ابداع شيوه جديد درمان اختلالات شبکيه چشم

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ابداع شيوه جديد درمان اختلالات شبکيه چشم .... :gol::gol:

جام جم آنلاين: تعداد افرادي که در کشورهاي توسعه يافته به دليل آسيبهاي شبکيه چشم از اختلالات بينايي رنج مي برند متناسب با افزايش سن جوامع و گسترش بيماري ديابت رو به افزايش است و تحقيقات به منظور حل تکنولوژيکي اين مشکل باعث متمرکز شدن توجه دانشمندان به سمت چشم بيونيکي يا زيستي شده است.





به گزارش مهر ، يکي از تجهيزاتي که تاکنون به منظور رفع تکنولوژيکي اين مشکل توليد شده است تراشه هاي سيليکوني است که به منظور شبيه سازي الکتريکي عصبهاي شبکيه چشم براي پاسخگويي به دريافت نور، درون چشم افراد قرار داده مي شوند. با وجود نتايج مثبتي که از اين شيوه درماني حاصل شده است، تراشه ها به تدريج مشکلاتي را براي چشم ايجاد مي کنند.

براي مثال ابعاد بزرگ اين تراشه ها مي توانند در فعاليت ديگر بخشهاي شبکيه اختلال ايجاد کرده و به نسوج سالم آن آسيب وارد آورد که يکي از علائم آن ريزش اشک است.

براي حل مشکلات اين تراشه ها محققان دانشگاه کلرادو با استفاده از سلولهايي از چشم فرد بيمار که هنوز نسبت به نور از خود حساسيت نشان مي دهند موفق به ارائه شيوه اي جديد در تقويت نور دريافتي توسط شبکيه چشم شدند.

اين شيوه تقويتي با استفاده از کار گذاشتن نقاط کوانتمي- ذرات نانويي از ماده اي نيمه رسانا - درون شبکيه چشم ممکن خواهد شد. اين ذرات زماني که در معرض فوتون هاي نور قرار مي گيرند شفاف و درخشان شده و مي توانند بر روي تصاوير ساخته شده در شبکيه چشم و شفاف شدن آنها تاثير مطلوبي به جا بگذارد.

ذرات کوانتمي داراي فوايد متفاوتي هستند از جمله مي توان به عدم نياز آنها به منبع انرژي خارجي، کوچکتر بودن ابعاد آنها در مقايسه با تراشه هاي سيليکوني، و امکان پوشش داده شدن آنها توسط مواد فعال زيستي اشاره کرد. اين مواد زيستي مي توانند ذرات کوانتمي را مستقيما به نسوج خاص و مورد نظر در شبکيه متصل کنند.

محققان با آزمايش بر روي موشها دريافتند که استفاده از اين شيوه عملي بوده و نتايج مثبتي در بر خواهد داشت. به اين معني که فعاليتهاي الکتريکي شبکيه چشم موشهايي که توسط ذرات کوانتمي مورد درمان قرار گرفته بودند پس از انجام آزمايش به نسبت موشهايي که توسط شيوه هاي رايج تحت درمان قرار گرفتند به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و ديد اين جانداران به شکل محسوسي بهبود يافت.
 
بالا