصرآن دانست. ترکیب دوعملکرد، استفاده از گودال باغچه، عدم تبعیت دقیق از نظام هندسی سنتی معماری مساجد، محدود کردن ترتیبات درنمای اصلی و نمایش مصالح اصلی در همه سطوح را می توان از زمینه های این مسئله دانست. ترکیب دو عملکرد مسجد و مدرسه که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و بخصوص استفاده از گودال باغچه باعث شده است تا با استفاده از تنوع عملکردها به این مهم دست یابد. اسفاده از بنایی به عنوان سردر که معمولا در معماری مدارس یا مساجد چندان متداول نیست و انسان را بیاد باغهای قدیمی می اندازد، جدا بودن حجمی بنا و ایجاد سه ارتفاع متفاوت توسط سردر، رواقهای شرقی و غربی و در نهایت در گنبدخانه مسجد با ارتفاعی که بسیار بیشتر از حد انتظار است و در عین حال استفاده از دو بادگیر برای ایجاد تعادل حجمی مجموعه، همچنین استفاده از ارتفاع منفی گودال باغچه، تنوع حجمی بدیعی را بوجود آورده است
تناسبات

معمار این بنا با قرار دادن انسان در فضایی با تناسبات حساب شده، در ایجاد احساس آرامش معنوی دلخواه این دو عملکرد بسیار موفق بوده است. بخصوص در گودال باغچه که حیاط مدرسه علمیه است. در این بنا گودال باغچه باعث بوجود آمدن فضایی محصور برای مدرسه شده است. با ایجاد صحن مسجد در اطراف و سقف مدرسه علمیه بطوری که دیوارها با فاصله از گودال باغچه قرار گیرند، هرچند سازمده بنا از جهاتی طراحی خود را دچار مشکلاتی ساخته اما در نهایت بهترین و مناسبترین تناسبات را برای انسانی که در حیاط مدرسه علمیه ایستاده، ایجاد کرده است. طلبه ای که در این مدرسه درس می خواند در عین استفاده معنوی از جلوه های روحانی بنای مسجد، که پیش رویش قرار دارد، محیطی آرام و فضایی نیز برای مطالعه در اختیار دارد.

انطباق با اقلیم

یکی از بارزترین خصوصیات معماری ایران، هماهنگی با اقلیم و پاسخگویی به همه نیازها در این بعد است. دربنای حاضر علاوه بر اینکه ازجهات کلی فضایی، این انطباق وجود دارد، با استفاده از گودال باغچه قدمی دیگر در این راه برداشته شده است. استفاده از این عنصر در بنا علاوه بر ایجاد فضایی مناسب از نظر اقلیمی برای بنا فواید بسیار دیگری را هم دارد که ازجمله تأمین مصالح ساخت و دسترسی به آب قنات است. این حرکت هرچند در ایران سابقه داشته، اما استفاده ُبرای مدارس علمیه و بخصوص استفاده به منظور ترکیب دو عملکرد به این صورت دلنشین مشخصه بنای مسجد-مدرسه آقا بزرگ است. این مسئله امکان ایجاد تنوع حجمی مطلوبی را فراهم آورده است


انواع فضاهای باز نیمه باز و بسته

استفاده از انواع قابلیتهای فضا بصورت بسته، فضای نیمه باز و فضای باز در این بنا قابل توجه است. از این قابلیتها در جهت ایجاد فضاهای متنوع و ارائه مناظر مطلوب به بهترین وجه استفاده شده است. فضای باز در این بنا به تبعیت از معماری سنتی ایران اما با توجه ودقت بیشتری تعریف شده است . مجموعه ای از عناصر به صورت ترکیبی با تناسباتی متفاوت فضاهایی را شکل داده اند که هرچند فضای باز تلقی می شوند،اما هر گوشه آن هویت و شخصیت خاص خود را دارد.چنانچه انسان انتظار دارد که هر گوشه ای نامی برای خود داشته باشد .فضای نیمه باز در این بنا معنایی دیگر دارد فبه خصوص صحن مسجد که اصولا بر خلاف مساجد سنتی ایران به صورت نیمه باز طراحی شده است . در مجموع ،استفاده از انواع فضا ها در این مجموعه باعث غنایی شده استکه آن را از بناهای دیگر متمایز می سازد


تزئینات

یکی از مهمترین نکاتی که در این بنا جلب توجه می کند، تزئینات بناست. تقریبا همه انواع هنرهای تزئینی معماری ایران در این بنا به کمال مورد استفاده بوده است. انواع کاشیکاری، کادربندی، رسمی بندی و یزد بندی، مقرنس کاری، گچبری، نقاشی، کارهای چوبی در این بنا دیده می شود. اما استفاده محدود و ساده از این تزئینات که به صورت استفاده غالب از نمای آجری بارنگ مطبوع آن است، آرامشی عارفانه در نما و سایر بخشها بوجود آورده که بخصوص در بدو ورود هر بیننده را تحت تأثیر قرار می دهد. گنبد بزرگ و خوش تناسب بنا نیز که نمایی آجری دارد علیرغم ارتفاع زیاد آن، واجد مردم واری و تواضع خاصی است که در تعداد کمی از این گونه بناها دیده می شود. برخلاف بناهای سنتی ایران بخصوص مساجد که نماهای اصلی کاشیکاری شده و احجام را تحت تأثیر قرار می دهند، استفاده یکنواخت آجر و رنگ یکنواخت حاکم در نماهای اصلی و فرعی باعث شده تا احجام بنا خود را بهتر بنمایانند. مجموعه این عوامل بنایی را بوجود آورده که برخورد جدید ونوآورانه ای را در بنا به نمایش گذارده که نشانه هایی از تحولات زمانه خود را دارد
جایگاه تاریخی-معماری بنا

بنای مسجد-مدرسه آقا بزرگ کاشان زمانی ساخته شده که اولین نشانه های تأثیر پذیری معماری ایران از غرب مشاهده می شود. تقریباُ همزمان با این بنا، بناهایی چون عالی قاپو و کاخ گلستان با الهام از معماری غرب ساخته شده اند، همچنین گروه دیگری از بناها بخصوص مساجدی که زمان پادشاهی محمد شاه قاجار در شهرهای مختلف ساخته شده اند مانند مسجد امام تهران با الهام کامل از معماری سنتی بویژه معماری صفویه راه معماری سنتی را پیموده اند، اما بنای مورد بحث هیچ یک از این دوراه را نرفته است. در عین اینکه می توان این بنارا کاملا منطبق با شیوه معماری سنتی ایران دانست، نمی توان منکر تفاوتها و نوآوریهای گاه غیر قابل بیان آن با بناهای گذشته شد. گویی معمار این بنا هم متوجه تغییرات زمانی خود بوده و هم به ارزش های پایدار معماری گذشته این سرزمین بخوبی واقف بوده است. استفاده از اختلاف سطح و طبقات و بازی با احجام با درک تازه ای از فضا و برخوردی بی پیرایه با تزئینات، در این بنا نوید نگرشی نو و هماهنگ با زمانه نو را می داد. اما معماری ایران به راه دیگری افتاد و این بنا بعنوان معدود نمونه هایی از این دست باقی ماند. اکنون می توان در نگاه به گذشته معماری ایران به این بنا بعنوان نمونه ای که بیشتر متعلق به امروز است، نگریست.

منبع:mohandesi-omran.blogfa.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی سیر تحول عناصر کالبدی در مسجد-مدرسه شهید مطهری

بررسی سیر تحول عناصر کالبدی در مسجد-مدرسه شهید مطهری

نویسندگان:دکتر محمدرضا بمانیان/محمدشریف شهیدی/مجیداسمعیلی مرندی

منبع:
کتاب ماه هنر/تابستان1387

چکیده:

معماری در هر برهه از زمان تابع شرایط حاکم بر جامعه بوده است،به همین ترتیب دوره ی قاجار نیز از این قاعده مستثنی نیست.با شروع روابط فرهنگی با غرب در اواسظ دوره ی قاجار،هنر و معماری ایران نیز بالطبع وارد مرحله ی جدیدی می شود که در این مرحله،سنت با نوگرایی آمیخته شده و عناصر کالبدی ابنیه دچار تحول می گردد.از جمله این بناها مسجد مدرسه ی شهید مطهری است.
در این مقاله به بررسی روند تاریخی در مدرسه شهید مطهری و ابداعات و نوآوری های به وجود امده در عناصر تشکیل دهنده با توجه به نحوه ی تکامل این اجزا در بناهای متقدم پرداخته شده است.روش تحقیق استفاده شده از نوع تاریخی و توصیفی بوده و از روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای استفاده شده است.نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان دهنده ی روند تکامل اجزای تشکیل دهنده بنا شامل مهتابی،طاقنما،ورودی،حجره ها،گنبدخانه،برج ساعت،مناره و تزیینات می باشد.ریشه فرم ها و عناصر کالبدی مسجد - مدرسه شهید مطهری را می توان در معماری دوران صفویه و تیموری و در قسمت هایی الگو گرفته از معماری غربی و آثار شاخص دوران های معماری مذکور یافت.

دریافت فایل:
مشاهده پیوست بررسی تحول عناصر کالبدی در مسجد - مدرسه شهید مطهری.pdf
 

claccik39

عضو جدید
مدرسه دارالفنون

مدرسه دارالفنون

مدرسه ی دارالفنون كه نخستین و بزرگ‌ترین مدرسه به سبك جدید است، ۱۵۴سال پیش در روز یكشنبه نهم دی‌ماه ۱۲۳۱خورشیدی افتتاح شد .۱۳روز بعد، بانی نیك‌اندیش آن میرزاتقی‌خان امیركبیر در حمام فین كاشان به امر ناصرالدین‌شاه و به دست حاجی‌علی‌خان فراشباشی به شهادت رسید. تاسیس دارالفنون، یكی از اقدامات چشمگیر میرزاتقی‌خان امیركبیر است كه حاصل آن، برآمدن نامدارترین چهره‌های علمی، ادبی و هنری بوده. اما این مركز فرهنگی، بیست‌وچند سال است كه به صورت خاكدانی در خیابانی نه‌چندان خوشنام، به ایامی نه ‌چندان دور می‌اندیشد كه پایه‌ریز فرهنگ نوین كشور بود و خیابانی كه در آن جای گرفته و نام حكیم ناصرخسرو را كه از مفاخر فرهنگی ماست بر خود دارد، خیابانی بود كه مراكز متعدد فرهنگی و علمی در خود داشته كه امروزه جز كتابفروشی‌های قدیمی، نشانی از آنها نیست ولی به عوض، در ضلع شرقی آن، صدای «دارو،دارو» یك لحظه قطع نمی‌شود! اینجا دارالفنون شده است و البته بر كسی پوشیده نیست كه دارو همیشه به معنای دوا نیست و بیشتر معادل drug به كار می‌رود اما در ضلع غربی، دارالفنون همچون پدری سالخورده و فرتوت، ابرو درهم كشیده، نگاهی عتاب‌آلود به این نسل ازخودرمیده دارد. این ازخودرمیده‌ها در ضلع شرقی و با فاصله‌ای بعید، به دنبال متاعی هستند كه روح بنیان‌گذار دارالفنون از آن در عذاب است.


گویی از همین روست كه اهل دارو هرگز در حاشیه دارالفنون نمایان نمی‌شوند؛ بنایی كه به رغم فرسودگی، همچون لعلی درخشنده به چشم اهل نظر زیبا و دلنواز می‌آید.
سردر زیبای دارالفنون را لرزاده – معمار معروف – پدید آورده و خط چشم‌نواز بالای آن از عبدالحمید ملك‌الكلامی ملقب به امیرالكتاب است. دارالفنون در آغاز از چنان منزلتی برخوردار بود كه رضاقلی‌خان هدایت – مولف مجمع‌الفصحاء، ریاض‌العارفین و انجمن‌آرای ناصری – به ریاست آن برگزیده شد و به این منظور، از شیراز به تهران كوچ كرد.





از دارالفنون تا سال ۵۷به عنوان مدرسه استفاده شد و بعد از آن به مركز تربیت معلم تبدیل گردید. سپس مدتی به مركز آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت تا آنكه در سال۶۷ جزو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و تصمیم گرفته شد از این بنای ترد و شكننده كه دیگر توانایی ارائه خدمات آموزشی را نداشت، پس از مرمت و بازسازی، به عنوان گنجینه آموزش‌و پرورش استفاده شود و به این ترتیب، در ایران نیز همانند بسیاری از كشورهای دیگر، مركزی برای نگهداشت تاریخ مكتوب، عینی و شفاهی تعلیم و تربیت فراهم آید. اكنون سال‌هاست كه از تصویب این طرح می‌گذرد ولی دارالفنون سالخورده همچنان مهجور و تكیده – لابد به جرم دانش‌پروری – سر در گریبان فرو برده، در گوشه‌ای از خیابان ناصرخسرو چمباتمه زده تا دستی از غیب برون آید و گره از كار فروبسته‌اش بگشاید، حال آنكه ساخت‌وسازهایی بسیار بی‌مقدار با هزینه‌های كلان صورت می‌گیرد كه با آنها می‌شود چند بنای تاریخی نظیر دارالفنون را بازسازی كرد كه نشان از هویت فرهنگی ومعماری كشور دارند.
بازسازی بنایی فرسوده و ازدست‌رفته نظیر دارالفنون، نیاز به عزمی ملی دارد. این وظیفه‌ای نیست كه یك وزارتخانه به‌تنهایی بتواند از عهده انجام آن برآید و نیاز به توجه مدیریت كلان فرهنگی دارد تا هزینه لازم را برای انجام سریع عملیات نوسازی آن تامین كند و كار را در اسرع وقت و در زمانی تعیین‌شده به سامان برساند؛ نه آنكه مرمت بنایی چنین عظیم به بودجه وزارتخانه‌ای حوالت شود كه خود، چشم به همیاری مردم دارد! از این روست كه پس از گذشت سال‌های متمادی، هرازگاهی خرجی اندك صرف مرمت‌های جزئی و ناقص در این بنا می‌شود كه چون بودجه‌ای برای پیگیری و ادامه كار بازسازی در پی ندارد، آنچه انجام یافته هم به دلیل نیمه‌كاره‌ماندن، در معرض تخریب و فرسایش زمانی قرار می‌گیرد، كه گرفته است و باز كار به نقطه آغاز می‌رسد.



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه غياثيه خرگرد

مدرسه غياثيه خرگرد



تصویر سه بعدی مدرسه غیاثیه خرگرد



در جوار جاده آسفالته خواف –تايباد ودر نقطه مقابل نظاميه كه امروز جاي خود را به مسجدي نوساز داده است ‚مدرسه اي كهن كه امروز به همت پاسداران ميراث فرهنگي كشور حفاظت ميشود به چشم ميخورد ‚ مدرسه اي كه در پايان سالهاي زندگي شاهرخ به اتمام رسيده است اين مدرسه را ميتوان در شمار آخرين بناهاي باخصلت دوره تيموريان به حساب آورد . اين بنا در معيت شاهرخ وبه همت پير احمد بن اسحاق بن مجدالدين محمد الخوافي در تاريخ 848 هـ0ق تاسيس گرديد.


شاهرخ شاه تيموری


شاهرخ شاه تيموري همچون پدرش تيمور وفرزندش الغ بيگ همواره از خردمندان معماري با صرف هزينه زياد حمايت ميكرد. شاهرخ در سال 885 هـ. ق درگذشت والغ بيگ سه سال پس از وي ديده از جهان فرو بست . هنرمندان معاصر جانشين شاهرخ والغ بيگ در ماوراء النهر خراسان در هنر معماري نوآوري كمتري نسبت به گذشتگان از خود نشان دادند ‚ كه تنها بناي قابل مقايسه اين دوران با ابنيه زمان شاهرخ يعني مسجد كبود تبريزكه بناي آن در سال 887 هـ .ق پايان يافت.


غياث الدين پيراحمد بن اسحاق بن مجدالدين محمد الخوافي


وي يكي از وزراي شاهرخ بود كه از سال 1417 /820 هـ. . ق تا پايان سلسله شاهرخ اين سمت را به عهده داشت . شرح حال كوتاهي از غياث الدين در كتاب ((دستور الوزراء )) به چشم ميخورد كه ميگوييد : ((اين مدرسه كه دربلاد خواف واقع شده است ‚ در زمره كارهاي او (غياث الدين ) محسوب ميشود بركناره ايوان ورودي مدرسه نيز نوشته شده است : به سرپرستي بنده ي حقير خواجه پير احمد ريحان.


اسيس غياثيه و جنبه هاي پيدايش


علت اينكه پير احمد خوافي اين مدرسه را در روستاي گمنام خرگرد ونه در شهر بزرگ خواف بنا كرد‚ هيچ پاسخي ندارد جز آرزوي نهادينه كردن رسم آموزش كه ر گذشته اي نه چندان دور در تنها مدرسه آن ديار نظاميه كه آن زمان به ويراني نهاده بود پيگيري ميشده بود.


غياث الدين وقوام الدين شيرازي


بناي مدرسه غياثيه خرگرد توسط مرحوم خواجه قوام الدين شيرازي ساخته شد وپس از مرگ وي در حين ساخت مدرسه توسط غياث الدين شيرازي به اتمام رسيد. ساخت اين مدرسه بر اساس كتيبه اي كه در كناره ايوان ورودي وجود دارد در سال 1443 م و 896 هـ ق حكايت ميكند



توصيف اجمالي از اجزاي بنا


پلان همکف مدرسه غیاثیه خرگرد


پلان طبقه اول مدرسه غیاثیه خرگرد

سردرورودي شمال غربي


مدرسه شامل يك صحن ميشود كه چهار ايوان و حجره هايي در دوطبقه آن را احاطه نموده است . در چهار گوشه ي صحن اتاقهايي با سقف گنبدي شكل واقع شده است . ورودي اصلي مدرسه شامل يك هشتي است كه از دو قسمت راست وچپ به دو اطاق بزرگ به سقف گنبدي ختم ميشود ‚ فضاي سمت راست يك مسجد وفضاي سمت چپ ‚ سالن اجتماعات است . هشتي حد فاصل بين اين دو فضا داراي سقف گنبدي ميباشد.



سیمای عمومی مدرسه غیاثیه خرگرد


نماي بيروني بنا


مدرسه از چهار جانب آزاد بوده و با هيچ سازه ي ديگري تماس نداشته است ‚ مدرسه ي غياثيه خرگرد يكي از بزرگترين بناهاي معماري ايران است كه گل نماي خارجي آن پوشش تزئيني در برگرفته از گل است . هنرممندان دوره تيموري در كاشي سازي و كاشي كاري و اجراي ديگر تزئينات بنا از شيوه اي استفاده مي كرده اند كه بدين وسيله سطح وسيعي درباره اينروش را ارايه داده است :

(( بدنه هاي ديوار را پوششي از كاشي و آجر كه در ملات گچ جاي داده شده در برگرفته ودر رگه هاي بين آجرها ‚ گره هايي به صورت افقي وعمودي تراشيده شده است .)) ابعاد آجرها ي به كار رفته در ديوارها ي بنا عبارتند از 6*25*25 سانتي متر .


نماي اصلي


اين نما از لحاظ ظاهري به سه بخش عمده تقسيم ميشود : ايوان مركزي ‚ گروهي متشكل از سه طاق نما ‚ برج هايي كه در گوشه ها واقع شده اند . اين تركيب طاق نما ‚ برج هاي گوشه ها و ديواره هاي داخلي با بناهايي از دوران سلجوقي ‚ همچون كاروان سراهاي (( دايه خاتون )) و (( رباط شرف )) قابل مقايسه است شباهت مدرسه غياثيه خرگرد با آثار معماري دوران سلجوقي به حدي رسيده است كه ما اين شباهت را در ديگر آثار عرصه تيموري مانند زيارتگاه ((احمد بن يساوي )) (1397 م) مسجد بي بي خانم سمرقند (1404 م تا 1399 م) و بناي گازرگاه نمي بينيمدر دو بناي اخير ‚ ايوان مركزي چه از لحاظ برش عمودي وچه از نظر پلان افقي ‚ هم چون مدرسه ي غياثيه ي خرگرد طراحي شده است


يك پوشش تزييني كه همكنون اثري از آن برجاي نمانده است . بخش پاييني نماي مدرسه را در برگرفته است . در ايوان نقوش شش ضلعي وجود داشته است ‚ كه در قسمت پايين ديوار دروني مسجد وجود داشته اند ‚ شيوه ي تزئين سرتاسر نماي بيروني بنا را در بناي گازرگاه نيز مشاهده مينمائيم كتيبه هاي اصلي درپشت ايوان همان طراحي را كه بر روي طاق ايوان به كار رفته است ‚ دارا ميباشند . در مسجد گوهرشاد مشهد (1418 م ) كه توسط قوام الدين بنا شده است . كتيبه اي در محراب مسجد به چشم ميخورد كه همچون مدرسه غياثيه خرگرد به دنبال كتيبه ي طاق ايوان به كار رفته شده است . اما در مسجد گوهرشاد كتيبه مذكور به كتيبه اصلي كه برروي ديوار سر در ايوان نقش بسته است در درجه ي دوم اهميت قرار دارند


كناره هاي ايوان با استفاده از فن كاشي كاري به وسيله ي حاشيه از جنس كاشي زينت يافته است. پلاك هاي نوري شكلي كه كلمه ي(الله)بر روي آن هانقش بسته است به گونه اي مرتب شده اند كه با اتصال گوشه هاي آن ها به يكديگر شكل يك هشت ضلعي ايجاد گرديده است


تزيينات به شكل مورب بر سطح خارجي ديوارهاي مدرسه تكرار شده است به نظر مي رسد كه در گذشته كتيبه اي بر زمينه ي كاشي سطح فوقاني‚ نماي ديوار بيروني رادور مي زده است. اسپرطاق نماها باتزئينات كاشي پوشيده شده است ‚ فرورفتگيها ي موجود دراندود گچ حاكي از آن است كه روزگاري عناصرتزئيني بر روي آنها نصب بوده است ‚ بخش بيروني ايوان كه همچون سردر طراحي شده است ‚ باتزئينات معماري مزين شده است ‚ در هرطرف ايوان ورودي سه طاق نما وجود دارد كه با بهره گيري از فنون كاشي كاري وبنايي توسط لوزي شكل زينت يافته اند كه كتيبه اي از جنس كاشي بنا گرديده اند


نماي اصلي بما كه سردر ورودي بناي مدرسه را در برميگيرد از لحاظ زيبايي و به كارگيري كاشي كاري واستفاده از تزيينات هنرمعماري داراي شكوه وجلال بيشتري نسبت به طرفين پشت بنا است . بنابراين تاثير نقوش واقعي برروي نماي اصلي بيشتر ازديگر عناصر معماري واقع در اين اثر معماري هم چون ايوان ‚ برج ها ‚ اتاق هاي گنبدي سقف گرديده است . با نگاهي گذرا ميتوان نماي اصلي مدرسه خرگرد را به مثابه نماي اصلي بناي گازرگاه دانست


چنان چه نماي اصلي بناي گازارگاه از تركيب برج ‚ طاق نما ‚ ايوان طاق نما ‚ برج ‚ تشكيل گرديده است . شكل نماي اصلي مدرسه خرگرد به صورت برج ‚ گروهي از طاق نما ها ‚ ايوان ‚ گروهي از طاق نماها ‚ تعريف ميشود . تفاوتي كه بين طاق نماي جانب برجها ديده ميشود نه تنها در عرض بلكه در عمق نيز ميباشد . اين تفاوتبه هنگام طلوع خورشيد وارتفاع سايه ها به روشني ملاحضه مي شود


ورودي هاي مركب دروني


جالب ترين در اصلي ورودي مركب ‚ ورودي اطاق هاي گوشه ي صحن است كه به وسيله پوشش گنبدي ‚ مسقف گرديده است. معماري درساخت اين ورودي ها به تقليد از مسجد مولانا در تايباد صورت گرفته است



گنبد شانزده ضلعي هشتي مابين دو فضاي مسجدو سالن اجتماعات برروي شبكه اي از گچ بري هاي مايل واقع شده است . اين هشتي به عنوان گذرگاهي براي ورود به مسجد ‚ سالن اجتماعات و ايوان به كار مي رفته است .در هرجانب اين هشتي ‚ دو فضاي كوچك گنبدي وجود دارد كه فضاي مربعي را بااستفاده از گوشواره هايي به دايره اي زير گنبد متصل مي كنند ودر مسجد وسالن اجتماعات نحوه ي اتصالات فضاي چهار گوش به پايه ي گنبد متفاوت است


در مسجد چهار فيبگوش شكل چهارضلعي فضارا به هشت ضلعي تبديل ميكنند‚ حلقه اي از مقرنس ها شكل يك دايره مقرنس كاري شده را بر فراز فضاي مسجد به وجود آورده اند . هشت نورگير دور تا دور پايه گنبد و را فرا گرفته است . بين هر دو نور گير نورگير بسته قرار گرفته است ‚ پوشش داخلي گنبد آسيب زيادي ديده است كه اخيرا به همت ميراث فرهنگي ترميم شده است . آجر چيني قسمت فوقاني گنبد اخيرا باز سازي شده است . در سالن اجتماعات به نظر مي رسدكه وزن عمده گنبد را تشكيل ميدهند.
در اين جا نيز پايه ي گنبد توسط هشت نورگير به بيرون راه مي يابد . چنين سيستمي در ايجاد طاق ‚ گنبد در مسجد مولانا در تايباد (1444 م ) كه توسط گنبدي با پايه ي داراي شانزده طاق پوشش ميابد ‚ نيز ديده مي شود.


دوناحيه درمسجدو سالن اجتماعات تزئينات روي ديوار را نشان مي دهند ‚ نوار افقي زير نورگير ‚ ساده بود واساس توسط نقوش سطحي جلوه مييابد بربالاي آن چه گفته شد در گاهي هاي كوچك ساده اي وجود دارد كه به تدريج به مقرنسهاي لانه زنبوري سالن اجتماعات به طاق هاي متقاطع حامل گنبد – تبديل ميشوند . نوري كه از نورگيرها بهه داخل بنا نفوذ ميابد بوسيله حلقه واقع در زير پايه گنبد تقويت يافته وباعث روشنائي بيشتر فضا ميشود . در طرح عمليات حفاظت بنا توسط وزارت فرهنگ وهنر سابق آثاري از شيشه درزير پنجره ها وطاقچه هاي جنوب غربي سالن اجتماعات يافت شده است ‚ خرده شيشه ها داراي يك ميلي متر ضخامت وغالبا رنگي بود ند ‚ رنگ هايي از قبيل قهوه اي سير ‚ فيروزه اي و آبي روشن
قطعه هاي كوچك ي از گچ بري قالب ريزي شده نيزيافت ميشود كه به عنوان قاب هايي براي شيشه هاي رنگي استعمال ميشده است . با استفاده از اين شواهد ميتوان نورهاي الوان كه از ميان پنجره ها برروي مقرنس ها ي اطراف آن ها مي افتاد را به خوبي تصور كرد . استفاده از شيشه در بناهاي ديگر از دوران تيموري همچون گور مير (4-1403 م) وعشرت خانه (1464 م) مشاهده نميشود.

تزئينات رنگي


بخش پايين ديواره هاي مسجد وسالن اجتماعات با بهره گيري از نقوش هندسي تزئين يافته اند . رنگ هاي استفاده شده در اين نقوش عبارتند از سبز ‚ آبي ‚ زرد و قرمز . حاشيه اي از نقوش منفرد مربع شكل دورتا دور ازاره اي ديوارها را احاطه كرده است . بربالاي آن كتيبه اي رنگي به خط كوفي قرار دارد .

ناحيه اتصال ديوار به نورگيرهاي طاقي كشل وبخشي كه مقرنس ها رادربرگرفته اند به وسيله تزئينات رنگي پوشش يافته است . زير نورگيرهاي بسته را مجموعه اي از نقوش مركب گياهي تزئين كرده اند كه توسط نقوش اسليمي احاطه شده اند. نورگيرها ي فوقاني و مقرنس ها ي اطراف آن ها را نقوش به سه موضوع : نقش هايي كه افتاده يا محو شده اند ‚ ستاره هاي پنج پر و نقوش مركب پوشش ميدهند ه در دل اسليمي هايي قرار گرفته اند


درون وبرون نقوش مركب با عناصر تزيين گياهي پوشش يافته است ‚ انگاره هايي بسيار ضعيف از نقوش رنگي بر روي گنبد سالن اجتماعات ديده ميشود . تعداد نقوش مركب تخم مرغي شكل در مركز و حاشيه ها قابل مشاهده اند . و به نظر ميرسد كه هرقسمتي ازديوار تزئينات خاص خود را داراست . بخش هاي پاييني داخل فضاها ‚ بخش هاي پاييني سطوح اسده وگچ بري هاي كامل قسمت فوقاني ديوار تزئينات را ويژه برروي ديوارها در حالي داراي شيوع و پيچيدگي مي باشد به نوعي به وحدت ويگانگي نقوش دلالت ميكند


تزئينات رنگي در مدرسه ي غياثيه خرگرد شباهت زيادي با تزئينات مسجد گوهرشاد بنايي كه قوام الدين قبل از بناي مدرسه خرگرد به پايان رسانيد ‚ دارد . اين شباهت را ميتوان در عناصري هم چون نقوش هندسي پايين ديوارها ‚ نقوش مركب كوچك و نقوش اسليمي در بالاي ديوارهامشاهده كرد. ولي نقوش و عناصري نيز ديده ميشود كه قابل مقايسه با نقوش مسجد گوهر شاد نيست . مانند نقوش مركبي كه در سالن اجتماعات مدرسه وجوددارند . اين نقوش مشابهت اطراف گنبد بقعه نعمت الله ولي در ماهان كرمان دارند در مزار شيخ نعمت الله ولي نقوش مركب ‚ اشكال به هم پيوسته اي با گوشه هايي به سمت بيرون ودر يك خط راتشكيل داده اند . اين توصيف نبايد تصور يك تقليد مستقيم از بقعه ي نعمت الله ولي ايجاد كند

احتمالا در هردو بناي مذكور به طور وسيعي از تزئينات معقلي كه در آرامگاه سيد ركن الدين يزد ديده ميشود استفاده شده است


صحن مدرسه


هنگام ورود به صحن مدرسه غياثيه همواره دونكته توجه بيننده را به خود جلب ميكند

نخست چشم نوازي رنگهاي سير بكار رفته در كاشي كاري ها و سپس آرامشي كه به واسطه تقارن عناصر به شخص دست مي دهد . معماربنا ما را به ديدار طرح هاي بديع دعوت ميكند كه درعين سادگي داراي شگفتي ميباشد . چهار ايوان با ارتفاع وعمق يكسان
تنها تفاوتي كه درمقايسه ي اين دو بخش به چشم ميخورد . وجود طاق نما در ساقه ي گنبد است . اتاق فوقاني گوشه جنوبي و قسمت اعظمي از گنبد اتاق گوشه ي شمالي خراب شده بود كه اخيرا توسط سازمان ميراث فرهنگي بازسازي شده است . اتاق هاي گوشه بزرگتر از حجره هايي ميباشند ودر پلانهاي به شكل چهار ضلعي ديده ميشوند كه توسط طاق نماهايي به يك هشت ضلعي منتظم تبديل ميشوند . پوشش اندودگچ در اين اتاقها ما را از مشاهده ي دقيق چگونگي طاق باز ميدارد .


ايوانهاي صحن


زير طاق ايوان و بدنه ي ايوان جنوب شرقي ‚ در گذشته با كاشي هاي معرق پوشيده شده بودند . در قسمت هايي كه كاشي كاريها فرو ريخته اند ‚ اندود گچ ناهمواري ديده ميشود ‚ كه سطح آجرهاي ديوار را ميپوشانند . هر چند قسمت كمي از كاشي كاري ها باقي مانده اما به دست آوردن الگوي اين كاشي ها ميسر است


كاشي كاري ها داراي اشكال هندسي گوناگوني ازقبيل ستاره هاي ده پر ‚ شش ضلعي هاي غير منتظم ‚ پنج ضلعي و لوزي هستند هر نقش را ميتوان در يكي از طبقات چهارگانه ذيل جا داد

موتيف هاي تزئيني ‚ نقوش گياهي ‚ نقوش هندسي ‚ ويا نقش هاي اسليمي . طرح ستاره هاي ده پر را ميتوان نقش اصلي و مادر در نظر گرفت كه بقيه نقوش حول آن شكل گرفته اند . مشابه ستاره هاي ده پر و نقوش اسليمي مدرسه خرگرد . در محراب ايوان مسجد بي بي خانم سمرقند ديده ميشود . نظير نقوش ساده و متداول ديگر را با كمي اختلاف در مدرسه الغ بيك سمرقند (20-1417 م) نماي داخلي مسجد مولانا (1444 م) و مسجد گوهرشاد مشهد (1418 م/ 836 هـ ق ) مشاهده ميكنيم .


مشابه استفاده از كاشي كاري هايي كه در مدرسه خرگرد به طور گسترده به چشم مي خورد . تنها در بناهاي مجلل دوران تيموري در خراسان يافت ميشود . هم چون كاشي كاري هايي كه برروي گنبد مسجد گوهرشاد در خراسان وهرات (3- 1432 م / 836 هـ) و بر گنبد و با ترجيح دادن جايگيري مسجد در راهروي پيچيده ورودي به جاي انتهاي صحن مدرسه ‚ نياز نمازگزاران به عبور از ايوانها براي رسيدن به مسجد ‚ مرتفع گرديده است . نكته مورد توجه ديگر كه در اين نوع شكستگي ملاحضه ميشود ‚ آرايش خوش تركيب سردر ورودي ايوانهاست ‚ كتيبه اي برروي كاشي كاري هاي بالا تا پايين چهار جانب صحن را مي آراسته است.


در اين جا نشاني از طاق نما ‚ ستونهاي به هم پيوسته و حاشيه هاي منحني كه در ايوانها ي ديگر آثار تيموري به وفور استعمال ميشود به چشم ميخورد . زاويه هاي صحن بريده بود وقائم الزاويه نميباشند . مدرسه ي فيروزشاه در مدرسه خرگرداز اين گوشه ها علاوه براستفاده تزييني براي صحن به عنوان معبري براي ورود به پلكان نيز استفاده ميشود.


اتاق هاي چهار گوشه بنا



چهار اتاق گنبد دار در چهار گوشه بنا وپشت صحنه مدرسه وجود دارد كه هر اتاق داراي همتايي در طبقه فوقاني خود ميباشد . كاربرد اين اتاقها دقيقا مشخص نيست ‚ احتمالا فضاهاي پايين به منظور اتاق درس در فصل زمستان به كار رفته است .


به اين دليل كه ايوانها در سرماي زمستان براي تحصيل مناسب نبوده اند‚ فضاهاي طبقه فوقاني براي سكونت رييس و مدرسان استعمال مي شده است . گنبد هر چهار تاق زيرين ‚ بريك اسلوب بنا گرديده است . پلان هريك از اين اتاق ها به طريق صليبي بوده و عبارت است از چهار ايوانچه مقابل هم ديگر كه برفراز آنها گنبدي مزين به كاربندي گچي ايجاد شده است. ادامه فضاي هشت ضلعي در نماي بيروني به سمت جنوب غربي به شكل برج منشور نمايان است . بخش مذكور اخيرابازسازي شده است.

بخش فوقاني ايوانچه داراي طاق كليل و پوشش شمسه مانندي است كه توسط كاربندي گچي برفراز طاق نماها استوارگرديده است . در اين قسمت تركيب پوشش طاق برهمان شيوه اي است كه در سالن اجتماعات ديده ميشود .


تنها تفاوتي كه در مقايسه ي اين دو بخش به چشم ميخورد . وجود طاق نما در ساقه ي گنبد است . اتاق فوقاني گوشه جنوبي و قسمت اعظمي از گنبد اتاق گوشه شمالي خراب شده بود كه اخيرا توسط سازمان ميراث فرهنگي بازسازي شده است . اتاقهاي گوشه ‚ بزرگتر از حجره ها ميباشند ودر پلان به شكل چهارضلعي ديده ميشوند كه توسط طاق نماهايي به يك هشت ضلعي منتظم تبديل ميشوند . پوشش اندود گچ در اين اتاق ها مارا از مشاهده ي دقيق چگونگي تاق باز ميدارد .


اتاق هاي مسكوني


در هرجانب صحن ‚ هشت فضا در دو اشكوبه براي سكونت تهيه شده است . ورود هر اتاق رادرگاهي مزين به كاشي كاري تشكيل مي دهد . نماي ديوارهاي غرفه هاي ورودي حجره ها در طبقه پايين داراي نقوش هندسي منتظم مكتوب به اسامي الله وعلي به خط كوفي ميباشد . تزئينات ديگر ديوارها شامل نقوش هندسي ميباشد . حجره ها داراي فضايي چهار گوش وطاقچه هايي كوچك برروي ديوارهاي خود هستند ‚ همه ي حجره ها داراي ابعاد فضايي يكساني ميباشند به غير از حجره هاي منتهي اليه طرفين ضلع صحن كه به منظور هماهنگي با ابعاد مسجد ومدارسكه پشت آنها قرار داردطراحي شده اند‚ درسقف هرحجره كانالي چهارگوش وكوچك تعبيه شده است و احتمال ميرود كه از اين كانالها درزمستان به عنوان دودكش ودرتابستان به عنوان تهويه كننده هوا استفاده مي كرده اند.



مقطع مدرسه غیاثیه خرگرد






مقطع نما مدرسه غیاثیه خرگرد


منبع :

javid15.blogfa.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مسجد سپه سالار

مسجد سپه سالار



مسجد سپه سالار جزء آخرین مساجد بزرگ و عظیمی است که بوسیله میراث قدیمی معماری ایرانی- اسلامی بنا گردید. آخرین بنای باشکوه که میراث دار قرن ها تجربه معماری این سرزمین است. این مسجد پس از مدرسۀ چهارباغ اصفهان بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین بنای مذهبی در ایران است. البته این بنا تنها مسجد نیست و شامل مدرسه و کتابخانه نیز می باشد و در حال حاضر به نام مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری معروف است.

تاریخچه بنای مسجد


اگرچه ناصرالدین شاه بانی احداث هیچ مسجد جدیدی در تهران نبود، ولی وزیر اعظم وی، میرزا حسین خان سپه سالار در سال 1296 هجری قمری (دوسال قبل از فوتش) از دارایی شخصی خود و ارث پدری اقدام به ساخت بزرگترین مسجد تهران، یعنی مسجد سپه سالار کرد و پس از مرگ وی برادرش میرزا علی‌خان مشیرالدوله ساختمان آن را به اتمام رسانید. ولی روزگار به او نیز مجال نداد که ساختمان را از هر حیث تمام کند و پس از مرگ وی قسمتی از ناتمامی‌ها و تزیینات تدریجاً به وسیلۀ نایب‌التولیه‌ها انجام یافت.
در آغاز ساخت مسجد، جهت محكم ساختن بنا حدود 17متر از تمام محوطۀ بنا را خاكبرداري و سپس شفته ريزي كردند و آنگاه بناي عمارت آغاز شد. طراح اين بنا و همچنين مجلس شوراي ملي و عمارت بهارستان مهندس ميرزا مهدي خان شقاقي (ممتحن الدوله) بود.



سپهسالار كه تا سال 1297 هجری قمری در تهران حضور داشت خود بر كارها نظارت كرد ولي از وقتي كه عزل گرديد كار احداث اين بنا از نظارت مستقيم وي خارج شد ولي كارها هم چنان ادامه پيدا كرد. سپهسالار وقفنامه مفصلي جهت حفظ مجموعه احداثي خود نوشت. وي براي مرمت و ادامه كار مسجد، موقوفات زيادي گذاشت.



پس از فوت وي بنا به وقفنامه، شاه يعني ناصرالدين شاه مجري كار موقوفه شد. ناصرالدين شاه براي جبران رفتاري كه با سپهسالار شده بود و براي اتمام ساختمان اين اثر بر جسته تاريخي يحيي خان مشيرالدوله برادر او را كه در آن موقع وزارت عدليه را بر عهده داشت، ناظر اتمام بنا و مجري تكميل بنا كرد.
به علت عظمت كار، بنايي تا سالها طول كشيد كه به شكل فعلي خود درآمد. حتي در سالهاي 1307-1308 شمسی مجدداً كاشي هاي بنا كه آسيب ديده بود مرمت شد. در سال 1375 نیز گنبد اصلی آن مرمت گردید.



وجه دیگری که به این مجموعه اهمیتی دو چندان می‌بخشد کتابخانه‌ مسجد است که در سال ۱۲۹۷ هجری قمری‌، سپهسالار با خرید کتابخانه‌ ۴۰۰۰ نسخه‌ای اعتضادالسلطنه آن را پایه‌گذاری کرد. هم اینک، گنجینه‌ای با بیش از ۴۲۰۰ کتاب خطی به خط مؤلفان و نزدیک به ۱۰۰۰۰ کتاب چاپ سنگی در این کتابخانه‌ موجود است.‌



هم‌زمان با تأسیس دانشگاه تهران وزارت فرهنگ وقت در سال ۱۳۱۳شمسی آن‌جا را محل دانشکدۀ معقول و منقول قرار گرفت ولی بعداً این دانشکده به محل دیگری منتقل شد. این مدرسه شامل مدرسه و مسجد هر دو می باشد و به هر دو اسم نیز شهرت دارد و از بزرگ‌ترین مدارس تهران است. طول صحن آن تقریباً ۶۲ و عرض آن ۶۱ متر است. ساختمانش دو طبقه و در هر دو طبقه حجراتی جهت سکنای طلاب ساخته شده که مجموع آنها قریب شصت حجره است. در چهار طرف اضلاع ساختمان چهار ایوان قرار دارد که ایوان بزرگ اصلی در طرف جنوب واقع شده و منتهی به مقصوره و گنبد عظیم می‌شود. گنبد و شبستان آن ازنظر بزرگی و عظمت کمتر از گنبدهای مساجد بزرگ دورۀ صفویه نیست ولی از نظر زیبایی و مهندسی به پایۀ آنها نمی‌رسد.

ميرزا حسين خان سپهسالار


مؤسس اين مدرسه، ميرزا حسين خان سپهسالار، مرد سیاست معروف دوره قاجار است. حسین سپهسالاردر سال 1241 هجری قمری در قزوين متولد شد. پدر او نبي خان امير ديوان قزويني بود. ميرزا نبي خان و ميرزا تقي خان امير كبير از دوستان نزديك يكديگر به شمار مي آمدند به همين خاطر امير كبير دو فرزند پسر نبي خان را به تهران فرا خواند و در تربيت آنان كوشش فراواني به خرج داد. حسين سپهسالار تحصيلات خود را در تهران و سپس اروپا به پايان رساند.

در سال 1267 هجری قمری امير كبير اولين كار دولتي را كه منصب كار پردازي سفارت ايران در بمبئي بود به وي تفويض كرد.


دوره پيشرفت وي از همين زمان شروع شد: ژنرال قونسولگري در تفليس، وزيرمختاري دوره عثماني، سپهسالار قشون دولتي، و در نهایت سال 1288 هجری قمری به صدارت عظماي ايران رسيد. با تحريك تعدادي از افراد درباري و سياسي، وي از كار بركنار شد، ولي مجدداً به كار دعوت گرديد. وزارت خارجه، حكومت ايالت فارس و خراسان از مشاغل بعدی اوست. اما سرانجام در سال 1298 هجری قمری بر اثر كارشكني دشمنان به كل از مشاغل دولتی معزول شد. وی در همین سال در مشهد مقدس فوت كرد.

مشخصات بنا


کتیبۀ هشتی ورودی مدرسه تاریخ ۱۲۹۸ق را نشان می‌دهد و بر ازارۀ سنگی ایوان غربی سال ۱۳۰۱ق خوانده می‌شود. کتیبۀ سردر بنا مورخ به سال ۱۳۰۲ق است.
مجموعه این بنای شکوهمند شامل جلوخان، سردر، دهلیز، ساختمان دو طبقه و حجره‌هاست. این ساختمان دارای چهار ایوان، گنبدی بزرگ، شبستان و چهل ستون، هشت گل دسته، مناره کاشی‌کاری و مخزن یک کتابخانه معتبر است. درب ورودی اصلی مدرسه در حاشیه خیابان بهارستان قرار دارد. از ضلع خاوری نیز دری به مسجد و مدرسه باز مى‌شود. در این دهلیز، شاه کاری از معماری و کاشی‌کاری معروف به هفت کاسه (تاق معلق) به یادگار مانده است.بالای ایوان شمالی این بنا یک ساعت بزرگ نصب و کتیبه‌های بى‌شماری روی کاشی نقش شده است.
چلیپای بزرگی با ابعاد ۴۵ * ۴۵ متر گنبد اصلی را با دهانه ۱۵ متر در مرکز قرار داده است‌. در قسمت جنوبی‌، بیننده فضای بزرگ بدون ستونی را می‌بیند. سبکی این فضا را حتی، جرزهای عظیمی که گنبد روی آن قرار گرفته مخدوش نمی‌سازد. چهار گنبد کاربندی با قاعده مستطیل‌، بال‌های چلیپا را پوشش داده‌اند. در نمای بیرونی نیز این چهار گنبد سلسله مراتبی در حرکت به سمت گنبد اصلی با ارتفاع ۲۵ متر به وجود می‌آورد.


از مشخصات ممتاز تزیینات این بنا، گذشته از تاق معلق، کاشی‌های محصور و خشتی رنگارنگ بناست که دارای مناظری بسیار زیباهستند. از لحاظ هنر حجاری و سنگ تراشی نیز ستون‌های یکپارچه آن قابل توجه است.


منبع الهام این مسجد- مدرسه، سنت معماری ایران زمین است. این مسجد به صورت حیاط مرکزی چهار ایوانی طراحی شده است. از زمان سلجوقیان و به طور اخص از زمان احداث مسجد جامع زواره (قرن ششم هجری قمری) در استان اصفهان، مسجد حیاط مرکزی چهار ایوانی به صورت سمبل و نمادی از مساجد ایرانی درآمده است.
البته شباهت هایی بین این مسجد و مساجد عثمانی در ترکیه مشاهده می شود. خصوصا پلان مسجد در زیر گنبد خانه که به صورت چلیپا است و در مساجد ایران کمتر این نوع پلان وجود دارد. هم چنین خیز کم گنبد و تعداد زیاد گلدسته (هشت عدد) بی شباهت به مساجد عثمانی نیست. احتمالا این مسئله بی ارتباط به این موضوع نباشد که سپهسالار بین سال های 1279-1275 هجری قمری وزیر مختار ایران در استانبول بوده است و هم چنین خان شقاقی با معماری عثمانی و شهر استانبول از نزدیک آشنایی داشته است. طرح سفارت ایران در استانبول در زمانی که سپهسالار سفیر ایران در آن جا بود، توسط میرزا مهدی خان کشیده شده است.


عمده تزئینات این ساختمان همانند دیگر بخش های بنا، ملهم از تزئینات و معماری سنتی ایران زمین است. پوشش سطوح مختلف مسجد با مصالحی چون کاشی، آجر، سنگ و یا گچ بوده که روال و قاعده معمول در مساجد ایران است. نقوش و نوع تزئینات سطوح این ساختمان نیز عمدتا ایرانی است. اگرچه نفوذ تزئینات غربی در کنار تزئینات ایرانی در این ساختمان به وضوح مشهود است.

این اثر به شماره 260 به تاریخ 30/03/1315 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
















منابع:



  • قبادیان، وحید، معماری دارالخلافه ناصری، پشوتن، تهران، اول، 1383
  • مصاحب، غلامحسین، دائره المعارف فارسی
  • معین، محمد، فرهنگ فارسی، امیرکبیر، تهران
  • سایت انجمن مفاخر معماری ایران
  • سایت جوان و تاریخ

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفي اثر تاريخي مسجد- مدرسه مستوفي

معرفي اثر تاريخي مسجد- مدرسه مستوفي

تهيه و تنظيم: مريم عبداللهي
پيشگفتار
:
مسجدي در رشت در ميان ده ها مسجد اين شهر رو به آفتاب نشسته و تماشاگر گذر تاريخ است. اين مسجد در اوايل دوره قاجاريه در محله زاهدان شهر رشت كه اصلي ترين محله آن زمان بود توسط يكي از بازماندگان خانوادة سميعي، به نام مستوفي سميعي بنياد گرديد تا براي تحصيل و نمازگزاري طلاب مورد استفاده قرار گيرد. از آن پس اين بناي معماري اسلامي به نام مسجد و مدرسة مستوفي شهرت يافت كه بعدها با جدا شدن مسجد و مدرسه از يكديگر، با نام مسجد مستوفي به جرگه ديگر مساجدگيلان پيوست.
متأسفانه فقدان كتيبه تاريخي در اين مسجد، تاريخ گذاري روي اين بنا را دچار مشكل ساخته ولي كاشيكاري هفت رنگ بر بدنه ديوار جنوبي بنا، با صلابت و زيبايي هر چه بيشتر نمايانگر هنر كاشيكاران اوايل دورة قاجار مي باشد. كاشيكاري هفت رنگ بنا به همراه كتيبه هاي موجود در آن با عبارات "لاالهالاالله" ، "يا علي" و ... به خط كوف ي ازويژگي هاي منحصر بفرد اين مسجد است.
 

پیوست ها

  • 20120326105135-1104-4.pdf
    213.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مدارس

مدارس



مدرسهٔ غياثيهٔ خرگرد، مشهد


مدرسهٔ چهارباغ اصفهان
مهمترين بناى عمومى از ساختمان‌هاى درون‌شهرى مدرسه است. فضاهاى آموزش در ايران در واقع سه نوع بوده است:

۱.مسجد

۲. مکتب‌خانه: که معمولاً در خانه، بالاخانه، سرکوچه يا در خانهٔ ملا بوده و مقدمات الفبا، قرآن و خواندن را در آن فرا مى‌گرفتند.

۳. مدرسه: که در دو سطح بوده. يکى مقدماتى شامل صرف‌ونحو، ادبيات فارسي، علوم فقهى که در واقع حکم مدرسهٔ متوسطه را داشته است. دوم درس خارج که منحصر به مباحث مذهبى بوده و درس‌هايى مثل رياضيات، موسيقى و ... نيز در آنجا تدريس مى‌شده است. افرادى چون بوعلى‌سينا، زکرياى رازى و صدها دانشمند بزرگ اسلامى از اين مدارس بيرون آمده‌اند.

مدرسه بدليل شرايط کسانى که در آنجا تحصيل مى‌کرده‌اند، فضاهاى مختلفى داشته است. داخل مدرسه حياطى سرسبز با حجره‌ها و ايوان‌هايى در اطراف داشته است. محل سمينارها در ايوان‌ها بوده و بحث‌هاى دو نفرى در پيشخان انجام مى‌شده است.

ايوانچه‌هاى جلوى حجره‌هاى نيز محل بحث بوده است. قسمتى نيز براى درس خارج که سطح تحصيل آنها بالاتر از طلبه‌هاى معمولى بوده در نظر گرفته مى‌شده است. (طبقه همکف براى طلبه‌ها و کارهاى آنها و طبقه اول براى طلبه‌هاى سطح خارج)

بنابراين ترکيب فضاى مدارس به اين صورت بوده است: بطورکلى يک حياط درونگرا براى اينکه تمرکز حواس داشته باشند که حجره‌ها و ايوان‌ها دور آن قرار مى‌گرفته است.
حجره

حجره يا اتاق طلبه‌ها داراى يک ايوانچه و يک پستو بوده که گاهى پستوها دو طبقه بوده‌اند. قسمت پايين بصورت آشپزخانه و براى اتاق‌هاى اضافى و طبقه بالا محل دنجى براى مطالعه و فراگيرى و استراحت بوده است.

حجره‌ها براى يک نفر و سه نفر بوده و هيچيک رو به بيرون مدرسه ساخته نمى‌شده است. در بيرون مدرسه تنها چند مغازه يا حجره براى فروش کاغذ، دوات، صحافى و غيره بوده است. در بيرون يا گوشه‌‌اى از مدرسه سرويس‌هاى بهداشتى مثل مستراح، جوى آب و ... قرار داشته است، لباس‌ها را نيز بيرون از مدرسه مى‌شستند.
مدرس

مدرس فضاى درس مدرسه است و در اغلب مدارس يکى مى‌باشد. در يعضى مدارس مثل مدرسهٔ خان، پنج مدرس بوده که يکى متعلق به ملاصدرا بوده و چهار تاى ديگر براى ديگران. هر مدرسه يک مسجد، نمازخانه و يا کتابخانه داشته که در بعضى‌ها به جاى کتابخانه، در مدرس گنجه‌اى براى نگهدارى کتاب در نظر گرفته مى‌شده است.

قديمى‌ترين مدرسه که تا به‌حال چند بار بازسازى شده است، مدرسهٔ فخريه سبزوار است. اصل اين مدرسه از زمان فخرالدوله ديلمى است و پس از بازسازى هنوز شکل اوليه را دارد.

مدارس زيباى متعددى در ايران بجاى مانده است که يکى از آنها مدرسهٔ غياثيهٔ خرگرد است که زمان ساخت آن قبل از مدرسهٔ خان مى‌باشد. خرگرد بين خاف و جام است. اين مدرسه بنام غياث‌الدين پيراحمد خافى وزير شاهرخ نامگذارى شده است و در ميان مدارس ايران در دقت و تنوع در کار ديلان کامل‌ترين نمونه است. اين بنا در مجموع يک موزهٔ هنرى است.

از مدارس ديگر که زيبا و کامل است، مدرسهٔ خان شيراز است. اين بنا را امامقلى خان پسر الله‌وردى‌خان حاکم شيراز براى ملاصدرا دانشمند بزرگ شيعه ساخته است. از ويژگى‌هاى اين مدرسه بکارگيرى اعداد مقدس در ساخت عناصر مختلف آن است. تعداد حجره‌هاى آن ۹۲ عدد است که به حروف جمل، اسم مبارک حضرت محمد (ص) است. پنج مدرس، يک مسجد و دوازده راهرو داشته و با جمع تعدادى از عناصر عدد ۱۱۰ اسم حضرت امير (ع) بدست مى‌آيد. به اضافهٔ آن چهار اتاق شامل گاه‌شناسي، اتاق خادم، اتاق چراغ‌دار و اتاق مؤذن جمعاً ۱۱۴ به‌دست مى‌آيد که برابر تعداد سوره‌هاى قرآن است. معمار بنا استاد حسين شماع شيرازى است.

مدرسهٔ چهارباغ اصفهان از ديگر مدارس زيباى ايران است. در طول ضلع شمالى مدرسه چهارباغ، کاروانسراى مادر شاه و بازارچه بلند در دو طبقه ساخته شده است. در وسط اين بازار چهار سوقى با گنبد بزرگ قرار دارد که به‌وسيلهٔ درى با مدرسهٔ چهارباغ ارتباط پيدا مى‌کند.

در کنار اين ورودي، رديفى از حجره‌ها قرار دارد که آخرين آنها متعلق به شاه سلطان حسين است. سردر عقب نشسته و باشکوه پوشيده از کاشى معرق، به خيابان چهارباغ راه دارد و جبهه‌هاى صحن مشتمل بر رواق‌هاى دو طبقهٔ باز و چهار ايوان است. اين مدرسه در دورهٔ شاه سلطان حسين ساخته شده است.
منبع:aftabir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه عالی مدیریت ـ عبدالعزیز فرمانفرماییان

مدرسه عالی مدیریت ـ عبدالعزیز فرمانفرماییان



مشاورطراح: مهندسین مشاور عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاران

تاریخ شکل گیری اثر : 1349-1351 ه.ش

کارفرما: شرکت ایران کانتینر

گروه طراحی : نادر اردلان , یحیی فیوضی

موقعيت: تهران

مساحت بستر طرح : 22400 متر مربع

مساحت زیر بنا : 7000 متر مربع

ساختمان مدرسه، در بستری سبز بر فراز تپه‌ای بنا شده است. بستر طرح، مستطیلی به ابعاد‌170×110‌متر است. فضاهای بسته که بر گرداگرد زمین استقرار یافته‌اند عموماً کم ارتفاع و یک طبقه‌اند و باغی به ابعاد 130×80 متر را در میان می‌گیرند. ورودی ساختمان به شکل بنایی دو طبقه در شرق بستر طرح بنا شده است. در میانه‌ باغ، کتابخانه قرار دارد که بنایی سه طبقه با قاعده هشت و نیم هشت، از فراز سکویی به هر سوی باغ می‌نگرد. اضلاع شمالی ـ جنوبی باغ را حجره‌های دانشجویان اشغال کرده‌ که در دل دیواری قطور پنهان شده و جداره‌های باغ را می‌سازند.ساختمان مدرس ها در جبهه مقابل ساختمان ورودی و در ترازی پایین تر نسبت به آن واقع شده است .

مدرسه عالی مدیریت به عنوان شاخه ای از دانشگاه هاوارد ایالات متحده آمریکا بنابود که با همکاری استادان آن دانشگاه به تربیت مدیران و متخصصین بخش های خصوصی و دولتی بپردازد . بعد از انقلاب اسلامی این مدرسه با نام دانشگاه امام صادق اهداف دیگری در پیش گرفت . در سال های اخیر ملحقاتی همچون مجموعه خوابگاه ها و مسجد به طرح اولیه اضافه شد و عملیاتی از قبیل اضافه شدن بخش هایی به ساختمان مدرس ها , اضافه شدن زیر زمینی به عنوان سالن قرائت به کتابخانه و به دنبال آن برچیده شدن آبنمای سکوی میانی و تغییراتی در سالن غذا خوری و حجرات دانشجویان در آن انجام گرفت .







منبع : نقد آثاری ازمعماران معاصر ایران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه امامیه ( بابا قاسم ) اصفهان

مدرسه امامیه ( بابا قاسم ) اصفهان



مدرسه امامیه (بابا قاسم) مربوط به سده 8 ه‍.ق است که در اصفهان، خیابان هاتف، کوچه بابا قاسم واقع شده. این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 114 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
تنها کتیبه تاریخ دار بنا در ایوان شمالی آن قرار دارد. این کتیبه تاریخی از قرن هشتم را داراست ولی به صورت نادرستی تعمیر شده در نتیجه رقم دهگان آن خوانده نمی شود. در کتاب آثار ایران، آمده که رقم دهگان این کتیبه جز یک، دو یا سه نمی تواند رقم دیگری باشد و مولف تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان، در این باره می نویسد که تاریخ 725 بر روی کتیبه نوشته شده بوده است.

بانی مدرسه سلطان ابی الحسن طالوت دامغانی بوده که برای تدریس استاد خود، بابا قاسم اصفهانی، این مدرسه را احداث کرده است. نام شیخ محمد بن عمر، استاد کاشی کار بنا در کتیبه های موجود دیده می شود. در عصر صفوی این مدرسه مرجع طلاب شیعه شد و به نام امامیه معروف گشت. نمای خارجی صحن و ایوان های بزرگ با کاشی های مخصوص تزئین شده که نظیر آن تنها در محراب صفه عمر در مسجد جمعه اصفهان دیده می شود. کتیبه ای در مقبره بابا قاسم حاکی از آن است که ابوالحسن طالوت دامغانی در سال 741 چندین بنا شامل مقبره بابا قاسم و بناهای دیگری را به پایان رسانیده است.

آندره گدار مدرسه امامی را متعلق به این مجموعه می داند و معتقد است مجموعه فوق تنها مقبره و مدرسه نبوده و دست کم یک ساختمان دیگر را نیز شامل می شده است. وی به یک قطعه کاشی با تاریخ 755 متعق به بنای ازبین رفته اشاره می کند که در ایوان جنوبی مدرسه نصب شده بود. در گنبدخانه مدرسه یک محراب کاشی کاری نفیس وجود داشته که امروزه در موزه متروپولیتن نگهداری می شود. خانم مرین کرین تاریخ محراب را با توجه به دیگر کاشی های پیدا شده در بنا سال 755 تعیین کرده است ولی آندره گدار تزئینات محراب را شبیه کاشی کاری مقبره باباقاسم و نقوش گل و بته آن را متعلق به نیمه دوم این قرن می داند. پرفسور پوپ نیز در این باره می نویسد که تزئینات محراب آنچنان به تزئینات مقبره بابا قاسم شبیه است که به نظر می رسد هر دو کار یک هنرمند بوده اند.

در سال 1335 شمسی، کاشی های سردر مدرسه از بین رفته بود، ایوان شمالی شکاف بزرگی برداشته و بیشتر کاشی های آن تخریب شده بود. وی می افزاید در آن زمان حجرات فوقانی مدرسه خراب شده و برخی از آنها به تصرف همسایگان در آمده بود. بعد از این زمان دالان ورودی مدرسه بازسازی شد و مرمت هایی توسط اداره حفاظت آثار باستانی در بنا انجام گشت. امروزه نیز ایوان بزرگ شمالی دارای شکست و نشست می باشد و کاشی کاری های بنا در حال ریزش است.












منبع :arthut.co

 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری

معرفی کامل مسجد سپه سالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری




مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار (شهيد مطهري) تقريباً در منطقه ي مركزي شهر ساخته شده و در زمان ساخت از موقعيت شهري مناسبي برخوردار بوده است. با توجه به محل كاخ گلستان ، بازار دروازه شميران ، باغ و عمارت فخرالدوله ، كوچه ي ميرزا محمود وزير، خيابان عين الدوله، كوچه ي نظاميه و سه راه امين حضور كه تماماً در اطراف اين محل قرار دارند، به اين نكته مي توان پي برد.


مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار در استحکام و وسعت فضا و منظره ی عالی و ساخت دلگشا اولین و بزرگترین مسجد و مدرسه ی عالی پایتخت به شمار می رود که بر اساس اصول مهندسی و معماری بنا شده و از هر نظر تابع الگوهای معماری سنتی ایرانی است.مهندس و طراح آن اولین مهندس و معمار تحصيلكرده ي ایرانی به نام ميرزا مهدي خان شقاقي(1299ـ1223هـ . ش؛ تهران ) ملقب به ممتحن الدوله است که پس از اتمام تحصیلات خود از فرانسه به ایران بازگشته است. مرحوم سپهسالار در نقشه کشی و طرز معماری و وضع ساختمان این بنای بزرگ ، شکل بنا و نقشه ی ابنیه ی شرقی اسلامی را در نظر داشته و به عقيده ي برخي از كارشناسان اين بنا از نزديك ترين تلفيق ها ميان معماري مساجد استانبول است. در حقیقت در این بنا حسن سلیقه ی معماری دوره ی اخیر شرقی به حدی که بایست انجام گرفته است. ساخت هسته ي اصلي بنا نزديك به پنج سال به طول انجاميده و در مدت شش سال، ساخت بنا اتمام يافته كه البته خود سپهسالار، دو سال بعد از شروع احداث بنا درگذشت و پس از مرگ وي تكميل مجموعه توسط برادرش يحيي خان مشيرالدوله صورت گرفته است. در استحکام این بنا ، ذکر همین مطلب بس که محوطه ی بنا بدواً به عمق 17 متر حفر شده و شفته ریزی محکمی صورت گرفته است. معماری این بنا که شاید بتوان به جرأت آنرا آخرین شاهکار معماری ایرانی دانست دارای الگوی چهارایوانی است.




بنای مسجد و مدرسه ی عالی در مجموع دارای 8 مناره ی بلند می باشد که بلندترین آن 37 متر و کوتاه ترین آن 25 متر ارتفاع دارد. امتداد نيم استوانه اي آنها تا كف حياط مي رسد و ابتكاري منحصربه فرد را به نمايش در مي آورد. تمامي مناره ها از آجر ساخته شده و پوششي با كاشي كاري بسيار زيبا دارند.
ـ طبق نقشه ي بنا، بنا شش ورودي دارد. ورودي هاي بخش شمالي(كه شامل سه ورودي بوده) به علت احداث كتابخانه ي مجلس، توسط مهندس سيحون در سال 1342هـ . ش مسدود و ارتباط اين قسمت از بنا با عمارت(باغ) بهارستان قطع شده است. ورودي جنوبي كه هنگام ساخت بنا، در كوچه اي شش متري قرار داشته، سردري ساده دارد كه به حياط دارالشفاء گشوده مي شود كه اكنون اين فضا به محلي براي پاسخگويي به سئوالات شرعي و دريافت وجوهات شرعيه تبديل شده است. زماني در وسط اين حياط حوضچه وجود داشته است. ورودي غربي مسجد و مدرسه ي عالي كه درب اصلي بنا محسوب مي شود داراي جلوخان و سردر عظيم و درب دو لَتي آهني با شكوه بزرگي است كه در حاشيه ي خيابان بهارستان(شهيد مصطفي خميني) واقع شده است. اين فضا مسئوليت جذب و تقسيم و راهنمايي به فضاي اصلي مسجد را بر عهده دارد و ورود و خروج مدرسه ي عالي نيز از همين فضا صورت مي گرفته است. ورودي غربي جلوخان متناسب، ديد مستقيم به داخل صحن(حياط مركزي) ندارد و به واسطه ي دالان متحدالشكل به داخل صحن مدرسه ي عالي راه مي يابد. مجموعه ي بناي مدرسه ي عالي در قسمت شرقي نيز دري به خارج دارد كه از در اصلي سمت غربي كوچكتر است و به در زنانه معروف بوده.ورودي شرقي داراي جلوخان هشتي خوش تركيب و دالاني(راهرو) طولاني است كه به گوشه ي شمال شرقي صحن مدرسه ي عالي باز مي شود. طاقي هفت كاسه در هشتيِ ورودي شرقي واقع شده و كاسه ي وسط هفت كاسه ي ديگر در خود جاي داده است كه از شاهكارهاي ميرزا جعفرخان معمار باشي است.
ـ صحن يا حیاط مركزي بنا، به شکل مربع و با چهار ایوان می باشد (ايوان شمالي، ايوان جنوبي، ايوان غربي و ايوان شرقي) که ایده آل مسجدسازی ایرانی است. طول ضلع حیاط 62×63 متر و ارتفاع ایوانها حدوداً 18 متر می باشد.صحن يا حياط مركزي مدرسه ی عالی دارای چهار باغچه ي مشجر و چهار پیاده گرد موسع و حوض مدور بزرگی با فواره اي در مركز آن، مي باشد که آب جاری قنات مهران ، اختصاصی مدرسه ی عالی و عمارت بهارستان (كه منزل خود سپهسالار بوده و بعد از مرگش و پس از مشروطيت محل مجلس شورای ملی گرديد) در آن روان بوده و طراوت و صفای صحن دلگشای مدرسه ی عالی را چندین برابر می نماید. در قسمت فوق ایوان شمالی دو گلدسته و مأذنه برپا شده که در وسط آن ساعت بزرگ و منحصر به فردی كه در سال 1880 ميلادي با سه ناقوس در فرانسه ساخته شده نصب گردیده است. این ساعت كه درون اتاقكي به ارتفاع 5 متر، طول 5/2 متر و عرض 5/1 متر تعبيه شده دارای دو صفحه است که یکی به طرف صحن مدرسه ی عالی و دیگری به جانب عمارت بهارستان مواجه شده. بدنه ي اتاقك ساعت، كاشي كاري شده و تزئينات چوب، روي اتاقك مذكور نقش بسته است. استفاده از ساعت به جاي مؤذنه، نمونه هاي بسيار دارد، ليكن در اين بنا مكمل مجموعه حركت هاي عمودي است و كاربرد آن بسيار به جا است.
بناي مدرسه ي عالي داراي يك حياط كناري نيز مي باشد. اين حياط جزء فضاهاي تقسيم شده اي هست كه در قسمت شمال شرقي بنا واقع شده است و با حياط مركزي تركيبي متناسب دارد و محل سكونت نايب التوليه مي باشد. اين بخش در قسمت شرقي داراي شاه نشيني و تعدادي اتاق در قسمت غربي است و در شمال آن تعدادي اتاق كوچك براي سرويس بهداشتي و آبدارخانه وجود دارد. اين قسمت ها از الگوي يك بناي مسكوني حياط مركزي تبعيت كرده است.
ـ شبستان تابستانی (گنبدخانه) بزرگترین و عجیب ترین فضای مسجد است. عرض دهانه ی گنبد آن 15 متر و ارتفاع آن 34 متر است و در مجموع مساحتی نزدیک به 1600 متر مربع را اشغال نموده است. فضاي شبستان تابستاني، پشت ايوان بزرگي است (ايوان جنوبي) كه فاقد ديوار و در ورودي بوده و به لحاظ ارتفاع زياد آن، تهويه خوبي در تابستانها به جهت حركت هوا ايجاد مي شود. اين محل از نظر فضا سازي يكي از كارهاي نمونه در زمان خود مي باشد؛ زيرا گنبد بر چهار پايه استوار است؛ در نتيجه ديد بسيار زيادي به شبستان تابستاني مي دهد. چهار مناره ي بلندتر بنا در اين ايوان و مجاور گنبد شبستان تابستاني قرار دارد.گنبدخانه ي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار تحولي در معماري مسجد به شمار مي رود. چليپاي بزرگي به ابعاد 45متر در 45متر، گنبد اصلي را با دهانه ي 15متر در مركز قرار داده است. در قسمت جنوبي، بيننده فضايي بزرگ را بدون هر ستوني تصور مي كند. سبكي اين فضا را حتي جرزهاي عظيمي كه گنبد روي آن قرار گرفته مخدوش نمي سازد. چهار گنبد كاربندي با قاعده ي مستطيلي، بالهاي چليپا را پوشش داده اند. در نماي بيروني نيز اين چهار گنبد سلسله مراتبي در حركت به سمت گنبد اصلي با ارتفاع 25متر به وجود مي آورد. همچنين، چهار مناره ي بلند با پايه هايي كه 2متر آن سنگ است به طرز ظريف و دلپسندي حجاري و جهت استحكام بيشتر بنا در بند هاي آنها سرب ريزي شده است و بدنه ي مناره ها با كاشي منقوش گرديده است. در مورد اين گنبد خانه به جرأت مي توان گفت كه تكامل فضايي الگوي قديمي مسجد و مدارس عالي معماري ايران بعد از اسلام محسوب مي شود. در اين گنبدخانه، فضا به حداكثر گشادگي و سيلان خود در الگوي گنبدخانه ها مي رسد و گنبد كيفيت معلق و بي وزني را به دست مي آورد و از اين نظر سبك ترين و ظريف ترين گنبد خانه ايست كه ساخته شده. در مجموع گنبدخانه ي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار به عنوان يكي از نمونه هاي معماري قاجاري از مصاديق برجسته و نهايي آن از نظر خلاقيت و نوآوري فضايي و تكامل الگوهاي قديمي معماري ايران، شاخص است و به حق مرحله ي تكامل معماري قديم محسوب مي گردد.اين گنبد يك پوشش بوده و قوس آن از نوع خفته با خيز كم مي باشد.
ـ شبستان زمستانی نیز پشت ایوان شرقی واقع شده است که دارای 44 ستون سنگی یکپارچه است و بین هر چهار ستون یک سقف گنبدی شکل است که از داخل دارای گچ بری است و در هر سقف یکی از صفات و سمات خداوند حک شده است. در این شبستان محراب عریض با نمای سنگ مرمرین ساخته شده و بالای آن مقرنس و گچ بری شده است. مقرنس ها وگچ بری های این شبستان كه به صورت اسليمي و كتيبه هاي خطاطي شده است و همه ي آنها در سال 1350 هـ . ش توسط استاد حسين لرزاده ساخته شده بسیار زیبا و چشم نواز است. قبل از آن، طاق اين شبستان نمائي آجري داشته است. شبستان زمستاني داراي چهار ورودي است يك ورودي از صحن اصلي كه براي آقايان بوده و سه ورودي ديگر از قسمت شمالي شبستان و از درون دالان(راهرو) شرقي كه يكي از آنها مختص خانمها مي باشد.




بخش جنوب شرقي مسجد، پشت به شبستان زمستاني نيز زماني گرمابه و سرويس هاي بهداشتي مدرسه ي عالي را در خود جاي داده بوده است.
ـ دالان ها(راهروها) فضاي ورودي را به حياط مركزي و ساير قسمت ها متصل مي كنند.در اين دالان ها كاسه گنبدهاي كوچك و زيبايي واقع است كه با تزئينات آجري ساده از طرفين ايوان غربي به فضاي صحن اتصال مي يابد و وقتي از در شرقي وارد مي شويم به سمت مغرب، دهليزي به حياط اصلي باز مي شود. داخل بنا در جلوي درب شرقي، محوطه ي نسبتاً كوچكي شبيه به چهارسوق وجود دارد كه در سقف آن يكي از شاهكارهاي معماري به نام تاق هفت كاسه يا تاق معلّق قرار دارد.
ـ در اطراف صحن حجره هايي، دور تا دور بنا را در بر گرفته اند. اين حجره ها در دو طبقه واقع شده اند و در مجموع 60 عدد مي باشند كه نسبت به حجره هاي مدارس عالي ديگر بزرگتر و روشن تر هستند. در سردر هر يك از حجره ها طرحي بديع و مجزا از يكديگر مقرنس كاري هاي زيبا تزئين يافته است.
ـ مَدرَس ها كه محل تشكيل درس دانش طلب ها محسوب مي شده اند. كه دو عدد آن در دو طرف شبستان تابستاني قرار داشته و متصل به آن مي باشند. مدرس ديگري نيز وجود دارد كه از دو مدرس ديگر بزرگتر بوده و در پشت ايوان شمالي قرار دارد. دنباله ي ايوان شمالي كه گلخانه ي زمستاني مدرسه ي عالي بوده از سال 1310 هـ . ش به تالار سخنراني، تدريس، وعظ و تبليغ تبديل شده است و حالا اين تالار، محل دارالقرآن و بسيج مجموعه است.
ـ یکی دیگر از بخشهای بنا که در دوره ای متأخرتر(حدود 50 سال بعد تر) و در کنج شمال غربی بنا ساخته شده ، تالار ستون داری به نام چهل شیر می باشد که در مرکز آن و در میان 8 ستون سنگی، حوض سنگی نسبتاً بزرگی وجود دارد که محل وضوخانه بوده است. دور این مخزن ، چهل شیر فلزی وجود داشته که بواسطه ی بودن همین تعداد شیر به چهل شیر معروف گشته است. آب این مخزن از آب قنات تأمین می شده است و به روایتی آب انبار مسجد محسوب می شده و آب آن به مصرف آشامیدن می رسیده است.
ـ ساختمان کتابخانه نیز در قسمت شمال شرقی مجموعه قرار گرفته است و در نقشه ی اصلی بوده ولی در ابتدا ساخته نشده و بعد از مدتی(1313 هـ . ش) توسط «ماكسيم سيرو» معمار فرانسوي، به صورتي هماهنگ با بناي اصلي به مجموعه اضافه گردیده است.



دور تا دور بنا در بالاي حجره هاي طبقه ي همكف، كتيبه ي مسجد و مدرسه ي عالي كه متن وقف نامه ي مختصر آن محسوب مي شود همچون دانه هاي تسبيح قرار دارد.
از ويژگي هاي مهم فضاي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار كه در واقع يكي از برجسته ترين ابداعات معماري قاجاري نيز به شمار مي رود، وجود مهتابي ها (تراس) و بهارخواب هاي وسيع در طبقه ي فوقاني است. هرچند اين فضا ها با ظرافت بسيار در مسجد سيد اصفهان و مسجد سلطاني سمنان نيز يافت مي شود، اما در مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار اين فضاها در مقياسي وسيع تر و با پيچيدگي هايي بيشتر طراحي شده است؛ چنانكه به جبهه ي شمالي بنا نيز راه يافته اند. اين ابتكار طرحي را به وجود آورده كه افزون بر القاي حس محصور و معين و امن بودن، حركتي در جهت خلاف محدوديت فضا ايجاد مي كند. چنين تدبيري در فضاسازي، امكان پيوند ميان ناظر و بنا را مختلف نمي سازد و در همان حال به پيچيدگي و غناي فضا مي افزايد. مهتابي(تراس) هاي داخل صحن باعث سبكي و تناسب فضاهاي معماري حياط مركزي بنا و در مجموع تناسب كل پلان و در نهايت آسايش استفاده كنندگان گرديده است.
استفاده از قاب هاي خالي براي تكميل تركيب بندي مناره ها با ايوان اصلي و حل كردن اختلاف ارتفاع چشمگير ايوان با ديگر قسمت هاي ساختمان، نوآوري ديگري است كه در طراحي اين بنا به كار گرفته شده است. كاركرد اين قاب ها در مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار بسيار بديع مي باشد و در بدنه ي خارجي بنا نيز در نهايت زيبايي به كار رفته است.
در بناي مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار، آجر، مصالح اصلي بنا را تشكيل مي دهد و كمتر به شكل تزئيني به كار رفته و زمينه اي براي كاشي كاري گرديده است. با اين وجود در اين بنا طاق هايي با آجركاري پرتنوع در دالان ها و ورودي ها به چشم مي خورد.
ـ تزئينات، چون يزدي بندي و مقرنس و كاسه بندي در اين بنا به كار رفته و كاشي كاري با كاشي هاي بسيار نفيس در سطحي وسيع مورد استفاده قرار گرفته است.
از انواع مهم كاشي كاري در اين بنا، كاشي هفت رنگ مُعَقلي، آجر لعابدار و كاشي معرق مي باشد كه اين نوع آخري به صورت اسليمي، گره و برجسته در بنا بكار رفته است. كاشي كاري هاي مصور خشتي ـ رنگارنگ از مشخصات ممتاز تزئينات اين بناست.
سنگ و تزئينات سنگي در اين مجموعه جابه جا به كار رفته و از اين نظر با ديگر ابنيه ي دوران قاجار تفاوت دارد و به معماري دوره ي زنديه شباهت مي يابد. ستون هاي يكپارچه و سنگهاي ازاره ي بنا از لحاظ حجاري قابل توجه است.
تزئينات چوبي نيز چون ديگر تزئينات با استادي شكل گرفته اند. درهاي حجره ها و در اصلي شبستان زمستاني گره چيني معرق دارند.
تزئينات فلزي هم در اين بنا به كار رفته است كه درب ورودي غربي رو به خيابان، بهترين نمونه ي تزئينات فلزي مجموعه را دارد. پشت پنجره ي حجره ها نيز نمونه هايي از فرفوژه ديده مي شود.
رعايت سلسله مراتب ورودي ها و كاشي كاري ، گچ بري، آئينه كاري، نمايان شدن رنگ زرد، بالا بودن بنا ها از سطح زمين، پلكان ها، سرستون ها، ايوان سه دري و پنج دري ها، سقف هاي دوردار، پنجره هاي مدور، شيشه هاي رنگي و معماري كارت پستالي از مناظر زيباي اين ساختمان هستند.
در مجموع، مسجد و مدرسه ی عالی سپهسالار دارای کاشی و تزیینات بی نظیری است . این تزیینات جلوه های زیبایی از هنر اسلامی و ملی کشور ماست که بر عظمت و شکوه بنا می افزاید.
همه ي اين خصوصيات و ويژگي هاي مذكور كه در معماري بنا به كار گرفته شده و با توجه به جايگاه علمي و معنوي آن از زمان احداث تا كنون و همچنين شخصيت برجسته ي باني آن، از مسجد و مدرسه ي عالي سپهسالار بنايي باشكوه و عظيم ساخته كه آنرا در خور توجه و قابل تأمل و احترام مي نمايد و بايد گفت كه يكي از ابنيه هايي است كه به حق از مفاخر فرهنگي و هنري ايران محسوب مي شود.

پلان های مدرسه سپه سالار




عکسهای ضلع شمالی حیاط مسجد سپه سالار
(برای بزرگنمایی کلیک کنید)







 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مدرسه سپهداری

مدرسه سپهداری


مدرسه سپهداری در چهار سوق مسگرها، کوچه شهید نباتی شهر اراک، استان مرکزی، قرار گرفته است. بانی مدرسه سپهداری، حاکم عراق بوده و بر اساس کتیبه موجود، در چوبی ورودی به دستور شخصی به نام آقا جمال الدین نصب شده است.
مدرسه سپهداری اراک یکی از بناهای تاریخی باقی مانده از دوره قاجار است که همزمان با تاسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی سپهدار اعظم ساخته شد (کتیبه "نمود یوسف ثانی بنای مصر جدید" که با حساب ابجد 1231 قمری و به نقلی 1189 شمسی را نشان می دهد و بر سر دربازار اراک نصب بود سال تاسیس شهر را نشان می دهد). شهر سلطان آباد (اراک) از بناهای سپهداری می باشد و در حدود سال 1227 بنا شده است. سپهدار مقارن ساختن شهر، این مدرسه را در ارگ آن احداث کرده است. مدرسه سپهداری که در اواسط قرن سیزدهم در کنار بازار اراک ساخته شده، در طول زمان توسط متولیان آن تکمیل و مرمت گشته است. در سال 1365 و در جریان حمله هوایی عراق به بازار اراک و بنای مدرسه خسارات سنگینی وارد آمد. معماری داخل مدرسه از طرح چهار ایوانی پیروی می کند که البته دو ایوان شمالی و جنوبی بلندتر و عظیم تر از دو ایوان دیگر می باشد. در پیرامون حیاط مدرسه بیست و پنج حجره وجود دارد و هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب می باشد، سردر و لچکی حجره ها با کاشی های خشتی هفت رنگ تزئین یافته. همچنین گنبد مدرسه یک پوش بوده و در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می شود.

این مدرسه دارای مسجد و آب انبار و صحن نسبتاً وسیع با حوضی سنگی در میان آن است. در ساخت این مجموعه بیشتر از آجر استفاده شده و ملات گچ و آهک و خاک رس نیز مکمل بنای آن هستند و برای استحکام بنا از تیرچه چوبی استفاده شده است. در پای ستون ها نیز صفحات و ورق های منجمد مسی و سربی استفاده شده است (مردم امروز ملات ساروج را نمی شناسند، در واقع اساس معماری ایران قدیم برای بناهای مستحکم، ساروج بوده که از ترکیب نوعی آهک، سپیده تخم مرغ، خاک رس و الیاف طبیعی و مانند آن ساخته می شد).

این مدرسه اولین مرکز علوم دینی در اراک است. مدرسه سپهداری به عنوان نخستین بنای شهری با اقتباس از سبک مدارس دوره صفویه و با کاشیکاری های ظریف و زیبای دوره قاجار یکی از بناهای موجود در مجموعه بازار اراک است. افرادی چون آیت الله گلپایگانی، آیت الله اراکی، آیت الله خمینی و آیت الله کمره ای در این مدرسه تحصیل کرده اند.
















منبع:arthut.co
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مدرسه دو در

مدرسه دو در


مدرسه دو در، مربوط به سده 9 ه.ق است که در شهر مشهد، استان خراسان رضوی واقع شده. این اثر در تاریخ 29 آذر 1316 با شماره ثبت 301 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این بنا در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) و مقابل مدرسه پریزاد قرار دارد. کتیبه سردر جنوب شرقی مدرسه حاوی نام ابو المظفر شاهرخ بهادر سلطان مورخ 843 است. کتیبه دیگری در همین ورودی مربوط به تعمیرات مدرسه در سال 1088 می باشد. ایوان جنوب غربی بنا دارای کتیبه ای به سال 843 است و سنگ مزار موجود در گنبد جنوبی تاریخ 846 را نشان می دهد.
بانی مدرسه در کتیبه سردر، غیاث الدین یوسف خواجه بهادر معرفی شده و مقبره وی در گنبد جنوبی مدرسه واقع است. کتیبه این سنگ مزار به خط عطاء الله بن عبدالله اسلان می باشد. در کتیبه مربوط به مرمت انجام شده در دوره صفوی، معمار دست اندرکار مرمت محمد شفیع و خطاط کتیبه آن محمدخان معرفی شده اند. این تعمیرات به کوشش کلبعلی خان قورچی باشی و تحت نظارت شیخ محمد فاضل، مدرس مدرسه، انجام یافته است. در تاریخ دولتشاه نوشته شده که بابویه در زیر گنبد قبله مدرسه شاهرخی دفن شده است. مولف مطلع السعدین آورده که در سال 842 شاهرخ که برای زیارت به مشهد مشرف شده بود به ساختن چنین مدرسه اظهار علاقه کرد و شاید فرمانی صادر نمود که به همین جهت مدرسه به نام او نامیده شد. بر سنگ قبری که در زیر یکی از گنبدهای مسجد وجود دارد نام امیر یوسف خواجه بهادر پسر امیر شیخ علی بهادر دیده می شود. مقبره دوم موجود در گنبدخانه احتمالا متعلق به امیر سیدی از امرای بزرگ تیموری است. در منبعی آمده است که نام قدیم این مدرسه، یوسفیه بوده و بر کتب خطی آن مهر وقفیات مدرسه یوسفیه دیده می شود. بنا به نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی قدمت این گچبری ها به اواخر دوره سلجوقیان تا اوایل ایلخانی می رسد. بنابریان چنین به نظر می آید که مدرسه بنایی از دوره سلجوقی یا ایلخانی است که در اثر گذشت زمان یا حوادثی مانند زلزله آسیب دیده ولی از بنیاد تخریب نشده است.
در دوره تیموری ضمن مرمت این بنا مطابق سلیقه زمان تزییناتی در آن انجام شده و در زمان شاه سلیمان صفوی به فرمان مادر این پادشاه بار دیگر مورد مرمت قرار گرفته است. تشخیص دقیق تر سیر تحول شکل گیری این بنا مستلزم جستجوها و تحقیقات بیشتری است. امروزه بقایای گچبری دوره سلجوقی و ایلخانی در پوشش ایوان شمال غربی قابل مشاهده می باشد.


از اقدامات مرمتی انجام شده در سالهای اخیر می توان به نصب کمربندی مهاری دور گنبدها، بازسازی کاشی کاری معقلی در گنبد غربی، تزیینات کاشی معرق در گنبد شرقی و مرمت نقاشی های با ارزش دوره تیموری در گنبد جنوبی اشاره کرد. همچنین ایوان های شمال غربی و شمال شرقی و مقرنس های ایوان جنوب شرقی بازسازی و مرمت گردیده اند. گفتنی است، این مدرسه 4 ایوانی بوده و از غرفه ها و حجره هایی در دو طبقه، دو گنبد فیروزه ای رنگ و تزئینات کاشی های معرق و یکرنگ تشکیل شده است.













منبع:arthut.co
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مدارس اسلامی پایدار

مدارس اسلامی پایدار

بررسی ابعاد پایداری در مدارس سنتی شهراسلامی

وحید پرهوده، دانشجوی دکترای تخصصی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
هانیه فدایی تمیجانی، دکترای معماری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن




چکیده:
سرمنشاء شکل‌گیری شهرهای اسلامی مکانی مذهبی مانند بقعه متبرکه و یا در بیشتر موارد مسجد به عنوان خانه خدا و محل تجمع مسلمانان برای برگزاری مراسم مذهبی بوده است. با گردهم‌آیی مسلمانان در مکانی ویژه به نام مسجد، آن مکان علاوه بر کاربری عبادی، عملکردهای دیگری را نیز به خود اختصاص داده؛ عملکردهایی که در دین اسلام به عنوان اعمالی پراهمیت، نقشی متفاوت را در کنار مسائل مذهبی ایفا می‌کنند. عملکردهایی چون بحث و وعظ که ابتدا در اطراف هر ستون از شبستان مسجد محفلی ایجاد می‌کرد، با گذشت زمان به ایوان‌ها و رواق‌های مساجد کشیده شد و در نهایت فضای مجزایی را به نام مدرسه به خود اختصاص داد که با اقتباس از همان الگوی فضایی مسجد به عنوان الگویی پاسخگو، عملکردی دیگرگونه را با تداعی همان فضای عبادی در شهر اسلامی پایه‌ریزی کرد. مدارسی چون مدرسۀ خان شیراز، مدرسۀ چهار باغ اصفهان، مسجد مدرسۀ آقا بزرگ کاشان را می‌توان از این نمونه دانست.

در دهه‌های اخیر، نیاز گسترده به آموزش و پرورش در ایران موجب ایجاد مدارس بسیاری شده و به موازات رشد آموزش، الگوهای سنتی کالبد مدارس دچار تحولات و دگرگونی‌های بسیاری شده است. مدارس سنتی ایرانی بسان دیگر فضاهای معماری سنتی فضاهایی پایدار بوده که توانسته‌اند پاسخگوی نیازهای کاربردی و محیطی در طول سالیان بسیار باشند و این مهم به ویژه در معماری سنتی مناطق گرم و خشک که سطح وسیعی از این سرزمین را در بر گرفته است، آشکارا خودنمایی می کند. لیکن در روزگار معاصر، این الگوهای سنتی فرصت انطباق با شیوه های نوین آموزشی را نیافته و در جدال نابرابر میان سنت و نوگرایی رو به قهقرا رفته‌اند. هدف از این نوشتار، بازشناسی مدارس سنتی از دیدگاه پایداری بوده تا بدین وسیله بتوان با بهره گیری از میراث گذشتگان به الگوهای مطلوب در طراحی مدارس امروزی به عنوان یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در شهر اسلامی دست یافت. روش تحقیق اتخاذ شده در این نوشتار مبتنی بر مطالعات متون و استفاده از اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی- تحلیلی خواهد بود.

واژه های کلیدی:
معماری پایدار، پایداری، فضای آموزشی، مدارس سنتی

مقدمه:
در دنیای امروز همگام با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری موضوع توسعه پایدار به عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارها در طراحی فضاهای آموزشی در آمده است. بحث توسعه پایدار که امروزه تمام جوامع علمی را به خود مشغول داشته در سه بخش پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی مطرح شده که در سال‌های اخیر مبحث جدیدی تحت عنوان پایداری فرهنگی هم بدان افزوده گشته است. مدل چهارپایه‌ای توسعه پایدار که در سال 2001 توسط جان هاوکس استرالیایی طراحی شده جای مدل‌های پیشین را گرفته است و اذعان می‌دارد که فرهنگ نیز همچون دیگر پارادایم‌های توسعۀ پایدار، دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد (تصویر1).


تصویر1: مدل چهارگانه توسعه پایدار توسط جان هاوکس

تاریخ گذشته این سرزمین حاکی از آن است که به پایداری به عنوان رویکردی اساسی در طراحی فضاهای سنتی ایرانی نگریسته شده و این مهم به ویژه در معماری فضاهای آموزشی خودنمایی می‌کند. نخستین مرا کز آموزشی مساجد بودند که آموزش را با ترویج دین الهی برابر دانسته و تا مدت‌ها محیط مساجد مانع ورود مسایل غیردینی به برنامه‌های آموزشی غیرعمومی بود. بعدها با توسعه مباحث آموزشی که موضوعات علمی را دربرمی‌گرفت، ضرورت ایجاد مراکز آموزشی مستقل همگانی مطرح شد. ساختار کالبدی مدارس همانند دیگر ابنیه سنتی ایرانی، متشکل از حیاط مرکزی با چهار ایوان واقع در انتهای دو محور متعامد می‌باشد. آرایش حجره‌های محل اقامت دانشجویان همراه با ایوانچه‌های جلوی آنها جهت مناظرات و مدرس‌ها به عنوان کلاس آموزشی در اطراف یک حیاط مرکزی سرسبز به عنوان یک الگوی معماری پایدار مطرح شده که مطالعه دقیق می‌تواند اصولی را جهت استفاده در طراحی مدارس امروزی بدهد. از آنجایی‌که معماری ایران در طول زمان دچار گسست شده و نتوانسته ریشه‌های خود با گذشته حفظ کرده و سینه به سینه انتقال دهد، هدف اصلی این پژوهش، معرفی معیارهای اصلی در پایداری مدارس سنتی و امکان بهره‌گیری از آنها در طراحی مدارس امروزی است. ساختار کلی این نوشتار از چهار بخش کلی تشکیل شده است.

- بررسی توسعه پایدار و ابعاد آن
- بررسی ابعاد پایداری در معماری مدارس سنتی
- باز خوانی نمونه‌هایی از مدارس سنتی شهرهای اسلامی
- بازآفرینی اصول توسعه پایدار در نمونه‌ای از فضاهای آموزشی معاصر

توسعه پایدار[1]و ابعاد آن:
توسعه پایدار به معنی راه‌حل‌هایی در مقابل الگوهای فانی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی توسعه است که بتواند از بروز مسایلی همچون افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن زندگی انسان‌ها جلوگیری کند (مفیدی،1382). این تعریف به خوبی نمایانگر ابعاد اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی در این توسعه می‌باشد.

1-1- پایداری اجتماعی[2]:
پایداری اجتماعی، ظرفیت تغییر و هماهنگی با شرایط نوین را دارا بوده و یک نظام مبتنی بر پایداری اجتماعی توانایی کنترل و ساخت مصالح و منابع را دارا بوده و در برابر مشکلات احتمالی خاصیت انعطاف پذیری از خود بروز می دهد( مارک روسلند2005). به اختصار می توان جامعه پایدار را جامعه ای با سیستمهای منسجم، یکسان، متنوع و دموکرات برای بر آورده ساختن نیازهای اشخاص دانست.

1-2- پایداری اقتصادی[]3]:
پایداری اقتصادی اصطلاحی است برای مشخص ساختن راهبردهای گوناگون جهت برخورداری انسان‌ها از منابع طبیعی با بهترین بازدهی، در واقع توسعه اقتصادی پایدار را می‌توان توسعه‌ای بر پایۀ اقتصاد محلی و متکی به خود دانست که به اکوسیستم‌های جهانی و رفاه اجتماعی آسیبی وارد نمی‌سازد. در این توسعه افراد در جستجوی راهبردهایی کل‌گرا هستند.

1-3- پایداری محیطی[4]:
توسعه پایدار محیطی توسعه‌ای است که نیازهای عصر کنونی را بدون لطمه زدن به توانایی‌های نسل آینده تامین کند در این بعد از پایداری، هدف اصلی بهبود کیفیت زندگی انسان در چارچوب ظرفیت برد اکوسیستم‌های حامی بوده و سلامت انسان و نظام اکولوژیکی را در بلند مدت بهبود می‌بخشد (سفلایی1382).

1-4- پایداری فرهنگی[5]:
پایداری فرهنگی به تدریج از بطن پایداری اجتماعی ظاهرشده و هدف آن احیا و حفاظت از هویت و فرهنگ انسانی است. در یک نظام فرهنگی پایدار، تغییرات به شکل هدایت شده و در روندی سازگار با ارزش‌های فرهنگی آن جامعه می‌باشد.
2- اصول معماری پایدار:
یک بنا تابع ویژگی‌هایی است که آنرا در زمرۀ بناهای پایدار به شمار می‌آورد. این اصول پایداری که با خصوصیات معمارانه یک مدرسه سنتی مورد بررسی تطبیقی قرار خواهد گرفت بدین شرح است:

2-1- اصول پایداری اجتماعی در معماری:
2-1-1- انعطاف‌پذیری:

انعطاف‌پذیری به طور عام به قابلیت تغییر در اشیا و اجسام گفته می‌شود. انعطاف‌پذیری فضایی و ساماندهی فضای انسان ساخت و تغییر آن برای دستیابی به شرایط، نیازها و کاربست‌های جدید است( عینی فر،1382). در برخی فضاها، ساماندهی به گونه‌ای است که الگوهای رفتاری را در زمان‌های مختلف بدون نیاز به تغییرات کالبدی تامین می‌نماید. به چنین فضاهایی فضای چند منظوره گفته می‌شود (عینی فر،1382). ساخنار کالبدی بسیاری از فضاهای سنتی در مناطق گرم و خشک، نظیر مسجد، کاروانسرا و مدرسه به شکلی یکسان مبتنی بر درونگرایی و چهار ایوانی بوده است که هر یک از این بناها به تناسب کابری‌های خاص خود تغییرات اندکی یافته‌اند، لذا یک الگوی درونگرای واحد توانسته خود را متناسب با نیازهای افراد هماهنگ گرداند. علاوه بر این، بسیاری از مدارس سنتی چون مدرسه آقابزرگ کاشان و امام خمینی یزد، دارای کابری مسجد و مدرسه به شکل توامان بوده که همراه با حجره‌های طلاب که دارای کارکرد خوابگاه‌های امروزی است، نشان از چند عملکردی بودن مدارس سنتی دارد. این چند عملکردی بودن نه فقط در کلیت مدرسه بلکه بسیاری از فضاهای آن به چشم می‌آید. به عنوان مثال ایوان در مدارس سنتی نه تنها فضایی ارتباطی با کارکرد سرمایشی است بلکه فضایی جهت برگزاری سمینارها نیز بوده است. از دیگر ویژگی‌های انعطاف‌پذیری مدارس، می‌توان به افزایش و کاهش کمی و یا تفکیک و تجمیع فضاها بدون تغییر در مساحت آنها اشاره نمود. از آنجایی که فضاهای آموزشی همچون دیگر فضاهای معماری سنتی ایرانی بر پایه نظام مدولار، «پیمون» بنا نهاده شده‌اند، لذا افزایش و کاهش کمی در آنان میسر می باشد.

2-1-2- رفاه و امنیت اجتماعی:
از دیگر موارد مورد توجه در مدارس سنتی، بحث رفاه و امنیت افراد مطرح است. طراحی مدارس سنتی به گونه ای است که علاوه بر تامین رفاه و آسایش جسمانی ساکنان، مو جب حفظ حریم و آسایش و امنیت روحی در آنان نیز می‌شود. درونگرایی بنا، عدم دید و ارتباط مستقیم حجره‌ها با خارج و دسترسی غیر مستقیم به بنا از طریق هشتی و دالان موجب ایجاد حریم و امنیت برای کاربران داخل بنا می شود. همچنین استفاده از گیاهان سبز و آبنما در داخل حیاط مدرسه سبب کاهش فشار عصبی و بهبود سلامت روان در اشخاص می شود.

2-1-3- دموکراسی:
یکی از اصلی ترین اصول در معماری سنتی ایرانی که طراحی مدارس هم از این قاعده مستثنی نیست، اصل دموکراسی یا همان مردم واری است. مردم واری به معنای ساخت بنا متناسب با مقیاس و نیازهای انسانی است. در طراحی مدارس سنتی، ابعاد فضاها و حتی آرایه های آنها متناسب با نیاز افراد بوده است. در داخل حجره ها پستوهای کمرپوش برای طبخ غذا و نهادن اثاثیه اضافی و نورگیری گویای مردم واری در مدارس سنتی ایرانی است.

2-2- اصول پایداری اقتصادی در معماری:
2-2-1- تناسب با نیازها و پرهیز از بیهودگی:

در فضاهای سنتی آموزشی از حداقل فضا حداکثر استفاده شده است. طراحی فضاهای سنتی آموزشی متناسب با نیازهای پایه و اساسی[6] افراد ونه بر پایه خواسته های [7]ایشان بنا شده است. فی المثل، حجره های مدرسه خان شیراز ، فضاهایی کوچک به همراه ایوانچه و پستو متناسب با نیازهای اصلی آنها و بسان یک آپارتمان کوچک برای طلاب بوده اند که علاوه بر برآورده کردن نیازهای اصلی طلبه، موجب یادگیری، قناعت و صرفه جویی در وی شده و نیز گرمایش این فضاها در زمستان کم هزینه و امکان پذیر بوده است.

2-2-2- استفاده از مصالح بوم آورد:
اصلی ترین مصالح به کار رفته در مدارس سنتی ایرانی آجر و کاشی می باشند که در اقلیم گرم و خشک که تعداد زیادی از مدارس در آن واقعند به آسانی فراهم آمده، به آسانی قابل تعویض بوده و نیاز به هزینه های اضافی چون انتقال به محل را مرتفع ساخته اند.

2-3- اصول پایداری محیطی در معماری:
2-3-1- هماهنگی با اقلیم: در مدارس سنتی هماهنگی و همخوانی بنا با اقلیم از این نکات قابل تامل است:
2-3-1-1- اتصال مدرسه به ابنیه دیگر و به حداقل رسیدن سطوح خارجی آن موجب می‌شود تا بنا انرژی لازم را برای مدتی طولانی تر در خود ذخیره سازد، مثال بارز در این مورد مدرسه چهار باغ اصفهان می‌باشد که به کاروانسرای مادر شاه و بازار متصل شده است(تصویر2).


تصویر2: اتصال مدرسه چهار باغ اصفهان به بازار و کاروانسرای مادر شاه

-3-1-2- درونگرایی و آرایش فضاها حول یک حیاط مرکزی، حیاط مرکزی علاوه بر سازماندهی فضایی به عنوان یک فضای سرمایشی در اقلیم های گرم و خشک کاربرد دارد. این فضا در طی روزهای گرم ایجاد سایه نموده و شب هنگام، هوای گرم بالا رفته و به تدریج به وسیله هوای خنک شب که در بخش بالایی حیاط وجود دارد جایگزین می شود. کاشت درختان و گیاهان در داخل حیاط مرکزی موجب کاهش گرد و غبار، درجه حرارت در اطراف بنا و سرعت بادهای نامطلوب می شود. از دیگر راهکارهای سرمایشی در داخل حیاط مرکزی فضاهای آموزشی می توان به گودال باغچه اشاره کرد که علاوه بر تأمين خاك مورد نياز خشت هاي استفاده شده در بنا، امكان دسترسي به آب قنات را هم فراهم كرده است. از نمونه های مدارس دارای گودال باغچه می توان به مدارس آقابزرگ کاشان و امام خمینی یزد اشارت داشت (تصویر3)


تصویر3: استفاده از گودال باغچه در مدرسه آقابزرگ کاشان

-3-1-3- استفاده از راهکار های سرمایشی غیر فعال نظیر استفاده از فضاهایی چون ایوانچه، ایوان و گنبدخانه برای ایجاد کوران درمدارس و نیز استفاده از بادگیر به عنوان یک المان سرمایشی غیر فعال در برخی از مدارس(تصویر4)


تصویر4: استفاده از بادگیر در مدرسه ابراهیم خان کرمان

-3-2- کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی واستفاده از مصالح تجدید پذیر:
با استفاده از فرمهای درونگرا، تناسبات منطقی و استفاده از راهکارهای سرمایشی غیر فعال نیاز به سوختهای فسیلی در مدارس سنتی کاهش می‌یابد. نیزمصالح مورد استفاده در این مدارس مصالح بنایی و عمدتا آجر می باشند که جزء مصالح بوم آورد و تجدید پذیر در این مناطق بوده و به دلیل ظرفیت حرارتی بالا به صورت عایق در این بناها عمل می کنند.


2-3-3- هماهنگی بنا با سایت:
معماری مدارس ایرانی همچون دیگر ابنیه سنتی در این سرزمین معماری ارگانیک بوده و ابنیه در نهایت مطابقت و همخوانی با سایت بنا شده اند. ساختار بنا حیاط مرکزی و نظم هندسی درونی است که در توده ای نامنظم و هماهنگ با سایت قرار گرفته اند(تصویر5).


تصویر5: مدرسه امام خمینی یزد،حجم نامنظم بیرونی متناسب با سایت ساختار منظم و منسجم درونی را در بر گرفته است.

-4- اصول پایداری فرهنگی در معماری:
مدارس سنتی دارای هویت می باشند زیرا که انسان توانسته در آنها به عنوان موجودی عینی فعالیت کرده و ادراکات ناشی از آنها را با پیشینه فرهنگی ذهن خویشتن تطبیق دهد. الگوی چهار ایوانه این مدارس شخصیت عملکردی بنا را با هویت وحدت گرا و هماهنگ آن پیوند زده و از این طریق روحیه وحدت در کثرت و سازگاری روح اسلامی را در کالبد معماری ایرانی به نمایش می گذارد. نیز این الگوهای کالبدی در طی چند صد سال با روندی مستمر و بدون شتاب متناسب با ارزشهای فرهنگی، معنوی جامعه گام برداشته است. از اینرو در طراحی این فضاها در طول تاریخ تغییر آنچنانی صورت نگرفته و حس تعلق خاطر انسان به مدارس سنتی محفوظ مانده است. (جدول1- خلاصه اصول پایداری در معماری مدارس سنتی شهر های اسلامی)


جدول1- انواع پایداری و موارد آن

- نمونه مدارس سنتی :
3-1- مدرسه خان شیراز :

مدرسه خان از جمله بناهای مدارس معروف و بزرگ علوم فقهی دوران صفویه می باشد که در محله اسحاق بیگ شیراز واقع گردیده است. معمار بنا استاد حسین شماع شیرازی است. این مدرسه بدلیل واقع شدن در وسط باغی بزرگ که امروزه از بین رفته خنک بوده و همچنین این باغ پیرامون مدرسه و جای دنجی برای مطالعه و استراحت بوده است.

دراین مدرسه پایداری محیطی با توجه به قرارگیر شهر شیراز در منطقه گرم و خشک رویکردهایی چون قرارگیری حجره ها در اطراف حیاطی مملو از درختان نارنج که با ارتفاع پایین خود باعث نگهداری و انتقال رطوبت به وجود آمده توسط حوض آب بزرگی که در وسط حیاط قرار گرفته به حجره ها می شوند و همچنین به واسطه رواقی که مابین حجره ها و حیاط قرار دارد سایه مناسب را بر روی سطوح دیوارهای حجره ها برای جلوگیری از تابش آفتاب در فصول گرم تعبیه نموده است.

در تناسب با نیازها و پرهیز از بیهودگی در این مدرسه حجره ها دارای یک ایوانچه و دارای فضایی متناسب برای یک نفر همراه با یک پستو است که دارای انبار، کتابخانه و کمر پوش یا نیم اشکوب می باشد. اندازه حجره ها چیزی در حدود ۳٫۳۰*۳٫۶۲ متر است که به راحتی گرم می شده است. مصالح مورد استفاده نیز همچون بناهای دیگر در منطقه گرم وخشک، آجر و خشت می باشد که توسط کاشی کاری زیبای هفت رنگ زینت داده شده است.


تصویر 6- پلان مدرسه خان شیراز تصویر 7- نمایی از حیاط و حوض وسط مدرسه خان

یکی دیگر از ویژگی های این مدرسه که به عنوان راهکاری در جهت پایداری فرهنگی و اجتماعی مد نظر قرار گرفته است به کار گیری اعداد مقدس در ساخت عناصر مختلف آن است به عنوان مثال تعداد حجره های آن ۹۲ عدد است که به حروف جمل اسم مبارک حضرت محمد (ص) است. مدرسه دارای پنج مَدرَس ( محل تدریس ) به نیت عدد مقدس پنج تن (ع ) بود. یکی از این مدرس ها متعلق به ملاصدرا و چهار مدرس دیگر برای سایرین بود. مانند هر مدرسه، دارای یک مسجد است. این مسجد دارای 12 راهرو به نیت 12 امام است. مجموعه دو اتاق موجود در این مدرسه در کنار اتاق های درس خارج، در جمع عدد 14 را به نیت چهاردهمعصوم ( ع ) تشکیل می دهد. با جمع عناصر دیگر، عدد 110 که به حروف ابجد ( جمل) اسم حضرت علی( ع ) را تشکیل می دهد به دست می آید. با افزودن چهار اتاق شامل اتاق گاه ( زمان ، وقت ) شناسی ، اتاق خادم ، اتاق چراغ دار و اتاق مؤذن ، مجموعاً عدد 114 به دست می آید که برابر با تعداد سوره های قرآن مجید است. (پیرنیا،1374)

3-2- مدرسه آقا بزرگ کاشان :
آقابزرگ، مسجد و مدرسه‎ای بزرگ و باشکوه در کـاشان، منصوب به ملامهدی نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینة مردی نیکوکار به نام حاج‎محمدتقی خــانبان و پسرش در نیمه سده 13ق/19م، مقارن با پادشاهی محمّدشاه قاجار (د 1264ق/1848م) ساخته شده است. این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت کهن شهر، مجـــاور بقعه خواجه تاج‎الدین و در محله‎ای به همین نام بنا گردیده است.

به نظر می‎رسد که این مجموعه بنا به رویِ آثار به جای مانده پس از زلزله 1192ق/1778م یا دوره‎های گذشته ســــــاخته شده بــــــاشد، بخصوص شبستان 40 ستون شمالی مسجد که احتمالاً پیش از احـــــداث گنبدخـانه بر روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه ‎تاج‎الدین (متعلق به اواسط سده 9ق/15م) ساخته شده است. تلفیق این شبستان بـــا مسجد و مدرسه‎ای که بعداً در کنار آن ایجاد گردید، یکی از زیباترین و بهترین نمونه‎های ایجــــاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم است.


تصویر 8- پلان مسجد-مدرسه آقابزرگ کاشان تصویر 9- نمایی از حجره ها و مسجد مسخد-مدرسه آقابزرگ

مواردی که در این مدرسه به عنوان راهکارهایی برای پایداری محیطی استفاده شده است را می توان به عنوان مثال در ایجاد لایه های مختلف عملکردی در آن نام برد مثلا صحن مرکزی که این صحن در دو طبقه و مشتمل بر دو حیاط فوقانی و تحتانی (گودال باغچه) است. صحن فوقانی (بام مدرس و حجره‎ها) مهتابی مانندی است که از شرق و غرب با دو دیوار مـــرکب از جرز و طاق‎نما محصور شده و از شمال به مهتابی (بام چهل‎ستون) می‎پیوندد و از جنـــوب به ایوان مسجد راه می‎یابد. گودال باغچه از شرق و غرب به 10 حجره، و از جنــوب به 2 حجره (در دو سوی) و یک مدرس در وسط و چند اطـــاق و انبار در دو کنج جنوب غربی و شـــــــرقی، و از شمـــــــال به شبستان شمالی و سرداب زیر آن منتهی می‎گردد. این سرداب به‎وسیله هواکشهایی افقی و عمودی به 2 بـــادگیر در دو قسمت شبستان شمــــــالی راه می‎یابد و شبستان بدین‎سان تهویه و تبرید می‎شود. در پاره‎ای از اوقات اختلاف درجه حرارت سرداب با حیاط فوقانی به 20 تا 25 درجه سانتیگراد می‎رسد.
این استفاده بهینه از انرژی باد و همچنین کاهش سطوح بیرونی در مواجهه با گرمایش تابشی خورشید و همچنین استفاده از باغچه های متعدد در حیاط زیرین در جهت نگهداری رطوبت حوض موجود در آن باعث به وجود آمدن شرایط بسیار مطلوبی برای اقامت طلاب در طبقه زیرین گردیده است.


تصویر 10- نمای ورودی و گودال باغچه مسجد-مدرسه آقابزرگ کاشان

همچنین بردن قسمت اعظمی از بنا به درون زمین و استفاده از خاک برداشت شده از آن در ساخت بقیه ابنیه به ویژه شبستان و گنبد آن و استفاده از مصالح موجود در محیط مانند خشت و آجر که هزینه های حمل و نقل را به حداقل ممکن رسانده است به عنوان رویکرد پایداری از جنبه اقتصادی در این مجموعه محسوب می گردد که امروزه به عنوان یکی از مباحث روز در به وجود آوردن ساختمان هایی با مصرف حداقل انرژی می باشد که در فرآوری مصالح به وجود آورنده آن بنا حداقل انرژی و هزینه صرف شده باشد.

به وجود آوردن دو مجموعه پر اهمیت شهری مثل مسجد و مدرسه در کنار هم از دیرباز در شهرهای اسلامی رایج بوده است اما این بار این دو مجموعه در مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان نه در کنار هم، بلکه در درون یکدیگر با حفظ استقلال عملکردی به وجود آمده اند به گونه ای که ارتباط مستمر و روزانه هرکدام از آن دو در حیات و پویایی دیگری تاثیر بسیار مطلوبی گذاشته که این مهم را از زنده بودن این مجموعه پس از گذشت بیش از 150 سال از بنای آن می توان دریافت که به عنوان یکی از هوشمندانه ترین راهکارهای پایداری اجتماعی می توان از آن یاد کرد.

4- باز آفرینی الگوی مدرسه ایرانی در روزگار معاصر: مدرسه امام صادق(ع) در تهران(عالی مدیریت)
مدرسه عالی مدیریت، دانشگاه امام صادق کنونی که در سال1349 توسط نادر اردلان طراحی گردیده می تواند به عنوان الگویی موفق جهت آفرینش باغ و مدرسه ایرانی چه از لحاظ کالبدی و چه از دیدگاه مفهومی باشد. اردلان این بنا را با الهام از مدارس سنتی و باغ فین طراحی کرده است. طراحی بنا به صورت درونگرا ، در اطراف یک باغ مرکزی چهارایوانی با دو محور عمود برهم صورت گرفته که همانند باغهای ایرانی به جز محور طولی و عرضی سایر بخش ها توسط درختان پوشیده شده است. ساختمان کتابخانه ملهم از کوشکهای چلیپایی و در محل تقاطع دو محور اصلی باغ به صورت مرتفع و مشرف به باغ واقع شده است.


تصویر 11: پلان مدرسه مدرسه امام صادق(ع) (عالی مدیریت) تصویر 12- قرار گرفتن مدرسه امام صادق(ع) در باغ

جداره این باغ با حیاط مرکزی وسیع در برگیرنده حجره های دانشجویان بوده که به دور حیاطی دنج و کوچک در دو ضلع شمال و جنوب بنا قرار گرفته اند. این ترکیب فضایی حیاط های گوشه دار در مدارس چهار باغ و صدر در اصفهان قابل مشاهده می باشد. همچنین وجود مدرس ها و انتظامشان در دو طرف سرسرای ورودی، یادآور برخی مدارس قرن نهم هجری است که مدرس در کنار ورودی اصلی بنا واقع گشته است و این چنین پیوند ملموس وآشنا با کالبدهای مانوس گذشته درعین به کارگیری نقاط حسن آن ها، چون توجه به اقلیم در به کارگیری مصالح و همچنین فرم اصلی بنا،توجه ویژه به ارتفاع داخلی ابنیه برای کاهش مصرف انرژی و همچنین سلسله مراتبی کردن عملکردهای گوناگون در مکان های مختلف باعث به وجود آمدن پایداری محیطی و اقتصادی به صورت توامان در این پروژه گردیده است.

انتظام بخشيدن به فضاهايي مخصوص اقامت دانشجويان به دور حياطي كوچك و دنج، و سپس باز‌شدن دروازه‎اي از اين مجموعه كوچك به محوطه اصلي، سبب مي‎شود كه ارتباط ميان فضاهای اقامتی و محوطه اصلی واجد سلسله مراتبی شود. به بيان ديگر، حجره‎ها مستقيماً با محوطه اصلی مربوط نيستند بلكه حياط‌های كوچك را واسطه اين ارتباط قرار مي‎دهند. تركيب فضايی ياد شده را می‎توان در حياط‌های گوشه‎ای مدرسه‌های چهارباغ و صدر اصفهان مشاهده كرد. اين سلسله مراتب سبب خصوصی‎تر شدن محيط حجره‎های مسكونی می‎گردد و حسی از اتحاد و خويشاوندی ميان افراد درون هر حلقه به وجود مي‌آورد و این امر ناخودآگاه باعث به وجود آمدن حس تعلق فضایی برای دانشجویانی که برای چند مدتی در آن حجره ها اقامت دارند می شود حسی که یکی از بزرگترین اهداف معماری به ویژه دربحث پایداری اجتماعی می باشد.


تصویر 13-نوع قرارگیری حجره ها،کتابخانه و کلاس های درس در مدرسه امام صادق(ع)

طرح تحلیلی 1- تفسیری از سازماندهی مجموعه در طرح حیاط میانی، وجود دو محور متعامد طولی و عرضی و ساختمان‌هایی که در طرفین این محورها استقرار یافته‌اند، نشان از الگوی «چهار ایوانی» در انتظام فضایی این مجموعه دارد.

طرح تحلیلی 2- تفسیری از سازماندهی مجموعه با توجه به اینکه دو ساختمان ورودی و مدرس‌ها در دو سوی محور طولی حیاط اهمیتی بیشتر از دو بنای طرفین محوری دارند، می‌توان در انتظام فضایی این مجموعه به انتظام «دو ایوانی» نیز قائل شد

طرح تحلیلی 3- تفسیری از سازماندهی مجموعه وجود کتابخانه در میانه حیاط که عنصری بسیار بزگ و پراهمیت است، الگوی سومی را نیز در انتظام فضایی این مجموعه مطرح می‌کند: الگوی «تک ایوان و کوشک.»

حياط‌هاي كوچكي كه از پسِ جدارة باغ هويدا مي‌شوند، حجره‌هاي دانشجويان را بر گرد خود دارند. گويي اين حياط‌ها باغ اصلي را به ميان حجره‎ها مي‌كشانند. دروازه‎ها تداوم فضاييِ ياد‌شده را تنظيم، و بر «تفكيك آحاد درعين پيوند آنها» دلالت مي‎كنند اصلي كه ريشه‌هاي عميقي در سازماندهي فضاهاي سنّتي دارد.

در جدول زیر مقایسه ی تطبیقی الگوهای معماری پایدار بین دو مدرسه سنتی خان شیراز و آقا بزرگ کاشان و مدرسه امام صادق(ع) به عنوان مدرسه ی جدیدی که با الگوهای سنتی احداث شده ارائه گردیده است.



جدول2- مقایسه ی تطبیقی الگوهای معماری پایدار بین دو مدرسه سنتی خان شیراز و آقا بزرگ کاشان و مدرسه امام صادق(ع)

نتیجه گیری:
مدارس سنتی ایرانی به عنوان یکی از ارکان های مهم و پایه ای شهر اسلامی، الگو های جاودانه ای از معماری پایدار را در خود جای داده است به گونه ای که از جنبه های گوناگون در ارتباط مناسب با زمان و مکان، احتیاجات و نیازهای خود بوده وپیوسته ارتباط پویایی را با ارسن های شهری دیگر مانند مسجد برقرار ساخته است.

پایداری که در الگوهای مدارس سنتی ایرانی به کار گرفته می شده در همه جنبه ها مثل فرهنگی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی باعث به جریان انداختن حیاتی دائمی برای این عنصر مهم شهر اسلامی گردیده است به گونه ای که امروزه نیز با وجود تغییرات اساسی در الگوهای رفتاری، همچنان زنده و پویا می باشند.

منابع:
1-آذر بایجانی، مونا، مفیدی سید مجید، مفهوم معماری پایدار، مجموعه مقالات سومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان، تهران، بهمن1382
2-پیرنیا، محمد کریم، معماریان، غلامحسین، آشنایی با معماری اسلامی ایران، چاپ سوم بهمن1374، انتشارات دانشگاه علم و صنعت
3- حاجی قاسمی، کامبیز، یادگاری از گذشته، مدرسه امام خمینی یزد، نشریه علمی پژوهشی صفه، سال هفتم، شماره24، بهاروتابستان1376
4- سفلایی، فرزانه، پایداری عناصر اقلیمی در معماری سنتی ابران، مجموعه مقالات سومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان، تهران،بهمن 1382
5- شاهچراغی، آزاده، پارادایمهای پردیس، در آمدی بر بازشناسی و بازخوانی باغ ایرانی،چاپ اول1389،انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران
6- عینی فر،علیرضا، الگویی برای تحلیل انعطاف پذیری در مسکن سنتی ایران، نشریه علمی پژوهشی هنرهای زیبا، شماره13 بهار1382
7- قبادیان، وحید، بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، انتشارات دانشگاه تهران1377
8- مهندسین مشاور نقش، نقد آثاری از معماری معاصر ایران، چاپ اول1387مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری




9-Duxbury, N, Gillette, E .Culture as a Key Dimension of Sustainability: Exploring Concepts, Themes and Models. Feb2007, Thames and Hudson
10- Herman E. Daly & John B. Cobb Jr. (1994). Culture: The Fourth Pillar of Sustainability. CECC – Cultural Research Salon – SFU, March 31, 2006
11-http://en.wikipedia.org/wiki/Social_sustainability
12- http://en.wikipedia.org/wiki/Sustainable_development#Sustainable
_development_in_economics
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه اکبریه تبریز

مدرسه اکبریه تبریز

نام اثر :مدرسه اکبریه تبریز​
استاد جبار تبریزی

1271 ه.ق (1231 ه.ش)

بقعه صاحب الامر در کنار خیابان مدرس قرار دارد و از آثار زمان شاه طهماسب صفوی است. این بنا در سال 1045 هجری توسط سپاهیان سلطان مراد چهارم تخریب شد که در طمان شاه سلطان حسین صفوی و از طرف میرزا محمد ابراهیم وزیر آذربایجان مرمت گردید. این بقعه در سال 1193 هجری قمری بر اثر زلزله شدید .یران شد و در سال 1208 به وسیله جعفرقلی خان دینبلی تجدید بنا یافت و در سال 1266 میرزا علی اکبرخان قسمتی از بقعه و دهلیز را آینه کاری کرد. صحن و مدرسه ای بر آن افزوده و موقوفاتی برای آن تعیین نمود.این مدرسه که اکبریه نام داشت در سال 1345 جهت احداث ادامه خیابان دارائی ویران شد و در سالهای اخیر تعمیر این بنای تاریخی مورد توجه قرار گ

رفت و از طرف سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت آن اقدام شد.بقعه صاحب الامر دارای حرم، و منار بلند در دو گوشه بنا است. در مدخل دهلیز و درون بقعه دو طاق مرمرین از زمان شاه طهماسب باقی است که دارای حجاری های زیبایی شامل گل و بوته اسلیمی و ختائی است.نام این استاد در سر در مدرسهه اکبریه به صورت عمل استاد جبار تبریزی 1271 ه.ق دیده می شود.
منبع: کتاب معماران ایران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه دارالفنون تهران

مدرسه دارالفنون تهران

نام اثر: مدرسه دارالفنون تهران
محمد تقی خان معمارباشی تبریزی



1266 ه.ق (1228 ه.ش

«معمارباشی عهد محمد شاه و اوایل عهد ناصرالدین شاه بود نام وی در الماثر و الاثار ص 21 آمده استت وی پدر محمد ابراهیم خان معمارباشی وزیر نظام بود»

ثبت تاریخی 1748مدرسه دارالفنون در ابتدای خیابان ناصر خسرو قرار گرفته و سنگ بنای آن در اوایل سال 1266 ه.ق در زمینی واقع در شمال ارگ نهاده شد.نقشه آن را میرزا رضای مهندس ترسیم نمود و محمدتقی معمارباشی به ساختن آن اقدام گردد. ساختمان بخش شرقی دارالفنون تا اواخر سال 1267 ه.ق به انجام رسید و بقیه آن تا اوایل سال 1269 پایان یافت. بنای دارالفنون در حال حاضر دارای دو ورودی است که ورودی اصلی آن با سر در بلند و تزیینات کاشی کاری در ضلع شرقی و کنار خیابان ناصرخسرو قرار گرفته است. ساختمان دارای حیاط مرکزی و بنای دو طبقه در تمامی اضلاع است.چهار اتاق در جبهه جنوبی سالن آمفی تئاتر و نمازخانه قرار گرفته است. در جبهه غربی 6 اتاق و در جبهه شرقی 4 اتاق به ابعاد 8*16 متر و همچنین انبار تدارکات واقع شده است. این بنا در حال حاضر مدرسه عالی تربیت معلم است.
منبع: کتاب معماران ایران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مدرسه سلطانی (کاشان)

مدرسه سلطانی (کاشان)

نام اثر: مدرسه سلطانی (کاشان)
محمد شفیع معمار

سده سیزدهم ه.ق (1189 ه.ش)
ثبت تاریخی 251

یکی از بناهای زیبا و معروف شهر کاشان مدرسه سلطانی می باشد که از ابنیه قرن سیزدهم هجری قمری است، این مدرسه که به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان ساخته شده است، از لحاظ دارابودن سر در و گنبد عظیم آجری و شبستان های وسیع و حجره های اطراف و کاشیکاری زیبا بی نهایت جالب است، کتیبه منظوم ماره تاریخ این مدرسه را شاعر نامی صبای کاشانی سروده است.


ساختمان این مدرسه عظیم در سال 1221 هجری قمری آغاز شده و پس از مدت هشت سال در 1229 هجری قمری پایان یافته است. سر در و جلو خان مدرسه دارای کاشیکاری زیبائی است، در پایان کتیبه آن نوشته شده:کتیبه اقل العبد محمد تقی بن میرزا محمد اصفهانی 1226مدرسه دارای هشتی می باشد که از دوطرف وارد صحن وسیع آن که دارای آب نمای بزرگی است می شوند، بنای عظیم گنبد آجری و بادگیرهای گچی مرتفع و کاشی های پر از نقش و نگار بدیع و خطوط زیبای کتیبه ها و تزیینات کاشی پشت بغل های صحن و حجره های ایوان دار منظره جالب و با عظمتی را به این مدرسه تاریخی داده است.نام معمار این مدرسه نامی تاریخی در روی دو جرز طرفین صفه جنوبی (شبستان زیر گنبد) بدین ترتیب خوانده می شود:محمد شفیع سنه 1226از خطاطان دیگر کتیبه های این مسجد باید نام محمدتقی بن حسینی 1226 و ابراهیم بن محمدرضا نیز برده شود.

منبع: کتاب معماران ایران
 

Similar threads

بالا