ابداع دیودهای نوری زیستی با قابلیت کشسانی بالا

shidokht777

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان دانشگاه ایلینویز رشته های دیودهای نوری زیستی ابداع کرده اند که قابل انعطاف و قابل کاشت بوده و حتی می توان آن را در زیر پوست بدن کاشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اینکه شاید کاشته شدن این دیودها در زیر پوست، بسیاری را به یاد خالکوبی های درخشان بیاندازد اما در واقع این کار با هدف فعال سازی داروها، کنترل نشانه های حیاتی بدن، بررسی وضعیت سلامت و یا انجام دیگر فعالیتهای زیست پزشکی انجام خواهد گرفت.







با این همه این دیودهای نوری زیستی می توانند در کالاهای مصرفی، تجهیزات روباتیک و یا کاربردهای نظامی/ صنعتی نیز مورد استفاده قرار گیرند.گروه های زیادی سعی داشته اند مدارهای الکتریکی قابل انعطاف تولید کنند که بیشتر این مدارها نیازمند موادی جدید از قبیل ترکیبی از نانو لوله های کربنی با سیلیکون هستند. اما در مقابل دیودهای دانشگاه ایلینویز از ارسنید گالیوم نیمه رسانا و فلزهایی که معمولا در ساخت دیودهای نوری به کار گرفته می شوند، ساخته شده است.



سال گذشته این گروه از محققان با کارگذاشتن قطعات ارسنید گالیوم درون رشته ای پلاستیکی توانستند مداری کاربردی بسازند. همین گروه به تازگی با افزودن سیم پیچهای فلزی متصل به هم و قطعات الکترونیکی، شبکه ای توری شکل از دیودهای نوری را خلق کرده اند که با قرار دادن این تور درخشان درون دو لایه پلاستیکی که رویی ترین لایه آن از جنس پلاستیک های سازگار با محیط زیست است، رشته های نوری زیستی، شفاف و قابل انعطافی را ابداع کرده اند.




بر اساس گزارش گیزمگ، این رشته ها به راحتی به دور خود پیچیده شده و یا در جهتهای مختلف کشیده می شوند، در حالی که قطعات الکترونیک آن بدون آسیب دیدگی در جای خود باقی می مانند. قدرت کشسانی این رشته های نوری 75 درصد از طول اصلی آنها است و راز اصلی این قابلیت بالای کشسانی، سیم پیچهای فلزی هستند که مانند سیم تلفن عملکردی فنر مانند دارند.


منبع:خبرگزاری مهر
 
بالا