آیا iOS بازار بازی‌های کنسول‌های قابل حمل دستی را تسخیر خواهد کرد؟

S i s i l

کاربر ممتاز
همیشه این سوال مطرح بوده است که آیا دستگاه‌هایی مثل آی‌فون و آی پد و یا آی پادتاچ جای کنسول‌های قابل حمل بازی مثل PS Vita و Nintendo 3DS را خواهند گرفت؟
در این پست سعی شده است با نگاهی به آمار فروش بازی‌ها به تحلیل نبرد بین iOS و این دستگاه‌ها و همچنین آینده آن‌ها پرداخته شود.
قبل از هر چیز به این نکته توجه نمایید که آمار فروشی که در این پست اعلام می‌شود و صحبت در مورد کنسول‌های بازی قابل حمل٬ مربوط به دستگاه‌هایی مثل PS Vita و ۳DS Nintendo است و شامل کنسول های بازی PlayStation و Xbox 360 نمی‌شود.
یک گزارش تحلیلی منتشر شده از Annie در مورد فروش بازی‌های دستگاه های قابل حمل به این موضوع اشاره دارد که دارندگان دستگاه‌های iOS که با این دستگاه‌ها اقدام به بازی می کنند نسبت به علاقه مندان به دیگر دستگاه‌های بازی قابل حمل٬ پول بیشتری را صرف خرید بازی برای این پلتفورم می کنند.

در تصویر بالا نوار آبی نتایج خرید بازی در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ و نوار آبی تیره نتایج خرید بازی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ را نشان می دهد که همانگونه که مشخص است در سه ماهه اخیر هزینه خرید بازی از App Store نسبت به خرید بازی‌هاای اندرویدی و نیز بازی های کنسول های دستی قابل حمل از قبیل Nintendo 3Ds و PS Vita بیشتر بوده است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که این کاهش خرید‌ها بیشتر فصلی است و در این فصل از سال معمولا میزان فروش بازی های کنسول های دستی قابل حمل پایین می آید و در فصل تعطیلات میزان فروش این بازی ها بیشتر خواهد شد.
اما با این حال همانطور که کاملا مشخص است فروش بازی های iOS بطور چشمگیر روی به افزایش است و تحلیل گران پیش بینی می کنند که با توجه به این نکته که دستگاه‌های iOS به نسبت بسیار بیشتری در بازار عرضه و دارندگان این دستگاه‌ها نسبت به دارندگان بازی‌های کنسول های قابل حمل دستی بیشتر می‌باشند و رنج بیشتری از بازی‌ها برای سنین مختلف را پوشش می دهند٬ در آینده ای نچندان دور شاهد فاصله بیش از اندازه فروش بازی برای دستگاه‌های iOS نسبت به کنسول های دستی قابل حمل خواهیم بود.
اما به نظر می رسد این پایان کار این کنسول ها نخواهد بود. اخبار منتشر شده از داخل شرکت‌های سازنده کنسول های دستی قابل حمل بخصوص در مورد دو محصول PS Vita (محصول شرکت سونی) و ۳DS (محصول شرکت Nintendo) نشان از توجه بیش از اندازه این شرکت ها به این محصولات و این بازار دارد.

اخبار مربوط به انتشار بازی های با کیفیت گرافیکی بالا تا قبل از پایان امسال برای این دستگاه‌های (PS Vita – Nintendo 3DS) و پشتیبانی سونی از همگام سازی بازی ها برای هر دو دستگاه PS Vita و Playstation نشان از این موضوغ دارد که نبرد امسال در کسب درصد بیشتری از بازار فروش بازی ها روی کنسول‌های دستی قابل حمل و iOS بیش از پیش خواهد بود.
مطمئنا امسال شاهد عرضه بازی‌های با کیفیت بالا برای کنسول‌ها خواهیم بود و با استراتژی شرکت‌ سونی برای حفظ این بازار شاهد نبرد سختی در این بازار خواهیم بود. اما باید به این نکته هم توجه کرد که گیمرهای حرفه‌ای کنسول هایی از قبیل PlayStation و Xbox 360 را به کنسول های دستی قابل حمل ترجیح می‌دهند و بدین ترتیب میزان گیمرهایی که به سمت بازی‌های روی کنسول های دستی می روند رو به کاهش است و با وجود جایگزین‌هایی مثل آی‌پد و آی فون این میزان کمتر هم خواهد شد.

همچنین با بالارفتن قدرت سخت افزاری اسمارت فون ها و تبلت ها و به نسبت آن افزایش علاقه شرکت‌های تولید کننده بازی برای عرضه بازی هایی با گرافیک بالا برای این دستگاه‌ها و سود بیشتر تصور می شود این دستگاه‌ها به قدرت غالب روی دستگاه‌های قابل حمل تبدیل شوند و بدلیل تعداد بیشتر مصرف کنندگان دستگاه‌های iOS پول بیشتری در بازار بازی ها برای دستگاه‌های قابل حمل صرف شود و بدین ترتیب iOS جای کنسول های بازی قابل حمل مثل PS Vita و ۳DS را بگیرد اما با این حال استراتژی های شرکت های Sony و Nintendo قابل پیش بینی نیستند و از آنجا که این کنسول ها بطور کلی برای بازی و گیمرهای حرفه ای تولید می شوند همچنان برای حفظ بازار خود خواهند جنگید. ولی آنچه که مشخص است با توجه به محبوبیت کنسول‌هایی مثل Playstation و Xbox در بین گیمرهای حرفه‌ای و نیز افزایش قدرت سخت افزاری در بین دستگاه‌های iOSای و علافه تولید کننندگان گیم برای این دستگاه‌ها کار سونی و نینتیندو برای حفظ بازار برای محصولات PS Vita و Nintendo 3DS سخت خواهد بود. مگر آنکه استراتژی جدیدی از شرکت‌های تولید کننده شاهد باشیم ویا ویژگی جدیدی به این دستگاه‌ها اضافه شود.
 
بالا