ابزار‌های موفقیت مدیران: هوش همراه با روابط اجتماعی قوی

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع: Forbes

در گذشته، افراد باهوش به‌رغم نداشتن مهارت‌های اجتماعی، به عالی‌ترین رتبه در شرکت‌ها می‌رسیدند اما امروزه صرف هوشمندی کافی نیست و تضمینی برای دستیابی به مراتب درخشان در دنیای کسب‌وکار نیست. لازمه مدیریت، داشتن مهارت‌های اجتماعی است. در حقیقت برای کسب موفقیت، داشتن مهارت‌های اجتماعی و هوش به یک میزان حائز اهمیت هستند.
کاترین واینبرگر اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا در بررسی وجوه مشترک افراد بسیار موفق، به این نتیجه رسید که امروزه در محل کار، برای اشخاص با ترکیبی از هوش تحصیلی و روابط اجتماعی قوی، احترام خاصی قائل هستند.

او تحقیقات خود را با مطالعه سوابق تحصیلی افراد در محل کار آغاز کرد و به ارزیابی نمرات درس ریاضی و همچنین کارهای اجتماعی آنها از قبیل مشارکت در تیم‌های ورزشی یا سایر فعالیت‌های اجتماعی و سپس به مطالعه عملکرد آنها در بازار کار پرداخت. بعضی از افراد، کارهایی که فقط به هوش نیاز داشت مانند حسابداری را انتخاب کرده بودند و عده‌ای دیگر هم در شغل‌هایی با مهارت اجتماعی مانند فروش فعالیت می‌کردند. اما او متوجه شد مشاغلی که درآمد بالایی دارند نظیر مدیریت، توسط افرادی باهوش و با روابط اجتماعی قوی اشغال شده‌اند.

این تحقیق همچنین به تغییر معیارهایی که برای موفقیت طی سال‌های گذشته در محل کار نیاز بوده، پرداخته است. در گذشته، افراد حتی با وجود داشتن هر دو مهارت فوق درآمد زیادی نداشتند، امروزه افراد باهوش با روابط اجتماعی قوی، نسبت به همکاران خود در سال 1980 درآمد بالاتری دارند.

تقویت بازی‌های اجتماعی
ضریب هوشی افراد نسبتا در طول زمان ثابت است، بنابراین به‌رغم کسب علم و دانش بدون محدودیت، نمی‌توان ضریب هوش خود را بالا برد. خبر خوب اینکه می‌توان بر تقویت مهارت روابط اجتماعی خوش‌بین بود. برای دستیابی به اوج موفقیت، به مدیریت عالی، ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی نیاز است. هر فردی می‌تواند بازی اجتماعی را از هر طریق، شکل یا فرم بهبود ببخشد. شاید نتوانید با افراد جدید به‌خوبی ارتباط برقرار کنید یا امکان دارد در مدیریت، کمی پرخاشگر و منفعل باشید. مهم نیست که چه چالش‌های اجتماعی را تجربه می‌کنید. به‌کار بردن استراتژی‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا روابط اجتماعی خود را بهبود دهید.

1. آگاهی از نقاط قوت و ضعف
به شناسایی موارد قابل اصلاح بپردازید و فقط کافی است تا نگاه صادقانه‌ای به خود بیندازید. به جای پنهان کردن معایب یا احساس شرمندگی، به فکر برطرف کردن و ارتقای رفتار خود باشید. داشتن ذهن باز و پذیرفتن نقاط ضعف مانند نداشتن روابط اجتماعی مناسب، اولین گام در جهت پیشرفت شما به حساب می‌آید.

2. بررسی چگونگی تاثیر محیط بر روابط
لزوما مهارت‌هایی که سبب می‌شود در منزل روابط خوبی داشته باشید، در محل کار کارآیی ندارند. عواملی نظیر پویایی گروه و فرهنگ سازمانی، بر روش‌ها و استراتژی‌های ارتباطات تاثیر می‌گذارند. به بررسی چگونگی ارتباط خود با همکاران، روسا، مرئوسان و همکاران حرفه‌ای بپردازید و در پی یافتن روش‌هایی برای پیشرفت تکنیک‌های ارتباطی باشید.

3. تاثیر مسائل پیرامون بر عملکرد
گاهی اوقات، استرس یا ناملایمات زندگی و کار، در زندگی اجتماعی شما دخالت می‌کند. گاهی نیز پیشینه مربوط به بهداشت روانی مشکل‌ساز هستند. داشتن رفتار دوستانه و معاشرتی زمانی‌که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برید دشوار است و تقریبا به هنگام افسردگی، شاد و مهربان بودن غیرممکن به نظر می‌رسد. تا زمانی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید، دستیابی به یک رفتار اجتماعی مناسب، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

4. بررسی نظرات دیگران در مورد نحوه مدیریت خود
ارزیابی مهارت‌های مدیریت به‌طور واقعی بسیار دشوار است. مدیران اغلب قدرت رهبری خود را از طریق بررسی عکس‌العمل افراد تحت مدیریت خود می‌سنجند، اما این روش مناسبی برای سنجش صحیح توانایی رهبری نیست. گاهی اوقات به نظر می‌رسد دلایل پیروی افراد، حقیقتا به‌دلیل بقای خود در سازمان است و نه به خاطر اشتیاقی که نسبت به مدیر دارند. جرات داشته باشید و درباره چگونگی مدیریت خود از دیگران سوال کنید حتی به آنها اجازه دهید تا پیرامون نکات عملی یا غیر عملی کار شما بدون ذکر نام خود اظهار نظر کنند. به این ترتیب درباره مهارت‌ها و نقاط ضعف قابل اصلاح خود، بازخوردهای ارزشمندی به دست خواهید آورد.

5. استفاده از منابع برای کمک به خود
خواندن کتاب‌هایی درباره استراتژی‌های کسب‌وکار، زمینه را برای یافتن راه‌حل‌های عملی برای مشکلات معمول کسب‌وکار فراهم می‌کند. اما عامل پیشرفت عملکرد (بدون در نظر گرفتن اهداف خود) اغلب در تقویت قدرت ذهنی نهفته است. مدیریت افکار، کنترل احساسات و رفتار مثبت، تعاملات شما را با دیگران بهبود خواهد بخشید و دیدگاه جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

6. ممارست راز بهبود رفتار اجتماعی
دانش و عمل دو مقوله کاملا متفاوت هستند. شما می‌توانید نسبت به نحوه ارتباط و مدیریت معلومات زیادی داشته باشید، اما به‌منظور بالا بردن مهارت‌ها، تمرین لازم است. از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید و اهدافی را برگزینید تا به شما در جهت پیشرفت نقش اجتماعی کمک کنند.
 

Similar threads

بالا