ابرسازه های دنیای عمران

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- اهرام مصر (Pyramid): به عنوان تنها نماینده ی عجایب هفتگانه جهان هرگونه بحث را راجع به بزرگترین شاهکارهای مهندسی تضعیف می کند.ساخت این بنا به 5000 سال پیش بر می گردد وبه برخی نظریات مربوط به 10000 سال قبل است.نظرات مختلفی مربوط به نحوه ساخت این اثر تاریخی وجود دارد ولی به قطع نمی توان به صحت هر کدام از این نظریه ها اظهارنظر کرد.




2- دیوار چین (Great Wall of China): مقیاس و طول بزرگ این دیوار آن را لایق ورود به این فهرست می کند و با طول بیش از 7000 کیلومتر بزرگترین دیوار تدافعی جهان محسوب می شود، اگر چه ادعا می شود که این بنای تاریخی تنها سازه ی انسانی است که با چشم غیر مسلح از فضا قابل رویت است ولی بسیاری از فضانوردان آن را به صورت یک رودخانه می بینند.




3- برج سی ان (CN Tower): برج سی ان واقع در تورنتو کانادا با ارتعاع 33/553 متر.انجمن مهندسین آمریکا این بنا را یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن نامیده اند.کاربرد اصلی آن به عنوان آنتن رادیویی می باشد.

4- استادیوم ملی پکن (China’s Bird’s Nest) یکی از سازه های شناخته شده در عصر حاضر است که به صورت لانه پرنده درست شده و دارای سازه های فولادی بیش از هر سازه ی دیگری در جهان است.




5- دلتاورکز هلند (Delta Works): ساخته شده در چند فاز مختلف بین سال های 1950 و 2010 است. دلتا ورکز یکی از پروژه های در حال اجرا است که شامل مجموعه ای از سد، دروازه، دایک و موانع موج های طوفانی می باشد و کاربرد این پروژه به منظور محافطت از خط ساحلی هلند است و در لیست عجایب هفتگانه جهان مدرن نیز قرار دارد.




6- کانال پاناما (Panama Canal): به مدت طولانی اعجازی در مهندسی در نظر گرفته شده است. برای اولین بار چارلز پنجم (امپراطور روم) و پادشاه اسپانیا به طول 77 کیلومتر و به منظوراتصال اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام احداث شده است. این کانال در سال 1914 تکمیل شد و یکی از بنادر شلوغ جهان است.




7- پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge): این پل واقع در سانفرانسیسکو رابط شمال این شهر به جنوب کالیفرنیا ، یکی از ساختارهای نمونه در جهان است و توسط طراح معروف لئون مویسیف طراحی شده است. این پل 2737 متر طول دارد و استفاده از نظریه انحراف، آن را در مقابل بارها و نیروهای بیرونی انعطاف پذیر کرده است.




8- میلائو ویاداکت (Millau Viaduct): میلائو بلندترین پل در کل اروپا واقع در فرانسه است و در بعضی نقاط ارتفاع آن به برج ایفل می رسد و از روی رود تارن گذر می کند و در بالاترین نقطه ارتفاع آن به 343 متر می رسد.




9-برج های پتروناس (Petronas Tower): برج های پتروناس واقع در کوالامپور مالزی با ارتفاع 452 متر بلند ترین برج دوقلو در جهان و نماد این شهر می باشد. بیشتر ساختمان این ارتفاعات برج ها از فولاد است ولی به دلیل هزینه بر بودن از بتن استفاده شده و آن را به بلندترین سازه بتنی تبدیل کرده است.




10- برج العرب (Burj AL-Arab): اگر چه نه جزو بلندترین ساختمان جهان و نه جزو گرانترین هتل ها در جهان است ولی بی شک یکی از اعجازهای مهندسی عصر حاضر واقع در شهر دبی کشور عمارت است و یکی از نماد های این شهر با ارتفاع 321 متر محسوب می شود.






منبع:

http://omransazeh.persianblog.ir/post/137/
 
بالا