[ابنیه تاریخی ایران]:کاخ هشت بهشت اصفهان

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کاخ هشت بهشت اصفهان

عمارت تاريخى «هشت‏ بهشت» نمونه‏ اى از كاخهاى محل سكونت آخرين سلاطين دوره صفويه است كه در دوره شاه سليمان در سال 1080 هجرى بنا شده است. كاشي‌ كاري هايي‌ كه‌ انواع‌ حيوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ برروي‌ آن‌ نقش‌ بسته‌، از آثار اين‌ كاخ‌ بشمار مي‌آيند . از باغ وسيع «هشت ‏بهشت» مقدار زيادى باقى نمانده ولى قصر تاريخى آن هنوز اثر ارزنده و جالبى است كه پس از انقلاب پاركى در اطراف آن ساخته شده است

اين كاخ كه در هنگام سلطنت شاه سليمان صفوى بنا شده از بهترين كاخهائى است كه در روزگار صفويه ساخته شده و چون كيفيت ساختمان و وضع بنا در اثر مسرور زمان تغيير كرده ناچار براى امكان بيان وضع آن در زمان هاي مختلف بايد نوشته‏ هاى كسانى را كه در زمان هاي گوناگون كاخ را مشاهده و از وضع آن آگاهى كامل داشته‏ اند از نظر اهل تحقيق گذرانيد.

از كسانى كه مكرر در اين كاخ رفته و به اوضاع آن آشنائى كامل حاصل كرده و شاردن فرانسوى است كه در سفرنامه خود بطور مشبع شرح اوضاع كاخ را نوشته است و قسمتى از ترجمه نوشته او را ذيلا مينويسيم.

من قول داده ‏ام كه در طى توصيف باغهاى اطراف خيابان زيباى اصفهان شرح يكى از تالارهاى يكى از باغها را بنام باغ بلبل بدهم اى تالار را عمارت هشت بهشت مي نمامند. تمام سقف هاى آن موزائيك بسيار عالى است ديوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهائى در اطراف آنها است. در اين دالان ها صدها مكان است كه دلكشترين و فرح انگيزترين نقاط دنيا محسوب ميگردد و هر يك بوسيله منفذى كه بدان نور ميتابد روشن ميشود اين روشنائى متناسب با تفريحاتى است كه اين مکان ويژه آنها ساخته شده است.

هيچ يك از اين نقاط از حيث شكل و ساختمان و تزيينات به ديگرى شبيه نيست در هر جائى چيز تازه و گوناگون است چنانكه در بعضى از بخاري هاى متنوع و در برخى حوض‏ ها و فواره‏ ها است كه از لوله هائى كه در داخل ديوارها ميباشد آب مي گردند اين تالار عجيب در حقيقت لابيرنتى است زيرا انسان در قسمت فوقانى هر جا كم ميشود و پله‏ ها چنان مخفى است كه بآسانى پيدا نميشوند. قسمت پايين تا ده پا از سطح زمين از سنگ يشم و نرده‏ها از چوب زرنگار، و قاب‏ها چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شيشه‏ هاى رنگارنگ ظريف ساخته شده است.

اما راجع به تزيينات نمي توان اين اندازه شكوه و عظمت دلربائى فريبندگى را كه در هم آميخته است تصور كرد. ميان کاشي هاى اين بنا تصاوير برهنه و فرح‏انگيز بسيار زيبا وجود دارد و در همه جا آئينه‏ هاى بلورين و در ديوارها بكار رفته است در اين تالار اطاق هاى آئينه كارى كاملى است كه اثاثه هر اطاق از باشكوه ترين و شهوت انگيرترين نوع خود در دنيا است. اطاق هاى كوچكى نيز در آنجا ميباشد كه فقط گنجايش يك رختخواب دارد. در خاور زمين رختخواب پرده نداشته و روى زمين پهن مي شود. يك رختخواب جالب توجهى ديدم كه فقط لحاف آن دو هزار اكو مي ارزيد كه براى گرمى و سبكى از پوست سمور تهيه شده بود. بمن گفتند شاه تشك هاى بسيارى از همين جنس دارد من يك كتاب از تزيينات و تصاوير و اشكال و مينياتورها و ظروف و كتيبه‏ هاى اين تلار تصنيف خواهم كرد در برخى از اين كتيبه‏ هاى شامل افكار لطيف عاشقانه و برخى قطعات اخلاقى است.

چند قطعه زير نمونه‏اى از آنها است كه در دفتر خود ثبت كرده‏ ام.

بالاى گلدانى چنين نوشته شده است: گل لاله نماينده راز درون من است من چهره آتشين و دلى سوخته دارم. هر چه زيبائى گردنى افراشته داشته باشد همواره پاى در گل است. دل من صدها باربچپ و راست بدون اينكه بكسى تعلق يابد منحرف شد تا تو را ديد و بتو پيوست من بيش از اين تاب درد هجر تو را ندارم و نميتوانم آنجا كه تو نيستى مسكن گزينم. تو مردمك چشك منى. تو را گم كرده ‏ام نميدانم بچه نظر افكنم. كارى جز مردن نتوانم.

پادشه پاسبان درويش است
گر چه نعمت بفر دولت اوست

گوسفند از براى چوپان نيست
بلكه چوپان براى خدمت اواست

زير پايت گربدانى حال مور
همچو حال تواست زير پاى پيل

روى يك پيش بخارى عبارت زير را انگاشته ‏اند.

زمستان نترسيد زيرا فقط سردى و سلامت است.

نميتوانم از بيان اين نكته خوددارى كنم كه بهنگام گردش در اين محل كه مخصوصى لذت و حظ و عشق ساخته شده است و در حال عبور از اطاق ها و شاه نشين‏ ها آدم چنان تحت تاثير قرار مي گيرد كه بگاه بيرون شدن از خود بيخود ميگردد بدون ترديد هواى اين تالار اثر مهمى در اين حالت عاشقانه كه به انسان دست مى‏دهد دارد. اگر چه اين بنا چندان با دوام و استوار نيست ولى فرح انگيرتر از مجللترين كاخهاى ممالك اروپائى است.

گوست سياحى كه در زمان فتحعلى شاه قاجار بايران آمده و اصفهان را ديده درباره اين كاخ چنين نوشته است:

اين عمارت در وسط باغ باندازه متر از سطح زمين بلندتر و 35 متر طول 26/25 متر عرض دارد اطاق هاى اين عمارت تمامى منقش و گچبرى و درهايش خاتم سازى و زيبا ميباشد. تالار وسط گنبدى شكل است كه از يك نوه پنجره ساختمان گرديده در گنبد آن هشت پنجره بطور مساوى باطراف قرار دارد كه از چوب ساخته‏ اند و در وسط اين تالار حوضى هشت ضلعى بقطر 83 سانتيمتر از مرمر عالى ساخته شده و به حوض مرواريد معروف است و طورى حجارى شده كه وقتى آب از سوراخهايش خارج ميشود چون دانه مرواريد ميباشد پلكان هاى اين عمارت طورى بنا شده كه از هر طرف بعمارت فوقانى و تحتانى عبور و مرور ميشود، داراى غلام گردش‏ها و بالاخانه‏ هاى زيادى است درختان كهن و چنارهاى مرتبى دارد و قسمتى از آب جوى شاه از برابر عمارت بالائى داخل اين باغ مي شود. در زمانى كه در اصفهان بودم فتحعلى شاه در اين عمارت مى‏نشست و تماشاى رقاصه هائى كه ميرقصيدند مينمود در و وديوارها، ازاره ‏ها، هلاليها، گنبدها و بالاخره تمام اين عمارت سرتاپاى از طلا تزيين يافته و اشكال و تصاوير گوناگون پرندگان و گلها و غيره بر طيبائى قضر افزوده است داراى تابلوهاى منقش و زيبا است كه جلب توجه مينمايد.

ميرزا عليخان نائينى روزنامه نوس عصرناصرالدين شاه قاجار كه از طرف دربار وقت ماموريت يافته بود نسبت باوضاع جغرافيايى و تاريخى ايران مطالبى تهيه كند و نسبت به قسمتى از كشور موفق شد و مطالبى در دو جلد بزرگ تهيه كرد كه آن دو جلد را در كتابخانه وزارت دارائى مطالعه كردم راجع بكاخ هشت بهشت در سال 1300 ه.ق چنين گزارش داده است:

باغ هشت بهشت و عمارت تحتانى و فوقانى قصر ميان و وسعت دستگاه آن از حد توصيف بيرون است غير از ايوان هاى عالى وارسي هاى يكصد و پنجاه و يكزوج درب اطاق تنها در بالا و پائين دارد. از معماران معتبر شنيده شده كه طرح آنرا در طرز عمارت كرامت كرده‏ اند چنانچه نقشه اين قصر را بكشند و در جاى ديگر بخواهند مثل آن بنا كننده مشكل كه بتوانند از عهده برآيند. باغ مزبور باغى است بسيار بزرگ خيابان هاى عريض و قطعه بندي هاى وسيع در آن است ديوار يك طول باغ باقدرى از ديوار چهارباغ شاه مشترك دو نهر بزرگ از چهارباغ عرضاً اين باغ را تقاطع ميكند يكى مقابل قصر موصوع وسط وارد دو درياچه بزرگ مى‏شود. كه بعرض باغ در دو طرف عمارت متقابل يكديگر است و دو حوض بزرگ هم در دو سمت ديگر عمارت است و دوره عمارت نيز جوى سنگى آب نماها قرار داده‏اند كه اب دائماً از اينها جارى است. مقابل اين درياچه و قصر سردرى است عالى و دو رو كه يك روش مشرف بچهار باغ و حوض بزرگ پاى آن ورودى ديگرش منظر قصر وسط باغ است سر در مزبور نيز وصف زياد دارد نهر ديگر هم مقابل و هم عرض نهر بفاصله زياد باز از چهارباغ ميايد و بعرض باغ جارى است و بهمين قانون سردرى دارد عالى مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ جارى است. بهمين قانون سردرى دارد عالى مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ و عمارات عقبش منظر چهارباغ و اينجاست كه سالها است تلگرفخانمه شده در اين باغ حياط ديگر هم هست وسيع صاحب اطاق ها وارسيهاى مرغوب آشپژخانه و طويله و غيره معروف به نارنجستان هشت بهشت است.

موضوع قابل توجه اين كه گزارش ميرزاعليخان نائينى روزنامه نگار ناصرالدين شاه و شرحى را كه ميرزاحسين خان تحويلدار در سال 1308 ه.ق نوشته‏اند عيناً مطابقت دارد و ناچار بايد گفت يكى از آنها از ديگرى گرفته و بنظر ميرسد چون تاريخ ختم تاليف جغرافياى اصفهان 1308 ه.ق و بعد از 1300ه.ق است. جغرافياى اصفهان از گزارش ميرزاعلى خان نائينى گرفته است و ذكر ماخذى هم نشده است.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

آنچه از گزارش مزبور معلوم مي ‏گردد اينستكه كاخ مزبور تا اول قرن چهاردهم بوضع سابق زمان صفويه باقى بوده و نقصى در آن راه نيافته و تغيراتى كه در آن راه يافته در قرن چهاردهم هجرى انجام شده است.

ميرزا حسن خان جابرانصارى كه از معمران اصفهان و آگاه بتاريخ و تغييرات مبانى آن سامان بوده راجع باين كاخ چنين نوشته است:

در هشت بهشت نيز بمنوال چهلستون طرح باستانى بستانيش كه از نقش جهان جدا كرده زمان شاه عباس بزرگ شده و باساختمانى مختصر و بناى عمارت شگرف هشت بهشت را ساير شاعر مشهدى گفته زمان شاه سليمان‏به هزار و هشتاد (1080) و كاشى كاريهاى زيبا خصوصاً طاوسها و ديگرمرغان در 1102 باز بفرموده شاه و عرصه اين باغ از چهلستون بسى بيشتر بود براى حرمخانه شاهى چوحد جنوبيش به بازارچه بلند منتهى ميشد و در حكومت ظل السلطان بانوى عظمى خواهرش با همه اولاد و خانواده در آن بزرگترين پارك سلطنتى ميدان جولانى براى خوش گذرانى داشتند، امروزه آن باغ را قطعات كوچك نموده و به مقبلان فروخته‏اند كه شايد پنجاه خانه و باغچه سرا از آن جدا شده و باز قسمت بزرگى رااز خود دارند بنگاهها و سراچه‏ها و مغازه‏هاى بسيارى در چهارباغ عباسى بيرون انداخته كه نفع بزرگى دارد و كوچه جهانبانى با خانه‏هاى دو طرف و حمام نمره نامى را از ميان باغ ردكرده و در آنجا حوض مرمرى يكپارچه مرواريد ميديدم و از آثار صفويه دو سه حوض يك قطعه مرمر موسوم به مرواريد پديد بود يكى در عمارت اشرف و آن چنان بود كه همه آن سنگ را شبيه به حوض حجارى استادانه كرده و براى همه فواره‏هاى كوچك باندازه انگشت سبابه از تمام سنگ درآورده هر حوضى بيش از صد فواره داشت و آن حوض را كه نصب نموده بودند از زير سنگ آب جريان يافته مانند دانه‏ هاى مرواريد بوسيله آن فواره ها جستن كرده و حوض را پر از آب نموده بانوى عظيمى يك حوضش را بيديع الملك پسرش داد در عماراتش از باغ بادامستان تلگرفخانه جدا نموده داد و آن عمارات بعد به بختياريها و از آنها منتقل به جلاالسلطنه شد قنات آب حلال كه روى به ماربين بالا ميرفته و آبش متصل به جوى شاه ميشد براى آب دائمى هشت بهشت و ديگر عمارات صفويه احداث كرده بودند و هر عمارتى بهرى و بخشى معين داشت وزير و مستوفى خاص از نياكان بنده براى آن مقرر بود تا بتواند در حرمخانه سلطنتى حكم بخش آب را بدهد و رفع مشاجره سكنه باغچه سراها را بنمايد و وجه نامش به آب حلال از آن رهگذر بود كه شاه عباس دوم وجهى را كه بنظر خود و علما حلال شرعى ميدانستند بخرج احداث آن قنات داده تا آب غسل وضوى حرمخانه نهايت حليت را داشته شبهه كم و زياد آب رودخانه از حقوق ديگر محلها نرود. حاليه شنيده ‏ام آن آب را از پشت آتشگاه به جر و كان اولاد بانوى عظمى ميبرند و چون بانوى عظمى و اولادش شصت سال و كسرى است در هشت بهشت ساكنند ضمناً باغات و عمارات دولتى ديگر مجاور را بدست داشتند مانند بهشت آئين ورشك جنان و انگورستان، و بهشت آئين امروزه در كوچه فتحيه كالج دختران شده و انگورستان را با عمارت خسروخانى بدست سردار اعظم داده بودند.

اين كاخ كه روزى از كاخهاى كم نظير بوده در سال 1334 شمسى كه آقاى حسينى از طرف اداره باستان‏شناسى اصفهان مورد بازديد قرار داده چنين گزارشى و اظهار نظر كرده است:

اين عمارت را فعلاً آقاى ابوالفتح قهرمان (سردار اعظم) بموجب دستخطى مالك و در تصرف دارد از قرار مشهور در اراضى و باغات قديمى آن تغييراتى داده و كاخ اصلى بحال خود ولى مخروبه باقى است. ذخائر آن از بين رفته است. يك دفعه در دوره وزارت سيد ضياءالدين باغ ملى شد ولى در زمان شاه فقيد مسترد و محدداً درش بسته شده است. در سال 1334 شمسى كه از اين عمارت بازديدى بعمل آمده محتاج بتعميرات كامل است زيرا نقاشيهاى زيبا و گچبريهاى عالى )نظير تزيينات عالى قاپو( آن از بين رفته و آنچه باقى است نيز جلب توجه را مينمايد اشكال و حوش و طيور و شكارگاهها كه بعضى قديمى و برخى جديد بر روى كاشى نقش و در پشت بغل هاى اطراف نصب شده جالب توجه و تماشائى است مساحت فعلى آن قريب 7500 متر مربع است.

برخى نوشته‏ اند كه كاخ و باغ مجموعاً در ابتداى ساختمان آن 85 جريب بوده است ولى مساحت كنونى آن در حدود پنج هزار متر ميباشد.

تاريخ شهريور 1343 شمسى تحويل دولت گرديده است.

اين كاخ در خيابان چهارباغ عباسى در مقابل خيابان كنونى شيخ بهائى واقع و اكنون در دست دولت است.

از گزارش ‏هاى گوناگونى كه در توصيف اين كاخ داده‏ اند معلوم گرديد كه علت شهرت آن براى بكار بردن سنگ هاى مرمر عالى در آن و داشتن طاق هاى مقرنس كارى و نقاشى بوده است.

ساختمان كاخ دو طبقه و داراى شاه نشين و غلام گردش‏ هاى زيبا و نقوش گوناگون طلائى و تزيينات جالب و پشت بغل هاى كاشى بى نظير و نقوش و حوش و طيور و آئينه كارى بسيار ممتاز و در واقع از قصور ممتاز دوره صفويه است.

كاخ مزبور كه آنرا باغ بلبل نيز ناميده ‏اند قسمتى از باغ نقش جهان زمان شاه عباس بوده و در زمان شاه عباس (1078-1105) مجزا و شروع به ساختن گرديده است.

اين كاخ تاريخى زير شماره 227 به ثبت رسيده است.

در توصيف و تاريخ ساختمان آن شعراى زمان اشعارى نيز سروده ‏اند.

از جشن و نشاط و كامرانى دايم
در وى جاى پادشه دولتمند

از قصر بلند زيبا اركان
گرديد زمين اصفهان تاج جنان

درگاه عبادت اين بود ورد ملك
پاينده عمارت از سليمان زمان

ايضاً هر مصرعى تاريخ است:

چون بدوران شه اعلاشان
كه زدل گشته سليمان زمان

جان پناهى كه مديحش عام است
مرشد و داد ده ايام است

تاج دارى كه زوى شد نازان
زدل صدق همه خلق جهان

صوفى صافى تابع مقصود
كو باخلاق و صفا ساعى بود

آنكه مقصود وى از عمر و حيات
بندگى ره شه باطاعات

كرد سركارى اين مسكن سعد
كه چو وى نيست مقدر من بعد

دل گشائى است كه از لطف صبا
شد فرح لازم و شادى افزا

چه مكان شبه بناى فلك است
چون لب قند سراپا نمك است

طاق از آن سرشكن قوس و قزح
ركن او قائمه جشن و فرح

آفتاب آينه درگاهش
طلبد سرمه گرد راهش

بنم آورده گلش آب حيات
ميل شادى بارم داده زكات

از لب شكر ليلى لعليش
شد از آيينه جان به كاشيش

دوده‏اش سرمه بيننده كشيد
زگچش شد قصب صبح سفيد

آيه نور ز سنگش شامل
بدرش حاتم بى حد سايل

اشعارى را كه نصرآبادى در توصيف و ماده تاريخ بناى كاخ هشت بهشت سروده بخوبى روشن مپدارد كه كاخ مزبور در دوران سلطنت شاه سليمان صفوى و در سال يك هزار و هشتاد هجرى (1080) ساختمان آن بپايان رسيده و اين ساحتمان بسعى و اهتمام مقصود نامى كه از صوفيان سرسپرده درگاه بوده انجام گرديده است.

گرچه مميزاتى براى مقصود نگفته ولى نميتوان بانى مسجد مقصود بيك واقع در تكيه ظلمات در سال يكهزار و ده را با مباشر ساختمان كاخ هشت بهشت كه در سال يكهزار و هشتاد انجام شده است متحد دانست.

باغى كه سابقاً عمارت هشت بهشت در آن قرار داشته، بسيار بزرگ و زيبا بوده است كه امروز تنها محوطه‏اى كوچك از آن باقى است.

كاخ هشت بهشت، آنچنانكه از نوشته ‏ها بر مى‏آيد، محل تفريج بوده است و گوشه و كناران به منظور خوشگذرانى ساخته شده. شاردن سياح فرانسوى درباره اين كاخ چنين نوشته است:

... كاخ هشت بهشت در باغ بلبل قرار دارد. تمام سقفهاى آن موزائيك بسيار عالى است. ديوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهايى در اطراف آنهاست. در اين دالانها صدها مكان است كه دلكش‏ترين و فرح انگيزترين نقاط دنيا محسوب مى‏گردد و هر يك به وسيله منفذى كه بدان نور مى‏تابد روشن مى‏شود. اين روشنايى متناسب با تفريجاتى است كه اين امكنه ويژه آنها ساخته شده است.

هيچ يك از اين نقاط از حيث شكل و ساختمان و تزئينات به ديگرى شبيه نيست. در هر جايى چيزهايى تازه و گوناگون است چنانكه در بعضى بخاريهاى متنوع و در برخى ديگر حوضها و فواره هايى است كه از لوله هايى از داخل ديوار آب مى‏گيرند. اين تالار عجيب در حقيقت لابيرنتى است كه انسان در قسمت فوقانى آن گم مى‏شود و پله‏ها چنان مخفى است كه به آسانى پيدا نمى‏شود. قسمت پائين تا ده پا از سطح زمين از سنگ پشم و نرده‏ها از چوب زرنگار و قابها و چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شيشه‏هاى رنگارنگ ظريف ساخته شده است.

اگر چه اين بنا چندان با دوام و استوار نيسات ولى فرح انگيزتر از مجلل‏ترين كاخهاى اروپايى است. در اثر تغييرات بسيارى كه در ساختمان كاخ هشت بهست سالها پس از تاريخ ساخت آن روى داده بسيارى كسان تصوير كرده‏اند كه اين عمارت در زمان خيلى نزديك‏تر از زمان صفويه ساخته شده به طورى كه مادام ديولافوا ساختمان آن را به دوران قاچاريه نسبت داده است.

برگرفته از: سایت اصفهان
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
كاخ چهلستون در زمان شاه عباس اول و دوم به سال 1057 هجري ساخته شده است .اين بنا داراي ايواني رفيع با 18 ستون و تالار آئينه و اطاق هايي در شمال وجنوب ساختمان مي باشد . در كليه بنا تزئينات فراوان اعم از آئينه كاري و گچ بري و نقاشي هاي عالي ديده مي شود . تالار بزرگ آن كه داراي سقف طلا كاري است به محل موزه سپاهان اختصاص دارد . تزئينات آئينه كاري و ايوان بزرگ از بناهاي شاه عباس دوم است . در دوران صفوي ايوان و روي ستونها آئينه كاري بوده است و هم چنين درهاي عالي منبت و خاتم آن شهرت داشته ، سقف ايوان چوبي داراي نقاشي هاي زيبا مي باشد ، در وسط باغ مصفاي اين كاخ استخر بزرگي نمايان است در تالار بزرگ گذشته از شيوه و اسلوب و نقش و نگار زرين ساختمان طاق هاي رفيع آن شش مجلس نقاشي دارد كه چهار مجلس ان به شرح زير مي باشد: 1- مجلس پذيراي شاه عباس اول از ولي محمد خان پادشاه تركمنستان ،2-مجلس بزم شاه طهماسب اول از همايون پادشاه هندوستان :3- جنگ شاه عباس با ازبكها 4- مجلس پذيراي شاه عباس دوم از پادشاه تركمنستان . دو مجلس ديگر بعد از صفويه به تالار الحاق شده است و بدين قرار است : منظره جنگ شاه اسناغعيل اول با قشون در محل چالدران و منظره جنگ نادر شاه افشار با هندوان در كرنال . در اين تالار نقاشي هاي ديگر از زمان گذشته از مجالس قاجاريه موجود مي باشد. در ساير اطاقها نقش و نگارهاي بديع از دوران صفوي و زمان شاه عباس كبير باقي است كه از نظر دقت و ظرافت كار بسيار ارزنده و گرانبها است . طبق كتيبه تاريخي ، قسمت اعظم اين كاخ كه محل پذيرايي شاهان صفوي از پادشاهان و سفراي دول خارجي بوده است در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است و شاهد تاريخ آن مصراع زير است كه به حساب ابجد سال 1057 هجري است مبارك ترين بناهاي دنيا٠با انتخاب اصفهان به پايتختي و گسترش شهر به طرف جنوب و احداث ميدان نقش جهان طرح استقرار كاخهاي شاهي به وسيله شيخ بهائي ريخته شد٠ انتخاب فضائي وسيع در مجموعه اي كه در آن روزگار (دولتخانه ) ناميده ميشد و بررسي هائي كه براي آينده صورت مي گرفت تماما حكايت از ذوق و استعداد و خلاقيت شيخ بهائي دانشمند بلند آوازه صفويه دارد٠ مجموعه كاخهائي كه شروع آنها عالي قاپو بود تا ميدان اصلي و مركزي چهارباغ عباسي ادامه داشت ٠ در اين محوطه بزرگ كه چند كاخ سلطنتي نيز مستقر بود عماراتي مانند تالار اشرف - جبه خانه - ركيب خانه - كشيك خانه - تالار طويله - كاخ هشت بهشت - توحيد خانه و برخي عمارات ديگر ساخته شد٠ از جمله اين بناها ساختمان كوچكي بود كه شاه عباس اول در باغ جهان نما به صورت كوشك يا كلاه فرنگي احداث كرد و در زمان شاه عباس دوم توسعه يافت و چهلستون ناميده شد٠ بسياري از محققين وجه تسميه اين كاخ را انعكاس بيست ستون د ر استخر زيبا و بزرگ عمارت مي دانند ٠ البته نقشي كه عدد ٤٠ در ادب فارسي دارد نيز شايد دليل ديگري بر ناميده شدن عمارت به چهلستون باشد٠مولف كتاب معماري اسلامي نامگذاري اين عمارت به چهلستون را نوعي بازي بصري قلمداد مي كند زيرا نمائي با تعداد زيادي ستون در آب انعكاس يافته است ٠به نوشته برخي مورخين اين عمارت در اواخر دوران صفوي دچار آتش سوز مهيبي شد و قسمتهايي از آن در آتش سوخت٠ در حال حاضر عمارت چهلستون بصورت باغ موزه اي كه سالن مركزي آن محل نمايش برخي از آثار هنري دورانهاي مختلف ايران است ، مورد بازديد جهانگردان خارجي و مهمانان داخلي قرار مي گيرد٠
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هزارتويي خيال انگيز، بر آستان طبقه هشتم بهشت
موقعيت:خيابان باغ گلدسته پارك شهيد رجائي
سال تاسيس:1080 هجري (دوره شاه سليمان)
از آثار قابل توجه اين كاخ عبارت است از:
كاشيكاري انواع پرندگان و حيوانات درنده و خزنده در نماي بيروني كاخ

زيباترين کاخ عالم :
از کليه کاخهای با صفا و کلاه فرهنگی هائی که در کنار چهارباغ احداث شده بود فقط کاخ هشت بهشت باقی مانده است. اين عمارت باشکوه که روزگاری زيباترين کاخ عالم هم ناميده می شد در سال 1080 هجری و به روزگار شاه سليمان صفوی در نزديکی باغ بلبل ساخته شد.
اين بنای دو طبقه با طاقهای زيبا و تزئينات فراوان و هماهنگ دست به دست هم داده تا يکی از نمونه های درخشان معماری عصر صفويه را به نمايش بگذارند.
کليه سياحان و جهانگردانی که از اصفهان بازديد کرده و موفق شده اند به درون کاخ هشت بهشت راه يابند آن را بهترين بناهای دنيا ناميده اند. يکی از آنها کاخ هشت بهشت را با عبارت «... فرح انگيز تر از مجلل ترين کاخهای ممالک اروپايی» توصيف کرده است.
باغ وسيعی که عمارت در آن واقع شده جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده است که شاه اسماعيل اول احداث کرد و در زمان جانشينان او بخصوص شاه عباس اول به قطعات متعددی تقسيم شد.
اين قصـر با شکوه از همان ابتدای احداث «عمارت هشت بهشت» «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» ناميده می شده است.


ساختمان كاخ:
بخش مرکزی کاخ به صورت 4 صفه ساخته شده و ايوان آن رو به شمال است. سقفی که بر فراز اين بنای 4 صفه استوار است پوشيده از مقرنس های گچی خوش رنگ و خوش طرح است.
اتاقهای طبقه اول در 4 گوشه عمارت تزئيناتی از گچبری و نقاشی دارند. در طبقه دوم عمارت نيز مجموعه ای از رواق ها و اتاقها و طاقها و پنجره ها بر نفاست و زيبائی آن می افزايد. اين طبقه به راهروها و اتاقهای متعددی تقسيم شده که هر يک تزئينات خاصی دارند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاری های ديواری تعبيه شده اند ديوارها را نيز آينه های فراوان می پوشانيدند تمام سقف های کاخ را نيز موزائيک های بسيار عالی پوشانيده و دالانها و غلام گردش های بسيار زيبا و هماهنگ آنها را احاطه کرده اند.
تزئينات عمارت در دوران صفويه به حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که هيچ سياحی از اعجاب و تحسين آنها خودداری نکرده است.
آنچه در اين عمارت حائز اهميت است ارتباطی است که ميان فضاها و قسمت های مختلف آن پديد آمده است. اين ارتباط باعث شده تا عمارت هشت بهشت اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و يکپارچگی و تزئينات قابل توجه برخوردار شود.
متأسفانه امروز از نرده های چوب زرنگار و قابها و جام های بلور و آلت های شيشه ای رنگارنگ ظريف اثری بر جای نمانده است چرا که در دوره های بعد از صفويه و بخصوص در عصر قاجاريان تغييرات بسياری در آن داده شد. اين تغييرات به حدی است که برخی از سياحان آن را از دوران قاجار به حساب آورده اند.


در اواخر دوران قاجار عمارت هشت بهشت به مالکيت خصوصی اشخاص در آمد و از زيورهای نفيس و گرانبهای دوره صفويه عاری گرديد بطوری که امروز از آن همه شکوه و فريبندگی داخل کاخ و درختان چنار و تناور و گلهای ياس سفيد و سرخ که در حاشيه خيابان های آن روئيده بودند و همچنين از آب نماها و جوی های آب روان اثری بر جای نمانده است. با همه دخل و تصرفات به گفته «آندره گدار» که سالها باستانشناسی ايران را اداره کرده است:
« ... کاخ هشت بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه فرنگی در طبقه هشت بهشت در چهار گوشه خود هنوز هم ترکيب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده است.»
ذکر اين نکته مناسبت دارد که تزئينات اين کاخ هشت گوشه که نشانه روحيه معماری و تزئينات اواخر دوره صفوی است به همراه ساختمان آن که ميان باغ واقع شده است بعدها به فراوانی مورد تقليد قرار گرفته است.
 
آخرین ویرایش:

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در كاخ چهلستون
نماي عمومي كاخ وباغ چهل ستون



نماي بيروني كاخ



تالار مركزي

تالار مركزي كاخ كه اختصاص به مهمانان خارجي و شخصيتهاي كشورهاي ديگر داشت حاوي نقاشيهائي است كه وقايع تاريخي دورانهاي مختلف را بيان ميدارند٠ اين سالن باشكوه كه بر گنبدي منقوش استوار است با لچكيهاي رنگارنگ و طرحهاي طلايي و شفاف از شاهكارهاي هنري آن عصر در دو طرف سالن مركزي عمارت چهلستون تصاويري از سفرا و اروپائياني كه در آن روزگار در اصفهان بوده اند نقاشي شده است و اين تصاوير را دو نفر نقاش هلندي كه آنژل و لوكار ناميده ميشدند نقاشي كرده اند٠محسوب ميشوند٠

اتاقهاي تالار ستوندار

در دو طرف تالار ستوندار اتاقهايي است كه در حال حاضر براي نمايشگاههاي فصلي مورد استفاده قرار مي گيرند٠ اين اتاقها نيز شامل نقاشي هايي است كه برخي از آنها شاهكار مسلم نقاشي به حساب مي آيند٠ بيشتر اين نقاشي ها در زمان حكومت ظل السلطان زير لايه اي از گچ پنهان شده بود كه با كمك كارشناسان و متخصصان از زير گچ بيرون آمده و مرمت شده اند٠

ايوان چهل ستون

ايوان اصلي بر بيست ستون استوار است كه در دوران صفويه از آئينه كاريهاي بسيار زيبا پوشيده شده بود٠ايوان كاخ چهلستون مركب از دو بخش است ،يك بخش كه بر ١٨ ستون چوبي و رفيع استوار است و چهار ستون وسط كه بر روي ٤ شير سنگي قرار گرفته و حجاري آنها به گونه اي است كه دوشير با يك سر انسان نشان داده ميشود٠ از دهان اين چهار شير آب فوران مي كرد و به حوض مرمري تالار مي ريخت ٠ قسمت ديگر كه كمي مرتفع تر است سر در ورودي تالار را تشكيل ميدهد ودر بعضي منابع آنرا تالار آئينه ناميده اند٠ اين قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزين به آئينه كاري وسيع و پر كاري است كه درآن آئينه هاي ريز و خوش نقش به صورت معرق در كنار آئينه هاي قدي و خشتي به كار رفته اند٠ سقف تالار از قابهاي چوبي و و به اشكال مختلف هندسي ساخته شده اند ٠ تصوير قرينه حوض مرمرين وسط ايوان در تزئينات سقف مشاهده ميشود٠ اين قرينه سازي شباهت بسياري با ايوان عالي قاپو دارد٠

ستون سنگي

پايه ستون سنگي چهارگوشه حوض

سقف چوبين ايوان

به طور كلي در عمارت تاريخي چهلستون نقوش تركيبي ديوارها و سقف تالار كه در قالبهاي زيباي لچك و ترنح قرار گرفته اند و خطوط اصلي تقسيمات بنا كه تركيب زيبايي از نقاشي و كاشيكاري و ساير تزئينات متعدد و متنوع هستند اين اثر باشكوه را به صورت يكي از بارزترين نمونه هاي معماري دوران صفويه در آورده است٠

بخشي از سقف نقاشي شده روي ديوار



سقف چوبين ورخ بام نقاشي شده



نقاشي روي ديوار

به طور كلي در عمارت تاريخي چهلستون نقوش تركيبي ديوارها و سقف تالار كه در قالبهاي زيباي لچك و ترنح قرار گرفته اند و خطوط اصلي تقسيمات بنا كه تركيب زيبايي از نقاشي و كاشيكاري و ساير تزئينات متعدد و متنوع هستند اين اثر باشكوه را به صورت يكي از بارزترين نمونه هاي معماري دوران صفويه در آورده است٠م

نقاشي روي ديوار

پذيرائي شاه عباس دوم از ندر محمد خان پادشاه تركستان

نقاش روي ديوار

ميهماني شاه تهماسب از همايون پادشاه هند

نقاشي روي ديوار

كاربنديهاي نقاشي شده تالار اصلي

نقاشي روي ديوار

صحنه نبرد شاه اسماعيل وشيبك خان

نقاشي روي ديوار

خنياگران در مجلس شاه عباس دوم

نقاشي روي ديوار

پذيرائي شاه عباس دوم از ندر محمد خان پادشاه تركستان

نقاشي روي ديوار

كاربنديهاي نقاشي شده تالار اصلي

نقاشي روي ديوار

كاربنديهاي نقاشي شده تالار اصلي

استخر

استخر كاخ علاوه بر زيبايي باعث لطافت هوا مي گردد ، در چهار طرف اين استخر مجسمه هائي قرار دارندكه مربوط به عمارت چهلستون نيستند و به هنگام تخريب قصر سرپوشيده به اين محل منتقل شده اند٠

منبع : http://www.topirantravel.com
 

mehdi.d

عضو
هشت بهشت

هشت بهشت

بسم الله الرحمن الرحیم
In the name of allah
The Esfhane’s historical hall” Hasht Behesht is sample of the last habitancy palace of the last kings of safavih’s career that was constructed in age of” Shah Soltan “ in 1080. The hall’s Tiles that shaped the images of Fierce , worms and wildlife animals on those are monument of this palace .this hall built in age of Shah solaman’s king down that is that is of the last palaces of Safavieh career’s halls .
عمارت تاريخى «هشت‏ بهشت» نمونه‏ اى از كاخهاى محل سكونت آخرين سلاطين دوره صفويه است كه در دوره شاه سليمان در سال 1080 هجرى بنا شده است. كاشي‌ كاري هايي‌ كه‌ انواع‌ حيوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ برروي‌ آن‌ نقش‌ بسته‌، از آثار اين‌ كاخ‌ بشمار مي‌آيند . از باغ وسيع «هشت ‏بهشت» مقدار زيادى باقى نمانده ولى قصر تاريخى آن هنوز اثر ارزنده و جالبى است كه پس از انقلاب پاركى در اطراف آن ساخته شده است

اين كاخ كه در هنگام سلطنت شاه سليمان صفوى بنا شده از بهترين كاخهائى است كه در روزگار صفويه ساخته شده و چون كيفيت ساختمان و وضع بنا در اثر مسرور زمان تغيير كرده ناچار براى امكان بيان وضع آن در زمان هاي مختلف بايد نوشته‏ هاى كسانى را كه در زمان هاي گوناگون كاخ را مشاهده و از وضع آن آگاهى كامل داشته‏ اند از نظر اهل تحقيق گذرانيد.
از كسانى كه مكرر در اين كاخ رفته و به اوضاع آن آشنائى كامل حاصل كرده و شاردن فرانسوى است كه در سفرنامه خود بطور مشبع شرح اوضاع كاخ را نوشته است و قسمتى از ترجمه نوشته او را ذيلا مينويسيم.


من قول داده ‏ام كه در طى توصيف باغهاى اطراف خيابان زيباى اصفهان شرح يكى از تالارهاى يكى از باغها را بنام باغ بلبل بدهم اى تالار را عمارت هشت بهشت مي نمامند. تمام سقف هاى آن موزائيك بسيار عالى است ديوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهائى در اطراف آنها است. در اين دالان ها صدها مكان است كه دلكشترين و فرح انگيزترين نقاط دنيا محسوب ميگردد و هر يك بوسيله منفذى كه بدان نور ميتابد روشن ميشود اين روشنائى متناسب با تفريحاتى است كه اين مکان ويژه آنها ساخته شده است.

هيچ يك از اين نقاط از حيث شكل و ساختمان و تزيينات به ديگرى شبيه نيست در هر جائى چيز تازه و گوناگون است چنانكه در بعضى از بخاري هاى متنوع و در برخى حوض‏ ها و فواره‏ ها است كه از لوله هائى كه در داخل ديوارها ميباشد آب مي گردند اين تالار عجيب در حقيقت لابيرنتى است زيرا انسان در قسمت فوقانى هر جا كم ميشود و پله‏ ها چنان مخفى است كه بآسانى پيدا نميشوند. قسمت پايين تا ده پا از سطح زمين از سنگ يشم و نرده‏ها از چوب زرنگار، و قاب‏ها چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شيشه‏ هاى رنگارنگ ظريف ساخته شده است.
اما راجع به تزيينات نمي توان اين اندازه شكوه و عظمت دلربائى فريبندگى را كه در هم آميخته است تصور كرد. ميان کاشي هاى اين بنا تصاوير برهنه و فرح‏انگيز بسيار زيبا وجود دارد و در همه جا آئينه‏ هاى بلورين و در ديوارها بكار رفته است در اين تالار اطاق هاى آئينه كارى كاملى است كه اثاثه هر اطاق از باشكوه ترين و شهوت انگيرترين نوع خود در دنيا است. اطاق هاى كوچكى نيز در آنجا ميباشد كه فقط گنجايش يك رختخواب دارد. در خاور زمين رختخواب پرده نداشته و روى زمين پهن مي شود. يك رختخواب جالب توجهى ديدم كه فقط لحاف آن دو هزار اكو مي ارزيد كه براى گرمى و سبكى از پوست سمور تهيه شده بود. بمن گفتند شاه تشك هاى بسيارى از همين جنس دارد من يك كتاب از تزيينات و تصاوير و اشكال و مينياتورها و ظروف و كتيبه‏ هاى اين تلار تصنيف خواهم كرد در برخى از اين كتيبه‏ هاى شامل افكار لطيف عاشقانه و برخى قطعات اخلاقى است.
چند قطعه زير نمونه‏اى از آنها است كه در دفتر خود ثبت كرده‏ ام.
بالاى گلدانى چنين نوشته شده است: گل لاله نماينده راز درون من است من چهره آتشين و دلى سوخته دارم. هر چه زيبائى گردنى افراشته داشته باشد همواره پاى در گل است. دل من صدها باربچپ و راست بدون اينكه بكسى تعلق يابد منحرف شد تا تو را ديد و بتو پيوست من بيش از اين تاب درد هجر تو را ندارم و نميتوانم آنجا كه تو نيستى مسكن گزينم. تو مردمك چشك منى. تو را گم كرده ‏ام نميدانم بچه نظر افكنم. كارى جز مردن نتوانم.
پادشه پاسبان درويش است
گر چه نعمت بفر دولت اوست
گوسفند از براى چوپان نيست
بلكه چوپان براى خدمت اواست
زير پايت گربدانى حال مور
همچو حال تواست زير پاى پيل
روى يك پيش بخارى عبارت زير را انگاشته ‏اند.
زمستان نترسيد زيرا فقط سردى و سلامت است.
نميتوانم از بيان اين نكته خوددارى كنم كه بهنگام گردش در اين محل كه مخصوصى لذت و حظ و عشق ساخته شده است و در حال عبور از اطاق ها و شاه نشين‏ ها آدم چنان تحت تاثير قرار مي گيرد كه بگاه بيرون شدن از خود بيخود ميگردد بدون ترديد هواى اين تالار اثر مهمى در اين حالت عاشقانه كه به انسان دست مى‏دهد دارد. اگر چه اين بنا چندان با دوام و استوار نيست ولى فرح انگيرتر از مجللترين كاخهاى ممالك اروپائى است.
گوست سياحى كه در زمان فتحعلى شاه قاجار بايران آمده و اصفهان را ديده درباره اين كاخ چنين نوشته است:
اين عمارت در وسط باغ باندازه متر از سطح زمين بلندتر و 35 متر طول 26/25 متر عرض دارد اطاق هاى اين عمارت تمامى منقش و گچبرى و درهايش خاتم سازى و زيبا ميباشد. تالار وسط گنبدى شكل است كه از يك نوه پنجره ساختمان گرديده در گنبد آن هشت پنجره بطور مساوى باطراف قرار دارد كه از چوب ساخته‏ اند و در وسط اين تالار حوضى هشت ضلعى بقطر 83 سانتيمتر از مرمر عالى ساخته شده و به حوض مرواريد معروف است و طورى حجارى شده كه وقتى آب از سوراخهايش خارج ميشود چون دانه مرواريد ميباشد پلكان هاى اين عمارت طورى بنا شده كه از هر طرف بعمارت فوقانى و تحتانى عبور و مرور ميشود، داراى غلام گردش‏ها و بالاخانه‏ هاى زيادى است درختان كهن و چنارهاى مرتبى دارد و قسمتى از آب جوى شاه از برابر عمارت بالائى داخل اين باغ مي شود. در زمانى كه در اصفهان بودم فتحعلى شاه در اين عمارت مى‏نشست و تماشاى رقاصه هائى كه ميرقصيدند مينمود در و وديوارها، ازاره ‏ها، هلاليها، گنبدها و بالاخره تمام اين عمارت سرتاپاى از طلا تزيين يافته و اشكال و تصاوير گوناگون پرندگان و گلها و غيره بر طيبائى قضر افزوده است داراى تابلوهاى منقش و زيبا است كه جلب توجه مينمايد.


ميرزا عليخان نائينى روزنامه نوس عصرناصرالدين شاه قاجار كه از طرف دربار وقت ماموريت يافته بود نسبت باوضاع جغرافيايى و تاريخى ايران مطالبى تهيه كند و نسبت به قسمتى از كشور موفق شد و مطالبى در دو جلد بزرگ تهيه كرد كه آن دو جلد را در كتابخانه وزارت دارائى مطالعه كردم راجع بكاخ هشت بهشت در سال 1300 ه.ق چنين گزارش داده است:
باغ هشت بهشت و عمارت تحتانى و فوقانى قصر ميان و وسعت دستگاه آن از حد توصيف بيرون است غير از ايوان هاى عالى وارسي هاى يكصد و پنجاه و يكزوج درب اطاق تنها در بالا و پائين دارد. از معماران معتبر شنيده شده كه طرح آنرا در طرز عمارت كرامت كرده‏ اند چنانچه نقشه اين قصر را بكشند و در جاى ديگر بخواهند مثل آن بنا كننده مشكل كه بتوانند از عهده برآيند. باغ مزبور باغى است بسيار بزرگ خيابان هاى عريض و قطعه بندي هاى وسيع در آن است ديوار يك طول باغ باقدرى از ديوار چهارباغ شاه مشترك دو نهر بزرگ از چهارباغ عرضاً اين باغ را تقاطع ميكند يكى مقابل قصر موصوع وسط وارد دو درياچه بزرگ مى‏شود. كه بعرض باغ در دو طرف عمارت متقابل يكديگر است و دو حوض بزرگ هم در دو سمت ديگر عمارت است و دوره عمارت نيز جوى سنگى آب نماها قرار داده‏اند كه اب دائماً از اينها جارى است. مقابل اين درياچه و قصر سردرى است عالى و دو رو كه يك روش مشرف بچهار باغ و حوض بزرگ پاى آن ورودى ديگرش منظر قصر وسط باغ است سر در مزبور نيز وصف زياد دارد نهر ديگر هم مقابل و هم عرض نهر بفاصله زياد باز از چهارباغ ميايد و بعرض باغ جارى است و بهمين قانون سردرى دارد عالى مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ جارى است. بهمين قانون سردرى دارد عالى مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ و عمارات عقبش منظر چهارباغ و اينجاست كه سالها است تلگرفخانمه شده در اين باغ حياط ديگر هم هست وسيع صاحب اطاق ها وارسيهاى مرغوب آشپژخانه و طويله و غيره معروف به نارنجستان هشت بهشت است.
موضوع قابل توجه اين كه گزارش ميرزاعليخان نائينى روزنامه نگار ناصرالدين شاه و شرحى را كه ميرزاحسين خان تحويلدار در سال 1308 ه.ق نوشته‏اند عيناً مطابقت دارد و ناچار بايد گفت يكى از آنها از ديگرى گرفته و بنظر ميرسد چون تاريخ ختم تاليف جغرافياى اصفهان 1308 ه.ق و بعد از 1300ه.ق است. جغرافياى اصفهان از گزارش ميرزاعلى خان نائينى گرفته است و ذكر ماخذى هم نشده است.
آنچه از گزارش مزبور معلوم مي ‏گردد اينستكه كاخ مزبور تا اول قرن چهاردهم بوضع سابق زمان صفويه باقى بوده و نقصى در آن راه نيافته و تغيراتى كه در آن راه يافته در قرن چهاردهم هجرى انجام شده است.
ميرزا حسن خان جابرانصارى كه از معمران اصفهان و آگاه بتاريخ و تغييرات مبانى آن سامان بوده راجع باين كاخ چنين نوشته است:
در هشت بهشت نيز بمنوال چهلستون طرح باستانى بستانيش كه از نقش جهان جدا كرده زمان شاه عباس بزرگ شده و باساختمانى مختصر و بناى عمارت شگرف هشت بهشت را ساير شاعر مشهدى گفته زمان شاه سليمان‏به هزار و هشتاد (1080) و كاشى كاريهاى زيبا خصوصاً طاوسها و ديگرمرغان در 1102 باز بفرموده شاه و عرصه اين باغ از چهلستون بسى بيشتر بود براى حرمخانه شاهى چوحد جنوبيش به بازارچه بلند منتهى ميشد و در حكومت ظل السلطان بانوى عظمى خواهرش با همه اولاد و خانواده در آن بزرگترين پارك سلطنتى ميدان جولانى براى خوش گذرانى داشتند، امروزه آن باغ را قطعات كوچك نموده و به مقبلان فروخته‏اند كه شايد پنجاه خانه و باغچه سرا از آن جدا شده و باز قسمت بزرگى رااز خود دارند بنگاهها و سراچه‏ها و مغازه‏هاى بسيارى در چهارباغ عباسى بيرون انداخته كه نفع بزرگى دارد و كوچه جهانبانى با خانه‏هاى دو طرف و حمام نمره نامى را از ميان باغ ردكرده و در آنجا حوض مرمرى يكپارچه مرواريد ميديدم و از آثار صفويه دو سه حوض يك قطعه مرمر موسوم به مرواريد پديد بود يكى در عمارت اشرف و آن چنان بود كه همه آن سنگ را شبيه به حوض حجارى استادانه كرده و براى همه فواره‏هاى كوچك باندازه انگشت سبابه از تمام سنگ درآورده هر حوضى بيش از صد فواره داشت و آن حوض را كه نصب نموده بودند از زير سنگ آب جريان يافته مانند دانه‏ هاى مرواريد بوسيله آن فواره ها جستن كرده و حوض را پر از آب نموده بانوى عظيمى يك حوضش را بيديع الملك پسرش داد در عماراتش از باغ بادامستان تلگرفخانه جدا نموده داد و آن عمارات بعد به بختياريها و از آنها منتقل به جلاالسلطنه شد قنات آب حلال كه روى به ماربين بالا ميرفته و آبش متصل به جوى شاه ميشد براى آب دائمى هشت بهشت و ديگر عمارات صفويه احداث كرده بودند و هر عمارتى بهرى و بخشى معين داشت وزير و مستوفى خاص از نياكان بنده براى آن مقرر بود تا بتواند در حرمخانه سلطنتى حكم بخش آب را بدهد و رفع مشاجره سكنه باغچه سراها را بنمايد و وجه نامش به آب حلال از آن رهگذر بود كه شاه عباس دوم وجهى را كه بنظر خود و علما حلال شرعى ميدانستند بخرج احداث آن قنات داده تا آب غسل وضوى حرمخانه نهايت حليت را داشته شبهه كم و زياد آب رودخانه از حقوق ديگر محلها نرود. حاليه شنيده ‏ام آن آب را از پشت آتشگاه به جر و كان اولاد بانوى عظمى ميبرند و چون بانوى عظمى و اولادش شصت سال و كسرى است در هشت بهشت ساكنند ضمناً باغات و عمارات دولتى ديگر مجاور را بدست داشتند مانند بهشت آئين ورشك جنان و انگورستان، و بهشت آئين امروزه در كوچه فتحيه كالج دختران شده و انگورستان را با عمارت خسروخانى بدست سردار اعظم داده بودند.
اين كاخ كه روزى از كاخهاى كم نظير بوده در سال 1334 شمسى كه آقاى حسينى از طرف اداره باستان‏شناسى اصفهان مورد بازديد قرار داده چنين گزارشى و اظهار نظر كرده است:
اين عمارت را فعلاً آقاى ابوالفتح قهرمان (سردار اعظم) بموجب دستخطى مالك و در تصرف دارد از قرار مشهور در اراضى و باغات قديمى آن تغييراتى داده و كاخ اصلى بحال خود ولى مخروبه باقى است. ذخائر آن از بين رفته است. يك دفعه در دوره وزارت سيد ضياءالدين باغ ملى شد ولى در زمان شاه فقيد مسترد و محدداً درش بسته شده است. در سال 1334 شمسى كه از اين عمارت بازديدى بعمل آمده محتاج بتعميرات كامل است زيرا نقاشيهاى زيبا و گچبريهاى عالى )نظير تزيينات عالى قاپو( آن از بين رفته و آنچه باقى است نيز جلب توجه را مينمايد اشكال و حوش و طيور و شكارگاهها كه بعضى قديمى و برخى جديد بر روى كاشى نقش و در پشت بغل هاى اطراف نصب شده جالب توجه و تماشائى است مساحت فعلى آن قريب 7500 متر مربع است.
برخى نوشته‏ اند كه كاخ و باغ مجموعاً در ابتداى ساختمان آن 85 جريب بوده است ولى مساحت كنونى آن در حدود پنج هزار متر ميباشد.
تاريخ شهريور 1343 شمسى تحويل دولت گرديده است.
اين كاخ در خيابان چهارباغ عباسى در مقابل خيابان كنونى شيخ بهائى واقع و اكنون در دست دولت است.
از گزارش ‏هاى گوناگونى كه در توصيف اين كاخ داده‏ اند معلوم گرديد كه علت شهرت آن براى بكار بردن سنگ هاى مرمر عالى در آن و داشتن طاق هاى مقرنس كارى و نقاشى بوده است.
ساختمان كاخ دو طبقه و داراى شاه نشين و غلام گردش‏ هاى زيبا و نقوش گوناگون طلائى و تزيينات جالب و پشت بغل هاى كاشى بى نظير و نقوش و حوش و طيور و آئينه كارى بسيار ممتاز و در واقع از قصور ممتاز دوره صفويه است.
كاخ مزبور كه آنرا باغ بلبل نيز ناميده ‏اند قسمتى از باغ نقش جهان زمان شاه عباس بوده و در زمان شاه عباس (1078-1105) مجزا و شروع به ساختن گرديده است.
اين كاخ تاريخى زير شماره 227 به ثبت رسيده است.
در توصيف و تاريخ ساختمان آن شعراى زمان اشعارى نيز سروده ‏اند.
از جشن و نشاط و كامرانى دايم
در وى جاى پادشه دولتمند
از قصر بلند زيبا اركان
گرديد زمين اصفهان تاج جنان
درگاه عبادت اين بود ورد ملك
پاينده عمارت از سليمان زمان
ايضاً هر مصرعى تاريخ است:
چون بدوران شه اعلاشان
كه زدل گشته سليمان زمان
جان پناهى كه مديحش عام است
مرشد و داد ده ايام است
تاج دارى كه زوى شد نازان
زدل صدق همه خلق جهان
صوفى صافى تابع مقصود
كو باخلاق و صفا ساعى بود
آنكه مقصود وى از عمر و حيات
بندگى ره شه باطاعات
كرد سركارى اين مسكن سعد
كه چو وى نيست مقدر من بعد
دل گشائى است كه از لطف صبا
شد فرح لازم و شادى افزا
چه مكان شبه بناى فلك است
چون لب قند سراپا نمك است
طاق از آن سرشكن قوس و قزح
ركن او قائمه جشن و فرح
آفتاب آينه درگاهش
طلبد سرمه گرد راهش
بنم آورده گلش آب حيات
ميل شادى بارم داده زكات
از لب شكر ليلى لعليش
شد از آيينه جان به كاشيش
دوده‏اش سرمه بيننده كشيد
زگچش شد قصب صبح سفيد
آيه نور ز سنگش شامل
بدرش حاتم بى حد سايل
اشعارى را كه نصرآبادى در توصيف و ماده تاريخ بناى كاخ هشت بهشت سروده بخوبى روشن مپدارد كه كاخ مزبور در دوران سلطنت شاه سليمان صفوى و در سال يك هزار و هشتاد هجرى (1080) ساختمان آن بپايان رسيده و اين ساحتمان بسعى و اهتمام مقصود نامى كه از صوفيان سرسپرده درگاه بوده انجام گرديده است.

گرچه مميزاتى براى مقصود نگفته ولى نميتوان بانى مسجد مقصود بيك واقع در تكيه ظلمات در سال يكهزار و ده را با مباشر ساختمان كاخ هشت بهشت كه در سال يكهزار و هشتاد انجام شده است متحد دانست.

باغى كه سابقاً عمارت هشت بهشت در آن قرار داشته، بسيار بزرگ و زيبا بوده است كه امروز تنها محوطه‏اى كوچك از آن باقى است.
كاخ هشت بهشت، آنچنانكه از نوشته ‏ها بر مى‏آيد، محل تفريج بوده است و گوشه و كناران به منظور خوشگذرانى ساخته شده. شاردن سياح فرانسوى درباره اين كاخ چنين نوشته است:
... كاخ هشت بهشت در باغ بلبل قرار دارد. تمام سقفهاى آن موزائيك بسيار عالى است. ديوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهايى در اطراف آنهاست. در اين دالانها صدها مكان است كه دلكش‏ترين و فرح انگيزترين نقاط دنيا محسوب مى‏گردد و هر يك به وسيله منفذى كه بدان نور مى‏تابد روشن مى‏شود. اين روشنايى متناسب با تفريجاتى است كه اين امكنه ويژه آنها ساخته شده است.
هيچ يك از اين نقاط از حيث شكل و ساختمان و تزئينات به ديگرى شبيه نيست. در هر جايى چيزهايى تازه و گوناگون است چنانكه در بعضى بخاريهاى متنوع و در برخى ديگر حوضها و فواره هايى است كه از لوله هايى از داخل ديوار آب مى‏گيرند. اين تالار عجيب در حقيقت لابيرنتى است كه انسان در قسمت فوقانى آن گم مى‏شود و پله‏ها چنان مخفى است كه به آسانى پيدا نمى‏شود. قسمت پائين تا ده پا از سطح زمين از سنگ پشم و نرده‏ها از چوب زرنگار و قابها و چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شيشه‏هاى رنگارنگ ظريف ساخته شده است.
اگر چه اين بنا چندان با دوام و استوار نيسات ولى فرح انگيزتر از مجلل‏ترين كاخهاى اروپايى است. در اثر تغييرات بسيارى كه در ساختمان كاخ هشت بهست سالها پس از تاريخ ساخت آن روى داده بسيارى كسان تصوير كرده‏اند كه اين عمارت در زمان خيلى نزديك‏تر از زمان صفويه ساخته شده به طورى كه مادام ديولافوا ساختمان آن را به دوران قاچاريه نسبت داده است.

نام هشت بهشت به معنای هشتی و يا ورودی بهشت است. عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی يک کرسی با ازاره سنگی ساخته شده و ترکيب احجام و فضاهای معماری بگونه ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته است. در وسط ساختمان فضای اصلی و مرکزی قرار دارد که در پلان بصورت هشت ضلعی است. ارتباط دو طبقه از طريق دو دستگاه راه پله انجام می گيرد.
کليه سطوح ايوان ها، هشتی مرکزی، اتاقها و راهروها با سبکهای متنوع تزئين شده است. از جمله خصوصيات منحصر بفرد اين عمارت حوض مرواريد و آبشار ايوان جنوبی است که آب آن از حوض فوقانی تأمين می شده است.
خلاصه:سابقه نام هشت بهشت، توصيف كاخ هشت بهشت شهر تبريز از سود اگر گمنان ونيزي و تزئينات و نقاشي‌هاي آن، كاخ هشت بهشت اصفهان، تاريخ بناي كاخ هشت بهشت اصفهان اتمام 1080 هجري، اشعاري دروصف اين بنا، معماري و مصالح بكاررفته، تزئينات بنا، وصف زيبائي باغها و خيابانهاي مشجرآن، حوضهاو آب نماها، شرح پلان كاخ مزبور، تقسيم‌فضا دراين كاخ، توصيف اين بنا از "پاسكال كست ـ P.Coste " و از مولف رستمالتواريخ، سفرنامه "مادام ديولافوآ ـ Mme.Dieulafoy " ، وضع فعلي كاخ.
هشت بهشت اصفهان
لطف الله هنر فر – دكتر در تاريخ استاد دانشگاه اصفهان
بعدازشاه عباس دوم كه در اداره امور مملكت و علاقه به عمران وآبادي وايجاد بناهاي باشكوه تالي شاه عباس كبير بشمار ميرفت سلطنت به فرزندش صفاميرزا رسيدكه پس از جلوس به تخت سلطنت شاه سليمان ناميده شد واز 1077 تا 1106 پادشاه ايران بود، وي كه عمرخود را در حرمسرا با زنان وخواجه سرايان بسر برده و بدون تربيت و تحصيل بار آمده بود از پادشاهان بسيار ضعيف النفس و عياش سلسله صفوي بشمار ميرود و بنا به عادتي كه در حرمسرا با او همراه شده بود پيوسته مصاحبت با زنان و خواجه سرايان و مشاوره با آنها را بر اداره امور مملكت و ملت از راه مشورت با رجال كارآگاه و بصير ترجيح ميداد و اگر في الجمله نظم و ترتيبي در اداره امور كشور در زمان او مشاهده شد از آنجهت بود كه وزارت او را مرداني خوشنام وبا تدبير وكياست مانند شيخعليخان زنگنه بعهده داشتند. در تمام اين دوره سلطنت تقريباً 29 ساله او واقعه خارجي مهمي براي ايران روي نداد و دوره پادشهي او به فراغت و امن وآسايش گذشت و بهمين جهت روابط تجارتي ايران با ممالك خارجه در عهد او رو به ازدياد گذاشت و بدست او شخصيت هاي دربار وي در شهرهاي مختلف ايران و از آنجمله اصفهان پايتخت او ابنيه و آثاري ساخته شد كه مهمترين آنها كاخ هشت بهشت اصفهان است و ما در اين مقاله به توصيف كامل اين عمارت افسانه اي آنعهد كه بقول شادرن فرانسوي مخصوص لذت وحظ و عشق ساخته شده است مي پردازيم.
سابقه نام هشت بهشت
اولين كاخ هشت بهشت را در ايران امير حسن بيك آق قويونلو معروف به اوزن حسن1 در تبريز بنا كرد. در عهد اين امير دلاور و قهرمان بايندري تبريز كه پايتخت شده بود مجدداً شكوه و رونق از دست رفته خود را بازيافت و بازار تجارت همه گونه كالا بويژه پارچه هاي حرير از نو گرم شد. تاجر گمنامي كه از ونيز به تبريز آمده و مدت هشت سال و هشت ماه بويژه در پايان دوران پادشاهي يعقوب فرزند امير حسن بيك و آغاز پادشاهي شاه اسماعيل در تبريز بوده است پايتخت سلسله بايندري را شهري بزرگ با محيطي در حدود بيست وچهار ميل2 بدون بارو مانند شهر ونيز داراي خانه ها و كاخهاي باشكوه ميداند3 .
كاخ هشت بهشت تبريز
ساختمان كاخ هشت بهشت تبريز را كه امروز اثري از آن برجاي نيست سوداگر گمنام ونيزي در سفرنامه خود به امير حسين بيك نسبت ميدهد. در صحت اين گفته تاحدودي ترديد داريم اما مسلم است كه هشت بهشت در دوران پادشاهي فرزندش يعقوب بيك بايندري به پايان رسيده است4 اين كاخ كه يكي از شگفت انگيز ترين بناهاي عهد بود در ميان پارك بسيار بزرگي قرار داشت و صاحب مسجد و بيمارستان باشكوهي بود كه در آن همه روزه از هزار نفر بيمار و بينوا توجه ميشد، سوداگر گمنام ونيزي دربارة هشت بهشت مي نويسد:
«اگرچه در تبريز كاخهاي بزرگ زيبا ومتعددي در دوران پادشاهي سلاطين مختلف پي افكنده شده است اما اين كاخ هشت بهشت كه به دست سلطان حسن بيك احداث گرديد به مراتب از ساير كاخها بهتر است ، تا جائي كه ميتوان گفت نظير ندارد . حشمت وشكوه دربار حسن بيك آن سان بود كه تا آن تاريخ هيچ كس نظيرش را نديده است. اين كاخ در ميان باغ بزرگ و دلگشائي احداث شده است كه در نزديكي شهر تبريز قرار دارد و در سمت شمال، رودخانه اي كاخ را از شهر جدا ميكند، در درون باغ مسجد باشكوهي پي افكنده اند كه بيمارستاني مجهز ديوار به ديوار آن قرار دارد، اين كاخ را به زبان فارسي هشت بهشت ناميده اند زيرا به هشت بخش مختلف تقسيم ميشود، در هر بخشي چهار غرفة بيروني و چهار غرفة اندروني ساخته اند و بقيه قصر در زير گنبد با شكوهي قرار دارد، تمامي اين بنا يك آشكوبه است و فقط يك رديف پلكان تا سقف كشيده اند كه از آن طريق شخص بالا مي رود و خودش را به غرفه هاي مختلف مي رساند.»
«اين كاخ را چهار در ورودي است سرتا به پا ميناكاري و زراندود و به اندازه اي زيبا كه بيان انسان از وصف آن عاجز مي ماند . از جلو هر يك از درهاي ورودي كاخ راهروي مرمر ساخته اند كه منتهي به مصطبه ميشود، و از ميان مصطبه نهري جاري است به شكل ماپيچ كه بستر آن را از سنگ مرمر تراشيده اند و تا سه ذرع بالاي مصطبه را در هر سمتي از نفيسترين سنگهاي مرمر پوشانيده اند. پايين آن به رنگهاي گوناگون مقرنس كاري شده و از دور مانند آيينه مي درخشند …. درون كاخ، روي سقف تالار بزرگ با سيم وزر و لاجورد از تمامي جنگهائي كه در دوره هاي باستان در ايران روي داده است و فرستادگاني كه از دربار عثماني به تبريز آمده و به حضور سلطان حسن بيك بار يافته اند نگاره هائي ساخته اند و نيز خواسته هاي ايشان و پاسخهاي پادشاه ايران همه به خط فارسي رقم زده شده …. همچنين مجالسي از شكار شاه با گروهي از ملازمان سوار به همراهي سگان تازي و قوشهاي شكاري جلب نظر ميكند5 .»
عمارت هشت بهشت اصفهان (نقاشي پاسكال كست)
تزيينات نقاشي كاخ هشت بهشت تبريز
آنچه هنرمندن چيره دست ب رديوارها و سقف تالارهاي كاخ هشت بهشت نقاشي كرده بودند درواقع نموداري از اشتياق سر سلسله دودمان بايندري به شكار و بزم بود. به گفتة باربارو6 در دوران صلح هنگامي كه امير حسين بيك در پايتخت خويش شهر تبريز يا در اصفهان اقامت داشت7 براي سرگرمي او وملازمانش مرتباً بساط سور و سرگرمي گسترده ميشد.
پاره اي از اين سرگرميها و ورزشها جنبه همه گاني داشت وبي شباهت به T ourney 8 يا دلير بهادران سده هاي ميانة اروپا نبود. يكي از جالبترين اين زورآزماييها جنگ گرگ با انسان بود . معمولاً در اين گونه موارد، در ميدان مركزي شهر تبريز، با حضور گروه زيادي تماشاگر ، گرگ گرسنه اي را كه به زنجيري بسته بودند با دلير ناموري روبرو مي ساختند. گرگبازي آن روزي شباهت به گاوبازي امروزي مردم اسپانيا داشته است، در ميان غريو تماشاگران، دليري كه به جنگ گرگ مي رفت چندان در برابر جانور بيچاره خالي مي كرد تا سرانجام آن دد را از رمق مي انداخت و آنگاه به طعن نيزه اي قلبش را مي دريد، پس از چند صحنه از اين بازيها همگي ملازمان و اميران كشور به فراخور مقام در برابر پادشاه مي نشستند، خدمتكاران در برابر هر يك، سفرة كوچكي مي گستردند و روي هر سفره تنگي شراب و آفتابه لگني با سيني سيميني مي نهادند و آنگاه با اجازه پادشاه باده گساري و خوردن خوراك آغاز مي شد. معمولاً در اين گونه مجالس سور در عقب سريري كه براي پادشاه نهاده بودند گروهي رامشگر حضور داشتند، در دست برخي چنگهائي نوك تيز قرار داشت كه درازاي هر كدام از يك گز تجاوز مي كرد. پاره اي ديگر عود و بربط و سنج و ني انبان به دست داشتند و نغمه هائي كه از تمامي اين سازهاي گوناگون با هم بر مي خاست حتي به گوش فرستادگان جمهوري ونيز خوشايند و دلپذير مي آمد9 .
منظره ايوان غربي كاخ هشت بهشت با گچ هاي قاجاري كه برروي تزئينات صفوي آن كشيده شده است (اين عكس چند سال پيش از شروع تعميرات هشت بهشت بوسيله نگارنده مقاله برداشته شده است
كاخ هشت بهشت اصفهان
شهر اصفهان از حدود سال 1000 هجري عنوان پايتخت ايران را يافت ونام آورترين پادشاهان اين سلسله يعني شاه عباس اول آنرا به پايتختي برگزيد و تا سال 1038 كه بدرود زندگي گفت طراحان و معماران و استادكاران چيره دست به ساختن و پرداختن آن مشغول بودند و بالنتيجه آثار نفيس و شگفت انگيزي مانند ميدان نقش جهان و بناهاي اطراف آن از دروازه دولت فعلي (مقابل عمارت شهرداري فعلي) تا باغ هزار جريب (محل فعلي دانشگاه اصفهان) و پل اللهورديخان و بازار شاهي با كاروانسراهاي عالي بوجود آمد.
از سلطنت شاه عباس اول تا پايان سلطنت شاه طهماسب دوم مدت يك قرن و نيم اصفهان پايتخت شاه عباس و جانشينان او بود. در اين دوره طولاني نكته اي كه جلب توجه ميكند علاقه عموم پادشاهان اين سلسله اعم از قوي و ضعيف و لايق يا بي كفايت به امر عمران و آبادي و ايجاد بناهاي جديد و افزودن آن بر ساختمانهاي پيشين است و در اين كار نوعي رقابت و اهتمام و كوشش بيشتر در بوجود آوردن آثاري دلپذيرتر و دل انگيزتر مشاهده ميشود.
آثاري كه در دوران شاه عباس دوم بوجود آمد مانند بناي كاخ چهلستون و آثار باشكوه ساحل زايند رود مانند عمارت آينه خانه و هفت دست و نمكدان و كاخهاي سعادت آباد و پل شاهي اصفهان و مانند اينها نمودار اين علاقه مندي و توجه خاص جانشينان شاه عباس اول به امر بسط و توسعه پايتخت از راه ايجاد ساختمانهاي باشكوه است حتي ضعيف ترين ونالايق ترين پاشداهان اين سلسله يعني شاه سلطان حسين نيز مجموعه نفيسي مانند مدرسه سلطاني چهار باغ و بازار سلطاني چهار باغ و بازار سلطاني و كاخ فرح آباد را بر آثار پيشين افزود و از اين راه نام نيكي از خود بجاي گذاشت.
قصرها و كاخهائي كه در دوران صفويه در اصفهان ساخته شد ونمونه هائي از آنها امروز موجود است بردوگونه است : كاخهاي پذيرائي و قصرهاي نشيمن.
از كاخهاي پذيرائي كه كم و بيش آثاري از آنها در اصفهان برجاي مانده و امروز جلب توجه ميكند كاخ عالي قاپو و چهلستون را بايد نام برد و از قصرهاي نشيمن كه با كمال تأسف در اواخر دوران قاجاريه بسياري از آنها راه زوال و نيستي سپرده است بجز عمارت مشهور به تالار اشرف و كاخ هشت بهشت اثري برجاي نمانده ولي خوشبختانه اين دو عمارت برجاي نمانده ولي خوشبختانه اين دو عمارت برجاي مانده از نظر معماري وتزيينات آنقدر جالب توجه است كه ميتواند مصداق «مشت نمونه خروار» قرار گيرد و انظار تماشاچيان را به كيفيت ساختمانهاي مشابه آنها كه امروز وجود ندارد متوجه كند.
عمارت هشت بهشت را شاردن سياح فرانسوي توصيف كرده است
شواليه شاردن فرانسوي14 در سفرنامه مشهور خود در بارة اين كاخ سلطنتي چنين نوشته است: «من قول داده ام كه در طي توصيف باغهاي اطراف خيابان زيباي اصفهان شرح يكي از تالارهاي يكي از باغها را موسوم به باغ بلبل بدهم. اين تالار را عمارت بهشت مينامند زيرا عمارت بمعني خانه تفريح وخوشي است و بهشت طبقه دهم آسمان را گويند كه از اينجهت ميتوان آن را تالار فردوس ناميد طول تالار شصت پا و غير منظم ساخته شده است، هفت زاويه يا ضلع دارد كه آخري از همه پهن تر و مياني بشكل گنبدي است كه سي يا سي و پنج متر ارتفاع آنست كه روي جرزها و طاق هاي قوسي شكل كه عده آنها برابر عده زوايا و اضلاع است قرار دارد، تمام سقف ها موزائيك بسيار عالي است، ديوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهائي در اطراف آنهاست.
در اين دالان ها صدها مكان است كه دلكش ترين و فرح انگيز ترين نقاط دنيا محسو بميشود، اين روشنائي متناسب با تفريحاتي است كه اين امكنه ويژه آنها ساخته شده است.
هيچيك از اين نقاط از حيث شكل و ساختمان و تزيينات و آرايش بديگري شبيه نيست، در هر جائي چيز تازه و گوناگون است چنانكه در بعضي بخاريهاي متنوع و در برخي حوض ها و فواره هاست كه از لوله هائي كه در داخل ديوارها قرار دارد آب ميگيرند. اين تالار عجيب در حقيقت لابيرنتي است زيرا انسان در قسمت فوقاني آن هر جا گم ميشود و پله ها چنان مخفي است كه بآساني پيدا نمي شوند.
قسمت پائين تا ده پا از سطح زمين از سنگ يشم و نرده ها از چوب زرنگار و قابها و چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلت ها از شيشه هاي رنگارنگ ظريف ساخته شده است. اما راجع به تزيينات نميتوان اين اندازه شكوه وعظمت و دلربائي و فريبندگي را كه در هم آميخته است تصور كرد. ميان نقاشي هاي اين بنا تصاوير برهنه و فرح انگيز بسيار زيبا وجود دارد و در همه جا آئينه هاي بلورين در ديوارها بكار رفته است، در اين تالار اطاقهاي آئينه كاري كاملي است كه اثاثه هر اطاق از باشكوهترين و شهوت انگيز ترين نوع خود در دنياست. اطاق هاي كوچكي نيز در آنجاست كه فقط گنجايش يك رختخواب دارد، در خاورزمين رختخواب پرده نداشته وروي زمين پهن ميشود، يك رختخواب جالب توجهي ديدم كه فقط لحاف آن دو هزار اكو ميارزيد كه براي گرمي و سبكي از پوست سمور تهيه شده بود، بمن گفتند شاه تشك هاي بسياري ازهمين جنس دارد، من يك كتاب از تزئينات و تصاوير واشكال و مينياتورها و ظروف و كتيبه هاي اين تالار تصنيف خواهم كرد، برخي از اين كتيبه ها شامل افكار لطيف عاشقانه و برخي قطعات اخلاقي است.
نمونه نقوش بي نظير كاشيكاري نماهاي خارجي عمارت هشت بهشت.
چند قطعه زير نمونه اي از آنهاست كه در دفتر خود ثبت كرده ام، بالاي گلداني چنين نوشته شده است.
من چهره آتشين و دلي سوخته دارم
گل لاله نماينده راز درون من است
(معني آن اين است كه چون برگهاي لاله سرخ ودل آن سياه است عاشق را نيز قلبي سوخته و صورتي فروزان ميباشد.‌)
هرچه زيبائي گردني افراشته داشته باشد همواره پاي در گل است.
(يعني سنگيني شهوات علو روح و شهامت را مي بلعد.)
دل در صدها بار بچپ و راست بدون اينكه بكسي تعلق يابد منحرف شد تا تو را ديد و بتو پيوست، من بيش از اين تاب درد هجر تو را ندارم و نميتوانم آنجا كه تو نيستي مسكن گزينم. تو مردم چشم مني. تو را گم كرده ام. نميدانم بچه نظر افكنم. كاري جز مردن تنوانم.
گرچه نعمت بفر دولت اوست
پادشه پاسبان درويش است
بلكه چوپان براي خدمت اوست
گوسفند از براي چوپان نيست
همچو حال تواست زير پاي پيل
زير پايت گر بداني حال مور
روي يك پيش بخاري عبارت زير را نگاشته اند:
«از زمستان نترسيد زيرا فقط سردي و سلامت است.»
نميتوانم از بيان اين نكته خودداري كنم كه بهنگام گردش در اين محل كه مخصوص لذت و حظ و عشق ساخته شده است و در حال عبور از اطاقها و شاه نشين ها آدم چنان تحت تأثير قرار ميگيرد كه بگاه بيرون شدن از خود بيخود ميگردد.
بي شك هواي اين تالار اثر مهمي در اين حالت عاشقانه كه بانسان دست ميدهد دارد، اگرچه اين بنا چندان با دوام واستوار نيست ولي فرح انگيز تر از مجلل ترين كاخ هاي ممالك اروپائي است.
شاه سليمان اين تالار را ساخته و فقط هزينه بناي آن بجز اثاثه و لوازم ديگر بالغ بر پنجاه هزا اكو15 شده است.»16
منظره سرسراي كاخ هشت بهشت مقارن زماني كه پاسكال كست واوژن فلاندن از آن ديدن كرده اند.
تزيينات كاخ هشت بهشت از سفرنامة انگلبرت كمپفر
يكي از سياحان مشهور اروپائي كه در دوران صفويه از اصفهان ديدن كرده سياح آلماني بنام انگلبرت كمپفر Engelbert Kampfer است كه در هيئت تجارتي كه از طرف شارل يازدهم پادشاه سوئد در سال 1683 ميلادي برابر با 1093 هجري به ايران اعزام داشته است. كمپفر در سال 1096 هجري به اصفهان رسيده ودو سال در پايتخت ايران توقف نموده و در اين مدت فرصت يافته است كه شهر اصفهان و بطور كلي مسائل مربوط به ايران را مطالعه نمايد وي در سفرنامه خود تصاويري از ميدان نقش جهان و تالار آينه خانه و مراسم شترقرباني در باغ هزار جريب نشان داده واز كاخ هاي درباري و مراكز دولتي اصفهان در دوران سلطنت شاه سليمان طرح جالبي تهيه كرده است.
وي كه در دربار شاه سليمان بر برده است شرح جالبي از كاخ سلطنتي هشت بهشت اصفهان به شرح زير بدست داده است:
«در طرف مغرب متصل به باغ گلستان باغ بلبل و باغ خرگاه قرار دارد كه من مجملاً به توصيف آنها خواهم پرداخت زيرا هرگاه بخواهم تمام شكوه و جلال تأسيسات ، بناهاي موجود، فواره ها، حوضها، خيابان ها، باغچه ها، رديف هاي چنار و غيرة آنرا برشمارم خود فصل مستقلي در اين كتاب بايد تحرير كنم. اين هر دو باغ در ابتداي خيابان مجلل چهار باغ كه من در فصل قبل بدان پرداختم قرار دارد و در حدود بيش از ششصد قدم از طول آنرا اشغال كرده است، هرگاه شاه رغبت سواري كند از دروازة باغ خرگاه خارج ميشود، در آنجا لشكريان و ملازمان در انتظار او هستند و من در قسمت پانزدهم اين كتاب به تفصيل بيشتر در اين باره سخن خواهم گفت.
نقش كاشيكاري برنماي بيروني عمارت هشت بهشت. نقش كاشيكاري بر نماي بيروني عمارت هشت بهشت .
اين هر دو باغ بنظر ميرسد كه جزء لايتجزاي يكديگر باشند. رديف درختان، خيابانها، آب روها و سواره روها رد هر دو مشترك است. در حين عبور متوجه شدم كه در مدخل سواره رو سواي يك جفت ستون دو توپ متحرك چدني به اندازه متوسط قرار داده اند، اسم استاد سازنده و تاريخ ريخته شدن يكي از توپ ها بروي آن حك شده است Johanned Burgherus me fecit 862 كه معني آن چنين است : (يوهان بوگرمرا در سال 1458 ساخت) به هر حال باغ بلبل از طرف شاه صفي ، شاه عباس دوم و شاه سليمان فعلي چهن به وقور با خيابانهاي مشجر، كاخها، باغچه ها و فواره ها مجهز شده است كه ظاهراً از نظر زيبائي در سراسر ايران هيچ جاي ديگر به پاي آن نمي رسد و اين امر به خصوص پس از تجديد ساختماني كه از نظر هنري در كاخ شد صادق است. جلال وجبروت وزيبائي بي نظيري كه اين باغ دارد باعث شده كه به آن نام «هشت بهشت» بدهند و بهمين علت تمام باغ نيز به همين نام شهرت يافته است.
دربارة اين كاخ ميگويئم – آنهم براي اينكه فقط ذكر اهم مطالب دربارة آن اكتفا كرده باشيم كه در وسط يك ميدان عريض باز كه با تخت سنگ هاي چهار گوش فرش شده قرار دارد. در فواصل معين يك دريف نيمكت مرمري و همچنين يك جوي آب در دور آن تعبيه شده است، از همة اطراف حاشية باغ پياده روهائي كه دور آنها را نرده هاي زيبائي گذارده اند و در هر دو طرف آنها چنار كاشته اند به طرف كاخ كشيده شده است، در داخل، سلسله خيابانهائي كه از طرف شمال به جنوب كشيده شده است با باغچه هائي دلربا قطع ميشود، در حالي كه رديف هاي شرقي – غربي آبي را كه در چهار باغ در زير زمين گرفته ميشود به باغ هدايت ميكند، اين آب به كار پر كردن استخر مي خورد كه يازده قدم عرض دارد و از سنگهاي چهارگوش ساخته شده است، مرغابي ها و قوها بر سطح اين استخر شناورند.
كاخ هشت بهشت چهار گوشي است كه زاويه هاي آن پخ و اريب شده است، از هر طرف كه شما وارد آن بشويد يك تالار مزين و دلربا را در برابر خود مي بينيد، سالن ها در اطراف به ميدان محدود ميشوند، در عوض درست در وسط ساختمان يك اطاق بزرگ است كه براي استراحت ونفس تازه كردن كساني كه بديدن آن آمده اند كاملاً مجهز شده است ، در يك حوض بزرگ آب با صدائي دلكش در جراين است و بادگيري كه در سقف تعبيه كرده اند دائم هواي اطاق را تازه ميكند.
در اينجا فقط به ذكر اين نكته اكتفا ميكنم كه تقسيم فضا بين بقية اطاقها در حد اعلاي خوبي و زبر دستي انجام گرفته است، دقت در جزئيات ناچيز نيز ما را به اين حقيقت معترف ميكند كه استاداني كه در اينجا دست اندر كار بوده اند هنرمنداني بي بديل بوده ند، انواع مرمرهاي رنگين و ساير سنگها، حوضهائي كه با دقت تمام ساخته اند، آئنه هاي بزرگ جام ونيزي كه در استخوان لاك پشت آنها را قاب كرده اند، تابلوهاي هنرمندن شهير كه آنها را در زير شيشه هاي ونيزي آويخته اند ، ترتيب طاقنماها وايوانها به نحوي كه به ما امكان داده ميشود از همه طرف از مناظر بديع لذت ببريم پوشش ديوارها با معرق و اكليل – واقعاً نميتوان گفت كدام يك از اينها بيشتر ماية اعجاب است. از پرده هاي نقاشي بيش از همه از تصاوير يكي از شاهان قرن هفدهم و همچنين چند تن از ملكه هاي قرن شانزدهم لذت بردم. درست است كه ايرانيان اين پرده ها را كشيده اند ولي به هيچ رو نميتوان اين آثار هنري را پست و حقير شمرد.
آواي خوش دائمي ريزش آب از منفذ چليپاواري كه در مرمر سقف ايجاد كرده اند تماشاگر را آرامش و آسايش مي بخشد چنانكه او مشكل ميتواند ضمن تماشاي اين بازي باشكوه آب از به خواب رفتن خود جلوگيري كند.
درها را از چوبهائي كه داراي طرحي خاص است تهيه كرده اند والياف چوب را روكش طلا كرده اند، بدين ترتيب مي بينيم كه هنرمندي استاد ايراني وضع طبيعي چوب را صدمه اي نرسانده بلكه كاري كرده است كه خصوصيات آن بهتر و نمايان تر بشود. حوضي با محيط متوسط اما وزن زياد از نقرة خالص ريخته شده است، نسخ خطي و منياتورهاي نادر را در صندوق هاي مشبك نگاهداري ميكنند – خلاصه بگوئيم آدم بايد صد چشم داشته باشد تا بتواند تنوع غير قابل وصف جلال و جبروت كاخ را دريابد . تازه بعد از همة اين حرفها بايد در نظر آورد كه اين تالار بيش از سي قدم در سي قدم وسعت ندارد17 .
نقش حيوان افسانه اي با كاشي بر نماي بيروني عمارت هشت بهشت .
هيكل و رفتار او نجيبانه است، سليمان داراي قد متوسط، باريك واستخوان بندي ظريفي است . در دوران كودكي صورت گردي داشته ولي اكنون چهره او باريك و لاغر شده است، پوست رنگ پريده او بسيار ظريف و روشن است، پيشاني بلند او باز به نظر ميرسد، سليمان از مادر چركسي خود چشم هاي بزرگي را به ارث برده كه با آنها با حرارت و دوستانه نگاه ميكند، اوداراي يك بيني برآمده ظريف، يك دهان پيچيده با لبان پر، ابروان كم پشت اما صاف ويك ريش رنگ كرده نوك تيز است، او آهسته صحبت ميكند اما باوجود آن داراي صداي مردانه اي است. او سر را هميشه بالا نگه داشته و با وقار راه ميرود، آهسته اسب ميراند، ضمن اسب سواري اغلب به اطراف نگاه كرده مردم را خوب ولي بدون مزاحمت از نظر ميگذراند18 .
توصيف عمارت هشت بهشت از پاسكال كست
پاسكال كست19 كه در سلطنت محمد شاه قاجار از هشت بهشت اصفهان ديدن كرده و تصويرهاي زيبائي از قسمت هاي مختلف آن تهيه كرده در آلبوم مصور خود دربارة اين قصر مطلبي نوشته است كه قسمتهائي از آنرا در اين مقاله ميآوريم:
«عمارتي كه هشت بهشت يا هشت در بهشت نام دارد بوسيله فتحعلي شاه فعلي در محوطه كاخهاي دوره صفويه ساخته شده است20 بمنزله قصر تابستاني محسوب ميشده كه هشت نفر از محبوبه هاي شاه در آن سكونت داشته اند وهر يك از آنها اقامتگاه جداگانه اي در اختيار داشته اند باين ترتيب كه چهار نفر از آنها در طبقه هم كف و چهار نفر ديگر در طبقه اول بنا مي زيسته اند.
اين عمارت 30 متر طول و 35/26 متر عرض دارد و از سطح مجاور باغ آن 2 متر بلندتر است و بوسيله دو پله كان ده پله اي كه متصل به نماهاي شرقي و غربي قصر هستند داخل آن ميشوند. پس از آن ايواني با دو ستون چوبي بلند وجود دارد كه با مدخل هائي به سرسراي مركزي ارتباط پيدا ميكند، طاق اين سرسرا به يك نورگير گنبدي شكل كه هشت پنجره چوبي دارد ختم ميشود، در وسط سرسرا حوضي هشت ضلعي موجود است كه قطر آن 30/3 متر است و فواره دارد، درهاي اطراف اين سرسرا به اطاقهاي هشت ضلعي راه مي يابد كه برا ي پذيرائي از زنها اختصاص دارد، ايوان اصلي به سوي شمال قصر است و هشت ضلعي است كه داراي دوستون بلند از چوب سرواست كه در وسط آن حوضي بطول 80/2 و عرض 30/2 ساخته شده كه فواره دارد21 سقف اين ايوان داراي تزيينات زياد است و ديوارهاي داخلي قصر هم با نقاشي و طلا كاري و اشكال پرندگان مختلف و گلهاي رنگارنگ و شيشه كاريها و آينه كاري ها تزيين شده، در اين سرسرا دو تابلو نقاشي بزرگ ديده ميشود كه فتحعليشاه را برروي تخت نشان ميدهد ودر اطراف او چند نفر از فرزندانش قرار گرفته اند، تمام اين عمارت بروي زيربنائي قرار گرفته كه پايه بنا محسوب ميشود و از مرمرهاي زيباي تبريز ساخته شده ، هيچ چيزي زيباتر از اين اثري كه نماي مجموعه اين عمارت در انسان ميگذارد وجود ندارد.
اطراف عمارت در قسمت خارجي آن با سنگهاي سخت پوشيده شده و در وسط اين قسمت سنگفرش آبروي كوچكي تعبيه شده كه اضافه آبهاي حوضهاي داخل و خارج عمارت در آن جريان پيدا ميكند. از اين مجراي آب آبها بداخل دو آب نماي بزرگ به عرض 8 متر و طول 50 متر كه در مقابل ايوانهاي غربي و شرقي عمارت قرار دارندفرو ميريزد، محوطه كاخ با چنارهاي بلند محصور شده و باغچه هاي گل آنرا آرايش ميدهند، اين گلها بيشتر از نوع گل رز وياسمن است، خيابان شمالي كاخ به قصر چهل ستون مربوط ميشود وخيابان غربي با سردر بزرگي به خيابان چهار باغ اتصال مي يابد. ساير خيابانهاي كاخ به باغهاي ميوه منتهي ميشوند.
رده است
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت


عمارت هشت‌ بهشت یکی از عمارت های تاریخی موجود در شهر اصفهان و به ساخت رسیده در دوران صفویان است. از کلیه کاخهای با صفا و کلاه فرنگی هایی که در این دوره در کنار چهارباغ احداث شده بود فقط کاخ هشت بهشت باقی مانده است. سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.
عمارت هشت بهشت که روزگاری زیباترین کاخ عالم هم نامیده می شد، در سال 1080 هجری و به روزگار شاه سلیمان صفوی در نزدیکی باغ بلبل ساخته شد. باغ وسیعی که عمارت در آن واقع شده جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بوده است که شاه اسماعیل اول احداث کرد و در زمان جانشینان او بخصوص شاه عباس اول به قطعات متعددی تقسیم شد. این بنا با طاقهای زیبا و تزئینات فراوان یکی از نمونه های درخشان معماری عصر صفویه به شمار می رود. این قصـر از همان ابتدای احداث «عمارت هشت بهشت» «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» نامیده می شده است. در اطراف این کاخ نیز پارک مجلل و زیبایی ساخته شده که در حال حاضر از گردشگاه های مشهور شهر اصفهان است.
بخش مرکزی کاخ به صورت چهار صفه ساخته شده و ایوان آن رو به شمال است. سقفی که بر فراز این بنای 4 صفه استوار است پوشیده از مقرنس های گچی خوش رنگ و خوش طرح است. اتاقهای طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند. در طبقه دوم عمارت نیز مجموعه ای از رواق ها و اتاقها و طاقها و پنجره ها بر زیبائی آن می افزایند. این طبقه به راهروها و اتاقهای متعددی تقسیم شده که هر یک تزئینات خاصی دارند. در برخی حوض آب و در بعضی بخاری های دیواری تعبیه شده اند. دیوارها را نیز آینه های فراوان می پوشانیده اند. تمام سقف های کاخ را نیز موزائیک های بسیار عالی پوشانیده و دالانها و غلام گردش های بسیار زیبا و هماهنگ، آنها را احاطه کرده اند. آنچه در این عمارت حائز اهمیت است ارتباطی است که میان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پدید آمده است. این ارتباط باعث شده تا این عمارت در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و یکپارچگی و تزئینات قابل توجه برخوردار شود.
تزئینات عمارت در دوران صفویه به حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که سیاحان بسیاری زبان به تحسین آن گشوده اند. متأسفانه امروز از نرده های چوب زرنگار و قابها و جام های بلور و آلت های شیشه ای رنگارنگ ظریف اثری بر جای نمانده است، چرا که در دوره های بعد از صفویه و بخصوص در عصر قاجاریان تغییرات بسیاری در آن داده شده. این تغییرات به حدی است که برخی از سیاحان آن را از دوران قاجار به حساب آورده اند. در اواخر دوران قاجار کاخ هشت بهشت به مالکیت خصوصی اشخاص در آمد و از زیورهای نفیس و گرانبهای دوره صفویه عاری گردید بطوری که امروز از آن همه شکوه و فریبندگی داخل کاخ و آب نماها و جوی های آب روان اثری بر جای نمانده است. با همه این دخل و تصرفات، زیبایی صفوی این بنا همچنان پا بر جا می باشد، چنان که آندره گدار باستان شناس و ایران شناس می گوید: "... کاخ هشت بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه فرنگی در چهار گوشه خود هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده." ذکر این نکته مناسبت دارد که تزئینات این کاخ هشت گوشه که نشانه روحیه معماری و تزئینات اواخر دوره صفوی است، به همراه ساختمان آن که میان باغ واقع شده، بعدها به فراوانی مورد تقلید قرار گرفته است. در وسط تالار حوضی هشت ضلعی از جنس مرمر معروف به حوض مروارید قرار دارد. این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخ هایش مانند مروارید تراوش می کند.
کلیه سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان بازدید کرده و موفق شده اند به درون کاخ هشت بهشت راه یابند، آن را یکی از بهترین بناهای دنیا نامیده اند. این عمارت هشت ضلعی است که چهارنما دارد و با همه شباهت ها، هیچ یک مانند دیگری نیست. به نظر می رسد نمای شمالی نمای اصلی است؛ حال اینکه وجود استخر در ضلع شرقی تعیین کننده نمای اصلی است. عمارت دو متر بالا تر از سطح زمین ساخته شده. عمارت هشت بهشت دارای دو طبقه است و پله ها در آن طوری طراحی شده اند که از هر طرف به عمارت فوقانی و تحتانی عبور و مرور میسر می شود. اتاقهای طبقه اول در چهار گوشه عمارت تزئیناتی از گچبری و نقاشی دارند، در طبقه دوم مجموعه ای از رواقها و اتاقها با در و پنجره های خاتم کاری به چشم می خورد.















منبع:arthut.co
 
بالا